Skoda Fabia vRS 1.4 TSI 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobielhandel BV



Body modification
Het eerste dat bij me opkwam toen ik de Skoda Fabia RS op de parkeerplaats zag staan na thuiskomst is “Ik mis iets!”, maar wat? Na een totaal mislukt begin van een testverslag ben ik wat gaan zoeken op Google en op een gegeven moment stuitte ik op een wow-foto en toen wist ik het. Deze Skoda RS mist ‘body parts’, want wees nou even heel eerlijk de vier Skoda’s Fabia RS Super 2000 op de vierde foto zien er gewoon supervet uit. Ik vind zo’n fraai aangeklede Skoda Fabia RS – met bodykit dus, zie de zwarte versie op de foto – zelfs mooier dan de bijvoorbeeld de Ford Focus RS. Voor de prijs van een fractie van de GTI-en en RS-en van de dure Duitse zustermerken kun je een waanzinnig mooie Skoda Fabia RS (die slechts €23.690,- kost) samenstellen. Na het aanschaffen van de zeer fraaie rally bodykit laat je deze in een mooie kleur spuiten en al dan niet bestickeren, je laat het motorblok even kietelen naar 200+ Pk, een sportieve veringset monteren, waarna je een fantastisch mooie RS voor de deur hebt staan. Althans dat is wat ik zou doen als ik deze auto zou kopen. Even dromen kan soms geen kwaad, misschien breng ik een aantal lezers hiermee wel op een heel goed idee. Want wees nou heel eerlijk met zo’n Skoda Fabia RS met rally bodykit heb je wel iets heel speciaals voor de deur staan. Het was wel even zoeken naar een adres waar je die rally bodykit kunt aanschaffen, maar via Dennis van Autobedrijf van Rijn uit Mijdrecht – zij rijden rally’s met een Skoda Fabia Mk2 – kreeg ik de naam Rolf Volland door (zie: www.vollandracing.de). In het weekend van 13-14 augustus ga ik naar een EK Rally in Valkenswaard zodat ik de Skoda van Van Rijn Racing in actie kan zien.

De test begon in ieder geval leuk en verrassend, dat krijg je ervan als je volledig blanco in een testauto stapt. Ik wist niet hoeveel Pk’s de Skoda Fabia RS heeft en ook niet of het een voorwiel- dan wel vierwielaangedreven auto is. Na een motorrit met een zeer korte maar hevige wolkbreuk (regenoverall zat in mijn rugzak, oplossing: met 180+ km/u onder de bui doorrijden) arriveerde ik gelukkig niet al te nat in Leusden-Zuid. Daar maakte ik helemaal voor niets een wandeling naar het Skoda-gebouw, ze zitten daar namelijk niet meer. Ik heb veel te lang geen Skoda getest dat is wel duidelijk. Afijn nat geregend omdat ik geen zin had mijn regenoveral aan te trekken, wandeling naar het Skoda-gebouw voor niets, gaat lekker zo maar niet heus. Na het instappen even rustig alles afgesteld, stoel, stuur, achteruitkijkspiegel, zijspiegels en wegwezen. Toen ik de snelweg op reed gaf ik lekker stevig gas in de bocht, waarna de auto weggleed maar dankzij het ESC (Skoda noemt het ESP ook wel ESC oftewel Elektronische Stabiliteits Controle ) én XDS duurde dat maar heel kort. Omdat ik de technische specs niet had gelezen verkeerde in de veronderstelling dat de Skoda Fabia RS 140 Pk heeft. Op de snelweg pakte ik meteen de bruikleenovereenkomst erbij en zag ik 180 PK staan. Dat beloofde een hele leuke week te gaan worden want naast stromende regen zou ik ook nog twee dagen heel mooi weer krijgen waarvan eentje met dik 30 graden! Voor een goede test kan ik me werkelijk geen beter vooruitzicht indenken!

Meteen aan de bak!
Omdat ik alle tijd van de wereld had op weg naar het zwembad ben ik binnendoor gereden vanaf De Meern. Mijn snelle vertrek bij het stoplicht onderaan de afrit resulteerde in stuiterende voorwielen. Dat is logisch want de eerste versnelling van deze 7-traps DSG-bak is erg kort. Met het ESC aan is het tijdens het optrekken vooral de eerste meters een kwestie van gedoseerd gas geven, en pas daarna het gas op de bodem trappen. De eerste rotondes en bochten voelden prima aan, het gevoel in het stuur is prima (het had wel ietsepietsie directer gemogen) en de vering/demping zijn wat mij betreft een mooi compromis voor op straat. Als Skoda de vering/demping nog stugger had gemaakt dan was de fun met sportief rijden nog groter geweest, maar voor het alledaags gebruik een stuk minder plezierig. Dat deze Skoda Fabia RS door iedereen onderschat wordt merkte ik meteen. Elke keer als ik een snelle(re) BMW/Audi/VW achter me had zitten en ik buiten de bebouwde kom plotseling vol gas gaf reed ik heel simpel bij ze weg. Ze hadden totaal niet verwacht dat die groene Skoda Fabia die voor hen reed er zo hard vandoor zou gaan (ik ook niet). Ook tijdens de vele stoplichtsprintjes heb ik heel wat afgelachen. Eentje was heel erg leuk omdat deze auto (een BMW 5-serie Touring) heel lang met mij opreed. Ik moest van Schiphol-Rijk binnendoor naar een Nissan-dealer in Alphen a/d Rijn om kofferset-foto’s te maken van de Nissan Leaf. Vlak voor Leimuiden kwam er bij het stoplicht een BMW 5-serie Touring naast me staan. De bestuurder van de BMW dacht natuurlijk dat hij die Skoda Fabia wel even zou inpakken als de weg even verderop van twee naar één rijstrook zou gaan. Om heel eerlijk te zijn gaf ik de Skoda Fabia RS geen schijn van kans, maar ach het is altijd het proberen waard natuurlijk. Versnellingspook in S gezet, ESC aan, groen!, de eerste meters deed ik het héééééél even ‘rustig’ aan en daarna heb ik het gaspedaal op de bodem getrapt. De Skoda Fabia RS spoot er vandoor en de BMW-rijder had geen schijn van kans, dit had hij totaal niet verwacht kon ik in de achteruitkijkspiegel aan zijn gezicht zien. De N207 is een 80-weg en dus zette ik al snel de cruise control op 80 km/u, en uiteraard kwam de BMW op mijn bumper zitten. Tot de volgende rotonde, daar pakte de BMW-rijder de buitenbaan en hij dacht vast dit keer die Skoda Fabia RS wél in te kunnen pakken. Maar ja er staat niet voor niets RS in de typenaam, en dus knalde ik over de rotonderand heen (met zeer irritante kindeRkopjeS, dus geen klinkers zoals meestal het geval is) en dat pakte goed uit. Het voelde behoorlijk heftig aan, ik stuiterde en gleed voor mijn gevoel over de kinderkopjes heen die niet al teveel grip bieden. En weer ging de cruise control erop en weer kwam de BMW op mijn bumper zitten, zij het dit keer op iets meer afstand. Dit zijn nou dé leuke momenten als je in een ‘underdog’ zoals deze Skoda Fabia rijdt. Het grappige is dat ik het vaak niet eens opzoek, maar ze geheel vrijwillig naast me komen staan.

Heel veel regen, JIPPIE!
Natuurlijk is droog wegdek leuk maar op nat wegdek – lees: kletsnat asfalt – is deze Skoda Fabia RS nog véél leuker. Recept: versnellingspook in de stand handmatig/flipperen, ESC uiteraard uit en de bestuurder in de stand zeer alert. Met vol spinnende voorwielen in de tweede versnelling een bocht uit accelereren en snel door flipperen naar de derde versnelling en weer met vol spinnende voorwielen van links naar rechts glijdend over het asfalt verder knallen, bestaat er iets leukers? Het was echt helemaal te gek en vooral ook spannend (de adrenaline vloog door mijn lijf) want soms reed ik zo op het randje dat zelfs het XDS het niet meer trok en de Skoda Fabia RS behoorlijk begon te glijden. Even van het gas, zorgen dat de banden weer grip krijgen en het gas er weer op. Net toen ik thuis kwam belde mijn neefje op of ik tijd had om te rijden voor de scouting. Er moesten acht gasflessen gevuld worden en boodschappen gedaan worden bij de Sligro. Een mooi klusje voor de Skoda Fabia RS en meteen een goede test voor de bagageruimte. Met acht gasflessen achterin (het paste exact) zijn we op weg naar het vulstation bij Jongeneel in Valkenburg ZH uiteraard nog even omgereden over Katwijk Binnen. Geen idee of die acht gasflessen achterin voor een mooie balans zorgden, maar we gingen werkelijk overal met spinnende voorwielen en perfect op de juiste lijn blijvend door de bocht. Het XDS zorgt ervoor dat het onderstuur sterk beperkt blijft, waardoor de bochtensnelheid op nat asfalt een stuk hoger ligt dan bij een auto zonder XDS (of welk elektronisch sperdiff dan ook). Zonder XDS zou de Skoda Fabia RS namelijk zwaar onderstuurd elke bocht uitglijden. Zelfs de oprit bij ‘t Heen ging nagenoeg perfect en dat nota bene in de stromende regen. Deze auto is absoluut niet saai, zelfs verre van dat! Na het terugbrengen van de gasflessen naar de scouting ben ik nog even over het terrein van het LUMC naar huis gereden. De Skoda Fabia RS gaf geen krimp totdat ik de Plesmanlaan op reed, want toen trok het XDS het niet meer en gleed-ie over vier wielen weg. Ik ken maar weinig andere auto’s die in de stromende regen net zo leuk en spannend zijn als deze Skoda Fabia RS. Als ik dan in een review lees dat deze Skoda Fabia RS niet bepaald sportief is, dat je er niet gek mee kan doen, dat je maar beter bij de concurrentie kunt gaan shoppen en dat-ie in de regen geen rijplezier biedt, dan krijg ik het idee dat ik een online automagazine voor bejaarden aan het lezen ben.

7-traps DSG-bak + remmen
Trek je snel op naar 60 km/u-70 km/u dan schakelt de DSG-bak snel op naar D6-D7, als je dan vervolgens terugzakt tot 50-60 km/u voel je aan de lichte vibraties dat D6-D7 net even een versnelling te hoog is. Even het gas dieper intrappen en de auto schakelt al snel over naar D5-D6. Je kunt de DSG-bak natuurlijk ook in de sportstand zetten dan schakelt de DSG-bak direct een versnelling lager. Maar ja de hele tijd in de sportstand rijden wil je ook niet, want in de sportstand trekt-ie in elke versnelling veel langer en dus ook hoger in toeren door. Het is uiteraard ook mogelijk om de DSG-bak in de stand handmatig te zetten en /of te flipperen maar dan moet je weer goed opletten dat je niet op de automatische piloot gaat rijden. Vaak vergat ik dan dat ik de versnellingsbak op handmatig had gezet waardoor ik veel te hoog in toeren weg reed bij een stoplicht. Verder vind ik het handmatig schakelen niet logisch, naar voren is +/opschakelen en naar achteren is -/terugschakelen. Flipperen is erg leuk met deze Skoda Fabia RS maar daarvoor moet je de DSG-bak wel persé in de handmatige stand zetten want in de D-stand schakelt de DSG-bak na verloop van tijd vanzelf over van flipperen naar de D-stand. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de 7-traps DSG-bak in deze Skoda Fabia RS een fijner vind aanvoelen dan in bijvoorbeeld de Audi A1 die ik eerder getest heb. Dat is ook logisch want het 1.4 TSI-motorblok van de Skoda Fabia RS heeft meer koppel/vermogen dan die van de Audi A1.

Dan de remmen want op een RS horen gewoon goede remmen te zitten. Meestal kun je aan de kleur van de remklauwen al zien dat het niet de standaard remklauwen zijn. De remklauwen op deze Skoda Fabia RS zijn rood. Wat betreft de doseerbaarheid en vertraging kan ik alleen maar zeggen dat die prima zijn voor op straat. Mocht je persé iets bijteriger remmen willen dan is de montage van een setje andere remblokken waarschijnlijk voldoende. Ik heb geen idee met welk merk en type remblokken de rally-Skoda’s rijden maar in die hoek moet je het wel zoeken. Rallyauto’s moeten vaak van vol accelereren meteen weer vol in de remmen dus goede remmen zijn dan een must!

Rondje Noord-Holland
Af en toe moet je er eens even lekker tussenuit, gewoon even lekker een blokkie om rijden op een mooie zaterdagmiddag. Moeders, en twee zussen en een neefje mee en koers richting Noord-Holland. Ik had geen idee waar ik de snelweg af zou gaan maar ineens schoot me te binnen dat Purmerend-Noord wel wat zou zijn. Ik kom hier regelmatig als ik naar Hoogland Motoren ga in Kwadijk voor bv. een nieuwe achterband. Helaas kun je vanuit Kwadijk niet binnendoor langs de dijk verder rijden, dat loopt dood voor auto’s. Ik kon echter wel over de dijk heen verder rijden richting Edam, en daarna richting Hoorn, om even later een kopje koffie te gaan drinken in Enkhuizen. De vier passagiers pasten prima in de auto en dat verraste mij toch wel een beetje. De Skoda Fabia is niet echt een grote auto dus dat we toch nog zo ruim zouden zitten met zijn vijven had ik niet verwacht. Wat me ook verbaasde is de fantastische acceleratie met vijf personen aan boord. Bij stoplichten bleef ik behoorlijk veel grotere auto’s met gemak voor. Dat heeft zeker te maken met de DSG-bak, die schakelt werkelijk zeer soepel en snel schokvrij over naar de volgende versnelling. Even snel invoegen is dan ook een koud kunstje met deze Skoda Fabia RS. Na een heerlijke rit over de Noord-Hollandse provinciale wegen besloot ik via Holysloot terug te rijden. Eigenlijk wilde ik bij Durgerdam de snelweg opgaan maar omdat we dan toch wel erg lang onderweg zouden zijn ben ik eerder de snelweg op gereden. Geen idee meer waar dat was maar het was de A7 dat weet ik nog wel.

Op de A7 een kreeg ik een zéér irritante bumperklevende Duitser in een Audi A3 achter me hangen. Ik had er aardig de vaart in maar had weinig zin om een serieuze boete te riskeren. Aan de andere kant was ik stiekem toch wel benieuwd of de veel duurdere Audi A3 (geen idee welk type) met één bestuurder het zou trekken tegen deze vol beladen Skoda Fabia RS. Dus pook in standje S en gaspedaal diep ingetrapt, en tot mijn grote verbazing reed ik met een volgeladen Skoda Fabia RS bij de Audi A3 weg. Zondagmiddag ben ik na de fotoshoot nog even op en neer naar Katwijk aan Zee gereden. Ik moest even wat dierenplaatjes van Albert Heijn naar de kinderen van mijn zus brengen. Net voor de busbrug (jep de wegwerkzaamheden aan de rondweg zijn nog steeds aan de gang) floepte er nog net een witte Porsche 911 Carrera 4S voor me langs die daar helemaal geen voorrang heeft. Linksaf na de brug reed de Porsche verder maar door de geringe grondspeling moest de Porsche zeer langzaam rijdend de hoge verkeersdrempel over. Tja rij je in een dure Porsche word je op een verkeersdrempel door een Skoda Fabia RS letterlijk voorbij gevlogen alsof je staat te kamperen. Daarna volgde nog een drempel en een nog veel rottere drempel maar de Skoda Fabia RS had er totaal geen moeite mee. Die witte plat geslagen vierwielaangedreven kever heb ik nooit meer terug gezien. Dat is nou het voordeel van een RS ten opzichte van een 4S. Helaas was ik iets vergeten en moest ik bij het eerstvolgende stoplicht weer omkeren. Dat is altijd erg leuk om te doen vooral, of juist!, zonder handrem. Sportstand, vol op het gas, meteen een ferme ruk aan het stuur naar links en hopla de auto zette zich om perfect zijn as. Wat een heerlijke auto!

Spacewalk
Op dag 6 had ik in de avond heel erg veel zin om de Skoda Fabia RS even aan de tand te voelen, in de vorm van een ‘spacewalk’ over het SpaceBusinesspark in Noordwijk. In de regen had ik de Skoda Fabia RS helemaal op de grens gereden, maar op droog asfalt gelden andere regels. Op nat asfalt hoefde ik namelijk amper gas te geven om met spinnende voorbanden weg te rijden. De eerste versnelling van de 7-traps DSG-bak is zo kort dat daar niet veel voor nodig is. Op weg naar Noordwijk rijd ik bijna altijd de ventweg naast de N206 omdat daar een aantal mooie verkeersdrempels liggen. Daar kan ik de uitgaande demping altijd goed testen. Wat betreft die uitgaande demping kan ik heel kort zijn, die is uitstekend. Over de verkeersdrempels rijdend/vliegend (ik rij met verschillende snelheden om te kijken hoe de auto zich gedraagt) voelde ik elke keer weer dat de auto snel uitgedempt was na een verkeersdrempel ongeacht de snelheid. Het enige wat ik zelf zou veranderen zijn de veren, die zijn voor de sportieve rijder net iets te zacht. En verder zou ik sowieso een veerpootbrug monteren (een stabilisatorstang is wel aanwezig) want die heeft deze Skoda Fabia RS namelijk niet. Maar Skoda heeft natuurlijk een bewuste keuze gemaakt voor deze vering setup, en ik kan daar een heel eind in meegaan omdat deze auto uiteindelijk wel voor op straat bedoeld is. Aan het einde van de ventweg heb ik het gaspedaal in de sportstand op de bodem getrapt (met het ESC aan). Het XDS en het ESC deden perfect hun werk en ik reed dan ook door de bocht alsof er helemaal niets aan de hand was. Daarna ben ik heel netjes richting het SpaceBusinesspark gereden, waar ik pas bij de eerste rotonde (in de sportstand met het ESC uit) het gas er vol op heb gezet. Met vol spinnende voorbanden vloog ik over de rotonde rechtsaf het totaal verlaten SpaceBusinesspark op. Toen ik aan het einde van de weg linksaf sloeg zag ik nog wel even een bewaker nieuwsgierig kijken wat ik aan het doen was. De bocht naar links ging perfect maar de volgende bocht naar rechts was pas echt kicken. Met het gaspedaal op de bodem vloog ik met werkelijk maximale bochtensnelheid door de rechterbocht. Ik voelde de Skoda Fabia RS naar grip zoeken maar dankzij het XDS bleef-ie perfect op de ideale lijn. Afijn nog weer een bocht, en nog één maar wat ik ook deed de Skoda Fabia RS brak niet uit. Pas toen ik over de oprit bij ‘t Heen reed begon-ie weg te breken, maar toen lag de bochtensnelheid zo absurd hoog dan mag het ook. Ook het XDS heeft dus zijn grens maar de meeste rijders zullen in het dagelijks verkeer ver onder die grens blijven. In het testverslag van de Seat Leon Cupra R kun je meer lezen over de werking van het ESC en het XDS.

Binnen in de Fabia
Na het alleen maar over de buitenkant en de wegligging gehad te hebben wordt het tijd voor de binnenkant van de Skoda Fabia RS. De stoffen kuipstoelen zitten uitstekend en geven goede zijdelingse steun. Recaro sportstoelen hadden natuurlijk nog mooier geweest, maar als je je Skoda Fabia RS ombouwt tot rally-look-alike kun je die er alsnog inzetten. Ze hoeven tenslotte niet nieuw te zijn, dat scheelt al gauw een hoop geld. De stoelen, het stuur en de spiegels zijn goed af te stellen zoals het hoort. Dat lijkt heel normaal maar ik kom nog steeds auto’s tegen waarvan bijvoorbeeld de buitenspiegels niet goed af te stellen zijn. De audio, NavSat en andere elektronica in het dashboard zijn oude bekenden en tref je ook aan in andere auto’s van het VAG-concern (=Volkswagen AG en géén Volkswagen Audi Group). Wat ik heel erg grappig vind is dat sommige autojournalisten kritiek hebben op het dashboard van deze Skoda Fabia. Maarrr als ze exact hetzelfde dashboard in een Volkswagen tegenkomen hebben ze die kritiek niet. De audio is van goede kwaliteit en de MP3-songs op mijn USB-stick kan ik op het touchscreen schermpje selecteren, erg handig. De NavSat heeft me uitstekend de weg gewezen waar nodig. Soms gebruik ik het NavSat ook wel eens als ik ‘m eigenlijk niet nodig heb omdat ik de weg ter plekke goed ken. Ik doe dat om te kijken of het NavSat geen fouten maakt want dat overkomt me nogal eens in een testauto. Wat betreft de bagageruimte kan ik kort zijn die is namelijk ruim voldoende. De op één na kleinste Samsonite kofferset paste zonder problemen volledig in de kofferbak.

Leuke combi
Toen ik de Skoda Fabia RS terug had gebracht vertelde de PR manager mij dat ze een Skoda Fabia RS combi krijgen in september. Een blauwe met witte wielen, kijk da’s nou gaaf. Volgend jaar maart komt-ie terug van een duurtest bij een andere automagazine en ga ik ‘m zeker afspreken.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

hatchback

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,3 seconden

Topsnelheid

224km/u

Vermogen

132(180)/6.200 kW (pk)/rpm

Koppel

250/2.000-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.390 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + compressor

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

XDS Elektronisch sperdifferentieel

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,0 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,7 liter/100 km

Snelweg

5,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,2 liter/100 km

C02 uitstoot

148 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.029 mm

Breedte

1.642 mm

Hoogte

1.492 mm

Wielbasis

2.464 mm

Spoorbreedte voor

1.423 mm

Spoorbreedte achter

1.415 mm

Massa leeg

1.218 kg

Max. toelaatbare massa

1.718 kg

inhoud bagageruimte

300 liter

Bandenmaat

205/40-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand