Renault Zoe Edition One R135 Z.E.50 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



Zo(h)é

Samenvatting
Het blijft toch interessant hoe dingen kunnen kantelen in de loop van de tijd. Een jaar of zeven geleden waren de Duitse automerken het nog helemaal, want als je in een dikke Duitser reed dan had je het helemaal gemaakt. Maar ja toen kwam Tesla heel stilletjes aan opzetten met zijn elektrische Premium auto’s die door iedereen in de autojournalistiek werden weggehoond. De bouwkwaliteit was maar zo-zo en zelfs na vele jaren en tienduizenden auto’s hadden ze nog steeds geen winst gemaakt en dat zouden ze ook nooit gaan doen riepen de autojournalisten in koor. Maar ja toen was daar ineens het megagrote sjoemeldiesel-schandaal van Volkswagen, het totaal de boot missen wat betreft elektrische auto’s van Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen. Kortom de Duitsers hadden duidelijk de boot gemist op alle fronten want ook qua design is er niets saaiers te bedenken dan een Duitse auto. En ineens waren daar de sterk opkomende Zuid-Koreanen met steeds mooiere en en steeds betaalbaardere maar eveneens óók luxere auto’s in het midden-segment. En vergeet de Fransen niet want Peugeot/Opel, Citroën/DS en Renault kwamen met fraaie betaalbare modellen maar vooral Renault scoorde net als partner Nissan ook op elektrisch gebied met de Kangoo, de Zoe en de erg leuke Twizy. Intussen is dit de derde Renault Zoe en ik moet zeggen het is een fantastisch leuke elektrische auto. Lekker snel en fel als het moet maar vooral leuk om in te rijden, gewoon een lekkere auto zoals ik dat noem. Ik heb me tijdens de testweek uitstekend vermaakt in deze Renault Zoe, zit goed, stuurt lekker, genoeg bagage- en zitruimte achterin, ruim voldoende actieradius dus ja Daan was een tevreden mens. Eigenlijk is er maar één ding dat ik dan weer jammer vind en dat is dat deze Renault Zoe in tegenstelling tot de nieuwe Renault Twingo Z.E. (staat eind 2020 in de showroom) geen watergekoeld warmtemanagementsysteem (= geconditioneerd) heeft toegevoegd om de accu in de auto onder alle omstandigheden op een optimale temperatuur te houden. Vergeet niet dat een Li-ion accu erg heet wordt tijdens snelladen en dat je daardoor op een gegeven moment niet meer kan snelladen omdat je het maximum aantal keren binnen 24 uur hebt bereikt. En verder is extreme hitte ook niet goed voor een Li-ion accu, de Nissan Leaf kwam daardoor bijvoorbeeld zwaar in de problemen in Arizona/USA bij temperaturen van 40-50 graden Celsius.

Plus: Actiereadius – Driveability – Laadt snel op aan een gewone laadpaal – Wegligging – Zit

Min: Geen geconditioneerd accupakket – Ongevoelig touchscreeen

Testverslag
Dat heb ik nou altijd al eens willen schrijven: “Een Zoe in een Zoe.” Een Britse lerares bij mij op de Internationale School heeft als voornaam Zoe en het grappige is dat ze er al heel lang over denkt om elektrisch te gaan rijden in…… jep een Renault Zoe natuurlijk wat anders. De PR-medewerker van Renault Nederland was erg enthousiast over de nieuwste Renault Zoe dus hij maakte mij wel heel erg nieuwsgierig. Gezien de erg goede Renault Clio en erg leuke Renault Twingo was ik benieuwd hoe de nieuwste Renault Zoe zou bevallen. Het ophalen verliep nogal vreemd want ik ben voor het eerst lopend naar Renault Nederland gegaan om een auto op te halen. Nee niet vanuit Leiden maar het dichterbij gelegen Aalsmeer want er moest het nodige aan mijn 7 jaar oude Renault Twizy gebeuren. Een week stond de nieuwe Renault Captur voor mij klaar (verzet van 3/2020 naar 2/2020 want dat kwam Renault Nederland beter uit) dus om mijn motor daar dan 2 weken te laten staan, noop doe maar niet. Dan pak ik de bus + trein wel naar huis in de voorjaarsvakantie. Voor ik verder ga heb ik nog even de gegevens van de twee oudere Renault Zoe’s opgezocht en de nieuwe daarbij gezet.
– Oude Renault Zoe/2012 – gewicht: 1.403 kg/Li-ion accu: 22 kWh – gewicht 290 kg
– Nieuwe Renault Zoe/2015 – gewicht: 1.455 kg/Li-ion accu: 41 kWh – gewicht 305 kg
– Nieuwste Renault Zoe/2019 – gewicht: 1.475 kg/Li-ion accu: 52 kWh – gewicht 326 kg
Jammer genoeg is de Li-ion accu van de Renault Zoe nog steeds luchtgekoeld en dus daalt de actieradius (10 tot wel 20 procent als het vriest) in de winter.

Dus in amper 7 jaar tijd is het gewicht van de Renault Zoe slechts een beetje gestegen – met dank aan de steeds lichter wordende krachtiger Li-ion accu’s – maar de capaciteit van de Li-ion accu meer dan verdubbeld, om precies te zijn met een factor 2,36 toegenomen. Verder las ik in een persbericht van Tesla dat hun nieuwe Model 3-accu minder en binnenkort zelfs geen Kobalt meer bevat en dus ga ik er vanuit dat de andere automerken straks snel zullen volgen (behalve de Duitsers met hun conservatieve ronduit prehistorische visie). Zie hier de ongelofelijke vooruitgang die de elektrische auto heeft doorgemaakt in amper een decennium. Na het instappen had ik direct het gevoel in een uitontwikkelde auto plaats te nemen terwijl ik bij de eerste Renault Zoe het gevoel had dat ik in een pre-productie auto plaatsnam. Vooral het dashboard met het fraaie display ziet er gewoon lekker uit, vooral niet teveel knopjes want daar heb ik bloedhekel aan want totaal niet meer van deze tijd. En ook in deze Renault kan ik in één scherm alles uitzetten wat ik maar wil, fantastisch! Verder zie ik geen Adaptive Cruise Control en dan heeft ie dus ook geen automatisch noodstopsysteem. Beterrrrr! Ik werd de laatste namelijk helemaal gek van die veel te vroeg ingrijpende automatische noodstopsystemen in testauto’s. Ik rem als motorrijder zijnde namelijk graag heel erg laat en dat leidde dan iets te vaak tot het ingrijpen van het automatische noodstopsysteem. Maar ook bij optrekken voor een stoplicht greep het automatische noodstopsysteem in omdat mijn voorligger even niet snel genoeg optrok en dan stond ik dus weer even met alarmlichten aan stil voor een groen stoplicht terwijl een achterligger weer bijna op mij knalde. Zeer ergerlijk en dus heb ik dit automatische noodstopsysteem liever NIET dan WEL aan boord. Autojournalisten die dit als een minpunt bestempelen zijn wat mij betreft niet goed bij hun hoofd.

1.000-drempelweg
Na mijn werkelijk fabuleuze rit in de nieuwe Renault Clio over de verkeersdrempelweg langs Rijsenhout was ik benieuwd naar deze Renault Zoe. De eerdere versies hadden een nogal comfortabel vering/demping dus ik was erg benieuwd. De eerste verkeersdrempel voelde lekker aan maar dat is meer een soort van nep-verkeersdrempel geen echte dus. Daarna kwamen de echter verkeersdrempels en ik besloot met 60 km/u te beginnen en daarna de snelheid steeds verder op te voeren. Met een snelheid van 60 km/u hoorde ik nog geen Boink dus dat is prima. Met 70 km/u dan? Nee ook niet en zelfs met 80 km/u ging het nog goed. Ps bij 90 km/u hoorde ik dan eindelijk de duidelijk hoor- en voelbare Boink en dat is meer dan goed te noemen oftewel uitstekend dus. Renault heeft haar huiswerk prima gedaan. Ik had onderweg de rijmodus Eco ingeschakeld maar toen ik aan het einde van de 1.000-drempelweg kwam heb ik die maar weer uitgezet want de elektromotor reageert dan nogal traag op het gaspedaal en de topsnelheid is dan ook begrensd begreep ik. Op weg naar de op die plek zeer brede provinciale weg, die naar de A44 leidt, gaf ik stevig gas middenin de haakse rechterbocht. De voorwielen spinden vrijwel direct door en ik gleed even weg naar links terwijl het ESP meteen ingreep. Niet heftig en irritant of zo maar wel duidelijk voelbaar dus ik was benieuwd naar het rondje SBP. Het ESP is overigens niet uitschakelbaar helaas maar dat is al heel wat jaren zo bij de gewone modellen van Renault. Bij de A44 aangekomen stond ik links en ik moest naar rechts de snelweg op maar met een elektrische auto ben je altijd zoveel sneller weg dat je dat stoplichtsprintje vrijwel altijd wint. Op de snelweg had ik redelijk de vaart erin maar bij 140 km/u vond ik het wel goed maar toen wilde de Renault Zoe ook niet veel sneller meer. Dat klopt ook want de opgegeven maximum snelheid is 140 km/u. Bij Sassenheim verliet ik de A44 want ik moest nog zwemmen en dus dacht ik laat ik de mooiste route binnendoor nemen. Op de afrit kon ik de snelheid verrassend hoog houden, de vering/demping is gelukkig een stuk minder comfortabel dan op de twee eerdere versies van de Renault Zoe. Wat ik op de 1.000-drempelweg reeds had gevoeld had kwam er nu duidelijk uit. Ik reed lekker verder en door de drukte moest ik erg langzaam rijden.

Vlakbij de N206 had ik nog even een akkefietje met een debiel in jawel een wit(!) VW-busje hoe kan het ook anders. De bestuurder reed pardoes de rotonde op en in plaats van een noodstop te maken reed ik naast hem mee over de rotonderand en gooide de Renault Zoe vlak voor het verlaten van de rotonde voor het witte VW-busje en zette de auto even stil. Daarna reed ik heel langzaam verder en draaide vlak na de rotonde bij de benzinepomp weer om want ik moest de andere kant op. Witte busjes de numero 1 aso’s op de weg die denken dat ze alles mogen maar dan vergissen ze zich danig in mij. Ik reed weer rustig verder richting de N206 en besloot bij het verlaten een half rondje over het Space Business Park te rijden want ja ik was er toch net in de buurt. Het leek even druk maar gelukkig moest het verkeer vanaf de rotonde na de afrit allemaal andere kanten op. Ik kon dus meteen plankgas – uiteraard niet in Eco – de rotonde af en door de haakse rechterbocht heen. Dat ging perfect net tegen uitbreken aan want ik wist dat als ik over de grens zou gaan het ESP zou ingrijpen. De lange flauwe linkerbocht ging ook lekker en daarna kon ik ‘m lekker hard plankgas gevend de vrachtwagenparkeerplaats opsmijten. Dat was ondanks dat het ESP niet uitgezet kan worden toch best leuk maar oh was het ongelofelijk leuk geweest met het ESP uit. De elektromotor heeft namelijk een uitstekende punch en voelt veel sterker aan dan de 136 Pk/245 Nm op papier. Daarna vloog ik met een lekker vaartje door de rechsts-linkscombinatie en over de lage verkeersdrempel waarna ik besloot linksaf te slaan. Dat is een lastige bocht want er ligt een verkeersdrempel vlak voordat je het stuur naar links om moet gooien. Het onderstel krijgt het hier zwaar te verduren en ik was benieuwd hoe de Renault Zoe zou reageren op deze heftige actie. Ik ging er wel niet zo hard doorheen als met de Tesla Model 3 maar voor een doodgewone elektrische hatchback deed de Renault Zoe dit uitstekend. Voor het zwembad staat sinds kort een oplaadpaal dus da’s wel fijn, vroeger moest ik 500 meter lopen vanaf het Gemeentehuis.

Zuinigheidsrit op en neer naar werk
Als eerste moet ik even iets heel vreemds melden en dat is dat het heel erg lang duurde voordat de accu-inhoud van 99 procent -> 98 procent ging. De actieradius gaf bij 99 procent (van 100 -> 99 procent duurt heel kort) 342 km aan en bij 98 procent 328 km. Dat zou betekenen dat in die eerste 1 procent 14 km is afgelegd en in de volgende 4 procent (van 98 procent -> 94 procent) maar 15 km. Geen idee hoe dat komt maar ik dacht ik meld het even. Daar ga ik dus even goed op letten de komende week. Ik ben de eerste zuinigheidsrit uiteraard vertrokken in de rijmodus Eco want die is het meest interessant voor dagelijks gebruik. Elektriciteit is een stuk goedkoper dan benzine maar ook hier geldt dan een lichte rechtervoet je een hoop geld kan besparen. En dat je veel geld kunt besparen liet het programma Kassa zien waar Maarten Hachmang van deze website – https://laadpastop10.nl – liet zien dat het dik loont om de aanbieders van laadpassen te vergelijken. Zeker met snelladen langs de snelweg kun je tientallen euro’s per maand besparen en dat is dus nogal wat. Rij je dus ook nog eens netjes dan kun je nog meer geld besparen en op jaarbasis tot wel duizenden euro’s (want geen wegenbelasting, geen dure servicebeurten etc.) besparen en dat is toch heel leuk voor je portemonnaie of niet soms? Ik had mazzel dat de brug voor zandschip nummer triljoen (zand voor de Rijnlandroute) net open was gegaan zodat ik nog net de rotonde op kon rijden en over de rotonderand heen richting Wassenaar verder kon rijden. Had ik de pech gehad omdat er al een rij voor de rotonde had gestaan dan had ik zomaar 10 minuten voor Jan Doedel kunnen staan wachten. Na de rotonde heb ik de Cruise Control geactiveerd en ‘m op 50 km/u vast gezet. De eerste keer drukte ik het knopje voor de snelheidsbegrenzer (meest zinloze en overbodige systeem op een auto ooit) in want die zit er direct boven op het stuur. Het ritje naar mijn werk verliep vlot en vlekkeloos dankzij de uitstekende vering/demping en balans van deze Renault Zoe. Deze auto rijdt gewoon écht lekker en dat vind ik voor een gewone elektrische hatchback toch wel opmerkelijk. Renault heeft duidelijk veel werk gemaakt van de update van deze nieuwe Renault Zoe. De hoge snelheidsbrekers op de Schouwweg slokte het onderstel van de Renault Zoe op alsof het lage oneffenheden in de weg waren. Bijna net zo goed als de nieuwe Renault Clio en dat had ik niet verwacht. Zelfs toen ik ‘s avonds terug reed en met een behoorlijke snelheid over de laatste hoogste snelheidsbreker vloog voelde dat goed aan. Opmerkelijk is dat de Cruise Control het bleef doen want in bijna alle auto’s schakelt de Cruise Control zichzelf automatisch uit tijdens de landing.

Heen – Rijmodus Eco
7 graden Celsius
V 100 procent/342 km
A 94 procent/313 km
Tripmeter: 23,5 km
Totale omgerekende actieradius: 391,66 km + 10 procent vanwege lage buitentemperatuur = 430,27 km

Terug – Rijmodus Eco
9 graden Celsius
V 94 procent/313 km
A 87 procent/293 km
Tripmeter: 22,0 km
Totale omgerekende actieradius: 314,28 km + 10 procent vanwege lage buitentemperatuur = 345,7 km

Had ik in beide gevallen de actieradius in plaats van het percentage als uitgangspunt genomen voor het omrekenen dan was het heen 277,13 km geweest en terug 344,3 km. Dat is vreemd want terug heeft de Renault Zoe duidelijk meer acculading verbruikt terwijl ie juist minder (14 km tegen 29 km in de ochtend) actieradius heeft verbruikt. Ik ga maandag gewoon eens vertrekken met 90 procent acculading en kijken wat er dan uitrolt aan procenten acculading en kilometers actieradius.

Rare dag
Omdat ik zwaar verkouden was geworden die nacht besloot ik niet te gaan zwemmen zaterdag. Omdat ik mijn moeder regelmatig meeneem naar Katwijk aan Zee zodat ze boodschappen kan doen als ik zwem ben ik dus maar even apart voor haar naar de Digros in Katwijk aan Zee gereden. Mijn moeder vond de hoge instap voor erg fijn en ook de zit en het rijden kregen van haar een groot compliment. Altijd belangrijk als een niet autorijder een auto fijn vindt want die zijn vaak heel zwart/wit in hun mening. Het was bij hoge uitzondering een droge dag en dus dé dag om de fotoshoot te doen. Gelukkig kon mijn zwager vandaag en nadat ik hem opgehaald had we zijn naar een plek gereden waar ik wel heel erg lang geleden voor het laatst een fotoshoot heb gedaan. Mijn zwager zei al vrij snel na vertrek dat hij de Renault Zoe een erg fijne auto vind. Wel merkte hij op dat de stelknop – een draaiwiel – voor de rugleuning erg onhandig is geplaatst, iets dat ik zelf ook al had geconstateerd direct na het instappen. In plaats van deze draaiknop hadden ze aan de linkerkant van de voorstoelen beter zo’n knop die je omhoog trekt kunnen maken want dat is veel makkelijker om te bedienen. We waren vertrokken in de rijmodus Eco en toen ik bij de N206 aangekomen de Renault Zoe in de rijmodus Normaal zette was mijn zwager net als ik ook verrast over de snelle acceleratie. “Het is toch echt maar 136 Pk”, zei ik tegen hem. De fotoshoot is prima gelukt en ik was verrast over sommige sfeerfoto’s toen ik ze gedownload had op mijn Macbook. Tijdens de fotoshoot geeft mijn zwager uiteraard af en toe stevig gas en daarna heb ik zelf ook nog stevig door gereden. Desondanks kwam ik toch uit op een nette 50 km actieradius op een verbruik van 20 procent acculading dus dat is 5×50 = 250 km wat ik helemaal niet slecht vind voor 50 km vol trappen. Na het middageten ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Toen ik de kofferbak open deed schrok ik zo van daar past vogens mij niet veel in. Na het nodige passen en meten bleek dat uiteindelijk erg mee te vallen en op een haar na paste de volledige hatcback kofferset erin. Ik zeg maar niets meer want zoals zo vaak zeggen beelden meer dan woorden.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 2×50-liter + 2×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter

Snelwegzuinigheidsrit met tegenwind Dennis
Zaterdagavond ben ik direct na het eten in een vol geladen Renault Zoe gesprongen voor een snelwegzuinigheidsrit in de rijmodus Eco. Nadat ik de laadkabel had opgeborgen en de Renault Zoe startte zag ik ineens een zwart display in het midden van het dashboard. Alleen in het midden zag ik een flauwe gloed die ee druppelvorm had. Wasdanou? Gelukkig deed de muziek het wel want toen ik mijn iPod Touch aanzette hoorde ik muziek uit de Bose-speakers komen. Ik had vrijdag mijn iPod Touch gelukkig al via de Bluetooth verbonden en dus herkende het Bose Premium audiosysteem mijn iPod Touch. Daarna kon ik via de stick (deze zit rechtsonder het stuur) met twee drukknopjes voor het volume en de draaischijf het volume regelen en door mijn songlist heen scrollen. Als dat alleen via het display had gekund dan had ik een uur lang naar het zelfde liedje moeten luisteren want ik had per ongeluk de play-modus op 1 vast gezet. Zo zie je maar weer hoe onterecht de kritiek van die journalist van het magazine Bright is op deze volgens hem zeer onhandige want voor je ogen onzichtbare stick. Die not so Bright-journalist vroeg zich overigens in het YouTube-filmpje over deze Renault Zoe af waar die B-stand nou voor is. Als je dat niet weet ben je gewoon af wat mij betreft. Hetzelfde geldt ook voor die autojournalist van het Algemeen Dagblad die schreef dat de Renault Zoe meer herrie maakt dan andere elektrische auto’s terwijl de Renault Zoe tot en met 30 km/u juist geluid maakt voor de voetgangers en de fietsers. Dat hebben ze er bij Renault dus express ingestopt! Het Bose Premium audiosysteem (met 2 tweeters, 4 speakers, Richbass-woofer en Bose Efficient Energy versterker) klinkt heerlijk alleen zag ik in de optielijst ook een Focal Music Premium 6.1 speaker set die ik ken uit de Peugeot 508. Altijd doen zou ik zeggen want die is zijn geld dubbel en dwars waard! De snelwegzuinigheidsrit begon lekker rustig en daar was ik wel blij mee maar dat had natuurlijk alles met storm Dennis te maken. Op weg naar Zaanstad had ik windje mee en dat zag ik ook aan het verbruik. Omgerekend zat ik de hele weg naar Zaanstad steeds op rond de 350 km actieradius.

Ik kon vrijwel de hele tijd 100 km/u rijden en hoefde maar tweemaal in te halen te weten een vrachtwagen en een auto met aanhanger. Het lastige is dat je in de rijmodus Eco amper harder dan 100 km/u kan rijden dus dat was even billen knijpen want ik had geen zin in bumperklevers. Op de terugweg zag ik door de harde tegenwind van Dennis het verbruik snel zakken naar een actieradius van ruim onder de 300 km. Zo snel kan het dus gaan en ik hoor het mijn zwager nog vaak zeggen dat hij bij harde wind wel tweemaal aan de snellader moest in plaats van eenmaal op exact dezelfde afstand.
Leiden Vice Versa – Rijmodus Eco
9 graden Celsius
V 349 km – 100 procent
A 183 km – 63 procent
Tripmeter: 100,0 km
Totale omgerekende actieradius: 270,27 km + 10 procent vanwege lage buitentemperatuur = 297,27 km
Op zich helemaal niet verkeerd want het is natuurlijk wel een auto zonder en geconditioneerd accupakket. Ondanks de kleinere Li-ion accu doet deze Renault Zoe het echter wel beter dan de Nissan Leaf e+ met zijn 10 kWh grotere Li-ion accu. Na de snelwegzuinigheidsrit ben ik nog even naar mijn zwager gereden en toen ik daar weg reed deed het display het ineens weer. Het is niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak in een testauto en het is gewoon iets dat kan gebeuren want ja elektronica mag tegenwoordig dan een stuk minder storingsgevoelig zijn dan vroeger maar het blijft e-lek-tronica. Onderweg naar huis bedacht ik me dat ik nog even de topsnelheid in zijn achteruit moest testen, dat wil ik nog wel eens vergeten namelijk. De topsnelheid in zijn achteruit bleek maar 35 km/u en dat is lager dan de meeste andere elektrische auto’s die 41-43 km/u halen. Lekker boeiuh ja toch niet dan…

Van hot naar her
Zondag moest ik letterlijk van hot naar her rijden, familie wegbrengen en ophalen, naar een verjaardag van mijn moeders jongste broer in Voorhout die 78 was geworden. Haar oudste broer was net een paar dagen eerder 87 geworden en al mijn moeders broers (2) en zussen (2) leven nog dat is best wel bijzonder. Daarna naar Katwijk aan Zee en toen weer naar huis. Zondagochtend stapten mijn moeder en mijn neef in de auto en ze waren allebei onder de indruk van deze kleine Franse elektrische hatchback. De passagiersstoel hoefde net niet naar voren (mijn neef is erg lang) van mijn moeder ze kon er net aan instappen en daarna zat ze goed en had ze genoeg beenruimte achterin. Het interieur vonden ze allebei mooi en de voorstoel + achterbank vonden ze allebei erg lekker zitten iets dat mij ook meteen was opgevallen na het instappen. Die voorstoelen zitten overigens niet alleen lekker ze zien er oom nog eens erg fraai vorm gegeven uit. Nadat ik mijn neef weer thuis had gebracht moesten we snel eten want ik zou mijn moeder naar de verjaardag van haar jongste broer brengen. Het werd een zeer aangenaam ritje alleen terug naar huis moesten we nog even langs mijn jongste zus in Katwijk aan Zee. Daardoor waren we wat later en kwamen we in een soort van moessonregenbui terecht. Het ziht was absurd slecht en veel auto’s gingen 50-60 km/u rijden op de provinciale weg waar je 80 km/u mag. Voor het stoplicht op de grote kruising bij Katwijk-Binnen kwam ik links naast een Tesla Model S te staan. Aangezien het even verderop van twee naar één baan ging moest ik invoegen en dus snel optrekken. Een Tesla Model S is natuurlijk veel sneller maar in een dergelijke moessonregenbui gelden andere regels. Ik trok ook zo snel mogelijk op maar waar de Tesla Model S bij 60 km/u van het gas ging trok ik door tot 80 km/u. Zo(e) zie je maar weer dat Pk’s niet alles zeggen. Als motorrijder ben ik gewend aan zeer extreme omstandigheden en zeer geconcentreerd en gefocust rijden en dus won ik vrij eenvoudig stoplichtsprint van een Tesla Model S. Ik heb overigens met mijn kleine Renault Twizy een keer een Tesla Model S zoek gereden in de sneeuw. Dat was echt lachen want wat de bestuurder van de Tesla ook probeerde het lukte hem niet om mij in te halen. Zo zie je maar weer dat Pk’s onder bepaalde weersomstandigheden niet van belang zijn of zelfs zwaar in je nadeel zijn zoals in de sneeuw.

Zuinigheidsritten en opladen
De daarop volgende dagen heb ik elke dag een (snelweg)zuinigheidsrit gemaakt en ook heb ik gekeken hoe snel de Renaut Zoe oplaadt. Ik las in een gedownload persdossier namelijk dat deze elektrische auto sneller oplaadt dan gemiddeld. Dankzij een slimme converter laadt de Renault zichzelf op met maximaal 22 kW terwijl de meeste concurrenten blijven steken op 11 kilowatt. En juist aan die gewone oplaadpaal behaal je winst want daar laad je nou eenmaal het meest op. En als dat tweemaal zo snel gaat dan word je daar als elektrieken automobilist heel erg blij van. Zoals je kunt zien zijn de ritten perfect reproduceerbaar maar het valt mij toch behoorlijk tegen. De lage temperatuur van onder de 10 graden haalt de actieradius danig omlaag en ik vind het dan ook heel erg jammer dat de Renault Zoe geen watergekoeld warmtemanagementsysteem heeft om de accu in de auto op een optimale temperatuur te houden. De nieuwe Renault Twingo Z.E. die eind dit jaar komt heeft dat namelijk wel! Eeuwig zonde want het had van de Renault Zoe een nog veel groter verkoopsucces kunnen maken.

Maandag
Heen – Rijmodus Eco
7 graden Celsius
V 272 km – 88 procent
A 242 km – 79 procent
Tripmeter: 23,5 km – Actieradius = 261 km – In de zomer is dat dus rond de 300 km

Terug – Rijmodus Eco
9 graden Celsius
V 242 km – 79 procent
A 222 km – 70 procent
Tripmeter: 23,4 km – Actieradius = 260 km – In de zomer is dat dus rond de 300 km

Opladen 70% -> 100% in amper 2 uur tijd en dat is serieus snel voor een gewone elektrische auto.

Dinsdag
Heen – Rijmodus Eco
7 graden Celsius
V 329 km – 98 procent
A 291 km – 89 procent
Tripmeter: 23,5 km – Actieradius = 261 km – In de zomer is dat dus rond de 300 km

Terug – Rijmodus Eco
9 graden Celsius
V 300 km – 89 procent
A 280 km – 82 procent
Tripmeter: 23,5 km – Actieradius = 336 km – In de zomer is dat dus rond de 386 km

Woensdag
Op de laatste testdag heb ik nog snel een snelwegzuinigheidsrit gemaakt in de Rijmodus Normaal. Ook nu weer was de buitentemperatuur onder de tien graden Celcius en dus invloed op de actieradius.
Leiden Vice Versa – Rijmodus Normaal
7 graden Celsius
V 100 procent
A 60 procent
Tripmeter: 102,6 km – Actieradius = 256,5 km – In de zomer is dat dus rond de 300 km

Rotondecircus… JIHA!!!
Aangezien ik donderdag de hele dag aan mezelf had en het regende kon ik weinig anders dan een rondje rotondecircus aan het terugbrengen vastplakken. Omdat het ronde SBP nogal tegenviel was ik benieuwd hoe het rondje over het rotondecricus uit zou pakken. Het voordeel van het rotondecircus is dat je de g-krachten iets geleidelijker op kunt voeren waarna je bij plankgas vanzelf begint te glijden zeker in de regen. Ik ben meteen maar begonnen op de grote rotonde en niet zoals gebruikelijk eerst rechtsaf geslagen. Op de kleinere binnenring voelde ikk de Renault Zoe al iets glijden. Op de kleine rotonde voor het viaduct reed ik over de hoge rotonderand heen en gaf daarna stevig gas. Nou dat heb ik geweten want de Renault Zoe had even geen grip toen de linkerwielen los kwamen en omdat de elektromotor lekker fel is gleed ik meer dan ik wilde naar links waar de vangrail hangt. Oeps! Op naar de coole ovale rotonde de meest heftige qua gooien en smijten. Ik maakte even behoorlijk vaart op het viaduct want er kwamen auto’s de snelweg af dan had ik daar geen last van op de rotonde. Ik reed de ovale rotonde op en hoekte de Renault Zoe hard naar links waarna ik heerlijk begon te glijden en meteen daarna rechtdoor vloog voor de 180-gradendraai. Ik sneed hard naar binnen over de hoge rotonderand en na het neerkomen op het asfalt van de binnenring gaf ik plankgas. De Renault Zoe gleed weer heel mooi en lekker naar rechts om meteen daarna weer hard vooruit te schieten rechtdoor het viaduct over. Nou ja bijna rechtdoor en daarom moet ik goed opletten hier want ik moet mijn stuur hard naar links-rechts omgooien terwijl de auto steeds de andere kant op wil. In een snelle hatchback met 250+ Pk moet je hier dan ook heel erg goed opletten en 100 procent gefocust zijn. Aan de overkant van het viaduct aangekomen kon het echte en vooral leuke werk beginnen. Op de kleine rotonde moet je hier van volledig linksom draaiend en zwaar in de veren hangend in één keer het stuur omgooien en plankgas naar rechts geven. De Renaut Zoe begon eindelijk voor het eerst zwaar te glijden en eindelijk had ik de lol die ik zocht. Wat jammer dat het ESP niet uitgezet kan worden dat zou deze auto nog veel leuker maken. Ik reed op de grote rotonde af die nog weer leuker is dan de kleine rotonde hiervoor want de radius van de binnenring ia groter dan die van de buitenring van de kleine rotonde. Je kunt hier dus heerlijk wegglijden want dan heb je altijd de buitenring nog achter de hand. Uiteraard zorg ik er altijd voor dat er geen auto op de buitenring rijdt, dan hou ik gewoon even in op het rechte stuk. De Renault Zoe begon nog eerder te glijden maar dat kwam ook omdat ik nu precies wist waar de grens ligt. Op nat asfalt is dat toch net wat makkelijker aanvoelen dan op droog asfalt. Gek toch dat het Space Business Park in vergelijking met het rotondecircus zo saai was dat snap ik dan toch weer niet. Maar goed dit was een erg leuke afsluiter van een leuke testweek. En nou hoefde ik wel bijna niet te remmen op het rotondecircus maar als je écht hard moet remmen dan is deze Renault Zoe bijna een sportauto zo goed want deze elektrische auto heeft vier geventileerde schijven. Goed man!

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

hatchback

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

9,5 seconden

Topsnelheid

140km/u

Vermogen

100(136) kW (pk)/rpm

Koppel

245 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.087 mm

Breedte

1.945 mm

Hoogte

1.562 mm

Wielbasis

2.588 mm

Spoorbreedte voor

1.506 mm

Spoorbreedte achter

1.489 mm

Massa leeg

1.475 kg

Max. toelaatbare massa

1.988 kg

Laadvermogen

513 kg

inhoud bagageruimte

338 liter

Bandenmaat

195/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand