Peugeot 308CC Premiére 1.6 HTP 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland



Soms zijn reclamefilmpjes echt waar!
[quote redactie]
Reclameverhaaltjes? Doen we niet aan! In reclamefilmpjes meespelen? Doen we ook niet aan! Naar introducties in het verre buitenland (de snoepreisjes dus)? Doen we ook absoluut niet aan! Afzeiken? Te kinderachtig voor woorden! Afhankelijkheid? Geen denken aan! Tot op de limiet testen? Erg leuk! Testverslagen schrijven die deugen? Het allerleukste dat er is! Zeggen wat we vinden? Echt een fantastisch gevoel! Zelf fotograferen? Eén van de leukste dingen om te doen naast testen! Eigen rijfoto’s onzin? Absoluut niet want dan kunnen jullie zien dat wij de testauto echt getest hebben! Persfoto’s? Alleen voor de statische en interieurfoto’s! Onafhankelijk? Doelbewust en weloverwogen! Wij geloven heilig in onafhankelijke eerlijke autojournalistiek. Dit wilde ik als hoofdredacteur gewoon even gezegd hebben, omdat wij meer dan eens afwijkende testresultaten in vergelijking met de andere online automagazines. Testen wij dan te goed? Wat er waar is van die uitspraak laat ik aan de lezer zelf over…
[/quote redactie]

Wat is tie stijf
Hiermee bedoel ik natuurlijk de carrosserie van de 308 CC! Tot voor een aantal jaren geleden waren cabrio’s stukken minder stijf dan de 308CC nu, één wiel op de stoep zetten zorgde vaak voor ongelijke delen of een klemmende deur. Deze 308CC is gewoon top als het om stijfheid van de carrosserie gaat. Gelukkig had ik tijdens de test geweldig weer om topless te rijden dus heb ik er lekker van genoten. Daan zegt altijd dat je krijgt wat je verdient en dat is deze keer wel overduidelijk heel erg waar, want ik had werkelijk fantastisch mooi, warm en zonnig weer. Of het dak open of dicht is maakt niks uit wat betreft het rijgedrag, de 308CC plakt echt aan de weg. De 308CC is in de markt gezet als een soort Gran Turismo, en wat mij betreft schurkt de 308CC echt tegen het predikaat sportwagen aan.

Met deze cabrio kun je wel zo gruwelijk hoeken dat je er bijna gewoon bang van wordt. Ik heb serieus geprobeerd om de auto door de beveiligingen (ESP) heen te drukken maar die grens ligt echt heel ver weg. Hier in de buurt heb je een prachtige weg waar een drempel in een haakse bocht is geplaatst (rare plaats voor een drempel trouwens) waar veel auto’s bij hogere snelheid licht in onbalans raken, maar de Peugeot 308CC gaf werkelijk geen krimp. Overigens is de 308CC ondanks de sportieve kwaliteiten niet (te) hard afgeveerd maar gewoon comfortabel zoals we van Franse auto’s gewend zijn.

Mooi=pijn
De 308CC stuurt lekker direct en is zodoende goed maar vooral met veel gevoel de bocht in te ‘gooien’. Bij het betere gooi en smijtwerk is het wel duidelijk merkbaar dat de CC bijna 1.500 kg weegt. Tijdens rustig cruisen is hier echter niets van te merken. Het hoge gewicht komt omdat het een cabrio-uitvoering is en die zijn altijd wat zwaarder als de gesloten uitvoering. Het dak is normaal gesproken onderdeel van het dragend deel van de auto, en omdat een cabrio dat niet heeft moeten er andere verstevigingen aangebracht worden wat dus een hoger gewicht met zich meebrengt. Het dak van een willekeurige auto afzagen heeft dus geen zin want dan zit je na de eerste beste drempel met je kont op straat.

De ruimte voor passagiers en bagage valt helemaal niet tegen bij deze CC. Volwassenen kunnen redelijk achterin plaatsnemen zonder allerlei rare capriolen uit te hoeven halen. Benen amputeren zoals bij de Mini Cooper cabrio is dus niet nodig. Natuurlijk is het voor lange afstanden minder geschikt maar kleine stukken gaat het prima. De bagageruimte is met gesloten kap echt groot, een vakantie is goed te doen. Met gesloten kap wordt het een ander verhaal, omdat de kap zich opvouwt in de kofferbak slokt het veel ruimte op en is er ternauwernood ruimte voor wat kleine tassen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, toch?

Humor!
Toen ik rustig door een dorpje reed zag ik in de achteruitkijkspiegel plotseling een 308CC verschijnen met exact dezelfde kleur en dito bekleding, dat is wel heel verdomd toevallig! Na een tijdje sloeg ik rechtsaf en terwijl de auto mij passeerde riep de bestuurder naar mij dat ik een verschrikkelijk lelijke auto reed, dat is nou humor! Het comfort is dik in orde; de met leer beklede kuipstoelen zitten echt lekker. Het optionele Airwave-systeem is echt een uitkomst! Met dit systeem wordt er warme lucht door roostertjes in de stoel, ter hoogte van je nek, geblazen waardoor het veel sneller behaaglijk is om met de kap open te rijden. Dit systeem is helemaal regelbaar qua temperatuur en luchtstroming.

De bediening van de CC is prettig; de versnellingsbak en koppeling werken licht en trefzeker en de koppeling heeft een duidelijk aangrijpingspunt. De 6-versnellingsbak is echt stukken beter dan de 5 versnellingsbak die voorheen in de Peugeot 307 zat, deze zat vrij “los” en schakelde hakerig. Dit probleem is gelukkig helemaal de wereld uit geholpen. Waar ik tijdens de test ook vrolijk van werd is de audio-installatie. De optionele JBL-installatie klinkt geweldig en kraakhelder. Een dergelijk systeem zou eigenlijk verplicht moeten worden, als je ziet wat voor een troep in sommige auto’s af-fabriek gemonteerd wordt.

Toch Hard Poken (THP)
De samen met BMW ontwikkelde 1.6 liter THP (Turbo High Pressure) motor van van 110 kW (150 Pk) is een goed voorbeeld van ‘downsizing’. Door een wat kleinere motor op te peppen met een turbo is er veel vermogen te halen uit een relatief kleine motorinhoud wat het verbruik ten goede komt. Deze 1.6 liter is wat vermogen betreft gewoon vergelijkbaar met een 2.0 liter van een aantal jaren geleden. De THP-motor past erg goed bij deze 308CC. Met deze motor is de 308CC best pittig, maar de motor heeft wel een turbogat waardoor de auto even op gang moet komen voordat er echt wat gebeurt. De kleinere 88 kW (120 Pk) VTI-motor zou ik bij deze auto links laten liggen. Die motor lijkt mij namelijk vrij licht voor een dergelijke zware auto of je moet nooit haast hebben dat kan natuurlijk ook. Hopelijk monteert Peugeot ooit nog een keer de 128,5 kW (175 Pk) sterke THP-motor in de CC! Bij hard poken wil je uiteraard op tijd tot stilstand komen en dat is gelukkig geen probleem. De remmen zijn wat bijterig maar toch goed doseerbaar en dat past goed bij deze auto.

Conclusie:
De CC is een echte rijderauto met een fijne bediening en een lekkere turbomotor. Echte minpunten kent de auto niet en de Peugeot 308Cc is hiermee dan ook een echte aanrader als je van plan bent een cabrio te kopen!

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

cabriolet

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,8 seconden

Topsnelheid

215km/u

Vermogen

110(150)/5.800 kW (pk)/rpm

Koppel

240/1.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:11

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,7 liter/100 km

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,5 liter/100 km

C02 uitstoot

177 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.440 mm

Breedte

1.817 mm

Hoogte

1.426 mm

Wielbasis

2.605 mm

Spoorbreedte voor

1.526 mm

Spoorbreedte achter

1.521 mm

Massa leeg

1.512 kg

Laadvermogen

455 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

266 liter

Bandenmaat

225/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand