Gloednieuwe Nissan Micra
Toen ik de aanvraag voor het testen van de Nissan Micra indiende heb ik ook echt gemaild of ik de “Gloednieuwe Nissan Micra” zou mogen testen van vrijdag 2 juni t/m vrijdag 9 juni. Dat “Gloednieuwe” heb ik niet zelf verzonnen maar het stond echt precies zo op de website van Nissan Nederland. Vrijdag 2 juni misschien wel één van de meest gedenkwaardige dagen uit mijn leven van iets meer dan een halve eeuw. Nissan Micra, misschien maak ik er alsnog wel Nissan Miracel (c=uitspreken als k) van… Na het stallen van mijn motor ben ik naar de ingang van het gebouw van Nissan Nederland gelopen. Daar werd ik vriendelijk ontvangen door iemand die ik al heel erg lang niet meer gesproken had. Helaas had hij een video-conferentie en besloten we volgende week vrijdag even bij te praten. Daardoor zat ik veel sneller in de gloednieuwe Nissan Micra dan ik verwacht had, maar ach dat was geen straf want het interieur is ronduit fleurig van deze N-Connecta uitvoering. Na het afstellen van stoel/stuur/spiegels reed ik onder de slagboom door en sloef linksaf richting de A5. De eerste bocht ging lekker alleen merkte ik dat mijn stoel toch niet helemaal goed stond, maar na één klikje naar achteren was het wel goed. Jullie begrijpen het al deze Nissan Micra heeft een handgeschakelde versnellingsbak en dan is de afstand van de stoel in verband met het aangrijppunt van de koppeling van groot belang. Niet alleen omdat je dan mooier en vloeiender kunt optrekken maar ook vanwege de meer ontspannen stand van het onderbeen. Een verkeerd afgestelde stoel levert meer vermoeidheid op van de spier die aangespannen staat terwijl die in rust moet zijn. Ik volg sinds een paar maanden een cursus sportmassage en daar heb ik heel veel geleerd over het menselijk spierstelsel. Ik weet al veel vanwege mijn medische gerichte analistenopleiding maar dit gaat nog een grote stap verder.
Bij de stoplichten van de oprit naar de A5 stond ik vooraan maar van links reed er nog een auto door rood die net voor mij de oprit opdook. Jammer maar even langzaam optrekken met niemand achter mij en alleen een vrachtwagen naast mij zorgde ervoor dat ik alsnog een lege oprit voor me had. Vlakbij de A5 zit er een hele mooie S-bocht in de oprit en met deze hitte waren de banden al stilstaand opgewarmd. Ik stuurde er doorheen met de snelheid en het gemak van een grotere hatchback zoals de Nissan Pulsar. Ik voelde me direct thuis in de gloednieuwe Nissan Micra, de eerste plus stond dus al snel genoteerd. Op de A5 ging de cruise control (er zit ook een snelheidsbegrenzer op) er direct op en reed ik met 100 km/u richting de A4. De minimum snelheid van de cruise control is 40 km/u (nee dat heb ik niet op de A5 uitgetest) en gelukkig hebben ze een nieuwe cruise control. De oude met die metaalkleurige knopjes deed het namelijk vaak niet, vraag me niet waarom daar ben ik nooit achter gekomen. De handgeschakelde versnellingsbak heeft 5 versnellingen en laat zich heerlijk soepel en trefzeker op- en terugschakelen. En dan denken jullie waarom schrijft hij “op- en terugschakelen” er speciaal bij? Het overkomt mij namelijk regelmatig dat het opschakelen soepel en trefzeker gaat maar het terugschakelen van met name van 3->2 of van 2->1 niet. Na een fileloze rit over de A5 en de A4 reed ik de A44 op richting Leiden.
Zwemmen in het Valkenburgse Meer
Op de A44 besloot ik niet in het buitenzwembad te gaan zwemmen maar in het Valkenburgse Meer. Met deze hitte is het in het buitenzwembad vaak te druk om normaal baantjes te kunnen trekken terwijl ik in het Valkenburgse Meer alle ruimte heb bij het strandje. Bij het Transferium reed ik de afslag op en gelukkig sloeg de auto voor mij rechtsaf zodat ik heel mooi strak langs de vangrail kon sturen om meteen daarna hard naar binnen te snijden. Dat ging veel beter dan met de Nissan Micra die ik in 2012 heb getest, die had nog kauwgomballenvering en dat kan ik van deze gloednieuwe Nissan Micra niet zeggen. Maar ja dit is dan een volledig vanaf scratch nieuwe Nissan Micra die zelfs in de verste verte niet op de oude Nissan Micra’s (K10/K11/K12/K13) lijkt. Eigenlijk is de nieuwe Nissan Micra het kleinere zusje van de Nissan Pulsar en marketing-technisch vind ik dat wel slim want de Nissan Micra wordt vooral gekocht door een doelgroep zonder kinderen. Voor de doelgroep met kinderen is er de ruimere Nissan Pulsar die zeker qua been- en kofferbakruimte een fors stuk ruimer is. Na de afslag sloeg ik linksaf en moest ik even stevig gas geven, want voor rechtsaf moet je maar liefst tweemaal voorsorteren. Ondanks het kleine 3-cilinder motortje met een cilinderinhoud van maar 898cc en een vermogen van slechts 90 Pk is de Nissan Micra rap zat. Door de uitstekende gasreactie en de fijne koppeling (duidelijk aangrijppunt) pakt het motorblok mooi op en dat maakt het rijden in deze Nissan Micra tot een waar feestje. Na een paar kilometer rijden kwam ik bij het Valkenburgse Meer aan en gelukkig kon ik met de neus van de Nissan Micra naar het meer parkeren. Je hoeft hier in tegenstelling tot sommige andere recreatiemeren niets te betalen. Na een verfrissende zwempartij ben ik weer ingestapt en naar mijn appartement gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen.
Ik had wel een vermoeden hoeveel koffers erin zouden passen en dat bleek perfect te kloppen. Na het verwijderen van de hoedenplank paste de gehele standaard hatchback-kofferset erin. Er kon nog een heel klein beetje bagage bij zowel met als zonder hoedenplank, maar dat is uiteraard zachte bagage.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + een beetje want er paste net geen 13-liter beautycase meer bij
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik naar mijn moeder gereden want ik zou bij haar eten die middag. Ik ben via de Churchilllaan naar mijn moeder gereden want via Voorschoten doe ik morgen wel. Aan het einde van de Churchilllaan zit een mooie dalende linkerbocht met een lichte slinger erin en na de brug volgt een hele mooie S-bocht. Ik hoop altijd dat ik vooraan sta want dan kan ik de bocht niet alleen perfect aansnijden maar ook het gas erop zetten en vooral blijven zetten. Met de motor is deze bocht trouwens nog leuker maar dat lijkt me logisch. Ik reed heel mooi strak door de bocht en de Nissan Micra voelde heel mooi neutraal aan qua weggedrag. Het sturen gaat ook erg lekker en directer dan de meeste auto’s in dit goedkope segment. In de e-brochure las ik dat de Nissan Micra een nieuw EPS-systeem (=Electronic Power Steering) heeft en dat is goed te merken. Samen met het IRC (=Intelligent Ride Control) en het ITC (=Intelligent Trace Control) zorgt dat voor een stabiel en rustig weggedrag. Vooral het IRC vind ik bijzonder op deze auto want dat systeem zorgt ervoor dat de dansende bewegingen die je voelt als je over rij lange hobbels achter elkaar rijdt geëlimineerd worden.
Met zijn vijven!
Zaterdag ben ik van 09.00u tot 13.00u naar mijn cursus sportmassage geweest daarna ben ik even snel wezen zwemmen, om vervolgens met mijn moeder en de kinderen van mijn jongste zus naar de verjaardag van mijn oudste broer te gaan. We zaten met 2 volwassenen en 3 kinderen (10, 12, 14 jaar) in de Nissan Micra en dat paste prima. Na de verjaardag heb ik ze even thuis gebracht en ik moet zeggen dat weinig van het extra gewicht merkte, op de verkeersdrempels langs de Kwantum sloegen de achterveren niet door (dan voel je de veerschotels op de stootrubbers slaan) dus dat is prima. Ook in de bochten merkte ik er weinig van en accelereren ging ook prima met dat extra gewicht. Zondag zaten we weer met zijn vijven in de auto maar dit keer 5 volwassenen en dus behoorlijk wat extra gewicht. Dit keer merkte ik het extra gewicht duidelijk maar ook nu trok de Nissan Micra het extra gewicht met gemak zowel qua weggedrag als acceleratie. Wat wel een duidelijk verschil was met een dag ervoor was de extra lengte van de volwassenen achterin. Mijn lange neefje zat rechts achterin en raakte met zijn hoofd net aan de hemel. Op de terugweg is hij in het midden gaan zitten en toen zat hij wel goed. Alhoewel de zitruimte met 3 volwassenen achterin nou niet bepaald overhoudt, net als de beenruimte want de passagier voorin moest haar stoel iets naar voren zetten voor de lange benen van mijn neefje. Maar ja als je echt veel beenruimte wilt moet je gewoon de grotere en langere Nissan Pulsar kopen.
Dat is dan weer het voordeel van een automerk als Nissan dat ze auto’s hebben in werkelijk alle soorten en maten. Het interieur werd uiteraard door iedereen gaaf en hip gevonden en dat is het ook. Een dergelijk fraai met leer afgewerkt interieur zag je vroeger alleen in auto’s van merken als Jaguar maar nu dus ook in gewone auto’s zoals deze Nissan Micra. ’s Middags ben ik even heerlijk gaan zwemmen en zag ik dat ik mijn zwemabonnement er twee keer uit had. Na het zwemmen ben ik naar huis gereden want ik was letterlijk doodmoe, niet van het zwemmen maar vanwege een op handen zijnde mediation. Om mezelf toch nog even wat op te peppen heb ik wat adrenalineverhogende acties gedaan voor zover dat mogelijk is met 90 Pk. Meteen bij de stoplichten vanaf het zwembad ligt een hele mooie linkerbocht met een grote lap asfalt. Het ESP uit en gaan met die banaan en oh wat voelt dat toch heerlijk in deze gloednieuwe Nissan Micra. Dat ITC (=Intelligent Trace Control) werkt echt fantastisch. Eén keer dacht ik echt even nu ga ik te ver maar de Nissan Micra trok zichzelf met behulp van het ITC zo mooi de bocht door dat ik nog even heerlijk kon nagenieten van mijn adrenalineshot. Oké het is eigenlijk niet goed maar wel lekker gewoon omdat het met deze auto kan.
Fotoshoot
Gelukkig was én mijn zwager maandag vrij én was het ook nog eens heel mooi weer, maar ja eigenlijk hebben we nooit écht slecht weer tijdens een fotoshoot. Voor de sfeerfoto’s ben ik naar Wassenaar gereden waarna we binnendoor van Wassenaar naar Klei-Oost in Katwijk aan Zee zijn gereden. Het leek me wel weer eens aardig om daar actiefoto’s te maken. Ze zijn mooier geworden dan ik verwacht had en dat komt vooral door de lekkere felle kleur. Het overhellen van de carrosserie lijkt erger dan het is als je achter het stuur zit, in ieder geval zie ik op geen enkele actiefoto dat een binnenste achterwiel van het asfalt wordt gelift en dat betekent dat de vering/demping uitstekend afgesteld staat. Na de fotoshoot heb ik de Nissan Micra even afgetankt en dat was even schrikken want 1:14,71 is nou niet bepaald een verbruik waar ik blij van word. Oké ik heb stevig gas gegeven maar volgens mij moet het verbruik met een goede tuning een behoorlijk stuk omlaag kunnen. Naar huis rijdend heb ik nog even de minimum snelheid van de cruise control uitgetest en die bleek helaas 40 km/u te zijn. Persoonlijk vind ik 30 km/u een betere ondergrens maar goed het is niet anders. Wat betreft rijden met het ESP uit is het zo dat de cruise control gewoon geactiveerd blijft. Nadat ik mijn zwager had thuis gebracht ben ik nog even terug gereden naar Noordwijk voor een rondje over het Space Business Park. Ik was erg benieuwd of dat spannend zou zijn al dan niet. Want wees nou eerlijk een vermogen van 90 Pk en een uitstekend werkend elektronisch sperdif staan volgens mij garant voor een uitstekende wegligging. Ik reed niet bepaald rustig naar het SBP toe want ik had het echt even op mijn heupen, soms heb je dat dan kun je niet normaal rustig rijden. In de bocht van de Kooltuinweg naar de N206 smeet ik de Nissan Micra echt snoeihard door de S-bocht heen en de rotonde op en weer af. Mama mia wat ging dat lekker maar vooral goed. WAHA!!!
Op naar de afslag naar Klei-Oost en het SBP aan de andere kant van de N206. Door heel hard de linkerbocht van de afrit in te sturen en ook nog eens wat bij te remmen gaf ik de auto een onbalans mee waardoor de onderkant lichtjes ging dweilen. Dat is een heel erg grappig en lekker gevoel dat zich bijna niet laat omschrijven. Aan de andere kant aangekomen heb ik het ESP voor de rotonde uitgezet en omdat er iemand voor mij heb ik het even rustig aan gedaan. Daarna ben ik lekker vol op het gas in de 2de versnelling de eerste rechterbocht ingedoken, om meteen daarna in één ruk door op te schakelen naar de 3de versnelling nog steeds het gaspedaal dieper intrappend. Bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen gooide ik het stuur van de Nissan Micra hard om naar links. Ik gleed heel mooi voorwieldriftend over de vrachtwagenparkeerplaats en reed naar de andere kant. Daar gooide ik het stuur hard om naar rechts en direct weer naar links richting de ESTEC. Werkelijk fantastisch zo mooi en precies als deze gloednieuwe Nissan Micra zich laat sturen. Ik had echt zoiets van al rij ik de dubbele snelheid dan vlieg ik nog niet uit de bocht. Het voelde allemaal zo absurd zeker en makkelijk aan dat ik er niet zo goed raad mee wist. Dit is zo ongelofelijk veel beter dan de oude Nissan Micra dat elk vergelijk compleet mank gaat. In de rechterbocht met de verkeersdrempel ervoor gaf ik nog even extra gas maar zelfs stuiterend door de bocht raakte de Nissan Micra de weg niet kwijt. Oké dan de hoogste verkeersdrempel + rotonde + blinde rechterbocht. Ik deed echt serieus mijn best en vloog werkelijk over de hoogste verkeersdrempel en stuurde belachelijk hard de blinde rechterbocht in, maar het leek wel alsof de auto mij bestuurde in plaats van ik de auto. Ik geef het op!
Krommenie
Dinsdag 6 juni moest ik naar Krommenie voor een afspraak om 11.00u maar ik besloot ruim op tijd te vertrekken want de afgelopen dagen waren er door het slechte weer nogal wat files. Ik had van tevoren besloten er een snelwegzuinigheidsrit van te maken want ik wilde wel eens weten of ik ruim boven die 1:20-grens uit zou kunnen komen. Met een fossielen-rijstijl reed ik richting de A44 om op het laatste moment te besluiten alsnog een deel binnendoor te rijden. Ik zag op de verkeersinformatie van de NavSat dat er een forse file op de A44 stond en daar had ik geen trek in. Ik ben dus lekker door de polder naar Roelofarendsveen gereden en daarna via Nieuwe Wetering en Leimuiden de A4 op. Daar belandde ik in een langzaam rijdende file maar ik wist dat ik even verder op de A5 op moest en dat het dan beter door zou rijden. En inderdaad had ik helemaal aan het begin van de A5 nog even last van de file maar daarna kon ik lekker doorrijden. Het lukte me redelijk goed om de 100 km/u vast te houden, maar op een gegeven moment moest ik zo vaak een vrachtwagen inhalen dat ik maar even de hele rij heb ingehaald. En zo rij je dan eigenlijk veel te hard om nog van een zuinigheidsrit te kunnen spreken. Na de Coentunnel ontstond er op de A8 ook nog even een lichte file maar die was gelukkig zo weer opgelost. Ik was ruim op tijd op mijn afspraak en ben toen maar even gaan wandelen. Na het gesprek ben ik dezelfde weg weer terug gereden en die is qua bochten net even leuker dan de heenweg. De rechterbocht vanaf de A8 naar de A10 is naar mijn bescheiden mening één van de lastigste snelwegbochten om lekker hard doorheen te rijden.
Maar eigenlijk hoef je erg niet echt hard doorheen te rijden, want zelfs op redelijk normale snelheid haken vrijwel alle automobilisten achter mij af. De bestuurder van een dikke Volvo XC90 bleef lang aanhaken maar in het afknijpgedeelte van de rechterbocht haakte hij uiteindelijk af. Ik had trouwens niet het idee dat ik ook maar een beetje op de grens reed met de gloednieuwe Nissan Micra. In de Coentunnel moest ik wel even gas geven want ik moest na de Coentunnel linksaf de A5 op, dit is één van de weinige plekken van Nederland waar je op deze manier van de ene naar de andere snelweg rijdt. Op de A5 kon ik weer netjes 100 km/u aanhouden maar ik zag eigenlijk al dat het niet goed zou komen met het verbruik. Die 1:20 zou absoluut niet gaan halen daarvoor was de benzinemeter al te ver terug gelopen. Grappig trouwens dat zelfs bij een nokkievolle benzinetank de brandstofmeter al snel terug loopt. Op de A4 en A44 was het relatief rustig en omdat toch in de buurt was besloot ik nog een rondje over het Space Business Park te rijden. Maar eerst even aftanken en dat bleek inderdaad niet al te gunstig want 1:17,44 is nou niet bepaald een verbruikswaarde die ik voor vertrek in gedachten had. Na het aftanken ben ik direct naar het Space Business Park gereden via de N206. Ik besloot er nog een schepje bovenop te gooien in vergelijking met de vorige keer. Maar ook nu weer was het eigenlijk gewoon saai want het ging allemaal zo makkelijk, gàààààààààààààààààp!
Goed man!
Woensdagochtend moest ik naar Katwijk aan Zee en ik had een zeer winderig ritje heen en een nat ritje op de terugweg. De windgevoeligheid van deze gloednieuwe Nissan Micra is een stuk beter dan die van de kleinere oude Nissan Micra. Je merkt echt aan alles dat dit een veel volwassener auto is dan alle voorgaande modellen. Bij de afslag naar De Zanderij aangekomen sloeg ik linksaf, om vervolgens via een hele mooie slingerweg de rondweg op te rijden. Ondanks de 16-inch Bridgestone Turanza T005 banden is de grip werkelijk uitstekend te noemen. Dat heeft natuurlijk alles met de betere kwaliteit van de vering/demping te maken. Omdat ik niet over de asfaltweg naar de plaats van bestemming wilde rijden ben ik achterom de grote begraafplaats gereden. Dat is een klinkerweg met in het begin behoorlijk wat verkeersdrempels. De Nissan Micra had geen enkel probleem met de verkeersdrempels de sterkte van de veren en de uitgaande demping zijn uitstekend gekozen. Op de terugweg regende het en daar was ik erg blij mee want nu kon ik tenminste ook nog even de wegligging testen in de regen. Op de terugweg naar huis zijn er een paar plekken onderweg die perfect op maat gesneden zijn voor een regentest. Uiteraard heb ik het ESP uitgezet, dat is heel simpel 3 maal op “OK” klikken in de stand “Instellingen” en het ESP staat uit. Toen ik De Zanderij uit reed zag ik aan beide kanten van de rotonde geen verkeer aankomen en dat zorgde ervoor dat ik vol op het gas in de 2de versnelling door de S-bocht heen kon rijden na de rotonde. In het 1ste deel van de S voelde ik de Nissan Micra al lichtjes glijden, maar in de 2de helft van de S gaf ik plankgas in de 2de versnelling en vloog ik zwaar adrenalineverhogend fantastisch mooi voorwieldriftend door de 2de helft van de S heen. HEERLIJK!!! Deze actie maakt alles goed van de hele testweek want dit was zo lekker en dat komt natuurlijk door het ITC (=Intelligent Trace Control) wat werkt als een elektronisch sperdif.
In de bochten daarna heb ik ook nog wel dikke pret maar zo mooi als deze S-bocht helaas niet. Maar ja in die ene S-bocht bewees de Nissan Micra dat het met de wegligging in het grensbereik op nat wegdek wel goed zit=uitstekende veiligheid. Eenmaal thuis heb ik even snel gegeten en ben daarna gaan zwemmen in een leeg zwembad want met dit storm- en regenachtige weer moet je wel gek zijn als je 1,5 km gaat zwemmen. Na het zwemmen ben ik naar Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden want ik was benieuwd wat hij van het frisse interieur zou vinden. Bas vond het interieur inderdaad vrolijk en fris maar dan weet hij toch weer een kritische noot te laten vallen die hout snijdt. Wat hij erg leuk vond zijn de Bose-speakers in de hoofdsteun van de bestuurder. De kritische noot betreft de deurpanelen die helemaal donker zijn. “Waarom nou niet even een klein stukje oranje terug laten komen in bijvoorbeeld dat stukje leren bekleding in het deurpaneel”, zei Bas tegen mij. En inderdaad als je erover nadenkt heeft hij gewoon gelijk dat zou het geheel helemaal afmaken. Ik heb er een foto van gemaakt en in een kleine foto erbij gezet wat Bas nou precies bedoelt. Wat ben ik toch ontzettend blij met mensen als Bas, je kunt nog zoveel weten als autojournalist maar dit soort specifieke details ontgaan een autojournalist. Na mijn bezoek aan Bas ben ik via de Voorschoterweg weer naar huis gereden. De krappe doordraaibocht bij de voormalige Zilverfabriek ging heerlijk, in deze bocht onderscheiden de écht goede auto’s zich van de mindere goden. Daarna nog even de mooie dalende-stijgende-bocht onder de Hooghkamerbrug door. Dat werd dus een verschrikkelijk waterballet want en lokale stortbui had er voor gezorgd dat er op het diepste deel een waterplas van zo’n 30 cm diep was ontstaan. Dat er aan beide kanten hoge waterzuilen ontstonden die ver boven de Nissan Micra uitkwamen mag geen wonder heten.
NUL keer remmen!!!
De hele week had ik het al uitgesteld maar op de avond voor het terugbrengen heb ik ’m uiteindelijk dan toch maar gedaan, de zuinigheidsrit zoals ik ’m ooit verzonnen heb voor eco-auto’s. Maar ja tegenwoordig noemen ze zelfs een BMW 7-serie een eco-auto dus dat is niet meer wat het vroeger was. Het was mij al opgevallen dat zodra je iets steviger gas geeft met deze Nissan Micra het verbruik direct ruim onder de 1:20 duikelt. Ik was dan ook erg benieuwd of ik de opgegeven laagste verbruikswaarde van 1:27,02 wel zou gaan halen. Dat ik een rijgedrag à la een fossiel zou moeten aanhouden was me van tevoren wel duidelijk. Na het aftanken (1:15) reed ik de rotonde op en daarna rechtdoor de N206 op, het ging maar net goed dus ik reed met nul keer remmen op zak verder. Op de N206 ging de cruise control erop en reed ik met 80 km/u langs allemaal kale bollenvelden richting De Zilk. De haakse rechterbocht bij De Zilk ging fantastisch met dik 70 km/u, dat is uitstekend voor een voorwielaangedreven auto uit dit segment. Ook daarna hield ik de vaart er lekker in en kon ik overal lekker doorrijden zonder te remmen. In Vogelenzang werd het nog even spannend maar door iets gas bij te geven kon ik op tijd een fietser passeren, want er kwam een tegenligger aan en dan is deze straat te smal om die fietser samen te passeren. Eenmaal op de bomenweg begon de spanning te stijgen want nu komen de plekken waar er heel vaak geremd moet worden op mijn zuinigheidsroute. Maar bij de afslag naar de Nachtegalenlaan ging het goed en ook op de T-splitsing was er net even één rustig moment waardoor ik niet hoefde te remmen. Het scheelt dat de gloednieuwe Nissan Micra zich perfect op de motor af laat remmen, wat mede komt door de uitstekende 5-versnellingsbak die zich zelfs bij een voor die versnelling hoge snelheid soepel terug laat schakelen naar diezelfde lagere versnelling.
Richting Zandvoort rijdend werd het drukker voor mij en bij de 1ste rotonde naast de AWL-duinen dacht ik even dat ik moest remmen. Het bleek gezichtsbedrog en dus kon ik weer verder rijden met nog steeds nul keer remmen op zak. Tijdens een zuinigheidsrit moet ik echt alle kwaliteiten van een auto benutten om het maximale eruit te kunnen halen. En wat betreft deze gloednieuwe Nissan Micra kan ik alleen maar zeggen dat deze auto ongelofelijk mooi in balans is. Alles klopt tot aan de Bose geluidsinstallatie toe plus het multimediasysteem en de NavSat. Oh en na eenmaal “zoeken liedje” te hebben gedaan blijft daarna bij elke zoekactie de song in beeld verschijnen die op dat moment afgespeeld wordt. Handig! En wat ik echt grappig vind zijn die Bose-speakers in de hoofdsteun van de bestuurder, volgens mij uniek voor een auto in dit segment. Verder heb ik op de voorlaatste avond nog een zuinigheidsrit gemaakt die echt fabuleus goed ging want én NUL keer remmen én uitrijdend STILVALLEN voor de benzinepomp zonder een laatste remmetje. Omdat ik de zuinigheidsrit niet dezelfde avond opgeschreven heb weet ik er nu ik dit schrijf niets meer van.Het enige dat ik opgeschreven heb is dit: “Lekker begin, N206, De Zilk, Vogelenzang, T-splitsing ging goed, daarna richting het CPZ bleef lekker gaan maar ik moest wel even over de rotonderand heenrijden om een auto van rechts die doodleuk de rotonde opreed terwijl hij geen voorrang had. Richting de boulevard reed er een fossiel voor mij, het bleef gelukkig goed gaan en op de duinenweg ook weer lekker alhoewel het ecoduct nog niet helemaal af is. Ziet er wel erg mooi uit trouwens. Terugweg ging ook lekker alhoewel ik een paar keer heel dicht bij een remactie was. Maar het bleef maar goed gaan en in Katwijk aan Zee aangekomen lukte het mij om ook nog eens zonder te remmen stil te vallen voor de benzinepomp. 69,8 km/2,58 liter Euro 95 = 1:27,05. Het kan dus wel!
Specificaties |
||
Jaargang |
2017 | |
Carrosserie |
Hatchback | |
Transmissie |
Handgeschakeld | |
Aantal deuren |
3 deuren | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
3 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
12,1 seconden | |
Topsnelheid |
175km/u | |
Vermogen |
66(90)/5.500 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
140/2.250 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
0.9/898 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Turbo + intercooler | |
Aandrijving |
Voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Schijfremmen | |
Remmen achter |
Trommels | |
Draaicirkel |
10 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
16-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
5,6 liter/100 km | |
Snelweg |
3,7 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
4,4 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
99 gram/km | |
Energielabel |
B | |
Afmetingen |
||
Lengte |
3.999 mm | |
Breedte |
1.743 mm | |
Hoogte |
1.455 mm | |
Wielbasis |
2.525 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.510 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.520 mm | |
Massa leeg |
959-982 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.530 kg | |
Laadvermogen |
548-571 kg | |
Aanhanger geremd |
1.200 kg | |
Aanhanger ongeremd |
525 kg | |
inhoud bagageruimte |
300 liter | |
Bandenmaat |
195/55-R16 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |