Porsche Panamera GTS 4.8i V8 PDK 2012 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Porsche Nederland



Geniet nooit met mate, maar met Porsche!
Waarom weet ik nog steeds niet maar tot op de dag van vandaag – vrijdag 6 juli – had ik nog steeds geen Porsche getest. Toen ik net met Autotesten.nl begon heb ik ooit wel een keer de PR Manager van Porsche Nederland gesproken op de Auto RAI, maar daar is het dus bij gebleven. Het enige dat ik onthouden heb van dat gesprek is dat ze tegen mij zei: “Je hebt van die pretoogjes.” Afijn een maand geleden kreeg ik een uitnodiging voor de introductie van de nieuwe Porsche Boxster op het Porsche Centrum Amsterdam. “Kom laat ik daar eens naartoe gaan”, dacht ik bij mezelf. Na mijn komst bevestigd te hebben per mail was het dus wachten op de dag van de introductie van de nieuwe Porsche Boxster. Ik had die week de nieuwe Fiat Panda TwinAir dus tegenstrijdiger vervoer is bijna niet denkbaar. Na die introductie heb ik zondagavond de stoute schoenen aangetrokken en haar een mailtje gestuurd (met als attachment foto’s van de Fisker Karma in de Pieterskerk) met de vraag of ik alsjeblieft een Porsche Panamera Diesel zou mogen testen. Ik kreeg een positief antwoord en toen was het wachten tot het vrijdag 6 juli 2012 zou worden. Maar een paar weken daarvoor zag ik op mijn werk dat ik gebeld was door iemand met kengetal 033. Dat is vast Porsche om de Porsche Panamera Diesel af te zeggen. En inderdaad klopte mijn vermoeden en dus géén Porsche Panamera Diesel voor Daan maarrrrr wel een Porsche Panamera GTS. Kijk op zo’n moment vind ik het helemaal niet erg dat ze een auto afzeggen. De datum vrijdag 6 juli 2012 bleef wel gewoon staan, zelfde dag andere auto dus. Mijn eerste Porsche is dus al een verhaal op zich, maar ik laat het hier maar bij want er moet getest gaan worden. En zo werd het vrijdag 6 juli 2012 en vroeg ik mezelf na het wakker worden af, waar ik in hemelsnaam sfeerfoto’s moest gaan maken van de Porsche Panamera GTS. De Pieterskerk was een eenmalig iets, maar ik had de PR Manager van Porsche wel mooie foto’s beloofd. En zo kwam het dat ik op goed geluk “Rood gebouw” (de Porsche Panamera GTS is ook rood) intypte op Google, waarna er het voorstel “rood gebouw almere poort” verscheen. Op één van de foto’s bij “Images” zag ik een werkelijk knalrood flatgebouw, misschien wel net zo avant gardistisch als deze snelle 5-deurs familie-auto. Dat past dus uitstekend bij elkaar dus met de sfeerfoto’s zou het wel goed komen.

4S->GTS->Turbo
Na wat zoekwerk vond ik uit dat de Porsche Panamera GTS tussen de Porsche Panamera 4S en de Porsche Panamera Turbo in zit. Als het goed is dan is deze Porsche Panamera GTS dus ‘the best of both worlds’, en dat maakte mij zeer nieuwsgierig. Na een korte uitleg startte ik de motor met de links van het stuur zittende contactsleutel (dateert uit de tijd van de Le Mans start). Een hele mooie felle spetterende grom steeg op naar mijn oren, met dank aan het ingenieuze twin-flow Sound Symposer-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de échte geluiden van het inlaatkanaal (=het geluid tussen de gasklep en het luchtfilter) via twee akoestische pijpen naar de holten in de carrosserie worden geleid, en uiteindelijk eindigen én worden versterkt in de A-stijlen. Voor het wegrijden heb ik uiteraard eerst even de spiegels, het stuur en de stoel afgesteld zoals het hoort. Op het elektrische in hoogte en diepte verstelbare stuur zit een 12-uurs kenmerk, de bestuurdersstoel (een zeer fraaie kuipstoel) is multiple instelbaar en na alles afgesteld te hebben zit ik ronduit perfect. Amper 50 meter onderweg voelde ik het al, deze auto stuurt precies goed (licht maar niet te licht) en lekker direct en de vering/demping staat op een zeer hoog niveau. De vering/demping is van het type adaptieve luchtvering inclusief PASM = Porsche Active Suspension Management. In de online brochure staat wel iets over deze adaptieve luchtvering alleen vond ik dat nogal summier. Ik miste iets en dat iets heeft te maken met het razend snel overschakelen van Comfort naar Sport/Sport-Plus. Normaal gesproken kan dat nooit zo snel, en dus ben ik op het internet op zoek gegaan naar informatie. De eerste avond vond ik niets interessants, maar de volgende avond vond ik op AMT.nl een zeer interessant technisch artikel uit 2009 over de Porsche Panamera. In dat technische artikel stond gelukkig ook een behoorlijk stuk over de geavanceerde adaptieve luchtvering op de Porsche Panamera. En inderdaad viel daar te lezen hoe het kan dat de adaptieve luchtvering zo ontzettend snel van de Comfort-Modus naar de Sport/Sport Plus-Modus kan schakelen.

[quote AMT.nl]
Dubbele luchtveer en demperverstelling – Nog een echt nieuwtje zit in het luchtgeveerde onderstel. Er zijn meer automerken met luchtvering, maar niet met het verstelsysteem dat Porsche toepast. De stijfheid van luchtvering kan aangepast worden door de druk te variëren, maar dat werkt niet echt snel, bijpompen en weer wat afblazen. Dat loste Porsche op door luchtveren met twee kamers te plaatsen, met een elektronisch ventiel om de bovenste kamer wel of niet te laten meewerken. Schakelen van dat ventiel werkt namelijk wel snel. Er is ook drukvariatie, om de auto hoger of lager te zetten. Het PASM-onderstelmanagement laat de auto in Sport Plus-stand 25 mm zakken, en kan hem bij lage snelheid 20 mm boven standaardniveau optillen om hoge drempels te nemen. De Sport Plus-stand schakelt ook de extra luchtkamers in de veren uit, en zet de hydraulische dempers in stugste stand. Die dempers bevatten twee elektromagnetisch bediende kleppen, wat drie mogelijke dempingkarakters oplevert.
[/quote AMT.nl]

Een dag later kreeg ik ook nog per mail een zeer uitgebreide pdf-file, over de adaptieve luchtvering op deze Porsche Panamera GTS van de PR Manager van Porsche. Daarin stonden precies die foto’s waar ik naar op zoek was, een plaatje zegt en verduidelijkt tenslotte meer dan 1.000 woorden. Het mag duidelijk zijn dat Porsche bij deze Panamera GTS heeft gekozen voor een ultra-comfortabele en tegelijkertijd ultra-sportieve vering/demping met bijbehorende wegligging. Een boute uitspraak? Wel dat zouden we dan meteen gaan zien want direct na mijn vertrek uit Leusden-Zuid zette ik koers richting Duitsland. Het asfalt van de A3 richting Oberhausen is niet overal even mooi glad, dus de Porsche Panamera GTS kon daar laten zien of ik al dan niet gelijk heb.

288 km/u
Een testverslag van een Porsche zonder de topsnelheid getest te hebben, dat is dus geen testverslag maar een stukje digitaal wc-papier. Even een uurtje knallen over het superieure Duitse asfalt, dat per strekkende kilometer kaal 6,7 miljoen euro kost, was dus geen optie maar een must! Bovendien is het grote voordeel dat je eenmaal terug in Nederland totaal geen behoefte meer hebt (ik niet althans) om even 200+ km/u te gaan rijden. Direct na het passeren van de grens drukte ik de knop “SPORT PLUS” in (daarmee wordt ook automatisch de adaptieve luchtvering in de meest sportieve stand gezet) en gaf plankgas. De Porsche Panamera GTS schoot er vandoor onder het genot van een heerlijk ronkende brul. Maar zoals altijd moest ik al snel weer in de remmen voor een blinde Hollander, die besloot in te gaan halen zonder eerst in zijn spiegels te kijken en uiteraard óók zonder richting aan te geven. Gelukkig maar want plotsklaps vol in de ankers moeten gaan met 200+ km/u – voor het echie dus – is veel leuker dan het voor de test te moeten doen. De remmen van deze Porsche Panamera GTS zijn minder bijterig en vertragen minder hard dan ik verwacht had. Toen ik naar de auto toeliep en de grote rode remklauwen (6-zuiger remklauwen voor en 4-zuiger remklauwen achter) en geventileerde schijven zag verwachtte ik daar veel van, maar dat viel in de praktijk dus wat tegen. Ik denk dat de optionele keramische remschijven mij dan ook beter zouden zijn bevallen. Maar goed de vertraging was ruim voldoende om de blinde Hollander niet plat te hoeven walsen met mijn grote 20-inch wielen. Meteen daarna kon het gas er weer op en al snel bereikte ik een snelheid van net boven de 250 km/u. Maar dat was uiteraard niet genoeg, ik wilde persé op een lang recht stuk plankgas rijden om die topsnelheid te kunnen halen. Maar nog even iets over de adaptieve luchtvering/demping want die doet zijn werk feilloos. Zelfs toen ik in een flauwe bocht met 250+ km/u (die dan wel een echte bocht wordt) de onderkant even naar grip voelde zoeken op een slecht stuk asfalt, raakte het onderstel geen moment de weg kwijt. Het mooie aan luchtvering is dat het comfort op een zeer hoog niveau staat, en daardoor voelt deze Porsche Panamera GTS op hoge snelheid comfortabeler aan dan een vergelijkbare Gran Turismo met standaard vering/demping. Het enige vering/demping-systeem dat naar mijn mening qua combinatie van comfort/sportiviteit nog verbetering kan brengen t.o.v. luchtvering/demping is MagneRide, het systeem dat nu nog exclusief op de Range Rover Evoque zit. Dit systeem werkt nog sneller en is nog verfijnder dan de adaptieve luchtvering op de Porsche Panamera GTS. Deze 3de generatie MagneRide komt hopelijk binnen afzienbare tijd op de markt, en ik ben benieuwd of en hoe snel de Duitse automerken hier op overstappen.

Bij Hamminkeln aangekomen ben ik omgedraaid en weer terug gereden naar Nederland. De terugweg ging lekkerder dan de heenweg, want na het omdraaien kon ik dan eindelijk even helemaal voluit gaan. Door door de drukte had ik weinig tijd om even rustig naar de snelheidsmeter te kijken. Ik zag dat ik plankgas even de 290 km/u aantikte, en mijn zwager heeft een foto gemaakt dat de tellernaald rond de 270 km/u (in de 6e versnelling!) staat. Het viel niet mee om een behoorlijk stuk constant vol gas te rijden, want in de verte was er altijd wel weer een potentiële idioot te bekennen die, zonder in zijn spiegels te kijken en zonder richting aan te geven, in zou kunnen gaan halen met 100-120 km/u. En verdraaid net nadat ik de 290 km/u had aangetikt moest ik heel hard in de remmen voor een Duitser die precies deed wat ik hiervoor beschreven heb. De vertraging bleek uiteindelijk voldoende maar viel mij toch wat tegen, en ook nu weer miste ik de bijterigheid van écht sportieve remmen. Een dag later bedacht ik me plotseling dat een set andere remblokken voor een grote verbetering zou kunnen zorgen. Ik heb me daar toevallig een keer in verdiept vanwege een motor die ik getest had. Die motor – een Triumph Street Triple – had absurd goede remmen, maar gek genoeg toch maar tweezuiger remklauwen op de dubbele schijven in het voorwiel. Ik heb toen aan een technische man bij de Triumph-importeur gevraagd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben in Engeland. Hij vertelde mij toen dat ze de juiste schijven en remblokken bij elkaar gezocht hebben voor het beste resultaat. Natuurlijk weegt deze Porsche Panamera GTS bijna 2 ton, maar dat hoge gewicht alleen is niet de oorzaak van de tegenvallende vertraging. Eenmaal bij de Nederlandse grens baalde ik wel een beetje, ik had dolgraag nog even een uurtje over de Duitse Autobahn geknald. Vol gas over de Duitse Autobahn heen knallen is en blijft voor mij één van de allerleukste dingen om te doen.

Almere-Poort
Meteen na het passeren van de grens hebben we “Almere-Poort” ingetypt op de zeer eenvoudig te bedienen NavSat. Na de A12 dirigeerde de NavSat ons de A30 op bij Ede zoals ik verwacht had. Met een gangetje van 100-120 km/u reden we over de A30 richting de A1, en net toen ik dacht: “Het lijkt wel of we in een elektrische auto rijden” hoorde ik twee mensen op de ‘achterbank’ (=twee kuipstoelen) precies dit tegen mij zeggen. Het klinkt misschien heel bizar maar op bepaalde stukken fluisterasfalt hoorden we de V8 niet eens meer aan het werk. Ook hier is dus weer sprake van ultra-comfort of ultra-sportief, totale stilte of een spetterend uitlaatgeluid. In de Sport Plus modus kun je naast het zeer fraaie in- en uitlaatgeluid ook nog genieten van de zogenaamde ‘backfire’. Om dit te bereiken wordt er tijdens deceleratie laat in de verbrandingscyclus een klein beetje benzine in de cilinders geïnjecteerd, en blijven de uitlaatkleppen een fractie langer open staan. Ook geeft de Porsche Panamera GTS automatisch tussengas tijdens het afremmen op de motor. Ze hebben er bij Porsche duidelijk alles aan gedaan, om zowel de inzittenden als het publiek te laten genieten van deze bijzondere Gran Tourismo.

De oprit naar de A1 is altijd weer erg leuk vooral als je de oprit vrij hebt. Nou ja bijna vrij want eenmaal in de bocht zag ik een eindje voor mij nog een vrachtwagen rijden. Omdat het middenin de bocht van twee naar één rijstrook gaat moest ik dus haast maken. Even snel de Sport Plus modus geactiveerd en gas! Door de permanente vierwielaandrijving (PTM=Porsche Traction Management) is de grip fantastisch, en dus reed ik ‘mit zwei Finger in der Nase’ de vrachtwagen buitenom voorbij en kon ik meteen daarna vol gas geven i.p.v. achter die vrachtwagen te moeten blijven hangen. Daarna was het rechtdoor richting Almere-Poort, waarbij het mij opviel dat we meer dan normaal bekijks hadden. Deze knalrode Porsche Panamera GTS valt duidelijk in de smaak bij iedereen. Met af en toe een tussensprint zijn we met vrij normale snelheid naar Almere-Poort gereden. Daar aangekomen moest we op zoek naar het rode gebouw. Toen we Almere-Poort binnen reden zagen we direct een rood gebouw, maar dat bleek een bedrijfspand en geen flatgebouw. Omdat er in dit deel van Almere nog volop gebouwd wordt lopen veel straten dood en/of zijn nog niet geasfalteerd. Op zoek naar het rode gebouw kwamen we veel mooie fotogenieke woningen tegen. Na wat zoeken vonden we dan eindelijk het rode flatgebouw en dat bleek er in het echt nog fraaier uit te zien dan op de foto. Toen we klaar waren wilde ik persé nog naar één zeer grappig gebouw, één of ander gebouw voor kinderopvang dat zo uit een sprookjesboek lijkt te komen.

Buitenaards?
Na de fotoshoot in Almere-Poort zijn we naar Leiden gereden om even te gaan eten want we hadden allemaal berehonger. In de mooie snelwegbocht van de A1 naar de de A10 reed ik ook weer iedereen met het allergrootste gemak buitenom voorbij. Ondanks het gewicht van ruim boven de 2 ton (met 3 personen aan boord) kleefde de Porsche Panamera GTS stevig aan het wegdek. Zelfs toen ik stevig gas gaf gebeurde er helemaal niets, ik voelde wel wat beweging in het onderstel (logisch want de Panamera GTS is geen sportief afgeveerde 911) maar dat stelde niet veel voor. Dat komt omdat op de auto die ik had meegekregen PDCC zit wat een afkorting is voor Porsche Dynamic Chassis Control. Dit systeem gaat de rolneiging van de carrosserie om de lengteas tegen, en dat is goed te merken bij sportief rijgedrag. Ook het PDCC-systeem is gekoppeld aan de drie standen Comfort, Sport en Sport Plus. Maar alles leuk en aardig ik wilde nu eindelijk wel eens weten hoe de Porsche Panamera GTS zou presteren op één van mijn eigen testtrajecten. Na het eten ben ik via Valkenburg ZH naar Katwijk aan Zee gereden. Eerst maar eens over die vervelend hoge verkeersdrempels op de ventweg naast het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Ondanks het gebrek aan grondspeling wat ik dacht te hebben in deze auto bleek dat heel erg mee te vallen. Zelfs in de stand “Comfort” en de luchtvering nota bene niet eens in de hoogste stand (=164 mm grondspeling) hoorde ik geen enkel geschraap. En de adaptieve luchtvering en elektro-magnetische demping functioneerden perfect. Voor de volgende verkeersdrempel schakelde ik snel de vering/demping naar de Sport Modus, en ook nu weer voelde alles perfect aan.

Aan het einde van de ventweg heb ik het gas er stevig opgezet maar voor het stoplicht staand had ik zoiets van: “Dat kan nog veel sneller!” Op de N206 besloot ik de afslag bij ’t Heen te nemen, en eenmaal in de bocht zag ik de auto die zonet nog vlak achter me reed heel snel in mijn achteruitkijkspiegel verdwijnen. En ook nu had ik weer zoiets van dat kan nog veel sneller, maar ja hoeveel sneller moest ik gaan om de grens te bereiken? Onder de N206 door zag ik dat de weg naar zee afgesloten was, en dus ben ik omgedraaid en er aan de andere kant weer opgereden. Dan maar via de eerstvolgende afslag naar het Space Business Park, één van mijn betere testtrajecten omdat het er vrijwel altijd rustig is. Op de tweede rotonde zette ik het gas er vol op en we vlogen er werkelijk vandoor. Maar wat ik ook deed de Porsche Panamera GTS gaf geen krimp. Rondje na rondje na rondje na rondje totdat ik het wel genoeg vond. Zo ik op de Duitse Autobahn al bewondering had gekregen voor deze Gran Turismo dan steeg deze bewondering nu naar nog grotere hoogte. Op de openbare weg moet je het wel verschrikkelijk bont maken wil deze Porsche Panamera GTS uitbreken. Het standaard op deze Panamera GTS aanwezige Porsche Traction Management (PTM) zorgt ervoor dat ik met ruim tweeduizend Porsche-kilogrammen om mij heen fluitend door de bochten knal. PTM = actieve 4-wielaandrijving met elektronisch geregelde, kenveldgestuurde lamellenkoppeling, automatisch remdifferentieel (ABD) en aandrijfslipregeling (ASR). De elektronisch gestuurde lamellenkoppeling regelt de verdeling van de aandrijfkracht tussen de permanent aangedreven voor- en achteras. Door constante bewaking van de rijtoestand zorgt het PTM in combinatie met het Porsche Stability Management (PSM) in elke rijsituatie voor de passende krachtverdeling voor excellente aandrijving: op lange rechte wegen, in krappe bochten en op ondergronden met verschillende wrijvingswaarden. Het automatische remdifferentieel (ABD) verbetert de tractie hierop nog extra. Wil je weten waar de grens van deze Porsche Panamera GTS écht ligt, kijk dan even naar het onderstaande uitermate vermakelijke YouTube-filmpje.

Promotiefilmpje

Dikke vette V8 met snelle PDK
Het is nog net geen hoogtoerige V8 maar het schurkt er tegenaan, deze atmosferische V8 mag namelijk 7.100 toeren draaien. Het gemak waarmee ik op de Autobahn de Porsche Panamera GTS elke keer bijna in de toerenbegrenzer trok (stand SPORT PLUS), gaf mij het gevoel dat een paar honderd toeren meer geen enkel probleem zou zijn. Het motorblok is zeker voor een atmosferisch motorblok lekker smeuïg maar toch krachtig. In de stand SPORT PLUS reageert het motorblok zelfs uitermate fel op de minste geringste reactie van het gaspedaal. Geen stand dus om mee door de stad heen te rijden of file te rijden zoals ik gedaan heb, maar stiekem toch wel heel erg leuk dankzij de felle grom. Want het publiek verwacht ook niet anders, of beter gezegd smeekt om die mooie Porsche-grom te horen. Laat alleen het geluid van deze Porsche Panamera GTS aan mensen horen, en ik weet zekers dat de meeste van hen er een heel andere auto bij denken. Als ik het geluid van een motor hoor dan weet ik of het een Supersport is of een Tourmotor, en of het een BMW of Ducati is. Bij een auto is dat veel lastiger, en zeker bij een auto zoals deze Porsche Panamera GTS. In ieder geval vind ik het in- en uitlaatgeluid van deze Porsche Panamera GTS 100 maal mooier dan van zo’n petjesauto. Ik kan er echt met mijn pet(je) niet bij dat zo’n petjesmannetje in een fossiele Opel Corsa werkelijk denkt dat er normale mensen zijn die de teringherrie uit zijn giga uitlaatdemper mooi vinden. Ik word bijna elke nacht wakker van zo’n petje, net als van mijn overbuurman met zijn Ferrari die stationair draaiend ’s avonds alle kinderen wakker maakt. Doe mij dan maar de Porsche Panamera GTS die zowel doodstil als luid kan zijn dankzij het geavanceerde sportuitlaatsysteem.

Aan deze mooie dikke V8 zit nog iets moois vast, een 7-traps PDK (=Porsche Duppel Kupplung) met handbediening (=stuurflippers). Ik heb heel wat auto’s gereden met een dergelijk systeem, maar geen enkel systeem komt in de buurt van het PDK van Porsche. Deze versnellingsbak schakelt werkelijk razend snel over, en dat overschakelen is afhankelijk van de stand (Normaal/Plus/Sport Plus) waar in wordt gereden. Op de Duitse Autobahn heb ik zowel met de stuurflippers geschakeld als de automaat al het werk laten doen. Eigenlijk beviel het mij allebei even goed. Ook hier weer dus uitstekende kwaliteit van Porsche, maar ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Ik heb wel eens een documentaire op tv gezien over Porsche, en als je dan ziet hoe ongelofelijk toegewijd de medewerkers van Porsche zijn snap je waarom een Porsche zo goed is. Porsche is ook één van de weinige automerken waarvan het grootste deel van alle auto’s die ooit gemaakt zijn nog steeds rijdt. De liefde voor het merk is bij de rijders dus net zo groot als bij de makers, en dat mag je best zeer bijzonder noemen.

De binnenkant
Van binnen is deze Porsche Panamera al net zo mooi als van buiten. Vooral de passagiers achterin zitten als een vorst, want jawel ook achterin heeft deze Porsche Panamera GTS zeer fraaie kuipstoelen. Behalve dat de kuipstoelen achterin fraai zijn is ook de zit nog eens zeer ruim te noemen, helemaal voor een dergelijke auto. Mijn neefje en een vriend van hem zijn nog even mee gereden en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ze zeiden allebei dat de zit achterin voortreffelijk is, en een betere referentie dan een stel kritische mensen achterin is er niet. Maar uiteraard is de zit voorin ook fantastisch, de kuipstoelen zitten als gegoten, het stuur ligt lekker in de hand, dit kan echt niet beter. Verder vind ik het zicht rondom erg goed, ik heb geen enkel paaltje geraak maar er gebeurde nog wel even iets grappigs. Toen ik de stoep op reed bij dat rode flatgebouw in Almere-Poort moest ik tussen een paal van een verkeersbord en een afvalbak doorrijden. Toen ik vlak langs de afvalbak reed piepte parkeersensor als een gek, maar het stuur corrigeerde automatisch en dat vond ik erg grappig. Wat ik werkelijk fantastisch vind aan deze Porsche Panamera GTS is het Burmester High-End Surround System, dit audio-systeem van ruim €5.300,- slaat werkelijk alles. Het geluid uit de speakers van dat audio-systeem is zo zuiver en zo glashelder, wat mij betreft het beste dat ik ooit in een auto heb gehoord. Helaas had ik geen tijd om de Samsonite kofferset te fotograferen. We reden nog wel even vlak langs mijn garage, maar de planning van die dag was zo verschrikkelijk strak dat zelfs die 10 minuten er niet af konden. Misschien dat ik nog wel een keer wat Samsonite koffers in de truttenschudder van mijn zus laadt en bij langs Porsche langs rijd.

Retourtje Duitsland in een truttenschudder
Deze alinea heb ik toegevoegd puur en alleen om te laten zien dat hard rijden in een Porsche Panamera GTS totaal nutteloos en volledig zinloos is (maar ook ongelofelijk lekker!!!). Omdat ik vrijdagmiddag met de Porsche Panamera GTS mijn paspoort op had gehaald bij de Azerbaidjaanse ambassade in Den Haag kon ik zaterdag naar Besch Reisen in Keulen rijden om de resterende visa aan te vragen. Een ritje van bijna 600 km vice versa en een erg leuke gelegenheid om de gemiddelde snelheid van de Porsche Panamera GTS (4.8-liter V8 430 Pk) te vergelijken met die van een Nissan Pixo (1.0-liter driecilinder 68 Pk). Dat is overigens dezelfde Nissan Pixo van het testverslag, ik heb die auto namelijk samen met mijn zus gekocht van Nissan Nederland. Om 06.45u exact reed ik weg van het woonerf naast mijn huis.

Nisan Pixo
Leiden -> Keulen (via Arnhem/Oberhausen) = 278 km
Keulen -> Leiden (via Krefeld/Nijmegen) = 295 km
Extra kilometers -> 24,2 km om gereden omdat de bewegwijzering rond Nijmegen niet klopte
Totaal 597,2 km
Duur: 8 uur
Gemiddelde snelheid: 75 km/u
Verbruik: 1:22

Porsche Panamera GTS
Leusden-Zuid -> Hamminkeln (Duitsland) = 105 km
Hamminkeln (Duitsland) -> Almere-Poort = 145 km
Almere-Poort fotoshoot = 10 km
Almere-Poort -> Leiden = 67 km
Leiden -> Noordwijk = 9 km
Noordwijk fotoshoot = 3 km
Noordwijk -> Den Haag = 22,8 km
Den Haag -> Leusden-Zuid = 96,4 km
Totaal 458,2 km
Duur: 7,5 uur
Gemiddelde snelheid: 61 km/u
Verbruik van zo’n 1:6 en dat vind ik gezien het constante gas geven niet eens zo verkeerd.

Kortom om echt snel te zijn kun je veel beter een slome Nissan Pixo kopen daar ben je veel sneller mee, ha, ha. Even nog ter vergelijk, toen ik op de BMW K1200S 3.000 km heb gereden in 23 uur en 23 minuten was mijn gemiddelde snelheid maar 128,29 km/u om maar eens aan te geven hoe ongelofelijk moeilijk het is om een serieus hoog gemiddelde te halen. Geloof mij als ik zeg dat een gemiddelde van 100 km/u lastig is om te halen.

Specificaties

Jaargang

2012

Carrosserie

Gran Turismo

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

8

Acceleratie (0-100/sec)

4,5 seconden

Topsnelheid

288km/u

Vermogen

316(430)/6.700 kW (pk)/rpm

Koppel

520/3.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

4.8/4.806 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:12,5

Aandrijving

All-Wheel-Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Overig

Type bekleding

Alcantara

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

16,1 liter/100 km

Snelweg

8,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

10,9 liter/100 km

C02 uitstoot

256 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.970 mm

Breedte

1.931 mm

Hoogte

1.408 mm

Wielbasis

2.920 mm

Massa leeg

1.920 kg

Max. toelaatbare massa

2.480 kg

inhoud bagageruimte

445 liter

Bandenmaat

295/35-ZR20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,