Tesla Model S Ludicrous Mode P90D 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Tesla Motors Nederland



Brexit-Ludicrous-NoFliesDaantje
Een betere – lees: nog waanzinniger – drietrapstitel precies voor die ene dag op vrijdag de 24ste juni 2016 had ik niet in mijn schoot geworpen kunnen krijgen, absoluut onmogelijk!!!
Trap 1 – Niemand had voorzien dat de Engelsen (oké dan Britten) voor een Brexit zouden kiezen, alle commentatoren, journalisten en politici zagen de natte droom van Nigel Farage dan ook niet aankomen. Het was voor hen letterlijk te ‘ridiculous’ voor woorden dat deze nachtmerrie werkelijkheid zou kunnen worden.
Trap 2 – Iedereen die mij vrijdag is tegen gekomen in de Tesla Model S P90D met Ludricous Mode én die mij probeerde bij te houden heeft die nacht een nachtmerrie gehad over een kale aliën met een Blues Brothers zonnebril in een blauwe UFO.
Trap 3 – NoFliesDaantje=NFD=mijn bijnaam sinds ik op 18 maart 2005 besloot mijn gezworen belofte – 3.000 km rijden in 24 uur op een motor – van 18 juli 1992 daden om te zetten. Ik lag die avond met een gebroken rug (en sleutelbeen + schouderblad) op een kantelbed zwaar onder de methadon (=synthetische heroïne) toen ik allemaal engeltjes zag zweven, en besloot dat als ik weer helemaal beter zou worden dat ik dan 3.000 km binnen 24 uur zou proberen te rijden op een testmotor. Ik reed al vele jaren op de laatste dag van mijn motorvakanties naar huis non-stop afstanden van 1.500-1.800 km, en toen ik een keer 1.500 km in 12 uur had gereden was het door mijn hoofd blijven spoken dat 3.000 in 24 uur dan ook mogelijk moest zijn op de juiste snelle motorfiets. Die juiste motorfiets bleek de BMW K1200S te zijn, en het is me gelukt in 23 uur en 23 minuten.
Kortom drie waanzinnige dingen – gebeurtenis/auto/motorrijder – op één dag die het allemaal bij elkaar tot een fantastisch leuke en gedenkwaardige dag zouden maken. De dag begon met het wassen van de Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi, het ophalen van mijn zwager (de Tesla Model S P90D mag dan auto-pilot hebben maar onbemand rijden kan-ie nog niet dus iemand moet de auto besturen voor de foto’s), het terugbrengen van de Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi, en daarna het ophalen van de Infiniti Q30 2.2d 7DCT AWD Premium op mijn motor, vervolgens mijn zwager weer ophalen bij Peugeot Nederland en even verderop een Tesla Model S P90D Ludicrous Mode ophalen om een dagje in te rijden. Geloof het of niet maar dit was absoluut niet van tevoren zo gepland, deze drie importeurs zitten hemelsbreed op nog geen 3 km afstand van elkaar verwijderd.

Ludicrous testverslag
Na een dag rijden had ik geen idee wat voor testverslag ik nou moest schrijven over 1 totaal krankzinnige dag in een Tesla Model S P90D Ludicrous Mode. Na het terugbrengen van de Tesla Model S P90D Ludicrous Mode kreeg ik in mijn Renault Twizy op weg naar het Valkenburgse Meer een ingeving. Ik besloot gewoon eens alles op een rijtje te zetten en alles apart te benoemen. Dus iets over het rijden in een Tesla Model S, de voordelen van elektrisch rijden, de kwaliteit van de Li-ion accu, de constante Tesla bashing die er de laatste tijd plaatsvindt en ga zo maar door. Tesla of beter gezegd Elon Musk heeft de wereld wakker geschud en daar kan ik alleen maar groot respect voor hebben. Kijk nou gewoon eens naar de EU=Brussel=graaiers=onvoorstelbare visieloze domkoppen die op dit moment totaal in paniek zijn na de Brexit en absoluut niet weten wat ze ermee aan moeten. Maar ach op nationaal niveau is het niet veel beter met onze Mark ‘Pinokkio’ Rutte. Op YouTube staat een filmpje met de titel “Nietszeggende kletskous”. Het is een interview door Dominique van der Heyde met Mark Rutte en na amper een minuut heb je al het idee naar Lucky TV te zitten kijken. Helaas voor alle VVD-ers want het gaat hier toch echt om een origineel onbewerkt Nieuwsuur-interview. Google even op “Nietszeggende kletskous” en ik garandeer je 3 minuten hilarische tv waarvan je de slappe lach krijgt of je nou wil of niet. Tja dat is het niveau van onze politici die er niets meer van snappen, maar gelukkig gaan de burgers in Nederland hun eigen gang. Die doen namelijk uit zichzelf al meer op het gebied van duurzaamheid dan onze visieloze overheid en gaan hun eigen gang. In 2012 ben ik op de motor naar Armenië gereden (het doel was Mongolië maar vanwege terroristen onderweg ben ik omgedraaid) en ben me onderweg rot geschrokken van de absurde vervuiling in de landen onderweg daar naartoe. Vanuit het standpunt “Verbeter de wereld begin bij jezelf!” heb ik toen een Renault Twizy gekocht. Wat mij betreft de leukste elektrische auto van de hele melkweg, en daarna komt de Tesla Model S P90D Ludicrous Mode.

De aanhouder wint!
Op 21 oktober 2013 ben ik naar Eindhoven gereden om een uurtje in een Tesla Model S te rijden. Dat mocht eigenlijk niet want autojournalisten moesten een andere weg bewandelen om een Tesla Model S te testen kreeg ik te horen in Eindhoven. Gelukkig mocht ik toch rijden want het was tenslotte niet mijn fout, ik had namelijk in het online reserveringsformulier erbij gezet dat ik autojournalist ben. Daarna heb ik meerdere pogingen gedaan om een Tesla Model S te testen maar om één of andere onverklaarbare reden ging het steeds maar weer mis, de laatste keer was de demo in Amsterdam net verkocht (1 week!) voordat ik ‘m zou gaan testen. Ik had de hoop al opgegeven totdat ik vorige maand een uitnodiging per e-mail kreeg om de nieuwste Tesla Model S met auto-pilot te rijden bij Tesla Rotterdam. Dat liet ik mezelf geen twee keer zeggen en dus heb ik het online aanvraagformulier meteen ingevuld. Ik kreeg daarna een bevestiging en toen ik in Rotterdam was kreeg ik te horen dat Tesla Motors Nederland een nieuwe PR-Manager heeft. Daar heb ik uiteraard meteen alle gegevens van opgevraagd zodat ik haar na mijn proefrit even een e-mail kon sturen. De proefrit was erg leuk en leerzaam omdat ik met twee andere Tesla-rijders in de auto zat. Die wisten ongelofelijk veel van de Tesla Model S, zoals onder andere twee software-grapjes die je op kunt roepen door in de juiste volgorde op bepaalde knopjes op het touchscreen te klikken. Je krijgt dan de onderzeeboot-Lotus van James Bond te zien en de andere software-grap is de Star Trek hyperspace jump. Verder vertelde één van de Tesla-rijders mij dat hij in noodgevallen – als hij zijn sleutel weer eens kwijt was – met zijn smartphone zijn Tesla Model S kan starten. Uiteraard moet je dan wel even een cijfercode invoeren na het openen van de Tesla-App maar het is wel retegaaf natuurlijk. Dezelfde Tesla-rijder vertelde mij tijdens het rijden op de Autopilot dat hij laatst in een Mercedes E-klasse had gereden met Autopilot en dat het een totale deceptie was. De Autopilot van Mercedes kan van geen kanten in de schaduw van die van Tesla staan. Hij noemde het nog net geen totale mislukking maar het zat er niet ver vanaf. En maar schelden op Tesla op het internet, tja maar Tesla doet alles wel net even beter dan alle andere automerken. Ik las laatst een paar staaltjes van Tesla-bashing die veel gelijkenis vertoonden met de Apple-bashing van de afgelopen jaren. Waar sommige mensen de onzin vandaan halen wil je gewoon niet weten, maar even goed zoeken op het internet met behulp van de zoekmachines en je bent er zo achter dat het bullshit is.

Proefrondje
Voor we de weg op konden hebben we nog een proefrondje gereden met iemand van Tesla om even alles door te nemen. Het grote touchscreen – ik noem het maar gewoon een iPad – laat zich eenvoudig bedienen en het is ook net een Mac, want alles werkt intuïtief je kunt eigenlijk geen fouten maken en vind bijna altijd blindelings waar je naar op zoek bent. Na het proefrondje heb ik “IJmuiden” op de NavSat ingetypt want ik wist zeker dat het daar droog was én dat ik er mooie actie- en sfeerfoto’s zou kunnen maken. Dat ik via de 180-gradenbocht de snelweg op zou rijden is vrij logisch, zo’n mooie bocht is een perfect begin van een testdag. En meteen hebben ik en mijn zwager al heel hard zitten lachen toen we met ‘Warp 9’ de 180-gradenbocht uit katapulteerden. Er reed namelijk een Hyundai i30 achter ons die ons probeerde bij te houden, en die moest bij het uitkomen van de 180-gradenbocht totaal verbijsterd zijn geweest. We waren in amper 3 seconden compleet uit zicht verdwenen, wat dat betreft is Tesla rijden net motorrijden qua acceleratie. Het liefst had ik mijn Amsterdamse motormaatje Jefim Babeliowsky even opgebeld om te vragen of hij zin had in een sprintwedstrijdje tegen de Tesla Model S P90D Ludicrous Mode met zijn Honda CBR1000RR Fireblade. Hij is namelijk heel erg benieuwd hoe snel deze supersnelle Tesla is. Bij het opdraaien van de A2 moest ik meteen weer aan de bak want de oprit gaat van twee naar één rijstrook en een snelle BMW klop geven moet je natuurlijk helemaal never nóóit nalaten. Misschien scheelt het dat ik motor rijd want daardoor ben ik gewend aan acceleraties van 3-4 seconden van 0-100 km/u, en voor snelle tussenacceleraties geldt hetzelfde. Ik accelereerde zo snel en zo ongelofelijk strak dat is echt ongehoord, dat kunnen alleen peperdure zwaar getunede brandstofauto’s bijbenen. Met deze Tesla Model S P90D Ludicrous Mode kun je vrijwel elke auto laten kamperen.

Het allerbelangrijkste onderdeel dat ervoor zorgt dat de acceleratie uitmuntend verloopt is de luchtvering, de grip van de Michelin Pilot Sport (Voor-265/35-21 Achter-245/35-21) banden is ongelofelijk goed dankzij deze sublieme luchtvering. Daarna volgde de lange flauwe bocht van de A2 naar de A10 en daar kon ik wel zo hard en strak doorheen, oh wat is dit lekker en dan te bedenken dat deze auto ruim 2,2 ton weegt. De reden dat je daar amper iets van merkt komt door de werkelijke perfecte balans en het lage zwaartepunt, want de lange platte Li-ion accu ligt heel mooi tussen de voor- en de achterwielen ingeklemd. Eenmaal op de A10 heb k de Autopilot aangezet want dat is wel zo makkelijk, je kunt de Autopilot makkelijk weer uitschakelen door even aan het stuur te draaien waarbij je een lichte tegendruk voelt. De cruise control blijft overigens gewoon aanstaan dat is wel zo handig, dus indien nodig kun je met één lichte beweging aan het hendeltje linksonder het stuur de Autopilot weer activeren. In een file volgt de Tesla zelf de rijstrook en past de snelheid aan. Indien nodig stopt de Tesla achter je voorganger en rijdt weer verder zodra dat mogelijk is. Sta je wat langer stil en gaat de file weer rijden dan vraagt de Tesla om het gaspedaal even aan te tikken, waarna-ie weer in beweging komt. Daarna draaiden we A4 en vervolgens de A9 op richting het westelijk havengebied. In het westelijk havengebied moesten ik en mijn zwager even weer heel hard lachen, dit keer probeerde een Lexus CT200h ons bij te houden. In een hele mooie haakse bocht naar rechts gaf ik plankgas en vloog er vandoor terwijl ik de Lexus CT200h met zwaar onderstuur bijna de bocht uit zag glijden. De extra elektromotor voor zorgt niet alleen voor extra Pk’s maar vooral voor een ongelofelijk goed stabiliteit tijdens het uitaccelereren van een bocht. Waar een Tesla Model S met alleen achterwielaandrijving al snel een stap opzij zet doet deze AWD dat niet! Voor het eerstvolgende stoplicht heb ik nog even een noodstop gemaakt, want ik was benieuwd hoe dat aan zou voelen in zo’n zware auto. Nou ik stond dus echt binnen no-time stil, maar het was best een rare gewaarwording want je voelt die kilo’s goed maar toch ook weer niet. De remmen zijn van het Italiaanse merk Brembo, en dat is zo’n beetje het beste wat er te koop is dus met die remmen van deze Tesla zit het wel goed.

Kaal?
Waar anderen het dashboard van de Tesla Model S nogal kaal vinden werd de webmaster van Autotesten.nl – Mel Jongen – helemaal blij bij het zien van dit prachtige kale dashboard. Mel is een echte ICT-er die niet van overbodige luxe houdt, beter gezegd alles moet functioneel en logisch zijn = intuïtief. Helaas had Mel het poepdruk en geen tijd om een rondje mee te rijden en dus heb ik hem maar even de acceleratie in de Ludicrous Mode laten zien. Het mooie aan het dashboard is dat alles te bedienen is via het centraal geplaatste 17-inch touchscreen dat eruit ziet als tablet. Het grappige is dat ik later pas las dat het touchscreen richting de bestuurder is gedraaid, ik heb het om heel eerlijk te zijn niet eens door gehad tijdens het rijden. Werkelijk alles is te bedienen via het touchscreen, je kan het zo gek niet bedenken of het zit erop. Zo zag ik bijvoorbeeld onderweg dat ‘mijn’ Tesla Model S P90D Ludicrous Mode ingesteld stond op een Tesla Model S 75. De testauto’s hebben namelijk speciale software aan boord waarmee ook het rijden in een andere Tesla Model S gesimuleerd kan worden. Iemand in Rotterdam had mij dat een paar weken geleden verteld, en dat had ik gelukkig goed onthouden. Wat betreft de NavSat kan ik alleen maar zeggen dat makkelijker dan dit niet bestaat, het werkt gewoon via Google Maps dus een kind kan de was doen. Omdat het onderweg nogal betrok hebben we even op Buienradar.nl gekeken of er regen op komst was. Maar gelukkig liet de Buienradar geen regen zien, maar toch begon het onderweg naar IJmuiden te regenen verdorie. Nou ja regenen? Het was motregen (shit helemaal vergeten dat je op Buienradar.nl tegenwoordig ook de “Motregen” kunt bekijken) en gelukkig hield het bij IJmuiden aangekomen alweer op. Want ja ik had alleen vandaag om mooie actie- en sfeerfoto’s te maken meer niet! De actiefoto’s zijn best mooi geworden ondanks dat de zon (nog) niet scheen. Mijn zwager heeft af en toe stevig gas gegeven en dan hoorde ik de banden stevig piepen, maar uitbreken ho maar dat is het nou grote voordeel van AllWheelDrive.

Vakantie? Geen probleem!
Na de fotoshoot in IJmuiden zijn we op huis aan gereden, mijn zwager moest namelijk om 15.00u werken. Ik zou hem dan bij het ziekenhuis, of als er genoeg tijd was thuis afzetten. Waarna ik in mijn uppie de Tesla Model S P90D Ludicrous Mode terug zou brengen naar Amsterdam Zuid-oost. Maar voordat ik ’m terug zou brengen had ik gelukkig nog net genoeg tijd om de Samsonite kofferset te fotograferen. Er bleek een behoorlijke hoeveelheid koffers in de kofferbak van deze Tesla Model S P90D Ludicrous Mode te passen, helemaal zonder de grote hoedenplank. Het was even passen en meten maar uiteindelijk lukte het mij om een behoorlijke hoeveelheid liters aan Samsonite koffers in de kofferbak te proppen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 2×70-liter + 3×50-liter + 1×33-liter + 2×13-liter

Iets meenemen op vakantie of op wintersport is dus geen enkel probleem. En met de gratis Superchargers overal in Europa is het geen enkel probleem meer om met een Tesla Model S op vakantie te gaan. Welke andere autofabrikant verstrekt nou gratis brandstof aan de eigenaren van zijn auto’s. Op dit moment zijn er wereldwijd 661 Supercharger stations met 4.001 Superchargers. [quote Tesla.com/NL] Hoe het werkt – Tesla-voertuigen maken gebruik van een ingebouwde oplader om wisselstroom (AC) van een wandoplader te converteren naar gelijkstroom (DC) die wordt opgeslagen in de batterij. Superchargers bestaan uit meerdere opladers die parallel werken en tot maximaal 120 kW stroom rechtstreeks aan de batterij leveren. Als de batterij bijna volledig is opgeladen, reduceert de interne computer van het voertuig de stroom naar het optimale niveau voor het bijvullen van cellen. Het opladen van elke cel is als het vullen van een glas water zonder te morsen. Zodra het glas vol begint te raken, vermindert u de watertoevoer om het glas tot de laatste druppel te vullen. Voor een batterij betekent dit dat de stroom wordt verminderd, zodat er evenwicht in de celspanning ontstaat. De stroom neemt dan af tot een klein straaltje als de batterij bijna vol is. Het resulterende oplaadprofiel is waarom wij aanraden op te laden tot 80%. Dit is genoeg om een Superchargerstation in de buurt te bereiken. Een Supercharger gebruiken is eenvoudig. U rijdt ernaartoe, plugt in en na ongeveer 30 minuten heeft u weer genoeg bereik om op de plaats van bestemming of bij het volgende station te komen. De nieuwe Model S en Model X worden standaard geleverd met Superchargertechnologie. [/quote Tesla.com/NL]

Terug naar de baas in A’dam
Ik had heel wat keuzes om terug te rijden maar ik besloot uiteindelijk om de A44 te pakken, bij Hoofddorp eraf, daarna via Schiphol-Rijk naar het Amsterdamse Bos en via Ouderkerk a/d Amstel naar de Arena te rijden. Tesla Amsterdam Zuid-oost zit namelijk recht tegenover de Amsterdam Arena. Wat mij nogal verbaasde is dat ik nog steeds behoorlijk wat actieradius over had, en dat ondanks het sportieve rijgedrag van die dag. We begonnen met 380 km actieradius en ik had nog iets van 180 km actieradius over bij vertrek vanuit Leiden. Mensen die bang zijn om stil te komen staan zijn bij Tesla het beste af van alle elektrische auto’s in de wereld. Tesla is het enige automerk dat elektrische auto’s bouwt met een actieradius van 300 tot 500 km. Op de A44 heb ik af en toe even stevig gas gegeven, want inhalen met deze auto is echt lekkerder dan lekker. Bij Hoofddorp was ik wel benieuwd hoe de S-bocht naar het stoplicht aan zou voelen, want deze auto weegt ruim boven de 2 ton dus de g-krachten zijn veel hoger dan bij een normale auto. Ik had de bocht vrij en gaf stevig gas vlak voor de bocht, en wat er toen gebeurde kan alleen maar dankzij de AWD en de sublieme luchtvering (waarmee je ook de rijhoogte kunt verhogen of verlagen). Ik vloog letterlijk laagvliegend door de S-bocht heen terwijl de wereld om mij heen leek te bevriezen. De druk op de banden was enorm maar toch leek het alsof het de Tesla Model S P90D Ludicrous Mode totaal geen moeite kostte. Dus nog maar een beetje gas erbij en knalhard door de haakse rechterbocht heen. En toen ging ik eindelijk voor het eerst die dag met zwaar piepende banden zijdelings glijdend de bocht door. Werkelijk perfect gecontroleerd wat aangeeft dat Tesla de software van de afstelling tussen de achterste motor (510 Pk) en de voorste motor (262 Pk) perfect voor elkaar heeft. Want let wel er zit geen enkele verbinding tussen de voor- en de achterkant zoals bij AWD-auto’s op brandstof vrijwel altijd wel het geval is (Peugeot 3008 HYbrid4 en de Mitsubishi Outlander PHEV bv. ook niet).

Eigenlijk zou ik wel eens een rondje over het Space Business Park willen knallen met deze Tesla Model S P90D Ludicrous Mode. Richting Schiphol-Rijk heb ik het wat rustiger aan gedaan, maar daarna heb ik weer even stevig gas gegeven. Je hebt daar een hele mooie rotonde en een mooie bocht omhoog-omlaag richting het Amsterdamse Bos. Helaas stond de brug open en moest ik behoorlijk lang wachten, stevig balen dus en toen ik eindelijk door kon rijden ging het maar heel langzaam richting Ouderkerk a/d Amstel. En voor het stoplicht bij de brug over de Amstel had ik even een ongelofelijk leuk moment. Er stond weer eens iemand voor het stoplicht met zijn smartphone te spelen, en normaal gesproken toeter ik dan even en rijdt diegene verder. Dit keer besloot ik echter om de zwaar verslaafde Smartphone-gebruiker razend snel rechts over de busbaan in te halen. En dat kan echt alleen maar met deze auto want je hebt letterlijk vanaf 0 km/u het volle koppel van 967 Nm tot je beschikking. Ik heb nog nooit iemand zo ongelofelijk verbaasd zien kijken want het ging letterlijk zoef-zoef en ik was er voorbij. Daarna ben ik rustig richting het viaduct over de A2 gereden, en ik hoopte dat ik de mooie slingerbocht naar beneden vrij zou hebben. Het was behoorlijk druk maar toch lukte het me om achter een snelle Audi sedan aan richting de S-bocht te rijden. In de bocht gaf ik even plankgas en ik vloog zo hard door de bocht heen dat die snelle Audi even achteruit leek te rijden. Voor het stoplicht bleef de bestuurder van die Audi maar naar mij kijken. Die kerel moet zich echt helemaal rot geschrokken zijn, ha, ha. Ik denk dat alle bestuurders van Supercars na een ritje in deze Tesla Model S P90D Ludicrous Mode zich af gaan vragen wat nou leuker is, hun herrie-auto die eerst toeren moet maken of deze elektrische auto die meteen afgaat als een jekko.

Kwaliteit Li-ion accu
Dat is nou typisch iets waar je eigenlijk nooit bij stilstaat, is het ene merk/type Li-ion accu hetzelfde als een ander merk/type Li-ion accu, en wat voor rol speelt software bij het opladen en ontladen van een Li-ion accu. Het is iets wat ik me al langer afvraag en ik besloot daarom tijdens het schrijven van dit testverslag om daar nou eens wat onderzoek naar te doen. Op www.elektrischefietsen.com en www.newmotion.com vond ik twee leuke informatieve artikelen hierover waar ik de belangrijkste stukken uit heb gehaald.
[quote www.elektrischefietsen.com] Er zijn op dit moment 4 meest voorkomende typen voor het gebruik in elektrische fietsen (waarvan de eerste eigenlijk niet meer in nieuwe fietsen wordt gebruikt.). De Nikkel Cadmium (NiCd) ,de Nikkel Metaal Hydride accu (NiMh), de Li-Ion accu en de nieuwste de LiFePo4. Een Lithium-ion accu is een accu waar het materiaal Lithium in verwerkt zit. Dit is een verzamelnaam voor Lithium batterijen en die zijn op dit moment met een opmars bezig. Dus iedere soort accu, LiPo, LiFePo4, Li-NCM (ook wel NMC, MNC ), LiCoMgO2… zijn allemaal Lithium accu’s. Andersom is dat niet zo. Niet iedere Lithium-ion Accu is een Lithium Polymeer Accu. Geen geheugeneffect meer en refreshen is ook niet meer nodig. De meeste van ons zijn bekend met dit soort accu´s, omdat ze gebruikt worden in MP3 spelers, mobiele telefoons, etc.
Voordelen: Licht van gewicht, relatief veel capaciteit.
Nadelen: De prijs is op dit moment nog hoog.
Een Lithium-Polymeer accu is iedere accu waar Lithium en een polymeer materiaal in verwerkt zit. Een polymeer betekent: “een samenvoeging van andere materialen”. De meeste Lithium-Polymeer accu’s zijn LiCoO2 (Lithium + Cobalt + diOxide) of Li-MnO2 (Lithium + Mangaan + diOxide) Je hoort weleens over LiFePO4 (Lithium + IJzer + Fosfor + tetraOxide) dat is ook een Lithium-Polymeer én dus ook een Lithium-ion accu. Wat eigenlijk véél belangrijker is dat is de kwaliteit van de cellen die gebruikt worden. Er zijn A-B-C-D-E-F en ungraded cellen te koop “op de markt”. Daarvan hoort de consument helemaal nooit iets. De cellen in accu-behuizingen zijn over het algemeen 18650-cellen (vorm ongeveer gelijk aan een AA-batterij) met een nominaal voltage van 3.6V en een daadwerkelijke voltage dat varieert. Alle accu cellen komen vanaf dezelfde productie lijn van 1 producent en hebben de naam van de producent, aan het einde worden ze zogenaamd ge-grade. A (4.2V) en B (4.0V) grading gebruiken de cel-fabrikanten voor hun eigen klanten. C (3.8V) en D (3.6V) grading verkopen ze aan individuele accupakket bouwers waarbij ze erbij vermelden dat die niet onder de naam van die producent verkocht mogen worden (wat in de praktijk toch gewoon gebeurt). E (3.4V) en F (3.2V) grading verkopen ze aan opkopers waarbij de naam van de producent weer niet gebruikt mag worden (die het dan weer doorverkopen aan handelaren die het weer als cellen van die producent op de markt brengen). Ungraded (3.0V of lager!) wordt verkocht aan partijen die ze eigenlijk moeten recyclen (maar die vaak ook de ungraded cellen gewoon weer aan opkopers verkopen… en die… je begrijpt het…). [/quote www.elektrischefietsen.com] Maar wees gerust Tesla Motors produceert haar eigen Li-ion accu’s, dus de hoge kwaliteit die Tesla eist wordt op die manier gewaarborgd.

[quote www.thenewmotion.com] Een li-ion batterij kan er niet goed tegen als hij te veel geladen wordt, te diep ontladen of te warm wordt. Om dit te voorkomen wordt ieder batterij voorzien van een stukje intelligentie: het batterij-management systeem (BMS). Hiermee wordt voortdurend gemeten wat de spanning is in de batterij (een maat voor hoe vol de batterij is), hoeveel stroom er in en uit gaat en wat de temperatuur is. Hierdoor kan per batterij geregeld worden hoeveel energie er nog in en uit kan en of de batterij koeling nodig heeft. In het BMS van een batterijpakket zit nog een stuk extra intelligentie zodat over het hele pakket optimaal geladen, ontladen en gekoeld kan worden. Sommige batterijpakketten kunnen zelfs aan een kant, bijvoorbeeld de kant van de auto die in de zon staat, harder koelen dan aan de andere kant. Het BMS is ook een bron van informatie over de gezondheid van de batterij en is daarmee belangrijk voor het onderhoud van de auto. Het BMS geeft aan wanneer een batterij of batterij-module in het pakket niet meer goed functioneert. Als dat gebeurt, komt er meer druk te liggen op de batterijen die het nog wel goed doen, waardoor die weer sneller slijten. Het is dus belangrijk op tijd te weten dat er een batterij of batterijmodule uitvalt, zodat je hem kunt vervangen voordat het hele pakket naar de haaien gaat. [/quote www.thenewmotion.com]

Heel erg veel liters CO2
Veel mensen hebben totaal geen idee hoeveel liter CO2 ze elke dag uitstoten met hun autorit van huis naar werk vice versa. En wat ze waarschijnlijk al helemaal niet weten is hoeveel CO2 ze zelf produceren per dag produceren met in- en uitademen. Dagelijks ademt een volwassenen mens zo’n 900 gram CO2 uit, dat komt overeen met iets van 10 kilometer rijden in een label-A auto. Nou was ik zelf hele erg benieuwd hoeveel liters CO2 een Tesla Model S P90D Ludicrous Mode-rijder de wereld bespaart. Laten we eens een Audi S6 van 1.970 kg met een 4.0 TFSI-motor van 450 Pk (0-100 km/u 4,4 seconden) nemen ter vergelijk. Die auto stoot zo’n 214 g CO2 uit per gereden kilometer. Een Audi S6 verbruikt gemiddeld zo’n 10 liter per 100 km, en dan neem ik even mijn oude baan in Utrecht als voorbeeld. Daar reed ik zo’n 825 km per week op en neer naar werk. Dat is twee acculadingen met een Tesla Model S P90D Ludicrous Mode en 0 liter CO2-uitstoot. Met de Audi S6 zou ik er in die week minimaal 82,5 liter Super 98 er doorheen stoken. Met 214 g CO2/km kom ik in één week aan 176,55 kg CO2x4 = 706,2 kg CO2 per maand. Aangezien 1 kg CO2 gelijk staat aan 509,1 liter CO2 maakt dat dus een onvoorstelbare hoeveelheid van maar liefst 359.526 liter CO2 aan uitstoot per maand. Nou gaan heel veel mensen dan roepen ja maar om elektriciteit op te wekken is gas of kolen nodig = CO2-uitstoot. Zal best maar dat hoeft helemaal niet want je kunt je Tesla Model S ook opladen met behulp van bijvoorbeeld zonnepanelen. Er is een website van iemand die een zogenaamd Nulwoning heeft die nu zelfs al energie oplevert. De eigenaar van die Nulwoning rijdt in een Tesla Model S die hij oplaadt zonder dat er CO2-uitstoot tegenover staat. Lees zelf maar: www.nulwoning.nl

Elon Musk een idioot???
Ik denk dat iedereen na het lezen van de laatste alinea toe moet geven dat Elon Musk iemand met visie is, en absoluut geen idioot zoals veel journalisten hem graag afschilderen. De mogelijkheid om CO2-neutraal te rijden met een Tesla Model S tegenover de onvoorstelbare uitstoot van 359.526 liter CO2 per maand met een Audi S6 4.0 TFSI voor gemiddeld woon-werkverkeer geeft te denken dat kan niet anders. We zullen de CO2-uitstoot hoe dan ook moeten verminderen wereldwijd dat lijdt geen twijfel. Ik rij zelf al 3 jaar met heel veel plezier elektrisch en ik rij dan wel geen Tesla Model S, maar juist stadskilometers – ik rij alleen maar in een stadse omgeving met mijn Renault Twizy – zijn extra vervuilend. ik kan in ieder geval zeggen dat ik de wereld al vele tienduizenden liters CO2 heb bespaard. Wie volgt?

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Sedan

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

3,0 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

V-510 Pk/A-262 Pk-V+A-539 Pk kW (pk)/rpm

Koppel

967 Nm nm/rpm

Aandrijving

All-Wheel-Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

21-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.970 mm

Breedte

1.964 mm

Hoogte

1.445 mm

Wielbasis

2.960 mm

Spoorbreedte voor

1.660 mm

Spoorbreedte achter

1.700 mm

Massa leeg

2.238 kg

inhoud bagageruimte

745 liter

Bandenmaat

V/A-265-245/35-21

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand