Deze testauto werd ons aangeboden door Opel Nederland B.V.
Insgeheim amüsant
Samenvatting
Dit is echt weer typisch zo’n auto waarvan ik geen enkel Nederlands testverslag heb gelezen dat klopt. In alle Nederlandse testverslagen miste ik een ongelofelijk belangrijk, zo niet essentieel, onderdeel waar de test van deze auto mee staat of valt. Over het AWD-knopje op de midden-console is helemaal niets te vinden in de Nederlandse testverslagen, pas in een testverslag van het Duitse online Automagazine Autozeitung kwam ik er iets over tegen: “Standardmäßig ist man mit Vorderradantrieb unterwegs, im Bedarfsfall kann die Hinterachse per Knopfdruck dazugeschaltet werden.” Dat is toch bizar toch of niet dan! En juist dít AWD-knopje is een essentieel knopje in deze auto want waar het AWD in de vorige Opel Insignia GSi 4×4 automatisch werd geactiveerd en ook weer automatisch werd gedeactiveerd daar moet je het in deze vernieuwde GSi-versie dus zélf in-/uitschakelen (in de handleiding staat wel het woord ‘omschakelbaar’… huh?). Schakel je het AWD dus niet zelf in dan kun je zomaar ineens achterstevoren staan zoals mij bijna overkwam omdat ik er logischerwijs blind van uit was gegaan dat het AWD zichzelf automatisch zou activeren indien nodig. Dat is namelijk het geval bij alle auto’s met een platenkoppeling à la Haldex in de achteras…. uh behalve deze dus! Nou ja het was een beetje lullig om er zo achter te komen want een automaat uit een slip halen is het lastigste dat er is. Je moet niet alleen véél sneller reageren maar ook meerdere malen corrigeren. Tijdens een anti-slipcursus rij je altijd in handgeschakelde auto’s en leer je om de koppeling in te trappen zodat de wielen niet meer aangedreven zijn waarna je een auto 9 van de 10 keer vrij eenvoudig uit een slip kunt halen. Na mijn uitwijkactie door het gras naast de oprit was het voor mij meteen duidelijk dat het AWD niet automatisch geactiveerd wordt maar dat ik het zelf moet activeren. Daarna heb ik nog een kletsnat AWD-rondje Space Business Park gedaan en dat deed de Opel Insignia GSi 4×4 230 Pk werkelijk onbeschoft goed. Het leek wel alsof ik net als een trein op een rails reed zo bizar strak en snoeihard stuurde ik door de bochten heen! Op een gegeven moment ben ik maar gestopt want het was gewoon ongezond hoe hard ik door de bochten heen vloog op het kletsnatte asfalt. Dit stond bijna gelijk aan zelfmoord plegen, ha, ha. En zo zat ik alsnog met een hele grote glimlach achter het stuur van deze Opel Insignia GSi 4×4 230 Pk. Naast de uitmuntende rij-eigenschappen en wegligging is de bagageruimte ook meer dan behoorlijk. Grootste pluspunt van deze auto zijn de multi-instelbare AGR Sportstoelen mét massagestand, iets waar Bas natuurlijk ook meteen over begon toen hij het rechter voorportier opende. Onderschat deze snelle Opel Insignia GSi dus niet! Deze auto is oneindig veel fijner dan je puur op het oog zou verwachten! Mijn advies aan Opel is dan ook: “Maak een elektrische versie van deze auto dan wel maak een vergelijkbare sportieve elektrische auto!”
Plus:
Actieve demping (= FlexRide) – Bagageruimte – Rij-eigenschappen – Stuurgevoel
Superplus:
Wegligging – Fantastische zit in de uitmuntende AGR Sportstoelen
Min: Waarom heeft niemand mij iets verteld van dat AWD-knopje?
Testverslag
Soms heb je van die dagen dat je denkt hou toch op schei uit met alles, op z’n plat Leids: “Pleurrrt op en krijg allemaal de vinkentering!” Maar ach dan rij je in de stromende zeikregen van de JC Arena naar huis en wordt het ineens droog en zie ik me daar toch mooie wolkenluchten links-rechts-voor-achter mij. Echt waanzinnig zo ongelofelijk mooi, dat is als je van fotograferen houdt zoals ik! Gelukkig was ik mijn pocket-camera dit keer níet vergeten en heb ik hele mooie foto’s kunnen maken van de knalrode Opel Insignia Grand Sport GSi 4×4. En zo kreeg ik een steeds grotere glimlach op mijn gezicht van de mooie foto’s. Ik ben expres helemaal binnendoor naar huis gereden want het was mijn vrije dag – dus ik had de tijd aan mezelf – en dat was me toch een partij leuk. Het begon al met het aftanken in Rijsenhout bij een ongelofelijk obscuur klein benzinepompje genaamd WIES. Waar ik onderweg op de A9 prijzen van 2,14 euro had gezien en de Peugeot 508 PSE had afgetankt bij de TinQ voor 1,92 euro daar betaalde ik bij WIES maar 1,89 euro. Daar krijg je toch een glimlach van op je gezicht vooral ook als je ook nog eens ontzettend netjes en aardig geholpen wordt. De 1.000-drempelweg is helaas niet meer dus een dempingtest (FlexRide = actieve demping kent 3 standen: Tour/Normaal/Sport) heb ik maar laten zitten die doe ik wel in het Wassenaarse Bos. Grappig genoeg heeft deze Opel Insignia Grand Sport GSi 4×4 een 9-traps automaat – jawel mét stuurflippers – die heel vloeiend en supersnel opschakelt. Oké wel met een gewone mechanisch werkende lange versnellingspook en niet zo’n sjiek pookje (= wel elektronisch dus als er iets gebeurt qua elektronische storing kun je niet meer schakelen) als in de Peugeot 508 PSE die ik vorige week heb getest maar daar lig ik niet wakker van.
Eenmaal bij Roelofarendsveen aangekomen kon ik het gaspedaal even dieper intrappen op de rotondes naast de A4 maar door de verkeersdrukte kwam ik bij lange na nog niet in de buurt van de grens (ik wist toen nog niet dat je het AWD met een knopje apart aan moest zetten). Wel wist ik door vooronderzoek dat het 4×4-systeem gebruik maakt van twee koppelingen die het vermogen optimaal over de achterwielen verdeeld (0-100 procent links en/of rechts) en daar bovenop heb je ook nog Torque-Vectoring. Na de rotonde ben ik binnendoor verder gereden want ik wilde zo zuinig mogelijk rijden. Stevig gas geven komt de komende dagen nog wel. Bij de mini-rotonde naast de Leyhof kon ik de buitenring pakken en snel invoegen. Daarna reed ik met 50 km/u op de Adaptive Cruise Control richting de volgende werkelijk geniale mini-rotonde. Waarom geniaal? Wel je kunt er met 50 km/u op het ACC overheen rijden of beter gezegd glijden. Ik vloog er werkelijk perfect glijdend overheen en dat gaat zowel met een voorwielaangedreven als een vierwielaangedreven net zo goed. Alleen glij je met alleen voorwielaandrijving net wat mooier opzij. In dit geval moest ik echter achteraf ontdekken dat ik er met alleen aangedreven voorwielen overheen ben gereden. Ik dacht op dat moment nog dat het AWD automatisch ingeschakeld zou worden indien nodig. Het voelde achteraf bezien wel aan als alleen voorwielaangedreven dus qua gevoel klopte het dus wel degelijk! Zo zie je maar weer dat je dus altijd en immer op je gevoel af moet gaan! Kijk maar naar Max Verstappen die rijdt ook puur op zijn gevoel en dat is oneindig veel leuker om naar te kijken dan een F1-coureur die puur mechanisch oftewel als een robot zijn rondjes draait.
Hard remmen op hagel en daarna….. glijerdeglij
Vlakbij huis bedacht ik me dat ik mijn medicijnen nog op moest halen bij de Apotheek, ik injecteer mezelf namelijk 1x p/wk met 2 ml. Vitamine B12 anders beland ik met een dwarslaesie in een rolstoel. Nee wees gerust Daan heeft nog nooit van zijn lang-zal-ze-leven lachgas gebruikt, mijn eerlijkheid en absolute afkeer van onrecht hebben mij ooit bijna letterlijk de das om geDaan. Ik heb in 2015 een zeer ernstige medische calamiteit van een paar artsen op de IVF-kliniek waar ik toen werkte bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg gemeld (= klokkenluider) en ben daarna letterlijk kapot gemaakt. Ergste van alles was dat meerdere artsen glashard hadden gelogen tegen twee echtparen die het betrof en die kwamen daar vervolgens zelf achter. Het was een bizar verhaal maar het heeft mij uiteindelijk bijna wel mijn leven gekost. Een Vit. B12-tekort (in mijn geval stress-gerelateerd) is letterlijk gekmakend en net toen ik had besloten er een einde aan te maken kreeg ik een ingeving schreef mijn symptomen op en ben de praktijkkamer van mijn huisarts binnen gestormd (er zat een patiënt in die kamer) en heb geroepen: “Bloed prikken nu!” Alles was goed, Ht/Hb/OT-PT/RBC/WBC/etc. behalve mijn Vit. 12-gehalte dat was véél te laag. Als ik geen medisch analist van beroep was geweest dan was ik er nu niet meer geweest. Onthou dit goed beste mensen: “Als iemand zegt ik ben blij tussen mijn oren maar mijn lichaam doet raar dan heeft diegene waarschijnlijk een Vit. B12-tekort.” Maar liefst 5 artsen hebben mijn Vit. B12-tekort gemist, 2 Arbo-artsen, 2 Huisartsen en 1 Specialist. Slechts één van hen heeft excuses aangeboden, mijn eigen huisarts. Tja… Na het ophalen van de medicijnen stapte ik in de auto en begon het keihard te hagelen. Toen ik vanochtend de Peugeot 508 PSE terugbracht hagelde het ook heel hard maar dat smolt gelukkig snel. Maar ja er kan altijd net een stukje weg zijn waar het net wel even blijft liggen. Het gekke is dat de meeste automobilisten hun snelheid zelfs niet ook maar een beetje minderden. Ik werkte ooit op een laboratorium toen we op een ochtend op werk kwamen en bij elkaar werden geroepen door de professor. We kregen te horen dat een vrouwelijke collega en haar man tijdens een hagelbui in een slip waren geraakt en waarna ze frontaal met hun auto tegen een boom klapte. Ze waren op slag dood en dat was even slikken want ik werkte met haar samen en ze was een ongelofelijke lieverd zoals ik ze maar zelden in mijn leven ben tegen gekomen.
Om de hoek van de Apotheek reed ik een straat in met een hele dikke witte laag hagel op de straatklinkers. Op de rondweg afrijdend maakte ik een noodstop en dat heb ik geweten want ik gleed echt meters door. “STOP nou!”, schreeuwde ik achter het stuur en gelukkig stond ik net voor de rondweg stil. Oef!!! Dat ging maar net goed, mama mia wat is zo’n dikke laag hagel spekglad zeg. Dat krijg je ervan als je al heel lang niet meer op een gladde achtergrond hebt gereden, want het was wel heel erg lang geleden dat ik op hagel/sneeuw heb gereden. Op de rondweg besloot ik linksaf te slaan om via de drempelweg weer op de rondweg uit te komen. De eerste verkeersdrempel voelde uitstekend aan net als de tweede nog iets hogere verkeersdrempel. Niet verwonderlijk want deze Opel Insignia Grand Sport GSi 4×4 heeft FlexRide = actieve demping. De actieve demping stond in de Normaal-stand zag ik na een snelle check en ik besloot ook in de Normaal-stand over de scheve verkeersdrempel heen te rijden. Nou ja rijden ik geef daar altijd plankgas en dat is vrij heftig voor het onderstel van een auto. De voorwielen veren namelijk eerst rechts dan links diep in en daarna hetzelfde aan de achterkant. Het voelde veel beter aan dan ik verwacht had. In de Sport-stand weet ik dat het 9 van de 10 keer altijd goed aanvoelt maar als zelfs deze Normaal-stand goed aanvoelt zegt dat hoe goed deze actieve demping zijn werk doet. Goede aan deze Opel Insigina Grand Sport GSi 4×4 vind ik dat je alles met een grafisch schuifje uit/aan kunt zetten op het display, dus niet alleen dat superirritante ‘LaneKeepAssist’ (altijd UIT) maar ook ‘Stuurwiel sportmodus’ (AAN), ‘Ophanging sportmodus’ (AAN), ‘Sport AWD’ (AAN) en ‘Adaptieve cruisecontrol in sportmodus’ (AAN). Bij veel andere auto’s zitten overal knopjes verstopt, dus ja heel goed gedaan van Opel dittum. Na mijn medicijnen in de koelkast te hebben gezet ben ik naar mijn garage gereden want ik moest mijn Honda MSX 125 wegbrengen. Het centrale display en de knipperlichten deden het niet meer en de zekering vervangen had geen zin want die brandde elke keer opnieuw door na een paar honderd meter. Na terugkomst – mijn Speed Pedelec had ik dinsdag al bij de motorzaak gebracht – heb ik de Samsonite koffers achterin gegooid zodat ik die zou kunnen fotograferen als het weer (even!) droog was. Wat ik wel gek vind is dat er een hoedenplank in de kofferbak zit. Vreemd want door de laag aflopende ruit kun je er vrijwel niets opleggen. Het is dus geen dichte kofferbak zoals bij een échte sedan. De hoeveelheid koffers die erin passen viel mij mee, er ging uiteindelijk zelfs meer in dan ik gedacht had.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 4×33-liter + 13-liter
Gatinstelling, ha, ha, ha…. deel 1
Na het vormen van het Stellantis-consortium (= Fiat Chrysler Automobiles + PSA Group) zou je toch verwachten behoorlijk wat van dezelfde elektronica en knopjes etc. aan te treffen in de Stellantis-auto’s. Maar nee het ACC in deze Opel Insigina Grand Sport GSi 4×4 is totaal anders dan van welke Stellantis-auto dan ook. Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat de huidige GM-motor en andere componenten uit dezelfde schappen als de andere Stellantis-automerken gaat komen. Neem bijvoorbeeld de Adaptive Cruise Control, die mag qua knopjes dan bekend voorkomen de grafische weergave op het centrale display heb ik nog nooit eerder gezien ook niet in andere Opel-modellen. Ik moest echt even goed koekeloeren voordat ik precies wist wat hoe werkt. Het ACC van deze Opel Insigina Grand Sport GSi 4×4 heeft drie afstandstreepjes en je kunt ‘m stilstaand activeren. Als je stilstaand op SET drukt dan blijft de auto stilstaan met een geprogrammeerde snelheid van 25 km/u (is bij vrijwel alle auto’s 30 km/u). Druk je stilstaand voor een rood verkeerslicht op RES dan blijft de auto stilstaan met de eerder geprogrammeerde snelheid, en druk je daarna bij een groen verkeerslicht even iets langer op het RES-knopje dan gaat ie vanzelf weer rijden. Maar het is wel belangrijk dat je één keer bij minimaal 25 km/u het ACC een keer hebt geactiveerd anders werkt het niet. Dat is toch grappig of niet dan? En dan nog iets grappigs, soms kom je van die dingen tegen dat je denkt: “Huh lees ik dat nou goed?” Ja het stond er toch echt ha, ha het woord ‘Gatinstelling’ oftewel Ver – Medium – Nabij oftewel de afstandstreepjes tot de voorligger. Ik heb er even al rijdend een foto van gemaakt want het woord Gatinstelling vond ik toch wel uitermate hilarisch. En ook Nabij is een woord dat een Nederlander in dit verband niet gebruikt, het woord Dichtbij is dan veel logischer want dat is spreektaal. Vrijdagochtend moest ik de Samsonite kofferset even terugbrengen naar mijn garage want door de harde wind kon ik een dag eerder geen foto maken en daarom heb ik het later gedaan toen de wind afgenomen was. Omdat Bas (directeur van Autobeklederij v/d Werf) op mijn route ligt ben ik eerst even bij hem langs gereden. Tja en dan trekt Bas het passagiersportier open en ziet meteen weer iets wat ik niet had gezien of kunnen weten. Het kunststof dashboard zitten stiksels en die zijn er dus gewoon in gegoten zei Bas tegen mij. De fraaie sportstoelen waren de enige twee dingen in het interieur die een hele dikke 10 scoorden op de schaal van Bas. De rest was volgens Bas gewoon typisch Opel, en dat houdt in degelijk en goed verzorgd en helemaal niets mis mee.
Gatinstelling, ha, ha, ha…. deel 2
Na mijn bezoek aan Bas heb ik de Samsonite koffers weer in mijn garage gedumpt en ben snel weer naar huis gereden om mijn moeder en zus die vlakbij woont op te halen. Mijn jongste zus, een nakomertje, was jarig en ik had beloofd ze er naartoe te rijden. Wat mij opviel bij het instappen is dat mijn moeder heel erg ruim zat achterin. Ik ben zelf ook nog even achterin gaan zitten want ik ben wat langer maar zelfs met mijn lange stelten was de beenruimte gigantisch. En dat terwijl de passagiersstoel niet ver naar voren stond, bij sommige auto’s moet je de passagiersstoel namelijk een eind naar voren zetten om achterin goed te kunnen zitten. Dikke punten dus voor de – zelfs ook wat langere – passagiers achterin. Na de verjaardag zijn we naar huis gereden en ben ik gaan zwemmen. Uit het zwemmen vandaan ben ik via de opritbocht in ’t Heen naar huis gereden. Omdat ik nog geen serieus werkt had gemaakt van alle knopjes uitproberen had ik niet gezien dat je naast de drie FlexRide-modi ook het AWD apart kunt instellen. De FlexRide-rijmodi zijn Tour – Normaal – Sport en je kunt ze alledrie activeren mét of zonder AWD. Tenminste dat denk ik want ik kon helemaal nergens informatie hierover vinden, in geen enkel testverslag en ook niet in de handleidingboekje van Opel (er stond wel omschakelbaar maar NIET in-/uitschakelbaar). Hele grote huh dus? Afijn ik reed heel rustig op de apex van de opritbocht af schakelde met de stuurflipper terug naar M3 en gaf plankgas en vloog me daarna toch bijna de bocht uit. Waha!!! Ik schoot al corrigerend door het gras heen en kreeg ‘m supersnel corrigerend weer rechtuit rijdend (best nuttig zo’n anti-slipcursus) op het asfalt. Een dergelijke actie is verdraaide lastig met een automaat want de wielen blijven aangedreven omdat je geen koppeling in kunt trappen. Yeah right ik had dus dat AWD-knopje in moeten drukken… Toch? Man, man waarom is er geen enkele informatie te vinden over dat AWD-knopje waarvan het lampje pas gaat branden als het (blijkbaar) geactiveerd is dóór de bestuurder! Het AWD van deze Opel Insignia GSi 4×4 wordt dus NIET automatisch ingeschakeld indien nodig onthou dat goed!
Zuinigheidsrit
Omdat ik zaterdag toch niets beters te doen had ben ik maar een zuinigheidsrit gaan maken in de stromende regen. Altijd leuk toch? Dan kon ik aansluitend aan die zuinigheidsrit een rondje Space Business Park doen met nu het AWD-lampje uiteraard wél aan. Ik was razend benieuwd hoe dat rondje zou gaan en….. aflopen want er ligt daar nergens gras als uitloop zoals in de opritbocht bij ’t Heen. Na het aftanken – 1:10,13 – reed ik in de stromende regen de N206 op en zette het ACC vast op 80 km/u. Recht zo die gaat tot aan De Zilk. Onderweg ter hoogte van Noordwijk zag ik in de verte een brandweerauto de N206 oprijden die al snel uit het zicht verdween want alle auto’s moesten niet alleen langzamer rijden maar ook een beetje de kant in anders kon de brandweerauto niet middendoor passeren. Gelukkig voor mij was het verkeer net weer op stoom toen ik de laatste auto in de rij achterop reed en dus gewoon met 80 km/u verder kon rijden. Het is tenslotte aan standaard zuinigheidsrit die voor iedere auto hetzelfde is. Een file zou wat dat betreft dus roet in het eten gooien. Bij De Zilk aangekomen zette ik het ACC uit en reed zo hard en strak mogelijk door de haakse rechterbocht heen met uiteraard even kort het AWD ingeschakeld. Meteen na de bocht zette ik het ACC vast op 60 km/u. Het was wat rustiger op de weg geworden maar dat is altijd als je eenmaal Noordwijkerhout voorbij bent. Bij Vogelenzang bracht ik de snelheid met het +/- knopje omlaag naar 35 km/u. Op weg naar Katwijk aan Zee had ik op de N206 die ochtend al gezien dat de snelheid op de teller een paar km/u naar boven afwijkt ten opzichte van de werkelijke snelheid (aangegeven met die snelheids-/smile-bordjes) vandaar die 35 km/u. De rotonde op de kruising naar de bomenweg kon ik op mijn mooie snelle manier (= hoog over de rotonderand) nemen want er kwam net even van alle kanten geen auto aan. Eenmaal op de bomenweg pluste ik het ACC weer op naar 60 km/u en reed verder met een BMW op mijn bumper. Op het bochtige stuk moest de BMW al snel lossen wat meer aantoont hoe goed de wegligging van deze Opel Insignia GSi is. Bij de Nachtegalenlaan aangekomen kwam er van rechts gelukkig geen auto aan en kon ik lekker even het stuur omgooien en recht op scheve verkeersdrempel afrijden. Door de actieve demping kon ik er overheen vliegen in plaats van overheen stuiteren. Klasse! De mooiste S-bocht van Nederland lag recht voor mij, die van de Nachtegalenlaan naar de Leeuwerikenlaan. Ik stuurde er perfect doorheen zonder ook maar een millimeter opzij te glijden (ook nu had ik weer even kort het AWD ingeschakeld) op het kletsnatte wegdek. Wat is dit stiekem toch een ongelofelijk fijne auto, dit noem ik nou driveability pur sang! Net voor het einde van de S kwam een auto mij tegemoet die half op mijn weghelft reed, hij stuurde net op tijd weer naar rechts. Wat ben je aan het doen dan, man, man? Op de Zandvoorterweg was het vreemd genoeg vrij druk, regen en strand gaan niet echt samen lijkt mij. Maar goed ik slot in het rijtje aan en gelukkig reden ze goed door met 50/60 km/u (50 km/u – even heel kort 60 km/u – 50 km/u).
Via het mooiste laantje van Zuid-Holland reed ik richting de rotonde en daarna misschien wel de meest vreemde bocht van Nederland. Hier heb ik al zoveel trailers zien stranden dat wil je gewoon niet weten. Eentje had allemaal Ferrari’s en Lamborghini’s aan boord van rijke Duitsers die een dagje lol hadden gehad op Zandvoort. Tijdens het manoeuvreren over de stoepranden en een verkeerssluis hoorde ik een aantal auto’s vallen in de trailer. Oei! Deze Opel Insignia GSi is gelukkig minder breed en lang dan de Peugeot 508 Berline PSE en daardoor reed ik veel makkelijker en sneller door de bochten-serie want ook de bocht daarna is een lastige en vreemde bocht. Deze snelle Opel stuurt heerlijk neutraal door de bochten heen, het ging gewoon helemaal als vanzelf en dat is zeker niet in elke testauto het geval. Richting de boulevard rijdend had ik pech dat er net een auto de heerlijke glijrotonde opreed waar ik altijd zo lekker glijdend over de rotonderand heen stuur. Maar gelukkig had ik de rotonde tussen beide boulevards wel vrij en kon ik heel hoog over de rotonderand heen rechtsaf de boulevard oprijden. Heerlijk! De zee zag er woest uit met grote witte koppen op de hoge golven. De boulevard ging lekker want iedereen reed 60 km/u, dit keer gelukkig geen Zee-kijkers die nog nooit de Noordzee hebben gezien en spontaan 20-30 km/u gaan rijden. Ja echt dat gebeurt! Op de duinenweg pluste ik de ingestelde ACC-snelheid op naar 80 km/u. Bij Overveen draaide ik om en begon aan de terugweg en het regende nog steeds pijpenstelen. De terugweg is op sommige punten leuker dan de heenweg. De rotonde tussen de boulevards is vanaf deze kant komend leuker omdat je een totaal blinde dalende bocht induikt direct na de rotonde. Ik moet dan in een split second beslissen of ik over de hoge rotonderand in één keer door kan rijden. Ik heb dan wel voorrang op de rotonde maar veel automobilisten kijken helemaal niet en rijden gewoon zo de rotonde op. Er kwam geen auto aan dus ik kon in één vloeiende beweging doorrijden en dat voelde heel goed aan door de uitstekende vering + actieve demping. Ook de afslag naar de Leeuwerikenlaan en de S-bocht naar de Nachtegalenlaan zijn vanaf deze kant komend net wat leuker en spannender. Ik heb de Opel Insignia GSi niet één keer op een ‘foutje’ (lees uitglijder) kunnen betrappen en ben dan ook lovend over deze misschien wat saai ogende maar wel uiterst degelijke snelle sedan met een sublieme wegligging. De rit over de N206 was saai en domweg een kwestie van uitzitten maar ach dat hoort er nou eenmaal ook bij. De tripmeter gaf bij aankomst in Katwijk aan Zee 2 km te weinig aan en dat vind ik best wel veel op zo’n korte afstand. Het verbruik kwam uit op 69,8 km/4,81 ltr E10 = 1:14,51 en dat is een hoger verbruik dan van de vorige krachtiger 260 Pk-versie. Schiet me lek!
Rondje Space Business Park
Na het aftanken besloot ik er meteen een rondje ‘Daan in Space’ (à la Pigs in Space van de vroegere Muppet Show) aan vast te plakken want wat is er nou mooier dan een rondje SBP in de stromende regen? Niets toch! Ik wist wat ik kon verwachten nadat ik uitgevonden had dat ik het AWD apart moest activeren. Na het aftanken drukte ik dan ook op het knopje Mode (het AWD-knopje wordt dan ook tegelijkertijd mee ingedrukt) om de FlexRide-stand Sport te activeren en meteen ook het AWD. Ik reed de oprit en tevens afrit van de N206 op en was benieuwd hoe de liStige bocht naar Klei-Oost zou gaan. Nou superstrak als een plank niet normaal gewoon! Ik werd er een beetje bang zo absurd goed en strak sturend vloog ik door deze listige bocht heen. Na die verschrikkelijke uitglijder in de opritbocht bij ’t Heen was ik uiteraard behoorlijk zenuwachtig toen ik het gaspedaal vol intrapte in deze bocht want ook nog eens in de stromende regen. Met de 4×4-aandrijving ingeschakeld – het oranje AWD-ledje brandde nu wel – gaf de Opel Insignia GSi echter geen krimp. En dan bedoel ik ook echt letterlijk geen KRIMP = zelfs niet de minste geringste KRIMP. Mama mia wat is deze auto goed zeg het lijkt wel alsof ik op een rails reed zo superstrak vloog ik door alle haakse en flauwe linker- en rechterbochten heen. En ja exact hetzelfde las ik terug in mijn testverslag van de Opel Insignia Grand Sport GSi 2.0 Turbo S/S 4×4 8AT 2018. Mooi is dat toch dat je testresultaten uit het verleden exact kloppen met die van het vernieuwde model. Nou ja vernieuwd, 1 versnelling meer, 30 Pk minder vermogen maar de wegligging is nog net zo bizar goed in de AWD-stand. Vreemd hoor en dan heet het ineens weer AWD (zie foto knopjes) inplaats van 4×4, een beetje verwarrend allemaal vind ik persoonlijk. En nou komt het idiote dat op een heel enkel testverslag of YouTube-filmpje na lees/hoor ik iets over deze, lijkt mij toch, grote verandering in het 4×4-systeem van Opel. Het toont maar weer eens aan dat al die betaalde autojournalisten maar wat aan rotzooien in plaats van een testauto uitgebreid te analyseren/testen. Ik heb net als in 2018 alles gedaan wat ik maar kon inclusief bijna zelfmoord plegen maar in deze auto moet je wel heel-heel-heel erg gek doen wil je ‘m echt totaal uit balans krijgen. Natuurlijk gleed ik iets weg en spinden met name de voorwielen even door maar net als in 2018 ben ik er maar mee opgehouden want dit was gewoon gevaarlijk! Ik ben de N206 opgereden via de Noordelijke oprit en dat ging ook weer snoeihard maar waar andere auto’s dan vaak zijdelings de N206 opglijden (zelfs op droog asfalt) daar gaf deze Opel Insignia GSi zelfs op nat asfalt geen krimp met een snelheid van 140-150 km/u. Waha wat een auto mensen dit is echt bizar! Dan nog maar een keer de opritbocht bij ’t Heen maar dit keer met 4×4-aandrijving. Nou ik was heel erg benieuwd wat er dit keer zou gebeuren, in ieder geval niet het gras in dat wist ik heel erg zeker! Ik gaf stevig gas ter hoogte van de apex van de bocht en vloog daarna werkelijk perfect met zwaar piepende banden tegen de rand van het asfalt/gras aan door de 180-gradenboht heen. Dit voelde zo ontzettend goed aan, echt helemaal wowsers wat goed zeg!
Muziek en interieur
In tegenstelling tot in de Peugeot 508 PSE zit er in deze Opel Insignia GSi geen Focal maar een Bose Premium Audio Systeem. Er komt een prima geluid uit hoor maar Focal is toch duidelijk een nog weer hoger audiosegment. Ik verwacht dat in de toekomst in de duurdere modellen en/of uitvoeringen van Opel ook Focal te vinden zal zijn.
Hier even het complete Bose Premium Sound Systeem in deze Opel Insignia GSi 4×4 op een rijtje gezet:
Totaal 7 Premium speakers
– 2 Tweeters in het dashboard
– 2 low-mid-range speakers van 16,5 cm in de voorportieren
– 2 low-mid-range speakers van 13,5 cm in de achterportieren
– 1 RichBass woofer van 13,5 cm onder de bagageruimte
Digitale 8-kanaals versterker met Bose Digital Signal Processing
Uiteraard kon ik mijn iPod aansluiten via de USB-ingang – dan wel de Bluetooth connectie – zodat ik lekker naar mijn eigen MP3-liedjes kon luisteren. Op het centrale display kon ik heel eenvoudig het keuzemenu van Artiesten/Albums/Nummers/etc. vinden en wat mij vooral erg goed beviel was het scrollen. In veel auto’s is dat werkelijk een drama, dan probeer je te scrollen en dat gaat A veel te langzaam en B als je je vinger op het centrale display = touchscreen legt om te scrollen dan springt ie naar het nummer in plaats van te gaan scrollen. Dit is verreweg met zeer grote afstand het beste touchscreen dat ik sinds jaren ben tegen gekomen in een brandstofauto.
Ik schreef hiervoor al iets over de subliem zittende ergonomisch gecertificeerde AGR Sportstoelen. Behalve de multi-instelbaarheid hebben deze AGR Sportstoelen nu ook stoelmassage en dat zowel voor de bestuurder als de passagier. Verder hebben ook de zitplaatsen op de achterbank stoelverwarming wat mijn moeder erg fijn vond toen we in een steenkoude auto (het was die dag waterkoud) naar de verjaardag van mijn jongste zus zijn gereden. Verder zijn deze AGR Sportstoelen nu verkrijgbaar met keuze uit verschillende bekledingsstoffen, waaronder leder en Alcantara.
Nog even dit…
Ik snap heel goed als autokenners wat sceptisch zijn over deze Opel Insigina Grand Sport GSi 4×4 maar ik beoordeel een auto altijd puur en alleen op zijn kwaliteiten. En die zijn gewoon meer dan uitstekend en qua wegligging en zit zelfs subliem! De driveability van deze auto is veel beter dan van sommige véél duurdere sportieve auto’s uit dit segment. Ga dus alsjeblieft niet op de looks van een auto af want dan kun je zomaar een verschrikkelijke flater slaan. Op de dag van terugbrengen heb ik de Opel Insignia GSi 4×4 nog even afgetankt onderweg en dit keer kwam ik uit op 68,7 km/8,73 ltr E10 = 1:7,87.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type bekleding |
Leer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velgen |
20-inch | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Milieu en veiligheid |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verbruik |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bebouwde kom |
12,0 liter/100 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Snelweg |
7,1 liter/100 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemiddeld verbruik |
8,4 liter/100 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C02 uitstoot |
189 gram/km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energielabel |
D | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengte |
4.897 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Breedte |
2.093 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoogte |
1.455 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wielbasis |
2.829 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte voor |
1.607 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte achter |
1.610 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Massa leeg |
1.625 kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. toelaatbare massa |
2.240 kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laadvermogen |
615 kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger geremd |
1.500 kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger ongeremd |
750 kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
inhoud bagageruimte |
490 liter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bandenmaat |
245/35-ZR20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten aanschaf |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten gebruik per maand |