Peugeot 5008 Blue Lease Allure Puretech 130 S&S EAT8 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.


Nog steeds lekker eigenzinnig

Samenvatting
Ik zou dolgraag wel eens een aantal anonieme autotesten willen doen met alle autojournalisten in Nederland. Ze zouden dan geblinddoekt in meerdere auto’s moeten stappen waarvan een aantal dingen in het interieur zo aangepast zijn dat je ook daar niet aan kan zien in welke auto je gaat rijden. Vervolgens mogen ze dan rijden op een vast testtraject met een snel stuk, bochtig stuk, snelheidsbrekers afijn alles wat je in het dagelijk verkeer ook tegenkomt. En daarna kijken we dan wat ze hebben geschreven in de testverslagen van die anonieme auto’s. Mooier kan toch niet of wel dan? Ik ben namelijk erg benieuwd naar het verschil tussen de anonieme test en hun eerder geschreven testverslag van diezelfde auto. Ik ben nu ruim twintig jaar auto’s/motoren aan het testen en vooral toen ik net begon viel ik steil achterover van verbazing over de leugens in testverslagen van de gevestigde motorbladen. Een motor die ik goed vond brandden zij (= Motor en Moto ’73) af en een motor die ik waardeloos vond hemelden zij juist op. Ik moest ook vaak op gesprek komen bij motor-importeurs om wat ik of mijn vaste stuntrijder geschreven had. Tja en die stuntrijder kon beter rijden (280 km/u op zijn achterwiel, dwars driftend door een bocht, etc.) dan welke motorjournalist dan ook en mijn actiefoto’s en filmpjes spraken voor zich. Mooie tijd was dat daar kan ik zelfs nu nog van genieten. Uiteindelijk is dat motorblad door een corrupte belastinginspecteur om zeep geholpen en toen ben ik maar auto’s gaan testen want een goede ICT-vriend van mij was eigenaar van de URL Autotesten-punt-nl. Voor mij is testen pure fun omdat er zoveel bij komt kijken te weten: audio, bagageruimte, banden, bekleding, koppeling, remmen, schakelen, stuurgevoel, vering/demping, versnellingsbak, tuning, zit en ik ben vast nog wel iets vergeten. En als motorrijder heb ik een groot voordeel dat ik daardoor meer van met name banden, remmen en vering/demping afweet en dat zijn wat mij betreft de belangrijkste onderdelen naast het motorblok. Deze Peugeot komt er op alle onderdelen goed vanaf, dus ja laat ik voor de verandering eens lekker kort zijn over een testauto. Het is een auto waar je na het instappen meteen in thuisvoelt dankzij de AGR-stoelen en het heerlijke kleine stuur. De uitstekende balans en wegligging doen de rest en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zwaar genoten heb deze testweek. Het is misschin niet de mooiste SUV maar zeker wel één van de meest functionele en fijn rijdende SUV’s.

Plus: Acceleratie in rijmodus Sport – Bagagerumte – Balans – Verbruik – Vering/demping – Wegligging – Zit

Min: ESP/TRC kan niet uitgezet worden

Testverslag
Tussen alle SUV’s vallen de hoekige Peugeot 3008 en 5008 echt op en misschien was dat ook wel de bedoeling van Peugeot of was het toeval dat de designer met dit hoekige ontwerp op de proppen kwam? Het gekke is echter dat als je naar de foto’s kijkt je zoiets hebt van zo hoekig zijn ze nou ook weer niet. Gezichtsbedrog? Feit is in ieder geval wel dat ze hét gewoon helemaal lekker anders doen dan de rest. Want naast het hoekige gezichtsbedrog-ontwerp heeft deze Peugeot 5008 Blue Lease Allure PureTech 130 EAT8 een extreem klein stuur (helemaal vergeleken met een oude Amerikaanse slee) en een nogal vreemde cockpit die op geen enkele andere auto uit dit segment lijkt. Genoeg ingrediënten voor een auto die lekker eigenzinnig anders is. De rit van Amsterdam naar huis ging lekker snel want door de coronacrisis is het nog steeds lekker rustig op de snelweg. Ik besloot niet over Rijsenhout te rijden want ik moest de Suzuki Across nog terugbrengen naar Vianen en op mijn Honda MSX125 met slechts 10 Pk vol tegen de stormachtige wind in over de A12 terug naar huis rijden. Ik kwam niet boven de 60 km/u uit dus ik ben maar op de vluchtstrook gaan rijden en bij De Meern de snelweg af gegaan. Binnendoor was redelijk goed te doen en na mijn motor bij Ab Motoren afgeleverd te hebben ben ik op een leenmotor naar huis gereden. Omdat ik de hele middag nog voor mezelf had besloot ik een zuinigheidsrit te maken dan had ik die alvast maar gehad. Ik was wel benieuwd waar ik op uit zou gaan komen want de enige Peugeot 5008 die ik heb getest is vier jaar geleden en dat ging om een Blue Lease GT-Line 1.6 BlueHDi 120. Na het aftanken voor de grote Appie in Katwijk aan Zee kon ik aan mijn zuinigheidsrit beginnen. Het was wel even wennen dat ik amper af kon remmen op de motor maar goed voor een geslaagde zuinigheidsrit is dat handig maar niet persé nodig. Ik merkte dat ik echt nog moest wennen aan de Peugeot omdat alles precies net op een andere plek zit dan bij de Suzuki Across. De Adaptive Cruise Control* zit linksonder verstopt achter het stuur en de verstelling van de bestuurdersstoel gaat handmatig in plaats van elektrisch.

Het was druk op de rotonde naast het onbemande pompstation dus ik moest even wachten tot ik de N206 op kon rijden. Terwijl je stilstaat kun je mer SET-knop de auto vastzetten net als met AutoHold. Eenmaal op de N206 zette ik het ACC vast op 80 km/u en reed met een iets minder stormachtige wind dan vanochtend richting Noord-Holland. Jawel mijn zuinigheidsrit begint altijd in Zuid-Holland maar gaat grotendeels (= 56,5 procent) door Noord-Holland. De haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk ging fantastisch strak wat dat betreft is de Peugeot 5008 een zeer strak sturende SUV die amper overhelt. Ik besloot daarop het ACC aan te laten staan op de bomenweg maar ook in de lastige krappe S-bocht van Aerdenhout naar Bentveld. Het lukte me zonder problemen om niet in te grijpen maar het was in de S-bocht wel op het randje. Doet ie goed! Wat de Peugeot 5008 ook erg lekker doet is over verkeersdrempels en snelheidsbrekers heen rijden. De vering/demping doet werkelijk uitstekend zijn werk. Eenmaal in Zandvoort was het redelijk druk, ik denk dat veel mensen naar de storm op zee wilden gaan kijken vanaf de boulevard. En ook al was de storm in kracht afgenomen de golven waren nog steeds erg hoog met over kitesurfers op zee. De duinenweg was juist weer rustig dus na een rondje op de rotonde bij Overveen kon ik weer terug naar Katwijk aan Zee. Ik zorgde er steeds voor om de motor zo min mogelijk toeren te laten draaien en bij 60 km/u moest ik daarom de M-stand aanzetten. Met 60 km/u kon ik in de M-stand in plaats van D5 in M6 rijden en dat scheelde toch ruim 300 toeren. Bij de andere snelheden (= 30/50/80 km/u) maakte het niets uit en was de D-versnelling dezelfde als de M-versnelling. Weer in Katwijk aan Zee aangekomen leverde het aftanken een mooi verbruik op dat bijna 4 kilometer per liter E10 hoger ligt dan opgegeven. Laagst opgegeven verbruik: 1:17,86 tegen 1:21,5 voor het verbruik van de zuinigheidsrit.
*De minimum snelheid van de Adaptive Cruise Control is 30 km/u de afstand tot de voorligger kun je instellen op Dichtb/Normal/Ver en het plussen en minnen gaat met +/- 1 km/u of +/- 5 km/u

Minder wind
Vrijdag ben ik weer heerlijk door het Wassenaarse Bos naar mijn werk gereden. Gelukkig stond er die dag minder wind want die storm was ik intussen wel spuugzat. Wat ik wel jammer vind is dat ik er elke ochtend weer de rijmodus in Eco moest zetten. Ik zou het zelf wel fijn vinden als de rijmodus op de eerder ingestelde rijmodus blijft staan. Richting Wassenaar rijdend liggen twee mooie verkeersdrempels naast de American School. Dat zijn van die mooie niet al te hoge verkeersdrempels waar je met een lekker vaartje overheen kan rijden. De eerste verkeersdrempel reed ik met 60 km/u overheen en dat voelde perfect aan. Het inveren-uitveren + uitdempen doet deze Peugeot 5008 uitstekend en dan merk je meteen dat dit toch een auto is uit het hogere/duurdere SUV-segment. Bij de stoplichten neem ik de haakse krappe rechterbocht altijd net even anders dan de meeste automobilisten doen. Ik stuur even heel lichtjes naar links en dan strak en hard naar rechts. Het onderstel voelt werkelijk heel stabiel en strak aan, dat belooft nog wat op hogere snelheid bij de op- en afritten naar de A4/N11 zaterdag. Door het dorp heen rijdend zet ik altijd de Cruise Control erop in dit geval een Adaptive Cruise Control. Veel mensen vinden dat meer iets voor de snelweg maar ik vind het juiste heerlijk om het ook binnendoor en in steden en dorpen aan te zetten. Ik bedoel hoe moeilijk kan het zijn, je tikt even heel kort de rem aan en het staat weer uit. Richting het Centrum van Wassenaar rijdend ligt een mooie wat ik een vervelende verkeersdrempel noem, de steile aan- en afloop zijn voor de Peugeot 5008 echter een eitje net als de rotonde meteen daarna. Door de uitstekende grip van de Michelin Primacy 4 banden kun je ondanks de grootte van de auto heel mooi kort en strak over de rotonde heen rijden alsof je in een klein achtbaan autotootje zit. Veel mensen kijken altijd raar op als ik zeg dat de grip van de banden nog weer beter is dan die al is dankzij de uitstekende vering/demping. Het klinkt voor een leek misschien ook raar maar geloof me het maakt écht heel veel verschil vergeleken met slechtere = goedkopere vering/demping. Ik geef dan altijd het voorbeeld van mijn Yamaha Tracer 700 waarvan ik de voetsteunen maar niet over het asfalt kon laten schrapen. na het monteren van een dure Hyperpro achterschokbreker en voorvorkveren schraapte ik meteen mijn voetsteunen over het asfalt. Zo groot is dat verschil dus!

De scheve verkeersdrempel ging ook lekker net als de hoge snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos. Hoe harder ik er overheen reed hoe beter het aanvoeld en dat is typerend voor een goede SUV. Dat geeft ook meteen aan dat de vering/demping goed toegerust is voor het rijden op slechter wegdek en in het terrein. Nou we het daar toch over hebben deze Peugeot heeft in het rijtje van rijmodi voor het eerst ook “Zand” erbij staan en “Stand” maar wat dat nou betekent geen idee. Standaard misschien? In de drie afstanden tot de voorligger van het ACC staat bijvoorbeeld ook Dichtb dus ik ga er maar vanuit dat Stand de afkorting is van Standaard. Weer op de N44 ging het ACC er weer op en dan is het even kort 50 km/u en op de N440 weer 70 km/u. In de Hubertustunnel zag ik dat op het dalende deel het ACC de snelheid niet strak op 70 km/u weet te houden en op het stijgende deel ook niet. Maar het scheelt niet veel en ik maak wel slechter mee dan dit. Na de Hubertustunnel is het 50 km/u tot aan mijn werk dus lekker relaxt. Dat is als ik vroeg ben want een half uur later is het al een drama voor de rotondes en het lijkt wel of alle gekken dan ook ineens uit alle hoeken en gaten tevoorschijn komen. Ik rij dan ook bijna altijd kruip-sluip-binnendoor waar ik zelden een auto tegenkom. Bovendien ligt de kruip-sluip-route bezaaid met verschillende hoogtes snelheidsbrekers en verkeersdrempels en in een SUV is dat veel leuker dan glad asfalt. Al stuiterend over de snelheidsbrekers en verkeersdrempels realiseerde ik mij ineens dat ik vergeten was mijn USB-stick met MP3-tjes vergeten was mee te nemen. Die zat waarschijnlijk nog in mijn leren motorjack. Maar ach de radio is ook wel oké en met de ruime keuze uit de door mij al eerder ingestelde voorkeurzenders. De audio is dan wel geen Focal zoals in de Blue Lease GT maar desondanks van prima kwaliteit. Terug van werk naar huis rijdend zag ik dat het windstil was en ik was wat aan de vroege kant dus ik ben meteen door gereden naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Deze 5008 is een 7-zitter en de achterbank kan verschoven worden dus ik moest drie configuraties fotograferen.

Samsonite kofferset
5-zitsconfiguratie – Achterbank naar voren geschoven
Met hoedenplank: 2×117-liter + 70-liter + 50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×117-liter + 70-liter + 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

5-zitsconfiguratie – Achterbank naar achteren geschoven
Met hoedenplank: 2×117-liter + 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 2×117-liter + 2×70-liter + 4×33-liter

7-zitsconfiguratie
3×33-liter

De van-alles-dag
Eigenlijk had ik me voorgenomen weinig te doen op zaterdag maar dat liep dus anders. Ik heb uiteindelijk een snelwegzuinigheidsrit gemaakt, ik ben naar boer Ivo gereden en naar mijn nichtje in Alphen a/d Rijn om mijn bestelde peg dolls op te halen en in de middag heb ik nog mooie sfeerfoto’s gemaakt. Die sfeerfoto’s zijn dankzij het op dat moment net even betere weer mooier geworden dan ik gehoopt had. Eerst maar even de snelwegzuinigheidsrit want die heb ik als eerste gemaakt. Er stond nog steeds behoorlijk veel wind dus dat was wel een nadeel. Maar goed als ik zelfs met veel wind tot een acceptabele verbruikswaarde kom dan zegt dat ook wel iets. Ik heb afgetankt bij de Total om de hoek, heb na het starten meteen de rijmodus in Eco gezet en ben bij Holiday Inn de A44 opgereden. Daar ging het ACC vast op 100 km/u en de afstand tot de voorligger op Dichtbij. Het werd steeds drukker en ik was dan ook blij dat ik bij de A4 aanbeland was met zijn vijf rijstroken. Ik ging meteen rechts rijden want ik moest er toch bij Hoofddorp af. Op de slinger-afrit hield ik de snelheid hoog en ik dacht eerst even heel kort dat de snelheid te hoog lag maar in de sterke afknijpbocht naar links gaf het onderstel geen krimp. Ik kan mij een andere SUV herinneren die zo’n hoge bochtensnelheid niet trok en hier uit dreigde te breken maar gelukkig kon ik dat corrigeren. Dit is toch wel heel erg goed hoor, zo gruwelijk strak zo mooi da’s gewoon genieten! Bij de stoplichten gooide ik het stuur hard om naar links maar waar van andere SUV’s de banden zwaar in de piepmodus gingen hoorde ik nu slechts wat lichte piepjes. Ik vloog over de A4 heen en reed er aan de andere kant weer op. Dit keer had ik vol wind tegen en met zo’n groot oppervlak is dat nooit gunstig. Ook nu weer kon ik goed doorrijden maar ik besloot dit maal bij een tripmeterstand van 50 km te tanken. Nog 10 km wind tegen zou alleen nog maar ingunstiger uitpakken. Ik heb dit keer afgetankt bij de Tinq direct naast de A44 ter hoogte van treinstation Sassenheim. Ik kwam uit op 1:16,6 wat gezien de stormachtige wind niet eens zo verkeerd is want het laagste verbruik op de buitenweg is 1:17,86. Maar ja ik kan het zondag nog een keer proberen want ik moet mijn broer en zijn vriendin ophalen in Amsterdam voor mijn moeders 87-ste verjaardag. Dat is bij elkaar toch twee maal twee = vier maal rond de 50 km dus hopelijk is dat verbruik wat lager, ik denk het eerlijk gezegd wel maar we gaan het zien.

Na een happie eten ben ik naar boer Ivo gereden en ik heb me bescheurd van het lachen om zijn verhalen. Mooie kerel maar het bericht dat hij voor mij had was minder want ik moest nog even geduld hebben met de aankoop van een woonboot. Daarna ben ik naar mijn nichtje in Alphen a/d Rijn gereden om de Peg Dolls op te halen. De rit er naartoe liep zoals altijd via de A4/N11 dus ik kon even lekker door de mooie op- en afritbochten heen rijden. De opritbocht naar de A4/N11 voelde goed aan, in die bocht zitten wat lichte verzakkingen en je voelt het onderstel zich dan zetten na elke verzakking. Hoe hoger de bochtensnelheid hoe groter het stapje opzij in de bocht. Het stapje opzij wordt verder beïnvloedt door de grip van de banden en die hangt weer af van de kwaliteit van de vering/demping. Eigenlijk zou elke automobilist ook motor moeten rijden want juist op een motor voel je nog beter wat de samenhang van deze onderdelen doet. Alhoewel ik wel moet zeggen dat een stapje opzijn op de motor wel een stuk enger is dan in de auto. Het leukste op het lange rechte stuk vind ik altijd als er een snelle Audi, BMW of Mercedes mij voorbij komt zetten. Ik zorg dan dat ie niet te ver bij mij wegrijdt waardoor ik ‘m in de snelle S-bocht (hopelijk) weer in kan halen. 99 van de 100 keer slaagt mijn plannetje perfect en ook dit keer weer. Ik ging serieus hard door het tweede deel van de S-bocht en was even bang dat de bochtensnelheid te hoog lag. Maar gelukkig was dat niet zo en kon ik perfect op de grens rijdend door de bocht heen rijden. De BMW X5 die rechts naast mij reed, en net nog ver voor mij uit reed, stond wel raar te kijken dat ik ‘m zo hard voorbij vloog. Voor het stoplicht bleef hij maar naar de Peugeot 5008 kijken en had ik uiteraard een binnenpretje. Daarna was het rechtuit richting het aquaduct waar ik er direct na het aquaduct af moest. Dat is een mooie 180-gradenbocht maar wel een hele scherpe want de radius is nogal klein. Eén keer maakte ik hier de fout door met een te hoge snelheid de bocht in te duiken. Die fout heb ik daarna nooit meer gemaakt dus ook nu niet. Door de lage bochtensnelheid is het geen favoriete bocht van mij maar ik vind ‘m technisch wel leuk. Na een lange serie bochten door de woonwijk arriveerde ik bij mijn nichtje en heb de Peg Dolls in ontvangst genomen.

Slagregens, hagel en bliksem
Op de terugweg ben ik binnendoor via Koudekerk a/d Rijn naar Zoeterwoude-Rijndijk gereden want ik wilde nog even bij Ab Motoren langsrijden. Nadat ik weer ingestapt was vielen de eerste grote druppels en niet veel later plensde het al. Weer op de N11 zag ik vlak voor de A4 hevige slagregens zoals ik ze maar zelden zie. Daarna zag ik een paar felle lichtflitsen en begon het heel erg hard te hagelen. Ik zou bijna zeggen slaghagel (=hagelslag) dus dat was wel leuk. Ik zag dat door de hoge temperatuur de hagel snel smolt dus dan valt het met die gladheid vast wel mee ging ik vanuit. Bij het stoplicht voor de oprit naar de A4 stond er links een dikke BMW 6-serie naast mij. Er volgt daarna een haakse linkerbocht (met heel veel uitloop naar rechts dus ik had alle ruimte) dus ik gaf plankgas in de rijmodus Sport waarna ik prachtig door de haakse linkerbocht heen vloog en vervolgens ook lekker strak door de lange flauwe rechterbocht heen de BMW 6-serie ruimschoots achter mij latend. De wegligging van deze Peugeot 5008 is werkelijk subliem, het onderstel gaf echt geen krimp en bleef perfect op de ideale lijn. Daarna bleef ik doortrekken richting het viaduct over de A4 om er lekker hard sleurend vanaf te gaan bij de rotonde richting de Europaweg. Door lekker strak de rotonde op en af te rijden bleef ik de auto’s rechts van mij voor (ik heb overigens wel voorrang) en kon ik meteen weer doortrekken, heerlijk ik kan niet anders zeggen!

Handige dingetjes op deze Peugeot 5008
Hill Assist Descent Control (HADC) – Een nieuwe functie voor het afdalen van een steile helling, die het de bestuurder vergemakkelijkt de koers van de auto perfect onder controle te houden. Een innovatief systeem: het zorgt er namelijk voor dat de snelheid van de auto tijdens de afdaling bijzonder laag blijft (3 km/u), zodat ook in moeilijke omstandigheden de controle over de auto is verzekerd. Een veilig gevoel! Deze functie kan bij snelheden tot 70 km/u worden ingeschakeld via een specifieke drukknop op de middenconsole. Als de snelheid daalt tot onder de 30 km/u, wordt het systeem actief. Op een niet al te steile helling of in een gemakkelijke afdaling kan de bestuurder het gas- en rempedaal loslaten. Als de 1ste of 2de versnelling is ingeschakeld, wordt de snelheid geregeld. Op een steile helling en/of in een moeilijke afdaling kan de HADC worden geactiveerd door de versnellingsbak in de neutraalstand te zetten. Er wordt dan, om de veiligheid te verbeteren, een lagere snelheid aangehouden bij de afdaling.
De HADC past zich aan het hellingspercentage aan:
– Bij hellingen tussen 5 en 8 procent zorgt de functie ervoor dat de snelheid ongeveer 17 km/u bedraagt
– Bij hellingen van meer dan 8 procent zorgt de functie ervoor dat de snelheid tussen 3 en 17 km/u ligt
Nachtzicht – Dankzij een ingebouwde infraroodcamera aan de voorzijde van de auto, kunt u met de optie ‘Night vision’ zien in het donker. Met name de aanwezigheid van dieren of mensen in het donker zijn zichtbaar in het head-up instrumentenpaneel. Dankzij de nieuwste generatie veiligheidsvoorzieningen en rijhulpsystemen heeft u de voordelen van de nieuwste technologie.

Leiden <–> A’dam maal 2
Zondag 14 maart had ik beloofd mijn broer en zijn vriendin op te halen aan de Weesperzijde in Amsterdam mijn moeder werd die dag namelijk 87. Ze komen normaal gesproken met de trein maar van die twee ritjes op en neer naar Amsterdam van bijna 200 km kon ik een mooie lange snelwegzuinigheidsrit maken en dus heb ik ze opgehaald en weer thuis gebracht. Na de tank vol gegooid te hebben bij de Total om de hoek kon de snelwegzuinigheidsrit beginnen. Het was vroeg in de middag dus ik ging er vanuit dat het niet al te druk zou zijn op de snelweg. Het eerste dat mij opviel is het aantal auto’s en busjes dat 90-95 km/u reed en soms zelfs nog langzamer. Komt dat door de corona (geen cent te makken dus rij ik maar langzamer?) of is er een andere reden, het viel echt op dat het veel meer zijn dan vroeger. Het leek wel een soort schaapskudde die blind achter elkaar aan reed (= ook typisch corona). Ik vond het wel grappig en dacht kom ik sluit me aan dan kan ik eens kijken wat het verbruik is als ik 95 km/u rijd. Toevallig las ik een dag later in de krant dat de Nederlander ook echt langzamer is gaan rijden en dan vooral rond Schiphol en dat ligt precies op mijn route voor de snelwegzuinigheidsrit. Ik heb voor vertrek nog even het gewicht opgezocht en dat bleek 1.405 kilogram te zijn en dat viel mij mee. Het laagste verbruik op de snelweg dat wordt opgegeven is maar liefst 1:13,88 en dat vind ik behoorlijk hoog dus dat moet ruimschoots beter kunnen lijkt mij. Het rijden ging lekker ik hoefde zelden af te remmen en in te halen dus ik kon heel mooi een constante snelheid aanhouden. Vanaf de snelweg naar de Weesperzijde is slechts 4 kilometer (maal 4 = 16 kilometer) dus dat is niet veel ten opzichte van de totale snelwegafstand van 192 kilometer. De heenrit verliep vlekkeloos en de terugrit idem dito. Na een zeer gezellige verjaardag heb ik ze na het avondeten weer thuis gebracht en mijn moeder is mee gegaan want anders zat ze toch maar alleen thuis. De eerste keer heen heb ik alleen in de auto gezeten, terug met drie personen, daarna heen met vier personen en terug met twee personen. Dat is gemiddeld 2,5 personen per rit en dat zijn bij elkaar opgeteld 175 kg want wij wegen allemaal een normaal aantal kg voor onze lengte. Na terugkomst in Leiden heb ik eerst mijn moeder afgezet en ben daarna gaan tanken. Ik kwam uit op exact 1:19 en dat is ruim beter dan ik gehoopt had.

Maandag t/m woensdag
Ik had niet verwacht dat ik van donderdag t/m zondag alle testen al had afgerond en alle foto’s al zou hebben gemaakt. Ondanks de storm en het slechte weer was het me gelukt om de koffersetfoto’s, de sfeerfoto’s en de actiefoto’s te maken. En verder ook nog de gewone zuinigheidsrit en de snelwegzuinigheidsrit. Wat restte was dus nog gewoon even genieten van het rijden en wat testjes onderweg zoals een noodstop, de snelheidsbrekers en de verkeersdrempels en wat mooie bochten. Juist die alledaagse routes zoals naar mijn werk zijn uitstekende testtrajecten omdat je niet alleen auto’s met elkaar kunt vergelijken maar ook precies weet wat een auto uit een bepaald segment doet op welk testobject of welk deel van de route. Vrijdag had ik al het nodige getest op mijn route naar werk dus ik wist al het nodige. Wat wel leuk is dat ik verschillende route naar mijn werk kan rijden iets van drie verschillende routes op het eerste deel en ook drie verschillende routes op het derde deel. Het is maar net waar het ’t drukste is welke route ik op het eerste en derde deel neem. Het tweede = middelste deel is altijd hetzelfde zolang ik daar al werk. Waar deze Peugeo 5008 erg goed in is zijn de volgende dingen:
1. De Peugeot 5008 laat zich werkelijk subliem strak en snel over een rotonde heen sturen. Het leukste is het als je een rotonde driekwart moet nemen dat doet de Peugeot 5008 zo mooi en als de rotonderand glad is dan is het nog weer net even leuker. De auto glijdt dan iets weg maar is met groot gemak onder controle te houden omdat de balans zo ontzettend goed is.
2. De Peugeot 5008 is een fantastisch goede springer en dan bedoel ik uiteraard om mee over snelheidsbrekers en verkeersdrempels heen te springen. De veren zijn voor niet te zacht want dat is een drama bij het oprijden en de landing. De uitgaande demping is ook goed gekozen want heb te weinig dan ga je nadeinen en heb je teveel dan slaat de boel compleet dood na een landing. Goed gedaan dus van de vering/demping-ingenieurs.
3. Het zit comfort in de Peugeot 5008 is subliem maar dat komt omdat Opel onderdeel is van de PSA Groupe. Opel is al in 2003 begonnen aan het nog steeds voortgaande project ‘Aktion Gesunder Rücken’. Ze waren daarmee de allereerste autofabrikant die rugvriendelijke autostoelen is gaan produceren voor hun auto’s. En dat die AGR-gecertificeerde stoelen lekker zitten kan ik beamen. De stoelen in de huidige Peugeot’s zijn dus ook van die hoge kwaliteit en deze Peugeot 5008 zit dan ook prinsheerlijk voor zowel de bestuurder als de passagiers achterin. Ik kreeg nog een compliment over de zit achterin van mijn moeder en de vriendin van mijn broer.
4. Het stuur in de Peugeot is ook zo’n mooi voorbeeld van eigenzinnigheid. Toen ik voor de eerste keer in een Peugeot met zo’n klein stuur ging zitten was mijn gedachte dat kan toch nooit goed en lekker sturen. Jawel dus een klein stuur stuurt niet alleen veel lekkerder het ziet er ook mooier uit vind ik.

Een SBP-tje doen
Dinsdagavond regende het en ja als je mij blij wilt maken dan mag het met bakken uit de lucht komen. Er is niets leukers dan een rondje SBP in de regen nou ja in een auto waarvan het ESP/TRC volledig uitgezet kunnen worden dan… En dat kan bij deze Peugeot 5008 helaas niet en verder is een handgeschakelde versie altijd net even leuker al kun je deze automaat wel op manueel schakelen zetten. Maar de stuurflippers draaien dan weer niet mee met het stuur en zo is er altijd wel wat om over te zeuren. Het regende toen ik vertrok dus ik had er zin in, N206 op… nee toch maar niet, ik ben via de Achterweg gereden met zijn mooie S-bocht aan het einde Uiteraard heb ik ruim voor de S-bocht de rijmodus Sport ingeschakeld. De S-bocht ging precies zoals ik wilde, lekker in de veren hangend en licht glijdend. De kunst in auto zoals deze Peugeot 5008, waarbij het ESP/TRC bij 50 km/u weer automatisch geactiveerd wordt, is om net tegen die grens aan te rijden zodat het ESP nog net niet ingrijpt. In de eerste haakse bocht had ik het ESP/TRC uitgezet want in die bocht kom ik niet boven de 50 km/u uit en spinnen de voorwielen dus door in de bocht. In de lange flauwe bocht sprong het ESP/TRC weer aan maar door heel laat en hard het stuur om te gooien de vrachtwagenparkeerplaats op had ik toch nog lol. De Peugeot 5008 gleed hard en lang naar rechts weg en ik voelde het ESP duidelijk hard ingrijpen. Dat was dus net even te hard ingezet de volgende bochten ga ik net wat meer tegen de grens aanrijden in plaats van erop en erover. De links-rechtscombinatie ging perfect precies op de grens rijdend en glijdend zonder ingrijpen dus. In de verte zag ik een auto aankomen vanuit Katwijk aan Zee en die heeft dan wel geen voorrang maar ik wil wel een beetje de ruimte hebben in de rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Ik gaf dus stevig gas en vloog over de lage verkeersdrempel heen en hield daarna het gas erop. Ik deed het iets rustiger aan in vergelijking met de vrachtwagenparkeerplaats. Dat was al een stuk leuker maar nog steeds niet wat ik wilde.

De hoge verkeersdrempelwas een eitje voor de Peugeot 5008 en de allerhoogste verkeersdrempel waar ik met de hoogst mogelijke snelheid overheen sprong ook. De landing was hard maar het onderstel vertoonde geen enkele vorm van zwabberen. Met terreinbanden kom je volgens mij off road rijdend dan ook een heel eind ondanks dat deze auto alleen voorwielaandrijving heeft. Er zit namelijk een rijmodus “Zand” op en dat zorgt voor een aangepaste gasreactie. De blinde bocht ging werkelijk joekelhard maar gek genoeg ook heel erg strak met slechts een lichte piep van de banden. De volgende rotonde, haakse rechter- en linkerbocht waren leuk maar niet bijzonder. En zo reed ik door de lange flauwe linkerbocht naar de noordelijke oprit van de N206. Daar lag de snelheid bij het oprijden van de N206 zo hoog dat ik naar links glijdend de N206 op vloog. Nu nog even de opritbocht bij ’t Heen en dan hebben we alles weer gehad. Ik nam de afrit zoals altijd vlak langs de vangrail lekker strak maar je moet dan wel oppassen in het tweede deel dat je snelheid precies goed is. Een te hoge snelheid en je bent gezien en dat heb ik hier meer dan eens fout zien gaan want dan hing er weer een VW Golfje in de vangrail. Aan het einde draaide ik om en reed heel rustig richting de opritbocht. Daarna ging het gas er vol op en vloog ik heel mooi snoeihard langs de grasrand door de opritbocht heen. Ondanks dat het ESP/TRC niet permanent uitgeschakeld kan worden voelde het toch wel spannend aan. Maar dat komt omdat ik precies op de grens reed want zodra ik er maar iets overheen ga dan grijpt het ESP hard in en is de lol er direct vanaf. Daarna ben ik nog even heerlijk door de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gevlogen. Ik had verwacht dat de Peugeot 5008 het daar moeilijk zou krijgen door het gewicht (met mij en alle vloeistoffen erin toch ruim boven de 1.500 kg) in combinatie met de hoge g-krachten. Maar nee het bleek een eitje voor de Peugeot 5008 te zijn, de uitstekende vering/demping + 18-inch Michelin Primacy 4 S1 banden zorgen voor een sublieme grip.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

10,2 seconden

Topsnelheid

188km/u

Vermogen

96(130)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

230/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.199 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

8,2 liter/100 km

Snelweg

5,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,7 liter/100 km

C02 uitstoot

151 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.641 mm

Breedte

2.098 mm

Hoogte

1.646 mm

Wielbasis

2.840 mm

Spoorbreedte voor

1.593 mm

Spoorbreedte achter

1.601 mm

Massa leeg

1.405 kg

Max. toelaatbare massa

2.160 kg

Laadvermogen

755 kg

Aanhanger geremd

1.100 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

702 liter

Bandenmaat

225/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand