Renault Zoe Life 2013 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



Zuiver-Opvoedend-Ecologisch
Deze drie woorden als vertaling van ZOE zijn bewust gekozen en voor deze regering en gemeentebesturen bedoeld. Zuiver wil zoveel zeggen als schoon/elektrisch rijden, maar ook integer/politicus. Opvoedend wil zoveel zeggen als bewustwordingsproces/actieradius 150 km is zat, maar ook verantwoordelijkheidsgevoel/politicus. Ecologisch wil zoveel zeggen als ZE=ZeroEmission/geen uitlaatgassen, maar ook milieuvriendelijk/politicus. Tja integer, verantwoordelijkheidsgevoel en milieuvriendelijk zijn helaas drie termen die geen van allen van toepassing zijn op de politici in ons kabinet, en van de colleges van alle Nederlandse gemeenten. Integriteit is iets wat de huidige politici niet meer kennen, want in een slangenkuil (zo noemde Alexander Pechtold Het Binnenhof) is niemand integer en wie dat wel is stapt direct weer uit de politiek. Ik heb zelf ooit meegewerkt aan een projectgroep prenatale diagnostiek in de jaren 90, maar ik heb de vergadering op Het Binnenhof niet eens uitgezeten. Was het zo erg? Jep het was van een niveau dat exact hetzelfde is als dat incapabele zootje ongeregeld dat Rutte II heet. Misschien snappen jullie nu ook beter waarom het zo slecht gaat met Nederland. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik hier zelf ook aan meewerk, want ik doe mijn best om zo min mogelijk uit te geven. Ik hou mijn hand verschrikkelijk op de knip, en dat doe ik bewust uit protest tegen dit afschuwelijk slechte regeringsbeleid. De aanschaf van een Renault Twizy bespaart mij elke maand veel geld, want elektrisch rijden is namelijk spotgoedkoop. Eén volle acculading is vergelijkbaar met de kosten van 2 liter benzine. En voor de prijs van 2 liter benzine rijd ik met mijn Renault Twizy geen 25 km (gemiddelde actieradius van 2 liter benzine in stadsverkeer) maar makkelijk het dubbele tot wel driedubbele. Die accuhuur haal ik er dus makkelijk uit! En verder heb ik geen hoge onderhoudskosten, alleen af en toe vier nieuwe banden en remblokjes meer niet. Maar ik rijd niet alleen elektrisch vanwege de lage kosten, het is naast goedkoop namelijk ook veel schoner, veel stiller, veel leuker, veel handiger, kortom fantastisch gewoon. Althans voor mijn situatie, en dat besef ik mezelf terdege!

(Op)laadpaal
Omdat ik nog nooit eerder gebruik heb gemaakt van een (op)laadpaal heb ik me even uit laten leggen hoe dat moet. Alle andere elektrische auto’s, Plug-In Hybrids en E-REV’s die ik tot nu toe getest heb kon ik namelijk ook thuis vanuit mijn stopcontact opladen. Met deze Renault Zoe kan dat dus niet en dus MOEST ik wel opladen bij een (op)laadpaal met behulp van een pasje. De Renault Zoe mag dan de eerste elektrische auto die alle bestaande oplaadsystemen ondersteunt; 3 kW, 22 kW, 43 kW, gelijkstroom, wisselstroom behalve als uit het uit een doodgewoon stopcontact komt. De Renault Zoe kan dus snelladen (30 minuten), versneld laden (1 uur) en gewoon laden (8-9 uur). De Renault Zoe heeft dus ook alleen een oplaadsnoer met Mennekes-stekker. Na de uitleg besloot ik meteen om binnendoor via Rijsenhout en Roelofarendsveen naar huis te rijden, en daarna de Renault Zoe op te laden op de parkeerplaats naast het winkelcentrum in mijn woonwijk. Dat is namelijk de dichtstbijzijnde plek waar een (op)laadpaal staat. Later schoot me te binnen dat bij hotel restaurant Het Haagsche Schouw ook een oplaadpaal staat, en dat is slechts 750 m in plaats van 1 km en dus nog dichterbij. De instructies stonden duidelijk op de duo-(op)laadpaal en het was dan ook zo gepiept. Om de tijd te doden ben ik een stukje om de wijk heen gaan wandelen en toen ik weer terugkwam was de batterij weer vol. Daarna ben ik naar huis gereden, heb gegeten en ben een zuinigheidsrit gaan maken. En naar huis rijdend vroeg ik me af wat het nou is, “oplaadpaal” of “laadpaal”? Dus maar eens even zoeken op het internet welke van de twee nou het juiste woord is. Vandale.nl kent beide woorden niet, Onzetaal.nl ook niet en mijnwoordenboek.nl idem dito. Blijkbaar is dit woord nog te nieuw en is het nog niet officieel opgenomen in de Nederlandse taal. Totdat het zover is het gebruik van beide woorden dus mogelijk ga ik vanuit.

Uitleg Eco-modus Renault Zoe
Tijdens het rijden in de Eco-modus worden de rijprestaties beperkt om het bereik te vergroten. De auto reageert in deze stand veel rustiger op gas, en met de cruise control aan is de maximum snelheid 95 km/u (op de snelheidsmeter 96 km/u). Verder wordt het vermogen van de airconditioning of de verwarming beperkt, ook weer om het bereik te vergroten. De maximum snelheid van 95 km/u is soms irritant als je in wilt dan wel moet halen. Aan de ene kant vind het een te waarderen stand, maar aan de andere kant heb ik zoiets van soms is het onhandig. En met onhandig bedoel ik dan vooral de momenten dat je in moet – bv. vrachtwagens – halen op de snelweg.

Eco-zuinigheidsrit
Stand: Eco-modus
Actieradius vertrek: 136 km – Actieradius aankomst: 86 km – Verbruik: 50 km
Tripmeter vertrek: 0,0 km – Tripmeter aankomst: 84,6 km
Conclusie: theoretisch had ik met deze rijstijl 230,4 km kunnen rijden op een volle accu.
Het verbruik heb ik dus al verraden maar dat neemt niet weg dat het een leuke en enerverende zuinigheidsrit was. De zuinigheidsrit begon in dit geval bij de oplaadpaal naast het winkelcentrum. Het lukte me zowaar om zonder te remmen op de rondweg te belanden, een wonder als je weet hoe druk het daar altijd is. En daarna bleef het verrassend genoeg goed gaan tot in Katwijk aan Zee toe, maar eenmaal op de N206 moest ik remmen voor een stoplicht. Achteraf had ik ‘m kunnen halen zonder te remmen maar ach het zij zo. Gelukkig heeft de Renault Zoe een cruise control, persoonlijk vind ik dat onontbeerlijk op een elektrische auto. Het helpt namelijk goed mee om zo zuinig mogelijk te rijden. Aan het einde van de N206 gekomen heb ik de cruise control op tijd uitgezet, want ik had nog geen ervaring met het afremmen op de elektromotor dus ik was benieuwd hoe de eerste bocht zou gaan. Het afremmen ging rapper dan ik verwacht had en met een mooie hoge bochtensnelheid vloog ik door de eerste zuinigheidsbocht heen. Altijd weer grappig dat een auto die even daarvoor nog vlak achter mij zat na de bocht meteen 100 meter op achterstand ligt. Hieraan kun je heel goed zien wat het voordeel is van vloeiend (=niet onnodig remmen) rijden. Als ik zou remmen en dus normaal zou rijden zoals iedereen, dan zou ik deze afstand weer moeten overbruggen en dat kost dus extra energie wat in wezen pure verspilling is. Ik reed rustig verder en zag de auto achter me stevig gas geven om weer bij te komen. De volgende bocht was het weer exact hetzelfde liedje en de bocht daarna ook weer. Totdat we bij de 30-zone in Vogelenzang aankwamen, daar zette ik de cruise control meteen op iets boven de 30 km/u. Bij veel cruise controls kan dat niet omdat ze niet zijn geprogrammeerd op zulke lage snelheden, jammer want juist in een 30-zone is het erg handig.

De rotonde aan het begin van de bomenweg ging erg lekker maar de bomenweg zelfs was een waar drama vanwege een dan weer te langzaam dan weer normaal (je mag daar 60 km/u) rijdende automobilist. De bestuurder van die auto leek wel bang te zijn om een auto te besturen, ga dan niet de weg op dacht ik bij mezelf of ga een anti-angstcursus doen. Gelukkig volgde deze automobilist de hoofdweg en was ik bij de Nachtegalenlaan van ‘m af, want ik sloeg linksaf richting Bentveld. De T-splitsing ging zowaar goed, en de stoplichten even verderop ook. Helaas moest ik op de rotonde richting Circuitpark Zandvoort remmen voor een stel plotseling (hand uitsteken is wel zo netjes mensen!) afslaande fietsers. Gelukkig was de lastige bocht daarna ondanks de wegwerkzaamheden weer goed te doen. Eenmaal op de boulevard heb ik ruim afstand gehouden tot mijn voorganger, want 2-3 auto’s daarvoor reed ook weer iemand als een fossiel. Maar ook dat ging weer goed en zo belandde ik dan eindelijk op de duinenweg richting Overveen. Daar heb ik heel even 90 km/u gereden (max. 80 km/u), want ik wilde persé een vrachtwagen inhalen zodat ik daar richting de rotonde niet achter hoefde te blijven hangen. De rit terug verliep gelukkig een stuk beter en de twee keer remmen tot nu toe vielen mij erg mee, want bedenk wel dat ik geen enkele mogelijkheid heb om af te remmen op de elektromotor. Ik heb geen versnellingsbak of motorrem en daarom moet ik heel erg ver vooruit kijken, maar vooral ook extra afstand houden tot mijn voorligger. De N206 ging terug een stuk beter, vooral de mooie bocht vlak voor het begin van de N206 ging fantastisch. Maximaal op de grens rijdend deed de Renault Zoe precies wat ik van deze auto verwacht had. De wegligging is ondanks de comfortabele vering/demping en de eco-banden werkelijk uitstekend! Uiteraard moest ik op weg naar de oplaadpaal nog een paar keer remmen, stoplichten en druk verkeer gooiden roet in het eten. Maar slechts vijf keer remmen over een afstand van 84,7 km met een elektrische auto is erg netjes vind ik.

Gewone zuinigheidsrit
Stand: Normaal-modus
Actieradius vertrek: 129 km – Actieradius aankomst: 82 km – Verbruik: 47 km
Tripmeter vertrek: 0,0 km – Tripmeter aankomst: 82,4 km
Conclusie: theoretisch had ik met deze rijstijl 227,5 km kunnen rijden op een volle accu.
Omdat ik vergeten was op te schrijven hoeveel keer ik geremd had en wat er allemaal gebeurd was tijdens de gewone zuinigheidsrit hou ik het kort. Het enige dat ik me goed herinner is een BMW 5-serie touring, en die zat me toch een partij te duwen vlak voor de bocht waar tijdens de eco-zuinigheidsrit die vrachtwagen met pech stond. Op de snelweg laat ik ze meestal even heel hard schrikken door hard in remmen te gaan als ze na twee remlichtseintjes het nog niet snappen. Maar binnendoor rijdend is het veel leuker om ze verschrikkelijk voor paal te zetten door ze helemaal Zoe(k) te rijden. En laat de bocht vlak voor de spoorwegovergang zich daar nou net verschrikkelijk goed voor lenen. Het is een blinde bocht die net even verder doordraait dan je zou verwachten als je het niet weet. Aangezien ik deze bocht kan dromen reed ik er met 50 km/u en de cruise control aan op af, en in de bocht deed ik niets anders dan niet remmen en de cruise control erop laten staan. En dan is 50 km/u ineens een hoge snelheid waarbij zelfs de zeer stille Renault Zoe geluid gaat produceren. Met vier werkelijk verschrikkelijk piepende banden (de Michelin Energy E-V-banden zijn speciaal ontworpen voor de Renault Zoe) vloog ik fantastisch mooi en werkelijk perfect op de ideale lijn blijvend door de blinde bocht heen. Of die BMW-bestuurder nou schrok van de verschrikkelijk piepende Michelin-banden of dat ik hem gewoon verschrikkelijk Zoe(k) reed zal ik nooit weten. Ik heb het hem niet gevraagd, maar dat boeit me ook niet. Bye bye Bayerische MestWagen, ha, ha. En op de volgende rotonde en in de volgende vergelijkbare bocht ging het exact hetzelfde. Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij drie keer geschrokken is van de verschrikkelijk piepende Michelin-banden, ik heb hem dus zeker twee keer Zoe(k) gereden met mijn simpele soms even niet zo stille Renault Twizy. Het vreemde aan de ritrapporten vind ik dat ik tijdens de zuinigheidsrit in de Normaal-modus meer kWh bespaart heb, dan tijdens de zuinigheidsrit in de Eco-modus. De ritrapporten ontlopen elkaar namelijk niet veel qua waarden, dus dan kun je net zo goed in de Normaal-modus rijden. Dat lijkt mij althans een logische conclusie, en dat zou betekenen dat het alleen maar om de beheersing van je rechtervoet gaat en niets anders dan dat. Verder was ik erg blij met de ritrapporten (je kunt ze overigens opslaan!) omdat deze een keihard bewijs zijn dat mijn zuinigheidsritten geen onzinverhaaltjes zijn. Op een schaal van 100 scoorde ik maar liefst 98 punten, én mijn anticipatie en snelheid zijn nagenoeg perfect. Veel collega autojournalisten noemen mijn testverslagen oeverloos gelul. Tegen deze autojournalisten zou ik willen zeggen: “Ga ook eens proberen deze hoge scores te halen, ik bewijs hiermee in ieder geval keihard dat ik niet ongelofelijk uit mijn nek lul in mijn testverslagen in tegenstelling tot jullie.”
Hieronder wat technische uitleg over de zeer speciale Michelin eco-banden.

[quote Amt.nl]
Michelin Energy E-V-band vergroot bereik elektrische Renault
Op de Autosalon van Genève presenteerde Renault deze dagen de Zoe. Tegelijkertijd kondigde Michelin aan dat deze vol-elektrische auto dankzij Michelin Energy E-V-banden 6 procent verder komt op één batterijlading. Wat is het geheim van deze nieuwe banden voor elektrische voertuigen? Eerst even over de Renault Zoe. Renault claimt een maximale actieradius van 210 kilometer. Maar dat haalt de auto alleen bij een elektrisch verbruik gelijk aan dat in de NEDC-cyclus. Op wegen buiten Utopia is dat dus niet realiseerbaar. Wel realiseerbaar, volgens Renault, is 140 km. “En daarvan zijn er 30 verkregen dankzij de Range OptimiZEr. De Range OptimiZEr bevat drie grote innovaties”, zegt Renault: “het remsysteem dat energie terugwint, de warmtepomp en de Michelin Energy E-V-banden.” Renault en Michelin hebben samen maar liefst vier jaar aan die Energy E-V-banden gewerkt. Nuttig, want bij een elektro-auto kan tot 30 procent van de bewegingsenergie die de motor produceert in de banden in warmte worden omgezet. De Energy E-V’s van de Zoe, zijn er heel gewoontjes in 15-inch en 16-inch (de Renault Fluence heeft ook 16-inch banden). Als het niet met de diameter is, hoe heeft Michelin dan de rolweerstand van de Zoe-band gereduceerd? Dat legt Michelin graag uit: “Bij elke omwenteling vervormt de band door het contact met het wegdek. Bij dat vervormen warmt de band op. Daarmee gaat bewegingsenergie verloren. De Energy E-V band warmt tijdens het rijden slechts heel weinig op en beperkt daarmee het energieverbruik.” Heel mooi, maar dat opwarmen is ook nuttig. Het geeft een band meer grip. Gaat zo de zuinigheid niet ten koste van de veiligheid? Oei, dat is tegen het zere been: “Michelin heeft zich tot doel gesteld om banden te ontwerpen waarmee het brandstofverbruik kan worden teruggedrongen, terwijl de hoge veiligheidsprestaties (met name grip op nat wegdek) en de lange levensduur behouden blijven.” En: “Michelin wil altijd verschillende eigenschappen tegelijkertijd verbeteren. Deze constante focus op het evenwicht in prestaties was een belangrijke reden voor Renault om dit partnership voor ontwikkeling met Michelin aan te gaan.” Zo, dat is eruit. Maar nu concreet, hoe combineerde Michelin zuinigheid met veiligheid: “Tijdens remmen warmt het rubber in het contactvlak van de Energy E-V wél heel snel op. Dat zorgt voor een korte remweg.” Michelin zegt ook bij andere bandentypes de temperatuurcontrole in te zetten om de rolweerstand te beperken: “Al kunnen we dat niet zo extreem doen als bij de Energy E-V op de Zoe. Die band heeft immers snelheidscodering Q. We hoeven dus geen rekening te houden met snelheden boven 160 km/u.”
[/quote Amt.nl]

Twee elektrische auto’s
Volgens mij was ik deze week de enige dan wel één van de zeer weinige Nederlanders met twee elektrische auto’s voor de deur. Na de zuinigheidsrit in de Normaal-modus ben ik weer naar het winkelcentrum gereden om de Renault Zoe op te laden. Gek genoeg komt deze oplaadpaal niet voor in het oplaadpalen-zoeksysteem van de NavSat. En toen ik de volgende dag tijdens de fotoshoot in de Merenwijk vlak langs een niet duidelijk aangegeven, en van de weg af slecht zichtbare, oplaadpaal reed gaf het oplaadpalen-zoeksysteem een straat in Oegstgeest aan als dichtstbijzijnde oplaadpunt. Aan dit oplaadpalen-zoeksysteem valt dus nog het nodige te verbeteren dat is wel duidelijk. Op het moment dat ik de Renault Zoe op te laden had gezet verscheen er op het display hoe vol de accu is in procenten, en kon ik redelijk goed inschatten wanneer het opladen klaar zou zijn. Daar is ook aan App voor zodat je het thuis op je smartphone kunt zien, maar ik heb geen smartphone en wil er ook geen een. Als ik al die mensen (hard)lopend, fietsend en in de auto bezig zie met hun smartphone, dan heb ik echt oprecht medelijden met deze verslaafden. De hele dag zitten ze met dat ding (ik noem het hulphersenen) in hun handen, ze kijken er bijna elke minuut op, dat is toch niet normaal. Ik heb op mijn werk wel eens dingen meegemaakt met patiënten dat ik bij mezelf dacht dit is écht niet normaal. Als je zo verslaafd ben aan je smartphone dat je helemaal nergens anders meer oog voor hebt, dan ben je in mijn ogen net zo erg als een alcohol- of heroïne-verslaafde.

Het laatste stukje van 99 naar 100 procent duurt trouwens verhoudingsgewijs belachelijk lang (bij mijn Renault Twizy idem dito), waarom dat zo is zal wel software-matig zijn maar ik zal het nog eens navragen. Eenmaal thuis ben ik in mijn Renault Twizy gesprongen want ik moest nog even de opgeslagen ritrapporten van de zuinigheidsritten fotograferen. Op de foto’s van beide ritrapportages is duidelijk te zien dat ik tijdens zo’n zuinigheidsrit maximaal scoor (98 op een schaal van 100) op het gebied van anticipatie en snelheid. Dat klopt ook want om zuinig te rijden moet ik extreem goed anticiperen oftewel heel ver vooruit kijken, én ik moet zeer vloeiend rijden om zo min mogelijk snelheid te verliezen (=niet remmen). Want snelheidsverlies betekent dat ik gas bij moet geven en dat kost weer extra stroom. Ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind om dit een keer grafisch weer gegeven te zien. Wat verder opvalt is dat de zuinigheidsrit in de Normaal-modus 1 kWh meer besparing heeft opgeleverd dan de zuinigheidsrit in de Eco-modus terwijl het totaalverbruik van beide zuinigheudsritten hetzelfde was. Okay de afstand van de zuinigheidsrit in de Normaal-modus was 2,2 km langer maar dan nog. Dus om nou te zeggen dat het rijden in de Eco-modus nou echt voordeel oplevert, een fijngevoelige rechtervoet levert duidelijk meer besparing op. En die fijngevoelige rechtervoet leren beheersen is voor veel automobilisten (en ook autojournalisten) net zoiets als afkicken van alcohol of heroïne. Nogal wat automobilisten kunnen alleen maar het gaspedaal diep intrappen, gewoon normaal autorijden dan wel ‘Het Nieuwe Rijden’ is voor hen gewoon niet te doen. Het is niet eens dat ze niet willen, ze kunnen het gewoonweg niet.

Renault ZOEN
Toen ik maandagochtend vroeg op de Renault Zoe afliep en ‘m van de achterkant benaderde moest ik even lachen. Tegenwoordig kun je namelijk van die mooie chromen letters kopen om bijvoorbeeld op je auto te plakken. Meestal plakken mensen dan “Turbo” op hun turboloze auto, maar ik bedacht me dat in het geval van de Renault ZOE een “N” erachter plakken wel erg leuk zou zijn. Als je dan een mooie meid bent en in een Renault ZOEN rijdt dan kun je natuurlijk de nodige reacties verwachten, althans van de automobilisten die goed opletten in het verkeer! Of moet ik zeggen dat ze dan ineens wél opletten!? Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik de Renault Zoe na 3 dagen rijden echt om te zoenen vindt. Ik vind dit – uiteraard na de Renault Twizy – de leukste en fijnste elektrische auto waar ik tot nu toe in gereden heb. Het waarom vind ik lastig uit te leggen, zijn het de leuke looks en het frivole interieur? Of is het ‘t makkelijke rijden en de werkelijk uitstekende wegligging? De vering/demping van de Renault Zoe is namelijk totaal niet sportief te noemen, aan de andere kant ook niet comfortabel maar meer iets er tussenin. De vering en de demping kunnen beter op elkaar afgestemd worden, en daarmee bedoel ik dat de sterkte van de veren niet goed bij de uitgaande demping past. Laat ik het zo zeggen: “Het is goed maar het kan nog beter!” Wat ik wel erg goed vind zijn de heerlijk bijterige remmen (met achter nota bene trommels). Ik hou wel van bijterige remmen maar dat is uiteraard een persoonlijke voorkeur.

Om 07.30u ‘startte’ ik de motor en reed geruisloos weg, hopelijk gaan steeds meer automobilisten begrijpen wat hier zo zalig aan is. De stilte van het wegrijden op het woonerf, het rijden onderweg naar werk als je het één keer ervaren hebt én snapt ben je om. Toevallig las ik net die dag een artikel op Trouw.nl dat steeds meer Amerikanen de geringe actieradius van een elektrische auto voor lief nemen. Het is geen negatief argument meer om géén elektrische auto te kopen. En dat klopt ook want je hoeft helemaal niet bang te zijn om stil te vallen. De grap van een elektrische auto is dat je alles van tevoren beter moet plannen, maar daardoor ben je wel veel bewuster bezig met autorijden. Als ik nu in de auto stap – Renault Zoe of mijn eigen Renault Twizy – dan denk ik altijd even na over de te rijden afstand. En ik denk ook na over wanneer ik de auto’s weer op moet laden. Maar nog veel belangrijker is dat ik door een elektrische auto ook nadenk over andere middelen van vervoer. Zo pak ik sinds ik mijn Renault Twizy heb vaker de fiets en ik ga vaker lopen, en zo hoort het ook want we zijn te verslaafd geraakt aan de brandstofauto. Veel mensen pakken de auto voor afstanden van 2-5 km en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. We willen hier in Europa toch niet net zo eindigen als in de USA, waar je op één dag meer extreem dikke mensen ziet dan hier in 10 jaar. Grappig feit; als je “Renault Zoen” intypt als zoekterm vraagt Google niet eens bedoelde u misschien “Renault Zoe” maar laat direct de zoekresultaten van “Renault Zoe” zien.

Audi, BMW en Mercedes pesten
Op weg naar werk kon ik het niet laten om de Eco-modus even uit te zetten, en bij de stoplichten bestuurders van dikke Duitse auto’s te pesten. Je kent ze wel van die typische dikke directeurs-types in een dikke Duitse auto die al minstens 10 jaar hun piemel niet meer hebben gezien (alleen met een spiegeltje kunnen ze ‘m nog bekijken). In de Eco-modus gaat het accelereren van de Renault Zoe heel netjes en rustig. Maar in de Normaal-modus is de Renault Zoe behoorlijk rap zeker de eerste tientallen meters. Ik merkte direct dat veel automobilisten dat totaal niet verwachtten, want meteen daarna zie je ze in je achteruitkijkspiegel stevig gas geven. Erg grappig om te zien en het leukste is dan om vervolgens voor een haastige ‘Duitser’ te gaan staan bij het stoplicht, de Eco-modus aan te zetten en heel erg rustig weg te rijden. Daar kunnen deze ‘heersers’ van de weg erg slecht tegen, iedereen moet opzij voor hen want zij rijden in een ECHTE auto vinden ze. Er is niets leukers dan dit soort ‘Duitsers’ even heerlijk op te naaien, helemaal in een in hun ogen lullige stille elektrische auto. Bijna alle Audi- of BMW-rijders die ik spreek vinden mijn Renault Twizy een golfkarretje of een veredelde scootmobiel. Alleen wel erg lullig dat ik ze compleet zoek rijd op een rotonde, zoals laatst een BMW X5 en een BMW X6 (de meest overbodige auto ter wereld). Waar zij in de remmen gaan daar vlieg ik zonder te remmen pijlsnel over een rotonde heen met mijn vederlichte Renault Twizy. Tja scootmobiel was het toch, misschien snappen jullie misschien nu waarom ik altijd zo verschrikkelijk veel lol heb als ik in mijn Renault Twizy rijd.

Onderweg naar werk was ik benieuwd hoe de Renault Zoe zich zou houden op de koeienrotonde. Nou wist ik van de zuinigheidsrit al dat de balans van deze Renault Zoe uitstekend is. Maar op de rotondes van de zuinigheidsroute kon ik alleen een smalle rand van de rotonde meepakken, en bij de koeienrotonde vloog ik er bijna letterlijk recht overheen. Het mooie van een elektrische auto zoals deze Renault Zoe is dat de auto een laag zwaartepunt heeft, en dat komt vanwege de ligging van het accupakket en het lage gewicht van de elektromotor aan de voorkant. Een gewone voorwielaangedreven auto is altijd topzwaar in de neus, vergis je dus niet in de wegligging van een elektrische auto. Natuurlijk weegt het accupakket ook een behoorlijk aantal kilo’s, maar lage kilo’s die mooi in het midden liggen merk je veel minder van dan hoge kilo’s die uit het midden liggen. Ondanks de comfortabel aandoende vering/demping kon ik de Renault Zoe met een behoorlijke vaart over de rotonderand heen sturen. Ik voelde de auto daarbij duidelijk dwars wegglijden, maar door de uitstekende balans kon ik perfect aanvoelen wat de auto ging doen. Op de terugweg ben ik volle bak over alle vier de rotondes heen gereden. Met gierende banden wel te verstaan, erg leuk om te doen vooral omdat de rest van de auto zo stil is. Zelfs als je rechtuit rijdt hoor je amper bandengeruis, fantastisch gewoon hoe stil deze banden zijn! Op de derde rotonde ging ik zo hard over de rotonde heen dat de Renault Zoe serieus volledig dwars begon te glijden. Maar ondanks een heerlijke adrenaline-shot kon ik de Renault Zoe met het grootste gemak weer onder controle krijgen.

Geen haast met opladen…
Het was alweer zondag dat ik de Renault Zoe aan de oplaadpaal had ‘gehangen’, ik reed dus al voor de vierde dag op dezelfde acculading. Veel mensen beseffen vaak niet hoe weinig kilometers ze per dag rijden, en dus ook niet dat een elektrische auto eigenlijk prima bij hun kilometrage past. Maar zelfs als je meer dan het gemiddelde van 50 km p/dag rijdt is een elektrische auto een aantrekkelijk alternatief. Neem mijn oude baan op het WKZ in Utrecht, dat was op en neer met de motor 66,9×2=133,8 Een afstand die ik, zelfs zonder de Renault Zoe op te laden bij het WKZ, kan halen op één acculading. Veel automerken bieden overigens al pakketten aan met een oplaadpaal thuis en op werk, waardoor elektrisch rijden ook met afstanden van 160-200 km p/dag aantrekkelijk wordt. Ik heb bij mezelf gemerkt dat het vooral een kwestie van de juiste instelling is. Ik heb me het afgelopen half jaar niet één keer druk gemaakt of ik stil zou komen te staan tijdens het testen van een volledig elektrische auto. Eigenlijk is het menselijk gedrag met betrekking tot elektrisch rijden ontzettend vreemd. De eerste en meest gehoorde klacht is de actieradius. En dat terwijl de meeste automobilisten niet eens de maximale actieradius van de Renault Zoe per dag rijden. Het enige moment dat ze meer actieradius nodig hebben is als ze op vakantie gaan naar bv. Frankrijk of bij een familiebezoek aan familie die in Groningen of Limburg woont. Toch is dat probleem makkelijk te tackelen door middel van het huren van een auto voor een vakantie in het buitenland, die kosten vallen namelijk ontzettend mee, want vergeet niet dat je behoorlijk wat geld bespaart op wegenbelasting en onderhoud. En als je op familiebezoek gaat in Groningen of Limburg kun je het gewoon zo plannen, dat je op halverwege of driekwart van de rit een oplaadpaal uitkiest om pauze te houden. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo, het is meer een kwestie van problemen maken die er niet zijn.

En dus vertrok ik woensdag naar werk met nog maar 40 km actieradius. Op weg naar werk heb ik eerst even Fokke opgehaald bij het NS-station in Leiden. Daarna zijn we heel rustig richting Leiderdorp gereden, totdat er een opgefokte bestuurder in een VW Golf achter ons opdook. Ik reed heel rustig richting de brug bij de LOI, en net over de brug sorteerde ik alvast links voor. En uiteraard met de Golf-rijder nog steeds bovenop mijn bumper. “Let op”, zei ik tegen Fokke, “die gaan we even helemaal gek maken.” Nog voordat ik bij het stoplicht aankwam sprong het al op groen. Uiteraard had ik de Eco-modus al uitgeschakeld, want in die stand is de acceleratie een drama. Omdat er rechts een vrachtwagen met oplegger reed heb ik even gas gegeven, want om daar nou de hele tijd achter te blijven hangen de polder in nee laat maar! De Renault Zoe spurtte er vandoor en de VW Golf leek wel stil te staan, dat had die Golf-bestuurder duidelijk niet verwacht. Ik kon met groot gemak voor de vrachtwagen langs (dus niet over het verdrijvingsvlak, wat overigens ook verboden is!), maar de bestuurder van de VW Golf zou dat zeker niet meer gaan halen. Of zou hij toch zo knettergek zijn dat hij het toch ging proberen, en inderdaad was het zo’n gestoorde gek. Volledig over het verdrijvingsvlak rijdend (met links van die betonnen blokken!) en met hooguit nog 1 meter ruimte vloog hij voor de vrachtwagen langs. Let wel met zijn vrouw of vriendin naast hem, dan ben je toch niet goed bij je hoofd. En weer zat die gek op mijn bumper. Tja hoe ongelofelijk hardleers en dom kun je zijn? Ik reed heel kalm met 50 km/u richting de koeienrotonde, waar ik de binnenring nam net als de Golf-bestuurder. Ik reed zonder af te remmen over de rotonderand heen, en na de rotonde lag de VW Golf minstens 100 meter achterop. Achteraf had ik spijt van mijn actie, maar ja ben ik verantwoordelijk voor de gedragingen van een verkeershufter? Wie het weet mag het zeggen! ‘s Middags uit werk vandaan heb ik de Renault Zoe eindelijk weer eens te laden gezet. Op het moment dat het laden begon gaf de display 23 procent aan en was het exact 17.10u en exact 3 uur later gaf de display 100 procent aan. Helemaal niet verkeerd dus!

Heel erg veel CO2!!!
Elke keer als ik de onbenullige en domme reacties over elektrisch autorijden van Carlo Brantsen op het internet lees of hoor op tv, dan vraag ik me af of hij weet hoeveel CO2 hij met zijn benzine-auto uitstoot elke maand. Reken even met mij mee; Hoeveel volume neemt 1 kg CO2 in bij standaard luchtdruk en kamertemperatuur. Na het invullen van de juiste getallen in de juiste formule komt daar 509,1 liter uit. Dat is meer dan een halve kubieke meter, oftewel de bagageruimte van een grote auto. Laten we even uitgaan van iemand die normale afstand woon/werkverkeer rijdt van 825 km per week. Bij een verbruik van gemiddeld 1:15 kom je dan op 55 liter euro 95 – 120 g CO2/km = 96 kg CO2 per week = lichaamsgewicht van een dikke man/vrouw. Elektrisch rijden bespaart deze wereld dus een hele hoop CO2, maar liefst 384 kg CO2 per maand en dat is uitgedrukt in liters de ongelofelijke hoeveelheid van 195.494 liter CO2! Daar moet je haast wel van schrikken dat kan niet anders. Even ter vergelijk; dagelijks ademt een volwassenen mens zo’n 900 gram CO2 uit, dat komt overeen met iets van 10 kilometer rijden in een label-A auto.

Na het lezen van deze getallen kijk je hopelijk heel anders tegen elektrisch rijden aan. Want iedereen weet dat elektriciteit opwekken in het groot een veel hoger rendement oplevert dan een auto die hooguit aan 25 (benzine) tot 40 (diesel) procent haalt. Er zijn al elektriciteitscentrales die 60 procent rendement halen, en een zogenaamde mini-WKK haalt zelfs al meer dan 90 procent. Kortom elektrisch rijden is dus altijd schoner en dus beter dan een auto die op benzine of diesel rijdt. Het rijden op LPG en CNG laat ik even buiten beschouwing, dit omdat het aandeel van deze auto’s in het NL-se wagenpark vrij klein is. De keus van mij om elektrisch te gaan rijden is dan ook een hele bewuste keus geweest. Alle onzin die Carlo Brantsen uitkraamt over elektrisch rijden ben ik na een half jaar zéér tevreden over mijn Renault Twizy. Maar nog belangrijker is dat ik deze Renault Zoe er graag naast zou hebben, want deze elektrische auto is mij uitermate goed bevallen. Dit is een elektrische auto zoals een elektrische auto moet zijn, betaalbaar, leuk design, uitstekende wegligging, handig en een prima actieradius. Ik ga er vanuit dat het leasen van de accu (lees: accuhuur) mensen niet tegen zal houden. De extra kosten bovenop de accuhuur zijn zo nihil dat het de moeite waard is qua kosten. De besparing van de jaarlijkse wegenbelasting en de onderhoudskosten (=remblokken, olie, luchtfilter, bougies etc.) van een brandstofauto zijn namelijk ook nog eens een behoorlijk bedrag.

Mooi, ruim, relax
Stap in de Renault Zoe en je zult verbaasd zijn over de binnenruimte voor- en achterin, die is net als de bagageruimte veel groter dan je ogen in eerste instantie inschatten. Neem bijvoorbeeld de kofferbak, ik moest er een derde rij koffers bijzetten en dat is uitzonderlijk voor dit type auto. Ter vergelijk; de kofferbak van de Zoe is bijna 40 liter groter dan die van de Clio. Na het plaatsnemen valt direct het frivole witte dashboard op, dat samen met de felblauwe bekleding van de stoelen de toon zet. In het begin moest ik even wennen maar naarmate ik langer in de Renault Zoe reed begon ik het steeds meer te waarderen. Je kunt de Renault Zoe indien je dat wilt ook bestellen met bekleding die is gemaakt van water- en vuilafstotend teflon. De bediening van het touchscreen display met R-linksysteem is intuïtief en daar hou ik van. Het ingenieuze R-Link systeem omvat navigatie, en maakt ook een koppeling met je mobiele telefoon en het internet. Er is uiteraard ook een mogelijkheid ingebouwd om de dichtstbijzijnde (op)laadpaal te zoeken. Jammer genoeg stonden de twee dichtstbijzijnde (op)laadpalen niet aangegeven, zowel die bij winkelcentrum de Stevensbloem als hotel restaurant Het Haagsche Schouw stonden er niet in. Hoog tijd voor een update lijkt mij! Een leuke noviteit vind ik de warmtepomp die zuinig met de elektriciteit omgaat, uit 1 kW elektriciteit maakt dit systeem ongeveer 2 kW aan koude lucht (de airconditioning houdt er overigens rekening mee dat je huid niet uitdroogt) of 3 kW aan warme lucht. Als ik heel eerlijk ben zou ik in de Zoe net als in de Twizy in de winter mijn verwarmde jack van Exo2 aantrekken. Dat is warmte direct op je huid en dat is altijd lekkerder dan stralingswarmte.

Wat je ‘s zomers en ‘s winters overigens wel kunt doen is het opladen zo timen dat dit precies klaar is rond de tijd dat je weg rijdt. Je kunt dan namelijk ook meteen het gecombineerde verwarmings- en koelsysteem programmeren (van achter je PC) zodat het interieur van de auto al op temperatuur (koud dan wel warm) is bij vertrek. Hiervoor gebruikt de ZOE dan stroom uit de (op)laadpaal, en niet uit het batterijpakket wat weer gunstig is voor de actieradius. Wat wel erg belangrijk is om te weten voor aankoop van de Renault Twizy is dat je het accupakket huurt. De huurprijs per maand hangt af van het aantal gereden kilometers per jaar en de duur van het contract. Stel je rijdt niet meer dan 12.500 km per jaar dan betaal je 99/89/79 euro accuhuur per maand bij een contractduur van 12-24/24-36/36+ maanden. Bij een afstand van 20.000 km per jaar is het 122/112/102 euro bij een contractduur van 12-24/24-36/36+ maanden. Het loont dus om een contract voor een langere tijd af te sluiten. Er zijn mensen/autojournalisten die nogal wat kritiek hebben op deze accuhuur maar bedenk dan wel het volgende; als de accu kapot gaat krijg je kosteloos een nieuwe, als de capaciteit van de accu afneemt tot onder een bepaalde waarde (ik meen driekwart) krijgt je ook kosteloos een nieuwe accu. De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto, dus reken zelf maar uit wat de vaste lasten zijn ten opzichte van een brandstofauto. Ik denk dat je dan vaak beter voor een elektrische auto kunt kiezen, want de meeste automobilisten rijden minder dan 50 km per dag.

Specificaties

Jaargang

2013

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Aantal cilinders

0

Acceleratie (0-100/sec)

13,5 seconden

Topsnelheid

135km/u

Vermogen

65(88) kW (pk)/rpm

Koppel

220 nm/rpm

Cilinderinhoud

22 kWh liter

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.084 mm

Breedte

1.945 mm

Hoogte

1.562 mm

Wielbasis

2.588 mm

Spoorbreedte voor

1.511 mm

Spoorbreedte achter

1.510 mm

Massa leeg

1.403 kg

Max. toelaatbare massa

1.943 kg

inhoud bagageruimte

338 liter

Bandenmaat

195/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand