Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Renault Arkana Intens E-TECH Hybrid 145 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V. – 16 september 2021

Arcana met een ‘c’ had beter geweest!

Samenvatting
Toen ik ‘Renault Arkana’ zag staan in het lijstje met demo’s dacht ik meteen wat is dat nou weer voor een auto? Het bleek een SUV Coupé te zijn dus ik had zoiets van oké leuke auto. Qua prijs is deze auto een behoorlijk stuk duurder dan de kleinere Renault Captur maar liefst 7.000,- euro voor de basisversie. Dat is veel geld dus ik had meteen zoiets is die auto dat ook écht waard. Nou zelfs meer dan dat mag ik wel zeggen! Deze auto is eigenlijk te goedkoop voor zijn kwaliteiten, de vering/demping is werkelijk steengoed voor een auto van die prijs. Zo goed als dit tref ik normaal gesproken alleen aan bij auto’s van premium automerken met prijzen ver boven de 50.000,- euro. Elke keer weer verraste de Renault Arkana mij, qua grote bagageruimte, qua goed stuurgevoel, qua uitstekende wegligging en een werkelijk heerlijke zit. Eigenlijk was ik gewoon heel erg snel klaar met testen en dus mijn eindoordeel. Wat mij betreft ben je werkelijk knettergek als je puur en alleen voor een Duits embleempje op je SUV Coupé de hoofdprijs gaat betalen. Het enige waar Renault echt nog even naar moet kijken zijn de schokken die ik (gelukkig maar heel) af en toe in de aandrijflijn voelde tijdens het rijden. Ik denk dat dit vooral een kwestie is van een software-update en ik denk dat die update er snel gaat komen. Eerste servicebeurt en klaar is kees.

Plus:
Bagageruimte – Design – Interieur – Stuurgevoel – Wegligging – Zit
Superplus: Vering/demping

Min:
Af en toe schokken in de aandrijflijn

Testverslag
De typenaam Arkana is er echt één waarvan je meteen denkt wat zou dat nou weer betekenen. Uh niets dus maar toen ik Arcana intypte als zoekterm kwam de zoekmachine onder andere met dit zoekresultaat: “Arcana betekent in het Latijn: Geheimen – Verborgenheden – Heilige mysteries”. Kijk daar kan ik me nou wel in vinden want deze Renault Arkana is werkelijk een mysterieus goede auto voor dat bedrag. Twee andere SUV Coupé’s zoals de BMW X4/67.362,- euro en Mercedes GLC 300/72.699,- euro kosten ruimschoots het dubbele en dan kun je je afvragen is het dat embleempje waard? Nou loop ik eigenlijk al op de test vooruit en dat zou ik niet moeten doen maar ja als je een test zo begint dan kun je niet anders. Ja toch niet dan? Maar goed de ophaaldag was weer zo’n typisch Daan-dag, op de automatische piloot naar Renault Nederland rijden en dan te horen krijgen dat je de testauto op moet halen bij Renault Nieuwendijk in Aalsmeer. Dat is al sinds het begin van de corona-crisis zo maar ja als je een tijdje geen Renault of Dacia hebt getest doe je alles vanzelf weer op de automatische piloot. Gelukkig zit Renault Nieuwendijk vlak om de hoek in Aalsmeer dat scheelt weer net als dat ik op de motor was. Ze zijn daar al héél erg lang bezig aan de ringweg waardoor je om moet rijden maar met mijn mini-motor ben ik uiteraard over het tijdelijke fietspad gereden. Ik kreeg zowaar een spierwitte Renault Arkana mee, kijk dat levert met het huidige mooie weer net wat mooiere actiefoto’s op. In eerste instantie wilde ik over de snelweg naar huis rijden maar eenmaal onderweg besloot ik toch maar binnendoor naar huis te rijden. Gezien het fraaie nazomerweer een goede keuze en bovendien had ik geen haast. Zonder dat ik nog maar door één scherpe bocht of over een verkeersdrempel heen was gereden voelde ik al dat deze auto klopt als een bus. Het blijft toch iets mysterieus dat je dat rechtuit rijdend al kunt voelen maar tot nu toe heeft mijn gevoel me nog nooit bedrogen.

Bij Rijsenhout aangekomen reed ik over de eerste verkeersdrempel heen met normale snelheid. Dat voelde lekker aan dus ik gaf iets meer gas maar ook op hogere snelheid voelde de vering/demping uitstekend aan. Op de laatste hoge verkeersdrempel gaf ik stevig gas en omdat meteen daarna een rotonde volgt is dat een extra lastige actie voor het onderstel. Menig testauto raakte hier even behoorlijk uit balans zo niet deze Renault Arkana. Wow dit voelt echt aan als een auto van minimaal de dubbele prijs. Dit is zo ontzettend goed dat ik me afvraag hoe hebben ze dat gedaan voor die prijs? Ter hoogte van Roelofarendsveen heb ik even lekker de gang erin gezet. Daar heb je een hele mooie flauwe bocht gevolgd door een dalende slingerbocht met een dubbelbaans rotonde en meteen daarna weer een dubbelbaans rotonde en onder de A4 door nog eentje. Vlak voor vertrek had ik even snel naar de banden gekeken en ik zag dat deze Renault Arkana af-fabriek 18-inch Kumho banden om de velgen heeft. Nou de grip van die banden blijkt dus werkelijk uitstekend te zijn want ik vloog perfect op de grens rijdend door de flauwe bocht heen. Daarna volgt de lastige slingerbocht en de dubbelbaans rotonde op en af maar ook dat voelde retestrak aan. Op het lange rechte stuk richting Leiderdorp heb ik de Adaptive Cruise Control niet meteen aangezet want ik wilde kijken of de Renault Arkana E-TECH Hybrid ook met 80 km/u elektrisch kan rijden. Ja dus maar je moet soms wel even van het gas gaan en weer gas geven om ‘m volledig elektrisch te laten blijven rijden want soms springt de benzinemotor zomaar ineens uit. Exact hetzelfde dus als de Toyota Prius waar ik dit trucje van ken. Bij Leiderdorp ben ik even heerlijk supersnel en strak met 50 km/u op de Adaptive Cruise Control over de rotonderanden heen gereden of beter gezegd gegleden. Dat gaat erg goed met deze Crossover die toch ruim 1.500 kg weegt met mij erin. Toppie!

Tandarts + Bas
Donderdagmiddag moest ik voor het eerst naar mijn nieuwe tandarts want mijn ex-collega (zij is voor tandarts gaan studeren toen ik samen met haar op het laboratorium werkte) uit Hoevelaken die al meer dan 20 jaar gratis mijn tandjes deed heeft haar tandartsenpraktijk verkocht. Na de lunch ben ik in de Renault Arkana gesprongen en naar mijn nieuwe tandarts gereden. Alles was goed dus ik was snel weer foetsie en ben meteen naar Bas gereden om te vragen wat hij van deze Renault Arkana vindt. Het werd weer eens een hilarisch commentaar zoals alleen Bas dat kan geven. “Dit vind ik echt fouter dan fouter dan fout!”, zei Bas over de nep-carbon overlay op het dashboard. “Dat deden die petjes vroeger dus dat kan echt niet hoor Daan”, zei Bas. Verder vond Bas het zeker voor dat geld een mooie auto en ook het two-tone interieur vond Bas er prima verzorgd uitzien. Wat Bas ook nog opviel was dat de normaal niet zichtbare randen onder de achterklep niet mat maar gewoon glans meegespoten zijn. Zelfs bij duurdere automerken is dat vaak mat dus ik bedoel maar. Na Bas heb ik de Samsonite kofferset uit mijn garage gerukt en gefotografeerd. Na het wegnemen de verwijderbare laadbodem gaat er zelfs serieus veel in deze Renault Arkana. Wow dat had ik echt niet verwacht! Deze Renault Arkana blijft maar verrassen dus ik ben dan ook erg benieuwd waar mijn eerste verbruiksmeting op uit gaat komen.

Samsonite kofferset
Met verwijderbare laadbodem
Met hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 2x13liter
Zonder verwijderbare laadbodem
Met hoedenplank: 3×70-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter 2×50-liter + 33-liter + 2×13-liter

Na de foto’s van de Samsonite kofferset besloot ik nog wat sfeerfoto’s te maken. Toen ik bij mijn garage linksaf sloeg richting Leiderdorp zag ik de eenzame molen langs de Kanaalweg en besloot een sfeerfoto te maken. Daarna dacht ik kom laat ik de andere sfeerfoto’s ook allemaal bij molens maken dat is weer eens wat anders. In Leiden staat nog een oude houtzaagmolen aan de Haagweg en verder de beroemde molen De Valk in het centrum. Daarna ben ik naar Katwijk aan den Rijn gereden waar ook een grote stellingmolen staat genaamd De Geregtigheid. De molen in Wassenaar-Centrum bleek helaas ingepakt in verband met een restauratie. Daarna ben ik ‘s avond na het eten naar Oud Ade en Rijpwetering gereden want daar wist ik ook nog een aantal mooie molens te staan. Dat zijn dus de kleine rode wipmolen De Vrouw Vennemolen in Oud Ade en de Lijkermolen No1 in Rijpwetering die Grondzeiler wordt genoemd. Kijk zo leer je nog eens wat tijdens het testen van auto’s. De rit naar huis was weer erg leuk want ik moest weer over die twee dubbelbaanse mini-rotondes bij Leiderdorp. Dit keer voerde ik de snelheid nog iets op maar ook met dik 60 km/u liet de Renault Arkana zich niet van de wijs brengen.

Eerste verbruik
Vrijdag ben ik lekker vroeg naar werk gegaan maar gek genoeg was het veel drukker dan anders op een vrijdag. ik keek echt mijn ogen uit zo druk was het. Gelukkig heb ik mijn favoriete testweggetjes – dus geen sluipweggetjes! – door het Wassenaarse Bos en richting Den Haag is net even rustiger dan richting Amsterdam. Op de rotonde in Wassenaar moest ik weer eens vol op de toeter want één of andere debiel die volgens mij nog half sliep reed met zijn busje amper 1 meter voor mijn neus de rotonde op. Volgens mij schrok hij zich helemaal de pleuris van mijn getoeter. Na een extra toeterrondje reed ik richting het Wassenaarse Bos waar de scheve verkeersdrempel op mij lag te wachten met zijn twee lage maar toch behoorlijk vervelende snelheidsbrekers. Dit was mijn eerste echte serieuze vering/demping-test dus ik was benieuwd. Ik stuur altijd recht op deze verkeersdrempel aan en gooi het stuur dan vervolgens hard om naar rechts. Al met al een vrij heftige vering/demping-actie die het Renault-onderstel perfect glad streek. En ook de twee heftige snelheidsbrekers voelde ik amper en dat is bij veel andere testauto’s wel anders. Op de T-splitsing sloeg ik rechtsaf richting het Wassenaarse Bos met zijn hoge snelheidsbrekers. Ik zette de Adaptive Cruise Control aan zodat ik met het SET/RES-knopje op het stuur de snelheid op kon voeren met steeds +10 km/u. Met 30 km/u voelde ik weinig onder mij gebeuren maar met 40 km/u moest de vering/demping aan het werk. Maar ook dat voelde goed aan, de meeste testauto’s laten dan al een duidelijke ‘boink’ horen. Met 50 km/u begon het serieus te worden maar ook nu weer viel het mee ten opzichte van auto’s met kwalitatief minder goede vering/demping. Ook nu weer merkte ik dat het elektrisch rijden erg grillig is en het opladen van de Li-ion accu ook. Ik kreeg sterk het gevoel dat de software die de hybride-functie regelt nog niet optimaal functioneert. Ik heb dat bij andere hybride-auto’s ook meegemaakt dus dat is niet zo bijzonder. Nieuwe technieken leveren in het begin altijd problemen op en zeker als die software-aangestuurd zijn hoor je vaak dat er naderhand updates komen.

Op weg naar de N44 is het altijd weer spannend of het verkeerslicht in de verte al op groen is gesprongen. Als er een auto voor het verkeerslicht staat weet ik dat ik even plankgas moet geven want dan springt ie meestal binnen een seconden of 10 op groen. Ik gaf bijna plankgas (had trouwens weinig zin gehad in de rijmodus Eco) toen ik me bedacht dat ik met een zuinigheidsrit bezig was. Oeps even vergeten. Ik reed dus rustig richting de N44 en tot mijn blijdschap redde ik nog net het groene verkeerslicht. Ik reed zonder af te remmen door de haakse rechterbocht en de achterkant schudde even heftig heen en weer toen ik de bocht door was. Van de N44 naar de N440 is altijd weer leuk vanwege de smalle scherpe bocht met verkeersdrempel middenin de bocht. Als ik pech hebt dan springt het fietsers-verkeerslicht in deze bocht op rood maar dat overkomt me zeer zelden. Ik kon lekker doorrijden en de auto die net nog vlak achter mij reed lag ineens ver achter. Dat zegt genoeg over de uitstekende vering/demping van deze Renault Arkana. Renault laat met deze Arkana zien dat een SUV Coupé helemaal niet duur hoeft te zijn. Zelfs de luxe R.S. Line kost maar 37.290,- euro dus ik zou het wel weten als ik een SUV Coupé zou willen kopen. Ik zou een Renault Arkana R.S. Line kopen met een Renault Twizy erbij voor de korte ritjes want zelfs dan ben je nog steeds ruimschoots goedkoper uit dan als je een BMW X4 en Mercedes GLC 300 koopt. Vrijdagavond heb ik de Renault Arkana afgetankt bij 165 km = 1:22. Dat is niet veel onder het opgegeven verbruik van 1:23,25 maar ik had eerlijk gezegd beter verwacht dan die 1:22. Ik bedoel de 1.6-liter atmosferische benzinemotor heeft een vermogen van slechts 95 Pk dus die zou niet al teveel benzine moeten verbruiken. De twee elektromotoren zijn goed voor respectievelijk 45 Pk en 20 Pk, inderdaad twee want die tweede elektromotor is een ISG = Integrated Starter Generator oftewel een geïntegreerde startmotor generator. Renault noemt het echter een HSG omdat het een High-Voltage Starter Generator betreft. Samen leveren de drie motoren een gecombineerd vermogen van 143 Pk. Volgens Renault zou je 80 procent van de tijd elektrisch moeten kunnen rijden in een stadse omgeving en ik denk dat dit wel kan kloppen. Ik las deze informatie echter te laat om het nog te kunnen testen anders had ik even een timer van werk meegenomen.

Snelwegzuinigheidsrit
Op zaterdag had ik samen met mijn moeder een mooie rit gepland staan naar een woonpareltje in Sloten/A’dam. De zus van mijn schoonzus heeft daar een woonboot en daar passen mijn broer en zij altijd op als haar zus op vakantie is. Ze hadden gevraagd aan mijn moeder of ze zin had om langs te komen dus heb ik haar gereden want met het OV daar zien te komen is een drama. Ik besloot er meteen maar een snelwegzuinigheidsrit van te maken – uiteraard in de rijmodus Eco – want overdag mag je toch nergens harder dan 100 km/u en met mijn moeder naast mij heb ik al helemaal geen haast (in de bochten dan) natuurlijk. Eenmaal op de A44 ging het ACC erop met maar 1 (= kortste afstand tot de voorligger) afstandstreepje van de totaal 4 (= langste afstand tot de voorligger). Het was niet al te druk dus ik kon prima doorrijden en exact 100 km/u blijven rijden. Het plekje was inderdaad erg mooi met allemaal woonboten in de gekste kleuren, soorten en maten. Ik zag zelfs een hele grote knalroze woonboot. Na een heerlijke gezellige en vooral zonnige middag reden we weer op huis aan. Ook dit rit verliep weer probleemloos want ook nu weer was het niet al te druk en kon ik netjes 100 km/u op het ACC rijden. Ik heb voor thuiskomst afgetankt want ik was erg benieuwd naar het verbruik. Ik kwam uit op een nette 87,5 km/4,37 ltr E10 = 1:20 exact. Volgens het opgegeven verbruik zou ik op 1:22,72 uit moeten komen maar dat is volgens mij onmogelijk. Er stond geen wind, het was mooi weer, ik heb een hele mooie constante snelheid van 100 km/u aan kunnen houden dus ja schiet mij lek.
Opgegeven verbruik
Gecombineerd verbruik op benzine: 4,9 – 5,0
Verbruik bij lage snelheid: 4,9 – 5,0
Verbruik bij gemiddelde snelheid: 4,4
Verbruik bij hoge snelheid: 4,3 – 4,4
Verbruik bij extra hoge snelheid: 5,7 – 5,8

Boomtown maandag
Maandag stapte ik met een goed gemoed in de Renault Arkana, logisch want zo’n heerlijke auto daar word je als autojournalist oprecht blij van. Ik besloot dit keer op een totaal andere manier naar werk te rijden dan vrijdag. In het weekend had ik gezien dat je met een 6-7 streepjes (8 streepjes is vol) vol geladen 1.2 kWh Li-ion accu na het indrukken van het EV-knopje op het dashboard een paar kilometer permanent elektrisch kunt rijden. Bij iets meer dan twee streepjes acculading (2 + 1/3 streepje om precies te zijn) schakelt de EV-modus zichzelf automatisch weer uit en kan het spelletje opnieuw beginnen. En elke keer als de Li-ion accu weer vol genoeg was drukte ik weer op het EV-knopje om weer een paar kilometer elektrisch te rijden en dat steeds weer opnieuw. Dat rijdt toch een stuk lekkerder dan steeds het gaspedaal moeten lossen om elektrisch verder te kunnen rijden. Laat je het namelijk aan de rijcomputer over dan schakelt de elektromotor steeds weer even uit en moet je dus de Prius-truc (de Toyota Prius was de eerste succesvolle hybride-auto met een dergelijk systeem) toepassen om steeds weer van de benzinemotor op de elektromotor over te schakelen. De allereerste auto ter wereld met een dergelijk systeem dateert trouwens al uit 1901: “In 1901 ontwikkelde Ferdinand Porsche de Lohner-Porsche Mixte Hybrid, de eerste benzine-elektrische automobiel in de wereld, gebouwd door de rijtuigenfabrikant ‘Lohner Werke’ in Wenen, Oostenrijk.” Ik vraag me af hoe ze dat in hemelsnaam geflikt hebben zonder computer + software. Terug naar huis had ik een werkelijk hilarische rit of zeg maar wedstrijdje. Het begon in Den Haag met een taxibusje van Taxi Brouwer die mij de hele tijd volgde en steeds net aan door alle reeds zwaar oranje verkeerslichten reed. Want als ik al ruim oranje had dan moet hij wel door rood gereden zijn en dat meerdere keren. Ik ken de verkeerslichtenloop uit mijn hoofd en weet dus heel precies waar de digitale flitspalen staan en of ik een verkeerslicht net wel of net niet ga halen.

Afijn bij de N44 aangekomen reed het taxibusje nog steeds vlak achter mij en besloot ik hard en strak door de slingerbocht heen te rijden. Dat was afzien voor de taxichauffeur maar ik stond ervan te kijken hoe hij de snelheid erin hield. En net toen ik dacht ik ben van ‘m verlost sloeg hij ook linksaf richting de Schouwweg. Op die weg liggen een aantal verkeersdrempels en hoge snelheidsbrekers dus ik was benieuwd of hij me daar nog kon bijhouden. Nou niet dus nu werd het allemaal een beetje te heftig voor het verlengde taxibusje maar hij probeerde het nog steeds hè! Het afremmen voor de bochten deed ik trouwens vrijwel altijd met behulp van de B-stand. Dat is de handmatige motorrem die je in kunt schakelen wanneer je maar wilt door de versnellingspook in de B-stand te duwen die achter de D-stand zit. Best handig want zo kun je de nodige remenergie regenereren en om heel eerlijk te zijn rijdt het ook veel lekkerder. Het is een kwestie van oefenen maar als je er goed in bent kun je het perfect timen. En mocht je een keer net te vroeg de B-stand ingeschakeld hebben dan duw je de versnellingspook gewoon even terug in de D-stand etcetera. Ik vind het wel jammer dat ze geen stuurflippers hebben gekozen voor de B-stand. Nu moet je steeds met je rechterhand de versnellingspook in en uit de B-stand duwen. Ik heb een keer een Hybride-auto getest die had stuurflippers voor de B-stand en het mooie daaraan was dat die B-stand ook nog eens meerdere standen had. Daardoor kon je de vertraging dus nog nauwkeuriger regelen mét je beide handen aan het stuur. Misschien een idee voor de vernieuwd Renault Arkana.

Rondje Space Business Park
Maandag was ik lekker vroeg klaar met het avondeten en besloot ik daarom alvast maar een rondje Space Business Park te doen. Deze auto heeft zo’n sublieme vering/demping dan wil je toch echt wel even weten waar de grens ligt. Omdat ze al vele maanden bezig zijn met wegwerkzaamheden aan de N206 besloot ik de voor doorgaand verkeer verboden Achterweg te nemen want daar kom je zeer zelden een auto tegen. De Renault Arkana liet zich heerlijk en uiterst makkelijk over het kartcircuit sturen waar de Achterweg nu op lijkt vanwege de tijdelijke haakse bochten en U-bochten. Bij de kruising met Katwijk-Binnen aangekomen reed ik de N206 weer op richting Klei-Oost. Ik nam de afslag Klei-Oost met een voor een Crossover totaal absurde snelheid. Ik stuurde heel erg laat in en hield de snelheid zo lang mogelijk hoog en ik was echt verbaasd hoe laat ik pas hoefde te remmen in deze waanzinnig mooie afknijpbocht. Zelfs zonder een rondje Space Business Park kan ik nu al concluderen dat deze auto zo absurd goed is voor zijn belachelijk lage prijs. Ik had overigens op de N206 rijdend de rijmodus in Sport gezet want ik wilde natuurlijk wel alles eruit halen wat erin zit. Over het viaduct heen rijdend zag ik dat het lekker rustig was dus ik kon even helemaal los gaan. De rotonde afsturend gaf ik plankgas en dook met piepende banden de haakse rechterbocht in. Daarna vloog ik stevig gas gevend door de lange flauwe linkerbocht met de banden net tegen piepen aan. Bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen gooide ik het stuur met een harde ruk in één keer om en vloog slechts heel lichtjes zijdelings glijdend naar rechts. De grip van de 18-inch Kumho Ecsta HS51 banden is werkelijk uitstekend dankzij de sublieme vering/demping. De links-rechts-combinatie moest ik rustig aan doen want er kwam net een auto aangereden. Die auto reed gelukkig verder dus daarna kon het gas er weer vol op. De lage verkeersdrempel voelde ik amper maar aangekomen bij de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor smeet ik de Renault Arkana snoeihard de bocht in. De banden piepten behoorlijk maar de veiligheidssystemen (ESP/TRC kun je niet uitzetten) grepen gek genoeg niet voelbaar in.

Daarna gaf ik weer stevig gas en vloog met een behoorlijk vaartje over de hoge verkeersdrempel. Dat voelde zo goed aan dat ik besloot gas bij te geven en met nog meer snelheid over de allerhoogste verkeersdrempel heen te vliegen. De landing was hard maar desondanks goed en daarna vloog ik met hoge snelheid de rotonde op en af en smeet de Renault Arkana heel hard de blinde rechterbocht in. Dat was duidelijk even teveel en nu greep het ESP wel keihard in en sloeg de hele boel zo dood als een pier en was de snelheid er binnen no time uit. Toch vond ik het wel een gave actie alleen is het zo jammer dat veel auto’s tegenwoordig zo volledig elektronisch dicht getimmerd zijn. De rest van rondje SBP (het laatste stuk is vrij saai) werd toch nog leuk omdat er een petje in mijn achteruitkijkspiegel met een totale noodgang aangereden kwam. En ja dan is die laatste lange flauwe linkerbocht toch best leuk als je stevig gas geeft. Ik zag dat het petje grote moeite had om aan te haken in zijn truttenschudder met blèrpijp. Daarna vloog ik over de rotonde nam de noordelijke oprit naar de N206. Ook weer zo’n hele mooie lange flauwe bocht maar dan nog weer een stuk sneller want het is een opritbocht. Na de scherpe bocht aan het begin van de oprit gaf ik plankgas nog steeds in de rijmodus Sport. Het petje dacht serieus dat hij me nu wel even bij zou houden. Nou dat was dus gààààààssss en mazzel! Ik heb echt een bloedhekel aan dit soort snuiters, ze maken me namelijk ‘s nachts altijd wakker met hun blèrpijpen dus zo’n herrieschopper even alle hoeken van het asfalt laten zien kan ik alleen maar zwaar van genieten. Bij ‘t Heen verliet ik de N206 voor de mooie opritbocht. Ik was heel erg benieuwd of het ESP hier ook zo hard ingrijpen als net op het Space Business Park. Aan het einde van de afrit draaide ik om en reed rustig naar de apex van de 180-graden opritbocht. En wat er toen gebeurde verbaasde mij eigenlijk best wel. Ik reed perfect tegen de witte lijn aan met zwaar piepende banden door de opritbocht, niets geen ingrijpen van het ESP echt helemaal noppes nada. Huh? Blijkbaar grijpt het ESP niet in als je netjes met beleid snel en strak door een bocht heen stuurt.

Doodgewone zuinigheidsrit
Uiteraard heb ik dinsdagavond ook nog een gewone zuinigheidsrit gemaakt op en neer naar Overveen in de rijmodus Eco. Ik was toch wel benieuwd of ik dan lager uit zou komen omdat ik dan langer op de EV kon rijden door de lagere snelheid. Ik heb eerder die week nog even alles uitgetest. Na het aanzetten van het EV-knopje (er gaat dan een rood ledje branden) kun je afhankelijk van de rijsnelheid – tussen de 30 en 50 km/u – 1,8 tot 2 kilometer volledig elektrisch rijden. Het rode ledje gaat weer uit bij het bereiken van 2 1/3 blokjes én als de snelheid boven de 54 km/u komt. En dat laatste gebeurde nog wel eens per ongeluk dus dan moest ik weer opnieuw op het EV-knopje drukken. Deze rit begon uiteraard bij de benzinepomp in ‘t Heen waar ik de benzinetank vol gegooid heb. Er stond exact 200 km op de tripmeter toen ik stil stond voor pomp numero 6. Het aftanken leverde het volgende verbruik op: 200 km/12,25 ltr E10 = 1:16,32. Ik had behoorlijk door gereden dus dat verbaasde mij niet echt. Toch zou er op grond van het opgegeven verbruik een lager verbruik uit moeten komen dus iets van 1:20 of zo. De rit begon lekker en eenmaal op de N206 ging het ACC er uiteraard op en wel op 80 km/u alhoewel je op dat stuk heel even 100 km/u mag rijden. Omdat het zo kort is rij ik 80 km/u want even verderop wordt en blijft de maximum snelheid ruim 14,5 km lang 80 km/u. Bij De Zilk aangekomen reed er al heel wat kilometers een busje vlak achter mij. Door het rondje over het Space Business Park wist ik precies waar de grens ligt en kon ik dus met slechts licht snelheidsverlies door de haakse rechterbocht heen sturen. Ik vind het persoonlijk altijd erg grappig hoe zo iemand dan altijd probeert bij te blijven met een voertuig dat daar helemaal niet voor gemaakt is. Bij Vogelenzang drukte ik de EV-knop in (de Li-ion accu was intussen vol) en zette ik het ACC op 30 km/u wat tevens de minimum snelheid van het ACC is. Meestal plus ik het daarna op naar 35 km/u als het rustig is. Op de bomenweg had ik nog wel elektrisch verder kunnen rijden maar de maximum snelheid is 60 km/u en aangezien je maar t/m iets boven de 50 km/u elektrisch kunt rijden heb ik dat maar niet gedaan. Dan krijg ik weer zo’n sliert auto’s achter mij hangen en daar had ik geen zin in. De bomenweg ging lekker en bij de Nachtegalenlaan in Aerdenhout aangekomen gooide ik het stuur even om zodat ik recht over de scheve verkeersdrempel heen kon rijden. Dat ging werkelijk uitstekend maar ja ik had ook niet anders verwacht. De scherpe lange S-bocht ging ook superstrak en daarna kon ik weer op de EV-knop drukken want het was nu tot aan Zandvoort 50 km/u en eenmaal in Zandvoort tot aan de boulevard. Eenmaal op de boulevard aangekomen was de Li-ion accu weer zo goed als leeg. Op de boulevard geldt een maximum snelheid 60 km/u en op de duinenweg 80 km/u zodat de Li-ion accu zichzelf weer volledig op kon laden. Afijn op de terugweg was het weer hetzelfde riedeltje en zo kwam ik anderhalf uur na vertrek weer bij de benzinepomp in ‘t Heen aan. Na aftanken kon ik gaan rekenen en dat leverde 69,8 km/3,16 ltr E10 = 1:22,08 op. Ik had eerlijk gezegd een lager verbruik verwacht, iets in de buurt van de 1:24-1:25.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,6 seconden

Topsnelheid

174km/u

Vermogen

B+2xE – 70(95) + 33(45) + 14,7(20) kW (pk)/rpm

Koppel

B+E – 144 + 205 (gec. 260) nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

16

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

4,9-5,0 liter/100 km

Snelweg

4,3-4,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,4 liter/100 km

C02 uitstoot

112 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.568 mm

Breedte

1.821 mm

Hoogte

1.576 mm

Wielbasis

2.720 mm

Spoorbreedte voor

1.562 mm

Spoorbreedte achter

1.584 mm

Massa leeg

1.410 kg

Max. toelaatbare massa

1.961 kg

Laadvermogen

551 kg

Aanhanger geremd

760 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

492 liter

Bandenmaat

215/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand