Gepassioneerde degelijkheid
Er is heel wat gebeurd sinds Volkswagen zich voor het eerst is gaan bemoeien met het Spaanse Seat-concern. Wie zich nog de eerste generatie scherp geprijsde maar beperkt houdbare Seat’s van grofweg een kwart eeuw geleden kan herinneren, zal dit zeker kunnen beamen. En sindsdien is het alleen maar gestaag bergopwaarts gegaan met de kwaliteit en uitstraling van de daaropvolgende producten uit deze vruchtbare Germaans-Spaanse samenwerking. Maar de scherpe prijsstelling is gebleven. Het meest recente bewijs hiervoor is de voor 2009 volledig vernieuwde Businessline, waarvan de Leon Businessline High 1.8 TSI DSG het onderwerp is van dit verslag.
Dat is nogal een mond vol, maar het staat dan ook voor iets: liefhebbers van het contemporaine hatchback platform krijgen met deze uitvoering standaard een complete en perfect uitgebalanceerde auto die van alle luxe en gemakken is voorzien. Tevens een auto die dankzij de modernste technieken bovenmodale prestaties levert, maar desondanks toch nog in aanmerking komt voor het energielabel B. De enige opties bij onze testauto bestonden uit de smaakvolle lederen cognac-kleurige bekleding, lichtmetalen wielen en metallic lak tegen een extra prijs van €2.185,-. Daarmee blijft deze sjieke Leon nog net onder de psychologische dertig mille grens. Zet dit af tegen de verhoudingsgewijs stevige prijskaartjes van vergelijkbare VW-aanbiedingen, en je hebt met deze Leon Businessline een buitengewoon interessant alternatief voorhanden.
Rij-ijzer
Deze regelrechte vergelijking met VW-producten is zeker niet misplaatst, en dat merk je zodra je instapt in deze totaal vernieuwde Leon. Het geheel ademt een sfeer van serene degelijkheid en kwaliteit uit die ik meteen herkende van de eerder door mij geteste Audi A3 1.8 TFSI. En daar hield het niet mee op. Deze Leon ontpopte zich namelijk al snel als een regelrecht rij-ijzer en brok dynamiek dankzij het riante koppel en het koersvaste onderstel dat alleen door rijder-inbreng van zijn gekozen lijn is af te krijgen. En zo hoort dat ook! En voor hen die het helemaal bont willen maken is er altijd nog een sperdifferentieel als optie leverbaar. Dit is weer typisch zo’n auto waarvan het lijkt alsof de handen aan het stuurwiel als aan een draadje verbonden zijn met het wegcontact, dit alles met een grote knipoog naar de sportiever ingestelde rijder en zonder dat deze eigenschap overkomt als oncomfortabel Spartaans, of ten koste zou gaan van de vereiste motorsouplesse bij lagere toerentallen en in langzaam verkeer.
Integendeel, het gaat hier eerder om een stille kracht waarbij de stijve carrosserie geen krimp geeft. En het is juist die combinatie die zorgt voor het beste van twee werelden: het in alle opzichten strakke en dynamische van een sportieve(re) auto, en het comfortabele, stille en luxe rijden van auto’s met een vaak nog veel grotere cilinderinhoud. Voorwaar een synthese die nog niet zo heel lang geleden onmogelijk leek en waarvan die laatste eigenschap enkel was voorbehouden aan grote Amerikaanse slagschepen.
[quote Daan]
Terug naar de baas
Omdat Theo geen tijd had om de Seat Leon terug te brengen mocht (of beter gezegd moest) ik dat doen. Enigzins onder de indruk stapte ik in, wow dit leek wel een speciaal voor M-P Balkenende gepimpte Leon. Sjiek de friemel zeg, DSG-bak, mooie Radio/navigatiesysteem met kleuren touchscreen incl. CD/MP3-speler met stuurwielbediening, 8 speakers, climatronic en een USB- of iPod-aansluiting. Het zou me niets verbazen als de Audi A6 van Balkenende dit niet eens aan boord heeft. Waar ik in ieder geval niets van snap is dat die bewindslieden zich altijd laten rijden. Ik zou mooi zelf rijden als ik M-P zou zijn, maar gelukkig ben ik dat niet want ik heb wel een echt vak geleerd. Praten kan iedereen daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben, en regeren doen ze ook al jaren niet meer daar in Den Haag.
De DSG-bak beviel me zoals altijd weer erg goed, maar toch zou ik dolgraag een keer in een Seat Leon willen rijden met een CVT-bak (is stukken lichter als een DSG-bak). Wie weet komt het daar ooit nog eens van. Qua snelheid hoef je voor de meeste andere hatchbacks niet bang te zijn, zodra je plankgas geeft vliegt de Leon er vandoor. De 160 Pk voelen wat dat betreft sterker aan als op papier. Verder had ik nog twee volwassen passagiers mee op weg naar Leusden-Zuid, en die vonden de Leon ook lekker zitten. Zowel voor als achterin is er genoeg beenruimte en ook de bagageruimte is ruim voldoende. En als laatste blijven dan nog over de remmen. Die krijgen ook een goede beoordeling van mij, goed doseerbaar, goede vertraging precies zoals ik van Seat gewend ben. Conclusie: met deze Seat Leon Businessline High krijg je in mijn ogen veel meer waar je geld als een vergelijkbare Audi of Volkswagen van die prijs.
[/quote Daan]
Auto Emocion?
Oneliners en slogans, vandaag de dag word je ermee doodgegooid. Maar het moet gezegd, er zijn nog altijd veel automobilisten voor wie passie en emotie minstens zo belangrijk zijn als een zakelijke benadering op het moment dat er geïnvesteerd moet worden in een nieuwe auto. Daar zijn wij bij Autotesten.nl het levende bewijs van. Bij zo’n aanschaf gaat het immers niet om een pakje sigaretten of een pilsje, maar om een lange(re) termijn commitment dat alleen vroegtijdig kan worden beëindigd op straffe van regelrechte kapitaalvernietiging. Daarom is degelijkheid minstens zo belangrijk als de grootst denkbare passie voor welke auto dan ook. Wie zich nog mijn summiere Audi A3 testverslag kan herinneren, weet nog dat ik heel onorthodox kon volstaan met een A4’tje – een A3’tje op een A4’tje dus – en dit in tegenstelling tot de leegte van een volstrekt overbodige woordendiarree, zo was mijn stellige overtuiging in dat geval – ook al zullen sommigen daarbij destijds de wenkbrauwen hebben gefronst.
Goede wijn behoeft namelijk geen – of in ons geval – weinig krans. De Seat Leon in de uitvoering zoals wij die toevertrouwd kregen voor een testweek, heeft wat mij betreft de kreet ‘Auto Emocion’ volledig waargemaakt. Mooi meegenomen dat naast die emotie kwaliteit, uitstraling en dynamiek boven alle twijfel verheven zijn. En vergeleken met zijn voorganger ziet hij er nu veel flitsender uit. Puike en practische auto met gründlich afwerkingsniveau, precies goed, niet ‘over the top’, en prijstechnisch netjes bivakkerend aan de onderzijde van de zakelijke middenklasse. Mooi toch? Er is inderdaad ontzettend veel gebeurd sinds die eerste generatie Seatjes. En diegene die de Leon Businessline naar waarde weten te schatten, zijn daarmee spekkoper.
Specificaties |
||
Jaargang |
2009 | |
Carrosserie |
hatchback | |
Transmissie |
automaat | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
7,8 seconden | |
Topsnelheid |
213km/u | |
Vermogen |
118(160)/4.500 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
250/1.500-4.500 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.8/1.798 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Compressieverhouding |
1:9,6 | |
Turbo |
Turbo + intercooler | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
10,7 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
17-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
8,8 liter/100 km | |
Snelweg |
5,3 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
6,6 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
153 gram/km | |
Energielabel |
B | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.315 mm | |
Breedte |
1.768 mm | |
Hoogte |
1.485 mm | |
Wielbasis |
2.578 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.533 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.517 mm | |
Massa leeg |
1.270 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.865 kg | |
Laadvermogen |
570 kg | |
Aanhanger geremd |
1.400 kg | |
Aanhanger ongeremd |
680 kg | |
inhoud bagageruimte |
341 liter | |
Bandenmaat |
225/45-R17 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |