Nissan Juke N-Design DIG-T 117 DCT 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland B.V.

Nieuwe Nissan Djoek

Samenvatting
De Nissan Juke is misschien wel de meest spraakmakende SUV geweest van het afgelopen decennium. Wist je trouwens dat de Juke oorspronkelijk Qazana heette? De eerste Juke had een bizar design dat zijn gelijke niet kende in de autowereld. Ik vond ‘m direct mooi maar ja ik hou dan ook wel van een bizar design. Wat dat betreft vind ik het jammer dat het design van de nieuwe Nissan Juke wat behoudender is geworden. De auto die ik meekreeg bleek een verrassend kleine cilinderinhoud en aantal cilinders te hebben. Slechts 1 liter en 3 cilinders en dat lijkt weinig maar gek genoeg voelt deze 1-liter motor veel krachtiger aan dan de 117 Pk’s op papier zeker in de rijmodus Sport. De vering/demping is uitmuntend en in combinatie met de uitstekende 19-inch Hankook Ventus S1 evo3 banden zorgt dat voor een werkelijk uitstekende wegligging. De zit achterin is voldoende net als de bagageruimte met handige verstelbare laadvloer. Ik had het erg naar mijn zin in deze auto zij het dat ook deze Nissan Juke net als de nieuwe Renault Captur wat ergernissen heeft. Het wegrijden met Autohold + S&S geactiveerd is ronduit irritant, de beste truc om goed weg te komen is vlak voor het stoplicht op groen springt (meestal ken je de stoplichtenloop in je rijomgeving uit je hoofd) even een tikje tegen het gaspedaal te geven zodat de motor alvast aanspringt. Wat ook zeer irritant is dat is dat het touchscreen ook weer net als in de Renault Captur pas na meerdere keren aanraken reageert. Verder vond ik ook de R(everse) van de 7-traps automaat niet altijd even goed reageren. Meest irritante vond ik echter uiteraard weer een elektronisch veiligheidssyteem en wel het nieuwe BSI = Blind Spot Intervention dat waarschuwt wanneer er zich een voertuig in een dode hoek van de auto bevindt. De auto stuurt dan automatisch bij maar doet dat zo abrupt dat je er als bestuurder van schrikt. Ik zit daar echt totaal niet op te wachten als bestuurder en van mij mogen ze dit veiligheidssyteem zo snel mogelijk er weer afgooien. Al met al is de nieuwe Nissan Juke een hele fijne auto met een sublieme wegligging, fijne zit, uitstekende audio en een lekker laag verbruik. Mocht ik deze Nissan Juke privé kopen dan zou ik er altijd eentje met een handgeschakelde versnellingsbak kopen.

Plus: Interieur – Motorblok – Verstelbare laadvloer – Vering/demping – Wegligging

Min: R(everse) lijkt niet altijd even goed te pakken – Starten (S&S) en loskomen Autohold gaan niet vloeiend

Testverslag
Vreemd vorm gegeven auto’s vind ik persoonlijk erg leuk en de Nissan Juke is (of was?) zo’n auto. Dergelijke auto’s met een vreemde vormgeving zijn ouder dan veel automobilisten denken. Eén van de mooiste en meest tot verbeelding sprekende auto’s is de Tucker van automaker Preston Tucker. Waarom zijn autofabrikanten zo angstig wat betreft de vormgeving oftewel het design van hun auto’s? Kijk naar de Duitsers, er bestaat geen conservatievere autofabrikanten dan de Duitse en toch blijven mensen die spuuglelijke Audi’s, BMW’s en Mercedessen kopen. Dasnapjetochinie! In 2014 heb ik ooit een knalgele (mijn lievelingskleur) Nissan Juke Tekna 1.2 DIG-T getest en die vond ik wel zo gaaf. Een knalgele auto is natuurlijk dubbelop, een opvallend design én een opvallende kleur. Het ophalen van deze nieuwe Nissan Juke was een nogal ingewikkelde zaak. Allereerst kwam ik er donderdag de week ervoor pas achter dat dat het donderdag 21 mei Hemelvaartsdag is. En op die dag is de Nissan-importeur dicht dus ja dat ging ‘m niet worden. Ik spreek zo’n auto maand(en) van tevoren af en dat let ik niet altijd goed op of het een feestdag is en de Nissan-importeur dus ook niet. Ik vroeg dus of ik de nieuwe Nissan Juke daarom woensdag op mocht halen en indien mogelijk zelfs dinsdag want die dag moest ik de DS 3 Crossback E-Tense terugbrengen. Ook al eerder vanwege Hemelvaartsdag en op dinsdag omdat de PSA Groupe alleen dinsdag en donderdag van 08.00u – 12.00u open is. Tja lekker ingewikkeld allemaal weer en typisch Daan. Dinsdag kon ik niet en dus reed ik woensdagochtend vroeg op mijn Honda MSX 125 richting Hoofddorp want ik moest ‘m ophalen bij Nissan-dealer Hoeke. In het verleden heb ik hier wel vaker Nissan’s opgehaald want Hoeke is de huisdealer van Nissan Nederland.

Na het instappen keek ik enigszins verrast naar de versnellingspook die een automaat verraadde. Ik had liever een handgeschakelde versnellingsbak gehad maar oké deze nieuwe Nissan Juke heeft met het stuur meedraaiende stuurflippers en dat maakt het wel weer leuk. In de hoofdsteunen zag ik Bose-speakers zitten behorend tot het Interior Pack Plus. Verder zag ik Alcantara op het dashboard dus ja wat ik zag beviel mij wel, nu het rijden nog. De eerste 180-gradenbochten, haakse linker- en rechterbochten en rotondes voelden goed aan. Daarna was het snelweg tot aan huis, snel mijn eten + drinken opgehaald en hop naar werk. Ik was erg benieuwd hoe de hoge snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos aan zouden voelen. De twee verkeersdrempels op de ventweg van de A44 voelden in ieder geval alsof ze veel lager waren want ik voelde amper wat toen ik er overheen reed. Door Wassenaar heen rijdend zette ik de Cruise Control aan in dit geval eentje van het Adaptieve type. Omdat het zo akelig rustig was heb ik meteen maar even alle ins en outs ervan uitgetest. ACC – Minimum snelheid 30 km/u – 3 Afstandsblokjes tot de voorligger – Het ACC zet de auto volledig stil achter de voorligger bij een stoplicht – Stilstaand RES indrukken activeert het ACC op de ingestelde snelheid, snelheid is bovendien stilstaand te verstellen – SET/RES = plus of min 10 km/u bij lang ingedrukt houden en bij één tikje +/- 1 km/u. Vlakbij de Schouwweg reed ik over de scheve verkeersdrempel heen en daarna volgen twee lage maar zeer vervelende snelheidsbrekers die ik vrijwel niet voelde. Op de Schouwweg zette ik de Adaptive Cruise Control op 40 km/u = perfect, 50 km/u = uitstekend – 60 km/u = goed – 70 km/u = boink dus het duurt erg lang voordat de vering/demping van zich laat ‘horen’. Dit komt overeen met de nieuwe Renault Clio die het hier ook zo absurd goed deed. Hier zie je dan ook duidelijk de link terug tussen Nissan en Renault.

Zwemmuh!
Afgelopen maandag is het buitenzwembad De Vliet in Leiden weer open gegaan en dat was natuurlijk feest! Ik heb ruim 10 weken niet gezwommen dus ik was intussen zo stram als een bejaarde koe geworden. Goede aan het corona-zwemmen is dat we voor de prijs van €120,- (heb ik er 14 juni 2020 al uit) een abonnement voor 2020/2021 konden kopen én dat gedurende de zomer 2020 er alleen banenzwemmen is dus geen toegang voor recreatieve zwemmers. JIPPIE!!! Ik mag het niet zeggen maar die corona-crisis is… Gelukkig kon ik ‘s middags om 15.30u al afnokken want twee leraren hielden toezicht in de praktijklokalen want mijn werk zat er al op. Dat werd dus een ‘race’ naar het zwembad De Vliet want ik wilde persé voor het avondeten gezwommen hebben. De meest logische route zou via de A4 zijn maar dan moet ik eerst voor mijn gevoel 1.000 stoplichten passeren voordat ik eindelijk-eindelijk-eindelijk de snelweg op kan draaien bij Den Hoorn. Laat maar dan rij ik 100 maal liever mijn vaste werkroute naar huis en van daaruit naar het zwembad. Mijn vaste werkroute is itt. de kaarsrechte spiegelgladde S200/N211/A4 een mooi testtraject waar ik alles op en aan deze auto kan testen. Op de heenweg had ik de vering/demping al behoorlijk getest maar er zijn altijd situaties zoals de hoge snelheidsbreker vlak voor de haakse rechterbocht naar de Aronskelkweg. Vlak voor de haakse rechterbocht gaf ik gas bij en stuiterde heftig over de snelheidsbreker heen terwijl ik meteen het stuur hard naar rechts om moest gooien. Door de sportieve vering/demping was dit een eitje voor deze nieuwe Nissan Juke. Daarna ben ik nog even met 50 km/u over alle snelheidsbrekers heen gevlogen want het is altijd extreem rustig hier. De nieuwe Nissan Juke slikt alles weg op zo’n schitterende wijze dat kan ik niet anders dan als subliem bestempelen! Snelheidsbrekers hoog en laag, steile en hoge verkeersdrempels echt fantastisch en als testrijder zit je dan gewoon te genieten achter het stuur. Voor de stoplichten op de S200 richting Madurodam had ik de ACC vastgezet op 50 km/u + de Autohold aan en steeds als de Nissan Juke automatisch afremde tot stilstand en ik weer op moest trekken door een tikje tegen het gaspedaal ging dat niet echt soepel en vloeiend. Ik moest meteen weer denken aan de nieuwe Renault Captur die had exact ook daar last van.

De Autohold laat ik dus voortaan maar uit maar ik ergerde me niet alleen aan de Autohold ook het automatisch optrekken door de ACC na een tikje tegen het gaspedaal gaat tergend langzaam. Jammer want dat zijn toch dingen die Anno 2020 niet zouden mogen met de huidige stand/kwaliteit van de elektronica. Ondertussen had ik het knopje voor de Drive-mode ontdekt, die zit op een rare plek voor de versnellingspook waar je ‘m dus niet verwacht. De rijmodi zijn: Eco – Standaard – Sport. Ter hoogte van Duindigt schakelde ik de rijmodus Sport in en reed richting de slingerbocht naar de N44. Ik had ‘m helemaal vrij dus ik kon daardoor heel mooi snelheid opbouwen en kijken waar de grens ligt van de Nissan Juke. Uh heel erg ver dus want het onderstel gaf ondanks de hoge snelheid geen krimp. Ben benieuwd hoe hard ik er volgende week naar werk doorheen kan. Daarna had ik ruim voor het stoplicht groen dus ik kon meteen doorknallen want vreemd genoeg stond iedereen rechts opgesteld. Wat zijn automobilisten toch voor onvoorstelbaar domme kuddedieren. Met één rij van tien auto’s moeten de achterste auto’s in de rij waarschijnlijk nog een keer wachten terwijl je met twee rijen van vijf auto’s er met zijn allen in één keer doorheen kan rijden. Al die automobilisten zijn of dom of met hun smartphone bezig, in beide gevallen zijn ze niet slim bezig. Ik heb geen smartphone en ik ga nooit rechts staan maar ik ben dan ook een motorrijder. Ik moest behoorlijk gas geven om de auto’s naast mij voor te blijven want na de lastige linkerbocht moet je snel invoegen. Gelukkig reageert de Nissan Juke lekker fel op het gaspedaal in de rijmodus Sport en kon ik op tijd invoegen. Aan het einde van de N44 ben ik de A44 opgereden en er bij de afrit Leiden-Zuid af gegaan. Op de afrit heb ik nog gas bij gegeven om vervolgens heel hard af te remmen precies in de flauwe slinger. Dat deed de Nissan Juke erg goed dankzij de sportieve vering/demping en het stijve onderstel. Precies halverwege de afrit kun je rechts in een hoge boom een Lepelaarsnest zien. En precies vandaag heeft het Leidsch Dagblad mijn foto van dat Lepelaarsnest geplaatst.

Beetje rondrijden
Donderdag had ik niets gepland staan behalve zwemmen en de Samsonite kofferset fotograferen. Dus ben ik maar wat dingetjes uit gaan testen. Tijdens het rijden zag ik toen ik per ongeluk de rechter stuurflipper iets te lang aanraakte dat de 7-traps automaat plotseling in de M(anuele)-stand stond. Het leuke aan de M-stand is dat deze Nissan Juke pas automatisch opschakelt tegen de toerenbegrenzer aan. Ik kan dus heerlijk zelf flipperen als ik een rondje SBP doe in de rijmodus Sport. De stuurflippers draaien trouwens met het stuur mee dus dat is erg fijn. Ik had al uitgevonden dat als je flippert in de D-stand je door de rechter stuurflipper naar je toe te trekken weer van D1 t/m D7 terug kunt naar de D-stand. Maar je kunt dus ook in de D-stand rijdend door de rechter stuurflipper naar je toegetrokken te houden overschakelen op de M-stand. Verder vond ik uit dat je in het Voertuig-Menu met de knopjes op het stuur het ESP uit kunt schakelen. Nee ook bij deze auto weer niet permanent maar er is wel iets heel raars mee aan de hand. Boven de 50 km/u wordt het ESP automatisch geactiveerd na uitschakelen maar in deze auto schakelt het ESP zichzelf ook weer automatisch uit onder de 50 km/u. Hetzelfde geldt ook voor het ACC dat kun je met uitgeschakeld ESP boven de 50 km/u weer activeren maar het wordt zodra de snelheid onder de 50 km/u komt meteen weer gedeactiveerd. Dat maakt deze Nissan Juke voor mij in ieder geval een veel leukere auto dan de Franse Crossovers (en nu dus ook Opel) waarvan het ESP automatisch weer inschakelt vanaf 50 km/u. Dat is dus gewoon écht niet leuk als je een sportief rondje over het Space Business Park of het rotondecircus aan het rijden bent. Tijdens het rijden zag ik dat ik gelukkig mijn pocketcamera in de auto had liggen dus ik kon meteen doorrijden naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ik had een dag eerder al gezien dat er een verstelbare laadvloer in de bagageruimte zit dus dat hield in dat ik twee sets foto’s moest maken eentje met de verstelbare laadvloer in de hoogste stand en eentje met de verstelbare laadvloer in de laagste stand. In de laagste stand paste de volledige kofferset in de bagageruimte dus dat is netjes. Er kon zelfs nog wat zachte bagage bij dus dat maakt het nog beter.

Samsonite kofferset
Verstelbare laadvloer in de hoogste stand
Met hoedenplank: 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter + 13-liter
Verstelbare laadvloer in de laagste stand
Met hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Toen ik naar huis reed ben ik via het Bio Science Park naast het LUMC naar huis gereden. Het was lekker stil daar dus dan kon ik alvast een voorschotje nemen op mijn rondje over het Space Business Park. Voor ik het Bio Science Park opreed heb ik het ESP uitgeschakeld (in de meeste haakse bochten is de snelheid toch <50 km/u) en de M-stand ingeschakeld. Ik verwachtte weinig spektakel van de slechts 117 Pk’s maar in de rijmodus Sport verandert het 1-liter driecilinder motorblok in een agressief grommend zuigermotortje. Verder is het in de M-stand heerlijk flipperen geblazen en wilden de voorwielen zelfs doorspinnen in de bochten dus ik zat toch wel even met een verbaasde blik achter het stuur. Maar die verbaasde blik maakte snel plaats voor gaan met die banaan! Ik heb niet volledig op de grens gereden want daar heb ik nog meer dan genoeg tijd voor, maar dit was leuk dus puntje gescoord voor de Nissan Juke. Vlakbij huis ben ik nog even over de verkeersdrempels voor de Engelbertha Hoeve heen gereden. Ik had verwacht dat die te hoog zouden zijn voor deze Nisan Juke maar dat viel mee. Oké de Nissan Juke ging diep in de veren maar dat bleek geen enkel probleem te zijn. Ook via de laatste scheve verkeersdrempel links en rechts het asfalt op stuiterend ging prima. De Nissan Juke had geen last van nadeinen dus dat is uitstekend! Ik moet zeggen dat deze Nissan Juke mij werkelijk uitstekend bevalt tot nu toe en deze auto heeft wel wat weg van de Renault Captur qua rijden. Niet zo vreemd gezien het partnerschap van Nissan/Renault.

Rondje SBP
Dat kan maar één ding betekenen en dat is: Rijmodus Sport – ESP uit – Manuele stand/flipperen. Ik was benieuwd of de 117 Pk’s van het driecilinder 1-liter motorblok genoeg zouden zijn om écht pret mee te kunnen hebben op het Space Business Park. Ik ben via ‘t Duyfrak en de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg naar Katwijk a/d Rijn. De snelheidsbrekers en verkeersdrempels daar zijn toch net even anders en kunnen alleen maar mijn positieve mening tot nu toe bevestigen. Op de steile snelheidsbrekers deed de Nissan Juke het goed en op de middelhoge verkeersdrempels voelde het uitdempen na het neerkomen heerlijk aan. Later bedacht ik me ineens dat dit komt door het Active Ride Control, een veiligheidssyteem dat een op en neer dansende carrosserie tegengaat. Op de S-bocht afrijdend heb ik het ESP uitgezet, de M-stand ingeschakeld terug geflipperd naar M2 en plankgas gegeven. Met doorspinnende voor wielen vloog ik heel mooi naar rechts glijdend en vervolgens naar links glijdend de rotonde op en af en dat allemaal dankzij Nissan’s Active Ride Control. Op naar de afrit Klei-Oost van de N206 een heerlijke bocht die één van de betere scherprechters is die ik ken. Ik nam de afrit en reed rustig rijdend op de afknijpbocht af. Aan het einde flipperde ik terug naar M2 en gaf stevig opbouwend gas. Ik voelde middenin de bocht de druk op het onderstel toenemen en daarna volgt een raar gevoel wat lijkt op als de Nissan Juke om zijn as wil draaien. De Nissan Juke bleef echter perfect de ideale lijn volgen en aan het einde van de afritbocht kon ik direct doorrijden = hard het stuur naar links omgooien en doorknallen. Op naar het Space Business Park voor een rondje op/over de grens rijden. Het bleek rustig te zijn dus dat hield in dat ik er lekker tegenaan kon gaan zonder steeds van het gas af te moeten. De eerste haakse rechterbocht ging perfect in M2 met een heerlijk grappig grommend 1-liter motorblok. Daarna gaf ik stevig gas van M2 -> M3 flipperend in de flauwe linkerbocht. Dat ging verrassend veel harder dan ik verwacht had, mama mia deze auto is écht serieus goed!

En dus besloot ik er nog maar een schepje bovenop te gooien en ‘m in M2 plankgas heel hard de vrachtwagenparkeerplaats op te smijten. Ook geen probleem dus met de weg vrij dan maar even de grens opzoeken in de rechts-links-combinatie. Ja en toen begon de Nissan Juke zo hard en snel naar rechts te glijden dat ik even kort van het gas af moest. Even rustig corrigeren bleek ook geen enkel probleem te zijn en zo vloog ik op de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor af. Ik remde zo laat mogelijk, flipperde razend snel terug naar M2 en smeet de Nissan Juke zo hard mogelijk al stuiterend de haakse rechterbocht in. No problemo en dus trapte ik het gaspedaal nog dieper in voor de hoogste en allerhoogste verkeersdrempel. Aangezien de vering/demping subliem is moet ie met gemak volledig in kunnen veren en weer vrolijk verder rijden. Ik kwam even met vier wielen los en de Nissan Juke klapte hard volledig in de veren maar even netjes uitdempen snel terugflipperen naar M2 en ik kon plankgas in M2 met doorspinnende voorwielen de blinde rechterbocht induiken. Alsof het helemaal nul moeite kostte zo makkelijk leek het te gaan. Daarna had ik even een momentje want een Tesla Model S die mij in een blinde bocht tegemoet kwam nam de bocht wat ruim. Het is dat ik goed zat op te letten want anders… Ik besloot nog een half rondje te doen omdat het zo lekker ging en ook nu weer ging alles perfect. Daarna ben ik even lekker hard door de flauwe linkerbocht naar de rotonde gereden waar ik plankgas de noordelijk oprit naar de N206 opgereden ben. Dat ging serieus hard maar de Nissan Juke bleef werkelijk onverstoorbaar. Als laatste dan nog even de opritbocht bij ‘t Heen en ja die was toch wel het leukst van allemaal. Vlak voor de apex stampte ik het gaspedaal in M2 rijdend op de bodem en vloog met constant piepende banden superstrak door de opritbocht. HEERLIJK!

Aftanken + fotoshoot
Zaterdag had ik afgesproken de fotoshoot te doen met mijn zwager maar voor de fotoshoot heb ik eerst even getankt. Ik vind het namelijk vreemd dat de benzinemeter zelfs na 200 km nog een volle tank aangaf. Huh? Deze auto moest dus wel heel erg zuinig zijn of was de benzinemeter stuk? Je weet het niet, ja toch niet dan? Ik ben daarom even lekker naar de goedkope Tinq naast de A44 gereden. Afijn ik pak de slang steek het vulpistool in de vulopening en begin te tanken. Ik keek echt mijn ogen uit toen het aantal liters bleef steken op 8,63 want dat hield in dat ik zonder ook maar enige poging tot écht zuinig rijden gewoon doodleuk 1:25,25 had gereden. Zo’n grote auto, een 1-liter motorblok met 117 Pk en dan dit verbruik scoren dat mag je best bizar noemen zeker omdat het ook nog eens een auto met een automatische versnellingsbak betreft. In de technische specificaties stond een verbruik vermeld van 4.5 – 4.1 = 1:22,2 – 1:24,4. Ik scoorde dus met groot gemak ruim beter zonder de hele tijd zuinig gereden te hebben. Dat belooft wat voor de zuinigheidsrit. Ik heb er nu al zin in! Niet veel later stond ik bij mijn zwager voor de deur en omdat ik de sfeerfoto’s al had gemaakt hoefden we alleen nog maar actiefoto’s te maken. De foto’s zijn prima gelukt maar als ik eerlijk ben had ik dolgraag actiefoto’s gemaakt van die zwarte Nissan Juke met dat rode dak op die persfoto’s. Mijn zwager was net als ik ook erg te spreken over de Nissan Juke alleen merkte hij net als ik al snel dat het loskomen van de Autohold soms niet helemaal lekker gaat als de Autostop in werking is getreden. Het beste kun je vlak voordat je weet dat het stoplicht op groen gaat springen even een tikje tegen het gaspedaal geven zodat de motor alvast aanspringt waarna je net wat makkelijker wegrijdt. Na de fotoshoot ben ik naar huis gereden en heb niet meer gereden want het waaide keihard. Een zuinigheidsrit maak ik altijd het liefst met rustig dan wel windstil weer dat levert namelijk de best mogelijke verbruikswaarde op.

Zondag regende het en heb ik op weg naar het zwembad het ESP uitgezet en ben even heerlijk in de rijmodus Sport door een aantal van mijn favoriete bochten heen gereden. Zoals ik al verwacht had liet de Nissan Juke zich ook in de regen met twee vingers in de neus met vol doorspinnende voorwielen door de bochten een sturen. Het stuurgevoel is trouwens ook prima geen vaag gedoe of al moet ik als ik dat lees soms erg hard lachen. Veel autojournalisten klagen bij nogal wat auto’s over een niet communicatief stuurgevoel. Geen idee wat ze daar mee bedoelen maar ik heb in mijn hele leven maar zelden in een auto gereden waar je het stuur een kwartslag moest draaien voordat er iets gebeurde. De laatste keer dat me dat overkwam was in de Cadillac van Theo Verstappen uit Gouda. Nou het weekend zat er weer op en maandag zou ik weer eens een dagje naar werk gaan. Die corona-crisis is echt een saaie bedoening en ik ben er eerlijk gezegd helemaal klaar mee! Waarom? De i-lockdown is namelijk een totaal absurd fiasco van de allerbovenste plank (zeg ik niet alleen maar meerdere professoren) als ik het bekijk vanuit mijn voormalige beroep als medisch analist. Alles wat ze maar fout hebben kunnen doen hebben ze ook werkelijk fout gedaan. Jaap van Dissel (mijn voormalige baas) en Mark Rutte hebben vele duizenden (verwijtbare!) dode bejaarden op hun geweten. Mijn 87-jarige oom noemde Mark Rutte zelfs een bejaardenruimer omdat er in het verzorgingshuis waar hij woont veel meer bejaarden dan normaal zijn overleden. En hij is niet de enige die spreekt over bejaarden ruimen want een Belgische chirurg heeft de Belgische Staat aangeklaagd ook vanwege bejaarden ruimen.

Heerlijk tijdverdrijf
Geen idee wat ik zou doen naast mijn werk als ik geen auto’s zou testen. Bezig zijn met totaal andere dingen naast je werk is naar mijn mening de beste afleiding die er bestaat. Auto’s halen brengen op de motor, het standaard testwerk, zuinigheidsritten maken, actie- en sfeerfoto’s maken en straks dus ook filmpjes. Ik leer elke keer weer van het testen omdat ik steeds weer dingen tegenkom die ik nog niet wist. Dan ga ik zoeken-zoeken-zoeken op het internet en vind ik soms zeer interessante informatie die totaal nieuw voor mij is maar de testauto in een totaal ander daglicht plaatst. Ik snap dan ook helemaal niets van het vaak totaal ongefundeerde afzeiken door Nederlandse autojournalisten zonder enige kennis van zaken. Maandag was het weer zover en moest ik een halve dag werken. Een mooie gelegenheid om de vering/demping eens nauwkeurig onder de loep te nemen. En ook nu weer vond ik overeenkomsten met de nieuwe Renault Captur want op de eerste snelheidsbreker in het Wassenaarse Bos hoorde ik met 40 km/u niets, bij 50 km/u ook niets en pas bij 60 km/u hoorde ik een boink. Dat is uitmuntend en klopt met mijn bevindingen tot nu toe. Leuk om te vermelden is dat hoe harder ik over de volgende snelheidsbrekers heen reed hoe beter het aanvoelde. Ook een teken dat de vering/demping niet alleen uitmuntend is maar ook nog eens uitstekende geschikt is voor het rijden over onverharde wegen. Op de terugweg ben ik gewoon over de N44 naar huis gereden want al die snelheidsbrekers en verkeersdrempels geloofde ik nu wel. De slingerbocht naar de N44 toe ging erg lekker op de grens rijdend en voelde duidelijk strakker aan dan met de DS 3 Crossback E-Tense maar die had dan ook comfortabeler vering/demping dus dat klopt helemaal.

De volgende dag ben ik even extra naar school gereden want ik moest het waterbad aanzetten om de E.Coli-bacteriën wat sneller te laten groeien voor een experiment van een leerling. Bij kamertemperatuur groeien ze namelijk te langzaam en die tijd had ik niet. Daarna ben ik gaan zwemmen maar ben ik niet de gebruikelijke route naar Leiden gereden maar die via Wateringen en de A4 en dan eraf bij Leidschendam. En dan denk je dat het ruim voor de spits rustig is op de 10-miljoen-stoplichtenweg van Kijkduin naar de A4 bij Wateringen. Nouuuuuu niet dus het was gewoon belachelijk absurd onvoorstelbaar ongelofeloos druk! Kolere heb ik weer hoor maar ja omdraaien had ik geen zin meer in alhoewel ik dat achteraf beter wel had kunnen doen dacht ik toen ik geen millimeter vooruit leek te komen. Maar ja elke file lost ooit op en eenmaal op de A4 ging het gas er direct op. Bij Leidschendam nam ik de afslag zoals altijd zo laat mogelijk en even dacht ik van shit die ene auto duikt ervoor maar gelukkig deed ie dat niet. Ik kon dus mooi doortrekken en gas blijven geven de hele bocht lang. Het ging serieus hard voor een Crossover en zelfs zo hard dat ik heel hard in de remmen moest om op tijd stil te staan maar net op dat moment sprong het stoplicht op groen en kon ik direct doorrijden en buiten iedereen om rechts vooraan voorsorteren naar het oude centrum van Leidschendam. Helaas stond er een auto voor mij maar die pakte gelukkig de buitenbocht zodat ik meteen naar binnen kon snijden en het gas erop zetten. De verzakking naar Leidschendam doe is mooier en heftiger dan van Leidschendam af dus ik was blij dat ik aan deze kant reed. Ik gaf stevig gas in de rijmodus Sport en stuiterde letterlijk over de verzakking heen. Maar gelukkig heeft deze Nissan Juke uitstekende vering/demping waardoor het stuiteren op tijd wordt uitgedempt.

Prima zuinigheidsrit
Dinsdagavond was het heerlijk weer en besloot ik de zuinigheidsrit te maken en ik had goede hoop dat ik met groot gemak een mooi verbruik zou gaan halen. Meteen na het aftanken ging de ACC op 80 km/u en reed ik richting De Zilk. Aan de ene kant vind ik een ACC fijn maar tijdens een zuinigheidsrit eigenlijk niet. Ik heb ooit een Toyota getest die beide had, een gewone Cruise Control en een Adaptive Cruise Control. Dat mogen ze van mij dus op elke auto zetten! Omdat ik totaal vergeten ben iets te noteren over deze zuinigheidsrit kan ik twee auto’s verder mij daar niets meer van herinneren. Ach kan gebeuren maar ieder mens vergeet wel eens wat ja toch niet dan? Wat ik nog wel weet is dat het een heerlijke zuinigheidsrit was met een mooi verbruik namelijk 1:25,2 en dat is beter dan het opgegeven verbruik.

Snelwegzuinigheidsrit + Hankook
Voor de snelwegzuinigheidsrit geldt ook weer hetzelfde, ook van deze rit heb ik niets genoteerd. Het enige dat ik nog weet is dat de afrit bij Hoofddorp-Zuid fantastisch strak ging en de oprit naar de A4 aan de andere kant idem dito. De wegligging van deze Crossover is toch wel bizar goed te noemen net als de 19-inch Hankook Ventus S1 evo3 banden. Veel mensen dwepen altijd met Pirelli – Michelin – Bridgestone maar laat die Zuid-Koreanen maar schuiven hoor. Hankook is voor Aziatische begrippen trouwens al een relatief oud bandenmerk want ik las dat ze opgericht zijn in 1941 en het zevende grootste bandenmerk ter wereld zijn.
Top 10 grootste bandenfabrikanten van de wereld
1. Bridgestone Corp., Japan
2. Group Michelin, Frankrijk
3. Goodyear Tire & Rubber Co., Verenigde Staten
4. Continental A.G., Duitsland
5. Pirelli, Italië
6. Sumitomo Rubber Industries Ltd, Japan
7. Hankook Tire Co. Ltd, Zuid-Korea
8. Yokohama Rubber Co. Ltd.
9. Cheng Shin/Maxxis Intl., Taiwan
10. Toyo Tire & Rubber Co. Ltd., Japan
Leuk om te weten net als het verbruik van 1:22,4 dat ook weer beter is dan opgegeven.

Geinige audio
De audio in deze Nissan is een beetje ander dan anders en daar hou ik wel van eerlijk gezegd. Wat direct opvalt als je een voorportier opent zijn de Bose-luidsprekers in de vaste hoofdsteun. Je ziet er bij het instappen één maar er zitten er twee per hoofdsteun en ik vind het erg mooi weggewerkt. [quote Nissan.nl] Dit Bose Personal Plus audiosysteem omvat zes luidsprekers (voor- en zijkanten) en twee hypermoderne Bose UltraNearfieldTM-speakers luidsprekers geïntegreerd in de bestuurders- en passagiers-hoofdsteun. Dit speciaal ontwikkelde Bose Personal-audiosysteem geeft een unieke 360 graden-geluidservaring voor de inzittenden. De geluidsweergave van het premium Bose Personal-audiosysteem is geheel op de smaak van de inzittenden af te stemmen met behulp van het Bose Personal Space Control. Deze functie is te bedienen via de touchscreen van het Nissan Connect-infotainmentsysteem. Zeer uiteenlopende geluidsopties zijn aan te passen, variërend van een precieze en op de voorinzittenden afgestemde geluidsweergave tot een uitzonderlijk ruimtelijke geluidsweergave voor alle inzittenden. [/quote Nissan.nl]

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

crossover

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

11,1 seconden

Topsnelheid

180km/u

Vermogen

86(117)/5.250 kW (pk)/rpm

Koppel

180/1.750-2.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/999 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

Active Ride Control

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5.9-6.0 liter/100 km

Snelweg

4.1-4.5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4.8-5.1 liter/100 km

C02 uitstoot

116 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.210 mm

Breedte

1.983 mm

Hoogte

1.595 mm

Wielbasis

2.636 mm

Spoorbreedte voor

1.561 mm

Spoorbreedte achter

1.555 mm

Massa leeg

1.282 kg

Max. toelaatbare massa

1.560 kg

Laadvermogen

278 kg

Aanhanger geremd

1.250 kg

Aanhanger ongeremd

628 kg

inhoud bagageruimte

422 liter

Bandenmaat

225/45-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand