Subaru BRZ Executive 2.0i Sport automaat 2015 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door N.V. Subaru Benelux



Black – noiR – Zwart
Zoals de titel al verraadt kreeg ik een zeer fraaie zwarte Subaru BRZ mee, zwart van binnen – jawel ook een zwarte hemel – én van buiten. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of deze Subaru BRZ anders is dan de Toyota GT86, want ogenschijnlijk kan ik niet veel verschil tussen de twee ontdekken. Na het instappen voelde ik wel meteen het grootste verschil tussen de Subaru BRZ en de Toyota GT86, namelijk de vering/demping van de Subaru BRZ die duidelijk sportiever is dan die van de Toyota GT86. Als ik puur als liefhebber moet kiezen ga ik zonder na te denken voor de vering/demping van de Subaru BRZ. Eenmaal ingestapt genoot ik van de perfecte zit in de fraaie Alcantara sportstoel achter het al even zo fraaie leren sportstuur, waarna ik de versnellingspook naar achteren trok. Jep naar achteren want de BRZ die ik meekreeg had in tegenstelling tot de Toyota GT86 geen handgeschakelde 6-versnellingsbak maar een 6-traps automaat mét stuurflippers. Beter kan niet natuurlijk want nu kan ik twee identieke auto’s van twee Japanse automerken met elkaar vergelijken die zich uiterlijk onderscheiden op één belangrijk punt, namelijk de versnellingsbak. Veel autojournalisten vinden een sportauto met een automatische versnellingsbak niet kunnen, maar ik vind het persoonlijk juist heerlijk! Altijd maar moeten schakelen, soms is het gewoon heerlijk als dat niet hoeft maar nog beter dat de bestuurder zelf kan kiezen! Ik kan mij nog heel goed de kritiek van veel autojournalisten op de Nissan 370Z met 7-traps automaat herinneren. Ook toen al vond ik die kritiek onbegrijpelijk want wat is er nou makkelijker dan sportief te rijden met stuurflippers. Uiteraard met de schakelpook in de M-stand want dan springt de versnellingsbak niet meer automatisch in de D-stand.

Bij de Subaru-importeur vandaan reed ik net als de vorige keer niet over de 1.000-drempelweg terug naar huis, maar dat was dit keer omdat ik daar geen zin in had. Met een Subaru XV is de 1.000-drempelweg een waar feest, maar met deze sportief afgeveerde Subaru BRZ absoluut niet. Al ver voor de afslag naar de A4 zat ik me te verheugen op de mooie opritbocht en de weg daar naartoe. Ik heb nog even nagekeken wanneer ik de Toyota GT86 heb getest, en dat was 2 jaar geleden ook rond deze tijd met hetzelfde weertype namelijk zonnig en koud. Samen met de Michelin Primacy HP banden is dat dus oppassen geblazen in de bochten. Niet dat deze banden niet genoeg grip hebben maar in dit geval is de bestuurder degene die de grip bepaald, dat is ook precies zo bedoeld door de ontwerper Tada-san de geestelijk vader van de Subaru BRZ/Toyota GT86. Tada-san koos voor de wetenschappelijk onderbouwde empirische methode, ook wel de proefondervindelijke methode genoemd die gebruik maakt van zintuiglijke (=gevoel) waarnemingen. Dat zoiets tijd kost blijkt wel uit de 5 jaar dat Tada-san heeft zitten vijlen en schaven aan de Subaru BRZ/Toyota GT86. Vijf jaar op zoek naar: de perfecte balans die voor deze Subaru BRZ/Toyota GT86 geen 50:50 blijkt te zijn maar 53:47, de speciale voor- en achterwielophanging die er samen met de – althans voor deze Subaru BRZ/Toyota GT86 – perfecte schokbrekers voor zorgen dat je elk kiezelsteentje voelt, waardoor niet dé perfecte banden gemonteerd hoefden te worden maar de minder perfecte Michelin Primacy HP’s zodat de auto perfect te controleren is tijdens het driften en uitbreken.

Nog niet warm
Voordat ik verder ga wil ik nog even een opmerking maken over het testen van auto’s, want de olie van de Subaru BRZ was nog niet opgewarmd. Er zijn namelijk autojournalisten die denken dat ze alles met een auto mogen doen na het zetten van hun handtekening. En met alles mogen doen bedoel ik een testauto slopen want anders kan ik dergelijk gedrag niet noemen. Met een Subaru XV door de modder rijden omdat ik wil laten zien dat die auto met CVT en AWD dat kan, en even gecontroleerd driften (=Art. 5 kom ik later op terug) met deze Subaru BRZ vallen daar niet onder. Iets doen dat functioneel is voor het testverslag heeft de Subaru-importeur namelijk totaal geen problemen mee. In de bocht naar links richting de A4 voelde ik meteen al dat de auto een klein stapje opzij wilde zetten, maar het alerte ESP greep meteen in en zette de auto weer recht. Het was redelijk druk dus ik hoopte maar dat ik gas zou kunnen geven in de mooie opritbocht. Bij de stoplichten stond er een auto voor mij maar die ging al snel naar rechts waardoor ik het gas er stevig op kon zetten in de flauwe opritbocht naar rechts. En dat ging uiteraard een heel stuk makkelijker en vooral sneller dan met de Subaru XV twee weken daarvoor. Op de A4 ging direct de cruise control erop en vloog ik netjes met maximale traject-controle-snelheid (=128 km/u) met het verkeer mee richting het brugrestaurant. Dat de Subaru BRZ opvalt tussen het dagelijks verkeer merkte ik aan de behoorlijke aantallen nekkendraaiers. Tijdens het zoeken naar persfoto’s kwam ik nog een hele fraaie zwarte Subaru BRZ op een parkeerdek tegen. ik moest wel zoeken naar andere persfoto’s dan die op de media-site van Subaru, daar staan namelijk alleen interieurfoto’s van een rechtsgestuurde BRZ.

Op de A44 heb ik een paar keer een tussenacceleratie gedaan, gewoon om even te voelen hoe snel de Subaru BRZ is. Natuurljk is die 200 Pk niet echt veel (aan de andere kant niet verkeerd voor een atmosferisch motorblok) maar het maximum toerental van 7.500 toeren maakt veel zo niet alles goed. En als motorrijder hou ik van toeren maken dus wat dat betreft past deze auto wel bij mij. Bij de afslag naar het Transferium aangekomen had ik de afrit lekker vrij, en daardoor kon ik ’m met een lekker vaartje nemen. Ik voelde de druk op de banden toenemen maar ondanks de tourbanden is de grip dankzij de uitstekende vering/demping prima. Nog geen half uur in de Subaru BRZ voelde ik me al helemaal thuis in deze auto. Net als bij de Toyota GT86 klopt het plaatje helemaal, alleen dan even net iets beter dankzij de vering/demping. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ik deze iets sportievere vering/demping beter bij deze auto vind passen. De Toyota GT86 is in dat opzicht net wat comfortabeler en dat is dus maar net waar je van houdt. Aan het einde van de afrit aangekomen remde ik erg laat en op dat moment merkte ik duidelijk dat deze sportauto een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld de goedkoopste Porsche. De lage aanschafprijs en de uitstekende wegligging maken de minder krachtige remmen echter verhoudingsgewijs totaal onbelangrijk.

Sneeuw?
’s Avonds op weg naar huis – ik eet op donderdag altijd bij mijn zus – leek het wel of het gesneeuwd had zoveel zout hadden ze gestrooid. Belachelijk! Ze moesten duidelijk nog van een grote berg zout af zien te komen in die laatste paar weken van februari. De volgende dag heb ik eerst even Fokke opgehaald waarna we samen rustig naar werk zijn gereden. De 6-traps automaat schakelt heerlijk snel en schokvrij op. Onderweg zag ik dat deze BRZ ook een Sport-stand heeft (geen idee of de handgeschakelde dat ook heeft) maar die probeer ik later wel even uit, in het drukke spitsverkeer heeft dat niet zoveel zin. Bovendien duurt het in de koude ochtend wel even voordat de olie opgewarmd is. Op weg naar de Willem de Zwijgerlaan wilde een busje met erg veel haast mij buitenom inhalen, maar na de flauwe bocht was ik ’m echter al heel snel weer kwijt. Dan zie je toch weer even heel duidelijk wat een in dit geval erg groot verschil in wegligging doet. Voor de bocht haalde het busje mij nog in en al in de bocht gaf ik ’m ruimschoots het nakijken. Toch zijn er genoeg automobilisten die een auto zoals deze Subaru BRZ kopen die misschien nog niet eens 50 procent van de mogelijkheden benutten. Jammer toch dat maar weinig automobilisten een rijvaardigheidstraining volgen. Natuurlijk moet je ook daarna blijven oefenen, want zonder regelmatig oefenen verlies je de feeling met het voertuig waar je in rijdt. Sommige dingen vergen meer training en oefenen dan anderen, maar als je een bepaalde vaardigheid eenmaal beheerst is het des te leuker om het nog beter te leren beheersen dan wel er meer vaardigheden bij te leren. En dan bedoel ik niet een vaardigheid als ‘heel-and-toe’ waar een gewone automobilist helemaal niets aan heeft. Ik bedoel bijvoorbeeld de techniek om niet dan wel zo min mogelijk te remmen, zoals ik met mijn zuinigheidsritten doe. Het voordeel van die techniek is dat het – in combinatie met de wettelijke maximum snelheid – niet alleen behoorlijk wat brandstof bespaart maar ook nog eens leuk is om te doen.

En juist dat laatste gaat het om want veel automobilisten missen het plezier in het autorijden, hoe beter de beheersing van het voertuig hoe meer plezier in het rijden. En plezier begint – ik herhaal het maar weer eens – met de juiste zithouding. Stoelleuning rechtop, stoelzitting op de juiste afstand van de pedalen, polsen op de bovenkant van het stuur, zijspiegels 1/3 horizon en net de zijkant van de auto in beeld en de achteruitkijkspiegel spreek voor zich denk ik. Oh ja de hoofdsteun op de juiste hoogte en afstand (maximaal 4 cm) van het achterhoofd, iets wat heel veel automobilisten fout doen. Dom want een whiplash wil je echt niet oplopen geloof mij maar! De juiste zithouding is een absolute must want wees nou eerlijk een schaatser schaatst toch ook niet rechtop en een voetballer loopt toch niet voorover gebogen tijdens het voetballen. Jammer dat dit onderwerp nog steeds een ondergeschoven kindje is, want het afstellen is zo ongelofelijk eenvoudig maar je moet het wel weten. En dan kom ik natuurlijk ook nog even bij het driften uit, een rijtechniek die je onder de knie krijgt op het moment dat je het onbewust bekwaam beheerst. Driften is ongelofelijk leuk maar het duurt even voordat je het goed beheerst, ik heb een keer een driftcursus gedaan en dat was erg leuk. Vergeleken bij de BMW die ik toen had is deze Subaru BRZ ongelofelijk veel makkelijker te driften, precies zoals ontwerper Tada-san het bedacht heeft. Waarom het zo makkelijk gaat heeft onder andere met de banden te maken, maar daarover meer in de volgende alinea.

Banden – Art. 5 – Wiet
Een beladen onderwerp maar bij deze auto helemaal, want welke knettergekke idioot gooit er nou Michelin Primacy HP banden om de velgen van een Subaru BRZ? Dat zijn banden die je normaal gesproken verwacht om de velgen van een Subaru Forester. Die banden zijn helemaal niet verkeerd maar qua grip passen ze natuurlijk niet bij deze Subaru BRZ. Met koud weer en vochtig/nat wegdek hoef je maar een pietsie teveel gas te geven of de achterkant zet al een stapje opzij. Gezien de uitstekende driftkwaliteiten van deze auto (een perfecte balans, extreem laag zwaartepunt en een Torsen LSD) is dat natuurlijk expres zo gedaan door de ontwerpers. Maar ja driften op de openbare weg valt onder [quote www.wetboek-online.nl] Artikel 5 – omschrijving: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd [/quote www.wetboek-online.nl] dus dat gaat ’m niet worden. Het gekke is juist dat je met het driften aantoont dat je het voertuig waar je in rijdt perfect onder controle hebt. In dat licht bezien is de angstige bange automobilist een veel groter gevaar op de weg, want juist die heeft zijn voertuig niet goed onder controle. Ja oké misschien niet als hij/zij heel langzaam en voorzichtig rijdt, maar dan ben je een veel groter gevaar op de weg voor anderen dan die driftende automobilist.

Wat ik zo ontzettend krom vind aan onze overheid is dat je dus niet mag driften op de openbare weg, maar er mag wel wiet verkocht worden in coffeeshops terwijl hennepkwekerijen verboden zijn. Tja en waar halen al die coffeeshops hun wiet dan vandaan? Dat komt echt niet bij de wietkabouters vandaan, maar ja met een seniele minister als Opstelten weet je maar nooit. Onze “Uh, ja, eh, en uh, maar uh – minister”, je verzint het gewoon niet. Op de voorlaatste avond plensde het van de regen, een prima avond dus om kort even de driftkwaliteiten van de Subaru BRZ te testen. Op nat wegdek gaat dat namelijk vele malen makkelijker dan op droog wegdek, driftcursussen worden ook niet voor niets gegeven op nat asfalt. De Subaru BRZ liet zich werkelijk doodeenvoudig in een drift brengen, maar na een paar rondjes kwam ik erachter dat een handgeschakelde versie waarschijnlijk net wat fijner is. En wat betreft de banden wil ik nog even opmerken dat het misschien raadzaam is om een extra set velgen aan te schaffen met daarom heen Ultra High Performance banden. Daardoor kun je namelijk ook de sportieve kwaliteiten van deze uitstekende sportauto óók optimaal benutten. Nu merkte ik namelijk meer dan eens dat ik sportief rijdend te snel tegen grens aanliep, de grip van de Michelin Primacy HP banden is gewoon niet toereikend.

Na vrijdag de 13de
De dag na of zoals de Engelse zeggen ‘The day after’ oftewel zaterdag de 14de, een koude dag met kans op gladheid. En dus ben ik op kousenvoetjes naar het zwembad in Katwijk aan Zee gereden. Al snel merkte ik dat het heel erg meeviel – als motorrijder onderschat ik kans op gladheid nooit (meer) – met de gladheid en gaf ik iets meer gas. Ik besloot niet over de N206 verder te rijden maar de sluiproute via De Zanderij te nemen. Die is namelijk erg leuk vanwege de bochten en rotondes die een uitstekende test zijn voor de vering/demping en het stuurgedrag van een auto. Vanaf de N206 moet je hier na de linkerbocht direct via de buitenring van de mini-rotonde naar rechts richting De Zanderij. En het stukje weg dat dan volgt is erg smal, één klein stuurfoutje en je velgen zijn aan gort. Maar dat gebeurt natuurlijk niet want deze Subaru BRZ stuurt messcherp en tot op de millimeter precies. Het stuurgevoel van deze Subaru is heel direct en dus precies zoals het hoort bij een sportauto. Wat ik vooral fijn vind is dat-ie precies het goede stuurgevoel heeft, niet te licht maar vooral ook niet te zwaar. Ook weer een mooi voorbeeld van een ontwerper die precies weet wat hij wil. Na het smalle stukje weg volgt een mini-rotonde met een behoorlijk hoog oplopende rotonderand. Een rotonderand die je normaal gesproken met een sportauto als deze op het laagste gedeelte zou nemen. En toch heb ik dat niet gedaan gewoon omdat deze auto zo goed aanvoelt, en inderdaad gleed de Subaru BRZ vloeiend en zonder enige vorm van onrust in het onderstel met de twee linkerwielen over het hoogste gedeelte van de rotonderand heen.

De volgende rotonde is een vreemde eend in de bijt, want als één van de zeer weinige rotondes in de verre omtrek heeft deze een hoge stoeprand rondom. Maak hier dus nooit de fout even de rotonderand mee te pakken, dat zou namelijk zomaar kunnen in het donker als je hier onbekend bent. Met een Hummer of een 4WD komt het wel goed, maar met deze sportauto sloop je in ieder geval twee velgen. De volgende rotonde is van hetzelfde soort als de eerste, en ook nu weer nam ik de rotonde zo hoog mogelijk met de linkerwielen. Dat moet je met een Ferrari dus echt niet doen! Ik durf de stelling wel aan dat deze goedkope sportauto van Subaru veel leuker is dan een Ferrari. Zo ontzettend mooi en makkelijk als deze sportauto zich laat sturen is een GENOT! En dus ben ik na het zwemmen nog even een rondje over het nabijgelegen Space BusinessPark gereden. Strak sturend vloog ik met de Subaru BRZ door de bochten, terwijl ik elke minimale oneffenheid in het asfalt onder mij door voelde rollen. Na de lange flauwe linkerbocht stuurde hard naar links de vrachtwagenparkeerplaats op, en het mooie is dat ik precies kon voelen dat de banden net genoeg grip hielden om niet te gaan glijden. En zelfs in de bocht met verkeersdrempel er vlak voor plakten de banden meteen weer aan het asfalt tijdens het insturen van de rechterbocht na de verkeersdrempel. Wat een heerlijke auto want er is niets vervelenders dan een onvoorspelbaar reagerende auto.

80-jarige passagier
Zondag kon ik dan eindelijk de passagierskwaliteiten testen van de Subaru BRZ, voorin en achterin met respectievelijk moeder/oma en nichtje/kleindochter. De fraaie kuipstoelen van deze lage sportauto lijken op het eerste gezicht een onneembare vesting voor een oud iemand, zo niet mijn 80-jarige moeder die gewoon doodleuk naast mij plaatsnam. Op 14 maart 2015 wordt ze 81 en ze doet echt alles nog dat is toch werkelijk fantastisch. In de middag zou haar kleindochter even op bezoek komen en ze had gevraagd of we haar in de avond even terug konden brengen naar Katwijk aan Zee. Ook dat was uiteraard geen enkel probleem want dat kleine balletje elastiek dook zo op de achterbank. Omdat normaal zitten vrijwel onmogelijk is (behalve als je geamputeerde onderbenen hebt) heb ik tegen haar gezegd dat ze maar dwars moest gaan zitten. Dat vond ze uiteraard prachtig maar ze moest wel in de gordel. Het werd een vermakelijk ritje naar Katwijk aan Zee vanwege de vragen die ik allemaal naar mijn hoofd kreeg. Ze vond de bekleding lekker zacht en dus moest ik uitleggen wat Alcantara is. Ook vond ze de kuipstoelen voor erg mooi, en moest ik uitleggen waarom een sportauto dit soort stoelen heeft. Of de audio goed klinkt boeit haar niet zolang er maar K3 uit de speakers klinkt. De audio is overigens van uitstekende kwaliteit, maar dat had ik ook niet anders verwacht. De gebruikte materialen/afwerking zijn mooi/goed te noemen, helemaal als je de aanschafprijs in ogenschouw neemt. Ik had overigens de duurste versie mee genaamd de Sport Executive. Raar eigenlijk dat in de automaatversie (=Subaru BRZ) de remmen mij minder opgevallen zijn dan in de handgeschakelde versie (=Toyota GT86). Ik rem in een automaat trouwens regelmatig met mijn linkervoet gewoon omdat het kan en om sneller te zijn. Dat is wel een behoorlijk stuk lastiger als je het nooit oefent, want je hersenen zijn zo ingesteld op het remmen met de rechtervoet dat je geneigd bent harder te remmen dan nodig. De remmen van de Subaru BRZ zijn prima te doseren en vertragen uitstekend maar het kan nog beter, de STI-versie (STI=Subaru Technica International ) heeft nog betere remklauwen, schokdempers en grotere velgen en een steviger veerpootbrug. De blauwe Subaru BRZ op de fotogalerij is de STI-versie.

Bumpergekkie
Woensdag gehaktdag dus jullie raden het al er zat weer eens een mafketel op amper een halve meter op mijn bumper te plakken. Maar de grote brede klerenkast aka Fokke zat naast mij dus dat kon weer lachen worden als hij ineens Fokke recht in zijn gezicht zou kijken. Zover kwam het echter niet want hij kon mij nergens passeren daarvoor was de Subaru BRZ te snel. Toen hij middenin de bocht naar de N446 weer veel te dicht op me zat heb ik de Subaru BRZ middenin de bocht stil gezet en ben uitgestapt om te vragen of hij aub. afstand wilde houden. Dit keer had ik Fokke zowaar niet nodig want hij luisterde meteen. Nadat ik verder reed ging er wel een lampje bij me branden, hij deed me namelijk heel sterk denken aan een bumpergekkie van een maand of wat geleden. ’s Avonds uit werk vandaan ben ik stevig op het gas naar huis gereden, daar had ik gewoon even heel erg veel zin in. Toen de motor eenmaal warm was heb ik de Sportmodus* ingeschakeld en plankgas gegeven. Deze 2-liter boxermotor mag bijna 7.500 toeren maken en dat doet-ie niet alleen graag maar ook makkelijk, en nog beter vooral heerlijk trillingsvrij. Toch zou een turboversie niet verkeerd zijn, dat zou perfect in het gamma passen. De 200 Pk van deze BRZ zijn wat mij betreft voldoende, maar ik denk dat er een behoorlijk groot publiek is voor een 300 Pk turboversie. Vooral een sprintje trekken wordt dan een stuk leuker, vooral omdat de meeste concurrenten ruim 1.000 toeren minder mogen maken.

Donderdag ben ik eerst even met mijn Renault Twizy naar mijn moeder gereden om ’m op te laden, want als ik dat in mijn nieuw gehuurde garage doe vliegen de bliksemflitsen door de garage. Daarna heb ik al het plastic en papier in de Subaru BRZ geladen, en ben naar Katwijk aan Zee gereden voor mijn 3-wekelijkse 1,5 km zwemmen. Op de rondweg aangekomen zag ik het zout onder de banden van mijn voorliggers opstuiven, het leek wel of het gesneeuwd had zo erg was het. Op de rotonde reed ik over de platte (net zo hoog als het asfalt) gladde rotonderand heen, en toen ik gas gaf voelde ik de achterwielen meteen een stapje opzij zetten. Logisch want ijskoude gladde rotonderand in combinatie met ijskoude tourbanden, tja het blijft oppassen in de winter. In de zomer is de grip van de Michelin Primacy HP ruimschoots voldoende maar nu is het even wat spannender. Over de asfalten verkeersdrempels heen rijdend besloot ik de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg te nemen. Ik wilde even voelen hoe de asfalten verkeersdrempels voelen als ik er met iets meer snelheid overheen zou rijden. De eerste gleed ik overheen maar die is dan ook niet zo steil, en de tweede is een vervelende wat hogere en steilere asfalten verkeersdrempel. Ik reed er met zo’n 80-90 km/u overheen en het resultaat verraste me zeer. Normaal gesproken voel ik hier bij vrijwel alle auto’s een duidelijk ‘boink’ aan de achterkant, maar ondanks de korte veerweg van deze sportauto voelde het fantastisch goed aan. De vering/demping van deze auto is goed, maar dat-ie zo goed zou zijn had ik niet verwacht. Dat is ook precies de reden dat ik zo goed aan kon voelen waar de limiet van de banden ligt qua grip.

*Sportmodus
– In de sportmodus worden de lagere versnellingen gebruikt en veranderen de versnellingen bij een hogere motorsnelheid.
– Als er naar de sportmodus wordt gegaan terwijl de selectiepook zich in de M-positie bevindt, gaat de “Sport”-indicator aan maar worden de besturingen voor de sportmodus niet uitgevoerd. Zet de selectiepook in de D-positie.
– Er kan niet naar de sportmodus worden gegaan waneer rijden met cruise control is geactiveerd.
– In de M-positie schakelt de automatische versnellingsbak niet automatisch op maar wel automatisch terug.

Specificaties

Jaargang

2015

Carrosserie

Coupé

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,2 seconden

Topsnelheid

210 (5de versnelling)km/u

Vermogen

147(200)/7.000 kW (pk)/rpm

Koppel

205/6.400-6.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Differentieel

Torsen

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,6 liter/100 km

Snelweg

5,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,1 liter/100 km

C02 uitstoot

164 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.240 mm

Breedte

1.775 mm

Hoogte

1.320 mm

Wielbasis

2.570 mm

Spoorbreedte voor

1.520 mm

Spoorbreedte achter

1.540 mm

Massa leeg

1.228 kg

Max. toelaatbare massa

1.700 kg

Laadvermogen

472 kg

inhoud bagageruimte

243 liter

Bandenmaat

215/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand