Opel Corsa Enjoy 1.3 CDTI ecoFLEX 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door General Motors Nederland B.V.



Memories
Als ik in het ‘jeugdige’ deel van mijn geheugen ga graven dan kom ik het automerk Opel meerdere keren tegen. Een buurjongen van mij had een Opel GT en die moest van ons altijd even de koplampen omdraaien voor hij weg reed. De vader van een hele goede jeugdvriend (woont nu in de USA) van mij had een Opel Ascona en zo kan ik nog wel even doorgaan. Elk ritje in de Ascona zat ik totaal gefascineerd te kijken naar het ontkoppelen en opschakelen. Blijkbaar heb ik toen heel goed gekeken want toen ik tijdens mijn eerste rijles weg moest rijden in – ja echt waar alweer in een Opel – de lesauto reed ik zonder horten en stoten weg en na amper acht rijlessen heeft de rij-instructeur al mijn rijexamen aangevraagd en ik slaagde in één keer. Grappig feit was overigens dat ik de examinator tijdens het afrijden op een ernstige fout betrapte. Vele jaren later heb ik nog een Duitse vriendin gehad die in een Opel Corsa reed en toen ze naar Nederland kwam hebben we hier later nog een keer een nieuwe Opel Corsa gekocht.

Geschiedenis
Niet alleen heb ik een geschiedenis met Opel ook de geschiedenis van de familie Opel zelf is interessant. En laat nou net op het moment dat ik deze Opel Corsa test Opel net één van de meest turbulente fases in haar lange geschiedenis meemaken. Gelukkig is Opel gered, mede door sterke inspanningen van de Duitse overheid, en ik moet zeggen dat het inderdaad doodzonde geweest zou zijn als dit mooie automerk verloren was gegaan. Het is toch het automerk van de Kadett, één van de iconen uit de geschiedenis van de auto. Zoiets als de Citroën 2CV en de Fiat 500. Mijn afspraak met Opel Nederland voor mijn eerste testauto ging dus gewoon door. Gelukkig maar!

Eco
Tja soms word je wel eens moe van dat woord Eco. Niet zozeer vanwege het verkeerde gebruik maar vooral omdat deze overheid in alle opzichten wel Eco zegt maar absoluut niet Eco doet. Zelf vind ik het wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden en het zuinigste wat ik tot nu toe gehaald heb is de 1:31 van de Amsterdam Arena totaan de Spaanse grens op één tank diesel met de Volkswagen Polo BlueMotion. En nee ik zeg het alvast maar dat ga ik met deze Opel Corsa dus niet doen. Die rit heb ik (samen met Mike, instructeur Slotemakers anti-slipschool) in een volledig spontane opwelling gedaan net als mijn 3.000 kilometer binnen 23 uur en 23 minuten op een BMW K1200S.

Tot nu toe waren alle eco-auto’s die ik getest heb meer een soort van Fred Flintstone-auto’s, oftewel behoorlijk uitgeklede versies van het origineel dus. Ik was dan ook zeer verrast dat deze Opel Corsa ecoFLEX zelfs nog meer luxe aan boord heeft als de veel duurdere Audi A3 1.4 TFSI die ik vlak daarvoor getest heb. Echt meer maar vooral ook nog eens mooiere luxe nota bene! Okay die extra’s kosten wat en de testversie is dan ook een paar duizend euro duurder als de basisversie, maar toch nog steeds goedkoper als een kale versie van sommige andere automerken!

Degelijk maar toch goedkoper!
Waar de andere Duitse merken echt behoorlijk aan de prijs zijn is deze Opel Corsa heel wat netter geprijsd. Het gekke is echter dat exact hetzelfde gevoel van luxe mij bekruipt als wanneer ik in een Audi of BMW achter het stuur plaatsneem. Dat was bijna zestien jaar geleden toch echt wel anders! Zestien jaar geleden reed ik namelijk voor het eerst in de Opel Corsa van mijn toenmalige Duitse vriendin. Eén van de eerste versies, daarna kocht ze de eerste Corsa met ronde vormen en een paar jaar later hebben we in Nederland nog een keer een nieuwe Corsa gekocht. Als ik die vergelijk met deze nieuwe Corsa 1.3 ecoFLEX dan is het verschil echt bizar groot. Wees nou eerlijk, een DVD-drive voor de navigatie en een CD-Romdrive – 6 stuks – voor de muziek (op de foto helaas niet beiden aanwezig). Dat heeft zelfs een veel duurdere Audi, BMW of Mercedes niet eens!

Maar het is niet alleen dat, het is ook de zit achter het stuur, het schakelen, koppelen, het rijden zelf (daarover later uiteraard meer) alles klopt als een bus. Zelfs het eco-motorblok voelt ook echt eco aan en is ook echt eco want zelfs bij redelijk doorrijden, vanaf de importeur in Breda naar Leiden, kwam ik tot mijn verrassing uit op een hele nette 1:25. Het blijkt dus inderdaad mogelijk een mooi gepimpte ‘Fred Flintstone-auto’ te bouwen die ondanks alle luxe toch zuinig is. Later die week moest ik nog een keer tanken na een non-stip rit van 740 km en toen ging er ruim 37 liter in dat is dus exact 1:20. Tijdens die 740 km heb ik stadsverkeer gereden, hele stukken snelweg met de cruise-control op 100 km/u maar ook stukken met 120-160 km/u. In dat opzicht is een gemiddelde van 1:20 dus erg netjes. De topsnelheid heb ik maar niet getest want bij 160 km/u had ik nog zoveel over dat ik er zeker van ben dat 200+ km/u geen probleem is.

ecoDIESEL
Nou heb ik al aardig wat eco-auto’s gereden (gek genoeg bijna allemaal diesels) dus ik was benieuwd naar Opel’s idee over eco en hoe dat in de praktijk aanvoelt. In ieder geval is het motorblok de modernste van alle eco’s die ik tot nu toe gereden heb. Geen harde kloppende dieselgeluiden maar gewoon een hele nette sonore lichte brom meer niet. Net als de andere eco-diesels voelt deze diesel in eerste instantie niet sterk aan maar dat komt door de langere overbrengingen van de versnellingsbak. De versnellingsbak schakelt overigens fantastisch, heel precies en vooral ook heel soepel. Het voorgaande geldt overigens zowel voor het op- als terugschakelen. De koppeling gaat heerlijk licht en grijpt heel mooi aan. Het enige wat me tijdens het rijden opviel is dat het rempedaal behoorlijk dicht naast het gaspedaal zit. Het kwam regelmatig voor dat ik met mijn rechtervoet tegen het rempedaal aankwam (en nee ik ben geen 2 meter en nee ik heb geen maat 50) terwijl ik gas wilde geven. Ik zat dus bijna te remmen – oftewel stil te staan oftewel 0% emissie – in plaats van gas te geven en dat is zelfs mij toch wel iets té eco.

Dat het motorblok niet zo sterk aanvoelt is puur bedrog want zodra je gas geeft en iets meer toeren maakt gaat deze Corsa ecoFLEX er voor een 1.3 liter diesel toch behoorlijk rap vandoor. Wat dat betreft heeft deze Opel Corsa ecoFLEX echt twee gezichten net als alle andere eco’s overigens. Rij je normaal en schakel je op in het onderste groene gebied op de toerenteller (dat geeft het zuinigste eco-gebied aan) dan lijkt deze Corsa ecoFlex een lui dieseltje maar schijn bedriegt want zodra je de toeren iets opschroeft (boven de 2.500 toeren) en dus wat langer doortrekt in de lekker lange versnellingen dan merk je dat ook lekker door kunt rijden met deze Corsa ecoFlex als het moet. Voor je het weet rij je zomaar 140-150 km/u terwijl je voor je gevoel 100 km/u rijdt. Groot pluspunt vind ik dat er een cruise-control opzit. Dat scheelt nog weer in het verbruik want een mens kan nooit zo precies rijden als een cruise-control dat kan. Ik heb daar een keer een test van gezien op tv tussen twee exact dezelfde auto’s eentje met eentje zonder cruise-control. Daarna hebben twee rijders tegelijkertijd in beide auto’s hetzelfde traject gereden en daaruit bleek dat allebei de bestuurders het zuinigst hadden gereden in de auto met cruise-control. In de eerste drie versnellingen voelt de Corsa ecoFLEX het sterkst aan, in de vierde en de vijfde versnelling is de fut er een beetje uit tenzij je echt ver door blijft trekken in alle versnellingen tot boven de 4.000 toeren (het rode gebied begint bij 5.000 toeren). Maar daar ben ik maar niet aan begonnen met al die controles de laatste tijd. Ik heb die week weer eens sinds lange tijd een boete binnen gekregen en ook even iets teveel laserguns en flitscamera’s gezien.

ecoRACER?
Is het toeval? Geen idee maar ook dit keer had ik (net als met de Seat Ibiza Ecomotive) in een mooie bocht een motorrijder te ‘pakken’. Ik kon net een snelle dame in een Volkswagen Polo voorblijven maar daardoor had ik behoorlijk wat snelheid opgebouwd. Midden in de bocht reed ik een motorrijder achterop die ineens in zijn remmen kneep en begon te gebaren dat ik afstand moest houden terwijl ik echt nog ruim voldoende afstand tot zijn achterwiel had. Ik ben zelf op en top motorrijder en het laatste wat ik daarom zou doen is bumperkleven (een motorrijder heeft helemaal geen bumpers!?) bij een motorrijder. Ik denk eerder dat hij baalde dat hij me niet los kon rijden in die mooie bocht. Ik zou mezelf werkelijk helemaal kapot schamen als ik als motorrijder een ‘simpele’ eco-auto niet los zou kunnen rijden in een mooie bocht. Het overkomt mij regelmatig dat een auto wedstrijdje wil doen in diezelfde bocht maar denk maar niet dat er ook maar één auto is die ook maar een beetje bij me in de buurt kan blijven.
Eigenlijk heb ik de eerste dagen best wel erg netjes gereden en ik dan ook gek genoeg geen enkele keer de grens opgezocht van de Corsa ecoFLEX. Maar na een paar dagen eco-gedrag vertoond te hebben was het tijd om eens wat eso-gedrag te gaan vertonen (een eso is de ecologische variatie van de aso). De eerste bocht die ik eindelijk eens wat sneller nam was met nat wegdek. Eigenlijk alleen maar leuker met een diesel want de auto heeft dan nog eerder de neiging om met onderstuur over de voorwielen weg te glijden.

Tot mijn verbazing bleef de Corsa ecoFLEX tijdens de onderstuur heel netjes zijn lijn houden met het gas erop. Poeh dat viel mij echt heel erg mee, beter gezegd dit had ik niet verwacht van deze Corsa. Alle eco-auto’s hebben ook speciale eco-banden en ik kan me herinneren dat die lang niet altijd goede grip hadden. Maar blijkbaar is op dat gebied ook heel veel verbeterd want deze banden zijn echt heel erg goed qua grip maar vooral ook qua feedback. Nou is een goede feedback van de banden leuk maar waar ik ook echt nog even een compliment aan moet geven is het gevoel in het stuurgedrag. Het gevoel in het stuur is erg goed, het wegcontact van de banden wordt heel precies door gegeven aan het stuur waardoor je heel goed voelt wat de auto doet.

esoBOCHTEN
Afijn ik wist nu wat deze Corsa ecoFLEX kan dus nu moest ik maar eens wat andere mooie bochten op gaan zoeken. Omdat ik Theo toch even terug moest brengen van Amsterdam naar Gouda, na het inleveren van de Citroën C3 CNG (Aardgas), had ik meteen een hele mooie gelegenheid om een paar bloedmooie bochten uit te testen richting Gouda. Tot aan Alphen a/d Rijn was het treintje rijden maar bij de stoplichten naar de N11 aangekomen was het tijd voor wat eso-vuurwerk. De eerste bocht nam ik met behoorlijk piepende banden (Theo moest ondertussen zichzelf, mijn helm, mijn spiegelrelfex camera heel goed vasthouden) maar zonder ook maar enigszins weg te glijden schoot de Corsa ecoFLEX de oprit naar de N11 op. Eerst maar even wat auto’s inhalen waarna ik zo strak en mooi mogelijk door de meest verschrikkelijke, onoverzichtelijke afknijpbocht van de wijde omgeving heen moest zien te sturen. Dit is echt een bocht die je verschrikkelijk afstraft als je ‘m niet serieus neemt. Respect dus! De bocht in ging perfect maar het had sneller gekund vond ik achteraf. Eenmaal in het bovenste deel van de S-bocht beland zette ik het gas er vol op waarna ik de Corsa ecoFLEX echt heerlijk tegen de grens aan rijdend de N11 opreed. Geen geglij maar echt een hele nette strakke actie van deze eco-auto. Wie er nu nog durft te zeggen dat een eco-auto saai is die is niet goed bij zijn hoofd.

Nadat ik Theo had afgezet ben ik heel rustig met de cruise-control op 100 km/u van Gouda naar Breda gereden via Rotterdam. Richting de Brienenoordbrug krijg je dan een hele mooie snelwegbocht naar links. Afijn ik zag dus dat er een dikke Audi A5 vlak achter mij zat dus richting de bocht heb ik het gas er even opgezet. Ik kon het gewoon niet geloven maar de beste man hield me gewoon niet bij in de bocht. Bizar, als je zo’n dikke Audi hebt dan kun je verdorie toch wel een Opel Corsa ecoFlex bijhouden!? Okay ik ging echt behoorlijk stevig sturend die bocht door, 50 km/u sneller als toegestaan, maar het kon nog steeds sneller dus ik bedoel maar. Nee deze Corsa ecoFLEX is echt een meer dan leuke, zuinige, fraaie, luxe auto die mij totaal verrast heeft in alle opzichten.

GPS
Zaterdagavond heb ik mijn broer en zijn vriendin even thuis gebracht vanaf de verjaardag van mijn zus. Daardoor kon ik meteen mooi even het rijden met 4 personen testen. De zitruimte achterin is ruim voldoende voor een 3-deurs auto en ook de bagageruimte is ruim voldoende. Mijn broer en zijn vriendin wonen in de Vrolikstraat in Amsterdam en tot nu is er geen enkele GPS geweest (Honda Legend, Audi A3, BMW 318d etc.) die mij daar foutloos naartoe heeft gereden. Ook dit keer weer ging het fout. Toen ik per ongeluk expres de eerste mogelijkheid voorbij reed gaf het GPS na het herberekenen van de route niet aan dat ik ook de eerstvolgende straat rechtsaf kon nemen. Na het afzetten van mijn broer gaf het GPS weer fout aan dat ik rechtsaf moest terwijl linksaf veel beter is omdat je dan niet om hoeft te rijden. Er valt dus nog steeds veel te verbeteren aan de software want tot nu toe vind ik de meeste GPS-systemen niet echt bijster goed, als het echt moeilijk wordt laten ze het vaak al snel afweten.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

14,9 seconden

Topsnelheid

168km/u

Vermogen

55(75)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

170/1.750-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.248 liter

Turbo

Turbo met intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,3 liter/100 km

Snelweg

3,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,1 liter/100 km

C02 uitstoot

109 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

3.999 mm

Breedte

1.944 mm

Hoogte

1.488 mm

Wielbasis

2.511 mm

Spoorbreedte voor

1.485 mm

Spoorbreedte achter

1.478 mm

Massa leeg

1.000 kg

Max. toelaatbare massa

1.545 kg

inhoud bagageruimte

285 liter

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand