Peugeot 208 Berline Active 1.4 e-HDi 2Tronic 2012 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



Frans Karma?
Hoe ver reikt het karma van de Fisker vroeg ik me twee dagen na de test van de Fisker Karma af, nadat ik in de Peugeot 208 over de kinderkopjes reed bij de Pieterskerk. Net als de Fisker Karma voelde de Peugeot 208 heerlijk comfortabel aan op dit hoogst irritante wegdek. De reden dat ik hier weer reed was omdat ik even een taart naar de manager van de Pieterskerk wilde brengen, als dank voor de fotoshoot met de Fisker Karma binnenin de kerk. Toen ik weg reed bij de importeur in Breukelen had ik meteen al iets van: “Zo hé deze auto heeft een heerlijke comfortabele vering/demping.” Na de eerste serie bochten (tweemaal haakse bocht) en rotondes knaagde er diep van binnen echter wel iets. Kan deze Peugeot zich qua wegligging meten met de uitstekende Peugeot 207 die ik eind 2011 heb getest? Mijn gevoel op dat moment zei van niet, maar ik was nog maar amper een kilometer onderweg dus wie weet zou dat nog veranderen. Toen ik de tweede rotonde af reed schrok ik nog wel even vanwege een hele luide knal. Ik dacht even dat ik iets geraakt had dat op de weg lag, maar het bleek een klapband te zijn van het binnenste rechter achterwiel van de aanhanger van het vrachtwagentje dat voor mij reed. Vliegt er net geen blauwe reiger tegen mijn test-Peugeot aan op exact dezelfde plek overkomt me zoiets. Maar ik zou bijna mijn allereerste gedachte vergeten op te schrijven die bij me opkwam direct na het instappen in de 208. “Jeetje wat een absurd klein stuur heeft deze auto!”, schoot het door mijn hoofd. Het is lang geleden dat ik in een auto heb gezeten met zo’n klein stuur tussen mijn handen. Die auto was een originele Mini Cooper en in het begin dacht ik dat gaat ‘m niet worden, maar na een poosje rijden bleek zo’n klein stuur best fijn. En zo wist ik na een paar kilometer al niet beter, want ondanks het kleine stuur is de feedback uitstekend dankzij de goede stuurbekrachtiging. De feelgood-factor is in ieder geval hoog, nu de wegligging-factor nog.

Zuinige Hollander in een zuinige Fransman
Een zuinigheidsrit nog dezelfde middag na het ophalen gaf mij meteen een goed beeld over het verbruik de rest van de week. Niet proberen te remmen met een geautomatiseerde handbak is erg lastig. Dat komt omdat tijdens het afremmen op de motor de aandrijving op lage snelheid plotseling wegvalt, en dat komt weer vanwege het lage toerental tijdens het uitrijden. Waar ik normaal gesproken met een handmatige versnellingsbak een auto heel rustig in de eerste versnelling (bijna) stil kan zetten, daar schiet de auto nu juist plotseling door omdat de aandrijving wegvalt. Ik moest dus ongelofelijk veel geluk hebben wilde ik nul keer remmen halen tijdens mijn zuinigheidsrit. Na het aftanken was ik dolblij dat ik de verkeerschaos in ’t Heen achter me kon laten. Ik hoop dat de Hoorneslaan snel klaar is want overal voor en na de op- en afrit bij ’t Heen is het een drama vooral in de spits. Na het oprijden van de N206 moest ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens zelf gas geven. Deze Peugeot 208 heeft namelijk geen cruise control, jammer want dat is juist in dit soort zuinige auto’s erg handig. Aan het einde van de N206 had ik weer eens een Audi achter me rijden, gelukkig hield de bestuurder netjes afstand het mag in de krant. Links en rechts zag ik felgekleurde tapijten van in bloei staande bloembollen.

Oppassen dus weer voor toeristen die plotseling de kant ingaan of plotseling de weg oprijden. En ja hoor ik moest al snel in de remmen (prima remmen met een goede vertraging) voor zo’n toerist die plotseling remde en de kant indook. Toch ging het best aardig tot nu toe, het 1.4 liter diesel motorblok bevalt me erg goed. En zo kachelde ik rustig in de derde en vierde versnelling richting Zandvoort. Uiteraard had ik weer bijna een aanrijding met een sukkel die dacht dat ik rechtdoor ging op de rotonde bij Overveen. Van de duinenweg komend verwachten ze niet dat ik dezelfde weg terug rijd, en schieten ze altijd vlak voor mijn neus de rotonde op. Ik zat al op drie keer remmen en mijn verwachting was dat het op zou lopen tot vijf keer, en dat klopte ook. Niet eens zo verkeerd want toen ik met de zuinigheidsritten begon was ik erg blij met 4-5 keer remmen. Weer bij ’t Heen aangekomen moest ik doorrijden omdat de afrit gesloten is. Er zat dus niets anders op dan om te draaien bij de stoplichten in Valkenburg, weer een keer remmen dus. Bij de stoplichten gaf ik stevig gas en de 208 draaide netjes om zijn as. het aftanken leverde een verrassend laag verbruik op, maar liefst 1:33 exact! Kijk dat is nog eens een hele nette waarde voor een 1.4 liter dieselmotor. Tja en pas na de zuinigheidsrit kwam ik erachter dat de Peugeot 208 die ik mee had gekregen wel degelijk cruise control aan boord heeft. Het (nota bene kleine) stuur ontnam mij het zicht op het cc-hendeltje, dat ik dus compleet over het hoofd heb gezien.

Schiphol
Zaterdagochtend had ik beloofd om mijn zus en haar jongste zoon naar Schiphol te brengen. Ze zouden een krappe week naar Rome gaan in de meivakantie. De koffers en de rugzak pasten met gemak achterin. Dat wist ik al want direct na het ophalen heb ik meteen foto’s gemaakt van de Samsonite kofferset. En die hele hatchback kofferset paste er tot mijn grote verrassing volledig in. Ik moest wel even passen en meten en de Samsonite koffers in de juiste volgorde neerleggen, maar het paste er toch maar mooi allemaal in. De Peugeot 208 die ik mee had gekregen was van het type 2Tronic, of beter gezegd een 208 met een smurf onder de motorkap die voor mij op- en terugschakelt. Veel mensen vinden zo’n gerobotiseerde handbak helemaal niets, maar ik heb er wel iets mee. Een veel gehoorde klacht is dat het opschakelen lang duurt, maar dat is slechts perceptie. Zou je net doen alsof je opschakelt met een handgeschakelde versnellingsbak (luchtschakelen) dan zou het namelijk net zolang duren. Verder heeft deze 2Tronic 5-bak nog een stel zeer fraaie flippers aan het kleine stuur, dus als je wilt kun je ook handmatig op- en terugschakelen. Afhankelijk van de manier van gas geven schakelt de 2Tronic bij een bepaald toerental op. Trap je het gaspedaal bijvoorbeeld snel diep in dan zal de 2Tronic pas bij een hoog toerental opschakelen. Trap je het gaspedaal heel rustig in dan zal de 2Tronic bij een laag toerental heel rustig opschakelen. Grootste voordeel van een geautomatiseerde handbak vind ik persoonlijk dat de auto niet kruipt in de D-stand. Pas als je gas geeft gaat de auto rijden en niet eerder. Nadeel vind ik bijvoorbeeld als de versnellingsbak net op het verkeerde moment opschakelt in een bocht (zeker als je sportief rijdt). Maar dat kun je heel simpel ondervangen door net voor een bocht met de rechterflipper op te schakelen.

Op de terugweg van Schiphol naar Leiden heb ik om te toasten op het vertrek van Binnenhof-nar Wilders even heerlijk 130 km/u en sneller gereden. Bij snelheden van 140-150 km/u had ik meer het idee dat ik in een duurder type sedan reed dan in een goedkope Franse hatchback, zo stil is het van binnen en dan bedoel ik zowel de rijwind als het dieselmotorblok. Verbazingwekkend! Amper 2 uur belde mijn zus alweer op of ik ze op kon komen halen, want de vlucht van Al Italia was overboekt. Dat schijnen ze altijd te doen, ze nemen de schadevergoeding van vele honderden euro’s voor die handvol reizigers die niet mee kunnen voor lief. Dat doen ze liever dan een extra vliegtuig inzetten dat half leeg blijft. Tja eens maffia altijd maffia da’s wel duidelijk. Meteen na het ophalen zijn we naar Oegstgeest gereden zodat mijn zus bij het reisbureau nog even een extra hotelnacht kon regelen. Terwijl ik een behoorlijk eind verderop stond te wachten (er was geen parkeerplaats vrij rond het winkelcentrum vanwege de kermis) heb ik even snel mijn mobieltje aan de aanwezige handsfree telefoon gekoppeld. Het was zo gepiept en let wel geheel zonder handleiding. Het was zo eenvoudig, alles wijst zich vanzelf je kunt eigenlijk geen fouten maken. Wat ik ontzettend fijn vind aan het touchscreen, naast de rustige kleuren, is dat dankzij de gebruikte software je bijvoorbeeld heel snel door de alfabetische (vaak staat alles door elkaar) MP3-lijst kunt scrollen.

Zonne-Koninginnedag
Voor sommige mensen is het de leukste en gezelligste dag van het jaar maar mij boeit koninginnedag werkelijk helemaal niets. Ik heb ook nooit wat met het koningshuis gehad, en misschien komt dat wel door de verhalen die mijn moeder mij vertelde. De oma van mijn moeder woonde namelijk op het landgoed De Horsten, het koninklijke landgoed waar ook Alex en Maxima wonen. Prins Hendrik (de man van koningin Wilhelmina en de opa van Beatrix dus) kwam regelmatig bij haar thuis want ze woonden namelijk op het jachtslot. De verhalen die ik te horen kreeg waren nou niet bepaald van koninklijk niveau. Prins Hendrik had een groot gat in zijn hand, was een schuinsmarcheerder, hield zich bezig met duistere zaakjes afijn eigenlijk gewoon een regelrechte crimineel dus. Sindsdien mag van mij dat koningshuis dan ook liever vandaag nog dan morgen opgeheven worden. Dat ik moest werken vond ik dan ook alleen maar prima, graag zelfs want dat levert weer extra geld en extra vrije uren op voor mijn Ruslandreis (1 maand betaald verlof en 2 maanden onbetaald verlof). Toen ik bij de auto aankwam zag ik dat deze behoorlijk vies was. Na een regenbui was er allemaal fijn stof op de auto achter gebleven, de Peugeot 208 zag er van dichtbij gewoon niet uit! Dat werd vanavond even wassen voor de fotoshoot want zo kon-ie echt niet op de foto. Omdat we vroeg naar huis wilden hadden we besloten vroeg te beginnen, 07.30u dus dat betekende vroeg mijn bed uit. Het zou in tegenstelling tot de dagen ervoor een hele mooie zonnige dag worden op koninginnedag.

Tijdens de rit naar werk merkte ik een nadeeltje van de gerobotiseerde handbak. Ik moest stoppen voor een stoplicht en net op het moment dat de robot terugschakelde van 2->1 moest ik weer optrekken voor groen. Op dat moment duurde het even voordat de Peugeot 208 weer op gang kwam. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dergelijke momenten me maar een hele enkele keer zijn overkomen tijdens de testweek. Zie het zo, met een gewone handgeschakelde bak schakel je ook wel eens mis, en een gewone automaat is ook wel eens heel even de weg kwijt. Eenmaal de lege polder inrijdend heb ik even stevig het gas erop gezet. Met een behoorlijk vaartje reed ik op de koeienrotonde af, de Peugeot 208 gleed wel iets opzij maar raakte niet uit balans. Elke dag heb ik de snelheid een beetje opgevoerd maar zelfs zwaar op de grens rijdend bleef de Peugeot 208 controleerbaar. Op de voorlaatste dag kwam er bij de stoplichten een Audi A3 1.8 TFSI links naast me staan. Uiteraard was de Audi veel sneller weg maar vlak voor de koeienrotonde reed ik alweer achter de Audi. De Audi pakte de binnenring en dus moest ik de veel langere route via de buitenring nemen. Desondanks kwam ik exact naast de Audi de rotonde af (maar moest wel achter de Audi invoegen) en dat had de bestuurder van die Audi duidelijk niet verwacht (en ik ook niet). Voor mij was het een bevestiging van de goede wegligging van deze Peugeot 208.

Dolle dinsdag
“The day after” noemden ze het op de lokale tv-zender AT5, waarschijnlijk vanwege het plastic bombardement op Amsterdam want zo zagen de straten er uit op dinsdag 1 mei. Het kan aan mij liggen maar ik snap nog steeds helemaal niets van die zwaar vervuilende verpakkingsindustrie. Maar goed auto’s vervuilen ook en het verbruik van moderne auto’s valt mij vaak zwaar tegen. Zo niet de 1:33 van deze Peugeot 208 Berline Active 2Tronic 1.4 e-HDi, een verbruik dat nota bene lager uitkomt dan het door Peugeot opgegeven laagste verbruik. Stevig doorrijdend kwam ik op 1:23 uit ook nog steeds een zeer nette waarde, maar deze waarde is juist wél hoger dan de 1:27,7 die Peugeot opgeeft binnen de bebouwde kom. Als ik met deze Peugeot 208 dus een ritje voor de zaak moet doen, hou ik er tenminste iets aan over in plaats dat ik er geld op toe moet leggen. Ik moest dinsdag namelijk cryo-embryo’s ophalen op het UMC in Utrecht en dat kost pak ‘m beet een litertje of 5 aan diesel oftewel zo’n 7,15 euro. Daar hou ik dus dik (125 km x 0,19 eurocent = 23,75 euro – 7,15 euro =) 16,60 euro aan over. Het ritje naar het UMC is vrijwel alleen provinciale wegen en snelweg, saai maar altijd aardig voor een leuke testrit. Juist op dit soort lange rechte stukken komen soms verrassende dingen naar boven. De stoelen vielen in ieder geval niet door de mand, zowel mijn zwager als ik verbaasden ons over de lekker zittende met stof beklede stoelen. En tijdens die rit ontdekten we ook de cruise control die ik door het kleine stuur (zit precies voor het kleine cc-pookje) compleet over het hoofd had gezien. Deze cruise control werkt doodeenvoudig en zit precies op de juiste plek. Even op “set” drukken en daarna hoef je alleen nog maar op het pause/on-knopje te drukken dan wel -/+ oftewel set/resume om snelheid te minderen of te verhogen. De snelheid verminderen/verhogen gaat met 1 km/u (korte druk op het -/+ knopje) dan wel 5 km/u (lange druk op het -/+ knopje).

Eind vorige eeuw heb ik ruim 5 jaar op het WKZ gewerkt, waarvan de helft op het nieuwe WKZ naast het UMC. Het laatste stuk was altijd het leukst, de fly-over van de A12 naar de A27 en de afrit naar het UMC/WKZ. Tegenwoordig is de fly-over minder leuk en dat komt omdat de verzakking middenin de bocht van de fly-over is verdwenen. Deze verzakking is verdwenen sinds er een extra baan is bijgekomen, jammer want deze verzakking was een goede test voor de vering/demping. De afrit bij het UMC/WKZ is er wel leuker op geworden, die is tegenwoordig namelijk dubbelbaans in plaats van enkelbaans. Het is me zo vaak overkomen dat er iemand stond te kamperen in deze bocht, en daar heb ik nu dus geen last meer van. Daardoor kon ik de langzaam rijdende auto voor mij heel mooi buitenom voorbij, en dat voelde prima aan ondanks dat de Peugeot 208 behoorlijk in de veren werd geduwd. Bij het stoplicht stond er een oud Peugeotje 106 met benzinemotor voor mij. Uiteraard was de 106 sneller weg maar in de eerstvolgende bocht reed ik al naast hem. De Peugeot 208 is geen slome auto maar echt snel is anders. Toen ik aan het zoeken was op het internet kwam ik toevallig de website van Ventura Tuning tegen. Daar stond een chiptuning van deze Peugeot 208 die een behoorlijke winst oplevert: vermogen 68 Pk->92 Pk, koppel 160 Nm->210 Nm en de topsnelheid 165 km/u->173 km/u. [quote Ventura tuning] Om de gerobotiseerde versnellingsbak niet overmatig te belasten, hebben wij ervoor gekozen om het extra koppel via een ‘current limiter’ gedoseerd vrij te geven. Zo komt het extra koppel in kleine partjes beschikbaar. U merkt daar zelf niets van maar de gerobotiseerde versnellingsbak kan zo makkelijker zijn huiswerk doen. Als het fors hogere koppel in één keer vrij gegeven wordt dan verloopt de koppelopbouw namelijk te snel. [/quote Ventura tuning]

Balans, vering/demping en banden
Met 15-inch Michelin Energy Saver’s banden om de velgen van deze Peugeot 208 Berline Active 2Tronic 1.4 e-HDi krijg je nou niet bepaald juichgevoelens. En toen ik vlak na het wegrijden de comfortabele vering/demping voelde had ik helemaal zoiets van gaat dat wel goed komen met deze auto? Al snel voelde ik dat de uitgaande demping uitstekend is, okay comfortabel maar werkelijk perfect afgesteld. Daardoor komen de doorgaans minder presterende eco-banden zoals deze Michelin Energy Saver uitstekend tot hun recht. Samen met de uitstekende balans zorgt dat ervoor dat de grens veel verder ligt dan ik in eerste instantie verwacht had. Dag na dag zocht ik steeds verder de grens op, en tot mijn grote verrassing deed de Peugeot 208 daarbij absoluut niet onder voor de uitstekende Peugeot 207. Met een onderstel dat grotendeels hetzelfde is als dat van de Peugeot 207 verbaast mij dat niets. Wat ik altijd zo vreemd vind is dat je dan overal leest dat de 208 véél beter is dan de 207. Dat is zo’n ongelofelijke nonsens, de 207 is niet slechter dan de 208, de 208 is gewoon véél mooier dan de 207 maar dat is iets heel anders. Waar het om gaat is niet of de Peugeot 208 beter is dan de Peugeot 207, maar of de Peugeot 208 zich kan meten met zijn Duitse, Japanse en Zuid-Koreaanse concurrenten. En gelukkig voor Peugeot is dat het geval want deze Peugeot 208 doet absoluut niet onder voor een Kia Rio, Toyota Yaris of een Volkswagen Polo om maar eens drie belangrijke concurrenten te noemen. Dus als de wegligging net zo goed/beter is dan gaat het als tweede om het uiterlijk en daar scoort de Peugeot 208, zeker met de fraaie 3-deurs versie, dikke punten wat mij betreft.

Hoe mooi de Peugeot 208 in balans is merkte ik in de regen. Ik had gelukkig één dag dat het stortregende en daar ben ik altijd erg blij mee. Een rit in de regen levert zoveel meer informatie op dan een rit op droogwegdek. Het viel mij direct op dat de meeste auto’s veel langzamer reden in de regen dan ik. Alleen al het feit dat ik een hogere snelheid aan kon houden dan de rest, zegt alles over de uitstekende wegligging van de Peugeot 208 op nat asfalt. Op natte straatstenen ging de Peugeot 208 wel glijden, maar dat is logisch want die zijn nou eenmaal een stuk gladder dan asfalt als het nat is. En ook op de rotonderanden ging de Peugeot 208 glijden, maar dat was juist erg leuk vooral omdat het zo gecontroleerd ging. Ik vond het zelfs zo leuk dat ik nog even een extra rondje over het complete rotondecircus ben gereden. Het voelde ongeveer net zo aan als de mooie en leuke Honda CR-Z. Persoonlijk zou ik andere velgen op de Peugeot 208 laten zetten met andere sportievere banden. In de prijslijst zag ik gek genoeg wel 17-inch velgen met 205/45-R17 banden bij de 1.6 liter HDi-versies staan maar niet bij de 1.4 liter HDi-versies. Ik ga er echter vanuit dat die 17-inch velgen gewoon passen op de 1.4 liter e-HDi.

Net weer even anders
Dat de Peugeot 208 geen opgeleukte versie is van zijn voorganger de 207, is niet alleen aan de buitenkant goed te zien maar gelukkig ook aan de binnenkant. Het interieur oogt lekker fris en het kleine stuur ziet er samen met het fraaie touchscreen lekker anders uit. Waar ik me wel over verbaasd heb is dat ik tijdens de gehele testweek geen enkele keer het voorgloeilampje heb zien branden, zelfs niet na een koude nacht! Uiteindelijk ben ik in het instructieboekje maar op zoek gegaan of er wel een voorgloeilampje in de tellerunit zit en dat bleek uiteraard het geval. Ik vermoed dat het voorgloeien reeds begint zodra ik op het ontgrendelknopje heb gedrukt. Gezien de uitstekende kwaliteit van de moderne dieselmotorblokken van Peugeot twijfel ik daar niet aan. Een ander lampje dat ik liever niet had zien branden is het ESP-lampje. Dat ging namelijk altijd branden als ik sportief door de bochten reed, klopt want boven de 50 km/u zet het uitgeschakelde ESP zichzelf namelijk weer automatisch aan. Jammer maar wel begrijpelijk vanuit veiligheidsoogpunt bezien. Iets wat niets met veiligheid te maken heeft maar toch ook lekker anders en handig/onhandig (net wat je het wilt noemen) is, dat is het start-stopsysteem op twee verschillende manieren te gebruiken is. In de D-stand moet je de rem ingetrapt houden om te voorkomen dat de motor aanslaat en daar hou ik niet zo van, onhandig. Handig kan ook, gewoon de versnellingspook in de N-stand zetten en zodra het stoplicht op groen springt tik je de versnellingspook in de D-stand, de motor springt aan, gas geven en wegwezen. Het handige van een 2Tronic-versnellingsbak is namelijk dat je de versnellingspook zo van de D-stand in de N-stand kan tikken. Een beveiliging zoals bij een gewone automaat, waarbij je de rem in moet trappen om ‘m van de N-stand in de D-stand te zetten, is niet nodig want deze 2Tronic-automaat kruipt namelijk niet.

Wat niet anders is dat is de bagageruimte, die overigens prima is voor een hatchback van dit formaat. De standaard hatchback kofferset past er namelijk volledig in. De zitruimte achterin is voldoende alleen de middelste passagier zit wat krapper. De 5-deurs versie is op schouderhoogte iets breder dan de 3-deurs versie, dus de zit voor de middelste passagier zal in die auto dan ook ruimer zijn. Ik had het al kort gehad over het fraaie touchscreen dat ik één van de fijnere touchscreens vind die ik heb mogen aanraken. Alles wijst zich vanzelf en wat ik erg fijn vind is de alfabetische (vaak staat alles zeer irritant door elkaar) lijst van MP3-songs, die je razendsnel met je vinger van boven naar beneden kunt slepen. De audio klinkt trouwens niet eens zo verkeerd als je de aanschafprijs van deze Peugeot 208 in ogenschouw neemt. Na een week rijden is mijn conclusie over deze Peugeot 208 bovengemiddeld positief. Het meest positief ben ik over de zeer goed afgestelde comfortabele vering/demping, het mooie neutrale stuurgedrag en de uitstekende wegligging en het fraaie uiterlijk van met name de 3-deurs versie. Toen ik aan dit testverslag begon maakte ik een grappige typfout (officieel is het trouwens typefout maar typfout ligt meer voor de hand schrijft Onzetaal.nl) door in plaats van een “o” een “i” te typen oftewel Peugeit vandaar die foto met die geiten. Geiten zijn slimme beestjes en kunnen zelfs in barre omstandigheden overleven, in dat opzicht kun je mijn typfout dan ook als een compliment beschouwen.

Specificaties

Jaargang

2012

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

16,2 seconden

Topsnelheid

165km/u

Vermogen

50(68)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

160/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.398 liter

Kleppen per cilinder

2

Turbo

Turbo

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

3,6 liter/100 km

Snelweg

3,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

3,4 liter/100 km

C02 uitstoot

87 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.962 mm

Breedte

2.004 mm

Hoogte

1.460 mm

Wielbasis

2.538 mm

Spoorbreedte voor

1.475 mm

Spoorbreedte achter

1.471 mm

Massa leeg

1.020 kg

Max. toelaatbare massa

1.580 kg

Laadvermogen

560 kg

Aanhanger geremd

725 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

285 liter

Bandenmaat

185/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand