Peugeot 5008 Première 1.6 VTi 2010 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



“Het komt door de auto!”
Als ik wakker word hoor ik de regen al tegen het dakraam tikken. Nou ja liever regen als sneeuw/gladheid want dat heb ik nou echt wel gezien na al die maanden. Ondanks de regen stapte ik dus met een big smile op de motor richting Breukelen om de Peugeot 5008 7-zitter op te halen. Wat ik goed vind aan de 5008 is dat het design lekker anders is als dat van de 3008. Tijdens de test van de 3008 merkte ik aan de reacties dat nogal wat mensen de 3008 niet mooi vinden. Zelf moest ik er even aan wennen maar naarmate ik ‘m meer zag rijden begon ik ‘m steeds mooier te vinden (vooral de witte). Het design van de 5008 roept wat dat betreft minder weerstand op. Okay de 3008 is een Crossover en de 5008 een MPV maar dat zijn maar naampjes op papier. Ik kan me voorstellen dat als je een groot gezin hebt en persé geen combi wilt dat je dan uitkomt bij de 3008 en de 5008. Persoonlijk vind ik de 3008 in de juiste kleur mooier, maar toen ik de fraaie rode 5008 zag staan en eenmaal plaats genomen had achter het stuur viel die voorkeur meteen weg. De 5008 is heerlijk ruim en het dashboard is al net zo fraai als dat van de 3008. Eenmaal rijdend zou ik niet meer zo zeker weten welke van de twee ik zou kiezen uit het oogpunt van een koper. Maar aangezien moeder de vrouw meestal beslist…

Afwegingen
Tijdens het gesprek met de PR-medewerker van Peugeot vertelde hij mij wat de afwegingen van potentiële kopers zoal zijn voor de keuze van de 3008 (lengte 4.365 mm) dan wel de 5008 (lengte 4.530 mm). Die 16,5 cm verschil in lengte kan zomaar de reden zijn dat iemand de 5008 niet kan parkeren in zijn garage omdat daar ook nog een werkbank in staat. Of de koper vervoert wel eens rollen tapijt met zijn auto en dan kan ook die 16,5 cm net het verschil maken. Afijn allemaal overwegingen waar ik als tester eigenlijk nooit bij stilsta. Maar ja daar ben ik dan ook helemaal niet voor, want de overwegingen van een koper zijn zo uiteenlopend dat ik daar nooit allemaal rekening mee kan houden in een test. Ik ga bv. niet testen of deze Peugeot 5008 in alle soorten en maten garages past. Wat ik wel kan doen is in algemene zin het gebruiksgemak testen, de wegligging, de remmen, de zitpositie voor de passagiers, de bagageruimte etc.

Om al deze dingen in de praktijk te kunnen testen kwam het dan ook heel erg goed uit dat ik net tijdens de testweek een gezellig weekendje weg zou gaan met mijn moeder, zus en haar zoon. Doel was het fraaie Hotel Waddenweelde in Pieterburen, bekend van de zeehondencrêche. En na het testen is het wel zo handig als je de juiste informatie opschrijft in het testverslag met de juiste foto’s erbij. Zo las ik in het testverslag van een papieren automagazine dat de laadvloer niet vlak zou zijn na het neerklappen van de achterste 5 stoelen. Een uitermate slordige fout als je bedenkt dat iedereen alles netjes uitgelegd krijgt bij de importeur. Nadeel van een papieren automagazine is dat deze fout niet meer te herstellen is (iedere potentiële koper leest dus deze fout) of je moet de complete oplage terughalen. Dat is nou het voordeel van een online automagazine, als je een fout maakt kun je die in een handomdraai herstellen.

Gevoelloos?
Nou bedoel ik met gevoelloos niet de 5008 maar mijn voeten. Zoals zo vaak was ik weer eens vergeten mijn schoenen mee te nemen in mijn rugzak. Daardoor moest ik noodgedwongen met mijn motorlaarzen aan terugrijden. Vaak rijd ik dan terug naar huis met mijn sokken aan, maar dit keer vond ik het wel een uitdaging om met mijn nieuwe motorlaarzen aan terug te rijden. Ondanks het slechte gevoel in mijn voeten reed ik zonder enig probleem heel netjes weg, geen gillende motor niets van dat alles. En zo ging dat de hele weg door, de koppeling (zowel de doseerbaarheid als het aangrijpen) krijgt van mij dan ook direct al een groot compliment. Verder gaat het schakelen ook heerlijk soepel en precies dus het tweede compliment is ook direct al een feit. De door mij geteste versie is de Peugeot 5008 ST Première 1.6 VTi 120 Pk.

Nou lijkt dat op het eerste gezicht wat tegen te vallen, een 120 Pk 1.6 liter motor in zo’n grote auto. Zowel Vincent (zie test Peugeot 308CC) als ik (zie test Peugeot 3008) roemden allebei de 1.6 THP motor met 156 Pk. Maar ja de 5008 met 1.6 THP motor is wel een paar duizend euro duurder, en voor die paar duizend euro heb je heel wat extra’s. Het verbaast mij dan ook niet dat de meest verkochte 5008 die met de 1.6 VTi motor is. Grote vraag voor mij was dan ook voldoet de 1.6 VTi motor met slechts 120 Pk. Het antwoord is een volmondig “Ja!” want ik heb tijdens de testweek nooit één moment het idee gehad dat ik Pk’s tekort kwam. De 1.6 VTi motor is trouwens erg stil, stationair draaiend moest ik soms op de toerenteller kijken of de motor wel aan stond.

Verrassend mooi
Tijdens het terugbrengen van de 3008 had ik de toen net nieuwe 5008 al even staan bewonderen. Echt mooi vond ik ‘m toen niet maar dat zal vast met de kleur te maken gehad hebben. Deze mooie rode 5008 met 17-inch wielen en dat fraaie chromen randje (soms hebben hele subtiele stijlelementen een groot effect) ziet er naar mijn mening fraai uit. Gedurende testweek ben ik ‘m ook steeds mooier gaan vinden. Mijn eerste indruk was dus een totaal andere dan die van daarna. Design is wat dat betreft iets heel lastigs. Ik kan een bepaalde auto soms heel erg mooi vinden van de foto en als ik ‘m dan vervolgens in het echie zie er zo maar direct verschrikkelijk op afknappen. En zo zijn er ook auto’s die ik in eerste instantie helemaal niet mooi vindt maar maanden na de introductie steeds mooier en mooier ga vinden.

Soms kan een auto zelfs verschrikkelijk mooi zijn van lelijkheid. Toch vind ik wel dat er tegenwoordig nog maar weinig eigenzinnige ontwerpers zijn. Vaak gaat de ontwerper dan wel de fabrikant op safe en worden alle spannende elementen uit het uiteindelijke ontwerp verwijderd. En als laatste wil ik nog even een opmerking maken over de kleuren auto’s op de Nederlandse weg. Ga maar eens alle grijze, zwarte en blauwe auto’s tellen. Ik kwam bij het stoplicht op de kruising van de N44/A44 binnen 1 minuut op 90 grijze/zwarte/blauwe auto’s tegen 10 gele/rode/witte… Tja hoezo zijn wij Nederlanders oersaaie grijze muizen als het om kleuren gaat. Jek!

TamTam
Vrijdagmiddag vertrokken we vanwege een begrafenis iets later dan gepland richting Pieterburen. Mijn neefje had zich prinsheerlijk geïnstalleerd in de 5008. De rechter achterstoel omhoog, de twee middelste stoelen naar voren geklapt, dekentje en kussentje erbij et voila beter kan niet. Zelfs in een Rolls Royce zit je niet zo lekker. De rit richting Groningen verliep vlekkeloos totdat we ergens rond 19.00u voor Drachten in een file belandde. Ik had eerst even niet door dat het een eindje verderop van twee naar één baan ging. Maar er is dan altijd wel een moraalridder die mij dat persé even op een irritante manier duidelijk moest maken. Meneer gooide zijn auto voor de Peugeot en reed vervolgens met een slakkengang verder. Even verderop ging het dus naar één baan en nadat ik ingevoegd had zag ik al snel dat er een ernstig ongeluk gebeurd was.

Er stond een auto met een afgeknipt dak dus dat zegt genoeg denk ik. Vervolgens moest iedereen zo nodig veel te langzaam langs het ongeluk rijden om toch vooral alles goed te kunnen bekijken. Neem de volgende keer aub. uw klapstoeltjes en verrekijkers mee zou ik zeggen en ga langs de kant van de snelweg zitten kijken maar val mij alsjeblieft niet lastig met dat achterlijke ramptoeristengedrag. Met een snelheid van rond de 140 km/u ging het snel verder want we moesten nog een heel stuk binnendoor om in Pieterburen te komen. Aangezien de Peugeot geen NavSat aan boord had (op de persfoto overigens wel) moest de aftandse TomTom van mijn zus uitkomst brengen. We werden werkelijk over de smalst mogelijke pikdonkere weggetjes gestuurd waar je op moet passen niet de sloot in te rijden. Die sloten lagen overigens overal nog vol met sneeuw.

Voorspellende reclame
Eenmaal gearriveerd bij het hotel bleek dat er maar 1 kamer voor ons was geboekt door “Weekendjeweg.nl” in plaats van 2. Afijn na een telefoontje arriveerde er een vrouw die mij en mijn neefje voor 1 nacht naar een ander hotel of beter gezegd appartement bracht. De vier koffie en een cola hoefde ik niet te betalen die kreeg ik van het huis vanwege het kamerprobleem. Kijk dat is nog eens netjes! Toch heb ik even heel hard moeten lachen want de PR-medewerker van Peugeot vertelde mij namelijk voor vertrek over een leuke reclame van de Peugeot 5008. Vier mensen komen ergens aan bij een vakantiehuisje dat veel te klein blijkt te zijn voor vier personen. Uiteindelijk slapen er dus twee mensen in de Peugeot 5008… Hoezo voorspellende reclame??? Na een telefoontje verscheen er een dame die ons naar een appartement even verderop bracht. Dat appartement was veel mooier en groter als de hotelkamer van mijn zus en moeder. En anders hadden we altijd nog in de Peugeot 5008 kunnen slapen, ja toch? Wat ik wel grappig vond is dat de mensen van het hotel niet snapten dat wij niet boos waren. Blijkbaar worden sommige mensen om het minste geringste boos maar wie doet mij wat met mijn Peugeot 5008!

Stoplichten? Wazijnda?
Na een geslaagd weekendje weg zijn we op de terugweg nog even langs Holwerd gereden, want daar houden we namelijk ons familieweekend begin juni. Vanuit Pieterburen kwamen we pas vlakbij Holwerd het eerste stoplicht tegen. “Waar we in Groningen-Friesland pas na 50 kilometer rijden ons eerste stoplicht tegenkomen daar staat er in de Randstad om elke 500 meter eentje”, zei mijn neefje gekscherend. Het lekkere aan het rijden in een omgeving zonder stoplichten is dat je veel relaxter achter het stuur zit. Hier in Groningen-Friesland maakt niemand zich druk, men rookt hier bv. gewoon lekker door in de cafés. Het viel me direct op dat men hier netter rijdt en vooral ook richting aangeeft. Geen richting meer aangeven lijkt namelijk een soort nationale ziekte aan het worden in dit land. Zo overkomt het me regelmatig in mijn woonwijk dat er middenin de bocht bij de benzinepomp iemand hard op zijn rem trapt om vervolgens zonder richting naar rechts aan te geven de benzinepomp in rijdt. Ik hou er elke keer weer rekening mee maar erger me er werkelijk kapot aan.

Maar ach veel zal dat kapot ergeren niet helpen want dit type automobilisten verander je toch niet. De huidige hufterigheid in het verkeer is zo wijd verbreid dat je het maar beter kan accepteren. En als ik er af en toe genoeg van heb dan denk ik even terug aan mijn motorreis door India. Tja India, een land waar iedereen zijn rijbewijs cadeau krijgt bij een zak rijst, waar de hand van iedere automobilist aan zijn toeter vast gekleefd zit, werkelijk iedere automobilist zelfmoordneigingen heeft en je werkelijk overal autowrakken langs de kant van de weg ziet staan. In India werd ik bijna elke 5 minuten dood gereden want daar geldt het recht van de sterkste. Als motorrijder heb je dus maar opzij te gaan maar dat deed ik dus niet. Zo ben ik een keer tussen twee vrachtwagens door gereden, let wel twee mij tegemoet komende vrachtwagens! Het kan dus nog duizend maal erger geloof me, en daar word ik dan weer even heel erg rustig van.

Groot, lang, hoog, breed en…
Gek genoeg is deze 5008 ondanks zijn lange lengte en hoge hoogte stabieler als ik had verwacht. Ik vind de 5008 zelfs stabieler als de 3008. De 3008 helt meer over, gaat eerder glijden en breekt eerder uit bij sportief rijgedrag. En dat ook nog eens ondanks het feit dat de 5008 toch behoorlijk comfortabel afgeveerd is. Er zit uiteraard ESP op de 5008, maar als je die uitzet dan heeft dat niet zoveel zin want bij 50 km/u wordt het ESP (helaas) automatisch weer ingeschakeld. Okay bij een heftige hoek-‘m-in-de-bocht-actie kreeg ik de 5008 uit balans maar dan moet je toch behoorlijk gek doen voor een dergelijke auto. Onderweg naar Pieterburen was het af en toe echt zoeken naar de weg. In Groningen is het veel donkerder als in Zuid-Holland en ’s avonds laat over de smalle boerenlandweggetjes rijdend kun je een bocht dan nog wel eens verkeerd inschatten.

Groot licht blijkt in de donkere delen van Nederland dan ook niet echt zaligmakend maar goede ogen, een aangepaste snelheid en een goed sturende en remmende auto wel. De remmen van deze 5008 zijn prima voor een dergelijk grote auto, zowel de remkracht als de doseerbaarheid zijn uitstekend. Omdat ik onderweg geen enkele keer hard in de remmen hoefde voor een wegpiraat heb ik nog even expres vol in het ABS geremd. Dat doe ik altijd met iedere testauto, het resultaat was wederom prima.

Op de terugweg kon ik de wegligging van de 5008 nog even heerlijk in een paar fantastisch mooie snelwegbochten testen. Vroeger kwam ik vaak in Kwadijk om van testmotoren om het vermogen te meten op de Dynojet vermogensbank van Dick Hoogland. Zodoende kan ik de snelwegbocht van de A7 naar de A8 werkelijk dromen. Daarna volgt de haakse rechterbocht naar de Coentunnel en weer een eind verderop een vergelijkbare bocht van de A10 naar de A4. De snelwegbocht van de A7 naar de A is extra leuk omdat veel automobilisten je vaak op de A7 met behoorlijk hoge snelheid voorbij komen zetten, dan vervolgens links blijven rijden zodat je ze rechtsom buitenom weer in kan halen. De Peugeot bleef werkelijk heel mooi strak zijn lijn volgen ondanks de 4 personen + bagage aan boord en het kletsnatte wegdek. De bocht naar de Coentunnel is een stuk rotter. Je bent geneigd deze bocht met een veel te hoge snelheid in te duiken maar dan kom je dus van een hele koude kermis thuis (idem dito met de motor). Met nat wegdek is het inschatten nog lastiger maar ook nu weer was ik oprecht verbaasd over het stabiele weggedrag van de 5008. Ik had de vaart er toch behoorlijk in maar de vol bepakte 5008 gaf geen krimp.

Resumé
Na een weekje 5008-en moet ik eerlijk bekennen dat deze auto me uitstekend is bevallen. Toen ik hoorde dat ik de 1.6 liter 120 Pk versie met 5-bak mee zou krijgen had ik wel even mijn twijfels. Zo’n grote MPV en dan maar 120 Pk? Ondanks het mindere koppel ten opzichte van de 1.6 THP motorblok hoefde ik echter nooit hoog in toeren door te trekken om goed vooruit te komen. En dat verraste mij best wel, dus zo zie je maar dat Pk’s en koppel op papier in de praktijk anders blijken aan te voelen. Uiteraard heb ik het gaspedaal van de 5008 een paar keer stevig ingetrapt en dan reed ik met gemak heel relaxed 140-160 km/u. Verder vind ik de ruimte (met name de flexibiliteit van deze 7-zitter), de zitpositie, de bedieningsinstrumenten, de spiegels kortom het algehele gebruiksgemak werkelijk uitstekend. Ik ben nergens tegenaan gelopen dat ik dacht van da’s niet handig. Helemaal rechts achterin zit zelfs nog een zaklantaarn, best handig als je noodgedwongen een keer in de auto moet slapen. Maar als je een heldere hemel hebt dan schijnt de maan door het panoramadak naar binnen en heb je die zaklantaarn waarschijnlijk niet eens nodig.

Mocht je een Peugeot 5008 willen kopen dan moet je van tevoren wel goed overwegen of je de 5-zitter of 7-zitter wilt kopen. Even twee extra stoelen achteraf inbouwen kan namelijk niet! De uitvoering die wij mee hadden is overigens de Peugeot 5008 Première op basis van de ST met 17-inch lichtmetalen velgen, glazen panoramadak, 7-persoons uitvoering. Wat mij verder nog positief opgevallen is dat is de ruime grondspeling. Waar ik met veel testauto’s met de nodige voorzichtigheid over drempels en andere obstakels heen moet rijden daar kan ik met deze 5008 gewoon normaal doorrijden. Minder vond ik het verbruik van 1:13. Op de heenweg heb ik wat steviger door gereden terwijl ik op de terugweg wat rustiger aan heb gedaan. Ik had dan ook verwacht, na thuiskomst uit Groningen, dat het verbruik lager zou zijn maar ik kwam weer exact uit op 1:13. Nou ja er zijn ook nog twee dieseluitvoeringen maar ja dan zit je weer met die belachelijke wegenbelasting in dit achterlijke land. Het is hoog tijd voor verandering. Weg met de BPM en weg met de diesel en LPG-toeslag.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

mpv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

14,1 seconden

Topsnelheid

188km/u

Vermogen

120(88)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

160/4.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,1 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,1 liter/100 km

Snelweg

5,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,4 liter/100 km

C02 uitstoot

172 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.529 mm

Breedte

1.837 mm

Hoogte

1.638 mm

Wielbasis

2.727 mm

Spoorbreedte voor

1.532 mm

Spoorbreedte achter

1.561 mm

Massa leeg

1.432 kg

Max. toelaatbare massa

2.190 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

inhoud bagageruimte

679 liter

Bandenmaat

215/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,