Mitsubishi Colt CZ3 ClearTec Invite 1.1 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V.



“Is that Clear?”
Het zou mooi & helder weer worden de week dat ik de Mitsubishi Colt ClearTec zou gaan testen. Maar helaas voor mij was de lucht niet zo ‘clear’ toen ik richting Mitsubishi in Schiphol-Rijk reed. Helaas ja want ik zat op de motor en eigenwijs als ik was had ik mijn regenoverall niet aangetrokken. Ik rij wel even met 180 km/u onder dat ‘Pink Panther-buitje’ door dacht ik. En alweer helaas voor mij ging dat niet lukken, het bleek iets meer te zijn dan die hele korte bui waar ik even onderdoor dacht te rijden, en dus kwam ik iets natter bij Mitsubishi aan als ik verwacht had. Daarna bleek ‘mijn’ Mitsubishi Colt ClearTec nog bij een reclamebureau in Amstelveen te staan. Dus mocht ik na het parkeren van mijn motor bij de PR-manager instappen om de testauto op te halen in Amstelveen. De hele weg regende het en geloof het of niet maar het stopte werkelijk tot op de seconde precies met regenen op het moment dat ik in de Mitsubishi Colt ClearTec stapte. ‘Clear blue skies’ over Amstelveen zo mag ik het graag zien.

3 is genoeg, is dat duidelijk!
Tegenwoordig hebben zo’n beetje alle eco-modellen en/of S&G-modellen van alle automerken een 3-cilinder aan boord zo ook deze Mitsubishi Colt ClearTec. Nou denken jullie waarschijnlijk dat ik het wel gezien heb met al die lichte 3-cilinder auto’s zoals oa. de Citroën C1, de Suzuki Alto en de Nissan Pixo en consorten. Nou echt niet dus! De Mitsubishi Colt ClearTec is een totaal andere auto als bv. de Nissan Pixo. De Nissan Pixo is een regelrechte kart terwijl de Mitsubishi Colt ClearTec een net wat volwassener auto is. Verder heeft de 3-cilinder van deze Mitsubishi net iets meer cc’s als de andere 3-cilinders, 124cc meer om precies te zijn. Meestal worden die extra cc’s bereikt door de slag iets te vergroten maar in dit geval heeft men ervoor gekozen zowel de boring als de slag iets te vergroten.

Van 996cc/68 Pk met boring x slag= 73mm x 79.5mm heeft men het motorblok vergroot naar 1.124cc/75 Pk met boring x slag= 75mm x 84.8mm en dat merk je goed. Waar het 3-cilinder motorblok in de Nissan Pixo en de Suzuki Alto behoorlijk fel is en dolgraag en vooral snel toeren wil maken daar is het grotere 3-cilinder motorblok in deze Mitsubishi Colt ClearTec wat gemoedelijker. Wat mij wel verbaasde is dat deze Mitisubishi Colt ClearTec slechts 75 kg meer weegt (ik heb dat expres pas opgezocht aan het einde van de testweek!) als de Nissan Pixo, voor mijn gevoel zijn dat er namelijk meer. Ik denk echter dat de ogenschijnlijke grootte, het gemoedelijker motorblok en de comfortabeler vering hier de oorzaak van zijn. Zo zie je maar weer dat je er soms faliekant naast kunt zitten.

Regen, not so clear!
Omdat ik al weken achtereen niet meer op een nat wegdek had gereden (het regende dan wel niet meer maar het wegdek was overal nog zeiknat) gaf ik in mijn enthousiasme in de eerste de beste bocht iets teveel gas. De Colt gleed met zwaar onderstuur over het asfalt en ik moest van het gas af om ‘m weer in het juiste spoor te krijgen, maar dat bleek gelukkig geen enkel probleem. Even later stond ik bij de oprit naar de A4 bij Hoofddorp met spinnende voorbanden stil op het natte asfalt voor het stoplicht. Ik stond links naast een Ford Focus en die wilde ik absoluut voorblijven want het gaat daar 100 meter de hoek om van twee naar één rijstrook. Gelukkig kregen de banden weer op tijd grip en was ik toch redelijk snel weg. Poeh dat was echt weer even wennen zeg! Later bedacht ik me ineens dat er banden met een lage rolweerstand om de velgen van deze Mitsubishi Colt ClearTec liggen. Mijn ervaring is dat dit soort banden zeker in de regen/nat wegdek minder grip hebben als gewone banden. Niets mis mee maar gewoon een beetje opletten dus.

Alles clear
In de middag moest ik richting Leiderdorp en omdat ik geen haast had dacht ik: “Kom ik rij de iets langere weg via de Lammerbrug.” Afijn brug open, stoplichten bleven rood ook die voor rechtdoor/linksaf voor de brug langs. Uiteraard sloeg de motor voor het stoplicht af in z’n vrij. Zodra ik de koppeling intrapte bij groen kon ik ‘m tegelijkertijd in de eerste versnelling zetten en gas geven en wegwezen. In dat opzicht functioneert het S&G-systeem van deze Mitsubishi Colt ClearTec perfect. Het is wel zo dat je er bewust op moet letten dat je de versnellingsbak steeds in zijn neutraal zet voor een stoplicht. Als je gewend bent om met draaiende motor in de eerste versnelling voor een stoplicht te staan zul je dat toch echt af moeten leren, anders benut je het S&G-systeem en de daarbij behorende besparing niet.

Behalve door de koppeling in te trappen kun je de motor bijvoorbeeld ook starten door de airco aan te zetten. En als de airco aan staat zal de motor dus weer niet uitvallen voor een stoplicht. Er gelden een aantal regels ivm. het al dan niet werkzaam zijn van het S&G-systeem en dat heeft uiteraard met de capaciteit van de accu te maken. Dit geldt trouwens voor de S&G-systemen bij andere automerken!

Droog en clear
Op droog wegdek kon ik gelukkig meer gas geven in de bochten zonder meteen met onderstuur weg te glijden of met spinnende banden stil te blijven staan. De besturing van de Colt is prima en je kunt daardoor precies aanvoelen wat de Colt van plan is. De vering vind ik persoonlijk iets te comfortabel dus als je van sportief rijden houdt kun je veel beter een Colt 1.5 Ralliart kopen. Voor het publiek waarvoor deze Mitsubishi Colt ClearTec bedoeld is voldoet ie prima. Dat publiek gaat namelijk niet net als ik met rond de 100 km/u op de grens rijdend (met de banden netaan glijdend) door een mooie lange bocht. Dat het perfect gecontroleerd kan zegt genoeg over de goede wegligging van deze Colt ClearTec. Het is puur een kwestie van andere vering en banden en dan maak je van deze Colt ClearTec een Ralliart ClearTec met bijbehorend hoger verbruik uiteraard. Maar dan doe je het principe van ClearTec uiteraard geweld aan dat mag duidelijk zijn. Niet doen dus!

Zuinigheidsrit: Leiden-Zandvoort vice versa
Het begint intussen een vast onderdeel te worden van de testen van zuinige auto’s met energielabel A: “De zuinigheidsrit”. Het is een vast parcours dat begint bij mijn huisdeur aan de Rijndijk in Leiden en loopt via de N206 bij Katwijk totaan de boulevard bij Circuit Park Zandvoort en weer terug. De grootste sport voor mij is elke keer weer om niet te remmen vanaf de laatste stoplichten bij Katwijk-Binnen. Dat klinkt heel bizar op een afstand van 55-60 kilometer maar het is toch echt mogelijk. De eerste keer (Fiat 500 Pop 1.2 69 Dualogic Start & Stop) moest ik iets van vijf keer remmen en tijdens de zuinigheidsrit met deze Mitsubishi Colt ClearTec slechts twee keer. Door op tijd van het gas te gaan én op de motor af te remmen hoef je in principe bijna tot helemaal niet (dat gaat me een keer lukken!) te remmen.

Tenminste als er niemand oversteekt op een zebrapad of als je op een blinde voorrangskruising afrijdt en moet gokken of er een auto aankomt. Maar okay het was uiteindelijk een fantastisch mooie rit met mooi weer en een mooi verbruik van 1:23,75. Daarna ben ik stevig gas gaan geven en heb overal stevig door gereden en tot mijn zeer grote verbazing kwam ik uit op een verbruik van maar netaan 1:20. Kijk dat had ik dus totaal niet verwacht!

Alles of niets!
Met 75 Pk aan boord en ruim 900 kilogram vooruit te branden mag je natuurlijk geen wonderen verwachten. Als je 100 km/u rijdt en je wilt dat er echt iets gebeurt dan zul je terug moeten schakelen. Bij een snelheid van rond de 100 km/u rij maakt het motorblok zo’n 3.000 toeren. Als je dan moet inhalen heb je drie keuzes. Je geeft gas maar dan gebeurt er eigenlijk gewoon zo goed als niets, of je schakelt terug naar de 4de versnelling dan maak je zo’n 4.000 toeren en gebeurt er iets meer, of je schakelt terug naar de 3de versnelling en dan maakt het motorblok een dikke 5.000 toeren en dan gebeurt er voor een 3-cilinder met 75 Pk iets waardoor je het gevoel krijgt dat je aan het inhalen bent in plaats van aan het vooruit ‘kruipen’. Het schakelen gaat precies en nauwkeurig en daar heb ik dan ook geen aanmerkingen op.

Ruimte zat!
Waar die ontwerpers de ruimte altijd weer vandaan halen weet ik niet maar juist in kleine auto’s zit je vaak ruimer als in veel grotere auto’s. Eigenlijk kan dat helemaal niet maar blijkbaar word je als ontwerper erg creatief van het omgaan met kleine ruimtes. Ik ben even op pad geweest met vier volwassenen en dat beviel de passagiers achterin uitstekend. Niemand klaagde over een gebrek aan beenruimte en dat hoor ik graag. Wel merk je goed dat de remweg een stuk langer wordt met een vol beladen auto. In je uppie kun je veel later remmen voor een bocht. Wel merk je goed dat als je heel erg laat remt met een behoorlijke snelheid dat de auto dan wat gaat zoeken, zonder dat het overigens eng of onzeker aanvoelt! Dat is niet zo verwonderlijk gezien de korte wielbasis, het lage gewicht en de comfortabele vering. Op dat moment ben je wel behoorlijk extreem bezig en dat zullen de meeste gebruikers van deze auto waarschijnlijk nooit doen.

Voor wie?
De grote vraag die overbleef is wat mij betreft voor wie is deze Mitsubishi Colt ClearTec bestemd? Ik heb intussen heel wat Stop&Go-auto’s gereden en deze Colt ClearTec vult naar mijn mening een gat op dat nog amper opgevuld is. De Nissan Pixo en de Suzuki Alto zijn regelrechte karts, de Fiat 500 is duurder terwijl de Kia pro-cee’d ISG een veel duurdere hatchback is en daar zit de Mitsubishi Colt ClearTec dus mooi tussenin. Het is geen kart maar ook geen duurdere hatchback dus qua grootte en qua prijs spreekt hij een doelgroep aan die niet willen karten maar gewoon autorijden zonder de hoofdprijs te moeten betalen.

Groot, groter, grootst!
Bij Mitsubishi denken wij Nederlanders alleen maar aan een automerk. Foutje want Mitsubishi is meer, veel meer, ja zelfs veel en veel meer dan dat. Neem gewoon even een kijkje op de volgende link – http://www.mitsubishi.com/php/users/category_search.php?lang=1 – en dan zul je al snel zien hoe groot Mitsubishi werkelijk is. Volgens mij hebben wij in het westen werkelijk geen flauw idee hoe groot veel Japanse bedrijven in werkelijkheid zijn. Wat ook wel grappig is om te melden dat de Mitsubishi-importeur voluit Mitsubishi Motor Sales Nederland heet en dat het Europese hoofdkantoor ook in Schiphol-Rijk zit. Al met al geeft dit maar weer eens aan hoe ‘groot’ een (auto)merk als Mitsubishi eigenlijk is. Het valt me vaak op in testverslagen hoe ontzettend groot het gebrek aan kennis is van dit soort informatie. Jammer want het plaatst een automerk als Mitsubishi in een totaal ander perspectief.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

stadscombi

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

12,8 seconden

Topsnelheid

162km/u

Vermogen

55(75)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

100/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.1/1.124 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijf

Remmen achter

Trommel

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7 liter/100 km

Snelweg

4.6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5.5 liter/100 km

C02 uitstoot

130 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.880 mm

Breedte

1.695 mm

Hoogte

1.520 mm

Wielbasis

2.500 mm

Spoorbreedte voor

1.460 mm

Spoorbreedte achter

1.445 mm

Massa leeg

910 kg

Laadvermogen

515 kg

Aanhanger geremd

750 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

220 liter

Bandenmaat

195/50-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand