Peugeot 206 plus berline XR 1.1 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



180 P’s voor 1 BV
De dag dat ik de Peugeot 206+ op moest halen was een hele gekke. Er was die week al van alles mis gegaan en net die dag moest ik twee testauto’s terugbrengen en een testauto (de Peugeot 206+ dus) en twee testmotoren ophalen. Een bizar drukke dag dus en ik was dan ook blij dat één testmotor door omstandigheden (de zoveelste schade dit jaar van een demo) niet doorging. Maar we moesten met een aantal mensen van Autotesten.nl ook bij Van Vliet langs. Dat is dat bekende auto/truck-bedrijf in Nieuwerkerk a/d IJssel. We willen ook graag zeer luxe auto’s testen en dan moet je bij hen zijn. Afijn zij hebben dus oa. een Bugatti Veyron staan en voor de nieuwprijs van deze auto koop je dus 180 exemplaren van deze Peugeots 206+ XR 1.1!

Veel mensen – zeg maar gerust iedereen – denken dan dat ik 180 maal liever een Bugatti Veyron zou willen testen als deze Peugeot 206+ (waarvan de 4 cilinders qua inhoud bijna even groot zijn als 2 cilinders van de Bugatti Veyron). Is dat echt zo? Neem bijvoorbeeld de voormalige eigenaar van die Bugatti Veyron. Hij heeft ‘m gekocht bij Van Vliet voor 1,8 miljoen euro en na een half jaar rond gereden te hebben heeft Van Vliet de Bugatti Veyron weer van hem teruggekocht en daar staat deze Veyron nu weer te koop zei het een ietsie pietsie gebruikt. Ik durf de stelling aan dat ik meer lol heb gehad in deze Peugeot 206+ XR 1.1 met slechts 60 Pk als die superrijke man in zijn Bugatti Veyron.

Goed ABS
Nog maar net onder de A2 door moest ik op de eerste de beste rotonde vol in de ABS. Na het oprijden van de rotonde kwam er van rechts een busje met een man achter het stuur die met zijn collega zat te praten. Hij zat dus niet naar die mooie witte glimmende haaientanden op het asfalt te kijken en reed dan ook pardoes voor mijn neus de rotonde op. Of kwam het misschien door de schutkleur (asfaltgrijs) van de Peugeot 206+ dat hij mij niet zag. Hij bofte dat ik wel goed zat op te letten en dat mijn reflexen erg goed zijn anders was ik linksvoor vol bij hem naar binnen gereden. Ik heb zelden zo snel mijn remmen en ABS uit moeten testen van een testauto. Het valt me de laatste tijd wel steeds vaker op dat automobilisten nog even snel voor mij de rotonde op willen schieten. Waarom al die haast terwijl de Randstad één grote file is! De tijdswinst is letterlijk 1 seconde en die ben je direct alweer kwijt als je mij tegenkomt.

Maserati
Een Peugeot met een 1.1 liter benzinemotor en een vermogen van slechts 60 Pk. Suf ding? Noop voor mij ruim voldoende om dikke pret te hebben geloof me. Hele dikke pret want ik vlak voordat ik mijn woonwijk binnen reed belandde ik achter een Maserati Quattroporte (= slecht 18 Peugeots 206+). Mooie erg tricky bocht naar links waar al heel wat auto’s de bocht zijn uitgevlogen, flauwe lange bocht naar rechts, rotonde en vervolgens een mooie haakse bocht naar rechts de brug over. Ik bleef zeer scherp sturend, onderwijl de Peugeot 206+ goed op toeren houdend, in de bochten met het grootste gemak achter de Maserati plakken. De bestuurder baalde werkelijk als een stekker want direct na de eerste bocht gaf hij plankgas maar vlak voor en op de rotonde zat ik al weer achter hem. Dit was echt hele dikke pret en toont overduidelijk aan dat je niet in een dikke auto hoeft te rijden om veel pret te hebben. Ondanks de 14-inch wielen en niet echt als grippy bekend staande banden plakt de Peugeot 206+ verrassend goed aan de weg.

Ouderwets handig
Toen ik de contactsleutel in handen kreeg had ik in eerste instantie zoiets van: “Hallo wat ouderwets zeg.” Geen afstandbediening dat is toch volledig uit de tijd! Is dat wel zo? Veel mensen beseffen niet dat een contactsleutel met afstandbediening één heel groot nadeel heeft. Als iemand je autosleutel steelt bij een inbraak, of gewoon op je werk (heb ik een keer meegemaakt bij een collega) dan hoeft hij de contactsleutel maar bij zijn hoofd te houden – je hersenen werken dan als zender – en over de parkeerplaats te lopen kijken welke knipperlichten oplichten en de dief weet welke auto hij moet hebben. Met deze doodgewone contactsleutel werkt die truc niet. De dief zal dan van alle Peugeots die op de parkeerplaats staan moeten proberen het portier te openen met de contactsleutel. En dat zijn er altijd heel wat want Peugeot is in Nederland een behoorlijk populair automerk.

Misschien dat deze ouderwetse contactsleutel ertoe bijdraagt dat Peugeot één of meerdere plaatsen zakt in de “Autodiefstal top 10” die als volgt luidt: 1 Volkswagen, 2 Audi, 3 Opel, 4 Peugeot, 5 BMW, 6 Seat, 7 Volvo, 8 Mercedes Benz, 9 Toyota, 10 Ford. En wie weet wordt het binnenkort ‘bon ton’ onder de Larense bevolking om bij de aankoop van een BMW X6, AudiQ7 of Porsche Cayenne Turbo als optie (uiteraard!) een contactsleutel zonder afstandbediening aan te schaffen.

Ook erg handig (vooral voor autojournalisten) is de ouderwetse benzinedop die je gewoon met de sleutel moet openen en dan direct in je handen houdt. Geen benzineklepje dus en je hebt dus vooral ook geen benzineklep-handleidingboekje nodig zoals die journalist die bijna huilend een autoimporteur opbelde in het weekend omdat hij het knopje/hendeltje voor de benzineklep van een speciale sportauto niet kon vinden. Ik heb het knopje wel gevonden maar ik moet eerlijk bekennen dat het ’t allerbest verstopte benzineklep-knopje van alle testauto’s is die ik ooit gereden heb. Zorg dus altijd dat je het 06-nummer van de PR-man/vrouw van een autoimporteur bij je hebt mocht je in het weekend moeten tanken.

Volksverhuizing
Een paar dagen voordat ik de Peugeot 206+ zou ophalen belde mijn broer met de vraag of ik hem en zijn vriendin naar de camping in Voorthuizen (ligt vlakbij Barneveld) zou willen brengen. Maar natuurlijk doe ik dat want dan kan ik mooi even uittesten of er vier volwassen personen + een hoop bagage ingaan. Om alles mee te kunnen nemen moest de hoedenplank wel verwijderd worden. Tot mijn grote verbazing paste alles er met gemak in. De Peugeot 206+ is niet echt een kleine auto maar echt groot kan ik ‘m ook niet noemen dus vandaar toch wel mijn verbazing. Met een vol beladen auto reed ik Amsterdam uit. Ook nu weer viel het mij mee dat de Peugeot ondanks de 1.1 liter motor met relatief gemak mee kon komen in het verkeer. Ook op de snelweg reed ik makkelijker dan gedacht mee maar het is wel zaak ruim op tijd terug te schakelen en wat extra toeren te maken tijdens het inhalen. Je hoort de motor dan erg luid en duidelijk, maar rij je eenmaal een constant toerental dan is het behoorlijk stil in de 206+.

Domweg voorbeeldig
Nou had ik mezelf niet echt een voorstelling gemaakt van hoe of wat betreft de Peugeot 206+ want ik hou er wel van om mezelf te laten verrassen. En dus was ik behoorlijk verrast over het supersoepele, en trefzekere schakelgedrag van deze Peugeot. Sommige auto schakelen na 10 jaar pas zo soepel dus als de boel volledig versleten is. Niets daarvan bij deze Peugeot 206+ die schakelt spiksplinternieuw gewoon al soepeltjes. Een dergelijk goed schakelende versnellingsbak zorgt er mede voor dat als je vooraan staat bij een stoplicht toch vrij snel weg bent tussen al die dikke auto’s. Maar om echt wat te laten gebeuren moet je het toerental opschroeven tot 3.500 en hoger. Onder dat toerental gebeurt er erg weinig maar ja dat is ook niet verwonderlijk gezien het geringe aantal Pk’s en koppel. Wil je een beetje vlot inhalen op de snelweg dan ben je verplicht terug te schakelen naar de vierde versnelling of zelfs de derde versnelling.

Verrassend
Tijdens het ophalen heb ik snel even een rondje om de Peugeot 206+ gelopen, velgen en banden bekijkend… en nee niet niet alleen ivm. schadecontrole. Mhh dat wordt glijden door de bochten met zwaar onderstuur want deze banden om deze kleine velgen die kunnen toch geen grip hebben!? Op de eerste beste rotonde moest ik direct vol in de remmen en ik stond veel sneller stil als ik verwacht had. Goede remmen en goede banden dus maar helemaal overtuigd was ik nog zeker niet. Okay toen was daar even later de Maserati en daar haalde de Peugeot 206+ absoluut een vet punt binnen. De volgende ochtend reed ik mijn dagelijkse woon/werk-verkeerritje en dat was niet eens zo verkeerd.

Ik kreeg gaandeweg steeds meer bewondering voor deze goedkope auto, want wees eerlijk het lijkt zo simpel (neem de succesvolle 206, ff wat restylen, lichte motor erin en klaar is kees) maar dat is het dus echt niet! Ik heb zat veel duurdere auto’s gereden die qua wegligging niet kunnen tippen aan deze 206+. Ik heb wel eens auto’s getest waarin ik gewoon bang werd van de slechte wegligging. Die was bij sommige testauto’s namelijk zo onvoorspelbaar dat ik de rest van de testweek als een bejaarde van 85 rond reed. Niets daarvan dus bij deze Peugeot 206+ en dat vind ik dus een knap staaltje werk van Peugeot. Toen ik de Peugeot terugbracht sloeg de twijfel toch weer toe, zo’n goedkope auto dat kan toch niet goed zijn. En dus heb ik op één van mijn favoriete binnendoor trajecten vanaf Bodegraven naar Breukelen het gaspedaal nog maar eens stevig ingetrapt. Dat ritje nam echt alle twijfel bij mij weg. Gewoon goed een goede auto voor weinig geld dus die Peugeot 206+!

Verbruik
Na ruim 400 km snelweg, N-wegen, stadsverkeer en af en toe stevig gas geven kwam ik uit op een ruime 1:18. Ik had verwacht dat ik lager uit zou komen dus ik was best wel verrast over dit verbruikscijfer. Dat betekent als je netjes rijdt en op basis van de principes van het ‘Nije rieden’ je vrij makkelijk 1:20 of meer moet kunnen halen.

Zo simpel maar o zo moeilijk
Het lijkt zo simpel, een 206 uit de schappen pakken, er een + aan toevoegen en dan voor een totale schijtprijs in de showroom zetten. Was het maar zo simpel. Vaak genoeg komt het voor dat een dergelijk model het gewoon net niet is of zelfs helemaal niet is. Er is dan teveel bespaard op de verkeerde dingen waardoor dit goedkope model het gewoon net niet is. Toch heb ik dat gevoel met deze Peugeot 206+ geen moment gehad. Zo is de audio is toereikend, de spiegels moet je met de hand verstellen, zit er goedkope stoffen bekleding op de stoelen, en zie je een hoop plastic om je heen maar daar kan ik allemaal mee leven juist vanwege die nette prijs en het strakke design.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

18,3 seconden

Topsnelheid

159km/u

Vermogen

44(60)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

94/3.300 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.1/1.124 liter

Kleppen per cilinder

2

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,85 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

14-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8 liter/100 km

Snelweg

4,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,7 liter/100 km

C02 uitstoot

135 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.872 mm

Breedte

1.655 mm

Hoogte

1.446 mm

Wielbasis

2.443 mm

Spoorbreedte voor

1.445 mm

Spoorbreedte achter

1.433 mm

Massa leeg

913 kg

Max. toelaatbare massa

1.384 kg

Aanhanger geremd

760 kg

inhoud bagageruimte

245 liter

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand