Spaanse Duitser
Heb je de autowereld enigszins gevolgd, dan ken je het verhaal achter de Seat Exeo vast wel. Een Seat in het D-segment, gebaseerd op de vorige Audi A4. Het verhaal er omheen is ook mooi. In 21 maanden gerealiseerd waarbij de gehele productiefaciliteit van Duitsland naar het Spaanse Martorell is getransporteerd. Dit alles is gebeurd door 1.200 vrachtwagens 8 weken lang op en neer te laten rijden. Op papier in ieder geval een slimme constructie. In plaats van zelf enorm veel geld te moeten investeren in een nieuw model ga je winkelen in de schappen van het VAG concern. Het werd dus het vorige model A4, wat als basis stond voor deze Exeo. Een goedkope rip-off of juist een slim idee? Dat zal blijken.
Alleen bovenstaand verhaal was al genoeg om ondergetekende nieuwsgierig te maken. De door ons geteste versie is een Exeo voorzien van een 1.8 turbo benzinemotor met 150 PK. Geen 160 zoals de nieuwe TSI motoren? Nee, dit is letterlijk een oudje uit de VAG stal. Echter, dat hoeft niet persé een nadeel te zijn. Het aangeplakte milieulabel kan mij persoonlijk niet zoveel interesseren, belangrijker vind ik hoe de motor presteert. Op papier zou de 150 PK sterke 20 klepper voldoende moeten zijn voor de 1.375 kg zware Spanjaard. Het standaard sprintje in 9,3 secondes en een top van 217 km/u is niet iets om je al te zeer voor te schamen. Dit alles bewijst echter ook dat theorie en praktijk nog wel eens botsen. Kille cijfers en gevoel spreken elkaar soms tegen, maar daarover later meer.
Op naar Pon
Het was mooi weer, de auto opgehaald bij Pon te Leusden en gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om er een weekendje Eifel van te maken. Een betere en mooiere testlocatie is nauwelijks denkbaar. Voordat we vertrokken eerst maar eens een rondje om de auto gedaan. En-profil is het overduidelijk waar de Exeo vanaf stamt. Er is wel een andere voor- en achterkant aan geplakt maar daar word ikzelf niet wildenthousiast van. De voorkant is vrij anoniem vormgegeven en bij de achterkant heeft men zo te zien Altea XL achterlichten uit de rekken gepakt. Het is allemaal maar weinig spannend en het staat daarmee volgens mij dan ook haaks op het ‘Auto-emoción’ credo.
Als reisauto bewijst de Exeo echter gelijk zijn kwaliteiten. De stoelen zijn uitstekend, stevig Duits maar perfect om het urenlang op uit te houden.Het interieur is Audi, om precies te zijn van de A4 cabrio. Absoluut een pluspunt want het is tevens het kwalitatief beste interieur wat Seat ooit in één van haar auto heeft gemonteerd. Waar een Leon bijvoorbeeld uitblinkt in veel plastic-fantastic is het Exeo dashboard opgebouwd uit mooie zachte materialen. Het geheel straalt gewoon kwaliteit uit. Slechts op details is te zien dat het hier om een iets oudere generatie gaat. De middelste knoppenbalk dissoneert enigszins met de verder uitermate strakke middenconsole. Grote naden en kieren hier, die we elders niet aantreffen. Echter, overall gezien een dikke plus. Zeker één van de sterkere kanten van deze Seat Exeo. Qua ruimte achterin is het helaas wat minder. De vorige A4 stond nooit bekend als ruimtewonder en da’s hier uiteraard exact gelijk. Niet dat het krap is maar modernere concurrenten zijn duidelijk ruimer.
Oud & Nieuw
Na 1.000 km Duitsland en Nederland kon ik in ieder geval concluderen dat de gebruikte 1.8 turbo een klein beetje een tegenvaller is. Het is geen slechte motor maar de 150 Pk en 220 Nm lijken er geen moment in te zitten. In de eerste 3 versnellingen gaat het nog redelijk goed vooruit, hoewel de geluidsbeleving een betere acceleratie doet vermoeden dan in de realiteit blijkt maar in de hoogste 3 versnellingen (de rekenwonders onder ons weten nu dus dat er een 6 bak in zit!) is de puf er snel uit. Ik reed onlangs in een Skoda Superb 1.8 turbo. Die heeft de nieuwe 1.8 turbo, met 160 pk en 250 Nm. Scheelt op papier niet veel maar in de praktijk wel. Die nieuwe is fantastisch, zeer elastisch en heeft echt overal trekkracht, zelfs in de hoogste versnellingen. Daarmee vergeleken stelt de ‘oude’ versie wat teleur.
Tevens is laatstgenoemde wat ‘brommeriger’ qua motorloop, de nieuwe TSI heeft iets meer beschaving. Heel veel andere benzine-alternatieven heeft Seat ook niet voor de Exeo. Er is de 1.6 met 102 PK, lijkt ons aan de erg lichte kant. Verder heb je een 200 PK 2 liter blok maar da’s weer het andere uiterste. Het zou fantastisch zijn geweest als de nieuwe 1.8 TSI mogelijk was geweest. Waarschijnlijk ben je dan ook beter af met de dieselmotoren bij deze auto, wat natuurlijk een logische keus is bij een auto in dit marktsegment.
Beo=B-weg Exeo
Uiteraard heb ik de Seat ook even op mijn favoriete testweggetjes in de buurt geprobeerd. Het gaat hier om mijn dagelijkse woon-werkroute en die is echt elke werkdag weer vermakelijk. Waar de randstedelingen elke dag aansluiten op de A-zoveel heb ik als noorderling het geluk elke dag via een bochtige B-weg naar m’n werk te kunnen rijden. Elke dag weer een uitstekend middel om wakker te worden en omdat ik er al met veel verschillende auto’s heb gereden is het ook een mooi referentiekader om een nieuwe auto uit te proberen. Eigenlijk stuurt de Exeo niet eens zo gek. De communicatieve vaardigheden via stuurwiel zijn helaas niet om over naar huis te schrijven maar qua onderstel en koersvastheid is dat natuurlijk niet zo raar. Wat je wel merkt is dat het motorblok (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de nieuwe A4) erg ver naar voren zit gemonteerd.
Hierdoor treedt onderstuur wat sneller op dan je soms verwacht. Je voelt het gewicht in de neus gewoon werken en naar buiten willen. Je praat dan echter wel over snelheden en een rijstijl die sowieso minder goed passen bij een dergelijke auto, laat ik daar ook eerlijk over zijn. Wil je echt hard de hoek om, koop dan maar een Leon Cupra. Ik ben van mening dat de onderstelafstemming verder erg goed is verzorgd. Een mooie combinatie van comfort en stevigheid waarmee je in de meeste gevallen goed uit de voeten kunt.
Gemengd gevoel
Uiteindelijk heb ik een beetje een gemend gevoel bij de Exeo. Wellicht was ik op voorhand iets positiever dan achteraf. Je kunt 2 kanten op met deze auto. Of je bewondert de slimheid om je auto te baseren op een bewezen topper als de A4, of je noemt de keuze van Seat een tikje te goedkoop en te gemakkelijk. Voor de test neigde ik naar het eerste, daarna wellicht iets meer naar het tweede. Voor een merk wat de sportieve tak wil zijn binnen de VAG-groep en kreten als “Auto emoción” te pas en te onpas bezig valt de Exeo simpelweg uit de toon. Daar is de auto, zowel qua rijden als qua uitstraling te ingetogen en te saai voor.
Dat ook een sedan in het D-segment sportieve aspiraties of uitstraling kan hebben bewijst Opel wel met de Insignia, of Mazda met de 6, of Ford met de Mondeo. Neem als Seat zijnde dan een voorbeeld aan Alfa Romeo. Da’s het sportieve merk binnen de Fiat-groep en is daarom qua positionering best te vergelijken met Seat maar heeft over de gehele linie wel spannende ontwerpen, ook bij hun grotere modellen. Mijns inziens had Seat daar meer een voorbeeld aan moeten nemen.
Geen uitblinker
Wat mij iets meer steekt is de prijsstelling. Seat speelt het wat dat betreft slim. Door de A4 als donor te gebruiken creëer je automatisch dat men de prijzen ook gaat vergelijken met diezelfde A4. In dat licht bekeken is de Exeo natuurlijk zeer gunstig geprijsd. Een beetje aangeklede A4 is al snel 8.000 tot 10.000 euro duurder. Bekijk je het echter wat reëeler, dan zie je gewoon een auto van over de 31.000 euro (de door ons geteste 1.8T Style) waarmee je bij de ‘niet-premium’ merken ook uitstekend kunt shoppen. Ik bedoel: voor dat geld haal je ook een Insignia, 6, Mondeo, Laguna. Superb enzovoorts. Dan praat je echter wel over auto’s die in de basis gewoon een generatie nieuwer en bovendien ruimer zijn.
De Exeo is echter zeker geen slechte auto, mocht die indruk gewekt zijn. Eigenlijk is het gewoon een goede auto maar niet een auto die ergens in uitblinkt. Niet qua uiterlijk, niet qua comfort, niet qua wegligging en dynamiek en helaas ook niet qua prijs.
Specificaties |
||
Jaargang |
2009 | |
Carrosserie |
sedan | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
9,3 seconden | |
Topsnelheid |
217km/u | |
Vermogen |
110(150)/5.700 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
220/1.800 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.8/1.781 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Compressieverhouding |
1:9,5 | |
Turbo |
Turbo | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
11,2 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
16-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
10,9 liter/100 km | |
Snelweg |
6,1 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
7,9 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
184 gram/km | |
Energielabel |
C | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.661 mm | |
Breedte |
1.772 mm | |
Hoogte |
1.430 mm | |
Wielbasis |
2.642 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.522 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.523 mm | |
Massa leeg |
1.375 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.960 kg | |
Laadvermogen |
585 kg | |
Aanhanger geremd |
1.400 kg | |
Aanhanger ongeremd |
730 kg | |
inhoud bagageruimte |
460 liter | |
Bandenmaat |
205/55-R16 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |