Deze testauto werd ons aangeboden door NIO Netherlands B.V.
Supersnelle Stilte-Cocon
Samenvatting
Het komt niet zo vaak voor dat ik een auto van een volledig nieuw automerk mag testen. Zo’n test is altijd een grote verrassing en is dan ook één van de leukste die er is voor een autojournalist. NIO is een ‘nieuw’ Chinees automerk die in 2023 groot uitpakken en vooral heel hard doorpakken! Dat ze niet zomaar het eerste beste Chinese automerk zijn blijkt uit het feit dat ze al sinds 2014 bestaan én dat de CEO’s van de grote Duitse automerken zeer verontrust zijn over de nieuwe modellen van NIO. Deze NIO eT7 is maar één van de vele modellen die snel zullen volgen. En niet alleen die Duitse CEO’s hebben heel goed door dat NIO zomaar een Chinees automerk is want deze NIO eT7 won in Duitsland de ‘Gouden Stuurwiel’ award. Bild am Sonntag (sinds 1976) en Auto Bild (sinds 2009) reiken jaarlijks de ‘Gouden Stuurwiel’ award uit aan de beste nieuwe auto’s. De combinatie van stemmen van zowel lezers als een vakjury maakt het Gouden Stuurwiel tot een felbegeerde prijs voor alle fabrikanten. Dit jaar werden 47 auto’s in elf categorieën geselecteerd. Drie finalisten uit elke categorie werden door de vakjury beoordeeld, tijdens een reeks strenge tests op het Lausitzring-circuit. De award voor NIO betekende de eerste keer dat een fabrikant een dergelijke onderscheiding slechts enkele weken na zijn marktintroductie won. “De NIO eT7 verraste en overtuigde vrijwel iedereen binnen de jury van de Gouden Stuurwiel-verkiezing”, verklaarde Tom Drechsler. “De NIO eT7 heeft goede stoelen, een prettige bediening en topprestaties. De eT7 kan zowel moeiteloos cruisen als indrukwekkende prestaties leveren dankzij het brede scala aan beschikbare rijmodi.” Was soll Ich nog mehr sagen……. Uh dat de voldaan achterover leunende Duitse auto-industrie keihard afgestraft gaat worden voor hun extreem arrogante gedrag.
Plus: Hoofdsteunen voorstoelen – Interieur – Stilte – Stuurgevoel – Wegligging – Zit
Min: Té goed…
Testverslag
Na het instappen reed ik de parkeergarage uit de weg op richting de JC Arena en het allereerste dat mij opviel is de absurde stilte achter het stuur. Ik kan mij echt niet herinneren dat ik ooit in zo’n stille testauto heb gezeten. Ik gaf richting aan naar rechts voor de fraaie 180-gradenbocht voor de JC Arena. Er reed een BMW X5 naast mij maar zelfs rustig en netjes rijdend reed ik met een werkelijk belachelijk groot gemak bij die BMW X5 weg. Het sturen voelt zo natuurlijk en vooral lekker aan dat je geen seconde hoeft te wennen. Het enige dat ik nog moest zien te vinden waren de knopjes voor het verstellen van het stuur en de zijspiegels – die overigens op een haar na in de juiste stand stonden – maar die zitten vast ergens in het uitgebreide menu op het centrale display verborgen. Eerst maar eens de Cruise Control zoeken en een muziekje aanzetten want het was wel heul errug stil zeg mama mia. De Cruise Control had ik snel gevonden en wel links op het stuur en bleek zoals ik al dacht van het Adaptieve type. Daarna bleken hetzelfde soort knopjes op de rechterkant van het stuur voor het geluid en de muziek te zijn. Ik draaide de A2 op en het leek alsof ik in een cocon van stilte over de weg heen vloog. Wat een vreemde gewaarwording was dit zeg maar wel heel erg lekker en het deed mij in zekere zin denken aan het ophalen van de Tesla Model 3. Alleen is de NIO eT7 nog weer stiller dan de Tesla Model 3 en misschien heeft dat ook iets met de lage cW-waarde van de NIO eT7 te maken. De NIO eT7 heeft namelijk een cW-waarde van slechts 0,208 en dat is extreem laag vergeleken met andere automerken. De rit naar huis ging lekker maar gezien de zeer geringe acculading (kwam door een zieke werknemer) besloot ik bij het Amsterdamse Bos de A9 te verlaten richting Schiphol-Rijk en van daaruit binnendoor naar Leiden te rijden. Dan had ik meteen ook wat verkeersdrempels en de nodige bochten en rotondes op weg naar huis. In de lange maar toch behoorlijk scherpe snelwegbochten voelde het onderstel van de NIO eT7 werkelijk uitstekend aan. Dat kan natuurlijk ook niet anders met vierwielaandrijving en adaptieve luchtvering. Op de afrit van de A9 naar de N232 bouwde ik de snelheid in de scherpe afritbocht rustig op en dat voelde goed aan. De 20-inch Pirelli Winter 2 Scorpion banden hebben een uitstekende grip (winterbanden hebben zachter rubber dan zomerbanden) maar toen ik aan het einde van de afritbocht even snel de krappe rotonde op en af wilde rijden voelde ik het gewicht van dik 2.300+ kg uiteraard goed. Dit is geen gooi-en-smijtauto daarvoor is het gewicht domweg te hoog.
Ondertussen had ik in het zeer uitgebreide Menu het afstellen van het stuur en de zijspiegels gevonden en het stond op een andere plek dan ik verwacht had. Door “Start” aan te raken op het touchscreen (lees: centrale display) had ik tot en met 5 seconden de tijd om met de knopjes van het ACC/Links – Audio/Rechts op het stuur de zijspiegels af te stellen. Als ik meer dan 5 seconden de knopjes niet had aangeraakt dan moest ik opnieuw “Start’ aanraken op het touchscreen. De muziek had ik intussen ook aangezwengeld gekregen met de rechterknopjes op het stuur. En het geluid dat dit audiosysteem produceert is niet zomaar eventjes een geluid had ik op de website van NIO de avond ervoor reeds gevonden. Audio: Immersive Sound System – Standaard Dolby Atmos – 23 Luidsprekers – 20 Kanaalversterkers – 1.000W Uitgangsvermogen. Standaard met vier overheadspeakers en een subwoofer. De speakers bevatten elk een luidspreker met drie richtingen en tweeter, een midden-driver en een woofer. Door actieve audio-algoritmes en Dolby Atmos, levert het systeem een pure geluidservaring die de verwachtingen overstijgt. Ik ben benieuwd hoe mijn favoriete liedjes klinken als ik het volume morgenochtend vol open zet. Tijdens het zoeken naar het verstellen van het stuur/zijspiegels had ik ook de verschillende rijmodi gevonden te weten: 1. Eco – 2. Comfort – 3. Custom – 4. Snow – 5. Sport – 6. Sport+ en helemaal onderaan buiten beeld de speciale rijmodus 7. Eco+ die inderdaad heel speciaal is. Want het duurt een aantal minuten voordat deze in werking treedt na inschakelen want alle systemen die niet écht nodig zijn worden in die tijd uitgeschakeld. Je kunt de rijmodus Eco+ daarna niet meer rijdend uitzetten. Pas als je stilstaat en de P-stand hebt geactiveerd schakelt de rijmodus Eco+ zichzelf weer uit. In de rijmodus Custom kun je alles zelf instellen waaronder de acceleratie 0-100 km/u, de rijhoogte en regeneratief afremmen. Bij 60 km rijbereik (het aantal km kun je zelf instellen) kreeg ik van NOMI de mededeling dat ik de NIO eT7 op moest gaan laden. Grappig want 60 km is zo’n beetje het rijbereik van mijn Renault Twizy, ha, ha. Bij Leiden aangekomen heb ik meteen even foto’s van de Samsonite kofferset gemaakt want dan had ik dat alvast maar gehad. Een sedan valt meestal tegen qua kofferbakruimte maar de NIO eT7 viel mij mee. Op 7 liter na paste de gehele standaard 3×50-3×33-1×13-liter kofferset erin.
Samsonite kofferset
3×50-liter + 2×33-liter + 3×13-liter
Eerst maar eens wat zuinigheidsritten
Toen ik vrijdagochtend uit bed stapte ben ik eerst maar eens rustig gaan ontbijten. Ik hoefde niet naar werk want ik had nog Kerstvakantie van school, best fijn om op een school te werken want dan heb je dik 3 maanden betaald vakantie per jaar. Na het afkoppelen en in de achterbak leggen van het laadsnoer stapte ik in en zag dat de Li-ion accu niet voor 100 procent opgeladen was. Huh hoe kan dat nou? Omdat ik een zuinigheidsrit ging maken moest ik wegrijden met de tripmeter op “0” maar waar kan ik die in hemelsnaam vinden in dat immens grote Menu. Dus ik zoeken-zoeken-zoeken-en-nog-eens-zoeken. Uiteindelijk vond ik als eerste waarom de Li-ion accu niet 100 procent was opgeladen. Je kunt namelijk twee mogelijkheden aanvinken en nummer 1 stond aangevinkt:
1. Standard Mode – Charges to 90 percent and provides smoother regenerative braking for a longer battery life
2. Long Trip Mode – Charges to 100 percent and provides relatively low regenerative braking when battery level is high
Verder zag ik dat de accu-informatie drie verschillende tabs heeft en één van die tabs heet “Consumption” en als ik dan helemaal naar de onderkant van die pagina scrolde zag ik de tripmeterstand per gereden rit oftewel “Tripstats 1 min 0.0 km Since Start”. Dus elke keer dat ik de NIO eT7 afsluit en opnieuw instap begint ie weer vanaf “0.0” km. Man, man wat was ik blij dat ik dit gevonden had want het aan het opgegeven theoretische bereik heb ik helemaal niets. Ik wil namelijk exact weten hoeveel kilometer ik kan rijden per 10 procent verbruikte acculading die ik dan omreken naar 100 procent.
Afijn nadat ik alles gevonden had kon ik dan eindelijk vertrekken voor de stadszuinigheidsrit maar toen ik net een paar kilometer onderweg was bedacht ik me dat de rijmodus nog in de stand Comfort stond. Heb ik weer hoor en dus heb ik de rijmodus snel in de stand Eco gezet en vervolgens gewacht totdat het percentage acculading op 87 procent sprong en meteen gekeken wat de tripmeterstand was. Ik ben maar richting Katwijk aan Zee gereden want op de N206 mag je op dit moment maar 50 km/u rijden. Prima voor mij dus want dan pak ik meteen lekker kilometers. Bij de grote kruising aangekomen ben ik de Zanderij ingereden en bij de 30-Zone ben ik weer omgedraaid dezelfde weg terug en daarna richting Voorschoten. Het rijden ging echt perfect alleen vind ik al die geluidjes als je een knop aanraakt een beetje overbodig. Waarschijnlijk houden Chinezen van al dat soort geluidjes maar van mij hoeft het niet! Nog even en ik kruip standaard achter het stuur met oorkappen op om van de vroeger zo normale broodnodige stilte te genieten. Al die veiligheidssystemen kunnen mij helemaal gestolen worden en zijn volgens mij alleen maar gemaakt om smartphone-gebruikers te beschermen tegen ongelukken. Uh misschien is het beter om geen smartphone te gebruiken tijdens het autorijden??? Al hoofdrekenend kwam ik steeds uit op rond de 600 km actieradius maar op een betrouwbaar getal uit te komen rij ik daarom altijd 10 procent acculading op. Uiteindelijk kwam ik op exact 60 km per 10 procent acculading dus dat is omgerekend een actieradius van 600 km wat ik heel netjes vind voor een Li-ion accu van 100 kWh.
Stadszuinigheidsrit – Rijmodus Eco – Tripmeter: 60 km – Verbruik: 10 procent acculading – Totale actieradius: 600 km + 10 procent winterbanden = 660 km
Winterbanden +10 procent?
Stom toevallig heb ik één keer een auto getest met zomer- en winterbanden. Ik heb toen dus het exacte verschil in verbruik kunnen meten tussen zomer- en winterbanden. Ze zeggen altijd wel dat je auto meer verbruikt met winterbanden maar is dat ook echt zo? Nou inderdaad het klopte als een bus en er bleek ook exact een 10 procent hoger verbruik uit te rollen. Vandaar dat ik er dus 10 procent bij optel en wie weet is het tegenwoordig zelfs meer als je winterbanden zou vergelijken met lage-rolweerstandbanden.
Batterijwisselstations
NIO is niet de eerste autofabrikant/firma die in plaats van snel opladen inzet op batterijwisselstations. Jaren terug was er al een start-up genaamd Better Place, dat met hetzelfde idee kwam maar die gingen al snel failliet. NIO is reeds succesvol met batterijwisselstations op de thuismarkt in China dus samen met de uitmuntende auto’s (= hoge verkoopcijfers) geef ik ze in Europa dan ook een hele grote kans van slagen. Tesla heeft het ook ooit geprobeerd maar de hoge kosten van batterijwisselstations zorgde dat Tesla ervoor koos om te investeren in een Europees netwerk van Superchargers.
YouTube-filmpje van een batterijwisselstations
Eten en weer doooorrrrr
Na de stadszuinigheidsrit ben ik even wat gaan eten om meteen daarna een snelwegzuinigheidsrit te gaan maken. Ik ben bij Oegstgeest de A44 opgereden en had het plan opgevat om via de A4 de A5 op te rijden en dan weer om te draaien richting Leiden. Omdat ik niet tussentijds opgeladen had moest ik al rijdend op de snelweg beginnen met meten meteen na het overspringen op het volgende accupercentage-getal. Nadat ie op 77 procent was gesprongen kon de meting beginnen. Het rijden ging lekkerder dan ik verwacht had ondanks de drukte. Er kwam nog wel een of andere drugscrimineel in een Mercedes AMG voorbij gescheurd met 200+ km/u maar daar bleef het gelukkig bij. Ik zag trouwens op de Belgische online krant ‘Het Laatste Nieuws (HLN.be)’ dat dit soort mensen een grote kans lopen karma-is-a-bitch tegen te komen. Lees even mee: “Een bestuurder van een Mercedes AMG reed zonder te remmen en vermoedelijk met zeer hoge snelheid tegen een geparkeerde oplegger. Het voertuig zat zeer diep onder de vrachtwagen vast. Verschillende getuigen stopten meteen en de brandweer kwam ook ter plaatse, maar voor de bestuurder kon geen hulp meer baten. Hij overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. De oplegger werd door de zware klap 6 meter vooruit geduwd, en het dak van het voertuig plooide volledig naar achteren. Om het voertuig onder de vrachtwagen vandaan te krijgen, moest de oplegger gelift worden. Van de hele wagen bleef niets meer over. Hoe het komt dat de bestuurder onder de oplegger is terechtgekomen, is op dit moment nog niet duidelijk. Een deskundige is ter plaatse gekomen om de nodige vaststellingen te doen. De oplegger die geparkeerd stond, mocht daar niet staan. Sinds kort geldt er een parkeerverbod en moeten de vrachtwagens zich verderop parkeren. Er was dit weekend al een boete voor uitgeschreven.” Niet dat ik denk dat hij het met hard remmen had gered in een NIO eT7 maar de brake-by-wire remmen zijn voorzien van Brembo-remklauwen en kunnen de eT7 in 33,5 meter van 100 naar 0 km/h doen vertragen. Niet slecht toch?
Eenmaal op de A4 had ik met vijf rijstroken alle ruimte van de wereld en kon ik met groot gemak 100 km/u aanhouden. Dit ACC reageert af en toe wel erg spastisch op de omgeving moet ik zeggen. Maar ach dat deed de Mazda CX-60 ook en de auto daarvoor ook, wat dat betreft zijn die radarsystemen nog verre van volmaakt.
Ondertussen keek ik eens naar de tripmeter en het percentage acculading en moest constateren dat de accuverwarming zijn werk goed deed. Ik zou sowieso ruim boven de 500 km actieradius uitkomen met 100 km/u op het ACC rijdend en dat is gewoon heel erg netjes. Ergens na de kruising met de A9 ben ik weer omgedraaid maar ik ben vergeten waar dat was. Terugrijdend op de A4 sprong de acculading van 68 procent naar 67 procent en had ik 10 procent verbruikt en 53,6 km afgelegd. Omgerekend is dat dus 536 km op een volle acculading. Dat is maar 10,66 procent minder actieradius dan de stadszuinigheidsrit en daar stond ik toch wel van te kijken want ik had een groter verschil verwacht. Het kan niet anders dan dat de accuverwarming in combinatie met de zeer lage cW-waarde daar verantwoordelijk voor is. Ik denk dat alle Europese automerken en Tesla Motors zich toch wel achter de oren gaan krabben als ze lezen hoe goed de auto’s van NIO zijn. Dit gaat ze hoe dan ook verlies van verkoop opleveren en niet alleen omdat de auto’s van NIO zo ontzettend goed zijn maar ook nog eens heel betaalbaar. In deze dure tijden ga je dan echt geen (veel te) dure Audi-BMW-Mercedes aanschaffen als er een veel beter en ook nog eens veel goedkoper alternatief is. Soms is auto’s testen een erg leuk vak!
Snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus Eco – Tripmeter: 53,6 km – Verbruik: 10 procent acculading = 53,6/10 x 100 = Totale actieradius: 536 km + 10 procent winterbanden = 589,6 km
Even alle belangrijke specificaties op een rijtje
2 Elektromotoren
Vermogen voor: Elektromotor met permanente magneet van 180 kW/245 Pk
Vermogen achter: Elektromotor type inductiemotor achterin van 300 kW/409 Pk
Vermogen totaal: 480 kW/654 Pk
Koppel totaal: 850 Nm
Vierwielaandrijving – 4D Dynamic Control
Topsnelheid: 200 km/u
0-100 km/u: 3,8 seconden
75/100/150 kWh accupakket = 445/580/1.000 km bereik
De brake-by-wire remmen zijn voorzien van Brembo-remklauwen en kunnen de eT7 in 33,5 meter van 100 naar 0 km/h doen vertragen
Luchtvering met adaptieve dempers
One pedal driving is bij de eT7 niet mogelij
k
Gewicht: 2.354 kg
cW = 0,208
Naar Bas
Ik was donderdag al even snel langs Bas gereden maar omdat hij het druk had hadden we afgesproken dat ik vrijdag even langs zou rijden. Zo gezegd zo geDaan reed ik vrijdagmiddag na het zwemmen bij Bas langs. Bas vond het interieur erg fraai en dat kon ook niet anders gezien de gebruikte dure én duurzame materialen zoals Nappaleer en Karuun. En ook het grote glazen dak vond Bas erg fraai om te zien met name van binnenuit omhoog kijkend. Uiteraard heb ik Bas even een stukje laten rijden want ik ben hem altijd zeer dankbaar dat hij mijn testauto’s wil beoordelen. Auto’s zo krachtig als deze NIO eT7 – 644 Pk/850 Nm/AWD – test ik niet zo vaak en ik was benieuwd wat de reactie van Bas zou zijn. Nadat Bas achter het stuur was gekropen zei hij meteen: “Wat is dat dan?” in de ogen van NOMI kijkend. Bas kon NOMI wel waarderen en onderweg liet ik hem even zien waarvoor je NOMI allemaal kon gebruiken. Nadat Bas weg gereden was vroeg ik NOMI de stoelmassage aan te zetten en een lekker muziekje. Bas moest hard lachen om NOMI en ik om Bas zijn reactie = gezicht. Eenmaal op de Voorschoterweg zei ik na de rijmodus Sport+ geactiveerd te hebben: “Geef nou maar eens plankgas als het stoplicht op groen springt.” We werden afgeschoten en Bas was zwaar onder de indruk. Toen we langzaam op een verkeerslicht afreden zei Bas: “Was is dat voor geluid daar wordt ik werkelijk helemaal temmes van!” Oh dat is het fietsers-voetgangers-waarschuwingsgeluid dat verdwijnt zodra de snelheid boven loopsnelheid komt. Dat hebben alle elektrische auto’s om fietsers en voetgangers te waarschuwen. Weer terug bij Bas z’n zaak liep hij eens een rondje om de NIO eT7 en zei: “Waarom hebben al die auto’s hetzelfde design, een Tesla ziet er net zo uit.” Ik antwoordde dat dít design puur functioneel is want door dit windtunnel-design heeft deze NIO eT7 een cW-waarde van slechts 0,208. ‘Form follows function’ wordt dit ook wel genoemd.
NOMI
Rondje Space Business Park
In het testverslag van de Tesla Model 3 schreef ik dat een rondje Space Business Park over de grens heen rijdend gelijk staat aan zelfmoord plegen zo ongelofelijk ver ligt de grens van die auto. Van deze Chinese dual-motor kon ik de banden ruimschoots laten piepen maar toen ging het al zo hard dat ik zoiets had van lamaarzittuh want nog iets harder en plotseling wegbreken eindigt ondersteboven in de berm. Het klinkt misschien heel gek maar deze auto is absoluut veilig maar als autojournalist wil je een testauto ook eens lekker over een rotonderand laten glijden, door een bocht met verkeersdrempel ervoor laten stuiteren of noem het maar op. Alles is zo dicht getimmerd dat het eigenlijk té goed is (mede te danken aan de 50:50 gewichtverdeling), prima voor de meeste automobilisten maar tijdens het testen wil je net wat verder kunnen gaan. Waarom? Wel omdat je op de openbare weg altijd in een situatie kunt belanden waarbij een auto uitbreekt of wat dan ook en je dan weet dat het nog te corrigeren valt. Om de grens hiermee op te zoeken moet je eigenlijk het circuit op en ja dat kan niet zomaar eventjes. Dit weekend was er nog een frontale botsing die op een wel heel bizarre oorzaak had maar ja dit soort dingen gebeuren dus wél! Lees even mee: “Drie voertuigen zijn frontaal op elkaar gebotst op de N302 bij Uddel – Een slecht functionerende richtingaanwijzer bleek de oorzaak te zijn. De politie heeft meteen onderzoek gedaan naar de oorzaak van het heftige ongeluk. De bestuurster van de blauwe auto die uit de richting van Harderwijk kwam had problemen met haar richtingaanwijzer, die ging niet meer uit. De vrouw was hier zo druk mee bezig dat ze op de verkeerde weghelft terechtkwam. Vervolgens botste ze met haar voertuig op de zwarte auto die vervolgens in de berm belandde. De auto van de vrouw kwam aan het tollen en botste uiteindelijk met de achterkant op de grijze auto met daarin het gezin.” Daarom zeg ik altijd: “VERWACHT ALTIJD HET ONVERWACHTE!” Misschien begrijpen jullie nu beter waarom ik met testauto’s altijd op/over de grens rijd tijdens het testen. Oh en ga een anti-slipcursus volgen alsjeblieft als je dat nog niet hebt gedaan. Ik zeg doen en je zult merken dat je daarna niet alleen veel zekerder achter het stuur zit maar ook veel sneller reageert in onverwachte situaties zoals hierboven beschreven!
Fotoshoot met Sipke
Zondagochtend heb ik eerst maar even actiefoto’s gemaakt met mijn zwager want het was nu nog mooi zonnig weer. Ik was erg tevreden over de actiefoto’s want ze laten de vorm van de auto mooi tot zijn recht komen. Mijn zwager was ook erg onder de indruk van de acceleratie van de NIO eT7. En net als ik had hij ook zoiets van dit is gewoon té goed want de grens van deze auto ligt zo ver daar gaat de gemiddelde automobilist niet eens ook maar een heel klein beetje bij in de buurt komen. Die haakt namelijk al ver voordat de grens ook maar bereikt wordt allang af. Ik heb de banden zelf behoorlijk aan het piepen gekregen maar toen reed ik al zo hard dat ik zoiets had van bij een nog hogere snelheid kan ik dat nooit meer gecorrigeerd krijgen als tie uitbreekt. Afijn dit is een gewoon een heel erg goede vierwielaangedreven elektrische auto die zich met groot gemak kan meten met de auto’s van Tesla Motors. Ik had nog twee zuinigheidsritten te gaan en besloot om zondagmiddag de gewone zuinigheidsrit op en neer naar Overveen te maken. Het was mooi weer dus mijn moeder vroeg of ze ook mee mocht rijden. Uiteraard want de mening van moeders is heel belangrijk voor mij. Nou die waren dus direct dikke vrienden want de heerlijke zit, het hoge comfort en de stilte vond mijn moeder helemaal fantastisch. Omdat ik het verslag van deze zuinigheidsrit niet meteen heb opgeschreven moest ik dat achteraf doen. En mama mia wat is dat lastig want als je in een belachelijk goede en fijne auto rijdt dan ben je zo in trance dat je jezelf achteraf amper iets van die rit herinnert. Dat is puur journalistiek gezien tegelijkertijd goed én slecht maar ja als ik toch geen kritiek heb is het dus eigenlijk alleen maar goed. Als ik iets slechts had geconstateerd onderweg dan had ik mij dat zeker wel herinnerd! Ik kwam in ieder geval op een significant hogere actieradius uit dan tijdens de snelwegzuinigheidsrit dus dat is mooi.
Zuinigheidsrit – Rijmodus Eco – Tripmeter: 83,6 km – Verbruik: 14 procent acculading = 83,6/14 x 100 = Totale actieradius: 597 km + 10 procent winterbanden = 656.7 km
De ultieme zuinigheidsrit in de rijmodus Eco+
Nou zondagavond moest het dan gebeuren een zuinigheidsrit in de rijmodus Eco+ waar ik uiteraard een stadszuinigheidsrit van heb gemaakt want nog eens drie zuinigheidsritten (= stad/gewoon/snelweg) in de rijmodus Eco+ ging ik niet meer redden. De rijmodus Eco+ ontdekte ik toevallig tijdens het uitgebreid door het menu heen scrollen. Er stond bij vermeld dat het even duurde voor de rijmodus Eco+ volledig geactiveerd was omdat alle ‘overbodige’ systemen uitgeschakeld moeten worden. De rijmodus Eco+ is uiteraard bedoeld als je in geval van nood net dat beetje extra kilometers nodig hebt om de eerstvolgende oplaadpaal te halen. Ik was dus erg benieuwd hoe groot het verschil in actieradius zou zijn in vergelijking met de stadszuinigheidsrit in de rijmodus Eco. Nadat alle ‘overbodige’ systemen uitgeschakeld waren wachtte ik nog even totdat het percentage acculading 1 cijfer versprong en schreef meteen de tripmeterstand op. Ik besloot net als de vorige zuinigheidsritten 10 procent acculading op te rijden en dan de tripmeterstand opnieuw te noteren en de actieradius om te rekenen naar 100 procent. Laat ik meteen maar beginnen met het grootste nadeel van de rijmodus Eco+ en dat is dat de ruiten beslaan en onderaan de voorruit werd het zelfs kletsnat van het vocht. Dat werd dus raampjes openzetten maar ja het was dik onder het vriespunt dus ja daar werd ik niet echt blij van. Yeah right nou maar hopen dat als je de rijmodus Eco+ een keer nodig hebt dat in de zomer is en niet in de herfst/stromende regen of in de winter/vrieskou. Maar ja de grote vraag was uiteraard werkt het ook echt? Ja dus want ik kwam voor het eerst omgerekend boven de 700 km actieradius uit.
Stadszuinigheidsrit – Rijmodus Eco+ – Tripmeter: 64,6 km – Verbruik: 10 procent acculading = 64,6/10 x 100 = Totale actieradius: 646 km +10 procent winterbanden = 710,6 km
Op het schoolplein
Maandag ben ik heerlijk op en neer naar werk gereden en dat was werkelijk een zalige rit. Eigenlijk durf ik het wel te bestempelen als een perfecte rit. Wat ik ook deed de NIO eT7 reageerde perfect op elke stuurbeweging. En ook op de rotondes, in de krappe bochten op de verkeersdrempels alles voelde even belachelijk goed aan. Het was zelfs zo erg dat toen ik ’s avonds weer thuis gekomen iets op wilde schrijven ik me niets meer wist te herinneren. Zou Mark Rutte soms stiekem ook een NIO eT7 hebben? Het is echt net alsof je in trance achter het stuur zit. Dat is toch grappig, misschien moet ik het maar een Zen-auto noemen. Dinsdag ben ik normaal gesproken vrij maar ik had de leraar van de talentenklas aangeboden om met de NIO eT7 naar school te komen. Hij zou het die ochtend over Tesla hebben en ja ik heb wel geen Tesla maar deze auto doet daar niet voor onder en is ook elektrisch. Ik heb de NIO eT7 het schoolplein opgereden en halverwege de les zijn we naar de NIO eT7 gelopen met zijn allen. Elke keer zouden er twee kinderen voorin plaatsnemen en tegen de eerste twee zei ik: “Vraag maar aan NOMI in het Engels of ze muziek aan wil zetten” en daarna “Vraag maar in het Engels aan NOMI of ze de stoelmassage aan wil zetten” en dat vonden die kinderen natuurlijk helemaal prachtig. Die kinderen zitten vanavond tijdens eten allemaal aan tafel: “Papa ik wil ook zo’n NOMI-auto.”
Buitenom
Terugrijdend naar de Baas in Amsterdam heb ik in een aantal mooie hogesnelheid-snelwegbochten nog wat buitenom inhaalacties gedaan. Dat ging zo absurd makkelijk dat had ik met vrijwel alle andere vergelijkbare auto’s absoluut niet aangedurfd met die snelheid dus dat zegt wel iets over de kwaliteiten van deze auto. De oprit naar de A4 was trouwens ook vet, gewoon gas geven en superstrak door de lange opritbocht heen knallen en werkelijk iedereen achteruit laten rijden. Mooi man! Er komen nog heel wat nieuwe NIO-modellen aan dus ik ben echt benieuwd vooral naar de ES8 en de EC7 SUV-coupé die naar mijn mening de Audi e-tron letterlijk wegvaagt in alle opzichten. De cW van deze SUV’s is ook weer beter dan van welke concurrent dan ook. Die Duitsers gaan het nog heel erg moeilijk krijgen daar twijfel ik geen microseconde aan!
Meer info:
Website: nio.com
App: https://app-intl.nio.com/
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type bekleding |
Leer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velgen |
20-inch | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Milieu en veiligheid |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C02 uitstoot |
0 gram/km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energielabel |
A | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengte |
5.101 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Breedte |
1.987 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoogte |
1.505 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wielbasis |
3.060 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte voor |
1.668 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte achter |
1.672 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Massa leeg |
2.354 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. toelaatbare massa |
2.900 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laadvermogen |
546 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger geremd |
2.000 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger ongeremd |
750 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
inhoud bagageruimte |
364 liter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bandenmaat |
245-45/R20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten aanschaf |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten gebruik per maand |