Peugeot Partner Tepee Electrique Allure 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



Alleen die typenaam al, ha, ha…
Ik heb geen idee hoe je “Tepee” uitspreekt maar omdat ik eerst dacht dat het als “TeePee” werd geschreven heb er maar fonetisch op zijn Engels “Tipi” van gemaakt dat klinkt namelijk erg grappig. Ik zag deze auto in de demo-lijst staan en heb ‘m alleen al vanwege de typenaam (en omdat-ie elektrisch is) afgesproken om te testen. Toen ik na een zoekopdracht op DuckDuckGo eenmaal zag wat ik had afgesproken moest ik even lachen. Een kleine bestelauto geschikt voor personenvervoer met de bagageruimte van een bestelauto. Lees even mee: “De personenauto-versie van de eerste Peugeot Partner werd onder dezelfde naam verkocht als de bestelauto. Vanaf de tweede generatie maakte Peugeot daar onderscheidt in. De personenautoversie heet vanaf 2008 Peugeot Partner Tepee. Deze toevoeging gebruikt de fabrikant ook om de personenauto-uitvoering van de Peugeot Bipper mee te onderscheiden. Doordat de Peugeot Partner oorspronkelijk als bestelauto is ontworpen, beschikt het model als personenauto over een bovengemiddeld grote bagageruimte.” Na vertrek moest ik direct door naar de Vit.B12-kliniek op de Bijlmerdreef want ik wilde nou toch wel eens weten hoe of wat na ruim een jaar injecteren. Op oplaadpalen.nl had ik al gezien dat er vlak voor de deur een oplaadpaal staat dus daar heb ik ‘m meteen aan gehangen………. nadat een aso in een Volkswagen Polo zijn auto eindelijk had weg gehaald. Allebei de oplaadplekken waren bezet door gewone auto’s toen ik aan kwam rijden, maar ja ik had ook niet anders verwacht in een wijk als De Bijlmer. Na het consult heb ik de Peugeot Partner Tepee Electrique Allure weer afgekoppeld en ben via de S112/A10/A4/A44 naar huis gereden. Een vrij saai ritje met hier en daar een langzaam rijdende file. Ik heb de hele tijd plankgas gegeven wat resulteerde in een topsnelheid van pak ‘m beet 115 km/u.

Het meest heb ik nog lachen om de verwarming + blower want als ik die allebei in de hoogste stand zette losten er zomaar 40 km van de 115 km actieradius in het niets op. Deze auto had anno 2017 verdorie toch gewoon een warmtepomp moeten hebben kom op zeg. Bij de afslag naar het Transferium kwam er er vlak voor de afritbocht een Porsche Cayenne op amper een meter achter mij rijden. Yeah right dat moet je vooral bij mij doen sukkel, ik gaf even een remseintje en een armgebaar dat hij afstand moest houden. Maar blijkbaar zijn Porsche-rijders doof-blind-dom dus toen trapte ik mijn rem maar eens hard in. En nog een keer, en nog een keer en toen pas snapte hij dat hij gewoon afstand moest houden. Door al dat gedoe was de vaart eruit en ging de mooie afritbocht verloren. De volgende serie bochten gingen lekker en ik voelde meteen dat de balans werkelijk subliem is. Door de perfecte gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt van de accu voelt deze Peugeot Partner Tepee meer aan als een sportieve auto in de bochten. Ik mis eigenlijk alleen het vermogen en de plakbanden van een sportauto. Ik had echt zin in deze testweek met misschien wel de vreemdste testauto van 2017. Ik was in ieder geval blij met deze testauto want het zou vrijdag glad worden en dan is een auto toch fijner dan de motor. Oké ik had ook mijn Renault Twizy kunnen pakken naar mijn werk maar die heeft geen ramen dus dan is deze Peugeot Partner Tepee net wat lekkerder.

Bevroren gezicht
Toen ik vrijdagochtend vroeg in de auto stapte bleek het inderdaad gevroren te hebben, niet echt hard of zo maar er lag gek genoeg wel een dikke ijslaag op de voorruit. Kijk en dan is een elektrische auto wel zo fijn want ik hoef niet aan de slag met krabbers en anti-ijsmiddelen. Gewoon de verwarming en de blower vol aanzetten en binnen een minuut kon ik de ruitenwissers aanzetten en was de ijslaag verdwenen. Om het portierraam en de zijspiegel schoon te maken deed ik het zijraampje (knopje daarvoor zit onder het touchscreen) naar beneden maar die wilde daarna niet meer omhoog. Oei dan kom ik met een bevroren gezicht op school en dat wil ik echt niet! Maar gelukkig ging het zijraampje na een paar keer proberen weer omhoog. Onderweg naar mijn werk in Den Haag moest ik hard lachen want op de radio werd stom toevallig net een jongen geïnterviewd wiens portierraampje dus echt niet meer dicht wilde. Hij moest toen nog een half uur naar werk rijden – net als ik – met het portierraampje open en kwam dus met een half bevroren gezicht op werk aan. Het rijden naar werk ging lekkerder dan ik dacht en dan komt een hele aparte ervaring die typisch is voor een elektrische auto om de hoek kijken. Omdat ik uiteraard zo zuinig mogelijk wilde rijden trok ik bij de stoplichten – voor mijn gevoel – erg rustig op. Maar omdat een elektrische auto direct het volle koppel vanaf 0 toeren heeft én omdat je natuurlijk niet hoeft te schakelen vanwege de single-speed versnellingsbak ben je, ondanks dat het van geen kanten zo aanvoelt, sneller weg dan de gemiddelde brandstofauto.

Voor ik het besefte reed ik al bij Madurodam en zat ik al op 2/3 van de mijn rit naar werk. Daarna is het nog een paar stoplichten en kruispunten en ik ben er. Het rare is dat het naar werk toe dus echt altijd rustig is en ik nog nooit in een file heb gestaan. Dat terwijl het Den Haag uit één groot drama is elke dag weer. ’s Avonds is het alleen druk op het laatste stuk N44 maar daar rij ik tegenwoordig op een doodsimpele manier omheen. Ik snap echt niet dat er geen enkele automobilist is die ‘mijn’ alternatieve route heeft bedacht. De langste weg van ‘mijn’ alternatieve route kom ik vaak maar 1-3 auto’s tegen waarna het nog maar een kort stukje is tot de stoplichten op de Lange Kerkdam waar de N44 overgaat in de A44. Het korte stukje om van slechts 1,6 km om scheelt mij dus gewoon dik 10-15 minuten en vooral géén ergerlijke file. Mocht je op een bepaalde route ook altijd in een file belanden zoek dan eens op een Route-site naar alternatieven. De routes zijn vaak veel mooier en kunnen je behoorlijk wat tijd schelen. Een kwartier per dag is voor mij toch samen 4 uur per maand en dat is zomaar een halve dag. Maar dat is niets vergeleken bij de 40 uur per maand die een vriend van mij zou kunnen besparen door een Piaggio MP3 LT 500i.e. te kopen. Lees het testverslag daarover maar en denk eens goed na of je nog in de file wilt blijven staan. Je leeft maar 1 keer en om dan met je pensioen te moeten constateren dat je in je hele werkzame leven bij elkaar misschien wel 1 jaar in de file hebt gestaan dan wel 1 jaar aan reistijd had kunnen besparen op het OV vind ik nogal wat.

Lekke regenoveral
Zaterdag moest ik alweer naar Hans van Wijk Motoren in Zoetermeer want toen ik deze Peugeot Partner Tepee Electrique Allure op ging halen was ik op de motor er naartoe tijdens de zeer felle regenbuien zeiknat geworden onder mijn slechts 2 maanden oude regenoveral. Damagnatuurlijknie en dus ben ik gaan klagen en wat denk je? Jep ze nemen ‘m in en sturen de regenoveral terug naar de fabrikant die ‘m controleert maar ik kreeg (nog) niet mijn geld terug. Maar op dat moment zat ik wel zonder regenoveral en dus moest ik meteen een nieuwe kopen. Wat ik daarvan vind zal ik maar niet zeggen. Maar goed het ritje naar Zoetermeer op en neer was erg leuk en dat maakte alles weer goed. Als ik centen zat had kocht ik deze auto stante pede zo lekker rijdt-ie en dat is vooral te danken aan de sublieme vering/demping die me doet denken aan de al even subliem afgeveerde Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi 180 EAT6. Zelfs de mij totaal onbekende banden genaamd Michelin Agilis 51 in de maat 195/70-R15C presteren daardoor uitstekend. Je kunt deze Peugeot Partner Tepee Electrique echt keihard een bocht om hoeken zonder dat je bang hoeft te zijn dat je ‘m kwijt raakt. Ik kwam er dag na dag achter dat dit gewoon een ontzettend leuke auto is om in te rijden. Hij is lekker ruim, zit lekker, je hebt goed overzicht over de weg en goed zicht rondom, raar eigenlijk dat zo’n gewoon bestelautootje zo ontzettend leuk kan zijn. Toch was ik behoorlijk verbaasd toen ik las dat de elektromotor onder de motorkap voor mij maar 67 Pk aan vermogen heeft. Dat is niet veel maar het voelt in werkelijkheid krachtiger aan. Maar dat komt natuurlijk door het koppel van dik 200Nm dat al vrijkomt vanaf 0 tot aan 1.500 toeren dus met optrekken ben je altijd lekker snel weg.

Op weg naar Zoetermeer heb ik eerst nog even mijn Renault Twizy aan de stekker gehangen op het parkeerdek. De tractie-accu is gratis vervangen (zo verdien ik mijn bijna 5 jaar accuhuur dus gewoon weer dik terug) en die was na de elektrische tuning (Koppel: 57 Nm -> 71 Nm /Vermogen: 17 Pk -> 19 Pk /Snelheid: 80 km/u -> 100 km/u) en terugrit bij Rica Engineering vandaan uit Wateringen bijna leeg. In krappe bochten zoals bij het opdraaien van de Kanaalweg en tweemaal linksaf bij de stoplichten heb ik expres plankgas gegeven. Op zo’n moment voel je de voorwielen even naar grip zoeken maar dat is nou juist zo leuk om te doen met een elektrische auto. Bij het tweede stoplicht kwam er een petje rechts naast mij staan in een oude VW(rak) Scirocco met pestherrie-uitlaat. Hij keek een beetje met een schamper lachje naar mij want na het linksaf slaan ging het van 2 rijstroken naar 1 rijstrook en dan zou ik achter hem aan moeten sluiten… dacht hij. Nou niet dus, ha, ha ik bleef hem met groot gemak voor juist omdat een elektrische auto zo snel uit de startblokken gaat. Daarna bleef hij – uiteraard zou ik bijna schrijven – extreem bumperkleven maar ik heb hem maar lekker laten begaan. Dit keer beging ik niet de fout automatisch de oprit naar de A4/N11 op te rijden. Om lekker rustig en bumperkleverloos te kunnen rijden nam ik de ventweg vanaf La Place. Het dashboard en het display zie er zeker voor een auto die als bestelauto ontworpen is prima uit. Wat ik wel erg jammer vind is dat er geen USB-aansluiting aanwezig is dat vind ik anno 2017 toch wel behoorlijk suf. De audio klinkt best aardig voor een dergelijke auto maar een Rockford Fosgate audio zou in deze auto niet misstaan want je hebt ruimte zat dus dat kan alleen maar heel mooi klinken in zo’n kleine ‘concertzaal’.

Zoetermeer
Eenmaal op de provinciale weg was het even kort 80 km/u maar daarna al snel 60 km/u en gelukkig houden de meeste auto’s zich daaraan. Toen het net van 80 km/u in 60 km/u was veranderd was dat wel even anders. Even verderop ligt tegenwoordig een grote rotonde met zo’n hele brede kinderkopjesrotonderand. Daar rij ik vaak gewoon overheen en dat is niet omdat het kan of omdat ik het leuk vind maar ik doe dat om de vering/demping te testen. Ik denk dat veel mensen geen idee hebben wat het testen van een auto inhoudt. Ik omschrijf het altijd zo: “Elke auto is in wezen niet meer dan een chassis met 4 wielen en 4 schokbrekers. Het testen komt neer op dat ik kijk naar wat de banden doen, de vering/demping, hoe de balans is, hoe de versnellingsbak schakelt, de koppeling aangrijpt, het sturen aanvoelt kortom hoe de te testen auto rijdt. Het lastige is dat je behalve alles afzonderlijk ook alles als geheel=auto moet bekijken en beoordelen. Soms kan een auto tegenvallen maar blijken het uiteindelijk alleen maar de banden te zijn. Ook kan het zo zijn dat de vering/demping de oorzaak is waardoor de wegligging sterk negatief wordt beïnvloed. Kortom alles grijpt in elkaar en als er één onderdeel niet goed functioneert dan kan een auto zwaar tegenvallen terwijl als dat ene onderdeel vervangen door een beter onderdeel (=sportievere banden dan wel een setje sportieve veren monteren) ineens een fantastische of zelfs uitmuntende auto oplevert. In dat opzicht is testen best lastig want een auto afkraken is o zo makkelijk. De gewone lezer trapt daar natuurlijk in en dat terwijl ik lees dat de autojournalist duidelijk laat blijken totaal niet te weten waar hij het over heeft. Als je als autojournalist schrijft dat het onderstel wel wat sportiever had gemogen (dat automerk had een nòg sportiever model) terwijl het onderstel juist van dat meest sportieve model afkomstig is ja dan heb je je huiswerk gewoon niet gedaan. En als je niet door hebt dat een sportieve auto dik 69 Pk mist ja wat ben je dan in hemelsnaam aan het doen? En nog erger als je niet eens door hebt dat er twee verkeerde achterbanden (twee sportieve banden voor en twee tourbanden achter) op een sportauto gemonteerd zijn dan uh…….

Wat dat betreft was ik dan ook zeer verrast dat deze auto zo ontzettend mooi in balans is en op alle fronten klopt als een bus. Het enige wat ik zou doen (in mijn dromen uiteraard) is een sloop-Tesla opkopen en daarvan het accupakket en de motor op deze Peugeot Partner Tepee Electrique te monteren. Dan krijg je een ongelofelijk bestel-scheurijzer waarmee je iedereen het snot voor de ogen rijdt. Helaas reed ik naar Zoetermeer in een Peugeot Partner Tepee Electrique Allure met een 67 Pk-elektromotor onder de motorkap en een top van slechts 115 km/u. Maar dat helaas meen ik niet echt want ik had het eigenlijk tussen aanhalingstekens moeten plaatsen. Want ja wat zegt vermogen nou eigenlijk helemaal? Vier dagen later lag heel Nederland plat vanwege een sneeuwstorm en reed ik in mijn kleine elektrische Renault Twizy op weg naar huis in de eerste de beste bocht een Tesla Model S P75D buitenom voorbij in de sneeuw. Ik reed iedereen met het 10-20-30-voudige aan vermogen van mijn Renault Twizy het snot voor de ogen zonder dat ik daar ook maar enige moeite voor hoefde te doen. Een gewicht van 474 kg blijkt in de sneeuw ineens een perfecte combinatie te zijn. En dan te bedenken dat ik ook nog eens op zomerbanden reed! Wie durft er nog te beweren dat elektrisch rijden niet leuk is? In Zoetermeer aangekomen probeerde ik zo min mogelijk te remmen en dat lukte uitstekend. Ondanks dat er niets in te stellen valt is one-pedal-driving tot op zekere hoogte prima mogelijk met deze auto. Zoetermeer uit rijdend nam ik uiteraard de grote rotonde want dat is het leukste punt in het testtraject Leiden <-> Zoetermeer. Gelukkig reed er dit keer geen vrachtwagen naast me maar kon ik lekker de rotonde op- en afrijden. Op de terugweg stond ik helaas niet vooraan maar door snel op te trekken en slim binnendoor te steken kon ik heel mooi vol op het gas het laatste stuk over de rotonde heen en er weer af.

Valt mee
De rest van de rit was het weer boemelen achter de zaterdagmiddag-idioten aan, man, man wat rijden sommige mensen toch ontzettend beroerd. Nergens richting aangeven, stil gaan staan in middenin bochten, veel te langzaam rijden om niets het gaat werkelijk helemaal nergens over. Gelukkig kon ik hier en daar door gas te geven sommige fossielen buitenom of binnendoor passeren maar blij werd ik er niet van zelfs in deze elektrische auto niet. Nou ja minder blij dan want elektrisch rijden is en blijft veel leuker dan rijden in een benzine- of dieselauto. In Leiden ben ik meteen naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ik verwachte er niet veel van maar dat bleek dus mee te vallen met name zonder hoedenplank of in dit geval een rolhoes.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×70-liter
Zonder hoedenplank: 4×70-liter + 4×50-liter + 5×33-liter + 2×13-liter

Als personenauto is de bagageruimte lekker groot maar als bestelauto (=achterbank weg) helemaal zij het dat de actieradius het gebruiksdoel wel beperkt. Tenzij je bv. elektricien of klusjesman bent in een klein rayon waar je bovendien ook nog eens woont dan heb je aan een actieradius van maximaal 115 km in de winter en maximaal 150 km in de zomer meer dan genoeg. Bovendien kun je ‘m aan de snellader hangen dus in geval van nood kom je er altijd. Voordeel van deze auto is dat je vrijwel geen onderhoudskosten hebt en ook de afschrijving zal laag zijn. Ik las ergens dat er in China Tesla taxi’s rondrijden met 1-2 miljoen kilometer op de teller dus dat zegt genoeg denk ik. Een inductie elektromotor draait wrijvingsloos rond en het enige bewegende deel draait in lagers die een leven lang meegaan. Kortom zo’n inductie elektromotor gaat heel lang mee en vergt geen duur onderhoud zoals een benzine- of dieselmotor. Zo bekeken is een brandstofauto volledig achterhaald als het om milieuvriendelijkheid en duurzaamheid gaat. Enige probleem is nog het recyclen van de Li-ion accu’s. Maar ik verwacht dat daar in de nabije toekomst ook wel iets op gevonden wordt. Handig weetje voor de koper: Op de accu van de elektrische auto wordt 8 jaar of 100.000 km garantie gegeven en op de elektrische aandrijflijn wordt 5 jaar of 50.000 km gegeven (eerst bereikte termijn geldt).

Rondje SBP
Zondag was het takkenweer en vroeg mijn moeder of ik haar even naar mijn zus in Katwijk aan Zee wilde brengen. Ik moest toch zwemmen dus dat kwam goed uit dan kon ik, als ik haar ’s avonds op zou gaan halen, nog even een rondje over het Space Business Park rijden. Na het zwemmen ben ik uiteraard over ’t Heen naar huis gereden want de opritbocht daar is vaste prik. Ik was benieuwd wat de Peugeot Partner Tepee Electrique zou doen in de opritbocht, het ESP gaat namelijk automatisch weer aan vanaf 50 km/u. Ik reed heel rustig op de apex van de opritbocht af en gaf daarna plankgas. Verrassend genoeg greep het ESP niet hard in maar kon ik heel mooi gecontroleerd snel en strak door de opritbocht heen sturen. Het meest verrast was ik nog door de uitstekende grip van de voor mij volslagen onbekende 15-inch Michelin Agilis 51 banden. Op naar de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg waar het stoplicht voor rechtsaf helaas op rood stond. Jammer want het is hier het leukste als je de vaart erin kan houden. Maar ach een elektrische heeft veel koppel dus plankgas de bocht in vanuit stilstand is ook leuk. De voorwielen spinden even door de rechterbocht insturend waarna ik meteen weer in de remmen moest voor de rotonde. Daarna ging het gas er weer op driekwart over de rotonde heen en rechts-links-rechts plankgas door de S-bocht heen. Dat het zo lekker aanvoelt komt doordat het vermogen en koppel niet overdreven hoog zijn. Zou je het dubbele vermogen en koppel hebben dan moet je veel meer op het gas sturen. Daarna ben ik nog even met een behoorlijke over de drie verkeersdrempels heen gevlogen gewoon om de vering/demping nog even in het grensbereik te testen. Als ik de weg hier helemaal vrij heb dan kan dat even. Zelfs na de hoogste asfalten verkeersdrempel was er totaal geen sprake van stuiteren of nadeinen. Ik blijf het geweldig vinden dat deze zo gewoon uitziende bestel-/personenauto zo’n goede vering/demping heeft. Wat ik mij dan afvraag is waarom Peugeot bij bepaalde auto’s zo ongelofelijk zijn best doet en soms een Peugeot met werkelijk perfecte vering/demping aflevert. Toen ik in de technische specificaties las waar de voor- en achterwielophanging uit bestaat begreep ik waarom deze auto zo’n goede wegligging heeft: Voortrein type pseudo McPherson, schroefveren en geïntegreerde telescopische hydraulische schokdempers + antirolstang – Achtertrein met vervormbaar dwarsstuk om rolneigingen tegen te gaan + antirolstang, schroefveren en geïntegreerde telescopische hydraulische schokdempers.

Rond 21.00u stapte ik in de Peugeot Partner Tepee Electrique om mijn moeder weer op te halen in Katwijk aan Zee. Dit keer pakte ik de snelle route over de N206 om er bij Klei-Oost weer af te gaan. De afrit ging lekker maar helaas stopte een auto voor mij om niets en moest ik in de remmen. Jammer want juist als je in één keer door kan rijden is deze afrit extra leuk. Aan de andere kant kon ik gelukkig wel direct doorrijden en het gas erop zetten na de rotonde. Ik hoekte de Peugeot Partner Tepee Electrique de haakse rechterbocht in en gaf meteen plankgas de flauwe linkerbocht in. Daarna remde ik even af en gooide het stuur hard linksom en gaf vol gas de vrachtwagenparkeerplaats op. Daar gleed ik even zijdelings weg naar rechts maar wel heel mooi gecontroleerd. Dat is typerend voor een elektrische auto want laag zwaartepunt + perfecte balans. Daarna gaf reed ik op de uitgang van de vrachtwagenparkeerplaats af en gaf bij het rechtsaf slaan plankgas waarna ik meteen het stuur hard naar links moest omgooien. Het ging werkelijk perfect voor een dergelijke auto. Nog 4 asfalten verkeersdrempels te gaan voor de rotonde + blinde rechterbocht. De 1ste asfalten verkeersdrempel is laag en wordt snel uitgedempt waarna ik het gaspedaal diep intrap zodat ik direct na de verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht lekker de vaart erin heb. Dit is de op één na meest heftige punt van het SBP-circuit en de Peugeot Partner Tepee Electrique deed het verdraaide goed. Daarna volgde de hoogste verkeersdrempel + rotonde + blinde rechterbocht. Het is geen SUV en de veerwegen zijn dus niet echt lang maar door de uitstekende vering/demping durfde ik het toch aan met een hogere snelheid dan normaal voor een dergelijke auto over de hoge asfalten verkeersdrempel heen te springen. Ik remde vlak voor de hoge asfalten verkeersdrempel even heel hard af om de auto in de veren te drukken waardoor-ie uit de veren gedrukt zou worden precies op het moment van de jump. En daardoor zijn alle veren compleet uitgeveerd op het moment van de landing en dat is gunstig. De landing was perfect en meteen daarna gaf ik plankgas de rotonde af de blinde rechterbocht in en vloog heel mooi licht glijdend met doorspinnende voorwielen er doorheen. Het gevoel wat je dan door je lijf voelt stromen is werkelijk fantastisch.

Verbruik
Omdat ik de auto voor maandag eigenlijk al door en door getest had besloot ik de rest van de testweek vooral te gaan kijken op wat voor verbruik ik uit zou komen afhankelijk van de rijstijl. Maandag ging het erg lekker en ik had het idee heel erg zuinig te rijden als ik naar het verbruik keek. Maar toen ik ’s avonds thuis kwam had ik zoiets van hier klopt iets helegaar niet. Ik begin bij vertrek met een actieradius van 115 km en toen ik na exact 47,5 km rijden weer thuis kwam stond de actieradius op 92 km wat betekende dat ik slechts 23 km verbruikt had op 47,5 km die op de tripmeter stond. Het idiote was echter dat de accu voor 1/3 leeg was wat betekent dat er 115/3=38,33 km verbruikt zou moeten hebben volgens de tractie-accumeter. Nog gekker werd het toen ik maar liefst drieënhalf uur nodig had om die 1/3 lege accu weer op te laden. Dinsdag was ik sneller op mijn werk dan ooit tevoren, binnen een half uur wat een recordtijd is maar ja ik had dan ook alle stoplichten mee. Dit keer ben ik wat langer door gereden (ik mocht om 11.50u al naar huis vanwege Sinterklaas) want ik moest nog schoenen kopen in Noordwijkerhout en een ketting voor mijn mini-motor ophalen bij Ab Motoren in Leiden. Bij vertrek stond de actieradius op 121 km en bij aankomst thuis op 16 km terwijl er 98,1 km op de tripmeter stond. Dat hield dus in dat ik 105 km had verbruikt en 98,1 km had gereden. Dat komt een stuk beter overeen met de werkelijkheid. Wat ook erg grappig was is dat als ik vlak na vertrek de verwarming en de blower op maximaal zette er dan ruim 40 km van de actieradius af ging. Ik vroeg mij toen uiteraard meteen af of ik dan stil zou staan als ik nog maar 40 km actieradius over had? Je weet het niet! Toen ik het uitprobeerde bij nog maar 40 km actieradius gebeurde er uiteraard niets. Ik denk dat de verwarming en de blower softwarematig terug geschroefd worden want plotseling stilvallen al het systeem natuurlijk altijd voorkomen. Donderdag moest de Peugeot weer terug en ik dacht nog kom laat ik wat vroeger vertrekken. En geloof het of niet maar ondanks dat ik ruim een uur eerder was vertrokken – 07.30 u om precies te zijn – arriveerde ik pas om 09.20u bij Peugeot Nederland tegenover de Amsterdam Arena. Normaal gesproken een ritje van 33-45 minuten en nu dus ruim 1 uur en 50 minuten. Ongeval op de A44 hoorde ik op de radio en ik zal maar zwijgen over de lange lijst die de nieuwslezer daarna begon af te ratelen. Heel Nederland stond die ochtend muurvast en waarom vraag het me niet.

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

MPV

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

19,5 seconden

Topsnelheid

110km/u

Vermogen

49(67)/4.000-9.200 kW (pk)/rpm

Koppel

200/0-1.500 nm/rpm

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,0 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Bebouwde kom

170 liter/100 km

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.380 mm

Breedte

2.112 mm

Hoogte

1.822 mm

Wielbasis

2.728 mm

Spoorbreedte voor

1.505 mm

Spoorbreedte achter

1.554 mm

Massa leeg

1.579 kg

Max. toelaatbare massa

2.175 kg

Laadvermogen

596 kg

inhoud bagageruimte

675 liter

Bandenmaat

195/70-R15C

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,