Peugeot 2008 Allure 1.6 VTi 120 Pk 2013 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



Oerend lekker!
Eindelijk weer eens een Peugeot en wat voor één! Een kleine crossover – de 2008 – die er absoluut leuk uitziet vanwege zijn mooie design. In plaats van naar het oosten moet ik tegenwoordig naar het noorden rijden. Ik moet een Peugeot namelijk ophalen in Amsterdam, direct naast de Arena in zo’n hoog sjiek gebouw. Je mag niet parkeren voor dit gebouw maar gelukkig heb ik daar als motorrijder lekker geen last van. Net als dat ik doodleuk langs de slagboom de ondergrondse parkeergarage in kon rijden, lekker handig ook voor de PR-medewerker van Peugeot Nederland die niet mee hoefde te lopen met haar pasje. Ze had de Peugeot 2008 Allure 1.6 VTi 120 Pk reeds voor de deur gezet dus ik kon direct wegrijden. Na mijn leer-striptease-act (ik draag altijd een spijkerbroek en t-shirt onder mijn leren overall) gooide ik de achterklep dicht, waarna er een harde windvlaag langs het gebouw waaide. Op zich heel gewoon rondom dit soort hoge gebouwen, maar omdat de Peugeot 2008 niet op de handrem stond en in neutraal reed de auto door de harde windvlaag een paar centimeter vooruit. In Chicago (bijnaam ‘The Windy City’) kun je langs een wolkenkrabber lopend tegen de grond gesmeten worden door zo’n wind die langs een gebouw omlaag geblazen wordt. In Chicago was de Peugeot 2008 dan ook geheid zonder mij weggereden. Het is weer eens een ander begin van een test, alhoewel ik moet zeggen dat mij altijd dit soort rare dingen overkomen. Na het afstellen van de stoel, stuur en de spiegels reed ik het plein af.

Daarna begon de test eigenlijk al meteen, want terug naar de snelweg is een korte route met een hele mooie serie bochten. Een mooie haakse bocht en een hele mooie 180-gradenbocht, en vervolgens een hele mooie opritbocht naar de A9. Nou was de Peugeot 208 mij al goed bevallen en aangezien deze 2008 gebouwd is met de 208 als basis (hetzelfde onderstel) moet dat dus wel goed zijn zou je zeggen. Met een Mini Cooper naast me dook ik de haakse rechterbocht in, en dat ging prima moet ik zeggen. De vering/demping van deze compacte Crossover heeft Peugeot goed voor elkaar, de auto voelt direct trefzeker (=vering/demping + stuurgedrag) aan in deze haakse bocht. Opvallend aan deze 2008 is ook weer het kleine stuur uit de 208, een genot vergeleken bij sommige andere auto’s. De Mini Cooper liet dit uiteraard niet op zich zitten en samen doken we de 180-gradenbocht in, waarna het ESP uiteraard ging knipperen. Uitzetten heeft geen zin want boven de 50 km/u springt het ESP vanzelf weer aan. We gingen tegelijk de bocht in en kwamen er ook weer tegelijk uit, niet verkeerd voor een crossover die langere veerwegen heeft dan een Mini Cooper. Langere veerwegen betekent namelijk vaak een minder strakke wegligging. De oprit naar de A9 is een tweebaans oprit die halverwege naar één baan gaat, de buitenste baan pakken betekent dan ook het gas erop! Er reed een VW Golf (meest gestolen auto van Nederland) voor mij maar die liet ik zonder problemen achter mij (ik Crosste-over de Golf heen), deze 2008 beviel mij dan ook direct na amper 2,8 kilometer al uitstekend!

My way the highway
Heel even twijfelde ik nog wat ik zou doen, via de 1000-drempelweg naar huis en daarna binnendoor via Oud Ade of gewoon ’the highway’. Omdat ik nog wilde zwemmen werd het de snelweg want anders zou ik niet op tijd bij het zwembad zijn. Gelukkig beschikt de 2008 over een handige en erg makkelijk te bedienen cruise control/speed limiter. Knopje de juiste kant op draaien en set indrukken, hoe simpel kan het zijn? Ik blijf het heerlijk vinden die cruise control links onderaan het piepkleine stuur. Inderdaad net als de 208 heeft ook de 2008 zo’n heerlijk klein stuurtje. Vroeger was een klein stuur – sportstuur heette dat toen – populair bij jongeren, net zo populair als nu die volslagen zwakzinnige herrie-uitlaten. Dan waren wij (alhoewel ik niet want ik heb nooit een auto gehad, de Renault Twizy is mijn eerste auto) vroeger toch minder irritant als jongere autobezitter. Vanwaar die revival van het kleine stuur bij Peugeot? Ik zou het echt niet weten maar even de zoekmachine te hulp roepen helpt allicht, “Grote en wellicht, buiten de looks en de fun, enige voordeel van een sportstuur is de makkelijke in/uitstap.” Vandaar dat sommige automerken nu gewone sturen hebben met een platte onderkant, dat vergemakkelijkt ook het in/uitstappen. Nadeel is dat een kleiner stuur zwaarder stuurt maar dat was natuurlijk vroeger, tegenwoordig is dat geen enkel probleem meer met stuurbekrachtiging. En ik moet Peugeot nageven het stuurt erg makkelijk en erg lekker.

Tijdens het schrijven liep ik even naar de douche om mijn tanden te poetsen, en ineens bedacht ik nog een voordeel van het sportstuur. Ik kan namelijk over het stuur heen kijken en dus de fraaie tellers perfect zien, zelfs met het stuur in de hoogste stand (het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar). En toen vroeg ik me af waarom dat zo is? Dat heeft natuurlijk alles te maken met die achterlijke regeltjescultuur in Nederland, voor de minste geringste snelheidsovertreding (5-10 km/u) krijg je in dit land al een megaboete. Vroeger keken mensen helemaal niet naar hun teller(s), en dan bedoel ik met name de snelheidsmeter. Ik reed gewoon zo hard als ik wilde en als de politie achter mij aankwam dan reed ik ze gewoon volledig zoek. Dat was toen heel normaal en er steeg dan echt geen politie-helikopter op van Schiphol om mij alsnog te pakken. Naar de TT van Assen reden we met 200+ km/u over de Afsluitdijk, dat was heel normaal en nergens stonden of hingen (flits)camera’s. Wat dat betreft is Nederland een behoorlijk raar land. De (r )overheid pakt ons aan alle kanten als wij een fout maken, maar andersom kan dus niet en dat snap ik niet. Lees dit verhaal maar eens: http://tinyurl.com/cnpwzd4 dan snappen jullie mij misschien beter.

Stukje wandelen
Om eens ergens anders te wandelen die avond besloot ik een rondje over het terrein van Endegeest (het gekkenhuis in de Leidse volksmond) te lopen. Na de mooie wandeling ben ik nog even over een stuk braakliggend terrein achter het Corpus-museum gereden. Ik wilde namelijk even kijken hoe deze Peugeot 2008 zich in het zand houdt. Op de midden-console zit namelijk zo’n mooie draaiknop genaamd Grip Control met vijf icoontjes erop: te weten “Standaard”, “Sneeuw”, “Modder”, “Zand” en “ESP OFF”. Samen met de speciale GoodYear M+S (Mud + Snow) banden zorgen die voor optimale grip op de verschillende soorten ondergrond. Ik was benieuwd of een slechts voorwielaangedreven auto met dit systeem goed uit de voeten zou kunnen in het terrein. En verdraaid ik moet zeggen dat het goed werkt want zelfs in een stuk terrein met behoorlijk zacht zand bleef ik niet steken. Normaal gesproken moet je voor rijden in het zand de bandenspanning verlagen maar voor dit korte stukje heb ik dat natuurlijk niet gedaan. Een lage bandenspanning zorgt ervoor dat de banden inzakken, waardoor het oppervlak wordt vergroot en de banden meer grip hebben in het zand. In de sneeuw, modder of zand wordt het motorvermogen en koppel razend snel aangepast aan de omstandigheden. En dat het écht werkt is goed te zien op dit YouTube-filmpje. Ik kan nog vele regels oeverloos verder ouwehoeren maar ik zou zeggen bekijk het filmpje maar.

Filmpje demonstratie Grip Control

 

De zomer vliegt voorbij
De zomer is al bijna weer om terwijl ik het gevoel heb dat-ie nog maar amper begonnen is. Het is alweer vroeg donker, en dus ben ik binnenkort steeds meer afhankelijk van het weekend voor de fotoshoots. Tijdens deze fotoshoot op dinsdagavond had ik eigenlijk al te weinig zon, en het is dan ook alleen maar te danken aan mijn dure witte Canon-lens dat de foto’s toch mooi geworden zijn. Na mijn wandeling over het terrein van Endegeest besloot ik meteen dat ik daar de sfeerfoto’s wilde maken. Vooral om te laten zien hoe mooi het terrein rondom kasteel Endegeest is. Na Endegeest ben ik naar een mooie weg langs de A44 in Oegstgeest gereden, maar daar zag ik al dat de bomen het licht van de snel zakkende zon wegnamen. En dus ben ik nog even snel naar ’t Heen gereden om wat extra actiefoto’s te maken, en daar heb ik achteraf geen spijt van gezien het resultaat. Eigenlijk was er maar één foto, uiteraard een actiefoto (foto nummer 13), die mij iets vertelde over hoe goed de wegligging van deze Peugeot 2008 is. In een zeer snel genomen rechterbocht kwam het binnenste achterwiel net niet los van het asfalt, dat beloofde wat voor de komende dagen. Toen ik de volgende dag opstond dacht ik even dat de Peugeot 2008 gestolen was. Dat krijg je ervan als je een testauto parkeert op een plek waar ik normaal nooit een auto parkeer. En dat gebeurde net op het moment dat ik de avond ervoor een item op het NOS-journaal had gezien over gestolen auto’s. Na van de schrik bekomen te zijn bedacht ik me 10 seconden later dat ik de auto niet op het woonerf maar aan de weg had geparkeerd.

Het dashboard van deze Peugeot 2008 mag dan niet vernieuwend zijn, maar het ziet er wel lekker fris uit. In de online brochure las ik dat het dashboard is gemaakt van zijdeachtig aanvoelend materiaal, en dat klopt inderdaad het voelt heel apart aan. ’s Avonds ziet het er fraai uit dankzij de blauwe rand om de tellers heen, en indien uw Peugeot 2008 een panoramadak heeft ook een blauwe lichtstrook aan de rand daarvan. In het midden zit een 7-inch touchscreen, hier kun je alles vinden van NavSat tot media. Wat ik wel jammer vind is dat mijn iPod Touch het soms wel deed maar soms ook niet. Even de USB-stekker los halen en weer inpluggen was de oplossing. Waarom snap ik niets van maar dit is me vaker overkomen bij andere automerken, dus Peugeot is het niet het enige automerk. Wat betreft de zit van de stoelen en de beenruimte voor de passagiers achterin kan ik kort zijn, die is prima voor een auto van deze grootte. Ook de bagageruimte viel mij alleszins mee, ik moest maar liefst drie rijen Samsonite-koffers uit de garage pakken omdat de standaard hatchback-kofferset er met gemak in paste. Op weg naar huis na het fotograferen heb ik nog even een duiven-remmentest gedaan. Op een rustige klinkerweg liep er plotseling een tortelduif vanaf de stoep de weg op. Ik rem altijd voor beestjes en dus trapte ik razend snel de voorrem in. Daarna schakelde ik de auto even in zijn achteruit maar voordat ik de tortelduif kon zien stak een wandelaar al zijn duim op en wist ik dat-ie het overleefd had. Goede remmen dus deze Peugeot 2008!

Motor(iek)
Toen ik weg reed bij Peugeot moest ik even wennen aan de koppeling, ik had eerst zoiets van wanneer gaat-ie nou rijden toen ik gas gaf. Een kwestie van wennen want na een week in een CVT-auto rijden was ik een koppeling een beetje ontwend. De koppeling grijpt mooi aan en is goed doseerbaar, niks mis mee dus. De 5-versnellingsbak schakelt lekker soepel, al zit er wel de nodige speling op de schakelpook. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat ook bij deze auto passen. Het 1.6-liter viercilinder 120 Pk sterke VTi-motorblok past prima bij deze auto, en ik verwacht dat het 82 Pk sterke driecilinder motorblok ook prima presteert. Dat motorblok had ik kort geleden in de Citroën DS3 Cabrio en is me toen uitstekend bevallen. Tijdens mijn eerste werkdag ben ik rustig rijdend vertrokken, en pas in de polder achter Leiderdorp heb ik het gas erop gezet. Maandagavond had ik al wat strakke stuuracties over het LUMC-terrein gemaakt, en de Peugeot 2008 had daarbij een uitstekende indruk op mij achter gelaten. Bij de Hogeschool Leiden was ik plankgas langs het stalen hek heen geknald, daarna heb ik de Peugeot 2008 heel hard een linkerbocht in gehoekt en daarna heel hard door een flauwe rechterbocht heen met piepende banden. Op de koeienrotonde afrijdend was het weer eens zover, een bumperklever type 1 hersencel + hulphersenen (=smartphone). Op dat stuk mag je maar 50 km/u maar veel automobilisten rijden hier 70-100 km/u. Aangezien ze hier juist tijdens de zomerspits nog wel eens staan te flitsen of laseren laat ik dat wel uit mijn hoofd. Maximaal 58 km/u rij ik hier, want ze beginnen pas te flitsen (bij laseren heb ik geen idee wat de ondergrens is) bij een snelheidsoverschrijding van 8 km/u.

Nog maar 50 meter van de koeienrotonde verwijderd hoefde ik gelukkig niet eens het gas erop te zetten om die irritante hersenloze bumperklever kwijt te raken. Gewoon de snelheid erin houden, meer hoefde ik niet te doen. Probeer dat zelf ook maar eens, de cruise control op 50 km/u zetten en dan zonder te remmen (oefening baart kunst) over de binnenring van een minirotonde heenrijden. Bye, bye, zwaai, zwaai, bumperklevertje dit is de allerbeste manier om te zorgen dat ze het daarna (hopelijk) niet meer doen! 9 van de 10 keer als je een bumperklever zo op zijn nummer zet houden ze daarna netjes afstand. Vlakbij werk zag ik dat nog aan de vroege kant was, en aangezien het vanwege de vakantie rustig was op de weg…. Dat werd dus, jawel, een rondje rotondecircus! Maar eerst de haakse rechterbocht, en die nam ik helemaal op de grens. Op dat moment voelde ik zowel het ESP als het TCS hard ingrijpen, waardoor de snelheid er direct uit was. Aangezien het motorvermogen sterk terugviel in het grensbereik werkt dit TCS dus sowieso op de motor. We kunnen namelijk drie types anti-slipregeling onderscheiden: 1 systemen die inwerken op de remmen door de doorslippende wielen af te remmen – 2 systemen die inwerken op motor door het motorvermogen te verkleinen – 3 systemen die inwerken op zowel de motor als de remmen. Het rotondecircus ging van een leien dakje, en bij de oostelijke verzakking kwam ik zelfs even helemaal los. Pas toen ik op de eerste rotonde vanaf de N446 kwam aanrijden, lukte het me de Peugeot 2008 volledig over de grens heen te jagen. Maar zelfs toen raakte de Peugeot 2008 niet uit balans, uiteraard mede dankzij het uitstekende ESP.

Oerend rustig naar Groenlo
Donderdagmiddag ben ik eerder uit werk naar huis gegaan, want ik zou namelijk naar mijn jongste zus in Groenlo gaan. Die stond daar 3 weken op een grote camping en aangezien ik zelden in de Achterhoek kom, was dit een mooie gelegenheid om daar naartoe te gaan. Na wat zoeken op het internet vond ik een mooie en goedkope B&B in Groenlo slechts een paar kilometer bij de camping vandaan. Omdat de N11 afgesloten was vanwege asfalteringswerkzaamheden (ze kunnen wel aan de gang blijven met die verzakkende veengrond) besloot ik via Zoetermeer naar de A12 te rijden. Een route die ik voor het opengaan van de N11 altijd reed, en die ik nu dus nog zelden rijd. Ik had van tevoren besloten rustig te rijden, dus gemiddeld 100-110 km/u om te kijken waar het verbruik op uit zou komen. Voor het rijden van lange stukken is het belangrijk goed achter het stuur te zitten. Gelukkig kon ik de rugleuning van deze Peugeot 2008 mooi rechtop zetten, waardoor ik kaarsrecht en perfect zittend op pad kon gaan. Door de wat hogere zit dan de 208 heb je goed overzicht, en met het goede zicht in de zijspiegels en de achteruitkijkspiegel is het zicht rondom dus prima. De rit via Zoeterwoude kost volgens mij niet eens zoveel meer tijd dan via de N11. Eenmaal op de A12 ben ik lekker met 100 km/u richting het oosten gereden, en op dat moment ben je blij dat er een extra rijstrook is bijgekomen. Persoonlijk vind ik het erbij trekken van de vluchtstrook de beste keuze, want hoe druk is het nou op die drukke wegen buiten de spits? Af en toe moest ik toch even de 100 km/u verlaten om een vrachtwagen in te halen. En op dat moment komt er een verrassing om de hoek kijken, want ondanks de maar 120 Pk en de maar 5-versnellingsbak is de trekkracht in de 5de versnelling uitstekend. Ik was daar behoorlijk verrast over en voor dit feit krijgt de Peugeot 2008 van mij dan ook een hele dikke pluim.

Uiteraard had ik ook tijdens deze rit weer te maken met de ongeduldige bumperklevende automobilist. Toen er weer eentje achter mij zat moest ik denken aan de oproep van de ANWB met betrekking tot de vele ongelukken op de A15. Omdat daar zoveel ongelukken gebeuren had de ANWB een oproep gedaan aan haar leden, om met suggesties te komen waarom er op die snelweg zoveel ongelukken gebeuren. Tja hoe ongelofelijk dom is men bij de ANWB dacht ik toen, alsof het aan die statische snelweg zou liggen dat er daar veel ongelukken gebeuren. Er zijn maar twee oorzaken voor de vele ongelukken en dat zijn: 1 geen afstand houden 2 een te hoge snelheid. Mijn keiharde stelling is dat de Nederlandse automobilist niet kan rijden, ze lijden aan collectief aan zelfoverschatting in het kwadraat. Wie nog nooit een anit-slipcursus heeft gevolgd zal zich kapot schrikken over zijn gebrek aan rijvaardigheid. Na het volgen van zo’n anti-slipcursus denk je vervolgens dat je iets hebt geleerd. Uh nee dus, want dan ga je vervolgens aan anti-slipcursus in het donker doen en blijkt dat je er alweer niets van bakt. Ze gingen nooit meer oerend hard….. Ik ben dus niet voor niets heel rustig naar de Achterhoek gereden. Na een rit van exact 179 kilometer kwam ik uitgerust aan, en dat was te danken aan de airco (die ik overigens nooit permanent aan heb staan dat is mij weer te koud), want zonder airco zou het behoorlijk warm zijn geworden in de auto.

Terug naar De Entree
Grappig maar zo heet het adres toch echt waar de Peugeot-importeur zit in Amsterdam. Omdat ik eventuele vakantie-files van terugkerende vakantiegangers voor wilde zijn ben ik op tijd uit Groenlo vertrokken. En zo rij je dan ook nog eens over een stukje snelweg dat de gemiddelde Randstedeling misschien een paar keer in zijn leven overheen rijdt, de A18, jawel die snelweg bestaat echt! Onderweg bedacht ik me hoe mooi het zou zijn als Peugeot een 2008 HYbrid4 zou maken. Maar ik las thuis gekomen dat Peugeot andere bedoelingen heeft met de 2008 namelijk een HYbrid Air. [quote Peugeot.nl] Hybride-strategie – Met de 2008 HYbrid Air zet Peugeot voor klanten op alle markten een volgende innoverende stap in het belang van het milieu. Deze baanbrekende technologie wordt geïntroduceerd in de Peugeot 2008, een nieuwe compacte cross-over die door en voor drie verschillende continenten is ontwikkeld. Door de koppeling van benzine en perslucht wordt deze aandrijflijn op een natuurlijke wijze ondersteund en kan de motor voldoen aan de verwachtingen van klanten en de ecologische eisen van de toekomst. De HYbrid Air technologie is een belangrijke stap in het streven om het brandstofverbruik terug te dringen tot slechts 2,0 l/100 km. Dit is alleen mogelijk als het rendement van de motoren voortdurend verbeterd wordt en het gewicht van nieuwe platforms wordt verminderd. [/quote Peugeot.nl] Nu kwam ik na meer dan een halve benzinetank te hebben leeg gereden uit op 5,95 l/100 km wat natuurlijk ook niet verkeerd is. Volgens mij moet een Peugeot diesel in combinatie met HYbrid Air nog lager uit kunnen komen. Of wat te denken van een combinatie van HYbrid Air en HYbrid 4? Ik haalde met een Peugeot 208 Berline Active 1.4 e-HDi 2Tronic namelijk exact 1:33. Ik ben zeer benieuwd naar de 2014-modellen van Peugeot dat mag duidelijk zijn.

Specificaties

Jaargang

2013

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,5 seconden

Topsnelheid

196km/u

Vermogen

88(120)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

160/4.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,7 liter/100 km

Snelweg

4,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,9 liter/100 km

C02 uitstoot

135 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.159 mm

Breedte

2.004 mm

Hoogte

1.556 mm

Wielbasis

2.538 mm

Spoorbreedte voor

1.477 mm

Spoorbreedte achter

1.488 mm

Massa leeg

1.055 kg

Max. toelaatbare massa

1.644 kg

Aanhanger geremd

1.270 kg

Aanhanger ongeremd

570 kg

inhoud bagageruimte

350 liter

Bandenmaat

205/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand