Renault Scenic XMOD Bose Energy TCe 130 Stop & Start 2013 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland NV



Geen MODderfiguur!
Heel soms kom ik een auto tegen waarvan ik het bestaan niet wist, deze Renault Scénic XMOD is zo’n auto. Het feit dat ik ’m persé wilde testen is dan ook niet voor niets, ik vind deze auto namelijk veel mooier dan de gewone Scénic. Het uiterlijk van deze auto spreekt mij veel meer aan, maar ik had eigenlijk geen idee waarom nou precies. Omdat de auto per ongeluk dubbel was geboekt kon ik ’m pas na het weekend ophalen, maar dat maakte mij niets uit want ik heb toch geen planning of deadline zoals een gedrukt automagazine. Voor de verandering ben ik dit keer eens niet op de motor, maar met mijn Renault Twizy naar Renault gereden. Ik moest donderdag 29 november namelijk toch voor een servicebeurt naar Renault Nieuwendijk in Aalsmeer dus dat kwam goed uit. Dan kon ik mooi bij de Renault-importeur vandaan even op en neer naar Aalsmeer rijden. Na een mooie rit binnendoor door het fraaie Hollandse polderlandschap reed ik bij Leimuiden de 1000-drempelweg op richting Rijsenhout. Daar reed een vrachtwagen met oplegger voor mij met 4 auto’s erachter. Geen van de auto’s durfde de vrachtwagen met oplegger in te halen omdat de weg daar behoorlijk smal is. Ik denderde er echter heerlijk langs met mijn kleine smalle Renault Twizy, wat een fantastisch autootje is dit toch! Bij Schiphol-Rijk aangekomen bleek de doorgaande weg afgesloten, een vrachtwagen met oplegger die net iets te ver door was gereden moest draaien. En ook nu weer lachte ik alle andere automobilisten uit, want ik reed snel even over het fietspad langs de vrachtwagen met oplegger.

Na mijn Renault Twizy aan de stekker te hebben gehangen bij Renault Nederland, stapte ik even later in een zilveren Renault Scénic XMOD. Het had eigenlijk een gele moeten zijn maar degene voor wie de Renault Scénic XMOD is aangeschaft wilde liever een minder opvallende kleur. Opvallend is dat er op de Nederlandse snelwegen voor de overgrote meerderheid grijze, witte en zwarte auto’s rond rijden zie ook foto. Na het instappen had ik meteen een lekker gevoel puur op grond van het ‘lekkere’ uiterlijk, grappig dat dit zo’n psychologisch effect heeft op een bestuurder. Toen ik een dag later mijn zwager de Renault Scénic XMOD liet zien was hij het volledig met mij eens. Alleen had hij zoiets van: “Wat zijn die wielen klein!” Dat dacht ik zelf ook voor vertrek maar nadat ik had gezien om wat voor merk en type banden het ging wist ik genoeg. De Continental CrossContact van 16-inch zijn namelijk gemonteerd met het oog op het rijden in de sneeuw en onverharde wegen. Een logische keuze gezien het Crossover-karakter van deze fraaie auto, die overigens in tegenstelling tot veel andere Crossovers een speciaal tractiecontrolesysteem genaamd Extended Grip heeft. En dat maakt deze auto een stuk aantrekkelijker dan een gewone Crossover, omdat je met deze Crossover wel degelijk uit de voeten kunt in licht- tot middelzwaar terrein.

Mooi maar…
Het is een maar al te bekende uitspraak over een mooie vrouw, mooi maar misschien is het wel een ontzettende… afijn vul zelf maar in. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat wel een beetje dacht nadat ik ingestapt was. Tijdens het afstellen van de elektrisch bedienbare bestuurdersstoel, spiegels en het stuur verdween er echter al iets van die bevooroordeeldheid. De bestuurdersstoel bleek perfect in te stellen qua zithouding en dat maak ik wel eens anders mee, want het overkomt me regelmatig dat de leuning niet ver genoeg naar voren gezet kan worden. Zo niet bij deze Renault Scénic XMOD waarvan de zitting en leuning niet alleen exact de juiste hardheid hebben, ook de bekleding is van uitstekende kwaliteit. Na het inschakelen van de 1ste versnelling kon ik daar direct de versnellingsbak (en de mooi doseerbare koppeling niet te vergeten) bij optellen, en nog voordat ik de provinciale weg opdraaide de vering/demping ook. Wat ik verwacht had is een lullige (even zwaar gechargeerd gezegd) gezinsauto te testen, maar dit is het tegendeel van wat ik verwacht had. Wie verwacht er nou de perfect schakelende versnellingsbak à la een sportauto, en een werkelijk uitstekende vering/demping die zo door Renault Sport ontworpen lijkt te zijn. Mijn voorgevoel dat deze vreemde eend in de bijt wel eens erg leuk zou kunnen zijn blijkt dus amper onderweg nu al te gaan kloppen. Wat bij mij dan weer de vraag doet rijzen waarom deze uitstekende Scénic een ondergeschoven kindje is in Nederland. Als ík zou mogen kiezen dan zou ik altijd voor deze Crossover Scénic kiezen.

Raar ik rijd pas twee dagen in deze Renault Scénic XMOD, maar ik heb het gevoel dat ik er al een week in rijd. Dat komt denk ik omdat ik dit weekend moest werken en omdat ik de Renault Scénic XMOD maandag heb opgehaald in plaats van vrijdag. Het rijden in deze Renault Scénic XMOD lijkt nog het meeste op dat van de laatste Nissan Qashqai die ik heb getest. Ook die auto blonk eigenlijk in alles uit en gezien de samenwerking tussen Nissan en Renault verbaast mij dit dan ook niets. De rit naar huis vanaf Renault Nederland over de snelweg beviel mij uitstekend, maar het enige dat ik maar niet kon vinden was de USB-poort. Ik heb me echt helemaal suf gezocht want ergens moest-ie zitten, want dat stond namelijk op het display aangegeven. Ik gaf mijn zoektocht op en ben stevig op het gas naar huis gereden. In eerste instantie was ik verbaasd want ik dacht onderweg te zijn met een TCe 115-motorblok onder de kap. De Renault Scénic XMOD bleek echter een versie met een TCe 130-motorblok. Het mag dan maar 15 Pk verschil zijn, maar geloof me dat voel je echt goed! Het 1.2-liter turbo motorblok trekt de Renault Scénic XMOD in de vierde-vijfde-zesde versnelling met gemak richting de 150-160 km/u. Maar wil je met een snelheid van zo’n 120 km/u even snel inhalen dan moet je toch echt terug naar de vierde versnelling.

De weg kwijt
Op het moment dat ik dit schreef was ik echt even de weg kwijt, ik wist gewoon niet meer wat voor dag het was. Meestal hou ik dat gevoel de hele week als ik maar 1 dag (altijd de zondag) in het weekend heb gewerkt, en daarna dan op een maandag vrij ben. Het is nogal vervelend omdat ik dan vaak moeite heb de chronologische volgorde van wat ik getest heb op een rijtje te krijgen in mijn hoofd. Dinsdag was een waardeloze testdag vanwege een ernstig ongeval op de A4 die al vroeg op de ochtend gebeurd was. Er waren twee vrachtwagens op elkaar geklapt en één van de twee had chemicaliën aan boord. De gevolgen van een volledig afgesloten snelweg in beide richtingen laten zich raden. Ik ben dus maar niet achterom over de rotondes gereden, want iedereen wilde uiteraard de snelweg af en binnendoor verder rijden. Het werd dus al met al een behoorlijk saaie nietszeggende rit. ’s Middags uit werk vandaan was het gelukkig een stuk leuker, en kon ik mijn verloren testtijd ruimschoots inhalen. Ondanks de grootte van de auto merk je daar helemaal niets van tijdens het rijden. Het goede stuurgedrag (de feedback is uitstekend), de uitstekende wegligging dankzij de al even uitstekende vering/demping, de dito versnellingsbak, de goed zittende stoelen maken dat ik dingen met deze auto doe alsof het vanzelf gaat. Ik hoef totaal niet na te denken over wat de auto gaat doen, want ik weet het al voordat ik bijvoorbeeld knalhard over die rotonde heen stuur. Wat mij nog het meest verbaasde is de uitstekende grip van de slechts 16-inch* grote Continental ContiCrossContact Lx2 (speciaal ontworpen) banden. Ik gleed over de eerste rotonderand heen alsof er sportbanden om de velgen zaten. Echt verrekt goede banden deze Continentals!

Bij de volgende grote rotonde hebben ze een rijstrook buitenom aangelegd, daardoor kan het verkeer vanaf de snelweg de provinciale weg oprijden zonder de rotonde te kruisen. Er kwam een Volkswagenbus aangereden met een behoorlijke vaart, dus ik dacht laat ik eens kijken of ik die voor kan blijven. Ik gaf gas op de rotonde maar de Renault Scénic XMOD bleef netjes grip houden, en ook bij het verlaten van de rotonde – een erg lastige dalende bocht rechtsaf – bleef de Renault Scénic XMOD netjes op de ideale lijn. ik voelde het ASR/ESP + de onderstuurcontrole(!) uiteraard ingrijpen, maar het lukte me om de snelle Volkswagenbus (dit was overduidelijk een getunede Volkswagenbus) voor te blijven. Ik had dat niet verwacht omdat de rijstrook van de Volkswagen bus een flauwe snelle bocht buitenom de rotonde is. Veel mensen vinden dit soort testjes onzin, maar voor mij zijn ze een goede graadmeter van wat een auto kan. Natuurlijk kan ik deze test ook zonder ’tegenstander’ doen, maar dat zegt minder omdat je dan geen vergelijk hebt. Op naar de volgende rotonde die ik weer eens ouderwets veel te hard opreed, de rotonde was namelijk helemaal leeg dus dan kan ik dit ook doen. Ooit deed ik dat met een Abarth Punto Evo esseesse en die raakte volledig de weg kwijt door een – naar mijn mening – constructiefout aan de Koni FSD-schokdempers. Ondanks de te hoge snelheid rondde de Renault Scénic XMOD de rotondebocht op fantastische wijze. Wel jammer dat het ESP niet uitgezet kan worden maar het zij zo. Ook nu weer lieten de banden zich van hun beste kant zien, normaal gesproken had ik allang weg moeten glijden met dit type semi-terreinbanden.

* [quote Renault.nl]
16-inch ‘Modder en Sneeuw’ banden. In combinatie met het tractiecontrolesysteem Extended Grip zorgen deze banden met een speciaal loopvlak voor meer aandrijving op onverharde ondergrond.
[/quote Renault.nl]

Nattigheid of niet?
Het blijft een mooie uitspraak “Ik voel nattigheid” en het leuke is dat het voor tweeërlei uitleg vatbaar is bij een auto. Rijden in de regen is voor mij één van de leukste dingen om te doen tijdens een testweek. Het levert zoveel meer informatie op over de veiligheidsystemen dan droog weer, dat ik altijd hoop dat ik minimaal 1 dag regen heb tijdens een testweek. Er is geen beter weer om de veiligheidssystemen in een auto zo goed te testen als in de regen. Het valt mij op dat bijna geen enkele autojournalist doelbewust de veiligheidssystemen test. Waarom niet vind ik onbegrijpelijk want er blind vanuit gaan dat deze veiligheidssystemen altijd hun werk doen vind ik ronduit dom. Afgelopen vrijdag gaf de webmaster van Autotesten.nl mij de Kijk met daarin een artikel met de titel “De auto grijpt het stuur”, dit naar aanleiding van de zelfsturende auto van Google. In dat artikel stond geschreven dat er gemiddeld minimaal 25 bugs (=fouten) zitten in elke 1.000 regels software. Het is daarom dan ook niet zo gek dat vliegen veel veiliger is dan autorijden. Een nieuwe Boeing 787 Dreamliner heeft namelijk maar 6,5 miljoen regels software, terwijl een nieuwe Mercedes zo’n 100 miljoen regels software heeft vertelt een professor regeltechniek Maarten Steinbuch van de TUE in het artikel. Dat houdt dus in dat er 2,5 miljoen bugs zitten in de software van die Mercedes (een hele goede reden om toch vooral geen Mercedes te kopen). Dat zijn natuurlijk bijna allemaal onschuldige bugs, maar ik heb het vermoeden dat er ook minder onschuldige softwarebugs zijn. Het grote probleem is dat ik het bij een vermoeden moet houden, want keihard bewijs heb ik (nog) niet maar ik hoop dat ik het er ooit van zal komen. Professor dr. ir. Maarten Steinbuch heeft mijn mail gepubliceerd op zijn blog en ook ge-cc’t aan een andere professor die gespecialiseerd is in automotive software. Deze professor bleek net in het buitenland te zitten op een congres in Bilbao over certificering van automotive software. Want wees nou eerlijk niemand stapt toch in een zelfsturende auto waarvan de software niet gecertificeerd is.

Geen nattigheid!
Dus toen het woensdagavond zeek van de regen ben ik in de Renault Scénic XMOD gestapt om te kijken of ik nattigheid zou voelen tijdens het rijden in de nattigheid. De eerste heftige actie was in de bocht van de rotonde na de S-bocht aan het einde van de Kooltuinweg aan de rand van Valkenburg ZH. Zonder enige vorm van onderstuur knalde ik de rotonde af, er zit geen elektronisch sperdif op deze Renault Scénic XMOD maar het voelt wel als. De samenwerking tussen het ASR, het ESP en de onderstuurcontrole gebeurt zo ontzettend vloeiend dat ik plankgas door de bocht heen kon knallen. Ik was onder de indruk en het deed mij sterk denken aan mijn natte ervaring in de Renault Captur, die deed dat ook zo ontzettend goed. Op naar het verlaten Space Business Park waar ik me perfect uit kan leven. Nou ja uitleven??? Wat ik ook deed de Renault Scénic XMOD was niet onder de indruk van mijn gooien en smijten. Ik heb 3 rondjes gereden en pas toen ik op de lege vrachtwagenparkeerplaats het stuur wel heel erg hard in één keer omgooide voelde ik het ESP keihard ingrijpen. Toch wel jammer dat het ASR/ESP niet uitgezet kunnen worden!

Op naar de oprit bij ’t Heen want als de Renault Scénic XMOD dat overleeft dan is-tie (althans de veiligheidssystemen) echt goed. Ik reed langzaam op de bocht af schakelde terug naar de 2de versnelling. Nog op het rechte stuk gaf ik plankgas en stuurde superstrak door de opritbocht heen. Ondertussen voelde ik alles onder me protesteren tegen deze heftige behandeling, maar dankzij de veiligheidssystemen gebeurden er geen gekke dingen. Voor de opritbocht bij ’t Heen ben ik ook nog plankgas de oprit opgereden bij het Space Business Park. En ook hier gaf de Renault Scénic XMOD geen krimp, ik gleed zelfs niet eens de N206 op zoals nog wel eens wil gebeuren als ik hier met ruim 130-140 km/u aan kom knallen. Dan blijft er nog maar één mogelijkheid over, en dat is helemaal op de grens rijdend over de rotonde en door de S-bocht heen knallen aan het einde van de Kooltuinweg. Nu trok de Renault Scénic XMOD het dan eindelijk niet meer en begon te glijden, maarrr de manier waarop was zo mooi gecontroleerd dat ik een diepe buiging maak voor de Renault Scénic XMOD.

Afscheid met rondje
Er bestaan rondjes en rondjes, een rondje in het café kost je tegenwoordig een behoorlijke duit. Tijdens de bierproefavond (een leuke avond over het zelf brouwen en proeven van bier) die ik had georganiseerd gaf ik een rondje en dat kostte me ruim €57,50 en dat is ruim 6 maal meer dan toen ik jong was! De grote grap is dat ik helemaal niets heb met alcohol, maar wel van een écht biertje houd op zijn tijd. Maar goed er zijn ook rondjes waar ik heel veel van houd, en die zijn bovendien vele malen goedkoper dan een rondje geven in een café. Een rondje over het rotondecircus is uiteraard het ander soort rondje dat ik bedoel. Nadat ik had uitgevonden dat de wegligging meer dan goed is, was ik uiteraard benieuwd naar een rondje rotondecircus. Maar ja eigenlijk wist ik de uitslag al, want een auto die zo goed is op droog én nat wegdek in de bochten en op rotondes…… Ik ben twee rondjes over het rotondecircus gereden, en het ene rondje was nog heftiger dan het andere. Ik probeerde tijdens het tweede rondje de Renault Scénic XMOD bewust in onbalans te brengen. Maar daar is toch wel iets meer voor nodig merkte ik, want het ASR/ESP functioneert werkelijk perfect! Het lijkt nog het meest op het rijden in een Alfa Romeo Giulietta, die auto geeft de bestuurder ook het gevoel dat het niet mis kan gaan. De titel is dan ook goed gekozen, want je slaat absoluut geen MODderfiguur met deze auto. En dat modderfiguur bedoel ik ook letterlijk, net als met de Peugeot 2008 kun je ook met deze Renault Scénic XMOD de modder in. Ik heb helaas geen mooi filmpje kunnen vinden zoals bij het testverslag van de Peugeot 2008, maar kijk gewoon even het filmpje in dat testverslag en dan kun je goed zien wat je nog met deze voorwielaangedreven Renault Scénic XMOD kan in licht- tot middelzwaar terrein. Ik heb jammer genoeg geen tijd kunnen vinden om het zelf even uit te proberen.

Die avond was ik erg vroeg klaar op werk, er waren namelijk een aantal cliënten niet op komen dagen. Ik ben op weg naar huis dus puur voor de lol nog maar even een rondje over het rotondecircus gevlogen. Nu kreeg ik de Renault Scénic XMOD wel aan het glijden, maar op dat moment reed ik dan ook zo ontzettend op de grens dat het gewoon niet anders kon. Let wel, veel andere auto’s zouden het op dat moment allang af hebben laten weten. Bij de koeienrotonde aangekomen besloot ik er een extra schepje bovenop te doen, en dus vloog ik véél heftiger dan normaal over de rotonderand heen. En eindelijk raakte de Renault Scénic XMOD serieus in onbalans en begon zowaar uit te breken. Totdat ik na de rotonde weer netjes rechtdoor reed, want toen had ik toch weer zoiets van dit viel eigenlijk best mee, het kan blijkbaar nòg heftiger dan dit! Omdat op donderdagavond de benzine bij de Tango een stuk goedkoper is en ik toch moest tanken ben ik even over de andere kant van Leiden naar huis gereden. Na het aftanken kwam ik exact op 1:10 uit en dat viel me eigenlijk wat tegen, ik had deze auto zuiniger ingeschat. De volgende dag ben ik heel rustig naar de Kia-importeur in Breukelen gereden, want ik moest de nieuwe Kia Carens ophalen. Ik zou de Renault Scénic XMOD dan in de avond weer ophalen samen met mijn zwager. Ook weer rustig terug naar huis rijdend met snelheden 50-60-70-80-100 km/u kwam ik uit op een verbruik van 1:14. Ook nog steeds aan de hoge kant maar het zij zo.

Mooi in balans
Na ruim een week rijden was ik nog steeds erg enthousiast over de Renault Scénic XMOD. Toch heb ik wel één echt serieus kritisch punt, zo vind ik het verbruik aan de hoge kant daar verandert ook een start&stopsysteem helemaal niets aan. Met een ander motorblok dan wel andere tuning moet dat met gemak omlaag te krijgen zijn naar mijn mening. Het dashboard vind ik niet verkeerd maar van mij had dat wel een beetje een MOD-look oftewel terreinlook mogen hebben. Wat mij direct opviel is de digitale toerenteller, iets wat ik de laatste jaren steeds vaker zie. Verder heeft ook deze Renault uiteraard R-Link, een multimedia-systeem dat ik voor het eerst tegenkwam op de nieuwe Clio. Zo kun je hier o.a. op zien wat de luchtkwaliteit is, maar ook hoe netjes je rijdt met behulp van het programma Driving eco2. Ik heb er nog maar eens even de brochure erop nageslagen. [quote Renault.nl] Met Renault R-Link blijft u verbonden tijdens uw reis: uw contactpersonen, muziek, handige apps op internet en dat alles heel eenvoudig en binnen handbereik via het touch screen of de bedieningen op het stuur. Met de intuïtieve spraakherkenning R-Link Voice voert u een bestemming in, belt u een contactpersoon uit uw telefoonboek of opent u een app. In de R-Link Store kunt u talrijke andere ludieke of auto-apps vinden en downloaden. Open de voorgeïnstalleerde apps (e-mails, R-Link Tweet, Renault Route Service, weersverwachting) of de LIVE Services en Coyote Series. Dagelijks uw brandstofverbruik beperken wordt eenvoudig dankzij het programma Driving eco2 en de persoonlijke adviezen; ten slotte, anticipeer op de risico’s van de route met HD Traffic (=TomTom Live). [/quote Renault.nl]

Na het aansluiten van mijn iPod Touch merkte ik dat het doorzoeken van mijn songlist niet echt snel gaat. Misschien dat een display à la een mini iPad hier verbetering in kan brengen. Ik verwacht dan ook dat in de nabije toekomst veel automerken het voorbeeld van Tesla zullen volgen. Het geluid uit de speakers klinkt goed maar ik had ook niet anders verwacht van een merk als Bose. Van welk merk de stoelen zijn weet ik niet maar ze zitten erg lekker, en de zit achter het stuur is lekker rechtop. Toen ik met de familie ging rijden heb ik nog even gevraagd hoe de zit achterin is, en ik kreeg te horen dat er ruimte zat was. Nog weer verder naar achteren bleek dat de bagageruimte behoorlijk is voor een auto van dit formaat. De op één na grootste Samsonite kofferset paste er net niet helemaal in, één 33-liter koffer moest buiten blijven staan. Op de voorlaatste avond moest ik mijn moeder nog even ophalen bij mijn zusje in Katwijk aan Zee. Omdat de straatverlichting het weet eens niet deed was het donkerder dan normaal, en misschien daardoor viel het mij extra op dat de knopjes niet verlicht zijn. Best onhandig en totaal onnodig want de Kia Carens en de Citroën Grand C4 Picasso die ik respectievelijk voor en na de Renault Scénic XMOD heb getest hadden dit wel. Op weg naar Katwijk aan Zee heb ik nog even een remmentest gedaan, die was ik namelijk totaal vergeten. De remmen zijn goed doseerbaar, en met hoge snelheid al remmend een bocht induiken gaat de Renault Scénic XMOD prima af net als vol in het ABS remmen.

Specificaties

Jaargang

2013

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,4 seconden

Topsnelheid

190km/u

Vermogen

96(130)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

205/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.198 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Differentieel

Extended Grip

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11.05 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,4 liter/100 km

C02 uitstoot

145 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.372 mm

Breedte

2.704 mm

Hoogte

1.656 mm

Wielbasis

2.704 mm

Spoorbreedte voor

1.544 mm

Spoorbreedte achter

1.559 mm

Massa leeg

1.316 kg

Max. toelaatbare massa

1.968 kg

Laadvermogen

652 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

705 kg

inhoud bagageruimte

480 liter

Bandenmaat

215/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand