Toyota Avensis Wagon Dynamic Business 2.0 D-4D-F 2012 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Toyota Nederland



Ik snap er geen Yota van!
Het terrein van Toyota in Raamsdonksveer is het meest gekke terrein van alle auto-importeurs. Ten eerste is de weg naar het vreemd vorm gegeven importeursgebouw een soort mini-circuit (erg leuk voor motorrijders zoals ik), en ten tweede staan er kamelen op het terrein. Het gekke is dat die kamelen nooit op- of omkijken als er iemand langs rijdt, dat boeit ze werkelijk helemaal niets. Totdat er ineens een motorfiets het terrein op komt rijden, dan kijken alle kamelen de motorrijder na. Op zo’n moment moet ik altijd denken aan de wilde kamelen in de Iraanse woestijn die mij ook nakeken. Ik was daar stom verbaasd over, maar tijdens mijn eerste bezoek aan Toyota Nederland bleek dat de kamelen daar mij ook na blijven kijken. Toen ik weg reed in de Toyota Avensis Wagon keek geen enkele kameel op of om, dus het bewijs is daarmee geleverd. Waar ik wel direct van opkeek is de sublieme vering/demping (er liggen voor de kamelen van die vervelende korte irritante snelheidsbrekers), deze is namelijk volledig mechanisch, en niet elektronisch zoals op de Opel Zafira Tourer een week eerder. Persoonlijk ben ik een groot fan van een volledig mechanisch systeem, en Toyota laat zien dat je ook met mechanische vering/demping de perfectie van comfort (teveel comfort was voor mij de grote vraag?) kunt benaderen. Eenmaal op de snelweg zag ik dat de paasdrukte alleen maar was toegenomen. Bij Gorinchem nam ik de afslag naar de A15, maar toen ik over het viaduct heen reed zag ik een giga-file op de A15 staan en dus ben ik de oprit naar de A27 (wat ben ik blij dat daar een klaverblad ligt!) weer opgereden. Later bleek dat bij Ridderkerk alle rijstroken aan beide kanten afgesloten waren, daar kwam ik dus even heel goed weg.

De A27 bleek filevrij en ook toen ik eenmaal in de buurt van Vianen reed was er nog steeds geen spoor van een file te bekennen. De afslag van de A27 naar de A2 is een fraaie zeer lange doordraaier, en ik was dan ook van plan de Toyota Avensis Wagon even goed te laten zweten. Helaas besloot de bestuurder van een Audi A4 Avant (het voorlaatste type) net op het moment dat ik gas gaf zijn auto voor de Toyota te gooien. Shit heb ik weer! Maar achteraf was ik er eigenlijk wel blij mee want het leverde een leuk testresultaat op. De Audi gaf uiteindelijk halverwege de snelwegbocht ook gas, maar wat ik toen zag verbijsterde mij werkelijk. Het chassis van de Audi danste letterlijk op het onderstel, dat zag er echt heel beroerd uit. De Toyota had ondanks de comfortabele vering/demping en hoge snelheid nergens last van, ik had juist het gevoel dat het nog wat harder kon. Toen de Audi A4 Avant dan eindelijk naar rechts ging kon ik op het laatste minst mooie stuk nog even het gaspedaal dieper intrappen. Daar voelde ik duidelijk aan het onderstel dat de comfortabele vering/demping van de Toyota Avensis Wagon zo zijn grenzen heeft. Op dat moment dacht ik dat ik de grens van de Toyota Avensis Wagon wel zo’n beetje had opgezocht. FOUT! Soms verbaas ik me er over hoe verschrikkelijk ik ernaast kan zitten. Maar daarover later meer, want dat ik er volledig naast zat ontdekte ik pas later die week.

Pasen=eieren
Wat het is weet ik niet maar Pasen en eieren daar is iets mee, en dan bedoel ik geen kippeneieren maar humane eieren of beter gezegd eitjes want ze zijn nogal klein (alhoewel een eicel wél de grootste menselijke cel is!). Met Pasen is het altijd ongelofelijk druk op de IVF-kliniek, en dus moeten we altijd lachen als er puncties zijn met veel eitjes. Ook dit jaar moest ik weer werken met Pasen, omdat ik met Pinksteren vrij moet vanwege ons jaarlijkse familieweekend. Omdat het erg druk zou worden zaterdag ben ik om 07.30u begonnen. April doet wat ie wil en dat weet ik naar al te goed. Op mijn facebookpagina staat een filmpje van mij op de route péage naar Lyon, waar ik met de motor totaal onverwachts in een zware sneeuwstorm belandde op let wel 17 april 2005! Maar goed hier sneeuwde het gelukkig niet maar het was wel verdraaide koud, en dan is er niets lekkerder dan een auto met stoelverwarming. De fraaie Alcantara bekleding staat goed bij het interieur en de stoelen zitten werkelijk perfect, ook hier dus een grote mate van comfort. De bestuurdersstoel, de spiegels en het stuur (hoogte en diepte) zijn perfect naar wens af te stellen. Deze business-uitvoering heeft ‘keyless entry’ en een startknop, maar je moet wel goed opletten dat je de koppeling diep genoeg intrapt. Als je achter het stuur zit kun je namelijk net niet zien of het ledje in de startknop brandt, die moet groen zijn ten teken dat je de koppeling diep genoeg hebt ingetrapt en de auto kunt starten. Nonchalance word dus direct afgestraft, helemaal als de motor voor een stoplicht uitvalt!

Maar de motor uit laten vallen voor een stoplicht is bij deze auto onnodig. De koppeling grijpt namelijk mooi aan, is goed doseerbaar en de 6-versnellingsbak schakelt uitstekend. Met name die ongelofelijk relaxte zit vind ik naast de comfortabele vering/demping het grootste pluspunt van deze Toyota Avensis Wagon. Rustig rijdend over de Plesmanlaan reed ik richting het centrum van Leiden. Toen ik overschakelde naar de vierde versnelling en 60 km/u reed, overstemde een irritante dieselbrom alle andere geluiden (bv. muziek) in de auto. Dat is niet zo gek want het motorblok draaide amper 1.500 toeren, en een vermogen van 124 Pk en een koppel van 310 Nm (1.600-2.400 toeren) zijn dan duidelijk niet voldoende om een auto van bijna 1.500 kg. Toch zou ik wel eens een uitdraai van de vermogensbank willen zien, het zou mij niets verbazen als het koppel minder hoog is dan 310 Nm bij 1.600 toeren. In het testverslag van de Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO kun je lezen dat het opgegeven koppel ook bij lange na niet wordt bereikt. Ik adviseer dan ook iedere koper die zich ergert aan de dieselbrom een chiptuning te laten doen. Het fors hogere koppel (310 Nm->380 Nm) zorgt er namelijk voor dat de dieselbrom verdwijnt. Bijkomend voordeel is dat de gasrespons overduidelijk verbeterd én dat het vermogen stijgt van 124 Pk naar ruim boven de 150 Pk. En als toetje daalt het verbruik ook nog eens dus wat wil je nog meer?

Easy sunday
Omdat ik achterwacht had met Pasen hoefde ik alleen op te komen draven als het nodig was. Gelukkig hoefde ik daarom zondag pas om 10.00u te beginnen. Omdat ik later mocht beginnen heb ik een totaal andere route naar werk gereden, die ik alleen op dit soort dagen neem. De Churchilllaan, de Lammebrug en daarna via de oprit N11/A4 naar Leiderdorp/Hoogmade. In de bocht van de Churchilllaan naar de Voorschoterweg voelde ik de vering/demping overuren draaien, om het onderstel van de Toyota Avensis Wagon strak op het asfalt te laten kleven. Normaal gesproken neem ik hier altijd de binnenbocht omdat die makkelijk is vanwege het strakke asfalt, de buitenbocht is lastiger vanwege de langsrichels veroorzaakt door zware stadsbussen en vrachtwagens. Uiteraard streek de vering/demping van de Toyota Avensis Wagon alle langsrichels glad alsof ze er niet lagen. Ik weet zeker dat Paul Klop hier ook verschrikkelijk van zou genieten. Dit voelt zo verschrikkelijk lekker aan, het is alsof ik in een veel duurdere auto zit van twee tot drie prijsklassen hoger. Maar het meest heftige deel van de rit moest nog komen, de oprit van de N11/A4, de afrit van de A4 bij Hoogmade/Leiderdorp en het rotondecircus dat aan het einde van deze afrit begint. Bij de oprit naar de N11/A4 kon ik net voorlangs glippen en de lege linkerbaan pakken. Daarna moest ik wel gas geven om weer voor de auto naast mij in te kunnen voegen maar dat is geen probleem. Het lijkt wat weinig een vermogen van 124 Pk, maar het koppel van 310 Nm en de 6-versnellingsbak zorgen ervoor dat je toch nog aardig snelheid kan maken. Ik dook met een behoorlijk snelheid de blinde opritbocht in en voordat ik het goed en wel besefte hoorde ik piepende banden, ‘mijn’ piepende banden dus. Die grappenmakers van wegenbouwers hadden weer eens de bocht verlegd in verband met de verbreding en de aanleg van een tunnel op dit gedeelte van de A4.

Even de A4 op en er een paar kilometer verder er weer af. Voor de afrit Hoogmade/Leiderdorp geldt hetzelfde, ook hier is de afritbocht verlegd i.v.m. wegwerkzaamheden. Jammer want de bocht is daardoor nu minder leuk geworden, maar gelukkig hebben ze de tweede helft intact gelaten. In de tweede helft van de afrit rij je over een klein viaduct waar de HSL-lijn onderdoor gaat. Vanwege de twee verzakkingen (voor en na het viaduct), de hoge snelheid, en de bocht direct na de tweede verzakking is dit een goede test voor de vering/demping en de stijfheid van het onderstel. Vanwege de comfortabel afgestelde vering/demping had ik verwacht dat het onderstel het af zou laten weten in het grensbereik. Toen ik echter met hoge snelheid naar links stuurde na de tweede verzakking, bleef de Toyota Avensis Wagon perfect op de ingezette lijn. Het onderstel is dan ook veel stijver dan ik verwacht had op grond van mijn eerste gevoel. De comfortabele vering/demping had mij verschrikkelijk op het verkeerde been gezet. De ‘double wishbone’ achterwielophanging doet zijn werk perfect! Toen ik aan het einde van de afrit de grote ovale rotonde op reed was ik benieuwd wat er zou gebeuren. Nu zou het onderstel het écht voor zijn kiezen krijgen. Er zat helaas een auto voor mij maar die bleef gelukkig de buitenring volgen. Prima want daardoor kon ik hard naar de binnenring snijden. Zonder ook maar één piepende Goodyear-band stuurde ik heel strak naar binnen en ‘vloog’ daarna over de hoge rotonderand richting het viaduct over de A4. Na de comfortabele landing stuurde ik strak naar rechts en het onderstel gaf tot mijn grote verbazing geen krimp. Door de verzakking aan het begin van het viaduct kwam ik heel even los maar dat maakt het alleen maar leuker. Ik heb me op de drie rotondes daarna absoluut niet ingehouden, maar wat ik ook deed de comfortabele Toyota Avensis Wagon gaf tot mijn grote verbazing geen krimp. Verbazingwekkend goed en een knap staaltje werk van Toyota!

Het houdt niet op!
En ja hoor ook op tweede paasdag moest ik weer bijspringen omdat het alweer druk was. Nou vind ik dat niet zo erg want vanwege mijn Ruslandreis (1 maand betaald verlof/2 maanden onbetaald verlof) heb ik minder vakantiedagen en dus heb ik die extra uren hard nodig. In geval van nood heb ik nog 138 zogenaamde PBL-uren (=Persoonlijk Levensfase Budget) achter de hand, maar die bewaar ik liever voor later. Dit keer ben ik via de normale route naar werk gereden, gewoon lekker rustig en rechtop en dus niet in de strandstoelstand! Qua rijden is deze Toyota Avensis Wagon een verademing, niet alleen de vering/demping staat op zeer hoog niveau ook al het andere. De zit in de perfect af te stellen bestuurdersstoel is zeer relaxt. Het met leer beklede stuur ligt lekker in de hand en het stuurgevoel is precies goed, waardoor de feedback ondanks de comfortabele vering/demping uitstekend is. De goed doseerbare koppeling met zijn mooie aangrijppunt heb ik ook niets op aan te merken, net als de heerlijk soepel en precies schakelende 6-versnellingsbak. Eigenlijk heb ik maar één serieus kritiekpunt en dat is het 2-liter dieselmotorblok. Onderin geeft het blok niet thuis en tijdens het wegrijden merkte ik goed dat dit vooral heeft te maken met een te arme afstelling onderin. De gasrespons is daardoor niet wat het zou moeten zijn, en dat is heel erg jammer maar gezien de emissie-eisen niet verwonderlijk. Een lichte motortuning zal hier wonderen doen dat weet ik zeker, en dan verdwijnt die dieselbrom onderin ook. Nou had ik na een paar dagen steeds minder last van die dieselbrom omdat ik steeds net een versnelling lager koos dan de schakel-indicator aangaf. Als ik de schakel-indicator aanhield had ik altijd last van een dieselbrom, omdat het motorblok dan te weinig toeren draait en daardoor te weinig koppel heeft om de krukas lekker rond te krijgen.

Uit werk vandaan regende het en daar was ik wel blij mee want in de regen kan een auto verschrikkelijk door de mand vallen. Dat kan vanwege de banden (Goodyear Excellence) die bv. slecht presteren in de regen, maar ook vanwege een slechte balans van de auto. Het ESP uitzetten in de regen heeft geen zin want bij een snelheid van 50 km/u wordt het ESP automatisch weer ingeschakeld. Maar wat ik verwacht had gebeurde niet, de Toyota Avensis Wagon bleek ook in de regen geen krimp te geven. Zo af en toe spinden de voorbanden even door maar dat was het dan. Zelfs met hoge snelheid in de derde versnelling door een flauwe bocht leverde een perfect over vier wielen glijdende auto op. Het wordt saai maar ik kan er ook niets aan doen, deze Toyota Avensis Wagon blijkt elke test met glans te doorstaan. Maandagavond moest ik mijn moeder en de kinderen van mijn jongste zus (weekend bij oma gelogeerd) nog even naar Katwijk brengen. Omdat mijn zus die avond moest werken zou mijn moeder oppassen die ik dan weer om 23.00u zou ophalen. Ik kon het niet laten om ’s avonds laat om te rijden over het Space Business Park. Nog even één keer er vol tegenaan om te kijken of ik toch niet iets over het hoofd had gezien. Maar nee hoor wat ik ook deed het onderstel gaf geen krimp, met dank aan de uitstekende Goodyear banden die zowel op droog als nat wegdek uitstekende grip hebben.

Purmerend
Gelukkig was ik dinsdag vrij en met het oog op mijn Ruslandreis besloot ik om even bij Hoogland Motoren in Purmerend langs te rijden. Het is nog ver weg maar het leek me raadzaam om alvast een afspraak voor een grote beurt te maken. Dick vertelde mij dat het in de 27 jaar dat hij nu in het vak zit het nog nooit zo rustig is geweest. Triest en dan gaan ze het bovendien nog moeilijker maken om je motorrijbewijs te halen. Het lijkt er langzamerhand wel op of ze motorrijden willen verbieden vanuit Brussel. De weg heen en terug naar Purmerend was voor mij een prima gelegenheid om nog een aantal dingen uit te testen. Zo had ik nog niet één keer 140-160 km/u gereden, ik was namelijk best wel benieuwd hoe stil het zou zijn in de auto. Op de A4, de A10-west en de A8 heb ik rustig gereden, daar vind ik het te link om het gaspedaal diep in te trappen. Op de afslag van de A8 naar de A7 kreeg ik nog wel even met een verkeerscrimineel te maken. Een donkere Audi A5 coupé zat te bumperkleven terwijl er een slome Pool voor mij reed waar ik moeilijk dwars doorheen kon rijden. Ik heb een twee keer op mijn rem getrapt (de doseerbaarheid van de remmen is uitstekend) ten teken dat ik niet gediend ben van bumperkleven. Omdat hij niet wilde luisteren heb ik de derde keer wat harder op mijn rem getrapt (en de remkracht ook weet die Audi-bestuurder nu), waarna hij met zijn neus op de voorruit van zijn Audi zat. Aan het einde van de afslag is er een invoegstrook van links en meneer vloog met zijn Audi A5 coupé over de dubbele doorgetrokken streep en probeerde mij van de weg te duwen. Ik reed stoïcijns verder en heb direct de politie gebeld die vertelde dat ik aangifte moest doen via het eFormulier “Meld roekeloos rijgedrag”. Nadat hij zag dat ik aan het bellen was ging hij er met zeer hoge snelheid vandoor, en drukte bijna letterlijk elke voorganger van de snelweg.

Ik ben er daarna ook nog even met hoge snelheid vandoor gegaan (vanwege een lang geluidsscherm is flitsen hier onmogelijk), maar dàt had uiteraard niets met verkeerscriminaliteit te maken. Ik wilde gewoon even weten hoeveel herrie er aan de binnenkant hoorbaar is bij een snelheid van 160-170 km/u. Dat bleek heel erg mee te vallen en dat verraste mij wel, de stilte is naar mijn mening voor een auto in deze prijsklasse erg goed te noemen. Alweer een pluspunt dus! Wat betreft de zitruimte en de bagageruimte kan ik ook alleen maar positieve dingen schrijven. Toen ik mijn moeder en de kinderen van mijn zus wegbracht hadden die drie kleintje de grootste lol achterin, ruimte zat ten slotte. Maar ook met drie volwassenen op de achterbank kreeg ik te horen dat ze heerlijk ruim zaten. De bagageruimte viel mij ook erg mee, de op één na grootste Samsonite kofferset paste er namelijk op één 50-liter koffer na volledig in. Qua afwerking is deze Toyota Avensis Wagon helemaal top, Toyota (en dan reken ik Lexus ook mee!) maakt dan ook auto’s van topkwaliteit waar zelfs Audi en BMW niet aan kunnen tippen. Audi en BMW mogen het op dit moment dan goed doen maar dat is ook maar even, als de Chinese markt instort is het dikke misère bij beide automerken.

Te mooi weer om thuis te zitten
Omdat het woensdag heerlijk zonnig weer was aan de kust, ben ik tussen de middag even heerlijk 5 km gaan hardlopen op de Horsten in Wassenaar. Daarna besloot ik spontaan om een zuinigheidsrit te gaan doen. De bollenvelden langs de zuinigheidsroute staan massaal in bloei dus dat is genieten. Na het aftanken kwam ik na 5 dagen rijden uit op een verbruik van 1:15. Gezien het feit dat ik in die 5 dagen stevig door gereden had viel dat verbruik mij heel erg mee. Des te benieuwder was ik naar het verbruik na mijn zuinigheidsrit. Het begon goed want ik moest meteen al remmen voor de rotonde een tiental meter verderop. Gezien de drukte op de weg (en dan met name de gevaarlijke fossielen en bollentoeristen) had ik de 0 keer remmen direct weggestreept. Op de N206 ging alles lekker, cruise control aan en gaan met die banaan. Bij de afrit Noordwijkerhout zag ik dat de bouw van het nieuwe viaduct tot 30-08-2012 gaat duren. Dat ga ik dus niet meer meemaken want dan rij ik als het goed is op mijn motor ergens in Turkmenistan of Kazachstan. Aan het einde van de N206 zette ik de cruise control uit en liet de Toyota Avensis Wagon uitrollen in de zesde versnelling. Ver vooruit kijken en gebruik maken van het uitrollen levert een behoorlijk brandstofbesparing op. Het is dus eigenlijk niet veel meer dan een kwestie van kijktechniek en rijtechniek dat nieuwe rijden. En inderdaad moest ik drie bochten later weer remmen. Met al die bollentoeristen die zomaar ineens langzaam gaan rijden of zelfs plotseling stil gaan staan moet je extra goed opletten. En amper een paar 100 meter verder moest ik alweer remmen voor een wegversmalling met verkeersregelaars. Gaat echt lekker zo maar niet heus!

Daarna belandde ik achter een rij auto’s met voorop een auto met AA-kenteken. Een buitenlands AA-kenteken wel te verstaan dus geen lid van het koninklijk huis. Deze auto reed zo verschrikkelijk sloom dat was gewoon belachelijk, de maximum snelheid ter plekke is 60 km/u kun je nagaan hoe langzaam deze auto reed. De sliert achter deze auto werd dan ook steeds langer en langer. Ik dacht ‘m kwijt te raken bij het linksaf slaan naar de Nachtegalenlaan maar helaas sloeg het slome fossiel ook linksaf. Uiteindelijk heb ik maar een beetje gas bij gegeven en ‘m op een verkeersdrempel ingehaald want ik had het wel een beetje gehad met deze slome dakpan op voetjes. Daarna ging het best wel lekker en hoefde ik nergens meer te remmen tot aan Overveen. De rotonde daar blijft altijd weer een spannende gebeurtenis. Omdat ik altijd uit de duinen kom rijden verwachten alle automobilisten die vanuit Overveen de rotonde op willen rijden automatisch dat ik rechtdoor rijd. Ik heb al heel wat bijna-ongelukken op deze plek gehad, met automobilisten die iets aannemen zonder waar te nemen. En juist dat is de allergrootste fout die een automobilist, en al helemaal een autojournalist kan maken. Aannames, trap er niet in! Gelukkig ging het dit keer weer eens goed en na een probleemloze terugrit bleek na aftanken dat het verbruik op een zeer fraaie en zeer ruime 1:26 uitkwam. Dat is zuiniger dan Toyota opgeeft en dat is natuurlijk altijd leuk. Na het terugbrengen kwam ik uit op 1:20, dus van zeer stevig doorrijden tot het nieuwe rijden is 1:15-1:26 mogelijk. En waar ik nou geen Yota van snap (de titel dus) is dat Toyota-fabriek na die giga-hoax met de Toyota Prius in de USA banden van een Amerikaans merk om de velgen van deze Toyota Avensis Wagon hebben gelegd.

Specificaties

Jaargang

2012

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,0 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

91(124)3.600 kW (pk)/rpm

Koppel

310/1.600-2.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:15,8

Turbo

Turbo

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,6 liter/100 km

Snelweg

4,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,6 liter/100 km

C02 uitstoot

120 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.780 mm

Breedte

1.810 mm

Hoogte

1.480 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.550 mm

Spoorbreedte achter

1.550 mm

Massa leeg

1.485 kg

Max. toelaatbare massa

2.130 kg

Laadvermogen

645 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

543 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand