Piaggio MP3 LT Sport 500i.e. ABS-ASR 2015 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Leertouwer-Soest/Pim Casteelen B.V.-Hilversum



Fuck het OV – Fuck de (R)overheid – Viva Italia!!!
Een niet zo nette titel van een net mens die zich hier zelden toe laat verleiden, maar ja met zo’n corrupte en door en door verrotte overheid van mensen met namen als ladyboy Rutte, Didi Zwamsom, Halve Zoolstra en de gelukkig opgeTeevde en direct weer terug gekeerde draaideurpoliticus Fred Teeven kan ik niet anders. Dat net tijdens deze test de parlementaire enquête Fyra (11 miljard euro belastinggeld) is gehouden is puur toeval, maar het heeft mij als belastingbetaler alleen nog maar véél bozer gemaakt dan ik al was! En dat er ook echt wel goede producten uit Italië komen kunnen jullie in dit testverslag lezen. Wil je gaan als de spreekwoordelijke brandweer kap dan met het OV (=Openbaar Vullis) en koop zo’n fantastische Piaggio MP3 LT, want echt geloof me er komen heus betere producten uit Italië dan de Fyra. Met deze Piaggio MP3 LT ben je sneller op je werk dan met een Ferrari, of een Mercedes (Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip) of een BMW (Bayerische Mest Wagen). Ik durf het zelfs op te nemen tegen een Mark pRutte in zijn dienstwagen mét politiebegeleiding, en ik weet zeker dat ik ook dat dan ga winnen zelfs met Ed Raket achterop, alhoewel die dan waarschijnlijk met een bruine onderbroek op werk aankomt. Marco ‘Monopootje’ Vugts zei eens over mijn manier van filerijden: “Daan ziet gaatjes die er niet zijn!” Dat beschouw ik als een groot compliment want snel filerijden is één van de moeilijkste dingen die er is, je moet bijna de gedachten van al die koekblikbestuurders kunnen lezen om niet voor je sokken gereden te worden. Je kunt met deze driewielige Piaggio MP3 LT dus net als met een tweewielige motorfiets heerlijk tussen de files door rijden, of op z’n Frans lekker slalommen tussen de auto’s door. Rij maar eens een keer in de spits over de Boulevard Périphérique rond Parijs heen, ik garandeer je dat je zelfs op een Yamaha R1 een scooterrijder op een 125cc motorscooter moet laten gaan. Een Fransman op zo’n 125cc motorscooter proberen bij te houden staat gelijk aan zelfmoord plegen.

Ed – nu even wel dankzijmij een – Raket
Toen een goede vriend van mij vertelde dat hij een nieuwe baan had op het Erasmus MC was ik heel blij voor hem. Na twee horrorbanen bij Sanquin Leiden en Sanquin Amsterdam (wie bloed geeft aan deze corrupte maffia-organisatie verklaar ik voor gek!) had hij nu dan eindelijk weer een leuke baan gevonden. Maar toen hij daarna vertelde dat zijn OV-reistijd (lopen -> bus -> trein -> metro -> lopen) van deur tot deur ruim anderhalf uur is kreeg ik medelijden met hem. Toen ik namelijk op een routeplanner ging kijken wat de afstand van deur tot deur was bleek dat 32,0 km exact te zijn. Een afstandje van helemaal niks met een reistijd van slechts een half uur, slechts 1/3 van die totaal absurde OV-reistijd. Bij de OV-reis staat alleen de reistijd vermeld en niet de afstand, maar op de kaart te zien scheelt het niet zoveel met afstand over de weg. Ze roepen altijd graag dat de overgrote meerderheid van de treinen op tijd rijdt, maar ja die 5 procent van de treinen die niet op tijd rijden vallen dan natuurlijk altijd net in de spits. Ik heb zelf ooit op het oude WKZ toen nog in het centrum van Utrecht gewerkt, en dat was uiteraard het makkelijkst met de trein. Maar omdat het me iets te vaak overkwam dat ik weer naar huis moest fietsen vanwege ernstige vertragingen, en dus alsnog op de motor naar werk moest ben ik er maar mee opgehouden en heb mijn peperdure treinabonnement halverwege de looptijd ingeleverd en mijn geld teruggevraagd. Voor mij dan ook geen OV meer al helemaal niet vanwege die middeleeuwse totaal zwakzinnige OV-chipkaart. Een chipkaart die de echtgenoot van verkeersminister Melanie Schultz (en ook haar dus) miljoenen heeft opgeleverd, maar nee dat was allemaal volgens de regels.

Lees even mee op Taxipro.nl: “De echtgenoot van minister Schultz van Haegen (IenM) heeft miljoenen verdiend aan Kiwa. Dat roept zeer sterk de schijn van belangenverstrengeling op, omdat ze als minister zelf de Kiwa-tarieven vaststelt. En bovendien zowel de Tweede Kamer als KNV Taxi weigert inzicht te geven in het contract van IenM met Kiwa. Hierin heeft Kiwa voor tientallen jaren het monopolie op de uitgifte van chauffeurspassen gekregen tegen erg hoge tarieven. De VVD-minister wees ook al een WOB-verzoek tot inzage in het contract af. De overeenkomst zou ‘vertrouwelijke bedrijfsgegevens’ van Kiwa en ‘arbeidsrechtelijke informatie van medewerkers’ bevatten die de minister liever geheim wil houden. Maar nu blijkt dat Haro Schultz van Haegen in augustus 2011 bijna 3 miljoen euro met de verkoop van het beleggingsverhikel waar Kiwa inzat verdiende. Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. Toen was het contract reeds gesloten, wat de waarde van Kiwa enorm heeft doen stijgen. Het aandelenbezit heeft Schultz ook nooit gemeld aan premier Rutte. Volgens Ronald Jeurissen, hoogleraar bedrijfsethiek van Nyenrode Business Universiteit, heeft Melanie Schultz van Haegen ‘bewust belangrijke informatie achtergehouden’. “Toen ze bij formateur Mark Rutte meldde dat haar echtgenoot adviseur was bij Kiwa en daarvan afstand nam, had ze ook moeten zeggen dat hij aandeelhouder is”, aldus Jeurissen in de Volkskrant. “Daarin kun je je niet vergissen, op dat niveau. Dat klopt niet.” Tja…….. Alleen al om die reden reis ik NOOIT met het OV tenzij het echt niet anders kan, en dat is hooguit 1-5 maal per jaar en dan alleen goedkope/korte afstanden. Ik schrijf zelden titels als deze boven een testverslag, maar deze komt uit mijn tenen en het lijkt mij duidelijk waarom.

Vrijdagochtend 29 mei
Eindelijk was het dan zover, ik zou samen met Ed Raket op de Piaggio MP3 LT 500i.e. Sport ABS-ASR van zijn woonhuis in Bodegraven naar zijn werkplek op het Erasmus MC in Rotterdam knallen. Om 07.05u vertrok ik uit Leiden om amper 25 minuten later al op de Dronensingel in Bodegraven te arriveren. Dronensingel… what’s in a name niet waar, ha, ha, dat zou een zeer toepasselijke straatnaam kunnen zijn voor het Witte Huis. Martin Luther King: “I have a dream!” Barack Obama: “I have a drone!” Nadat Ed zich in mijn motorjack en motorbroek had gehesen, mijn handschoenen had aangetrokken en de geleende motorhelm (dank daarvoor ……. Soest) had opgezet konden we vertrekken. Ik zag de file al staan op de doorgaande weg richting de N…../A12/A20, maar daar vloog ik uiteraard links en rechts langs, en bij de ellende-rotonde aangekomen heb ik even snel voorrang genomen wat ook makkelijk kan met deze Piaggio MP3 LT. Daarna ging het gas vol open – moet ook wel anders gebeurt er amper iets – en haalde ik de nodige auto’s/vrachtwagens in. Deze provinciale weg richting de A20 is in de spits altijd erg druk, en aan gezien ik een snelle tijd neer wilde zetten… Op de A12 aangekomen viel het erg mee, er stond zowaar geen file en ook op de A20 was het lekker rustig. De A20 is in het begin tweebaans dus om een serieus op te schieten moest ik wel tussen het verkeer door slalommen. Daarna moest ik switchen naar de A15 en vlak voor de Van Brienenoordbrug moesten we eraf om langs de Maas richting het Erasmus MC te rijden. Ook dat was weer heerlijk tussen de auto’s door slalommen en bij de stoplichten naar voren knallen. Het was een supersnelle rit met een rijtijd van slechts 27 minuten (gem. snelheid = 71,11 km/u.)!!! Kijk da’s nou nog eens een tijd om mee thuis te komen in vergelijking met het Openbaar Vullis. En het wordt nog veel erger want geloof het of niet toen ik weer thuis was bleek dat mijn totale tijd van Leiden -> Bodegraven -> Rotterdam -> Leiden op de Piaggio MP3 LT exact hetzelfde was als de tijd van een enkeltje met het OV van Bodegraven naar Rotterdam.

’s Avonds heb ik Ed ook weer opgehaald want dat was de afspraak, en gezien de grotere drukte dan vanochtend was ik erg benieuwd naar de rijtijd. Tijdens de rit langs de Maas moest ik de meest idiote capriolen uithalen om langs – tussen – over het stilstaande dan wel langzaam rijdende verkeer te komen. Ed stond doodsangsten uit want ik zie gaatjes die er niet zijn. Eenmaal op de snelweg heb ik het gas flink open gedraaid en tot mijn verbazing haalden we zelfs met zijn tweeën een snelheid van 140-150 km/u. Een motorrijder op een Suzuki 1800-powercruiser kon dat blijkbaar niet hebben en moest en zou ons voorbij. Dat lukte hem op de A12 maar toen er weer een langzaam rijdende file begon te ontstaan haalde ik hem weer in. Terug deed ik er duidelijk langer over maar 35 minuten is nog steeds een beregoede tijd in vergelijking met het OV. Ik moest in het begin echt weer even wennen aan deze driewielige motorscooter, maar na amper een uurtje rijden was ik er weer helemaal aan gewend. Zelfs mijn zwager die nog nooit op een dergelijke driewielige motorscooter had gereden had ’m zo onder de knie. Bekijk de actie- en sfeerfoto’s maar hoe behendig hij ermee manoeuvreert en hoe plat hij ermee door de bochten reed na ook amper een uurtje rijden.

Rijbewijsvoorwaarden
Speciaal voor motorrijders (rijbewijs A) bestaat er een MP3, versie (RL) die alleen gereden mag worden met het motorrijbewijs. Heb je een autorijbewijs en interesse in een Piaggio MP3? Dan moet je zoeken naar de modeltoevoeging LT (Long Thread). Deze Piaggio MP3 LT is door het RDW ( door Europese wetgeving) aangemerkt als auto (driewieler) en mag met een autorijbewijs die behaald is voor 19 januari 2013 bestuurd worden. Sinds 19-01-2013 is de wet veranderd en vallen de MP3 LT’s officieel onder de motorfietsen. Wanneer je vóór deze datum al het rijbewijs B had mag je echter nog steeds met het autorijbewijs zo’n driewieler besturen. Anders mag het alleen nog maar met een motorrijbewijs.

De ritgegevens van mijn “Fuck het OV-Fuck de (R)overheid-Viva Italia-rit”

Heenweg
Leiden -> Bodegraven = 27,8 km
Bodegraven – 07.38u -> Erasmus MC Rotterdam – 08.05u = 32 km in 27 minuten
Erasmus MC Rotterdam -> Leiden = 36,5 km
Totaal: 96,3 km in ruim anderhalf uur en dat is dezelfde reistijd als de OV-reistijd Bodegraven -> Rotterdam

Terugweg
Leiden -> Erasmus MC Rotterdam = 38,7 km
Erasmus MC Rotterdam – 16.35u -> Bodegraven – 17.10u = 32,7 km in 35 minuten
Bodegraven -> Leiden = 28,6 km

 

 

Specificaties

Jaargang

2015

Carrosserie

Driewieler

Transmissie

CVT

Aantal deuren

Geen

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

1

Vermogen

29,5(40,1)/7.250 kW (pk)/rpm

Koppel

46,5 Nm/5.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

0,5/493 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Schijf

Overig

Velgen

V: 13-inch A: 14-inch

Milieu en veiligheid

Afmetingen

Lengte

2.205 mm

Breedte

775 mm

Hoogte

790 mm

Wielbasis

1.550 mm

Massa leeg

262 kg

Bandenmaat

V: 110/70-13 A: 140/70-14

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand