Renault Twizy Color 2012 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



Ik heb een zéér ‘Brantende’ vraag!
En die vraag luidt: “Is elektrisch carren (nu al) ten dode opgeschreven?” Omdat ik eerder teruggekeerd ben van mijn Ruslandreis besloot ik half oktober weer te beginnen met testen. Ik wist ook meteen, zonder enig spoor van twijfel, welke auto dat zou worden namelijk de Renault Twizy! Direct – hooguit een uur later – nadat ik de Renault Twizy afgesproken had hoorde ik Carlo Brantsen (de hoofdredacteur van Carros Magazine) op RTL Z zeggen dat elektrisch autorijden ten dode is opgeschreven. Hallo wake up!!! Een afstand van 100 km met een benzine-auto kost gemiddeld tussen de €12,50 – €18,70 per 100 km, en met de Renault Twizy slechts €1,26 – €1,50 per 100 km. Dus voor ruim minder dan de prijs van 1 liter Euro 95 rij je met de Renault Twizy een afstand van maximaal 100 km. Uitgaande van gemiddeld €12,50 – €18,70 per 100 km voor een benzine-auto bespaar je dan een bedrag van ruim €168,60 – €258,- per 1.500 km, want dat is de afstand die de gemiddelde automobilist rijdt per maand. Dat zijn serieuze bedragen en aangezien de benzineprijs alleen maar zal blijven stijgen (per 1 oktober is bv. de BTW gestegen van 19->21 procent “Ktsjing!!!”) ben je dus spekkoper met een elektrische auto. Twee dagen later konden kijkers op RTL Z vragen stellen aan o.a. Carlo Brantsen. De totaal ongenuanceerde en vooral zéér negatieve mening van Carlo Brantsen over elektrisch autorijden vond ik persoonlijk uitermate dubieus overkomen. Met mijn ogen dicht leek het net of ik een manager van Shell hoorde praten.

Wat mij zo ongelofelijk verbaast is dat Carlo Brantsen, en vele petrolheads met hem, lijkt/lijken te vergeten dat bijvoorbeeld de eerste mobieltjes amper 25 jaar geleden nog gigantische dingen waren tegenover de superplatte smartphones anno 2012. En neem de genetica waarvan ik zelf de snelle ontwikkelingen van zeer nabij heb meegemaakt tijdens de jaren 80-90. De DNA-technieken zijn in amper 10 jaar tijd tijd met zo’n duizelingwekkende snelheid verbeterd, dat het volledige menselijke genoom veel sneller in kaart is gebracht dan wetenschappers ooit voor mogelijk hadden gehouden. Wat ik maar wil zeggen is dat de technologische ontwikkelingen van de elektrische auto nog wel eens heel veel sneller kunnen gaan dan iedereen denkt. Gelukkig zijn de meeste wetenschappers niet zo visieloos en negatief als bv. autojournalist Carlo Brantsen. Wat mij verder nog opviel in het interview op RTL Z is de iets te nadrukkelijke voorliefde van Carlo Brantsen voor het automerk Volkswagen. En laat Volkswagen nou net geen elektrische auto’s maken, tja daar heb ik dus zo mijn gedachten bij.

Niet vergeten!
Voor ik ga rijden neem ik nog even de startprocedure door want die is namelijk erg belangrijk, wil je niet steeds weer de handrem slopen. De medewerker bij Renault die mij de startprocedure heeft uitgelegd vertelde mij dat er namelijk nogal wat handremmen zijn gesloopt sinds de introductie.
Startprocedure van de Renault Twizy
– Zet je voet op de rem
– Draai de contactsleutel om
– Je hoort dan een klikje dat de handrem is ontgrendeld
– Ontgrendel de handrem
– Contactsleutel nog iets verder omdraaien
– Het lampje “GO” gaat branden
– Druk het knopje “D” in
– Geef gas (je moet het gaspedaal behoorlijk diep intrappen) en rij weg

Vrijdag 12/10/12
Na bijna 3 maanden stapte ik eindelijk weer in een testauto, en wat voor één(tje)! Een testauto waarmee ik niet alleen ongelofelijk veel bekijks had, maar waarmee ik ook door veel mensen (lees: vooral mooie vrouwen) spontaan werd aangesproken. Iets waar zelfs een bezitter van een Lamborghini of Ferrari alleen maar van kan dromen. Overal waar ik uit de Renault Twizy stapte spraken mensen mij spontaan aan, iets wat ik nog nooit eerder in deze mate heb meegemaakt. Dit kleine elektrische autootje maakt duidelijk heel veel los bij mensen. Na het ophalen bij Renault Twizy ben ik binnendoor over de 1000-drempelweg, en daarna langs het Braassemermeer naar Leiden gereden. Aan het einde van het Wetseinde zag ik dat het smalle weggetje tussen de betonblokken door is verdwenen, dat is nu een fietspad geworden. Met een gewone auto had ik hier om moeten draaien, maar met de kleine Renault Twizy kon ik over een heel kort stukje fietspad naar de Alkemadelaan rijden. Met een gewone auto kun je de korte draai vanaf het fietspad naar de Alkemadelaan niet maken, maar met de kleine Renault Twizy wel. Op dat moment deed ik net even alsof ik in de 45 km/u-versie van de Renault Twizy reed, wat makkelijk kan omdat er aan de voorkant geen nummerplaat zit. De gasreactie (softwarematig zo ingesteld) van de Renault Twizy valt mij wat tegen, maar gezien het koperspubliek snap ik dat wel. Een elektrische auto die (te) snel op het gas reageert is niet handig voor het brede publiek waarvoor deze Renault Twizy bedoeld is.

Eenmaal op de Alkemadelaan ben ik richting de A4 gereden, waar een paar hele mooie rotondes liggen aan weerskanten van de A4. Met deze lichte Renault Twizy is het vooral een zo min mogelijk remmen en het gas erop houden. De wegligging is uitstekend dankzij het sportonderstel en uitermate sportieve vering/demping. Een setje zachtere veren als optie zou wat mij betreft dan ook absoluut geen kwaad kunnen. Rotondes zijn een waar feest met deze kleine auto, een dikke SUV die de binnenring nam reed ik met twee vingers in mijn neus buitenom voorbij alsof-ie stond te kamperen. Op de polderweg richting Oud Ade haalde ik een topsnelheid van 83 km/u, snel genoeg dus om buiten de snelwegen overal goed mee te komen. Na Oud Ade volgden de mini-rotondes bij Leiderdorp. Hier heb ik de binnenring genomen zodat ik over de rotonderand heen kon rijden. Bij het op- en afrijden van de rotonderand voelde ik een stevige klap door de sportieve vering, de demping is namelijk wel prima. Met zachtere veren voorkom je dit soort harde klappen en bovendien verwacht ik dat de (waardeloze) feedback daardoor verbeterd. Door de kneiterharde vering kon ik namelijk, ondanks het uitstekende directe stuurgevoel (en dat ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging!), niet goed aanvoelen waar exact de grens ligt.

I love him!
Vrijdagmiddag ben ik even heel snel langs gereden bij Bas van Autobeklederij v/d Werf. Omdat we allebei weinig tijd hadden spraken we af dat ik zaterdagochtend rond 09.30u nog een keer langs zou rijden. Ik was zeer benieuwd wat Bas van de Renault Twizy zou vinden. Privé rijdt Bas auto en quad, zo’n hele grote quad die je vaak op boerderijen ziet. De Renault Twizy is qua formaat te vergelijken met de quad van Bas dus ik verwachtte dan ook dat hij niet hoefde te wennen aan het rijgedrag. Een minuut of 10 na zijn vertrek reed Bas het terrein weer op stapte uit en zei: “Ik wil er ook één!” Daarna was het de beurt aan Ab Diseraad van “Ab Motoren” en ook hij was uitermate enthousiast over de Renault Twizy. Daarna wilde de monteur van Ab ook even rijden, en omdat hij zeer sceptisch was over de Renault Twizy was ik benieuwd of hij ook enthousiast zou zijn. En inderdaad was ook hij zeer enthousiast over de Renault Twizy. Normaal gesproken laat ik nooit andere mensen in een testauto rijden, maar met deze kleine goedkope elektrische 80 km/u-auto durfde ik dat wel aan. Bovendien wilde ik voor dit testverslag meer dan alleen maar mijn mening kunnen neerschrijven. Ik was dan ook blij om te kunnen constateren dat iedereen die in de Renault Twizy heeft gereden mijn positieve mening deelde.

Direct na de plezierritjes ben ik weer naar huis gescheurd om de accu weer zo vol mogelijk te laden. Ik moest om 11.30u een collega van mij ophalen voor een zeer bijzondere kraamvisite. Mijn collega en ik hebben samen letterlijk aan de (laboratorium)wieg gestaan van de baby waar we die ochtend op kraamvisite zouden gaan. De vader en de moeder zijn goede bekenden van mij vandaar dat het een zeer bijzondere kraamvisite voor mij was. De Renault Twizy was niet volledig opgeladen toen ik vertrok, maar de acculading was genoeg voor de 43,8 km af te leggen kilometers. Toch kneep ik ‘m nog even want op de N206 kon ik moeilijk 50 km/u gaan rijden op een 80-weg. Zodra ik een 80 km/u aanhield zag ik de actieradius met sprongen afnemen. Lange stukken 80 km/u rijden is dan ook niet raadzaam kwam ik al snel achter. Maar eigenlijk is dat ook wel logisch gezien de topsnelheid van 84 km/u. De Renault Twizy is op zijn best in de stad en de buitenwegen daar omheen, dus vooral de 50-60 km/u wegen. Korte stukjes 80 km/u rijden, zoals van Leiden naar Katwijk, of aan het einde van de N11 over de A4 naar Leiden zijn geen probleem, maar lange stukken 80 km/u rijden kun je maar beter vermijden.

Regen, stilte, muziek
De hele weg naar Katwijk regende het, maar ondanks de afwezigheid van ramen werden we amper nat. Toen ik de Renault Twizy terugbracht stond er eentje met ramen (van die kunststof dingen) maar ik denk niet dat ik die op mijn aan te schaffen Twizy laat zetten. Nogal wat mensen vielen erover dat de Renault Twizy geen ramen heeft, maar ik merkte dat niet eens toen ik van de motor overstapte in de Renault Twizy. In zekere zin valt het rijden in een Renault Twizy dan ook enigszins te vergelijken met motorrijden. Maar misschien kun je het nog het beste vergelijken met het rijden in een overdekte quad. Mijn eerste ritje met een (350cc) quad zal ik nooit vergeten. Een quad besturen is – net als een zijspan – oneindig veel lastiger dan een auto besturen, tenminste dat dacht ik na mijn eerste uren op een quad. Totdat ik door kreeg hoe het moest, en toen begon het ook nog eens te sneeuwen reed ik voor ik het wist driftend door alle bochten heen. En toen de sneeuw weer gesmolten was reed ik op twee wielen over alle rotondes heen. Ik heb daarna nog vele quads getest en verschrikkelijk veel lol gehad. Hetzelfde geldt ook voor de Renault Twizy, in het begin dacht ik wat moet dit worden??? Het belangrijkste tijdens het testen is voor mij het gevoel wat ik heb als ik aan het rijden ben. Door het spijkerhard afgeveerde onderstel had ik in het begin het gevoel dat ik totaal niet aanvoelde wat dit autootje zou gaan doen in het grensbereik. Door het gebrek aan feedback kreeg ik het gevoel dat ik de Renault Twizy niet onder de knie zou krijgen. Uiteindelijk is dat goed gekomen maar het duurde wat langer dan normaal.

Ondanks het ontbreken van ramen is het toch heerlijk stil in de Renault Twizy, je kunt tijdens het rijden prima met elkaar praten. Een elektromotor is wat dat betreft veel stiller dan een verbrandingsmotor. Je hoort wel iets maar gezien de afwezigheid van ramen en isolatie is dat vrijwel nihil. Waar ik erg blij mee was is de aanwezigheid van een Parrot Bluetooth Car System in de test-Twizy. Met behulp van het Parrot BCS kon ik via Bluetooth verbinding zoeken met mijn iPod Touch, en heerlijk muziek luisteren via de twee luidsprekers achterin het dak. Er zat overigens ook nog een vaste iPod-aansluiting in het linker opbergvak op het dashboard. Het rechter opbergvak is afsluitbaar, wel zo handig in een auto zonder (afsluitbare) deuren. In tegenstelling tot alle andere elektrische auto’s van Renault heeft deze Twizy geen verwarming, dat scheelt namelijk stroom en werkt dus positief op de actieradius. Maar gelukkig heb ik daar een hele mooie oplossing voor, want toen ik nog motoren testte heb ik ooit eens een elektrisch verwarmde bodywarmer van Exo2 gekregen om te testen. Op het stuur van mijn motor zit een regelaar (stand 1-9) zodat ik de stroom vanaf mijn accu en dus de temperatuur van de bodywarmer kan regelen. Er zijn echter ook kleine losse li-ion accu’s te koop zodat ik ruim 4-5 uur warm blijf als ik deze bodywarmer in de Renault Twizy draag. Naast de bodywarmer zijn er ook verwarmde handschoenen en schoenzooltjes te koop – www.exo2.co.uk – die via een splitter met dezelfde accu verbonden kunnen worden. Het argument van kou is daarmee bij deze tot onzin verklaard.

Paaltjes, paaltjes en nog eens…
Klotenpaaltjes, snertpaaltjes, shitpaaltjes, enzovoortpaaltjes maar niet voor de Renault Twizy, ha, ha! Zaterdagmiddag ben ik overal in Leiden foto’s gaan maken op plekken waar je met een normale auto niet verder kan rijden vanwege paaltjes in het wegdek tegen sluipverkeer, of bij een brug zoals de houten brug voor het universiteitsgebouw of de busbrug bij mij voor de deur. Het fietspad bij de busbrug bleek geen enkel probleem, de banden raakten de stoepranden overigens wel lichtjes. Maar gelukkig heeft de Renault Twizy banden met hoge wangen, en steken de kleine velgen niet uit waardoor ik niets heb beschadigd. Na de busbrug ben ik door gereden naar het universiteitsterrein aan de Wassenaarse weg. Daar is sinds kort een belangrijke verbindingsweg verdwenen vanwege grootschalige nieuwbouw. De enige manier om niet een heel eind om te moeten rijden is om tussen de paaltjes van de nabij gelegen sluipweg te rijden. En zowaar paste de Renault Twizy er net aan tussendoor, ik had aan beide kanten hooguit 10 cm speling. Handig om te weten als het verkeer in de winter hier muurvast staat, want dat gebeurt hier met enige regelmaat. Na het universiteitsterrein ben ik naar een andere weg gereden die ook met paaltjes is afgesloten vanwege het vele sluipverkeer in het verleden. Ook hier was het weer hetzelfde verhaal, met slechts ettelijke centimeters speling aan beide kanten paste de Renault Twizy er maar net tussendoor. Daarna ben ik naar de Rijn en Schiekade gereden waar een hele hoge oude brug ligt die ook afgesloten is voor auto’s vanwege sluipverkeer. Een paar straten vlak na die brug woont trouwens Diederik Samsom, de ex-Greenpeaceman die zijn groene actieverleden plotseling helemaal vergeten lijkt te zijn nu hij dé man is bij de PvdA. Geen idee of Diederik hier achter zit, maar de elektrische milieuvriendelijk Renault Twizy paste hier net niet tussen de paaltjes door. Gelukkig is de Renault Twizy zo klein dat ik makkelijk weer om kon draaien, met een gewone auto lukt dat op deze plek absoluut niet.

Vegen!
Na de fotoshoot ben ik nog even over het Leidse ‘singelcircuit’ en een aantal van mijn andere favoriete Leidse bochtenspots heen gereden. Na 3 dagen testen had ik de Renault Twizy goed onder de knie, maar ik geef wel eerlijk toe dat het wat langer duurde dan normaal. Dat heeft, zoals ik eerder al schreef, te maken met de spijkerharde vering. De wegligging lijkt daardoor soms wat onvoorspelbaar maar is dat toch niet. Omdat ik niet goed aan kon voelen waar de grens ligt was ik geneigd het wat rustiger aan te doen. En dat is nou net iets wat je juist niet moet doen, gewoon het gas erop en gaan met die banaan. Op het Leidse singeltraject vanaf de Hoge Rijndijk naar de Lammenschansweg liggen een aantal verkeersdrempels maar ook van die uitermate irritante snelheidsbrekers. Beiden zijn geen pretje in de Renault Twizy en dat vind ik erg jammer, want ik weet hoe leuk dit singeltraject kan zijn met een goed afgeveerde quad. Op de snelheidsbrekers leek het af en toe wel of de Renault Twizy stalen stangen had in plaats van schokbrekers. Gelukkig liggen die verkeersdrempels en snelheidsbrekers alleen op de rechte stukken en niet in de bochten. In de bochten lag de Renault Twizy als een huis op de weg, ik had (nog) geen last van piepende banden of andere gekke dingen. Op weg naar huis ben ik nog even meerdere rondjes steeds sneller over een verlaten rotonde gereden. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de Renault Twizy op een gegeven moment weg zou breken, maar dat viel mee want behalve vier zwaar piepende bandjes bleef de Renault Twizy netjes zijn rondjes draaien. Pas toen ik héél hard begon te pushen gleed de Renault Twizy zijdelings weg maar zelfs dat viel mij heel erg mee.

Maar het kan nog veel gekker ontdekte ik even later op het volledig verlaten Bio Science Park naast het LUMC (Leids Universitair Medisch Circus). Omdat de Renault Twizy zo klein en licht is kun je met dit autootje hele bizarre dingen doen. Het leukste is het om in de regen véél te hard op een mooie overzichtelijke haakse bocht af te rijden, vol in de ankers te gaan (de remmen vertragen uitstekend alhoewel het even wennen is vanwege het ontbreken van rembekrachtiging, maar als motorrijder weet ik niet beter) waardoor de Renault Twizy zwaar aan het glijden gaat, om vervolgens het rempedaal los te laten, het gas er weer op te zetten en de bocht in te sturen. Ook een paar extra rondjes over een natte rotonde rijden is ongelofelijk gaaf met deze Renault Twizy. Het is jammer dat de elektromotor niet krachtiger is anders zou je perfect driftend over de natte rotondes heen kunnen rijden. Ik heb nog geprobeerd te driften maar dat lukte alleen af en toe een beetje op van die kletsnatte glimmende rode straatstenen. Maar dat je met deze Renault Twizy op de juiste gladde ondergrond prima kunt driften kun je op dit filmpje zien.

“Will it drift?”

Anti-regendansje
De derde dag, zondag 14 oktober, een verschrikkelijke regendag maar óók fotoshootdag dus moest en zou het even droog worden! Rond het middaguur zijn we vertrokken en precies op het juiste moment werd het inderdaad even droog. Het wijkje waar ik de sfeerfoto’s heb gemaakt ligt rondom de Schelpenkade, dat is precies tegenover de straat waar Diederik Samsom woont. Het is één van de mooiste en verreweg meest pittoreske wijkjes van Leiden. En ook hier lukte het weer om, aan het einde van de doodlopende Schelpenkade, tussen de paaltjes door te rijden. Het scheelde ons een behoorlijk stuk omrijden, en dus actieradius. Via de Witte Singel en de Herenstraat zijn we richting de Lammenschans gereden, waarna we over de (brom)fietsersbrug – parallel aan de spoorbrug – naar het bedrijventerrein Roomburg aan de andere kant van het kanaal gereden. Ook hier geldt weer dat we met een normale auto kilometers (4 kilometer in dit geval) om hadden moeten rijden, maar alweer paste de Renault Twizy met groot gemak tussen de paaltjes bij de (brom)fietsersbrug door. Het bedrijventerrein Roomburg is ‘s zondags totaal verlaten en dus een prima plek om mooie actiefoto’s te maken.

Het was intussen weer hard gaan regenen en even dachten we dat het niet meer droog zou worden. Maar ook nu weer werd het wonderbaarlijk genoeg heel even droog, precies lang genoeg om voldoende actiefoto’s te maken. Na het maken van de actiefoto’s zijn we via een kort stukje A4 terug naar Lammenschans gereden. Op dit gedeelte van de A4 geldt een snelheidslimiet van 80 km/u en dus konden we hier zonder problemen met het snelwegverkeer meekomen. We reden zelfs nog even te hard, maar harder dan 84 km/u wilde de Renault Twizy echt niet. Aan het einde van de afslag is tegenwoordig een tweebaans rotonde waardoor het verkeer een stuk sneller doorstroomt. Bovendien pakken de meeste automobilisten de buitenring van de rotonde zodat ik 9 van de 10 keer snel over de binnenring heen kan rijden. Omdat het asfalt nog kletsnat was gleed ik over de rotonde heen. Ik zat me op dat moment al te verheugen op de afslag richting het centrum net over de Lammerbrug. Met een behoorlijke vaart reed ik na de Lammerbrug door het groene stoplicht, en gleed de Renault Twizy een behoorlijk eind over vier wielen de fraaie dalende rechterbocht door. Echt een fantastisch lekker gevoel met zo’n piepklein autootje.

Oplaadpalen
De hoofdstad Amsterdam, de havenstad Rotterdam en precies daar tussenin ligt mijn mooie fraaie woonplaats Leiden. Van Leiden kun je echter maar beter Lijden maken, want voor de elektrische autobezitter is deze stad een regelrechte RAMP! Waar zijn in hemelsnaam al die oplaadpalen??? Zie de screenshots die ik van oplaadpalen.nl heb gemaakt van de steden Amsterdam, Leiden en Rotterdam. Ik ben een geboren en getogen Leienaar, maar ik schaam me werkelijk kapot voor het bepaald niet groene imago van mijn stad. Vrijdag 26 oktober had ik een afspraak met Huub Rothengatter van EV-Box, de grootste leverancier van oplaadpalen in Nederland, en die vertelde mij o.a. dat oplaadpalen helemaal niet duur hoeven te zijn. Aan de prijs kan het dus niet liggen dat er zo weinig oplaadpalen in Leiden staan. In Rotterdam (komen er binnenkort heel veel bij vertelde Huub mij) maar vooral Amsterdam staan er wel serieuze aantallen oplaadpalen en zo hoort het ook! Ik wist dus wat mij te doen stond na het gesprek met Huub. Diezelfde avond heb ik de e-mailadressen van alle politici van alle lokale politieke partijen opgezocht (46 in totaal), en ze vervolgens een harde maar goed onderbouwde mail gestuurd. Na het weekend vond ik wel geteld 3 reacties in mijn mailbox, één van D66, één van de PvdA en eentje van GroenLinks. De meest enthousiaste was die van het GroenLinks raadslid, die mailde dat hij graag een keer met mij mee wil rijden in de Renault Twizy. Uiteraard heb ik daar positief op geantwoord en die afspraak staat dan ook wat mij betreft.

Na het weekend heb ik op oplaadpalen.nl nog eens goed gekeken waar de weinige oplaadpalen in Leiden staan. Eén daarvan blijkt letterlijk bij mij om de hoek te staan, bij het Van der Valk hotel/restaurant Het Haagse Schouw. Dezelfde avond ben ik even langs de hotelbalie gelopen om te vragen waar die oplaadpaal nou precies staat, want tijdens mijn rondje hardlopen was ik al even over de parkeerplaats gehold en kon ik ‘m niet vinden. Toen ik aan de receptioniste vroeg waar de oplaadpaal staat keek ze mij aan alsof ik Chinees sprak. Na wat rondvragen bleek dat de oplaadpaal recht tegenover de ingang van het hotel enigszins verscholen naast het fietsenhok staat. Een prima plek dus om mijn Renault Twizy op te laden, want bij het winkelcentrum lopen allemaal hangjongeren rond. Vanwege het open karakter (geen ramen en deuren niet afsluitbaar) van de Renault Twizy ben ik bang dat-ie binnen no-time gesloopt wordt. Ik mag trouwens blij zijn dat ik in Europa woon, want in de USA en Japan is het kommer en kwel met het opladen van een elektrische auto. Deze landen hebben hooguit de helft of zelfs minder (100-120 Volt) van het voltage in Europa (220 Volt) en het opladen van een elektrische auto duurt in die landen dan ook tweemaal zo lang. Het is overigens niet mogelijk de Renault Twizy op te laden met behulp van krachtstroom. Dat is ook niet nodig want de Renault Twizy is een stadsauto, en dus niet bedoeld voor het rijden van grote afstanden. Verder is het opladen van het accupakket met krachtstroom slecht voor de levensduur, en wees nou eerlijk een oplaadtijd van 3,5 uur valt heel erg mee.

Soort van zuinigheidsrit
Toen ik de Renault Twizy terug moest brengen besloot ik daar een soort van zuinigheidsrit van te maken, want door chronisch tijdgebrek was ik daar totaal niet aan toegekomen. Zodra ik mijn eigen Renault Twizy heb (verbeter de wereld begin bij jezelf!) ga ik alsnog een échte zuinigheidsrit maken op en neer naar Zandvoort, mijn vaste route voor zuinigheidsritten. Dat kan nog spannend worden want dat is een afstand van ruim 85 kilometer, maar als ik zuinig rijdt dan moet ik het kunnen halen. Maar goed mijn soort van zuinigheidsrit levert alvast een aardig beeld op van de actieradius van deze Renault Twizy.

Km-stand vertrek thuis Leiden: 3.900 km
Km-stand aankomst Renault Schiphol-Rijk: 3.935 km
Actieradius vertrek: 63 km
Actieradius aankomst: 38 km

In totaal heb ik dus 63-38=25 km verbruikt terwijl ik 35 km heb afgelegd, wat neerkomt op een actieradius van omgerekend 35/25×63=88,2 kilometer. Dat moet nog zuiniger kunnen maar je haalt hoe dan ook altijd minimaal 70 kilometer. Ruim voldoende dus in een stadse omgeving waar de gemiddelde automobilist niet boven de 50 km per dag komt. Misschien aardig om te melden is dat ik in die 4 dagen totaal 318,1 km heb gereden. Dat is dus ruim 79,5 km per dag waarvan nogal wat pretkilometers, dus ik ga er vanuit dat ik na aanschaf zo rond die 50 km gemiddeld uitkom. Dat is belangrijk want de aankoop van een Renault Twizy gaat gepaard met een contract, een contract voor de huur van het accupakket. Afhankelijk van het aantal te rijden kilometers per jaar én de contractduur is dat €50,- tot €72,- per maand. Als ik 10.000 km per jaar denk te gaan rijden, en een huurcontract afsluit voor de duur van 5 jaar dan kost mij dat €54,- p/mnd en bij 15.000 km per jaar kost mij dat €62,- p/mnd. Nou kun je denken wat een vreemde constructie maar feit is wel dat de Renault Twizy een relatief lage aanschafprijs kent, én het onderhoud beperkt blijft tot een setje banden en remblokken en o ja af en toe een nieuw ruitenwisserblad. Er van uitgaande dat de gemiddelde koper een huurcontract voor 5 jaar en 7.500 km per jaar aangaat komen de totale kosten per maand incl. BTW op zo’n €180,- uit. De Renault Twizy heeft 3 jaar garantie op de motor en twee jaar op de overige onderdelen. In de bovenstaande maandprijs ben ik er van uitgegaan dat een koper 5 jaar in de Renault Twizy kan rijden zonder extra onderhoudskosten, want elektrisch rijden is tenslotte onderhoudsarm.

Specificaties

Jaargang

2012

Carrosserie

Stadscombi

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

2 deuren

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

6,1/0-45 km/u seconden

Topsnelheid

80km/u

Vermogen

13(17) kW (pk)/rpm

Koppel

57/0-2.100 nm/rpm

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

6,8 meter

Overig

Type bekleding

Kunststof

Velgen

13-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

2.338 mm

Breedte

1.396 mm

Hoogte

1.454 mm

Wielbasis

1.686 mm

Spoorbreedte voor

1.094 mm

Spoorbreedte achter

1.080 mm

Massa leeg

474 kg

Max. toelaatbare massa

690 kg

inhoud bagageruimte

31 liter

Bandenmaat

V-125/80-R13/A-145/80-R13

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand