Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid Peugeot Sport Engineered HYbrid 360 e-EAT8 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.

Snel en toch geen draaikolk in de benzinetank!

Samenvatting
Toen ik nog motoren testte snapte ik vaak helemaal niets van de testverslagen van de motorjournalisten van de gevestigde motorbladen. Nadat ik auto’s ben gaan testen had ik dat ook weer… bijna alleen maar als ik eerlijk ben. De autojournalisten vinden deze Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8 een prijzige auto. Huh? Wrom dan??? Ik bedoel lees even de prijzen en getallen van deze drie auto’s en je zal nooit meer durven zeggen dat deze sterkste Peugeot zijn geld niet waard is. Neem vooral even in ogenschouw dat de benzinemotor in deze Peugeot maar 1.6-liter inhoud heeft met een vermogen/koppel van maar 200 Pk/300 Nm. Gooi in deze auto het 1.6-THP motorblok met 270 Pk van de Peugeot RCZ R in en je bent net zo snel zo niet zelfs sneller dan die veel te dure Audi RS4 Avant quattro. En dan praat ik nog maar niet eens over de meest mislukte stationwagon van de kosmos namelijk de Audi RS6 Avant quattro. Daar sta je dan met je Duitse zuiplap-auto’s, sorry hoor maar dat is toch gewoon een beetje zielig of niet dan. Welke idioot gaat er nou bijna 1,3 euroton betalen voor zo’n totaal overbodige auto als de Audi RS4 Avant quattro die maar 1,1 seconden sneller is van 0-100 km/u dan deze Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8.
Dus uh wat nou duur beste mensen?
Peugeot 508 SW PSE HYbrid – 360 Pk/520 Nm – 5,2 sec. van 0-100 km/u – 1.850 kg – Prijs: 72.470,- euro
Audi RS4 Avant quattro – 450 Pk/600 Nm – 4,1 sec. van 0-100 km/u – 1.710 kg – Prijs: 127.260,- euro
En het mooie van deze Peugeot is dat je er ook heel zuinig mee kan rijden dankzij het feit dat het een Plug-In Hybrid is. Geloof het of niet maar ik heb tijdens de ruim 500 km gereden die ik deze testweek heb gereden slechts 5,6 liter E10 verbruikt. Dat is bijna 1:90! En ja ik heb ongelofelijk veel lol gehad want als ik er zin in had ben ik even lekker op het gas gegaan gewoon omdat het kan met deze auto op het moment dat je er zin in hebt. Mooi toch of niet dan? Kan niet met die twee Audi RS-en want die hebben een permanente draaikolk in de benzinetank. In de stad of in de file rij je veel liever elektrisch want dan verspil je liever niet onnodig veel benzine voor Jan Doedel. Voor mij is de keus tussen deze drie auto’s niet zo moeilijk want ik vind die twee Audi RS-en namelijk totaal overbodige auto’s. Bovendien loop je een gigantisch risico dat als je zo’n Audi RS4/RS6-Avant bezit dat ie gestolen wordt als vluchtauto voor een ramkraak. Ik heb al met al een hele leuke testweek achter de rug. Vouwfiets elke dag mee naar werk – de oplaadpaal bij mijn werk staat ver weg – zodat ik lekker elektrisch op en neer van huis naar werk kon rijden en dan ’s avonds even heerlijk over het rotondecircus of Space Business Park knallen. Het interieur is fraai afgewerkt, de bagageruimte is lekker groot helemaal met een neergeklapte achterbank, de stoelen zitten zalig, het kleine stuur is het beste en mooiste van alle automerken kortom dit is gewoon een heerlijke auto. Oh en er zitten ook hele goede remmen op! De waarheid is dus dat deze auto helemaal niet duur is maar juist een geniaal ontwerp is wat door autojournalisten volledig over het hoofd wordt gezien. In plaats daarvan copy-pasten ze massaal hun ongefundeerde mening want je leest dezelfde teksten overal terug in de testverslagen. Daar doet Daan dus niet aan mee!

Plus: Bagageruimte – Design – Interieur – PHEV – Wegligging – Zit
Superplus: Acceleratie in rijmodus Sport – Focal audiosysteem – Wegligging in rijmodus 4WD

Min: Ik zou het niet weten

Testverslag
“Halen-Brengen”, zei ik tegen de stagiair van Peugeot Nederland maar dat moest natuurlijk zijn “Brengen-Halen” zijn. Jep weer een Peugeot en wat voor één! Een hele mooie snelle Stationwagon met de afkorting PSE wat staat voor Peugeot Sport Engineered. Een Stationwagon met maar liefst drie motoren, één benzinemotor en twee elektromotoren. Helemaal nieuw is dat niet want in 2013 had Peugeot al de Peugeot 3008 HYbrid4 2.0 HDi met exact dezelfde configuratie alleen in plaats van een benzinemotor een dieselmotor. In die SUV heb ik een bestuurder in een Audi R8 helemaal gek gemaakt (uiteraard in een korte lastige bocht, hij hing bijna in een brugleuning) dus ja dan moet deze Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8 helemaal monsterlijk goed zijn. Na mijn krabbel reed ik uiteraard naar de JC Arena want een mooier begin van een test is domweg niet denkbaar zeker in deze aut!. Bij de stoplichten op weg naar de JC Arena kwam er een petje in een Seat Ibiza 1.5 TSI FR (vermogen/koppel – 150 Pk/250 Nm) heel irritant achter mij hangen en in de 180-gradenbocht voor de JC Arena had hij het plan opgevat om mij buitenom in te halen. Ik had de rijmodus alvast in 4WD gezet en reed (expres) precies gelijk op met de Seat-bestuurder. Vlak voor de eerste haakse rechterbocht gaf ik even kort plankgas om daarna in de tweede haakse rechterbocht – dikke doeiiii Seat Ibiza 1.5 TSI FR – het gaspedaal op de bodem te trappen en gevloerd te houden. Toen de Seat Leon FR nog middenin de bocht reed was ik allang snoeihard aan het accelereren en vloog er met een noodvaart vandoor. Onvoorstelbaar wat een grip zeg “WOWSERS”, in de eerste haakse rechterbocht gleed ik geen centimeter opzij en zelfs vol accelererend in de tweede haakse rechterbocht gleed ik slechts heel lichtjes opzij. Met andere testauto’s gleed ik vaak een halve tot zelfs de hele breedte van een rijbaan opzij. Ik reed richting de A2 waar ik ook weer met een lekker vaartje door de mooie opritbocht heen reed.

Daarna reed ik richting de A9 en in de slingerbocht richting de lange oprit kwam er een snelle Audi TT quattro mij achterop gereden die net als ik de vrachtwagen in wilde halen op de dubbele invoegstrook en daarna blijkbaar ook even lekker door de lange opritbocht heen wilde knallen. Ik gaf gas, nog meer gas, en nog meer gas, en nog meer gas net zolang totdat die Audi TT quattro het niet meer trok en moest lossen in het lastigste en vooral listigste deel van de opritbocht. Ik keek even heel snel op mijn snelheidsmeter en zag het getal 155 in kilometers per uur staan. In die lastige opritbocht is dat serieus hard maar het gekke is dat ik niet het gevoel had op de grens te rijden van wat deze auto kan. Die 20-inch Michelin Pilot Sport 4S banden zijn echt fantastisch! Maar ja bij dit soort snelheden moet je toch je koppie erbij houden. Ik heb op de Duitse Autobahn wel eens ongelukken zien gebeuren bij +150 km/u tijdens mijn vele vakantie –> naar huis-motorritten van München naar Venlo (met snelheden van 150-300+ km/u) dat en dat was nooit een fraai gezicht. Van compleet met auto-onderdelen en kleren bezaaide rijbanen tot losse motorblokken aan toe en, als het net gebeurd was, zelfs dode mensen nog in hun auto zittend met alle opgeblazen airbags. Iemand van justitie zei ooit eens tegen mij: “Als autojournalist mag, wat zeg ik nee moet jij zelfs de verkeersregels overtreden want alleen op die manier kun je fouten en mankementen ontdekken!” Ik zou zeggen lees mijn twee artikelen over Automotive software bugs die ik geschreven heb voor het Belgische blog Doorbraak – zoek op “Waarschijnlijk zit uw auto vol gevaarlijke software” en “Spaghetti-codes, waarom de kwaliteit van software in auto’s zo slecht is” – en je snapt na het lezen van beide artikelen ook waarom ik nooit en te nimmer nog een Audi, Seat, Skoda of Volkswagen zal testen. Nadat ik vanwege uitermate brakke software tot tweemaal toe had kunnen verongelukken met een auto van VAG was ik er helemaal klaar mee!

Rustaagh!!!
Eenmaal op de A9 rijdend zette ik het ACC vast op 100 km/u en nam ter hoogte van het Amsterdamse Bos de de afslag naar Aalsmeer. Daar ging de snelheid nog meer omlaag en ik tuurde constant naar de meter van de accu-inhoud van de 11,5 kWh Li-ion accu. Ik zou het tot aan de oplaadpaal bij mijn huis zeker niet gaan halen want daarvoor is de afstand van +50 km te groot. Het schijnt dat je ergens tussen de 35-40 km kunt halen als je heel erg netjes rijdt. Ergens in de buurt van Roelofarendsveen stond de meter op “0” en ben ik overgeschakeld op de rijmodus Hybrid. In die stand is het nog steeds mogelijk om volledig elektrisch te rijden maar dat is maar tot zo’n 50 km/u. Dus na de brug bij Leimuiden reed ik omhoog de dijk op zodat ik 35-50 km/u kon rijden. Mijn plan was om zo min mogelijk benzine te verbruiken want dat is toch de sport met een auto zoals deze Peugeot. Thuis gekomen zou ik ‘m aan de oplaadpaal hangen en daarna de benzinetank helemaal volgooien en dan beide tripmeters op “0” zetten. Tripmeter 1 gebruik ik dan voor mijn dagelijkse en zuinigheidsritten en Tripmeter 2 voor de totaal gereden afstand en als die op exact 200 km staat ga ik tanken. Alhoewel ik erover denk om verschillende metingen te doen wat betreft benzineverbruik. Ik kan moeilijk aan mijn zwager vragen om extreem rustig te rijden tijdens het maken van de actiefoto’s. Komt goed! Het viel niet mee maar uiteindelijk lukte het mij om grotendeels elektrisch naar huis te rijden. Na het eten ben ik direct naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ik wist dat ik sowieso de drie 70-liter koffers erbij moest pakken omdat de bagageruimte van een Stationwagon nou eenmaal een stuk groter is dan van een hatchback. Uiteindelijk moesten er zonder de rolhoes (= hoedenplank) twee 50-liter koffers buiten de auto blijven staan.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 1×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter

Daarna ben ik gaan zwemmen en na 1,5 km poedelen ben ik weer naar huis gereden. Ik kon kiezen voor de Churchilllaan met de mooie haakse linkerbocht naar de Haagweg en daarna de listige slingerbocht bij De Vink of via de Voorschoterweg via de mooie lange doordraaibocht onder de Waddingerbrug door. Vlak voor de bocht schakelde ik naar de rijmodus 4WD en gaf stevig gas want ik moest uiteraard boven de 80 km/u uit zien te komen om deze auto het predicaat uitmuntend te kunnen geven. Onder de brug door reed ik al 80 km/u en in de bocht gaf ik nog gas bij waardoor ik op 86 km/u uitkwam. En dat is in een toch best wel sterk afknijpende linkerbocht als deze gewoon erg snel. Dan kan ik zaterdag door de bochten bij de Haagweg en De Vink heen rijden.

Eenmaal thuis heb ik de Peugeot met de hele lange naam – Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8 – aan de oplaadpaal gehangen. Ik vind het wel grappig dat wij het een oplaadpaal noemen en de Engelsen een ‘charging station’. Vandaar ook de website met de toepasselijke URL oplaadpalen-punt-nl. Het opladen aan een oplaadpaal gaat best snel, gemiddeld duurt het zo’n 2 uur en 45 minuten tot 3 uur en 15 minuten. Vrijdag vertrok ik dus met een volle Li-ion accu naar mijn werk en ik was benieuwd of ik het op één Li-ion accu zou halen. Theoretisch zou het net moeten kunnen had ik gezien. De rit naar werk ging uiteraard door het Wassenaarse Bos en wat vooral opviel is dat het leek alsof de scheve verkeersdrempel aan het einde van de Backershagenlaan er niet eens lag zo goed voelde de vering/demping aan. In de pdf-file Prijzen en Technische specificaties las ik dat deze P(eugeot) S(port) E(ngineered)-versie Active Suspension Control (= ASC) heeft. Ik had nog niet in de rijmodus Comfort gereden want dan staat de vering/demping op zijn zachtst las ik in een Engelstalig testverslag. In de rijmodus Electric voelt het in ieder geval niet comfortabel aan maar volgens mij staat het ASC in de stand Comfort in de stand comfortabel, in de standen Electric/Hybrid/4WD in de stand normaal en in de rijmodus Sport op sportief. Ik ga dat nog wel even uitgebreid uitproberen op een weg met mooie lage verkeersdrempels. De hoge snelheidsbrekers voelden bij 30 km/u uitstekend aan, alle wielen bleven aan het asfalt gekleefd en ook bij 40 km/u was dat het geval. Pas bij 50 km/u begon ik een boink-geluid te horen. Later las ik in dat Engelstalige testverslag de volgende interessante technische informatie: “Unique to the 508 PSE are wider front and rear tracks, with the longer wishbones fitted at the front resulting in an additional 24 mm with spacers accounting for a 12 mm increase at the rear. Negative camber has also been increased and the anti-roll bars are unique to the car.” Deze PSE-versie heeft dus een grotere spoorbreedte voor en achter + negatieve ‘camber’ en dikke stabilisatorstangen. Eenmaal in Den Haag had ik op de Segbroeklaan weer eens hommeles met twee idioten die waarschijnlijk te laat van huis vertrokken waren. Extreem bumperkleven (0,5-1 meter) was voor mij een reden om de auto helemaal stil te zetten het portier te openen en te vragen of ze de snelheidsborden met de cijfers “5” en “0” erop wel konden lezen én of ze bereid waren mijn snelheidsboete te betalen. Ik heb dan altijd mijn Nokia 3310 in de aanslag met 112 zodat ik bij gewelddadige automobilisten (laatst is er iemand neergestoken) direct de politie kan bellen. Op school aangekomen was de Li-ion accu net iets minder dan 50 procent vol dus ik besloot ‘m toch maar op te laden. Dan kon ik volgende week proberen met nog vloeiender en langzamer rijden het wel te halen op één acculading. Heen en terug naar werk is afhankelijk van de gereden route 44-47 km.

Rijmodus – Aandrijving
Electric – Elektromotor achteras -> Kickdown -> Hybrid
Hybrid – Benzinemotor + soms Elektromotor voor + Elektromotor achteras
Sport – Benzinemotor + eerst Elektromotor voor en daarna + Elektromotor achteras
4WD – Eerst elektromotor voor en snel daarna + Elektromotor achteras en indien nodig + Benzinemotor
Ik ben nog even aan het zoeken geweest op het internet hoe ze dat nou precies gedaan hebben met die nieuwe e-EAT8 versnellingsbak maar daar heb ik geen enkel mooi technisch verhaal over kunnen vinden behalve dat de voorste elektromotor aan de e-EAT8 versnellingsbak vast zit en de achterste elektromotor direct aan de transmissie is gekoppeld. Alleen over de oude Peugeot 3008 HYbrid4 kon ik informatie vinden. Op een Engelstalige site las ik dit: “On the HYbrid4 versions, the multi-link rear suspension is equipped with an inverter, a 110 HP electric motor and a gearbox for 4-wheel drive.” Maar goed het werkt perfect en hopelijk vind ik alsnog goede technische informatie. Wie weet?

Even kijken wat ie kan
Zaterdag 5 juni ben ik eerst gaan zwemmen om wakker te worden, heerlijk met deze zomerse temperaturen. Terug naar huis had ik een grappig moment in de krappe dalende haakse linkerbocht van de Churchilllaan naar de Haagweg. Daar gebeurde iets raars wat ik nog niet eerder had gevoeld. Toen ik middenin de bocht even kort plankgas gaf leek de achterkant eerst uit te willen breken maar meteen toen dat gebeurde trok de elektromotor in de achteras dat razend snel weer recht. Dat was een heel raar en grappig gevoel dat totaal anders aanvoelt dan een ingrijpend ESP. Het ESP van deze auto kan namelijk helaas niet uitgezet worden dus ook die kan ingrijpen in het geval van een uitbrekende achterkant. Na het middageten ben ik naar mijn garage onder de Cronestein-flat gereden om met mijn Renault Twizy een bagel Lox Deluxe en twee bageldogs te halen. Met mijn Renault Twizy kan ik in een steegje vlak om de hoek bij Better Bagels illegaal = kosteloos parkeren. Weer thuis heb ik even 50,- euro uit de muur getrokken en ben naar Katwijk aan Zee gereden want de oudste zoon van mijn jongste zus was jarig. Uiteraard ben ik via de afslag Klei-Oost en het Space Business Park naar mijn jongste zus gereden en terug uiteraard via de opritbocht bij ’t Heen. Onderweg heb ik nog even snel gekeken wat de maximum snelheid is van de Adaptive Cruise Control en die bleek zoals ik al dacht 180 km/u te zijn. Waarom er voor 180 km/u is gekozen heb ik niet kunnen vinden, het zal vast en zeker iets met de Duitse Autobahn te maken hebben. Waarschijnlijk heeft het iets met de lange afstandsradar en het op tijd in kunnen grijpen te maken. Afijn dat is pure natuurkunde en dat laat ik even voor wat het is. Bij de afslag Klei-Oost aangekomen zette ik de rijmodus in 4WD en hield ik de bochtensnelheid extreem hoog door niet te remmen en dat ging verrassend goed. De wegligging in deze lastige bocht bleek werkelijk uitmuntend te zijn en ook de snelle bocht naar links richting de rotonde ging fantastisch. Ik besloot een soort van leuk rondje over het Space Business Park te maken en het echte plankgas-rondje voor de week erop te bewaren.

Na de rotonde aan de andere kant van de N206 heb ik even op een parkeerplaats aan het begin van het SBP gaan staan. Het was even iets te druk – er rijdt zo af toe doorgaand verkeer over de buitenranden van net Space Business Park – en dan kan ik geen gas geven! Na een minuutje of drie wachten kon ik verder rijden. Het grote gemak waarmee ik – nog lang niet op de grens rijdend! – door de bochten heen knalde was ronduit verbijsterend voor een dergelijke auto. Met mij erin praat je toch over een rijklaar gewicht van rond de 2.000 kilogram en dat is veel meer dan hoe het aanvoelt. Tijdens het rijden had ik nooit ook maar één moment het idee met zo’n zware auto onderweg te zijn. Normaal gesproken doe ik nooit een voorverkenning en ga ik er meteen vol tegenaan. Maar ik was toch blij dat ik het nu wel gedaan heb want de grens van deze Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8 ligt veel verder dan ik gedacht had. Mama mia wat is deze auto goed zeg! Het ongelofelijke gemak waarmee je met deze Sportwagon door de bochten heen knalt en glijdt, over hoge verkeersdrempels hen springt is ronduit ongehoord. Het meest knappe aan deze auto vind ik hoe ie door de slingerbocht met lage verkeersdrempel ervoor heen vloog. De auto raakte uit balans door de lichte jump maar omdat je tegelijkertijd hard naar links moet sturen terwijl de auto eigenlijk nog rechtdoor wil moet de elektromotor in de achteras ervoor zorgen dat ie niet uitbreekt. Ik kan niet anders zeggen dat het 3-motoren-systeem werkelijk uitmuntend zijn werk doet. De technisch ingenieurs en de software ingenieurs die dit verzonnen hebben zijn echt geniaal! Bij mijn zusje aangekomen zag ik dat de Li-ion accu vrijwel leeg was, je kunt ‘m dus ook in 25 km leeg rijden als je sportief rijdt. De actieradius van de 11,5 kWh Li-ion accu is dus 25-46 km en een beetje. Als de actieradiusmeter 0 km aangeeft kun je nog iets van een kilometer elektrisch doorrijden merkte ik en dan pas schakelt de rijmodus over van Electric naar Hybrid. Peugeot geeft als actieradius 42 km volgens de WLTP op maar daar staat niet bij of dat binnendoor of op de snelweg is.

Snelwegzuinigheidsrit
Na de uitkomst van de gewone zuinigheidsrit naar mijn werk was ik heel erg benieuwd geworden naar de actieradius met 100 km/u op de ACC op de snelweg. Het was helaas maar 15 graden Celsius die avond maar goed als de uitkomst goed is kan het alleen nog maar beter zijn met 20-25 graden Celsius. De snelwegzuinigheidsrit verliep werkelijk perfect en toen de Li-ion accu nog maar halfvol was reed ik net voor de afslag Leimuiden. De afslag Leimuiden is erg mooi en lang maar wat ik vooral heel gaaf vind aan deze afrit is de grote radius van deze bocht. Je kunt daardoor heel erg veel druk op de buitenste wielen-banden zetten door de snelheid in de afritbocht op te blijven voeren dan wel zoals in dit geval de snelheid vast te houden (zuinig rijden = een zo hoog mogelijke bochtensnelheid aanhouden). Zelfs met een extreme hoge druk op de buitenste wielen-banden gaf de Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 geen krimp. Alweer een bevestiging van hoe uitmuntend goed deze auto is. De terugrit verliep ook weer net zo perfect als de heenrit en ik was benieuwd waar de Li-ion accu leeg zou zijn. Dan moet je dus niet naar de meter zelf kijken want als die op 0 km staat kun je nog steeds doorrijden. Pas als de rijmodus van Electric naar Hybrid overschakelt dan is de Li-ion accu echt helemaal leeg en dat kun je het snelst zien met de voertuig-app genaamd energie. Daar zie je grafisch alle drie de motoren (groen = elektromotor voor en achter of oranje = benzinemotor) oplichten zodra ze aan het werk zijn. Het overschakelen naar de rijmodus Hybrid gebeurde ter hoogte van museum Het Corpus bij een stand van 38,3 km. Dat hen ik nagemeten op Google Maps want de tripmeter geeft geen tienden van kilometers aan maar alleen hele kilometers dus 38 km in dit geval.

Actiefoto’s en aftanken
Zondag ben ik eerst maar eens lekker gaan motorrijden want het was werkelijk heerlijk weer. Daarna ben ik naar huis gereden en heb de Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8 aan de oplaadpaal gehangen. Toen ik uit het bovenraam (kijkt uit op de oplaadpaal) het lampje groen zag branden ben ik een stukje – uiteraard elektrisch – gaan rijden en heb de 200 km vol gemaakt en daarna de benzinetank vol gegooid. Er ging 2,27 liter E10 in = verbruik van 1:88,1 wat ik heel erg netjes vind want ik heb regelmatig stevig gas gegeven in de rijmodus 4WD en Sport maar gek genoeg toch veel minder benzine verbruikt dan ik verwacht had. In de middag ben ik naar mijn zwager gereden om actiefoto’s te maken op het bedrijventerrein Klei-Oost in Katwijk aan Zee. Net als ik had ook mijn zwager het nodige commentaar op alle elektronische veiligheidssystemen. Toevallig stond er net die week een artikel in de krant dat al die elektronische veiligheidssystemen de afgelopen jaren vele – al dan niet dodelijke – ongelukken hebben voorkomen. Yeah right dus al die bestuurders die met een smartphone in hun handen zaten en door het LDW gewaarschuwd werden moet ik over juichen?! Huh??? Volgens mij hadden er vele totaal onnodige verkeersdoden voorkomen kunnen worden als niemand met een smartphone achter het stuur had gezeten. Ik vind dit echt de omgekeerde wereld, volgens mij zijn al deze elektronische veiligheidssystemen totaal overbodig als alle bestuurders gefocust achter het stuur zouden zitten. Zelfs als je niet met een smartphone in je handen zit dan nog word je afgeleid door het geluid van een binnenkomend berichtje op je whatsapp. Erger ik denk zelfs dat veel mensen zich überhaupt niet meer goed kunnen focussen omdat ze aan de lopende band afgeleid zijn door hun smartphone waarmee ze de godganse dag in hun handen zitten. Zelfs als je niet afgeleid bent ben je nog afgeleid als je begrijpt wat ik bedoel. FOUTE BOEL!!!

Bijna, bijna, bijna… net wel of net niet?
Maandagochtend ben ik expres een half uur eerder naar werk gegaan omdat ik vrijdag al had gezien dat het mogelijk moest zijn om net aan op en neer naar werk te rijden op één volle Li-ion accu. Daarvoor moest ik dan wel de meest rustige route nemen met zoveel mogelijk 30-zones en 50 km/u weggedeelten. De actieradiusmeter bij de meter van de acculading gaf 36 km aan maar ik moest daar dus 48,1 km van zien te maken door mijn extreem nette en rustige rijgedrag. Het leuke aan zo’n extreme rit is dat je gedwongen wordt alles uit de kast te halen en dat betekent dat je alle elektronica die met het rijden te maken heeft blind moet kennen. De Adaptive Cruise Control zit linksonder het stuur en heeft 4 knopjes (SET/RES/On-Off/Afstand tot de voorligger) en de versnellingspook van de e-EAT8 automaat kun je in de B-stand zetten. Het is dus spelen met de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt om alles eruit te halen wat erin zit. De avond ervoor had ik na het opladen Tripmeter 1 al op nul gezet voor het geval ik dat ’s ochtends zou vergeten. Omdat ik iets eerder was vertrokken was het ook rustiger op de weg en kon ik dus ook zo lang mogelijk rustig rijden. Dus in plaats van 50 km/u reed ik op de uitgestorven ventweg naast de A44 rustigjes aan 40 km/u. Als er een auto achter mij opdoemde ging ik op tijd weer 50 km/u rijden. Bij het Ammonslaantje sloeg ik af naar rechts terwijl ik normaal gesproken pas 1 kilometer verderop rechtsaf sla. Doorrijden = 60 km/u en de weg naar rechts = 50 km/u en rustiger dus dan kan ik indien mogelijk zelfs 35-40 km/u rijden. En dat lukte ook en bij de grote rotonde vlakbij het centrum aangekomen was het ook nog steeds lekker rustig dus het ging erg goed wat betreft het verbruik van de accu-energie. Daarna reed er tot aan het Wassenaarse Bos niemand meer achter mij dus ik kon lekker 35-40 km/u blijven rijden. Eenmaal in het Wassenaarse Bos reed ik in een 30-zone en daarmee kon ik het verbruik aan accu-energie lekker drukken. Bij de laatst mogelijke oprit reed ik de N44 en ging de snelheid omhoog naar 70 km/u alhoewel ik dat op het laatste stuk kon drukken naar 65 km/u. Daarna werd het een kort stuk 50 km/u en eenmaal op de N14 richting Madurodam mocht ik weer 70 km/u rijden maar ik hield het bij 65 km/u. De Hubertustunnel uit werd het 50 km/u en dat bleef het maximaal tot aan school. Ik schrijf maximaal want op de rotonde bij de Sportlaan sloeg ik linksaf de 30-zone in langs de Bosjes van Pex helemaal binnendoor tot aan school. Het was echt letterlijk billenknijpen want ik was halverwege beland qua accuverbruik.

Aangezien het 12-13 graden Celsius was die ochtend moest dat vanmiddag wel goed uitpakken op weg naar huis. Die middag zou het dik 20+ graden Celsius zijn en dat is gunstig voor het verbruik in het geval van een niet geconditioneerde Li-ion accu zoals deze. Bovendien stond ik al de goede kant op want ik draai altijd alvast de andere kant op als ik parkeer. Verder is de terugweg korter want ik kan afsnijden bij Duindigt en bij de Lange Kerkdam ken ik een perfect sluipweggetje dat niemand kent. Daardoor is de afstand op de terugweg 1,9 km korter en dat moet als het goed is net genoeg zijn om het te halen. Toen ik ’s middags in de auto stapte gaf de temperatuurmeter in de auto 25 graden Celsius aan maar dat zakte naarmate het rijden omlaag naar 22 graden Celsius. De route terug is tot aan Duindigt exact hetzelfde en gelukkig was het op de stukken met 30-zones lekker rustig zodat ik 30-35 km/u kon rijden. Bij de Hubertustunnel aangekomen schroefde ik de snelheid op naar 60 km/u dus net onder de toegestane maximum snelheid van 70 km/u. Toen ik op de actieradiusmeter keek zag ik dat die nog steeds minder aangaf dan ik gereden had aan kilometers. Hou dat altijd in gedachten dat die theoretische afstand altijd korter is dan de praktische afstand. Na de afslag bij Duindigt kon ik de snelheid weer flink omlaag gooien A omdat het moet en B omdat het ook kan want lekker rustig en dus geen bumperklevers. Bij de Schouwweg aangekomen begon ik ‘m toch wel serieus te knijpen of ik het wel zou halen. Zo zie je maar hoe spannend en vooral leuk je een doodgewone woon-werkverkeerrit kan maken met dit soort zuinigheidsritten. Ik moest en zou het halen dus dat ging gewoon gebeuren verdorie! En inderdaad sprong de actieradiusmeter ongeveer 2 km voor mijn huis op “0” maar zoals ik al schreef kun je dan nog even elektrisch door blijven rijden. En omdat ik langzaam reed haalde ik het precies tot aan de oplaadpaal voor mijn huisdeur.
Heen: 24,2 km – 12 tot 13 graden Celsius
Terug: 22,3 km – 22 tot 25 graden Celsius
Totaal: 46,5 km

Parkeerboete bij een oplaadpaal???
Jep drie uitroeptekens mensen want welke achterlijke raamstaarder verzint het nou om een oplaadpaal neer te zetten in een parkeerzone (ma. t/m vr. 09.00u-19.30u) zònder in/op/naast de oplaadpaal te vermelden dat je een parkeerkaartje moet kopen tijdens het opladen. Toen ik dus maandag aan het begin van de avond na het zwemmen terugkwam en die parkeerboete onder mijn ruitenwisser zag zitten was ik behoorlijk pissig. Pas na de parkeerboete zag ik toen ik er weer langs reed een piepklein blauw bordje aan een lantaarnpaal hangen, maar ja daar kijk je toch niet naar als je op zoek bent naar een oplaadpaal en net je auto op te laden hebt gezet. Ik heb dan ook dezelfde avond nog digitaal bezwaar aangetekend. In dat bezwaar heb ik geschreven dat ik deze milieuvriendelijke PHEV-auto met dit idiote Leidsche parkeerbeleid natuurlijk niet ga kopen (beetje liegen mag wel in dit geval, weten zij veel dat ik die auto aan het testen was). Blijkbaar raakte ik een gevoelige snaar bij de GroenLinks gemeenteraad want een week later kreeg ik de 65,40 euro teruggestort op mijn bankrekening. Hè, hè eindelijk eens een keer succes na bezwaar aantekenen tegen een boete!

Rondje rotondecircus en het Space Business Park
Dinsdagochtend en middag ben ik naar werk ‘gescheurd’ in plaats van zo netjes en zuinig mogelijk te rijden. ik had mijn vouwfiets namelijk meegenomen zodat ik de uiteraard meer dan half lege Li-ion accu weer op kon laden bij Golfclub Ockenburgh. Ik had geen zin om die kilometer te lopen want ik moet ‘m tussentijds in mijn pauze afkoppelen en dat gaat anders ten koste van mijn pauze. Het potje scheuren naar school resulteerde in een driekwart lege Li-ion accu dus dat is 25 procent meer dan als ik rustig en zuinig rij. Op de terugweg heb ik rustig gescheurd oftewel netjes te hard gereden. Vlak voor de Hubertustunnel ging het ineens naar één rijbaan want er was blijkbaar eerder een auto uit de bocht gevlogen want er stonden wat pionnen om een lantaarnpaal en er lagen nog brokstukken op de weg. Gelukkig was het meteen daarna weer twee rijbanen en via Duindigt kon ik een behoorlijk stuk afsnijden en was ik snel thuis. Daarna was het zwemmen en met een driekwart volle Li-ion accu richting het Rotondecircus bij Hoogmade. Ik had werkelijk geen flauw idee wat ik moest verwachten van dit rondje maar om alles eruit te halen wat erin zit heb ik de rijmodus uiteraard in Sport gezet. Nou dat heb ik geweten, ha, ha wat spurt die Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8 er hard vandoor zeg. Ik kwam vanaf de Stierenbrug aangereden dus ik startte op een andere plek dan ik gewoonlijk doe. De eerste rotonde is een kleine rotonde waar ik de buitenring van pakte en vervolgens gaf ik de rotonde verlatend plankgas richting de grote rotonde. Voor ik het wist was ik er al en knalde ik over de lange buitenring heen met gillende banden. Ik weet gewoon niet hoe ik dit moet omschrijven het is zo ontzettend anders dan een permanent vierwielaangedreven Stationwagon zoals bv. een Audi RS4 Avant quattro. Het gekke is dat beide auto’s waanzinnig gaaf zijn om op de grens te rijden alleen gaat het met deze Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 toch wel iets makkelijker of moet ik zeggen voelt het makkelijker? In een Stationwagon met een Torsen-dif moet je jezelf echt pushen om de grens op te zoeken of beter gezegd daar gewoon keihard overheen te gaan. Deze Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 is veel vergevingsgezinder maar vergis je niet want als je de grens opzoekt gaat het echt serieus hard. Omdat er geen cardanas en ook geen Torsen-dif aanwezig is voelt deze auto totaal anders aan, en dat komt natuurlijk mede door de drie motoren (een benzinemotor + elektromotor voor en één elektromotor in de achteras).

Toen ik op het viaduct afreed had ik gelukkig de grote rotonde met hoge rotonderand voor mij alleen. Dat is toch wel zo’n onvoorstelbaar gave bocht de rotonde op en af over het viaduct heen. Het is alweer veel te lang geleden dat ik een rondje over het rotondecircus heb gereden. Na het harde neerklappen op het asfalt de rotonderand af gaf ik in de flauwe rechterbocht plankgas vlak langs de vangrail sturend. Mama mia wat is dat toch een heerlijk gevoel! Eindelijk weer eens adrenaline in mijn lijf. Daarna moest ik stevig gas geven want er kwam een vrachtwagen de snelweg af. Die wilde ik persé voor zijn als ik de ovale rotonde aan de oostkant op zou rijden. Door de grote verzakking is het oprijden en ovale draai maken misschien wel het leukste onderdeel van het rondje rotondecircus. Gek genoeg brak de Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 veel minder uit (met zulke hoge g-krachten gaat dat als vanzelf, daar helpt geen ESP tegen) dan ik verwacht had en kon ik daardoor heel hard en strak de oostelijke ovale nemen door direct naar binnen te snijden over de hoge rotonderand en plankgas te geven over de westelijke hoge rotonderand en daarna hard en strak het viaduct opsturen. Ik had niet verwacht dat ie dat zo mooi zou doen dus hier word ik serieus blij van vooral vanwege het prijsverschil met bv. de Audi RS Stationwagons. In wezen heb je een hele mooie snelle Stationwagon waarmee je als je dat wilt heel erg zuinig 1(1:50 en zelfs hoger) kan rijden en daar word met de huidige hoge benzineprijzen toch best blij van ja toch niet dan? In dat opzicht valt de prijs van de Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8 dus alleszins mee en is het eigenlijk een koopje zeker gezien de vooruitstrevende techniek met drie motoren. Tja wat zal ik zeggen? Dit is gewoon ronduit verslavend en van een rijdimensie die ik nog niet kende. WOW wat gaaf zeg! Over het viaduct heen reed ik nog even lekker strak tegen piepende banden aan over de binnenring van de mini-rotonde en daarna heel mooi idem dito over de binnenring van de grote rotonde. Daarna maakte ik verderop op de kleine rotonde een 360-gradendraai en reed dezelfde route nog een keer zodat ik op de weg terug de slingerbocht naar de provinciale weg kon nemen.

Nog een rondje SBP om mezelf te trakteren!
Na het zalige rondje over het rotondecircus kon ik niet anders dan nog even naar Katwijk aan Zee rijden voor een rondje over het Space Business Park. Afgelopen week had ik al een relatief rustig rondje gereden maar nu had ik zin om even helemaal los te gaan in de rijmodus Sport. Het grappige is dat de Li-ion accu onderweg naar het SBP leeg raakte maar in de rijmodus Hybrid kun je slim rijdend behoorlijk lange stukken puur elektrisch rijden. Daardoor blijft het benzineverbruik ronduit laag en dat is precies wat je wilt met een dergelijke ‘sportieve auto op afroep’. Ik ben via Oegstgeest en Rijnsburg gereden want dat is de mooiste route. Daarna ben ik over de N206 heen gereden en kon het feest beginnen. JIHA!!!!!! Ik weet niet wat het is maar in de rijmodus Sport gaat deze auto er heel bijzonder vandoor. In een benzineauto zoals de Audi RS4/RS6-Avant met een hoog vermogen moet zo’n Twin-Turbo V6/V8 eerst toeren maken terwijl de twee elektromotoren meteen het volle koppel beschikbaar hebben. Dat voelt zo totaal anders aan dan met alleen een benzinemotor. Ik vloog werkelijk van bocht naar bocht met constant piepende banden en op de vrachtwagenparkeerplaats moest ik uitkijken dat ik het niet te gek maakte want nog iets meer naar rechts glijden en ik zou een bus of vrachtwagen kussen. De links-rechts-combinatie ging door de perfecte software gestuurde vierwielaandrijving, mama mia wat hebben ze daar toch een ongelofelijk stukje vakwerk mee afgeleverd. Ga er maar aanstaan, vierwielaandrijving zonder cardanas en toch steeds op het juiste moment de juiste hoeveelheid vermogen en koppel. Ik denk dat er maar weinig automobilisten – laat staan autojournalisten zijn – die door hebben hoe ontzettend knap dit is. Iemand van Peugeot Nederland heeft mij ooit verteld dat ze de afstelling van de software proefondervindelijk hebben gedaan, maar ja zelfs dan nog blijft het een knap stukje vakwerk.

Ondertussen vloog ik over de lage verkeersdrempel heen op de haakse rechterbocht af met verkeersdrempel ervoor. Ik gaf extra gas omdat ik benieuwd was hoe de vierwielaandrijving zich zou houden in het grensbereik. Nou geen zorgen want ondanks de hoge stuiter na de verkeersdrempel corrigeerde de vierwielaandrijving het onderstel razend snel op een manier dit je totaal niet verwacht van een 4WD-systeem zonder cardanas. Daarna vloog ik over de hoge verkeersdrempel en gaf meteen daarna plankgas om met een zo hoog mogelijke snelheid over de allerhoogste verkeersdrempel heen te vliegen. De Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 klapte hard en diep in de veren maar herstelde zich razend snel waarna ik perfect een soort van voorwieldriftend (ESP/TRC kunnen niet uitgezet worden) door de blinde rechterbocht heen vloog. Mama mia wat was dit gaaf zeg, JIHA! De rest van het rondje was een kwestie van uitrijden maar de noordelijke oprit naar de N206 zou gaaf worden dat wist ik zeker. In de flauwe bocht naar de rotonde maakte ik alvast wat vaart, echt heerlijk hoe deze auto op de weg ligt. Direct na de rotonde gaf ik plankgas en gleed even naar links in het haakse rechterbochtje aan het begin van de oprit. Daarna was het plankgas en ik vloog als een speer door de lange flauwe opritbocht. Het ging zelfs zo hard dat ik even flabbergasted achter het stuur zat. Op de motor gaat het nog sneller – met het rechtersteppie tientallen meters over het asfalt schrapend – en is de acceleratie nog indrukwekkender maar dit maakte toch echt serieus indruk op mij. De N206 op rijdend zwabberde de Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 even vervaarlijk naar links en rechts maar man o man wat was dit gaaf zeg. Daarna ben ik nog even door de opritbocht bij ’t Heen gereden… sprakeloos zo mooi en strak vloog ik door dir opritbocht. Bij huis aan gekomen ben ik nog even snel naar mijn zwager gereden om te vragen of de remlichten gaan branden in de B-stand maar dat bleek niet het geval te zijn.

Zuinige snelle Stationwagon
Woensdagavond uit werk heb ik getankt bij een tripmeterstand van 200 km en het verbruik bleek 3,33 liter E10 = 1:60. Over de gehele testweek heb ik in totaal slechts 5,6 liter E10 verbruikt wat neerkomt op net geen 1:100. Dat is tweemaal zo zuinig als het laagste verbruik dat Peugeot opgeeft. Kijk dat is nog eens toppie of niet dan? Van hoeveel auto’s kun je zeggen dat je dikke vette pret kunt hebben voor heel weinig geld mét een schoon geweten.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

5,2 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

B-147(200)/6.000 E-V/A 81(110)/2.500/83(113)/14.000 kW (pk)/rpm

Koppel

B-300/3.000 E-V/A 320/166 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

all-wheel-drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer + Alcantara

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

11,2 liter/100 km

Snelweg

6,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

2.0 liter/100 km

C02 uitstoot

46 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.778 mm

Breedte

1.859 mm

Hoogte

1.420 mm

Wielbasis

2.793 mm

Spoorbreedte voor

1.601 mm

Spoorbreedte achter

1.597 mm

Massa leeg

1.850 kg

Max. toelaatbare massa

2.360 kg

Laadvermogen

510 kg

Aanhanger geremd

1.270 kg

Aanhanger ongeremd

745 kg

inhoud bagageruimte

530 liter

Bandenmaat

245/35-ZR20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand