Lexus RX450h President Line Hybrid AWD 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Louwman & Parqui, importeur van Lexus in Nederland



Eén weekje President of the road!
Het is een auto die niet zo opvalt als de Range Rover Sport maar dat is vanaf nu helemaal anders, want deze volledig vernieuwde RX450h heeft een veel fraaiere neus en design dan zijn voorganger. Deze Lexus RX450h Hybrid AWD President Line kun je niet over het hoofd zien, daarvoor is grille iets té in het oog springend. Het ophalen was nog een soort van spannend want na mijn bezoek aan de rechtbank in A’dam (de boete werd door de rechter gehalveerd op grond van mijn argumenten) moest ik als een speer met de Toyota Prius richting Raamsdonksveer. En wetende dat het zwarte vrijdag was in Nederland met al dat vakantieverkeer kon ik mijn borst nat maken. Toch arriveerde ik rond het middaguur in Raamsdonksveer, een meevallertje dus al met al. Voor ik richting huis ben gereden heb ik nog even een bezoek gebracht aan veringprofessor Paul Klop in Werkendam. Daarna ben ik op huis aan gegaan uiteraard via Rotterdam, waar de spits blijkbaar al heel vroeg op gang gekomen was. Ik besloot daarom de A20 te nemen en bij Nieuwerkerk a/d IJssel de A20 te verlaten en binnendoor over Zoetermeer naar Leiden te rijden. Van de A15 naar de A20 is een hele mooie afknijpbocht dus daar mocht de Lexus RX450h Hybrid AWD meteen even laten zien wat-ie in huis heeft. Nou moet ik er wel even bij vermelden dat deze President Line geen gewone vering/demping heeft maar Adaptive Variable Suspension, oftewel in gewoon Nederlands “elektronische demping” wat ook mooi te zien is op de ghostview-foto. Ondanks dat deze Lexus RX450h Hybrid AWD President Line aanvoelt als een echte hoog-op-zijn-pootjes-SUV is de wegligging uitstekend. Ik vloog de bocht door zonder ook maar enige vorm van onrust in het onderstel. Na het verlaten van de snelweg kwam ik achter iemand te zitten waarvan ze wat mij betreft zijn rijbewijs mogen versnipperen. In de afritbocht remde hij zelfs tijdens het kamperen in de bocht nòg meer af, en op de rotonde reed hij zo onzeker dat ik even dacht ik stop die auto en breng die man wel even thuis. Dan kan iemand anders zijn auto die avond ophalen, dit was zo absurd dat ik er gewoon om moest lachen.

Op de volgende rotonde ben ik ‘m maar heel snel buitenom voorbij gegaan, want nog langer hierachter hangen had ik geen zin in. De weg naar de A12 is kaarsrecht en niet boeiend, en dus hoogstens leuk om het ACC even uit te testen. Net als bij de Toyota Prius de week ervoor kan het ACC niet langzamer dan 45 km/u, en net als bij de Toyota Prius zet ook dit ACC de auto stil achter zijn voorganger. Een tikje tegen het gaspedaal is genoeg om weer verder te rijden, erg handig dus en ik heb dit liever dan een ACC dat zichzelf uitschakelt bij 30 km/u. Wat ik wel erg grappig vind is dat als je het ACC aanzet voor een stoplicht dat-ie dan meteen geactiveerd wordt op een snelheid van 45 km/u en ook meteen stil blijft staan. Na Zevenhuizen sloeg ik linksaf de A12 op en moest ik er na een kort stuk snelweg bij de N209 alweer af. Dit is één van mijn favoriete afritten omdat er een slinger inzit en er na de stoplichten rechtsaf een hele grote lap asfalt ligt. Ik heb deze afrit heel lang niet meer gereden en met zo’n ruim 2 ton zware SUV is dat toch wel spannend. Het ging veel makkelijker dan ik verwacht had, en precies na de slinger kon ik de auto voor mij (afrit 1 rijbaan -> 3 rijbanen) inhalen en rechtsaf slaan na het stoplichten dat op groen stond. Ik had de vaart er goed in maar het leek wel alsof ik in een 1.000 kg lichtere hatchback reed zo makkelijk liet de Lexus RX450h Hybrid AWD zich door de slinger-afrit en de rechterbocht heen smijten. Iets wat mij meteen opviel was de totale afwezigheid van ‘torque steer’, daar had de vorige versie (ik heb toen de 2WD getest) namelijk wél last van. Bij Zoetermeer volgt de laatste mooie bocht van de route, een overzichtelijke dubbelbaans linkerbocht waar je heerlijk hard doorheen kunt.

En dat laatste deed ik dus ook waardoor ik met piepende banden fantastisch mooi lichtjes glijdend door de linkerbocht heen knalde, een eitje voor deze Japanse superdeluxe SUV. Wat een auto is dit zeg maar ja na het lezen van het tweede deel van deze zin snapte ik waarom: “Zo maakten onze designers lange dagen om vorm te geven aan de mooiste SUV die Lexus ooit maakte, terwijl de meest ervaren testrijders op de Nürburgring de wielophanging tot in detail hebben geperfectioneerd.” en ergens anders las ik deze zin: “De RX 450h F Sport Line werd getuned door het team dat ook de LFA-supersportauto en de zoals de RC F high-performance sportcoupé heeft geperfectioneerd en heeft hetzelfde sportieve karakter als deze bijzondere modellen.” Dit zegt dus wel iets over hoe serieus Lexus bezig is geweest met de grondige vernieuwing van de RX450h. De door mij geteste President Line heeft overigens net als de F Sport Line Adaptive Variable Suspension maar geen Active Stabilisers. Ik moet zeggen dat ik reeds behoorlijk verrast ben in dat eerste uur rijden, en toen wist ik nog niet eens wat me een dag later te wachten stond. Het verbaast mij overigens nog steeds hoe weinig autojournalisten werkelijk weten hoe hoog de kwaliteits-lat ligt van een Lexus. Gewoon even één voorbeeld: [quote Lexus.nl] De auto wordt geproduceerd in onze Kyushu fabriek, waar medewerkers pas na twee vacuüm-kamers toegang krijgen tot de lakstraat, zodat zij in een volledig stofvrije omgeving kunnen werken. In de spuitcabine zuivert de ‘Niagara’ – een scherm van water – nog meer stofdeeltjes uit de lucht. Om de scherpe lijnen van de nieuwe RX goed tot hun recht te laten komen, hebben onze technici een aantal wijzigingen in het lakproces doorgevoerd. Zo wordt elke laag voor het aanbrengen van de laatste laklaag met de hand geschuurd om een perfect resultaat te bereiken. Voor aflevering ondergaat elke RX 450h bovendien een test waarbij een tropische stom wordt gesimuleerd, waarna een laatste, 30 kilometer lange testrit volgt om de rijeigenschappen en het comfort van de auto te controleren.
[/quote Lexus.nl]

Bierproefavond
Alcohol en auto’s gaan niet samen ik weet het en ik heb dan ook niets met alcohol*, maar ik heb wel iets met speciaal-bier waar toevallig alcohol in zit. Een goede vriend van mij uit Brabant – Herman Beeke – is bierkeurmeester en is zo goed dat hij zelfs in de jury van de bierbrouwwedstrijd voor hobbybrouwers van het biermerk Brand zit. Hij zou vrijdagavond bij mij op bezoek komen vanwege een bierproefavond die ik vorig jaar in Leiden georganiseerd heb, en sindsdien jaarlijks wil organiseren gewoon voor de leuk. Hij is de spreker op de bierproefavond in café het Stadsbrouwhuis in Leiden, althans dat zouden we die avond gaan bespreken. Voordat we naar het café toe zouden gaan – lopen – zijn we eerst nog even een eindje gaan rijden met de Lexus RX450h Hybrid AWD President Line. Na het openen van het portier riep Herman direct: “Wow wat een sjiek interieur!” Ik ben maar even naar Katwijk aan Zee gereden, de zee en het strand zijn voor mij dagelijkse kost maar voor Herman niet. Het ritje naar het strand was werkelijk heerlijk, ik kon Herman zien genieten naast mij. Het was maar goed dat ik alle sluipweggetjes ken want op de N206 stond een file van Katwijk tot Tokio. Het mag eigenlijk wel niet maar ik ben toch even omgedraaid op de N206, en dat ging eigenlijk best makkelijk en snel met deze grote Japanse SUV. Ik ben daarna achterom via een smal weggetje tussen de kassen door gereden, om daarna langs het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg richting Katwijk aan Zee te rijden. Hier liggen een aantal mooie asfalten verkeersdrempels waar ik uiteraard even rap overheen gereden ben. “Let goed op wat je voelt, of beter gezegd niet voelt”, zei ik tegen Herman. “Het lijkt wel alsof die verkeersdrempels er niet eens liggen”, antwoordde hij. Deze auto heeft elektronische demping, maar dat is niet dé reden dat je de verkeersdrempels zo goed als niet voelt. Met gewone mechanische vering/demping kun je dat ook bereiken, alleen kost het behoorlijk wat tijd om dat goed afgesteld te krijgen. Het is dus maar net waar je voor kiest, en op het kostenplaatje van zo’n dure SUV maken de meerkosten van Adaptive Variable Suspension dan niet meer zoveel uit. Uiteraard is het zo dat voor elektronsiche demping hetzelfde geldt als voor mechanische vering/demping namelijk dat de kwaliteit van de gebruikte materialen – naalden/bussen/o-ringen/spindels/shims/etc. – de kwaliteit van de vering/demping bepaalt. En bij elektronische demping speelt de kwaliteit van de software ook nog een belangrijke rol, het lijkt allemaal zo simpel maar dat is het dus absoluut niet!
*Ik ben nog nooit dronken geweest en drink per jaar net zoveel biertjes als sommige mensen in één week drinken, ik ben dus echt een genieter!

Superzuinigheidsrit
Omdat Herman pas aan het eind van de middag in Eindhoven moest zijn hebben we zaterdagochtend na het ontbijt nog even een zuinigheidsrit gemaakt. Uiteraard in de Eco-stand alhoewel ik het gevoel had dat er weinig verschil zat tussen Eco/Normal/S/S+ en daar las ik nog een interessant stukje tekst over in een Engelstalig testverslag*. Ik wilde graag weten hoe zuinig je met deze SUV-Hybride kunt rijden. Met de vorige versie (2WD) heb ik namelijk geen zuinigheidsrit gedaan vanwege de vele sneeuw tijdens die test. Na het wegrijden bij het onbemande pompstation moest ik bijna al meteen remmen voor de rotonde bij Albert Heijn. Er zat niemand achter me toen ik over de oprit de N206 opreed, ik kon dus lekker langzaam optrekken en dus zoveel mogelijk elektrisch rijden. Net als bij de nieuwe Toyota Prius is het ook bij deze nieuwe Lexus RX450h nu makkelijker om elektrisch weg te rijden en te blijven rijden. Eenmaal op de N206 heb ik iets meer gas gegeven totdat ik 80 km/u reed en daarna heb ik het ACC geactiveerd. Onderweg zag ik op de energiemonitor dat we zelfs duin op langer elektrisch bleven rijden dan ik verwacht had. De twee elektromotoren zijn dus sterk genoeg om deze ruim 2 ton zware SUV een licht stijgend duin op te trekken. Uiteindelijk sloeg de V6 benzinemotor elke keer aan, maar dat was op een veel later moment dan ik verwacht had. Bij de haakse bocht ter hoogte van De Zilk aangekomen heb ik het ACC niet op 80 km/u aan laten staan maar gedeactiveerd. Ik ben met 70 km/u door de rechterbocht heen gereden, maar dat ging zo makkelijk dat die 80 km/u vast geen probleem was geweest. Op de volgende bocht afrijdend heb ik manueel teruggeschakeld om de snelheid er wat uit te halen en dat lukte prima. Zodra ik de versnellingspook naar links klapte voelde ik de Lexus RX450h Hybrid AWD direct vertragen, eigenlijk is de manuele stand dus een soort van B-stand = motorrem. Op dit stuk van de N206 is het 60-50-30-60-50 km/u oftewel zoveel mogelijk elektrisch rijden. Toch sloeg de V6 benzinemotor af en toe aan op momenten dat de accu halfvol zat, en dat was vooral wanneer ik het ACC activeerde. Blijkbaar gebeurt er dan iets waardoor de V6 benzinemotor aanslaat, want zodra ik “CANCEL” deed en weer gas gaf reed ik elektrisch verder. Behoorlijk irritant want op de lange bomenweg rij ik liever op het ACC, want dat is gewoon makkelijker ja toch niet dan.

Ik zat nog steeds op nul keer remmen toen ik de Nachtegalenlaan opdraaide, en de T-splitsing lukte zowaar ook zonder te remmen op deze drukke zaterdagochtend. Voor mijn gevoel ging het lekker maar toen ik op de benzinemeter keek zag ik die al wat bewegen. Nou maar hopen dat de naald van deze benzinemeter snel beweegt, dan wel dat-ie niet helemaal vol aanwijst na een vrijwel volle tank met een kleine hoeveelheid aftanken. Sommige benzinemeters blijven namelijk in dezelfde stand staan na een kleine hoeveelheid tanken. Ondertussen had ik de volumeknop van de muziek – de drums van Go tell the world/Joy Zipper klinken spijkerhard- even helemaal open gezet, want met een Mark Levinson audio-systeem met 15 luidsprekers kan dat zonder problemen. Keihard de lekkerste en geen vervorming, kijk zo hoort het! Over de fraaie middenconsole las ik nog iets leuks: “Bewonder de middenconsole – door de piano-afdeling van Yamaha afgewerkt met fraai generfd hout dat met de hand werd gepolijst tot een diepe glans.” In deze Lexus RX450h Hybrid AWD is het woord verveling ronduit vloeken in de kerk! Op naar de boulevard en dat ging niet zo vlot als ik verwacht had, maar ja wat wil je ook mooi weer en zaterdagochtend dan is het strand the place to be. Uiteraard moest ik remmen vanwege een onzekere automobilist die niet wist wat hij nou wilde, afslaan, toch maar niet, toch maar wel, toch maar niet, knettergek word ik van dat soort lui. Op de boulevard aangekomen hadden we fantastisch uitzicht op een wilde zee. Het waaide hard en we zagen dan ook maar weinig kitesurfers, want met dit weer gaan alleen de échte mannen de zee op. We reden rustig verder richting de duinenweg waar ik zag dat het 80-bord naar voren gehaald is, je mag nu dus eerder 80 km/u gaan rijden dan voorheen. Niet dat het mij wat uitmaakt want ik rij toch altijd rustig hier, in tegenstelling tot sommige verkeershufters die graag hun rijbewijs in willen leveren. De politie staat hier regelmatig te laseren dus hou daar rekening mee.

Op de terugweg moest ik weer remmen maar het boeide me helemaal niets meer, ik ging alleen nog maar voor een mooi verbruik want dat was het enige dat nog telde. Vanaf de Zandvoorterweg naar de Leeuwerikenlaan is de mooie haakse rechterbocht met een bocht-in-een-bocht gelukkig zo gebleven na de weg- en rioleringswerkzaamheden. Zoals altijd hoekte ik dé – superdeluxe – testauto keihard rechtsaf de Leeuwerikenlaan op. Dat was iets teveel voor de Lexus RX450h Hybrid AWD en het ESP greep dan ook keihard en perfect in. Het ESP + TRC kun je overigens alleen stilstaand uitzetten en niet rijdend, maar het blijft dan ook gelukkig wél uitstaan in tegenstelling tot veel andere auto’s waar het ESP + TRC boven de 50 km/u weer automatisch wordt ingeschakeld. Op de bomenweg kwam er helaas een prehistorische camper met dito prehistorische snelheid voor ons rijden. Vlak voor Vogelenzang heb ik ’m maar ingehaald want dit schoot gewoon niet op verdorie. Gelukkig kun je met deze auto met 313 Pk (=benzinemotor + 2 elektromotoren) makkelijk even snel inhalen dat scheelt dan wel weer.

Vermogen benzinemotor: 263 Pk bij 6.000 toeren
Vermogen elektromotor voor: 167 Pk
Vermogen elektromotor achter 68 Pk
Gecombineerd vermogen 313 Pk
Koppel benzinemotor: 335 Nm bij 4.600 toeren
Koppel elektromotor voor: 335 Nm
Koppel elektromotor achter: 139 Nm

Op de Vogelenzangseweg in – hoe kan het ook anders – Vogelenzang zelf rij ik altijd netjes 30-35 km/u en wat denk je? Jawel hoor komt die prehistorische camper met een prehistorische noodgang achterop gereden. De bocht bij De Zilk ging fantastisch maar ik had ook niet anders verwacht met deze auto. Dat is een hele lastige slingerbocht om al accelererend hard en strak doorheen te rijden. Een perfecte bocht om bumperklevers af te schudden, ha, ha. Eenmaal op de N206 was het een kwestie van rustig uitrijden en ik hoopte op iets van 1:18 of zo. Na het weer volgooien van de benzinetank vroeg ik mijn zwager even snel het verbruik uit te rekenen op zijn smartphone. Wow!!! Wat een fantastisch resultaat, maar liefst 1:21,1 – terwijl in de brochure een verbruik vermeld staat van 1:18,2 voor de stad/buitenweg/gecombineerd. Waanzinnig wat een auto zeg, dik boven de 1:20 met een 3,5 liter V6.
*In the second case, we were not convinced by the tuning of the driving modes, as the differences between each of them (Eco, Normal, Sport or even Sport + and Sport + S) are almost undetectable in the way engine, throttle, steering and damping respond. At first we gave it the benefit of the doubt, and thought it had to do with the fact that we were driving a pre-production car. But chief engineer, Takayuki Katsu – in charge of the development of the last two generations of the RX – clarified that this was not the case: “The tunings of these RX’s you are test driving today, in terms of engine, box and chassis, are final and the driving modes have little difference between them because we want future owners to always feel calm, with no surprising mood changes from the RX when they are behind the wheel.” Right…but hardly worth having a driving mode device to vary the driving parameters, then…

Superveilig
Op de perssite van Lexus kwam ik een Word-document tegen waarin Lexus de RX450h Hybrid AWD aanprijst als de “Veiligste Lexus ooit”. Dat houdt dus in dat deze auto een derde oog (of zo je wilt ogen) aan boord heeft om de bestuurder te redden in het geval van een noodsituatie, maar ook zoiets als vermoeidheid. Het is nogal een waslijst dus om die nou apart te gaan bespreken lijkt mij wat overbodig, lees dus even rustig alles door zou ik zeggen.

[quote Lexus.nl]
Veiligste Lexus ooit
Standaard op alle uitvoeringen van de RX 450h is het Lexus Safety System+. Dit pakket actieve veiligheidssystemen helpt onder meer botsingen te voorkomen dan wel de gevolgen hiervan te beperken. Het functioneert bij een breed scala aan situaties en kan de auto bijvoorbeeld onder bepaalde omstandigheden volledig tot stilstand brengen indien het een voetganger vóór de auto detecteert. Lexus Safety System+ bestaat uit onder meer:
– Pre-Crash Safety met Pre-Crash Brake Assist: het eerste systeem maakt gebruik van een camera en een millimeter-golfradar en detecteert andere voertuigen en voetgangers die zich voor de auto bevinden. Zodra een aanrijding dreigt, waarschuwt het de bestuurder. Wanneer de bestuurder remt, zorgt het tweede systeem voor extra remkracht. Reageert de bestuurder niet, dan remt de auto zelfstandig om zo een ongeval te helpen voorkomen dan wel de gevolgen ervan te beperken.
– Lane Departure Alert en Lane Keeping Assist (LKA): als Lane Departure Alert merkt dat de Lexus RX 450h zich buiten de rijbaan dreigt te begeven zonder dat richting wordt aangegeven, geeft het de bestuurder een visuele waarschuwing. Bovendien gaat het stuurwiel trillen en stuurt de auto licht terug naar zijn oorspronkelijke rijbaan. Indien de Adaptive Cruise Control geactiveerd is functioneert LKA ook bij heel lage snelheden, een Lexus primeur.
– Sway Warning: detecteert vermoeidheid van de bestuurder en stelt vervolgens voor om een rustpauze te nemen.
– Road Sign Assist: een camera aan de voorzijde herkent verkeersborden en projecteert deze in het dashboard.
– Automatic High Beam: schakelt automatisch tussen groot- en dimlicht om op die manier tegenoverliggend verkeer en voertuigen die voor de auto rijden niet te verblinden. Het kan uitgebreid worden met Adaptive High Beam wat een nog betere lichtopbrengst oplevert, doordat het systeem de lichtbundel aanpast zónder direct over te schakelen op dimlicht.
[/quote Lexus.nl]

Achtervolging…
Tja een dikke Japanse SUV wat heeft die in hemelsnaam met een achtervolging van doen??? Nou dat zit zo, op de N206 kwam er een Yamaha R1 (200 Pk/13.500 toeren – 199 kg inclusief volle tank) achter mij rijden en die hield netjes afstand. Totdat we bij de kruising van Katwijk-Binnen waren aanbeland want toen kwam hij dichter achter mij rijden, om meteen nadat ik naar de rechterstrook ging er vandoor te knallen met een noodvaart. Mhh als hij de afrit bij ’t Heen neemt dan moet ik ’m kunnen hebben gokte ik, dus ik had daarom stilstaand voor het stoplicht alvast het ESP + TRC uitgezet. Het is heel erg fouter dan fout ik weet het maar toch knalde ik er achteraan – over de rijbewijskwijtsnelheid zal ik het maar niet hebben – gewoon omdat ik even wilde laten zien dat die testritten op de Nürburgring toch ergens goed voor zijn geweest. Onder het viaduct door voelde ik even een adrenalineshot van hier tot Tokio door mijn lijf schieten, maar dat bleek nergens voor nodig want deze Lexus RX450h Hybrid AWD trok de rijbewijskwijtsnelheid met groot gemak. Op de brug rijdend zag ik de motor de afrit naar ’t Heen oprijden, en aangezien hij een hele hoge snelheid had moest hij hard in de remmen. En dus kon ik door heel erg laat in de remmen te gaan (de remmen zijn niet zo heftig als op de Range Rover Sport Supercharged maar wel beter dan ik gedacht had) naar ’m toe rijden en net voor de bocht zat ik al op zijn achterwiel, op gepaste afstand uiteraard want ik ben zelf ook motorrijder en weet als geen ander hoe kwetsbaar je bent op de motor. Ik bleef de hele afritbocht met groot gemak achter de motorrijder hangen, maar dat is logisch gezien de AllWheelDrive. Volgens mij is deze Lexus RX450h Hybrid AWD een prima auto om achtervolgingsscènes mee te doen, wie weet zien we ‘m ooit nog eens terug in één of andere film à la Ronin. Je verwacht het absoluut niet van deze auto, maar het kan gewoon en wel met groot gemak ook nog eens. Dat geeft wel aan hoe veilig deze auto is, in een noodsituatie zul je dus niet zomaar het haasje zijn. Al met al was dit voor mij een reden om meteen even door te rijden naar het Space Business Park. Want laten we eerlijk zijn dan wil ik wel eens kijken hoe goed deze auto is op een bochtig parcours met verkeersdrempels. Uiteraard heb ik het ESP + TRC uit laten staan tijdens de SBP-rit, dat blijft toch het leukste maar laat vooral ook meteen zien hoe goed een auto is… of niet is dat kan natuurlijk ook nog.

Ik draaide op de rotonde een heel rondje en reed de N206 weer op om er bij industrieterrein Klei-Oost weer af te gaan. Ik hield de bochtensnelheid behoorlijk hoog voor een zware SUV, maar ondanks mijn bedenkingen op het moment dat ik al in de bocht zat liet de Lexus RX450h Hybrid AWD mij weer zien dat ik het mis had. Aan de andere kant van de N206 aangekomen zag ik dat het lekker rustig was op het SBP, logisch want alle Kattukkers zijn op vakantie inclusief mijn eigen zus en zwager + kinderen. Ik had er ongelofelijk veel zin in na die achtervolging en om het nog leuker te maken klapte ik de versnellingspook naar links zodat ik manueel (=tevens Sport-stand) kon schakelen. De rotonde af gaf ik al wat meer gas maar in de rechterbocht en flauwe bocht richting de vrachtwagenparkeerplaats ging het gas er echt vol op. Het blijft zo ongelofelijk gek want voor je gevoel kan het helemaal niet, maar het kan wel en is ook nog eens ongelofelijk leuk! Voor de vrachtwagenparkeerplaats schakelde ik snel terug naar S2 (S1 t/m S8) en gaf daarna vol gas en reed perfect zijdelings driftend de vrachtwagenparkeerplaats op. Ik was nog niet recht of ik moest alweer rechtsaf-linksaf richting de ESTEC, en ook die bocht ging met twee vingers in de neus. Op de verkeersdrempel afrijdend trapte ik het gaspedaal weer diep in om meteen na de niet zo hoge verkeersdrempel af te remmen naar de juiste snelheid voor de verkeersdrempel + rechterbocht. Ondanks de jump in de bocht kon ik de Lexus RX450h Hybrid AWD heel mooi al corrigerend door de bocht heen sturen. Op naar de hoogste verkeersdrempel + rotonde + blinde rechterbocht naar rechts. Ik gaf stevig gas en remde voor de hoge verkeersdrempel even hard af (dan komt de auto precies uit de veren als ik de verkeersdrempel op rijdt) waarna ik heel mooi landde de rotonde opstuurde en plankgas gaf in S2 de blinde rechterbocht in. Werkelijk perfect over vier wielen glijdend knalde ik door de blinde rechterbocht heen. Wat genadeloos goed zeg niet normaal gewoon, en geloof me je verwacht het niet van deze auto maar het KAN gewoon. Daarna nog even de opritbocht bij ’t Heen want als ik er toch ben dan… In S2 reed ik rustig op de apex af en dook scherp naar binnen waarna ik meteen plankgas gaf. Het is bijna onvoorstelbaar hoe mooi driftend deze Lexus RX450h Hybrid AWD perfect gecontroleerd door de opritbocht heen gleed. Wow, hele, hele, hele grote WOW-sers! Wat kan ik hier in hemelsnaam nog aan toevoegen vroeg ik mezelf verbijsterd af weer op de N206 richting Leiden rijdend.

Er kan een olifant op staan
Nee dan bedoel ik niet de Lexus RX450h Hybrid AWD maar de Samsonite koffers, vroeger werd daar namelijk reclame mee gemaakt. Samsonite koffers zijn niet alleen aan de prijs vergeleken bij al die andere nepkoffers maar ze zijn ook écht stevig. Het was tijd om eens te kijken hoeveel liters Samsonite er in de kofferbak van deze Lexus RX450h Hybrid AWD President Line passen. Gelukkig waaide het niet meer zo hard want anders is het bijna niet te doen om foto’s te maken. Ik heb sowieso een andere plek gekozen want op het garagedek achter de flat waait de wind soms van de gekste kanten. Bij mijn garage aangekomen zag ik dat de garage schuin tegenover mij was geramd. De garagedeur zat er nog in maar de bakstenen steunwanden waren volledig ontzet. Later vertelde mijn Poolse bovenbuurman dat een oude man met kunstbeen direct naast mijn garage met zijn BMW automaat volgas achteruit gereden nadat hij de versnellingspook had los getrokken. Na het inladen van de op één na grootste kofferset heb ik voor het kantoor van belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland de foto’s gemaakt. Er bleken meer Samsonite koffers in te passen dan ik op het oog verwacht had. Grappig nieuwtje op deze Lexus: een nieuwe feature is de No-touch sensor op de achterklep. Hiermee is de achterklep te openen door slechts de hand bij het merklogo te houden. Indien men de handen vol boodschappen heeft, is een wenk met een elleboog voldoende om de achterklep te openen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 4×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Toch had ik nog wel wat ruimte over maar daar kon ik geen Samsonite koffer (lees: beautycase) meer kwijt, er is dus nog ruimte over voor tien of meer liters zachte bagage. Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik op huis aangereden en heb geen meter meer gereden. Ik vond het wel welletjes zo voor vandaag. Toen ik twee dagen later mijn fiets in de kofferbak wilde laden zag ik bij het neerklappen van de achterbank dat je deze in zijn geheel naar voren kunt schuiven. Er hadden dus nog meer koffers in de kofferbak gepast met een naar voren geschoven achterbank. Helaas had ik niet meer genoeg tijd om die foto’s te maken. Ik heb wel even nagemeten en uitgerekend om hoeveel liter het gaat – 1,4 dm x 7,5 dm x 11,3 dm = 118,65 dm3 = 118,65 liter. Kijk dan weten jullie in ieder geval om hoeveel liter meer het gaat ondanks de ontbrekende foto waarvoor mijn nederige excuses.

De volgende ochtend mocht ik weer voor familie-taxi spelen, en ik wist van tevoren al wat de reacties zouden zijn. Dat lijkt mij logisch met de duurste versie van een auto die tot de absolute top qua afwerking behoort. Ik denk niet dat wij in Europa (en dan doel ik vooral op Audi, BMW en Mercedes) in staat zijn om met onze westerse mentaliteit Takumi-vakmensen op te leiden zoals Lexus in Japan. Het ontbreekt ons westerlingen domweg aan de daarvoor vereiste strakke discipline. Ik hoef alleen maar te kijken op alle ziekenhuizen waar dokters en verpleegsters de hele dag door met hun smartphone aan het ‘spelen’ zijn. Ik vind dat een smartphone op de werkplek verboden moet worden, zeker in het zeer nauwkeurige werk (bv. medicijnen verstrekken) wat zij doen doen vind ik het totaal onbestaanbaar dat niemand daar iets van zegt! Maar ja de directeuren doen het ook en dan mag het blijkbaar, ook al is daarmee de patiëntveiligheid elke dag(!) weer zwaar in het geding. Dat is toch bizar of hoe heb ik het nou??? Maar goed mijn familieleden, die het gevoel hadden in een huiskamer te zitten zo onvoorstelbaar ruim zaten ze, riepen alleen maar “Oh” en “Ah” dus ik heb even heerlijk zitten glimlachen als 1-weeks-President van deze duurste versie van de Lexus RX450h Hybrid AWD. Na voor taxi gespeeld te hebben ben ik een bagel gaan eten, maar eerst heb ik nog even de benzinetank vol gegooid. Ik was benieuwd naar het verbruik bij toch niet al te zuinig rijgedrag, en ik bleek zowaar op een zeer nette 1:17 uit te zijn gekomen. Een dag later kwam ik met sportief doorrijden nog altijd op een nette 1:11,6 uit terwijl ik eerder iets van 1:6 had verwacht.

Vloeiender dan vloeiend
Toen ik woensdagavond naar mijn appartement reed leek het wel alsof ik letterlijk over de weg heen zweefde. Dat gevoel is me maar één keer eerder in mijn leven overkomen en dat was in de Lexus LS600h Hybrid President Line 5.0 V8 limousine. Inderdaad toevallig ook een Lexus of misschien toch niet zo toevallig? Het is een grappig gevoel waarbij je het gevoel hebt dat de banden de weg niet raken. Ik denk dat het komt omdat de wegligging qua comfort subliem is maar tegelijkertijd ook qua grip. Die twee gaan meestal niet perfect samen, maar bij deze auto dus wel en dat maakt het zo uniek qua gevoel tijdens het rijden. Als ik moest stoppen bij een stoplicht voor een mooie bocht dan zette ik elke keer de rijmodus even een Sport S+ om daarna even kort plankgas te geven en fantastisch mooi en strak door eender welke bocht heen te zweven. Naar aanleiding van het zweefgevoel kwam ik nog wat leuke informatie tegen waarin ik iets las dat ik nog niet eerder was tegen gekomen. Want vergeet niet dat vele kleine beetjes één grote maken, oftewel “All the small things” (ook een leuk liedje van Blink-182) zoals we in de wetenschap plegen te zeggen. Stom toevallig is deze kreet ook van toepassing op mijn werk op de IVF-kliniek. Want wat maakt een embryo tot een goed embryo=die een zwangerschap oplevert. Neem alleen al alle parameters – vanaf het moment van bevruchten tot dag 3 embryo – zoals temperatuur/pH/kweekmedium/PACS/luchtverontreiniging/embryotransfer-catheter/etc. Ervoor zorgen dat je al deze kleine dingen goed voor elkaar hebt leveren meer kans op een zwangerschap op, en uiteraard een beetje geluk want zonder geluk…

[quote Lexus.nl]
Zo werd na uitgebreide tests in de windtunnel gekozen voor een aluminium motorkap en achterklep om de auto lichter te maken. Vervolgens werd het chassis met baanbrekende lijm- en lastechnieken stijver gemaakt, wat trillingen vermindert en het stuurgedrag nauwkeuriger maakt. Tot slot brachten onze ‘Master Drivers’ – tevens verantwoordelijk voor de Lexus LFA supersportauto – verbeteringen aan in de
zitpositie voor de bestuurder en paste de wielophanging aan, met als resultaat een SUV die garant staat voor een sublieme rijervaring. De meest ervaren ‘Takumi’ vakmensen zijn verantwoordelijk voor de productie van de RX450h. Elk exemplaar wordt voor aflevering onderworpen aan een zware stormtest. De auto wordt geproduceerd in onze Kyushu fabriek, waar medewerkers pas na twee vacuüm-kamers toegang krijgen tot de lakstraat, zodat zij in een volledig stofvrije omgeving kunnen werken. In de spuitcabine zuivert de ‘Niagara’ – een scherm van water – nog meer stofdeeltjes uit de lucht. Om de scherpe lijnen van de nieuwe RX goed tot hun recht te laten komen, hebben onze technici een aantal wijzigingen in het lakproces doorgevoerd. Zo wordt elke laag voor het aanbrengen van de laatste laklaag met de hand geschuurd om een perfect resultaat te bereiken. Voor aflevering ondergaat elke RX 450h bovendien een test waarbij een tropische stom wordt gesimuleerd, waarna een laatste, 30 kilometer lange testrit volgt om de rijeigenschappen en het comfort van de auto te controleren.
[/quote Lexus.nl]

YouTube-filmpje Takumi-motorproductie

Gemiste kans?
Ik las ergens in een testverslag van een buitenlandse autojournalist dat hij deze Lexus RX450h Hybrid AWD een gemiste kans vind. Want zo argumenteerde deze buitenlandse autojournalist: “Alle concurrenten van Lexus zoals Audi, BMW en Mercedes hebben wel auto’s die langer dan 2 km elektrisch kunnen rijden.” Ik vrees dat deze autojournalist net als zeer velen met hem niet verder kijken dan hun neus lang is. Als elektrisch rijden de grote vlucht gaat nemen die men verwacht dan ontstaat er uiteindelijk hoe dan ook een capaciteitsprobleem. Stel je voor dat meer dan 50 procent van het wagenpark van het elektrisch type is en dat die ’s avonds na werk allemaal tegelijk hun auto op gaan laden. Dat betekent dus een extra aanslag op het elektriciteitsnetwerk die zijn weerga niet kent. Bedenk bovendien dat bijvoorbeeld één zakelijke Tesla-rijder in één maand met gemak 750-1.000 kWh aan stroom verbruikt. Dan praat je dus over zo’n 2,5-3,5 maal het verbruik van een gemiddeld huishouden per maand. Dat is veel en dus snap ik de keus van Toyota om te kiezen voor de benzine-hybride én de waterstofauto. Waterstof is namelijk steeds ruimer voorradig door het te maken met behulp van o.a. windmolens (in Duitsland gebeurt dit al) én bij die productie komt geen afval vrij zoals bij stroomproductie wél het geval is! Kortom de waterstofauto die alleen maar puur H20=water als uitlaatgas heeft, lijkt op de langere termijn een veel betere keuze dan een gedeeltelijk elektrische (=Plug-In Hybrid) dan wel volledig elektrische auto zoals de veel verkochte Tesla Model S. Het opslagprobleem van waterstof is in vergelijking met vroeger ook een steeds minder groot probleem aan het worden. Ook lijkt de opslag steeds langduriger te kunnen dan vroeger wat ook een groot voordeel is. Wat ik wel als goed alternatief zie voor de Tesla-auto’s is het op werk en thuis opladen met behulp van zonnepanelen. De extra elektriciteit buiten de oplaaduren kun je opslaan in een wallbox, en die dan of voor het huishouden gebruiken of voor het opladen van je elektrische auto. Al met al zijn er meer dan genoeg mogelijkheden voor CO2-neutraal autorijden want dat zou natuurlijk wel het mooiste zijn.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

SUV

Transmissie

E-CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

7,7 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

B-193(263)6.000 E-V/A-123(167)/50(68) kW (pk)/rpm

Koppel

B-335/4.600 E-V/A-335/139 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.5/3.456 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

All-Wheel-Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,5 liter/100 km

Snelweg

5,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,5 liter/100 km

C02 uitstoot

127 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.890 mm

Breedte

1.895 mm

Hoogte

1.685 mm

Wielbasis

2.790 mm

Spoorbreedte voor

1.640 mm

Spoorbreedte achter

1.650 mm

Massa leeg

2.075 kg

Max. toelaatbare massa

2.715 kg

Laadvermogen

640 kg

Aanhanger geremd

2.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

539 liter

Bandenmaat

235/55-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand