Mazda 2 Hybrid Select 1.5 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Mazda Motor Nederland


Superzuinigheidswondertje
Samenvatting
Je zou toch bijna geen auto meer durven kopen die benzine als brandstof heeft. En ja diesel is iets goedkoper en een dieselauto verbruikt ruim minder dan een benzineauto maar ja die wegenbelasting hè! En ja een elektrische auto is in 9 van de 10 gevallen peperduur dus ja wat dan? Dus wat je zou willen is een auto die op benzine rijdt en met het verbruik van een dieselauto. En ja die bestaan wel degelijk alleen weten veel mensen dat blijkbaar niet! Toyota bouwt deze auto’s al heel lang en nu heeft Mazda er ook één in haar gamma en wel de Mazda 2 Hybrid. Eigenlijk is het gewoon een Toyota Yaris met wat optische wijzigingen las ik op het internet. Nou ja niets mis mee toch want Toyota bouwt tenslotte hele goede auto’s. Wat ik las is dat Mazda vanwege de milieu-eisen van haar complete gamma modellen nodig heeft met een lage(re) CO2-uitstoot. Mazda heeft tenslotte maar één elektrische auto, de Mazda MX-30, dus ze moesten iets. Toen ik instapte had ik meteen een goed gevoel maar ja Mazda en Toyota zijn niet zomaar autobouwers die auto’s kloppen gewoon van onder tot boven en van voor naar achteren. En dat gevoel bleef de gehele test en het mooiste aan alles was dat het behalve een hele goede ook nog eens een hele zuinige auto is. Mijn gewone zuinigheidsrit leverde een fantastisch mooi verbruik op van maar liefst 1:34,9. Een nieuw record zeiden ze bij Mulder Mazda in Waddinxveen toen ik ‘n terugbracht. En dat met een benzineauto! Wat verder opviel was de uitmuntende wegligging die vond ik namelijk verrassend of nog beter gezegd verbazingwekkend goed. De rondjes over zowel een droog als nat Space Business Park gingen als op een rails zo strak. Tel daar de prima bagageruimte, het mooi verzorgde interieur en het lekkere stuurgevoel bij op en je hebt een dijk van een superzuinige (kleine) hatchback.

Plus: Bagageruimte – Interieur – Stuurgevoel – Zit
Superplus: Verbruik – Wegligging op droog én nat wegdek

Min: Geen

Testverslag
Eindelijk weer eens een Mazda hè, hè en ik had er ook echt veel zin in want ik ben een groot fan van Mazda en van de Truttenschudder = damesauto. Toevallig zei ik dat laatst tegen een collega en die had nog nooit van de bijnaam Truttenschudder voor een auto gehoord. “Nou zeg maar tegen je dochter dat ze een Truttenschudder heeft gekocht” zei ik tegen hem. Truttenschudder is afkomstig van de Daf 600 want in die auto konden zelfs de meest onhandige mensen – lees: dames – nog rijden. De Daf 600 had namelijk geen handmatige versnellingsbak maar een stelsel van poelies en rubberen riemen en werd daarom een Truttenschudder met jarretelaandrijving (dit was overigens de voorloper van de huidige CVT) genoemd. En ja deze Mazda 2 Hybrid heeft inderdaad een CVT-versnellingsbak wat in combinatie met een hybride-motor werkelijk superieur is aan welke transmissie dan ook. Hoe goed die traploze CVT-versnellingsbak is blijkt wel uit het feit dat het verboden is in de Formule 1. In 1993 experimenteerde Williams-Renault met de CVT. [quote] Die Continu Variabele Transmissie maakte de auto meerdere seconden per ronde sneller. Daarom verbood de FIA het gebruik van de CVT in de Formule 1. [/quote] Het hybride-systeem van deze Mazda 2 is gelukkig exact gelijk aan dat van de Toyota Yaris (ze werken nauw samen en wisselen soms modellen uit), wat ik tot op heden het beste en fijnste hybride-systeem vind waar ik mee gereden heb. Verder is het door de jaren heen nog verder verfijnd én zijn de accu’s ook beter geworden dus je kunt tegenwoordig nòg zuiniger rijden dan vroeger. De rit naar huis moest over Alphen a/d Rijn gaan want ik zou die ochtend nog een een testrit maken op de elektrische Zero SR/S motorfiets. Ik ben langs de Gouwe richting de N11 gereden en kon meteen al wat leuke dingen testen. Op de dubbelbaans rotondes pakte ik de kinderkopjes-rotonderand gewoon doodleuk mee want dat is veel sneller dan over het asfalt. En dat niet alleen je verliest geen snelheid en rijdt dus zuiniger dan dat je steeds weer moet afremmen en optrekken.

De vering/demping was wel even wennen na de DS 9 maar dit is dan ook volledig mechanische vering/demping en ja deze auto is goedkoper en dus is de kwaliteit uiteraard minder dan die van de dure DS 9. Maar voor een auto van deze prijs kan ik het niet anders dan goed noemen, het is in ieder geval geen kauwgomballenvering waarmee je alle kanten behalve de goede opstuitert. Bij de N11 aangekomen reed ik even verkeerd en moest weer omdraaien maar dat vond ik niet erg want daardoor kon ik lekker door de mooie strakke opritbocht heen de N11 opsturen. Er reed een snelle Mini Cooper S Countryman achter mij dus ik dacht nou die rijdt zonder enig probleem naar mij toe in die opritbocht. Ik deed dus extra mijn best en reed helemaal strak tegen de grasrand aan door de opritbocht heen. Dat ging veel beter dan ik had verwacht en precies op de grens rijdend – zonder weg te glijden – reed ik weg bij de Mini Cooper S Countryman. Nou met die wegligging zit het duidelijk wel goed dat is een ding wat zeker is, net als de 16-inch Bridgestone Ecopia EP150 banden met een lage rolweerstand die echt supergrip hebben. Vroeger helemaal in het begin van de ontwikkeling van autobanden met een lage rolweerstand was dat wel even anders. In de regen gleed ik met die lage rolweerstand-banden echt alle kanten op. Eenmaal op de N11 ging ik in de fout ik nam de verkeerde afslag en kwam daardoor totaal verkeerd terecht. Normaal gesproken rij ik altijd naar de motorzaak De Jong Alphen via Koudekerk aan den Rijn. Gelukkig heeft iedereen behalve Daan tegenwoordig een smartphone en dus had ik zo iemand gevonden die mij wel even de weg kon wijzen. Ik bleek er maar liefst 10 km vandaan te zitten. Yeah right! Zo arriveerde ik toch nog lekker op tijd bij De Jong Alphen en ben even lekker een paar uur gaan rijden op de Zero SR/S.

Zuinigheidsrit – Rijmodus Eco – ACC uit = Daan geeft zelf gas
Na het avondeten ben ik direct in de Mazda 2 Hybrid gestapt voor een zuinigheidsrit. Het opgegeven verbruik ligt ver onder de 1:30 maar ik wist zeker dat ik ruim boven de 1:30 uit zou moeten kunnen komen met de juiste rijstijl en het gebruik van de bekende Toyota-Prius-truc. De Toyota Prius was de allereerste benzine-auto met dit hybride-systeem en daar ontdekte ik toentertijd hoe ik de rijcomputer van het hybride-systeem voor de gek kon houden. Het komt namelijk vaak voor dat de rijcomputer de auto op benzine laat rijden terwijl de accu halfvol is. Als je op de Cruise Control rijdt ben je dus afhankelijk van de beslissingen van de rijcomputer. De truc zit ‘m erin om niet op de Cruise Control te rijden en indien nodig heel even het gaspedaal los te laten waarna de auto 9 van de 10 keer op de EV-modus overschakelt. Op het energiestromen-display tussen de tellers kun je zien hoe de Mazda 2 Hybrid aangedreven wordt = brandstof – brandstof + EV – EV. Door het gaspedaal even te lossen ‘dwing’ je de auto om elektrisch te gaan rijden en ja dat scheelt dus heel veel kilometers per liter benzine en op een tankinhoud van 36 liter kan je dat zomaar 300 kilometer of meer schelen. Slim rijden loont dus absoluut! Het was uiteraard iets drukker dan normaal want ik vertrok aan het einde van de avondspits. Maar gelukkig reed het verkeer wel door op de N206 ondanks dat er maar één rijstrook beschikbaar is vanwege wegwerkzaamheden. Daarna ging het gas erop richting ‘t Heen waar ik de Mazda 2 Hybrid heb afgetankt maar omdat ik de tripmeter pas tig kilometer na vertrek in Waddinxveen op “0” had gezet had ik nu geen verbruiksmeting. Ik doe standaard altijd vol gooien en daarna driemaal doorklikken met de eerste ring van het brandstofpistool in de vulopening hangend. En dan na de zuinigheidsrit uiteraard weer aftanken bij hetzelfde pompnummer. De oprit naar de N206 was gelukkig leeg en er reed niemand achter mij dus ik kon lekker heel rustig optrekken naar 80 km/u want ALLES voor de zuinigheid!

Eenmaal op de N206 ging de Cruise Control er dus niet op want door zelf gas te geven kon ik de rijcomputer forceren elektrisch te rijden door af en toe even het gas te lossen. Bij een snelheid van 80 km/u is dat wat lastiger (lees: minder) maar met snelheden van 30-60 km/u kun je met behulp van deze truc veel meer elektrisch rijden dan op de rijcomputer. Aan het einde van het rechte lange stuk van de N206 kon de zuinigheidsrit dan eindelijk echt beginnen. Ik liet pas heel laat het gas los voor de haakse rechterbocht en vlak voor de bocht duwde ik de versnellingspook in de B-stand. Dat gaf net genoeg vertraging om niet de bocht uit te vliegen maar precies op de grens rijdend door de haakse rechterbocht heen te vliegen. Snelheid behouden en niet weer opnieuw gas te hoeven geven zorgt ervoor dat het verbruik laag blijft. Daarna liet ik de Mazda 2 Hybrid zo lang mogelijk uitrijden (= geen benzineverbruik) tot de snelheid was gezakt naar 60 km/u de snelheid tot aan Vogelenzang. In Vogelenzang is een 30-Zone en die kon ik vrijwel geheel elektrisch rijden. Daarna ging de snelheid weer naar 50 km/u en reed ik heel mooi en strak over de hoge rotonderand heen. De bomenweg is 60 km/u en het lukte me om hier goed zoveel mogelijk elektrisch te rijden net als op de Zandvoorterweg richting de boulevard. Het was behoorlijk druk maar gelukkig gingen bijna alle auto’s rechtdoor en had ik het na de rotonde rechtsaf lekker rustig. Helaas reed er na de spoorbomen net een bus voor mij de rotonde op dus dat was pech. Ook op de boulevard was het druk dus echt spannend werd het niet meer. De terugweg was een stuk rustiger en ik verwachtte dan ook op een mooi verbruik uit te komen. En dat klopte helemaal want ik kwam uit op exact 1:34,9 oftewel 69,8 km/2 ltr E10. Het laagste verbruik dat ik tegen ben gekomen in een testverslag is 1:33,7 dus ik heb nog weer 1,2 kilometer per liter E10 beter gescoord.
ACC – Minimum snelheid: 30 km/u – Afstandstreepjes: drie – Zet de auto automatisch stil

Nat rondje SBP
Het laatste gedeelte van de zuinigheidsrit regende het behoorlijk en dus had ik zoiets waarom niet eens een nat rondje Space Business Park? Zo gezegd zo geDaan maar helaas kon het TRC/ESP niet permanent uitzetten en dat vond ik best wel jammer. Ik was echt benieuwd hoe de Mazda 2 Hybrid zich zou houden in het grensgebied. Ik had in een aantal bochten al gemerkt dat de wegligging prima is mede dankzij de uitstekende grip van de 16-inch Bridgestone Ecopia EP150 banden. Meestal is de zeer comfortabele vering/demping van een truttenschudder in combinatie met Eco-banden het recept voor één grote glijpartij. Nou uh….. niet dus! Ik startte aan de goede kant dus ik kon na de rijmodus in PWR gezet te hebben de Mazda 2 Hybrid meteen plankgas de haakse rechterbocht inhoeken. Hier komt het grote voordeel van een CVT om de hoek kijken want waar ik met een automaat of handgeschakelde auto door moet trekken tot aan het optimale vermogen/koppel-gebied daar houdt de CVT ‘m gewoon perfect permanent vast in precies dat gebied. Vandaar ook dat die Formule 1-auto met een CVT dik twee seconden per rondje sneller was dan een normale Formule 1 auto met een gewone versnellingsbak. Het rijdt echt veel lekkerder in de bochten want je hoeft totaal niet op te letten dat je teveel gas geeft en wegglijdt in de bochten. Het gekke is dat je ongemerkt heel hard door de bochten rijdt zonder dat het zo aanvoelt. Voor mijn gevoel vloog ik perfect als op een rails door de bochten en het voelde heel natuurlijk aan. Zo zie je maar weer wat voor ongelofelijk ingenieus systeem Huub van Doorne van Daf al meer dan 60 jaar geleden heeft uitgevonden. Moet je nagaan ik reed dus op kletsnat asfalt maar het voelde alsof ik een droog rondje SBP aan het rijden was zo ongelofelijk makkelijk ging het. Ik heb een dag later nog een droog rondje gereden maar voelde totaal geen verschil met nat. Deze auto is dus werkelijk heel erg veilig in de regen en daarom kan ik hem iedereen aanraden die bang om auto te rijden in de (stort)regen.

Zuinigheidsrit – Rijmodus Eco – ACC aan = Rij-computer beslist
Volgens mij heb ik ‘het’ een keer eerder gedaan maar zeker weten doe ik het niet en ik had geen zin om het te rug te zoeken. En met dat ‘het’ bedoel ik een zuinigheidsrit met zelf gas geven en geen Cruise Control gebruik én een zuinigheidsrit waar ik rijdend op de Cruise Control de rij-computer laat bepalen of er op benzine/elektrisch wordt gereden. Kan ik een lager verbruik scoren dan de rij-computer? Ik weet het eigenlijk wel zeker maar ik geef toe je moet dan wel deze auto van binnen en van buiten kennen. Doordat ik precies weet hoe het Hybride-systeem werkt kan ik ervoor zorgen dat ik meer kilometers elektrisch rijd dan de rij-computer. Na het aftanken reed ik de Cruise Control opplussend naar 80 km/u de N206 op en vanaf dat moment heb ik de Cruise Control gebruikt om de maximum snelheid ter plekke in te stellen. Ik remde door de Cruise Control uit te zetten en de B-stand in te schakelen dus ik heb zowel het gaspedaal als het rempedaal bijna niet aangeraakt. Mooi toch! Op de stijgende gedeeltes van de N206 zag ik elke keer direct de brandstofmotor aanslaan en op de dalende gedeeltes de elektromotor en soms beiden. Feit is wel dat ik door even het gaspedaal te lossen de elektromotor eerder kon laten aanslaan dan de rij-computer. En ja al die kleine beetjes van net even langer elektrisch rijden helpen natuurlijk mee. De rij-computer deed het heus goed maar op sommige stukken kon ik langer elektrisch rijden dan de rij-computer dat deed. De rij-computer schakelde sneller en langer de benzinemotor in om de accu op te laden dan nodig. De zuinigheidsrit verliep lekker want ik heb maar op één stuk tussen Bentveld en Zandvoort achter een rij auto’s aangereden. De reden in het dorp gelukkig allemaal rechtdoor alleen één Duitser niet en dat zal wel zulke irritante automobilisten niet normaal. Ik heb in Duitsland gewoon en weet er dus alles van.

In Duitsland kennen ze een zogenaamd puntenrijbewijs. Als je 8 punten hebt verzameld vanwege allerlei verkeersovertredingen word je rijbewijs voor een bepaalde tijd ingetrokken. Duitsers zijn daardoor een stuk geplichtsgetrouwer in het verkeer en ja ook in het buitenland gek genoeg. Google maar eens op ‘Deutschland Führerschein Punkten in Flensburg’ dan ga ja hard lachen. Ik ben dolblij dat wij zo’n achterlijk systeem niet kennen. Er stond dus ergens een 30-bord (voor werken aan de weg en dus geen 30-Zone) maar iedere Jan Boerenlul kon zien dat er geen wegwerkzaamheden waren en dat de boel stil lag dus dat ene bord op die plek kon je gewoon negeren. Maar wat doet die Duitser? Jep die blijft gewoon 30 km/u rijden ook eenmaal in het dorp aangekomen waar dat allang niet meer hoeft. En op de boulevard was er een Duitse zeekijker (oh, oh de Noordzee is zo bijzonder, man, man) die 40 km/u reed waar je 60 km/u mag rijden. Afijn ik was er echt helemaal klaar mee. Na de snelle duinenweg reed ik weer terug en jawel weer een Duitser dit keer in een camper die het verkeer ophield. Ga dan langs de kant van de weg staan om te kijken waar je heen moet maar ga geen 25 km/u rijden op een 50-weg. Ik heb ‘m ingehaald zodra het kon en ben ‘snel’ naar Katwijk aan Zee terug gereden. Aan hetzelfde pompnummer kwam ik na aftanken uit op 1:31,7 en dat is dus 3,2 km per liter minder zuinig dan Daan. Op een volle tank is dat 36 x 3,2 = 115,2 km = toch weer een paar liter peperdure benzine ja toch niet dan.

Droog rondje SBP
Na het natte rondje over het Space Business Park moest ik natuurlijk ook een droog rondje doen vooral omdat het natte rondje zo ontzettend goed ging. Toch vind ik het knap dat deze auto, ondanks dat het ESP/TRC niet permanent uitgezet kan worden, zich zo ongelofelijk mooi strak op de grens laat rijden. Deze auto slaat nooit dood in het grensbereik en dat is wel zo lekker als je aan het testen bent. Ik ben er even goed voor gaan zitten en heb deze Mazda 2 Hybrid echt serieus hard door de bochten en over de rotondes heen gesleurd. Toch had ik eigenlijk nooit het gevoel dat ik op/over de grens aan het rijden was zo makkelijk ging het. Het is echt totaal bizar hoe ongelofelijk makkelijk deze auto zich exact op de grens laat rijden! En dat allemaal dankzij twee poelies en een riem ertussen. Okay tegenwoordig noemen ze die riem een duwband en heeft deze metalen plaatjes. Ik heb nog even een foto van die duwband-CVT opgezocht en vond gelukkig een hele mooie foto waarop je alles duidelijk kunt zien. Om er zeker van te zijn dat ik het echt bij het rechte einde heb plakte ik er nog een rondje aan vast maar ook nu weer ging het zo verschrikkelijk makkelijk dat ik met 100 procent zekerheid op durf te schrijven dat deze auto écht zo goed is als ik schrijf.

Even snel naar de garage en BOEM HO!
Omdat het lekker lang licht is ben ik nog snel even naar de garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Mijn verwachting was dat de standaard kofferset voor de gewone auto er bij lange na niet in zou passen maar ik kwam dus bedrogen uit. Na het verwijderen van de hoedenplank paste de gehele kofferset er op één 50-liter koffer in. Maar ik kon nog wel twee 13-liter beautycases kwijt dus ik bedoel maar, dat is toch werkelijk uitstekend. Tijdens het fotograferen gebeurde er nog iets grappigs. Toen ik een foto wilde maken zag ik dat de Samsonite koffers net wat te ver van de auto afstonden. Dus ik stap in en rij voorzichtig achteruit en boem ho! De automatische remassistentie doet het dus ook achteruit rijdend en dat wist ik echt niet. Ik dacht dat die automatische remassistentie alleen aan de voorkant van auto’s zit. Als je achteruit rijdt dan rij je tenslotte zo langzaam dat je automatische remassistentie aan de achterzijde niet nodig hebt.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Zaterdagavond heb ik na het avondeten actiefoto’s gemaakt met mijn zwager die weer terug was van een weekje Texel. Ik besloot naar Klei-Oost te gaan want daar is het lekker rustig zaterdagavond. Ik moet zeggen dat de Mazda 2 Hybrid een erg leuk en fotogeniek autootje is. Lekker compact maar toch hele mooie lijnen dus ja goede zet van Mazda om met Toyota te gaan samenwerken. Beide autofabrikanten lenen modellen van elkaar die ze in andere landen onder een eigen typenaam verkopen. Best slim want het ontwikkelen van een nieuw model kost veel geld en zo bespaar je op de ontwikkelingskosten. Oh en verder zei mijn zwager na de fotoshoot dat hij het een erg leuke auto vind qua sturen-wegligging ondanks de CVT en mijn zwager is absoluut geen fan van dit systeem moet je weten.

Snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus Eco – ACC 100 km/u
Na de zeer zuinig verlopen zuinigheidsritten was ik natuurlijk zeer benieuwd naar de snelwegzuinigheidsrit die ik uiteraard altijd rijd met een snelheid van constant 100 km/u. Na het aftanken (60,1 km/2,43 ltr E10 = 1:24,73) reed ik richting de A44 waar het gelukkig altijd erg rustig is in het weekend ten zij er ergens in de omgeving een groot evenement is. Ik besloot nu wel voor het ACC te kiezen want bij een snelheid van 100 km/u zal het elektrische aandeel niet echt groot zijn. Dat zal meer ondersteunend zijn en daardoor zal het verbruik een stuk lager liggen dan tijdens de gewone zuinigheidsrit maar nog wel altijd hoger dan dat van de meeste benzineauto’s. Ik moest wel nog een paar keer even een paar vrachtwagens en/of langzaam rijdende auto’s inhalen met 105-110 km/u maar dat waren slechts korte stukjes. Uiteindelijk kon ik heel netjes die 100 km/u aanhouden en dat is wel eens anders. Bij Hoofddorp aangekomen pakte ik dit keer meteen de afslag in plaats van de laatst mogelijke afslag. Ik ging eens goed zitten voor de S-afritbocht en hield de snelheid op exact 100 km/u vast. En oh wat ging dat goed zeg niet normaal het had gewoon nòg harder gekund. Ik heb genoeg auto’s getest die 100 km/u absoluut niet aan konden in deze S-afritbocht, ik moest dus echt van het gas om de bocht te kunnen halen. Ook in het tweede deel van de S-afritbocht hield de Mazda 2 Hybrid zich werkelijk voorbeeldig. Het leek net alsof de g-krachten minder heftig aanvoelden. Heel vreemd want dat heb ik zeer zelden in deze S-afritbocht, eigenlijk alleen met hele dure auto’s uit het topsegment. Kijk dat is dan toch weer een hele dikke plus op het lijstje met alleen maar plussen. Tja en als het verbruik dan ook nog eens meevalt dan… De terugweg ging ook weer lekker met vrijwel exact 100 km/u op de teller. De afrit bij Leiden nam ik nog even lekker met net aan piepende banden gewoon omdat het zo lekker gaat met deze auto. Ik ben op de A44 nog even door gereden tot aan Wassenaar en weer omgedraaid zodat ik op de tripmeter uiteindelijk 59 km had staan. Na aftanken kwam ik uit op 59 km/2,18 ltr E10 = 1:27,06 en dat is een hele nette verbruikswaarde voor een Hybride-benzineauto op de snelweg.

Heerlijk jumpen
Dinsdagochtend ben ik met de Mazda 2 Hybrid naar werk gereden want die dag waren de wegwerkzaamheden eindelijk écht helemaal voorbij op de President Kennedylaan. De genoemde einddatum hebben ze echt DIK overschreden dus dat was even afzien een paar weken. Eén week was het zo erg dat ik op mijn mini-motor naar werk moest om te voorkomen dat ik een ongelofelijk klereneind om moest rijden. Ik was dus helemaal blij dat ik eindelijk weer eens met een testauto naar werk kon. En uiteraard via het Wassenaarse Bos met zijn hoge snelheidsbrekers, de perfecte weg om de vering/demping van een auto te testen. Eenmaal door Wassenaar heen reed ik langs het Rijnlands Lyceum richting het Wassenaarse Bos. Op de scheve verkeersdrempel afrijdend gooide ik het stuur even ietsje om naar rechts waarna ik recht op de nu niet meer scheve verkeersdrempel afreed. De Mazda 2 Hybrid mag dan geen lange veerwegen hebben maar dit deed ie perfect. Geen stuiteren of nadeinen helemaal niets van dat alles echt heel erg goed maar ik had niet anders verwacht. Daarna volgden twee lage snelheidsbrekers die weinig indruk maakten op de Mazda Hybrid 2. Rij ik echter in een auto met comfortabele vering/demping dan voel ik ze juist wel overduidelijk. Na de haakse rechterbocht sloeg ik flauw linksaf de Schouwweg op. De eerste snelheidsbreker is de hoogste maar daar reed ik het langzaamst overheen (op de terugweg juist met de hoogste snelheid) met 30 km/u en dat voelde prima aan. Met 35 km/u hoorde ik een soort van ‘boink’-geluid maar dan net even anders. Met 40 km/u ook maar ook weer net even anders, ik bedoel dit ‘net even anders’ overigens positief want het voelde voor een kleine hatchback uitstekend aan. Dat is toch grappig of niet dan, de vering/demping van deze kleine hatchback dempte de vervelende snelheidsbrekers uitstekend uit. Ik kan geen verklaring geven voor dat net even anders als ik eerlijk ben. Vering/demping is dan ook verdraaid lastige materie kijk bijvoorbeeld maar naar die stuiterende Mercedessen in de Formule 1.

Laatste dag
Woensdag ben ik ook weer op en neer naar werk gereden met de Mazda 2 Hybrid gewoon om zeker te weten dat mijn resultaten kloppen. Dit keer ben ik op de terugweg via binnendoor-route gereden waar je allemaal straten hebt met van die hoge snelheidsbrekers (zelfs nog wat puntiger!) net als in het Wassenaarse Bos. Maar ook hier gedroeg de Mazda 2 Hybrid zich voorbeeldig. Leukste jumpplek is de dubbele verkeersdrempel van de Godetiaweg naar de Daal en Bergselaan. Ik kijk dan altijd zo ver mogelijk vooruit of er geen verkeer aankomt want het is het leukste als ik zo door kan rijden over beide verkeersdrempels heen. En jawel het lukte en de dubbele stuiter ging werkelijk fantastisch. De rest van de rit was recht zo die gaat naar huis en zo kwam er een einde aan de test van een verrassend zuinige auto die in deze tijden van absurde brandstofprijzen de moeite waard is om te overwegen als je niet elektrisch kan (te lange afstanden) of wilt (elektrische auto nog te duur) rijden. Donderdag heb ik de Mazda 2 Hybrid terug gebracht naar Waddinxveen en toen vergat ik toch bijna de keyless-entry sleutel in te leveren. Gelukkig voelde ik net op tijd in mijn broekzak voor ik mijn leren motoroverall aantrok.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

9,7 seconden

Topsnelheid

175km/u

Vermogen

B+E: 85(116)5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

120/3.600-4.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.490 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

2,8 liter/100 km

Snelweg

2,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

3,8 liter/100 km

C02 uitstoot

87 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.940 mm

Breedte

2.020 mm

Hoogte

1.500 mm

Wielbasis

2.560 mm

Spoorbreedte voor

1.531 mm

Spoorbreedte achter

1.528 mm

Massa leeg

1.180 kg

Max. toelaatbare massa

1.615 kg

Laadvermogen

435 kg

Aanhanger geremd

450 kg

Aanhanger ongeremd

450 kg

inhoud bagageruimte

286 liter

Bandenmaat

175/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand