MegaPixo
Van vrachtwagen naar kart
Het was echt stom toeval en niet zo gepland maar toen ik de Nissan Patrol teruggebracht had stapte ik direct over in de Nissan Pixo. Je hebt dan het gevoel alsof je overstapt van een vrachtwagen naar een kart. Ik dacht dat de Nissan Pathfinder groter is dan de 5-deurs Patrol maar dat is due niet zo, de Nissan Patrol is wel degelijk de grootste Nissan.
Weinig gewicht, weinig Pk’s maar leuk!
Je kunt rondjes rijden over een rotonde, je kunt rondjes rijden door de stad, je kunt rondjes rijden over de boulevard, je kunt rondjes rijden om te posen, je kunt rondjes rijden omdat je niets beter te doen hebt, je kunt rondjes rijden om gewoon rondjes te rijden maar je kunt ook rondjes om een BMW Z4 heen rijden. Oh ja? Ja! Vorige week heeft Wouter de Ford Focus RS getest. Leuk voor hem maar het testen van een Nissan Pixo met een driecilinder 1.0 liter motor met slechts 68 Pk is vééééééééél leuker. Meteen na het wegrijden voelde ik het al!, dit wordt een test als geen andere.
De 1-liter driecilinder motor van de Nissan Pixo zit trouwens ook in de Suzuki Alto (die wordt ook in dezelfde fabriek in India gebouwd). Toevalligerwijs hebben we van de Suzuki Alto de versie met automaat getest, dus als je wilt weten hoe een Pixo met automaat rijdt kun je het beste het testverslag van de vergelijkbare Suzuki Alto lezen. Theo was overigens al net zo enthousiast over de Alto als ik over de Pixo.
Zoef-zoef
Wat ging daar nou? Zoef daar ging iets wits, zoef zag ik daar nou een heel erg klein wit autootje voorbij vliegen? Zoiets zullen veel automobilisten zich afgevraagd hebben als ik voorbij ‘gevlogen’ kwam. Vooral in stadsverkeer is deze Nissan Pixo echt onverslaanbaar. Let daarbij wel goed op dat je ontzettend op de zenuwen kan werken van met name BMW- en Audi-rijders. Die vinden het namelijk helemaal niet leuk dat er zo’n klein wit autootje aan hun kont blijft plakken wat ze ook proberen om je kwijt te raken. Met name op de bochtige Leidse singels heb ik een paar van die Duitse bakken behoorlijk lopen zieken met mijn kleine MegaPixo.
Nog leuker wordt het op de buitenwegen want ik reed zomaar met twee vingers in mijn neus 140-160 km/u, eitje. Dus wees absoluut niet bang dat je niet mee zou kunnen komen op de snelweg. Het allerleukste zijn echter de haakse bochten en rotondes. Niet bij te houden deze witte tornado, alleen de Alfa Romeo MiTo vind ik beter maar die auto is wel vele malen duurder. Als ze bij deze Nissan Pixo een elektronisch sperdif tussen de wielen zouden zetten dan, ja dan… word je een witte mini-tyfoon of mini-orkaan of zoiets.
Geen S2000
De Nissan Pixo mag dan op veel fronten mijlenver verwijderd staan van de Honda S2000 sportauto, maar als ik het schakelen dan toch ergens mee moet vergelijken dan is het met deze auto. De schakelwegen zijn lekker kort, de bak schakelt heel precies kortom echt helemaal fantastisch! Door de goede versnellingsbak en de goed doseerbare koppeling en natuurlijk het lekker felle 3-cilinder blok ben je bij stoplichten lekker snel weg en blijf je ook weg.
Als je doortrekt in de tweede versnelling grijpt de toerenbegrenzer pas in bij 100 km/u, niet verkeerd. en dan heb je dus nog 3 versnellingen over! Als je het blok lekker op toeren houdt hoor je met name in de bovenste toerenregionen dat heerlijke typische 3-cilinder geluid. Ik heb gehoord dat ze bij PSA bezig zijn met het ontwikkelen van een compleet nieuw 3-cilinder (al dan niet met turbo) dat ergens tussen de 70 en 100 Pk moet gaan leveren.
Z4
Dat rondjes rijden om een BMW Z4 is dus geen grapje mocht iemand dat denken. Dit droomscenario voltrok zich op het rotondefestival (4 rotondes vlak bij elkaar) bij Leiderdorp. Vlak na de oprit naar Amsterdam kwam er, exact op het moment dat ik op de laatste rotonde ter hoogte van de afslag was, een BMW Z4 de rotonde op gereden. Echt precies naast elkaar reden we verder terug waar naar ik net vandaan kwam. Terug dus naar de andere drie rotondes dus en dan blijkt dat de wendbaarheid van de Nissan Pixo het op alle fronten wint van de BMW Z4. Natuurlijk heeft de Pixo 3 keer minder Pk’s maar dat is juist een voordeel op rotondes want je kan het gas er met de Pixo namelijk vol op blijven houden. Ik ging dan ook uiteraard vol op het gas en vloog langs de Z4, daarna was er even een verzakking (soort van drempel) in het asfalt waar ik met volle vaart overheen vloog en waarna je meteen weer naar rechts moest sturen de rotonde (nummer 3) op.
Daarna direct weer een bocht naar links en de rotonde driekwart waarna er weer een verzakking volgde die ervoor zorgt dat je even los komt terwijl je naar rechts aan het sturen bent. Je moet deze rotondes echt goed kennen (ik rij hier elke dag overheen) en precies weten wat er gebeurt anders kan je er absoluut niet zo hard overheen. Ik heb de BMW Z4 nooit meer terug gezien. Toevallig weet ik dat onze JP ook in een Z4 rijdt en het is zomerreces dus het zou hem zomaar geweest kunnen zijn. Dan zou het ook geen wonder zijn dat ik die Z4 zoek gereden heb want JP kan niet eens op een skateboard blijven staan, watje!
Gewoon goed
Het is alweer een tijd geleden dat ik in een auto met slechte remmen heb gereden en vlak voor en vlak na deze Nissan Pixo overkwam me dat weer. De remmen van deze Nissan Pixo passen uitstekend bij deze kleine auto. Ze vertragen goed en zijn ook goed doseerbaar. Het lijkt zo vanzelfsprekend maar in een testauto voor deze Pixo had ik het gevoel alsof ik de rem door de bodem kon trappen en dan gebeurde er nog amper iets, en na de Pixo heb ik in een testauto gereden waarvan de remmen hapten als een gek. Het leukste moment met remmen had ik toen ik nog even een plekje vooraan wilde halen bij een stoplicht. Op het allerlaatste moment ging ik in de remmen en de laatste meters schoot de Pixo dan ook nog even in het ABS. Hier had ik Theo even bang maar later zou hij mij nog net zo hard terugpakken, zie einde testverslag. Don’t mess with Theo laat dat duidelijk zijn!
Zuiniger dan…
Deze Nissan Pixo is zuiniger dan elke benzineauto die ik tot nu toe getest heb. Tijdens een rit van en naar Zandvoort kwam ik uit op een verbruik van slechts 1,96 liter Euro 95 op een afstand van 53,2 km = 1:27,14 maar liefst en het kan nog zuiniger. Tijdens de zuinigheidsrit heb ik zo min mogelijk geremd. De truc is om heel netjes gas te geven en vooral met zo constant mogelijk gas te rijden. Door middel van terugschakelen kun je afremmen op de motor dan wel haal je ruim van tevoren je voet van het gaspedaal.
Tijdens die zuinigheidsrit ben ik zelfs nog auto’s voor gebleven puur en alleen omdat ik in de bochten het gas erop hield. Het is echt ongelofelijk hoeveel meters je daarmee kunt winnen ten opzichte van een achter/voorligger. Ga het maar eens proberen dan merk je pas hoe slecht de meeste automobilisten rijden. Vloeiend rijden is echt een kunst die iedereen kan leren, het is domweg een kwestie van oefenen om zo min mogelijk te remmen meer niet. Okay een beetje scherp kunnen en durven sturen is meegenomen maar al doende leer je zal ik maar zeggen. Ik oefen en leer zelf ook elke dag weer tijdens het testen want je bent nooit uitgeleerd.
Naast Theo
Heel erg veel automobilisten maar vooral motorrijders zeggen dat ze het helemaal niks vinden als ze naast iemand moeten zitten in de auto of bij iemand achterop de motor. Ik heb dat eerlijk gezegd niet zo, ik kan met een gerust hart naast een gek als Marco Vugts plaats nemen in zijn kitcar met opgesneden semi-slicks. Of bijvoorbeeld naast Theo in de Nissan Pixo om maar eens een zijstraat te noemen. Op de terugweg van de fotoshoot woensdagavond reden we via de N11 de A12 op richting Gouda. Na de afrit heb je een mooie bochtencombinatie die ik en Theo kennen als onze broekzak.
Op de heenweg naar Theo was ik al behoorlijk hard (echt op de grens) door de blinde bocht bij het benzinestation gereden, en ik was oprecht verbaasd hoe hard je met deze Pixo door deze bocht kan. Afijn op de terugweg zei ik dus nog tegen Theo vlak voor die blinde bocht: “Gààààààààààààssss” om vlak daarna tegen Theo te zeggen: “Dat gaan we niet redden, van het gas af!” Natuurlijk redden we het wel en dan merk je pas goed hoe het is om naast iemand te zitten die net zo hard als jij door dezelfde bocht gaat. Ongelofelijk wat kan je met deze Nissan Pixo hard een bocht door, onvoorstelbaar gewoon.
Kortste testverslag ooit
Eigenlijk had ik na amper een uur rijden al met amper twee regels testverslag kunnen volstaan wat betreft deze Nissan Pixo.
Regel 1: Deze kart formaat botsautootje is gewoon retegoed.
Regel 2: Rondjes gereden om een BMW Z4 op de ‘ziekmakende’ rotondes bij Leiderdorp/Hoogmade.
Wat moet ik nog meer zeggen? Deze Nissan Pixo is gewoon steengoed!
Specificaties |
||
Jaargang |
2009 | |
Carrosserie |
stadscombi | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
3 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
14 seconden | |
Topsnelheid |
155km/u | |
Vermogen |
50(68)/6.000 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
90/3.400 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.0/996 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Compressieverhouding |
1:11 | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Schijfremmen | |
Remmen achter |
Trommels | |
Draaicirkel |
9 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
14-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
5,5 liter/100 km | |
Snelweg |
3,8 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
4,4 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
103 gram/km | |
Energielabel |
A | |
Afmetingen |
||
Lengte |
3.565 mm | |
Breedte |
1.600 mm | |
Hoogte |
1.470 mm | |
Wielbasis |
2.360 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.405 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.400 mm | |
Massa leeg |
830 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.250 kg | |
Aanhanger geremd |
200 kg | |
Aanhanger ongeremd |
100 kg | |
inhoud bagageruimte |
129 liter | |
Bandenmaat |
155/65-R14 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |