Renault Talisman Initiale Paris Energy dCi 160 EDC 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



La Talisman c’est ici!
[modus Specsavers aan] Mijn nederige excuses voor het feit dat ik niet gezien heb dat de motorkap van de Renault Talisman open stond (de veiligheidspal zat er uiteraard wel op) toen ik de actie- en sfeerfoto’s aan het maken was. Pas aan het einde van de fotoshoot bij museum “Het Corpus” zag ik, naast de auto staand om instructies te geven aan mijn zwager, dat de motorkap open stond. Uiteindelijk bleek ik, op 1 actiefoto na, precies genoeg actiefoto’s met een dichte motorkap te hebben. Daarna ging het regenen en had ik geen mogelijkheid meer om nog die ene goede actiefoto, laat staan alle sfeerfoto’s opnieuw te maken. [modus Specsavers uit]

Als motortrotter ging ik in het begin altijd op reis zonder Talisman, maar tegenwoordig ligt er een 1 eurocent muntje (=Talisman) op de bodem van mijn tanktas. De grootmoeder van mijn Duitse ex-vriendin heeft die erin gedaan, en omdat deze vrouw mij zeer dierbaar was ligt dat muntje nog steeds op de bodem van mijn tanktas. Als ik binnen nu en 5 jaar van Leiden naar Wladiwostok ga rijden op de motor, gaat mijn Talisman dus weer mee op motorreis. De Talisman waar dit testverslag over gaat is echter véél groter dan de Talisman zoals iedereen hem kent. Eindelijk weer eens een echte klasse-sedan van Renault en wat voor één! De neus van deze sedan is die van Cleopatra (Panoramix: “Dat neusje!”) vergeleken bij de neuzen van de sedans van de Duitse automerken. Ik had de sterkste diesel in de uitvoering Initiale Paris mee, het absolute topmodel van de Renault Talisman. Vanuit het Renault-gebouw zag ik de Renault Talisman op de parkeerplaats staan, een donker model dat in de stralende zon paars schijnt te zijn kreeg ik te horen. Na het plaatsnemen voelde het alsof ik ineens van die net nog bijna 5 meter lange sedan in een persoonlijke cockpit ging zitten. De auto lijkt na het plaatsnemen niet alleen meteen veel kleiner, maar voelt ook zo aan tijdens het rijden. Ik besloot net als met de Renault Mégane GT niet de 1.000-drempelweg door Rijsenhout te nemen maar de oprit naar de A4 bij Hoofddorp. Gewoon omdat ik wist dat ik nog genoeg verkeersdrempels tegen zou komen, in tegenstelling tot zo’n mooie lange oprit naar de snelweg. Ik kon mezelf gelukkig goed positioneren op weg naar het stoplicht maar helaas stond er toch nog een BMW – ook een sedan – voor mij. Bij groen bleef de BMW wel heel erg lang links rijden, maar gelukkig voor mij kun je nog heel lang op de 2de rijstrook doorrijden voordat het overgaat in 1 rijstrook. Ik gaf stevig gas en dan gaat zo’n twinturbo diesel er lekker vandoor, het ging zelfs zo hard dat ik met 150-160 km/u nog steeds accelererend door de opritbocht heen reed. En met zo’n groot gemak dat kan echt alleen maar in een auto met 4Control, en die BMW…. ach die was allang verworden tot een stipje in mijn achteruitkijkspiegel.

Eenmaal op de snelweg moest ik even het knopje van de ACC zoeken, waarna ik de ACC heb geactiveerd en de afstand tot mijn voorganger meteen op 1 streepje heb gezet. Het ritje naar Leiden is werkelijk als een waas aan me voorbij gegaan, deze auto is zo stil, rustgevend en een en al luxe dat het gewoon onvoorstelbaar is vergeleken met een vergelijkbare Renault sedan van vijf jaar geleden. Renault heeft echt hele grote stappen gezet de laatste jaren, en met name het 4Control + EDC in combinatie met het Multi-Sense-systeem mogen er zijn. Je kunt alles – motortuning/4Control-standen/EDC-standen/etc. – persoonlijk instellen en dat vind ik ronduit geniaal. Ik stelde op het zeer fraaie 8,7-inch grote touchscreen de motortuning in op Eco en de rest op Sport, want ik heb geen zin in een hoog verbruik maar ik hou wel van sportief rijden en daar past geen comfortabel afgestemde vering/demping bij. Zelfs de dure modellen van Lexus hebben die mogelijkheid niet om maar eens een voorbeeld te noemen. En uiteraard moet ik nog even de Nederlandse Senior Vice President of Corporate Design Renault Laurens van den Acker noemen. Want wat hij allemaal tekent op de computer mag er zijn, kijk maar naar de populaire Clio, de vooruitstrevende Espace en de zeer fraaie volledig nieuwe Talisman. Oh en niet te vergeten mijn grappige elektrische Renault Twizy met zijn (optionele) switchblade deuren. Na mijn heerlijke ‘zweefvlucht’ richting Leiden was het tijd om de snelweg te verlaten. Ik weet niet eens meer in welke stand het Multi-Sense stond, maar volgens mij maakt dat op deze mooie afrit niet eens zoveel uit. Vlak langs de vangrail sturend (=ideale lijn) stuurde ik meteen daarna hard naar links en dat voelde goed aan, geen onbalans of torderen of wat dan ook. De eerste tiental kilometers voelde heerlijk aan dus dit zou een leuke testweek gaan worden, totaal anders dan de Renault Mégane GT maar toch ook een beetje hetzelfde want 4Control.

Hoe omschrijf je zoiets heerlijks nou?
Na twee dagen rijden had ik zoiets van: “Wat ga ik in hemelsnaam allemaal schrijven over deze auto?” Deze auto rijdt/schakelt/stuurt/zit zo fijn dat ik eigenlijk gewoon zou willen schrijven: “Hét is gewoon lekker!” Op zaterdag ben ik overal en nergens naartoe gereden om dingen te halen in de stad, op en neer naar mijn appartement, actie- en sfeerfoto’s maken met mijn zwager etc. En altijd weer dat lekkere gevoel van de 4Control in een bocht of op een rotonde, het is verslavend lekker en bijna niet te omschrijven. Dit is nou een typisch voorbeeld van een systeem dat je alleen kan voelen en ervaren terwijl je aan het rijden bent. Tijdens het rijden in deze Renault Talisman moest ik denken aan de neergang en opkomst van de Duitse automerken in de jaren 70 en 80. Vooral Audi en BMW stelden toen niet zoveel meer voor, maar na een proces van modernisering kwamen ze weer helemaal terug. Op dit moment heb ik echter het gevoel dat ze totaal de boot aan het missen zijn qua innovaties en design. Waar Renault steeds met verrassende modellen komt qua design en innovaties daar blijven de Duitse automerken gewoon ver achter. Het design van Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen vind ik echt hopeloos ouderwets en uitermate conservatief. De Nederlandse Laurens van den Acker mag je dan ook terecht een man met visie noemen. Toen ik mijn Renault Twizy kocht wist ik niet dat hij de ontwerper was van dat elektrische autootje, en het is nog steeds mijn lievelingsauto ik verkies ’m zelfs boven een Tesla Model S. De lol en de bekijks die ik met dit kleine elektrische autootje heb gaat gewoon nooit vervelen. Ik heb ‘m nu ruim 3 jaar en ben niet van plan ’m ooit nog te verkopen, het enige onderhoud tot nu toe zijn vier banden, vier setjes remblokken en een ruitenwisser meer niet. Daarom snap ik er dan ook niets van dat bv. BMW niet een dergelijk elektrisch autootje op de markt brengt. Vroeger hadden ze de grappige BMW Isetta, een autootje dat op de Messerschmitt driewieler lijkt. Verder hoop ik dat Renault met een fraaie elektrische sedan op de proppen komt.

’s Middags heb ik even de ontbrekende 50-liter Samsonite koffer opgehaald bij mijn oudste zus. Mijn familieleden lenen namelijk regelmatig een Samsonite koffer als ze op reis gaan. De dag ervoor wilde ik de Samsonite kofferset al fotograferen maar was ik helemaal vergeten dat ik een 50-liter koffer had uitgeleend. De vorm van de kofferbak is wat lastig maar dat is eigenlijk bij alle sedans zo, dat komt door de montage van speakers en ander audiospul in de kofferbak. Toch viel het mij mee wat er aan koffers in past.

Samsonite kofferset
3×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter + nog wat ruimte voor zachte bagage

Op weg naar mijn moeder moest ik weer over de Churchilllaan en daar werd ik helemaal knettergek van die Coyote-dame die elke keer maar weer dingen riep over stoplichten en flitsers. Echt waardeloos en vooral dat ik elke keer opnieuw die stem uit moest zetten, nee daar maken ze mij niet blij mee want de muziek gaat dan elke keer hard-zacht-hard-zacht-hard-etc. Toen ik op het zoveelste rode stoplicht afreed heb ik even de werking van het ACC getest, maar helaas schakelde dat zichzelf uit bij een snelheid van 40 km/u. Jammer want ik vind een ACC dat de auto afremt en stilzet persoonlijk fijner. Er stond trouwens nog een fout in de online brochure want daar las ik dat het ACC zichzelf uitschakelt bij 30 km/u. Jammer ook trouwens dat het ACC niet werkt onder 50 km/u, ik vind het namelijk erg handig als ik het ACC aan kan zetten in een 30-zone. Daar moeten ze echt wat aan doen bij een update want in een topmodel moet alles toppie zijn! Wat ik wel toppie vind is de Twin Turbo 1.6-liter dieselmotor, lekker sterk onderin maar ook bovenin nog krachtig genoeg voor deze grote en lange sedan. Uiteraard heb ik als liefhebber van techniek nog even wat informatie en een filmpje opgezocht over dit ‘kleine’ diesel motorblok.

[quote Media.renault.com]
Nieuwe 1.6 Energy dCi 160 Twin Turbo-motor
De Energy dCi 160 Twin Turbo, het recentste resultaat van de downsizing-aanpak van de onderneming, is de eerste 1.6-dieselmotor die wordt voorzien van dubbele turbovoeding. Met een cilinderinhoud van 1.598 cc ontwikkelt hij een vermogen van 160 Pk en een royaal koppel van 380 Nm, wat hem qua prestaties op het terrein brengt van 2-liter motoren. Een primeur voor een 1.6-litermotor, met bovendien een verbruik en een CO2-uitstoot die 25 procent lager liggen. Sterke prestaties dankzij knowhow op het vlak van dubbele turbovoeding. Met de “Twin Turbo”-technologie kan in een dieselmotor veel koppel bij lage toerentallen gecombineerd worden met een hoog vermogen, met evidente voordelen voor het rijplezier.
Het systeem bestaat uit twee serieel geplaatste turbocompressors:
– De eerste turbo met zeer lage inertie zorgt voor een hoog koppel van in de lage toeren, met zeer alerte reacties tijdens het wegrijden en de acceleraties als resultaat. De soepele en levendige motor levert 90% van zijn maximumkoppel al vanaf 1.500 toeren, met dus een alerte respons, sterke hernemingen vanuit de lage toeren en pittige acceleraties.
– De tweede turbo neemt het over in de hogere toeren en zorgt voor een hoog vermogen (100 Pk/liter cilinderinhoud) zonder ademnood, voor constante, gelijkmatige en lineaire acceleraties.
De motor blijft altijd in het toerentalbereik waarin zijn rendement optimaal is, met dus voordelen voor het verbruik en de CO2-uitstoot. Een hightech motor met technologie die het resultaat is van de F1-knowhow van Renault. De knowhow op het vlak van geavanceerde turbo’s is niet de enige link tussen de 1.6 Renault Energy F1 en de 1.6 Renault Energy dCi. Het Energy dCi 160 Twin Turbo-blok maakt op verschillende punten gebruik van technologie die voortvloeit uit de expertise van Renault in de F1, met name op het vlak van de koeling en het tegengaan van wrijvingsverliezen:
– Een dwars watercirculatiesysteem voor een snelle en doeltreffende koeling van de verbrandingskamer.
– Zuigerveren met U-Flex-geometrie (in de vorm van een “U”): door de zeer flexibele U-vorm kan de geometrie zich aanpassen aan de vervorming van de cilinder (als gevolg van de temperatuur en druk in de cilinder) om zo het beste compromis te bereiken tussen efficiëntie en wrijving.
– Een oppervlaktebehandeling met DLC (Diamond Like Carbon) voor de klepstoters om wrijving te verminderen.
De 1.6 Energy dCi 160 Twin Turbo-motor krijgt een injectiesysteem dat werkt met een druk van 1.800 bar om de dubbele turbovoeding mogelijk te maken. Met een NOx Trap en een systeem voor de regeneratie van de roetfilter voldoet hij aan de uitstootnorm Euro 6b. Door zijn efficiëntie kan de motor doeltreffend wagens met grotere afmetingen aandrijven. Hij zal met name worden gebruikt in de toekomstige wagens van Renault voor de segmenten D en E.
[/quote Media.renault.com]

Youtube-filmpje 1.6 Energy dCi Twin Turbo motor

Hotsebotseknotseweg
Na de familie – “Oh wat een mooie auto!” – weer thuis gebracht te hebben ben ik eerst even gaan zwemmen, en daarna ben ik via de N11 naar Zoeterwoude-Dorp gereden en verder door naar Stompwijk. Want de hotsebotseknotseweg langs de Stompwijksche Vaart is een must met deze auto. Dat is de enige zeer lange klinkerweg in de wijde omgeving waar ik kilometers achtereen de 3 instellingen van de ‘Electronic Damper Control’ uitgebreid kan testen. Ik was benieuwd hoe groot de verschillen tussen “Comfort”, “Neutral” en “Sport” zouden zijn. Op weg naar de A4/N11 begon het zachtjes te regenen, en om heel eerlijk te zijn vond ik dat niet zo erg. De meeste automobilisten gaan dan langzaam rijden, dus dan heb ik juist alle ruimte op de linkerbaan. Helaas reed er net iemand voor mij de oprit naar de A4/N11 op, ik moest dus rustig door de mooie opritbocht heen rijden. Eenmaal op de A4/N11 had ik de weg vrij en kon ik op mijn eigen tempo de afrit nemen. Middenin de bocht had ik heel even het gevoel dat mijn snelheid te hoog lag, maar de Renault Talisman met 4Control reed fenomenaal mooi door de lastige S-bocht heen. De g-krachten in het tweede deel van de bocht zijn behoorlijk hoog en op nat wegdek is dat toch even iets anders dan op droog wegdek. Ik had thuis op de parkeerplaats al gezien dat de banden van het merk en type Continental ContiSportContact 5 P banden zijn. Op de site van Continental omschreven als “The super-sports tyre with superior handling for maximum fun. Designed for sports and high-performance vehicles.” Dit zijn dus niet zomaar banden maar banden met een uitstekende grip (ook op nat wegdek), en dat was goed te merken in deze lastige lange blinde S-bocht.

Daarna ben ik rustig binnendoor over Zoeterwoude-Dorp naar Stompwijk gereden, en op de lange laan met asfalten verkeersdrempels heb ik alvast even wat uitgetest. Ik kon hier al duidelijk het verschil in demping voelen tussen de standen “Comfort” en “Sport”. Als je dit als autojournalist niet voelt mag je wat mij betreft direct ontslag nemen dan wel bij de Libelle gaan werken. Op de Stompwijksche Vaart aangekomen reed er precies voor mij iemand die niet alleen 30 km/u reed in een 30-zone maar dat ook bleef doen nà de 30-zone. Alles leuk en aardig maar na het drop mag je 60 km/u beste fossielen, zou het dan toch waar zijn van die Toyota Yaris! Ik heb ze dus maar snel ingehaald waarna ik dan eindelijk kon beginnen met testen en voelen. In de stand “Comfort” voelde ik de wielen op de slechte stukken lichtjes stuiteren, dit is duidelijk niet de juiste stand voor deze klinkerweg. In de stand “Neutral” voelde alles wel goed aan, en in de stand “Sport” ook nog wel maar het voelde iets onrustiger aan. In Leidschendam aangekomen gingen alle mogelijkheden (motortuning, elektronische demping en achterwielbesturing) weer op de stand “Sport” en kon het echte werk beginnen. In eerste instantie wilde ik richting de tunnels, maar op het laatste moment bedacht ik me. Toen ik op weg naar de A4/N14 over de verzakking heen reed wilde ik toch ook nog even de andere kant op over de verzakking heen rijden. Dit ging lekker en goed maar de andere kant op is iets heftiger omdat je niet hoeft af te remmen voor een stoplicht, want ik wilde uiteraard weten hoe goed deze Renault Talisman écht is.

Bij groen gaf ik stevig gas en hoekte de Renault Talisman hard de linkerbocht in. Ik heb daar vele meters asfalt dus ruimte zat om weg te glijden, maar die had ik helemaal niet nodig want het ESP greep hard in. Daar baalde ik best wel van want als dit in de S-bocht op de verzakking ook gebeurt dan is mijn test waardeloos. Ik draaide om en reed via het Forepark weer terug naar waar ik vandaan was gekomen. Bij groen koos de auto voor mij gelukkig de rechterbaan en kon ik mooi naar binnen snijden en meteen het gas erop zetten. De Renault Talisman danste heel mooi over de verzakking heen, de meeste auto’s hebben het hier toch wel even moeilijk maar de elektronische demping in de stand “Sport” dempte de heftige oneffenheden heel mooi uit. Daarna ben ik omgedraaid en via de drie tunnels naar huis gereden, en daarbij heb ik nog even een grappig experiment gedaan. In de drie tunnels bij Leidschendam liggen een vreemd soort van donkere dikke strepen deels over(!) de rijweg en vraag me niet welke idioot dat heeft bedacht. Als je daar overheen rijdt voel je dat niet alleen goed, maar het maakt ook een raar geluid in de auto. Ik was dus benieuwd of het gevoel + geluid duidelijk zouden verschillen in de drie standen “Comfort”, “Neutral” en “Sport” van de elektronische demping. Met drie tunnels te gaan kon ik uitgebreid testen en het verschil was inderdaad overduidelijk zowel qua hoe het in de auto aanvoelt als qua geluid of moet ik zeggen herrie. De minst fijne stand was “Sport” maar dat zal niemand verbazen denk ik. En als allerlaatste test ben ik nog even heel hard in de remmen gegaan met 160 km/u op de afrit Leiden-Zuid uiteraard met het EDC in de stand “Sport”. Afgezien van wat lichte onbalans bleef de Renault Talisman heel mooi stabiel rechtuit gaan, dankzij stevige wielophanging met stabilisatorstangen voor en achter. Achter zit trouwens een flexibele achteras met voorgeprogrammeerde geometrie.

Zuinigheidsrit
Maandagavond was het noodweer en dus een prima gelegenheid om weer eens een NUL te scoren met een zuinigheidsrit want het was extreem rustig op de weg. Ik las in de brochure dat het laagste verbruik 1:22,7 is en aangezien ik een verbruik van tussen de 1:10 – 1:15 had gehaald tot dan toe was ik erg benieuwd of ik dat wel zou gaan halen. Ik ben direct naar het onbemande pompstation in ’t Heen gereden, want ik wilde zo snel mogelijk aan mijn zuinigheidsrit beginnen. Klik en daarna nog 3 klikken en de dieseltank was vol en ik was helemaal klaar om eindelijk weer eens een NUL keer remmen te scoren. Dat was al zolang niet meer gebeurd dat ik er bijna sjagrijnig van zou worden. Het was redelijk rustig op de weg en dus kon ik heel langzaam de N206 oprijden en tot aan 80 km/u waarna de ACC erop ging. Op dat moment regende het nog niet echt hard maar de dreigende lucht landinwaarts zei meer dan genoeg. De haakse bocht bij De Zilk ging werkelijk heerlijk, alleen in de volgende bocht maakte ik een vergissing. Ik schakelde terug met het ACC nog aan, en ik ging er vanuit dat het ACC zichzelf zou uitschakelen maar dat bleef dus gewoon aanstaan. Zodoende reed ik dus met een te hoge snelheid door de lastige linkerbocht heen. Gek genoeg had ik dat idee echter totaal niet toen ik er doorheen reed, die vierwielbesturing is gewoon keigoed en in de regen blijkbaar nog beter dan droog. Ik kan er dan ook slecht tegen als mensen over de betrouwbaarheid en de levensduur van het 4Control beginnen. Op vrachtwagens vinden ze het doodnormaal maar op een auto is het ineens niet betrouwbaar en zou het een beperkte levensduur hebben. Iedereen weet hoeveel 100.000-en kilometers vrachtwagens maken dus hou toch op schei uit zeg over dingen als betrouwbaarheid en levensduur. Ik vind het knap dat Renault dit op veel gewone betaalbare auto’s uit haar gamma aanbiedt (BMW biedt het bijvoorbeeld alleen op de dure modellen), daar kan je toch alleen maar bewondering voor hebben.

Door het dorp heen kreeg ik wat auto’s achter me hangen, want ja 30 km/u in 30-zones houdt bijna niemand zich aan. En ik reed nota bene al 40 km/u (=37 echte km’s per uur zag ik op zo’n smiley-meter) maar op de steile verkeersdrempels was ik ze direct weer even kwijt. De vering/demping van deze Renault Talisman is echt ronduit perfect, zelfs in de stand “Sport” voelt het niet vervelend aan op zo’n steile verkeersdrempel. Op de bomenweg kreeg ik ze uiteraard weer op mijn kont hangen maar in de scherpe bochten waar ik de ACC op 60 km/u liet staan was ik ze weer kwijt. Met een gewone auto voelt het in diezelfde bochten een stuk heftiger aan, met de Renault Talisman met 4Control had ik het gevoel dat het met gemak zomaar nog 10-20 km/u harder had gekund. Bij de Nachtegalenlaan aangekomen zag ik dat de rioleringswerkzaamheden nog niet klaar waren, ik moest nog steeds omrijden zoals alle andere keren. Ik was bang dat ik nu zou moeten remmen, maar gelukkig kon ik zowel de haakse linkerbocht als de rotonde zonder te remmen nemen. Oef! Gelukkig maakte ik nu niet de fout terug te schakelen met het ACC nog aan. Onderweg naar het strand heb ik nog even getest wat het toerental in de D-stand was in vergelijking met de eventueel (als het niet kan dan schakelt de auto maat niet op) hogere versnelling in de M-stand. Dat bleek niet al teveel toeren uit te maken, maar in de M-stand kon ik wel net altijd 1 versnelling hoger rijden.

D-stand M-stand
Versnelling/toerental Versnelling/toerental
50 km/u 4/1.440 5/1.125
60 km/u 5/1.400 6/1.060
70 km/u 5/1.560 6/1.250
80 km/u 6/1.440 6/1.440

Ik was wel verbaasd dat het motorblok bij 60 km/u in de M-stand in de 6de versnelling het nog met gemak trok, slechts 1.060 toeren draait het motorblok dan. Die 380 Nm bij 1.750 toeren zijn duidelijk voldoende om de krukas zonder horten en stoten rond te laten draaien. Bij veel diesels hoor je vaak een brom (zelfs Jaguar) bij extreem lage toerentallen, zo niet dus bij deze Renault Talisman Initiale Paris Energy dCi 160 EDC. Het is trouwens ook opvallend stil binnenin de auto, niet zo gek als je bedenkt dat de zijruiten van 4 mm dik gelaagd glas gemaakt zijn. Eigenlijk is deze zeer rijk uitgeruste Renault Talisman Initiale Paris Energy dCi 160 EDC dan ook een koopje, voor slechts €46.790,- mag je ‘m meenemen dat kun je bij de Duitse automerken op je buik schrijven.

Richting het CPZ rijdend moest ik even goed opletten want er reed een bus voor mij uit. Gelukkig stopte de bus niet bij de halte en reed op de rotonde rechtdoor, zodat ik hoop kon blijven houden op een nul keer remmen. De bochten en rotondes gingen werkelijk zalig met deze lange sedan, van mij mogen ze alle Renault’s uitrusten met 4Control. Op de boulevard aangekomen begon het steeds harder te regenen, en het vervelende is dan dat veel automobilisten zomaar 40-50 km/u gaan rijden in plaats van 60 km/u, goed opletten dus! De duinenweg was doodstil en pas aan het einde zag ik in mijn achteruitkijkspiegel een auto aankomen. De terugweg kon aangevangen worden en ik zat nog steeds op nul keer remmen. Ik was nog wel even bang dat er een hert over zou steken, maar gelukkig was er geen hert te bekennen met dit noodweer. Eenmaal op de weg naar Vogelenzang werd het zicht gelukkig iets beter, ik kon zowaar zelfs met 60+ km/u op de ACC door mijn favoriete blinde rechterbocht op de bomenweg heen. En dat allemaal dankzij het uitstekende 4Control dat subliem zijn werk doet. Wel grappig dat alle achterliggers en bumperklevers na elke bocht of rotonde direct uit het zicht waren verdwenen. Dat geeft alleen maar aan hoe goed de Renault Talisman stuurt en hoe goed de wegligging is óók in de regen. Wat mij verraste is dat het ACC het gewoon aan bleef staan als ik handmatig terugschakelde, want daardoor reed ik totaal onbedoeld met 60 km/u door een bocht heen waar ik dat normaal gesproken nooit doe met een testauto. Maar de Renault Talisman reed er doorheen alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, dat wil zeggen strak en zonder enige vorm van onderstuur. Op de terugweg heb ik zo ingespannen gereden vanwege het slechte zicht, dat ik me van het stuk van Vogelenzang tot aan Katwijk aan Zee niets meer kon herinneren. Dat geeft niets want het gaat tenslotte om het verbruik en ik voelde gewoon dat het goed zou zijn, mede dankzij het goede gevoel van weer eens een nul keer remmen te hebben gescoord. Het verbruik kwam uit op een nette 1:25,92 en dat is een stuk zuiniger dan het laagst vermelde verbruik van 1:22,7 in de online de brochure.

Rotondecircus + SBP
Woensdag was alweer mijn laatste werkdag van de werkweek, dat krijg je als je in de medische sector werkzaam bent. Ik moest die dag dus mijn kans benutten om over het rotondecircus heen te rijden, want met zo’n auto als deze Renault Talisman is dat een absolute must! Omdat bijna alle wegen afgesloten zijn rondom mijn appartement is het nog ene heel gedoe om filevrij zonder een al te grote omweg naar mijn werk te rijden. Gelukkig ken ik alle sluipweggetjes goed en zo reed ik sneller dan ik verwacht had op de weg naar het rotondecircus. Uiteraard heb ik alles (stuur/motortuning/EDC/Multi-Sense) in de stand “Sport” gezet en zo reed ik op de eerste rotonde af, waar ik mooi glijdend over de rotonderand heen vloog. Dat ging lekker en ik was benieuwd naar de rest van het rondje. Op de grote rotonde afrijdend besloot ik de buitenring te pakken, daar kun je lekker vaart maken en de auto even lekker in de veren laten hangen. Op de actiefoto’s lijkt de Renault Talisman overigens meer in de veren te hangen dan het aanvoelt. Als bestuurder merk ik daar maar weinig van, een verdienste van het EDC (Electronic Damper Control) en het 4Control. Ik maakte overal even behoorlijk vaart voor elke rotonde, verzakking of bocht, maar het leek wel alsof ik in een half zo lange auto reed bij wijze van spreken. Het allermooiste gevoel vind ik de werking van het 4Control na een zeer snel genomen bocht, je voelt dan heel goed dat de achterwielen meesturen tijdens het corrigeren. Het grootste verschil met een vergelijkbare auto zonder 4Control is overduidelijk dat je in deze Renault Talisman veel langer kunt blijven sturen dan dat de auto met piepende banden uitbreekt. Elke keer als ik ik dacht “Nu gaat het gebeuren!” volgden er weer geen piepende banden. Natuurlijk zijn de 19-inch Continental ContiSportContact 5 P sublieme banden, maar daarmee alleen red je het absoluut niet. De uitstekende elektronische demping in combinatie met het geniaal werkende 4 Control maken deze sedan uniek in de autowereld. Nou oké niet misschien uniek want er zijn ook Duitse automerken die een vergelijkbare auto maken maar die kost dan wel vele malen de prijs van deze Renault Talisman. Uniek in zijn segment zal ik dan maar zeggen! De elektronische demping is trouwens nog weer beter dan op bv. de Renault Espace die ik eerder heb getest (die intussen ook weer is verbeterd), want die wordt steeds verbeterd oftewel opnieuw gekalibreerd.

Snelwegzuinigheidsrit
Donderdag was misschien wel één van de belangrijkste en meest gedenkwaardige dagen uit mijn journalistenleven. Ik zou namelijk gaan praten met expert die werkelijk alles van elektronica in auto’s afweet, dus ook dat deel waarvan de autofabrikanten liever niet hebben dat wij dat als consumenten weten. Nou had ik al een aardig vermoeden over wat er allemaal aan gegevens opgeslagen wordt (soort van zwarte doos) bij een aanrijding en dat bleek inderdaad te kloppen. Dat had een gerenommeerde autotuner die wel eens door het Openbaar Ministerie is ingehuurd mij ooit verteld. “In alle Duitse auto’s zit schaduw-software van Bosch!”, maar dat heb je niet van mij voegde hij er uitdrukkelijk aan toe. Ik heb deze technicus gesproken omdat ik als autojournalist namens de Stichting Zereen deel ga nemen aan gesprekken met een lid van het Europees parlement, een kamerlid en een verkeersofficier van justitie. Een erg leuke en vooral interessante uitdaging, en ik ben dan ook benieuwd hoe die gesprekken zullen gaan verlopen. Omdat het gesprek ergens in Brabant plaats zou vinden besloot ik er een snelwegzuinigheidsrit van te maken. De gewone zuinigheidsrit had een verbruik van bijna 1:26 opgeleverd, dus ik was benieuwd of ik ook nu weer boven die 1:23,3 uit zou komen. De rit begon op de A4 bij Leiden en zou vrijwel exact 100 kilometer verderop eindigen ergens in Brabant. Uiteraard ging op de snelweg meteen het ACC erop waarna ik probeerde zo netjes mogelijk 100 km/u te rijden. Op vrijdag is dat het beste te doen omdat er dan de minste vrachtwagens op de weg rijden. In Duitsland is het in het weekend zelfs verboden, behalve voor bv. vrachtwagens met bederfelijke waar. En zo reed ik over de nieuwe A4 richting Rotterdam, ik had nog even ruzie met een bumperkleefgekkie. Dat is de enige reden dat ik in een Hummer zou willen rijden, misschien koop ik nog wel eens een keer zo’n originele Amerikaanse legerhummer. Afgezien van het inhalen van wat vrachtwagens heb ik amper gas bij gegeven, het lukte me heel goed om de 100 km/u constant vast te houden.

Bij het dorpje aangekomen kon ik niet anders dan beamen dat de Renault Talisman de beste Renault is die ooit heb getest, dit is écht een ongelofelijk fijne auto met alles erop en eraan. Stoel- en stuurverwarming maar ook stoelkoeling, 3 verschillende soorten in 5 standen instelbare stoelmassage, 2 elektrisch verstelbare stoelen voor, volledig in 3 standen instelbare persoonlijke rij-instelling van stuur/motortuning/elektronische demping/4Control dus wat wenst een autofiel zich nog meer??? Zelfs de audio is uitstekend te noemen voor een firma als Bose, ik heb de muziek af en toe serieus hard gezet maar het bleef goed en helder klinken. [quote Renault.nl] Het Bose Surround-systeem biedt de fantastische muzikale ervaring waar de Renault Talisman om vraagt. Op elke zitplaats wordt u omgeven door een rijk en evenwichtig geluid. Een nauwkeurig geluidsbeeld, krachtige en realistische bassen… Dertien hoogwaardige luidsprekers geven u het gevoel als VIP voor een privéconcert uitgenodigd te zijn. Alle nuances worden weergegeven. Het exclusieve Bose-systeem houdt rekening met de specifieke akoestische eigenschappen van uw Renault Talisman. Helemaal op maat, gecreëerd om u op reis van eindeloos levendig geluid te laten genieten… pure emotie. [/quote Renault.nl] Wat betreft het R-Linksysteem verwijs ik naar de online brochure en het instructieboekje, want dat multifunctionele MMS leg je niet even in een paar woorden uit. Ik ben zelf niet zo’n App-mens want ik heb namelijk geen smartphone, ik heb dus ook niets met bezig zijn met dit soort dingen in een auto. Een auto is om in auto te rijden en je van A naar B te vervoeren, en geen kantoor of een knus multimediapaleis.

Op de terugweg heb ik ook weer netjes 100 km/u gereden want een afstand van 200 kilometer maakt de verbruiksmeting alleen maar nog betrouwbaarder. De rit terug was dus ook weer een fossielenrit maar je staat er dan wel altijd weer verbaasd van dat er automobilisten zijn die nòg langzamer rijden. Uiteraard heb ik natuurlijk wel even de afrit bij Leidschendam genomen, en ook nu weer lukte het mij ondanks de drukte zo laat mogelijk de afslag te nemen. Ik sneed met een behoorlijk hoge snelheid (ik heb gewoon niet afgeremd vanaf de snelweg de afrit oprijdend) hard naar rechts maar ook nu weer geen piepende banden, en dat overkomt me nooit op deze plek met deze snelheid. Zo ongelofelijk GOED is de wegligging dus dankzij de instelbare elektronische demping in combinatie met de 4Control vierwielbesturing en de uitstekende 245 mm brede 19-inch Continental ContiSportContact 5 P banden. Wat een auto zeg dat maak ik niet vaak mee zo goed en tegelijkertijd totaal níet het gevoel hebben dat ik op de grens reed. Het kan dus gewoon nog harder, en misschien zelf véél harder maar daar hebben we Max voor toch? In de mooie S-bocht van de N14 naar de N44 had ik helaas pech, en dus heb ik de beide mooie S-bochten van en naar de Papelaan nog maar even gereden. Rechtsaf heb ik voor de eerste keer tijdens mijn fossielenrit even kort stevig gas gegeven. Nu had ik voor het eerst het gevoel dat ik op de grens reed maar ook nu piepten de banden amper, en ook nu had ik niet het gevoel dat ik zwaar aan de bak moest. En het mooiste moest nog komen want het verbruik bleek een hele nette 1:23,76 wat net als het verbruik van de gewone zuinigheidsrit ook weer beter is dan de laagste (1:22,7) verbruikswaarde in de online brochure.

Zo goed??? Ja dus!!!
Toen ik een week later op bezoek was bij Mickey Kleijwegt (fotograaf van de TVR-Club) in Waddinxveen vertelde hij mij een grappig verhaal over deze Renault Talisman. Een goede vriend van Mickey is de vaste chauffeur van een directeur van een groot bedrijf, en vorige maand moest hij zijn baas naar Genève rijden. Normaal gesproken rijdt hij zijn baas altijd rond in een Audi A8, een auto die bij deze man zijn functie past dus. De Audi A8 moest echter naar de werkplaats en als vervangend vervoer kreeg hij exact deze Renault Talisman Initiale Paris Energy dCi 160 EDC mee. Aangekomen in Genève zei zijn baas tegen hem: “Ik vind deze Renault Talisman veel fijner (=stiller/comfortabeler/etc.) rijden dan mijn eigen Audi A8.” Kijk een groter compliment dan dit kun je deze auto niet geven. En als laatste nog even het waarom van de titel van dit testverslag. De titel is een variatie op een kreet die ik een jaar of 15 geleden tijdens een motorreis op een reclameposter in Frankrijk zag staan: “La Vie c’est ici!”

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Sedan

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,4 seconden

Topsnelheid

215km/u

Vermogen

118(160)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

380/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,1 liter/100 km

Snelweg

4,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,5 liter/100 km

C02 uitstoot

118 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.848 mm

Breedte

2.081 mm

Hoogte

1.463 mm

Wielbasis

2.809 mm

Spoorbreedte voor

1.614 mm

Spoorbreedte achter

1.609 mm

Massa leeg

1.497 kg

Max. toelaatbare massa

2.122 kg

Laadvermogen

625 kg

Aanhanger geremd

1.800 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

608 liter

Bandenmaat

245/40-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand