SsangYong Rexton Sapphire e-XDi 220 4WD 7AT 2018 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door SsangYong Nederland



Mini en Maxi

Samenvatting
In vijf woorden samen gevat kan ik deze nieuwe SsangYong Rexton niet anders omschrijven dan “HEEL ERG GROOT MAAR OVERHEERLIJK!” Toen ik instapte had ik het idee in een vrachtwagen te klimmen maar eenmaal onderweg verdween dat ‘grote’ gevoel al heel snel. Alles bleek het tegenovergestelde te zijn van wat ik dacht, het sturen ging niet zwaar maar juist licht en makkelijk en het rijgedrag van de SsangYong Rexton leek meer op dat van een veel kleinere auto. Hoe hebben die Zuid-Koreanen dat in hemelsnaam voor elkaar gekregen vroeg ik me af? Daar moet meer achter steken dan even een nieuw model ontwikkelen zoals gewoonlijk. Het duurde even maar toen vond ik wat ik zocht namelijk de ontwikkeling van een volledig nieuw ladderchassis samen met de Zuid-Koreaanse staalgigant Posco. In het persbericht van Posco noemen ze het ladderchassis echter een Quad Frame maar ach wat boeit dat. Feit is dat dit hightech ladderchassis net zo zwaar zo niet lichter is dan een vergelijkbaar Monoqoque Frame van andere automerken en dat is een hele knappe prestatie. Het mooie van een ladderchassis is dat het erg stevig is waardoor deze SsangYong Rexton maar liefst 3,5 ton mag trekken in plaats van 2-2,5 ton. En als je bijvoorbeeld een paardentrailer moet trekken is dat best handig. De SsangYong Rexton die ik mee had was juist daarvoor uitermate geschikt want die stond namelijk op een grijs kenteken. Verder had de testauto een 2.2-liter AVL dieselmotor onder de motorkap met daaraan gekoppeld een 7-traps automaat van Mercedes. De bagageruimte is vanwege het grijze kenteken gigantisch en volgens mij past de complete Samsonite kofferset (=823 liter) er met gemak ruim meer dan twee keer in. Na een week met zeer veel plezier rond gereden te hebben in de grote SsangYong Rexton wilde ik ‘m eigenlijk niet meer inleveren en dat overkomt me niet zo vaak. Dit is gewoon zo’n fijne auto in alle opzichten dat ik niet anders kan dan SsangYong een heel dik compliment geven. Topauto en dat voor zo’n lage prijs!

Plus: Driveability – Fijne stoelen – Grote glimlach na het instappen – Soepel AVL dieselblok – Stil van binnen – Stuurgedrag – Voelt niet groot aan – Wegligging
Min: Spiegelende cabineruit – Schakelt manueel wat traag – Veel mensen denken dat SsangYong een Chinees automerk is terwijl het net als Hyundai en Kia een Zuid-Koreaans automerk is dus goed dat het nu op de auto staat

Testverslag
De titel “Mini en Maxi” mag je letterlijk nemen want ik ben de donderdag voor Prins-Pils-dag* noodgedwongen deze gigantisch grote SsangYong testauto op gaan halen met mijn mini-motor. Dat had alles te maken met mijn bizarre motorongeluk van zondag 25 maart, alweer ruim een maand geleden dus. De taxateur was vorige week langs geweest (ik heb de motor total loss laten verklaren en het ‘wrak’ gehouden dan hield ik er het meeste aan over) maar er moest nog een nieuw remhendel besteld worden want die was afgebroken. Aangezien het bestelde remhendel van mijn motor precies op donderdag 26 april – ergens tussen 09.00u en 14.00u – binnen zou komen dacht ik op mijn grote motor de nieuwe SsangYong Rexton op te kunnen halen. Ik zag donderdagochtend tijdens het ontbijt echter een mailtje voorbij komen van de PR Manager van SsangYong of ik de nieuwe SsangYong Rexton alsjeblieft in de ochtend op zou kunnen halen. Tja en toen kon ik niet anders dan op mijn Honda MSX 125 naar Alblasserdam rijden want Ab had om 10.00u nog niet gebeld of mijn remhendel al binnen was. Ik had veel bekijks onderweg want zo’n kleine mini-motor (maximum snelheid is 105 km/u) is extreem zeldzaam op de snelweg. De kans dat je een vliegtuig op de snelweg ziet landen is groter. De rit is mij uiteindelijk 100 procent meegevallen en als klap op de vuurpijl mocht ik mijn mini-motor in de showroom parkeren. Na een koffie en een praatje liepen we samen naar de SsangYong Rexton waarvan ik nog geen idee had welke versie – behalve dat het een grijs kenteken zou zijn – ik mee zou krijgen. Het bleek de SsangYong Rexton Sapphire e-XDi 220 4WD 7AT te zijn oftewel de duurste uitvoering = 42.337,90 Euro. De officiële consumentenprijs is 55.802,13 Euro maar omdat je als ondernemer met een grijs kenteken geen BPM hoeft te betalen mag je de BPM=13.464,23 Euro eraf trekken. Het instappen voelde alsof ik in een vrachtwagen moest klimmen zo hoog is de nieuwe SsangYong Rexton. De laatste testauto met zo’n hoge instap is zo lang geleden dat ik het niet meer weet.

De 2.2-liter diesel sloeg aan en liep direct mooi rond, geen wonder want dit dieselblok komt uit de fabriek van AVL een Oostenrijkse expert op het gebied van dieselmotoren. Zie de test van de SsangYong Tivoli Sapphire e-XDi 160 2WD voor meer informatie over AVL. Het wegrijden ging heerlijk soepel en makkelijk zeker voor zo’n grote SUV, het sturen gaat lekker licht waardoor de auto een stuk minder groot aanvoelt. Voor de oprit schakelde ik de draaiknop van naar 2H naar 4H en er is ook nog een stand 4L voor in het terrein. Uiteraard staan de H en L voor High en Low Gear. Grappig genoeg worden in de 2H-stand de achterwielen aangedreven en niet de voorwielen. Eenmaal op de oprit gaf ik gas want ik zag een voorwielaangedreven Volkswagen Passat Variant hard aan komen rijden in mijn achteruitkijkspiegel. De SsangYong Rexton mag dan ruim 2 ton wegen (de gewone 4WD 5-zits diesel automaat weegt 2.105-2.206 kg) en lange veerwegen hebben maar door de vierwielaandrijving reed ik in de scherpe opritbocht eenvoudig weg bij de even daarvoor nog snel naderende Volkswagen Passat Variant. Eenmaal op de snelweg accelereerde ik met groot gemak naar de 100 km/u dankzij het vermogen en koppel van respectievelijk 181 Pk en 420 Nm. Bij de Noordtunnel aangekomen reed ik over behoorlijk wat dwarsrichels heen die ik amper voelde. De vering/demping is werkelijk heerlijk en gelukkig niet té comfortabel, de uitgaande demping is wat mij betreft perfect voor deze terreinwaardige 4WD-auto. Ik ben benieuwd hoe de lange veerwegen aanvoelen op hoge verkeersdrempels en/of verzakkingen. In de bocht van de A15 naar de A16 gaf ik even stevig gas maar die snelwegbocht is alleen leuk op een hele snelle motor of sportauto.
*Zo heet Koning Willem-Alexander voor eeuwig in Leiden sinds hij als prins met zijn stomdronken kop in een sloot belandde met zijn auto: https://www.anp-archief.nl/page/602235/leiden-ongeluk-willem-alexander

Geen last van bumperklevers
Op weg naar het Terbregseplein en het Kleinpolderplein viel me op dat helemaal niemand het lef had om te bumperkleven achter mijn ‘vrachtwagen’. Het mag duidelijk zijn dat een extreem grote auto zoals deze SsangYong Rexton respect afdwingt. De linker snelwegbocht op het Terbregseplein had ik net als de rechter snelwegbocht op het Kleinpolderplein niet vrij. Wel kon ik door me iets terug te laten vallen even vaart maken en beide keren reed ik met wel heel erg groot gemak naar mijn voorligger toe uiteraard ook weer in de 4H-stand. Uiteraard heb ik de afslag Leidschendam genomen want die afslag is een hele goede test voor de wegligging van deze SsangYong Rexton. Ik had verwacht dat de snelheid gezien de lange veerwegen (=overhellen) tegen zou vallen, maar door de vierwielaandrijving kon ik de snelheid er stevig inhouden. Ik kon zowaar zelfs met piepende banden door de lange afritbocht heenrijden. Voor het stoplicht drukte ik de knop Autohold in waardoor je in de D(rive)-stand gewoon stil kunt blijven staan en bij groen alleen het gaspedaal hoeft in te trappen. Erg handig maar je moet het rempedaal wel even stevig ingetrapt houden want dan pas springt Autohold van wit naar groen=geactiveerd. Ik trapte het gaspedaal stevig in bij groen maar kon niet voorkomen dat ik rechtsaf naar het Centrum van Leidschendam achter een andere auto kwam te staan. Gelukkig pakte die de rechterbaan en dus kon ik meteen het gas erop zetten en de linkerbaan opduiken. Voor mijn gevoel danste ik door de lange veerwegen + forse rijhoogte letterlijk over de verzakking middenin de bocht heen. Het ging er behoorlijk heftig aan toe maar (ik kan het gewoon echt niet laten sorry) desondanks kon ik de SsangYong Rexton met groot gemak onder controle houden. Toen ik thuis onder de auto ging liggen snapte ik waarom. Het onderstel van de SsangYong Rexton is samen met Zuid-Koreaanse staalfabriek Posco ontwikkeld en ze noemen het een Quad Frame maar het is gewoon een variant op het ladderframe (SsangYong noemt het in de brochure een “ladderchassis”) één van de oudste frames dat tegenwoordig vrijwel uitsluitend gebruikt wordt voor Trucks. Een nadeel is dat de (rij)hoogte van het voertuig toeneemt maar voor een 4WD is dat nou nét geen enkel probleem maar juist gunstig want in het terrein wil je juist een grote rijhoogte.

Aan het einde van de afrit sloeg ik rechtsaf en ik was benieuwd naar de rijkwaliteiten van de grote SsangYong Rexton in de smalle straatjes van het centrum van Leidschendam. Toen ik op het smalle ophaalbruggetje afreed dacht ik heel even gaat dat wel passen (grapjè) maar gelukkig kon ik verder rijden. Daarna volgden een aantal krappe bochten met smalle weggetjes maar ook die bleken geen enkel probleem te zijn voor de lekker licht sturende Zuid-Koreaan. Ik schrijf dat laatste er maar even bij want een vriend van mij dacht serieus dat SsangYong een Chinees automerk is. Op de smalle weg naar Voorschoten heb ik de cruise control maar ingeschakeld en het gekke is dan dat 50 km/u in zo’n grote auto wel op kruipen lijkt. De cruise control werkt vanaf 40 km/u en rechtsboven op het kleine display tussen de tellers zie je de ingestelde snelheid van de cruise control. Wit is niet actief en groen is actief en na eenmaal op de on/off-knop drukken kun je de cruise control deactiveren en nog een keer drukken is off. Wat ik wel jammer vind is dat het accelereren/decellereren met slechts 1 km/u gaat, lang naar boven/beneden drukken van de +/- knop leverde niets op, dus geen + of – 5-10 km/u zoals bij veel andere automerken het geval is. Bij Voorschoten aangekomen ben ik linksaf geslagen en via de British School naar het treinstation gereden dan omzeil ik mooi het drukke centrum + stoplichten. Deze binnendoorweg is een hele mooie bochtenweg met van die lekkere flauwe bochten. Dit soort bochten zijn altijd een uitdaging om met 50 km/u op de cruise control doorheen te rijden. Het is erg verleidelijk om te remmen (let maar eens op hoeveel automobilisten remmen om niets) maar met de 4H-stand aan bleek het geen enkel probleem om de bochten te ronden. Aan het einde van de Papelaan moest ik de n44 opdraaien en zowaar was de linker voorsorteerstrook vrij terwijl er rechts een hele rij auto’s stond. Ik vind dat altijd zo ontzettend vreemd dat je bij een stoplicht soms wel 5-10 auto’s achter elkaar ziet staan op de rechterbaan met de linkerbaan helemaal leeg. Afijn de 4H-stand ingeschakeld en gàààààààs bij groen. Ik vloog snaarstrak door de bocht en kon gas blijven geven want het stoplicht naar A44 stond ook op groen. Ik heb even de 160 km/u aangetikt en op de afrit extreem laat en hard geremd maar met vier geventileerde schijven rondom en vierwielaandrijving was dat uiteraard geen enkel probleem.

Eten en wegwezen!
Qua timing liep het tot nu toe allemaal perfect dus snel even eten daarna een massage en zwemmen. Omdat één van mijn favoriete liedjes niet op de playlist stond heb ik mijn Nijntje USB-stick voor vertrek nog even in mijn Macbook gestoken en op goed geluk van de É een gewone E gemaakt in de titel. En jawel nu stond het liedje ineens wél in de playlist maar in de aftiteling op het grote 9,2-inch HD display stond gek genoeg nog wel gewoon de É. Huh? Het display laat zich makkelijk en snel bedienen en ik heb in tegenstelling tot sommige andere automerken nergens naar hoeven zoeken in het menu ook niet van het stuurbediende display tussen de tellers. Oké misschien is er één dingetje wat niet voor de hand ligt – het op nul stellen van de tripmeter op het stuur – maar waarom vind ik het dan wel met een beetje logisch nadenken. Het audiosysteem klinkt prima maar ik moet daarbij wel aantekenen dat de bestuurderscabine een relatief kleine ruimte is want direct achter de voorstoelen zit een wand met ruit. Die ruit moet ik nog wel even iets over kwijt want die liet me een aantal keren behoorlijk schrikken omdat die als een spiegel werkt. Als je over je schouder of achteruit kijkt dan zie je de omgeving in tegengestelde richting voorbij komen en dat is best raar. Na navraag bij de importeur kreeg ik als reactie dat het bedrijf dat de SsangYong Rexton’s ombouwt op doek gaat naar en alternatief. Kijk dan voel je je tenminste gewaardeerd als autojournalist. Een groot automerk als bv. Volkswagen deed niets met mijn kritiek en dat ging nota bene over een levensgevaarlijke softwarebug. Wel grappig trouwens dat veel mensen in mijn omgeving na mijn opmerking over een grijs kenteken tegen mij zeiden: “Maar er zit toch een gele kentekenplaat op die auto.” Het mag duidelijk zijn dat veel mensen niet (meer?) weten wat een grijs kenteken is. Ik denk dat ik wel weet waardoor dat komt, vroeger was een grijs kenteken heel populair maar door nieuwe regeltjes van onze overheid is die populariteit en daarmee dus de bekendheid danig gedaald.

Op internet kwam ik nog een korte en duidelijke uitleg van een grijs kenteken tegen die ik dan ook maar even citeer. [quote Briskmagazine.nl] Een auto met een grijs kenteken is eigenlijk niets anders dan een auto die door de Belastingdienst wordt aangemerkt als bestelauto. Het voordeel van een grijs kenteken is dat u geen BPM betaalt bij de aanschaf van de auto en dat u minder wegenbelasting betaalt dan voor een auto met een ‘gewoon kenteken’. Anders dan de naam doet vermoeden, heeft een bestelauto met grijs kenteken geen grijze kentekenplaat. Deze is gewoon geel. U kunt de grijze kentekens wel herkennen aan de eerste letter van het kenteken. Dit is namelijk altijd een B of een V. Zowel ondernemers als gehandicapten mogen van de fiscus een auto met grijs kenteken rijden. Bij ondernemers stelt de Belastingdienst als voorwaarde dat elk jaar minimaal tien procent van de gereden kilometers voor zakelijk gebruik is en dat u beschikt over een btw-nummer. Het kenteken moet op dezelfde naam staan als van degene aan wie het BTW-nummer is verstrekt. De belangrijkste redenen om een grijs kenteken te rijden zijn de fiscale voordelen. Zoals gezegd, betaalt u geen BPM bij de aanschaf van de auto. Dit is een aanzienlijke besparing aangezien deze aanschafbelasting ongeveer een derde van de nieuwprijs bedraagt. Let op: Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar privé met de bestelauto, dan betaalt u een bijtelling. Bij het bereken van de bijtelling gaat de fiscus, ook bij een grijs kenteken, uit van de aankoopwaarde inclusief BTW en BPM. Naast het BPM-voordeel betaalt u voor een auto met grijs kenteken minder wegenbelasting. Voor bestelauto’s hanteert de Belastingdienst namelijk een speciaal tarief. Op de website van de Belastingdienst berekent u eenvoudig hoeveel het scheelt om een grijs kenteken te rijden. Behalve dat een grijs kenteken u een belastingvoordeel oplevert, betaalt u ook minder premie voor de autoverzekering. Uw autoverzekeraar verrekent namelijk de BTW die u over de premie zou moeten betalen. Hier staat tegenover dat u bij schade ook de kosten zonder BTW krijgt vergoed. [/quote Briskmagazine.nl]

SBP
Op weg naar de massage ben ik via de Papelaan gereden want dan kon ik even door de mooie S-bocht heen. Ik stond helaas nummer 2 op de linker voorsorteerstrook maar gelukkig gaf mijn voorganger in een hatchback ook stevig gas. In de 4H-stand reed ik echter met groot gemak naar hem toe in de S-bocht, het blijft verbazingwekkend hoe makkelijk deze grote SsangYong Rexton zich laat sturen. Het zou mij helemaal niets verbazen als van alle 4WD-auto’s met grijs kenteken deze SsangYong Rexton de beste koop zou blijken te zijn qua prijs/kwaliteitsverhouding. Deze 4WD/7AT/dieselversie mag vanwege het ladderchassis maar liefst 3.500 kg trekken en dat kunnen niet veel vergelijkbare auto’s van deze grootte/gewicht/cilinderinhoud zeggen. Na de massage ben ik dezelfde weg terug gereden maar omdat ik wilde gaan zwemmen heb ik de afrit bij het Transferium genomen. Dat is een leuke afrit omdat je er vanaf de A44 zonder vaart te minderen op kunt rijden waarna het de kunst is die snelheid zolang mogelijk vast te houden. Normaal gesproken wil het onderstel van een auto hier bij hoge snelheid nog wel eens gaan zoeken bij hard afremmen in het bochtige stuk. Je zou dan ook verwachten dat deze hoog op de poten staande SsangYong Rexton daar gevoelig voor zou moeten zijn. Het ladderchassis zoals SsangYong het in de online brochure noemt en de uitstekende vering/demping + dikke stabilisatorstangen + onafhankelijke achterwielophanging + 4WD zorgen ervoor dat je met groot gemak de grens kan opzoeken. Omdat ik reeds vakantie had besloot ik voor het zwemmen uit alvast even een proefrondje over het Space Business Park te rijden. Eigenlijk deed ik dat maar met één reden en dat is zonder te remmen zo hard mogelijk over de hoogste verkeersdrempel heen vliegen gewoon omdat het kan. En dat vliegen mag je inderdaad letterlijk nemen bleek later! Op de afrit naar Klei-Oost schakelde ik het ESP/TRC uit zodat ik in ieder geval geen last zou hebben van vervelende elektronica die in zou kunnen grijpen. De lastige afritbocht naar Klei-Oost was een eitje voor de vierwielaangedreven SsangYong Rexton en ik verwachtte dan ook niet anders dan dat het rondje SBP erg leuk zou gaan worden.

Ik zette de versnellingspook in de M-stand en schakelde met het kleine +/- knopje in de kop van de versnellingspook terug naar M2. Wel jammer dat de *Mercedes versnellingsbak langzaam opschakelt. Ik zette het gas er vol op maar er gebeurde weinig dankzij de vierwielaandrijving (de knop stond op 4H). In de flauwe bocht gaf ik opschakelend van M2 -> M3 -> M4 stevig gas waarna ik bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen het stuur hard naar links omgooide onderwijl naar M2 terugschakelend. Direct na het omgooien van het stuur gaf ik plankgas en nu begonnen de banden wel te piepen en gleed de SsangYong Rexton lichtjes weg naar rechts. Ik heb ooit een soortgelijke actie in een Audi Q7 4.2 liter V8 TDI gedaan met maar liefst drie Torsen-difs. Gek genoeg had ik meer lol in de SsangYong Rexton wat maar weer aantoont dat die Olympische ringen en een overbodige sjoemeldiesel onder de motorkap helemaal niets toevoegen aan het rijplezier. Ik was nog maar op een kwart van het rondje SBP en had het mooiste stuk nog te gaan. De vrachtwagenparkeerplaats af is altijd even opletten voor verkeer van links dat geen voorrang verleent maar met deze grote SsangYong krijg je dat als vanzelf. De snelle rechts-links-combinatie ging verrassend makkelijk zeker vanwege de grootte van deze auto. Voor de haakse rechterbocht met verkeersdrempel gaf ik nog even extra gas maar het was vergeefse moeite want de lange veerwegen vingen de hobbel perfect op in combinatie met het 4WD. Daarna wachtte het spektakelstuk van het SBP de allerhoogste verkeersdrempel van de regio. Geen idee waarom dat ding zo hoog is dat moet haast wel een foutje geweest zijn. Fijn voor mij want voor 4WD auto’s met lange veerwegen is dit de best denkbare springschans. Ik gaf plankgas op weg naar de allerhoogste verkeersdrempel en kwam met vier wielen los toen ik er overheen vloog. De landing was perfect en zonder enige onbalans vloog ik op de rotonde die vlak na de landing volgt af. Snel terugschakelend naar M2 gaf ik plankgas de blinde rechterbocht in en ook die actie ging perfect. Tja wat moet ik zeggen? Dit kan echt niet beter voor een dergelijke grote auto.
*Jammer dat de dieselversie niet net als de benzineversie een Aisin 6-AT versnellingsbak heeft. Die ken ik van Peugeot en die is veel beter

Motor ophalen
’s Middags had Ab gebeld dat ik mijn motor weer op kon halen want het remhendel was binnen gekomen. Mijn motor liep nog steeds niet helemaal lekker stationair maar daarvoor zou ik wel even bij Hoogland Motoren (motorzaak in een oude boerderij) in Kwadijk langsrijden want daar hebben ze een monteur die alles van Yamaha Fazer 600’s afweet. Mijn zwager kon niet en dus heb ik mijn neef mij even laten brengen in de SsangYong Rexton. Hij schrok toen hij de auto zag en zoals iedereen zei hij: “Tjeempie wat is die auto groot!” Maar na het wegrijden stuurde hij over de bochtige weg de woonwijk uit en was hij net als ik verrast door het makkelijke sturen van de SsangYong Rexton. Bij Ab gearriveerd ben ik op mijn motor gesprongen en zijn we naar mijn garage gereden. Daarna ging ik weer achter het stuur zitten en kwamen we voor het stoplicht naast een snelle Audi te staan. “Let op”, zei ik tegen mijn neef, “ik zet ‘m in de 4H-stand en dan planken we ‘m dadelijk door de mooie rechts-links-bocht.” Na het stoplicht gaat het linksaf en het volgende stoplicht is een hele mooie rechts-links-bocht. Dat is die plek waar vroeger regelmatig een auto in de brugleuning hing maar waar ze nu een vangrail hebben geplaatst voor de Sjonnies van deze planeet. Zo gezegd zo geDaan en ‘BAM’ kickdown bij groen en daar gingen we, die Audi was duidelijk verrast door de grote lompe 4WD naast hem. De bestuurder van de Audi probeerde het goed te maken in de flauwe verraderlijke bocht maar deze SsangYong Rexton heeft gewoon een meer dan uitstekende wegligging in de bochten door het ladderchassis in combinatie met de 4WD. Meteen na de bocht zat de Audi achter mij te duwen – de rechterbaan stroopt namelijk op voor rechtsaf en hij moest net als wij rechtdoor – en wij moesten allebei heel hard lachen. En toen ik een week later dit verhaal aan het afronden was moest ik nog harder lachen want na 1 dag testen had ik eigenlijk alles al getest en gedaan wat ik wilde op de fotoshoot na. Kijk dat is nou de klasse van een unieke auto oftewel ‘One of a kind’, daar ben je na één dag mee klaar en eigenlijk weet je dat na het instappen en wegrijden al.

De volgende dag was het Koningsdag en aangezien ik helemaal niets heb met Prins Pils en zijn Pampapaard ben ik maar binnen gebleven. Van mij mogen ze die Pipo’s morgen nog afschaffen! Uiteindelijk ben ik in de middag voor de lol nog even naar Katwijk aan Zee gereden voor een rondje SBP (SsangYong B Park) en terug ben ik over ’t Heen en de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden. Het blijft gewoon bizar wat zo’n 4WD met een ladderchassis kan hebben, alleen daardoor is deze auto veel leuker dan een Range Rover Sport Supercharged of een Volvo XC90. De opritbocht bij ’t Heen was echt geniaal leuk vooral omdat ik er deze keer met 4H-stand (de keer daarvoor in de 2H-stand) doorheen ben gereden. De grip van de 20-inch Yokohama W-drive banden is fenomenaal goed maar dat ben ik ook niet anders gewend van Yokohama. Het is totaal fout maar wel heerlijk om met zo’n grote auto op de grens door een 180-graden opritbocht heen te rijden. Op de N206 moest ik alweer snel zorgen dat ik 70 km/u reed want laatst zat ik hier in een Opel Grandland X niet op te letten en kreeg ik een totaal absurde boete voor een snelheidsovertreding van slechts 5 km/u. We zijn echt een apenland, oh nee dat is dit land. Typ maar eens www.apen.land in, ha, ha, ha, ha…. Op naar de rotonde + S-bocht om daar even kneiterhard doorheen te knallen!!! Ik had mazzel, stoplicht groen + rotonde vrij + geen tegemoetkomende auto/fietser/wandelaar in/na de S-bocht. Hoe heerlijk is het om in zo’n grote auto volledig op/over de grens rijdend met zwaar piepende banden dit te doen, kon ik het maar uitleggen maar ja dat gaat niet want iemand die geen thrillseeker is snapt dat niet. Zonder dit soort spanning in mijn lijf kan ik niet leven, ik heb dat gewoon nodig hoe gek dat ook mag klinken. Het is exact hetzelfde soort spanning die ik in mijn lijf tijdens een lange verre motorreis buiten Europa. Ik ga aanstaande juli gedurende 6 weken met mijn motor op en neer naar Kyrgizië via Moldavië -> Oekraïne -> Rusland -> Kazachstan -> Kyrgizië. Dat gevoel dat er dan door je lijf schiet op de allerbeste genietmomenten tijdens zo’n verre motorreis is met geen pen te beschrijven.

YEAH als eerste in het buitenzwembad
Het buitenzwembad De Vliet ging zoals gebruikelijk na Koningsdag open en dit keer lag ik er weer eens als eerste in. Altijd leuk om in zo’n groot zwembad te springen dat zo glad is als een spiegel. Na het zwemmen ben ik maar op de motor mijn nieuwe iPad gaan halen want ik had geen zin om de parkeergarage in Woerden in te rijden met zo’n grote auto. Daar zijn de toegangspoortjes van parkeergarages gewoon veel te smal voor, hoe vaak ik al niet bijna een velg gesloopt heb in zo’n parkeergarage. Noop ik ga de goden niet verzoeken en bovendien is het altijd absurd druk op zaterdag in Woerden en aangezien ik files haat. ’s Middags ben ik samen met mijn zwager actiefoto’s gaan maken en het eerste wat mijn zwager tegen mij zei is: “Wat stuurt die auto makkelijk.” De volgende dag moest ik mijn moeder wegbrengen en die houdt zoals alle oude mensen van auto’s met een hoge instap, maar deze SsangYong Rexton vond zelfs mijn moeder aan de hoge kant. Zondagavond moest ik mijn moeder weer ophalen en toen viel mij op de knopjes op het stuur verlicht zijn. Handig en gek genoeg niet iets dat alle auto’s hebben maar alle auto’s uit Zuid-Korea (=Hyundai, Kia en SsangYong) wel. Een dag later belandde ik in een verschrikkelijke regenbui maar tot mijn grote verbazing hoefde ik de airco niet aan te zetten, want ik had in tegenstelling tot de meeste andere automobilisten geen last van beslagen ruiten. In de middag werd het droog en ben ik nog even bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs gereden om zijn mening te vragen over de SsangYong Rexton. De verschijning van de SsangYong Rexton verraste Bas, een verrassend fraaie auto ondanks de grootte aldus Bas. De binnenkant vond hij ook mooi net als het leer en de stiksels. Kortom ik sta dus niet alleen in mijn mening en dat doet me altijd weer goed. Ik heb dinsdag nog een zuinigheidsrit gemaakt op en neer naar Brabant in verband met het bezoek aan een vriend. Heen had ik per ongeluk de 4H-stand aanstaan en dat het verbruik daardoor op 1:12 uitkwam zal dan ook niemand verbazen. Terug ben ik uiteraard op de 2H-stand naar huis gereden en kwam ik uit op een prima verbruik van 1:15,5.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Topsnelheid

185km/u

Vermogen

133,1(181)4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

420/1.600-2.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.2/2.157 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4WD

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,2 liter/100 km

Snelweg

6,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,1 liter/100 km

C02 uitstoot

213 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.850 mm

Breedte

1.960 mm

Hoogte

1.825 mm

Wielbasis

2.865 mm

Spoorbreedte voor

1.640 mm

Spoorbreedte achter

1.640 mm

Massa leeg

2.028 kg

Max. toelaatbare massa

2.860 kg

Laadvermogen

832 kg

Aanhanger geremd

3.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

2.210 liter

Bandenmaat

255/50-R20

Kosten aanschaf

Advies verkoopprijs

Euro 55.80213

BPM

Euro 13.46423

Rijklaar maken

Euro 995

Kosten gebruik per maand