Een plons met grote gevolgen!
Veel Neerlandici hebben de laatste jaren nogal wat kritiek op de verengelsing van de Nederlandse taal. Okay als ik tegenwoordig een human-resource manager hoor praten dan krijg ik af en toe het idee dat ik met iemand te maken heb die maar de helft van zijn Engelse taalcursus kon betalen en dus ook maar half afmaken. Dan kun je beter net als Suzuki gewoon voor een volledig Engelse slagzin kiezen want wees nou eerlijk “Splash your day” klinkt in het Nederlands wel heel erg lullig: “Plons je dag”. Tijdens de Pasen plonsde de Suzuki Splash in de Nederlandse asfaltvijver Ć©n met grote gevolgen die Ćk totaal niet verwacht had. Wat is namelijk het geval? Men is doodsbang voor de Splash! Dit kleine simpele frisse ruime autootje blijkt namelijk de nachtmerrie te zijn van de macho-automobilist en daar rijden er heel wat van rond kwam ik al snel achter.
Bye, bye, zwaai, zwaai
Vlak voor vertrek had de PR-manager van Suzuki nog gezegd dat de Suzuki Splash mij zou verrassen na het richting aangeven. En inderdaad toen ik vanaf de parkeerplaats rechtsaf sloeg hoorde ik een heel grappig geluid in plaats van dat saaie getik wat je normaal gesproken hoort. Ik stak mijn duim op en zwaaide nog even naar haar terwijl ze hard lachend in de deuropening stond. Het eerste wat bij mij opkwam na een paar kilometer rijden was: “Hebben ze hier een zusje van het motorblok van de Suzuki Bandit 650S ingestopt?” Het 1.2 liter 4-cilinder motorblok loopt namelijk net zo bizar soepel als het 656 cc 4-cilinder motorblok van de Bandit 650SA. Vanaf stationair toerental tot helemaal in het rode gebied is het Ć©Ć©n grote trillingsvrije acceleratie. Het is bijna onwerkelijk voor een dergelijk klein, goedkoop autootje met zo’n ‘klein’ motorblok. Dit had ik dus echt totaal niet verwacht, zelfs verre van dat.
Goede bak
Het lijkt zo ontzettend simpel om een goed schakelende versnellingsbak te maken. Toch blijkt nog niet zo eenvoudig want ik kom nog steeds (ook op hele dure) auto’s tegen met een ronduit belabberd schakelende bak. De Splash is wat dat betreft gelukkig een positieve utizondering. De bak laat zich heel soepel, precies maar vooral ook razend snel schakelen. Dat laatste is erg handig tijdens een sprintje. Soms is het ook nog wel eens zo dat opschakelen wel soepel gaat maar terugschakelen juist weer niet. Ook daar heeft deze Splash geen last van. Verder laat de koppeling zich licht bedienen en uitstekend doseren, kortom samen met het 86 Pk sterke al net zo goede motorblok een uitstekend recept dat maakt dat dit autootje sneller aanvoelt als je zou verwachten.
Suzuki Splash-Opel Agila 2008
Het duurde natuurijk niet lang voordat ik mensen hoorde roepen: “Nou die nieuwe Suzuki Splash lijkt als twee druppels water op de nieuwe Opel Agila.” Tsja hoe dom kan een mens zijn in jhet internet-tijdperk vraag ik mezelf dan af. Als je “design, Suzuki Splash, Opel Agila” intypt op Google vind je direkt een links naar webpagina’s waar kortweg allemaal het volgende te lezen staat: “In samenwerking met Opel ontwikkelde Suzuki de nieuwe Opel Agila en de Suzuki Splash, die op hetzelfde platform in Hongarije zullen worden gebouwd.” Als je dit niet weet check het dan ff, kost je hooguit een paar seconden.
Testen=Pesten
Toen ik achteruit reed op de parkeerplaats van BV Nimag flitste er direkt een speciaal gevoel door me heen. Het is een gevoel wat ik echt maar heel zelden heb bij een testauto of testmotor. Zo’n gevoel dat alles klopt. Dat gevoel was in dit geval een mengeling die het best te omschrijven valt als: “Jeetje wat een krachtig motortje, wat een grappig interieur, wat een robuust karretje en wat een goede akoestiek!” En toch realiseerde ik me op dat moment nog niet wat ik die week allemaal mee zou gaan maken.
Het klinkt een beetje lullig maar pesten is soms toch wel heel erg leuk vooral als je een underdog-auto als de Suzuki Splash mag testen. Ik verwachtte eigenlijk helemaal niets bijzonders van de 1.2 liter 86 Pk Splash, maar tot mijn grote verbazing blijkt de Splash niet alleen verrassend snel maar is de wegligging ook nog eens ver boven alle kritiek verheven. Echt bizar wat voor effect de Splash op mede-Macho’s heeft. Ik noem hieronder alleen de allerleukste voorvallen even en die zeggen meteen ook meer dan genoeg over de werkelijk fantastische wegligging van de Splash.
De macho-man
Uiteraard vond de eerste confrontatie plaats op een zeer mooie bochtige toerit van een snelweg. Ik bleef met de Suzuki Splash met twee vingers in de neus achter een Renault Laguna station plakken en zag de bestuurder al wat zenuwachtig worden van dat zeeblauwe plonsding achter hem. De afrit een kilometer verderop splitst zich op een gegeven moment in drieƫn, ƩƩn rijstrook naar links en twee rechtsaf. Jullie snappen het al ik moest rechtsaf en de macho-man ook. Omdat ik achter hem vandaan moest komen was ik even in de underdog-positie. Maar door het gas erop te houden en zwaar in de ABS remmend op de bocht af te duiken lukt het me om de veel sterkere en snellere Laguna binnendoor al glijdend voorbij te steken. Even later reed ik voor hem en zag ik hem weer proberen mij rechts in te halen, maar in de uiterste hoek van mijn rechteroog zag ik dat zijn vrouw hem vervolgens een hele harde knal verkocht om duidelijk te maken dat hij op moest houden met zijn macho-gedrag. Fantastisch toch!
De andere automobilist was een macho-type in een Toyota RAV die ik wel heel erg hard uit zijn droom hielp. Na een stoplicht zag ik hem als een dolle tussen de andere auto’s door links en rechts inhalend naar voren schieten en mij uiteindelijk inhalen. Afijn een stoplicht verder stond ik naast hem en hoefde hem uiteindelijk niet voorbij om links voor te kunnen sorteren maarrr deed dat natuurlijk lekker wel……. om te pesten uiteraard. En ook deze keer weer stond ik versteld van het acceleratievermogen van de kleine Splash. Ik bleef hem in een uiterste krachtinspanning voor (in de tweede versnelling trek je ‘m met gemak door tot 80 km/u) en zag hem overduidelijk verschrikkelijk balen en de hele tijd naar mij kijken in mijn achteruitkijkspiegel. En daarna probeerde hij me op werkelijk alle mogelijke manieren rechts in te halen, ha, ha. “You’ve just been Splashed!”, had ik eigenlijk op de achterkant van de Soes (in de motorwereld wordt Suzuki altijd liefkozend “Soes” genoemd) moeten plakken.
Misselijk
Wil je letterlijk misselijk worden dan moet je echt een keer de achtbaanrit rijden bij de op- en afritten naar de A4 bij Leiderdorp. Je hebt daar maar liefst drie grote rotondes met de meest verschrikkelijk mooie bochtencombinaties. De krachten die er dan op een auto komen te staan helpt echt zelfs geen ESP meer aan mee als die erop zit. De Splash doet net of ie niet beter weet en met hooguit wat licht onderstuur kom ik de rotondes afzetten. Waar ik met sommige andere auto’s toch al zwaar aan het glijden zou zijn gegaan blijft de Splash gewoon perfect sporen en stuurde ik ‘m zonder enig probleem de rotondes op en af. Waar een dergelijke hoge kleine auto vroeger de Eland-test niet overleefde is dat nu geen enkel probleem meer. Dankzij het ESP? Uh nou nee want deze Splash heeft geen eens ESP aan boord (wel als optie verkrijgbaar op deze Exclusive), zo goed is ie dus! Maar ja wat wil je ook als je op het onderstel van de perfect sturende Swift-broer staat. Dat de Splash nog minder glijdt dan bv. een Swift Sport komt natuurlijk omdat de Splash minder Pk’s heeft. Minder is soms namelijk meer in de zin minder Pk’s maar meer grip. Het klinkt tegenstrijdig maar het klopt toch echt helemaal.
Op weg naar werk tijdens Koninginnedag ben ik expres achterom gereden via de hierboven genoemde rotondes. Om er echt zeker van te zijn dat ik niet al de hele week in coma heb liggen dromen stuurde ik de Splash nog weer harder over de drie rotondes en verdraaid ook nu weer verbaasde de Splash mij verschrikkelijk. Ik had echt verwacht dat de Splash nu toch echt zwaar zou gaan glijden of met heel veel onderstuur van zijn lijn af zou gaan wijken maar ook nu weer bleef de Splash potverdorie perfect bestuurbaar en prima zijn lijn volgen. Ik zou deze Splash dolgraag een keer willen rijden met andere (lees slechtere) banden. Gewoon om te kijken wat er dan zou gebeuren bij vergelijkbare acties. Uiteindlijk heb ik ‘m wel uit balans gekregen maar daar moet je dus echt veel moeite voor doen en zelfs toen liet de Splash zich weer heel erg makkelijk corrigeren.
Verjongend in een vergrijzende samenleving
Waar ik nog amper iets over lees is of een auto wel seniorvriendelijk is. Vreemd want deze samenleving vergrijst in rap tempo en dan zou je toch denken dat een auto die uitermate praktisch is voor senioren daar ook reclame voor wordt gemaakt. Gek genoeg is dat niet het geval en gek genoeg geldt dat voor alle automerken. De Splash is door zijn makkelijke rechttoe rechtaan instap en hoge zit uitermate geschikt voor oudere jongeren zoals ik maar misschien nog wel veel geschikter voor senioren. Mijn moeder die toch nog behoorlijk fief is voor haar 74 jaar vond de Splash echt een hele leuke maar vooral praktische auto, en dan bedoel ik vooral vanwege het instappen, de hoofd- en beenruimte. Raar toch dat niemand rekening houdt met deze groep vermogende burgers.
Ik heb ook nog even boodschappen gedaan met mijn moeder en zusje puur om even te kijken wat ijk allemaal mee zou kunnen nemen. Best veel want als je de bodem achterin omhoog trekt blijkt er een diepe plastic bak te zitten. Zo konden we dus met gemak vier volle tassen met boodschappen kwijt en dat had ik niet verwacht. De ruimte van binnen is dus een stuk groter als dat je op grond van het buitenaanzicht zou verwachten. Al met al knap gedaan.
Best stil en snel
Op de snelweg met 120-140 km/u is de Splash verrassend stil van binnen en ook rij je werkelijk met twee vingers in je neus 160 km/u. Een Seat Cupra-rijder werdvan zo nerveus van mijn silhouet dat hij zijn gaspedaal op de bodem trapte. Om er vervolgens achter te komen dat hij die kleine 1.2 liter Splash toch niet kwijt kon raken. 180 km/u is dus ook met gemak mogelijk…… bij deze š
Gevaarlijk minpuntje
De knipperlichten bleven regelmatig aanstaan na het afrijden van een minirotonde, de laatste keer dat me dat overkwam was met een Alfa Romeo 159. Toen veroorzaakte ik namelijk bijna een ongeluk omdat een vrouw voorrang nam terwijl ik rechtdoor reed op de voorrangsweg in plaats van rechtsaf sloeg. Ik begon al te schelden toen ik erachter kwam dat mijn knipperlicht nog aanstond. Het lijkt me gezien het zeer grote aantal minirotondes in Nederland zinvol om hier bij de eerstvolgende update iets aan te doen.
Specificaties |
||
Jaargang |
2008 | |
Carrosserie |
mpv | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4-in-lijn | |
Acceleratie (0-100/sec) |
12,3 seconden | |
Topsnelheid |
175km/u | |
Vermogen |
63(86)/5.500 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
114/4.400 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.2/1.242 liter | |
Compressieverhouding |
11:1 | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Trommels | |
Draaicirkel |
9,4 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Milieu en veiligheid |
||
Score NCAP adult |
4 | |
Score NCAP child |
3 | |
Score NCAP pedestrian |
3 | |
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
6,9 liter/100 km | |
Snelweg |
4,7 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
5,5 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
131 gram/km | |
Afmetingen |
||
Lengte |
3.715 mm | |
Breedte |
1.680 mm | |
Hoogte |
1.590 mm | |
Wielbasis |
2.360 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.460 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.470 mm | |
Massa leeg |
965 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.485 kg | |
Aanhanger geremd |
200 kg | |
Aanhanger ongeremd |
200 kg | |
inhoud bagageruimte |
178 liter | |
Bandenmaat |
185/60-R15 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |