Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi 180 EAT6 2015 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland NV



Amsterdam Blue(s)
De titel zegt alles over de vrijdag dat ik de Peugeot 508 GT 2.0 BlueHDi 180 AT6 op moest halen naast de Amsterdam Arena terwijl er net een grote stroomstoring gaande was in Noord-Holland. Pas toen ik van mijn motor afgestapt was en de twee oproepen van de PR Manager van Peugeot zag (en thuis gekomen ook nog een mail dat het uitleveren van auto’s niet mogelijk was) wist ik dat er iets niet klopte. Oké ik had al een soort van hint gekregen in de vorm van niet werkende stoplichten nadat ik de snelweg had verlaten. Maar ik ben gelukkig een autojournalist die privé ook motor rijd dus ik had totaal geen last van die stroomstoring en ik zal uitleggen waarom dat zo is. Omdat het niet meer mogelijk is om je auto een week in de ondergrondse parkeergarage onder de Deutsche Bank te parkeren moeten autojournalisten met de trein komen (of zich even door een collega af laten zetten). En die treinen stonden dus allemaal stil vanwege die stroomstoring. Maar een motor parkeren in de ondergrondse parkeergarage is gratis, ik kan zo langs de slagbomen rijden en overal in een hoekje of op speciale motor(scooter)-parkeerplaatsen mijn motor neerzetten. Ik had dus totaal geen last van Blues die dag en ik denk dat ik die dag waarschijnlijk één van de zeer weinigen was in Noord-Holland. Dan is het zo bezien wel weer grappig dat ik in een auto stapte met Blue in de typenaam. Wat een raar begin van een test maar ach ik ben eigenlijk niet anders gewend dus uh…

De Peugeot 508 GT werd zoals altijd bij Peugeot netjes voor de deur van de Deutsche Bank (Peugeot Nederland huurt daar kantoorruimte) gereden. Het blijft toch altijd weer erg leuk om in mijn leren overal in een sjieke auto te stappen voor de deur van de Deutsche Bank. Ik zie al die sjieke bankmedewerkers ook altijd enigszins meewarig naar mij kijken, maar dat doet me weinig want ik heb 2 leuke banen en kan dat overal vrijuit vertellen. Als je zegt dat je bij een bank werkzaam bent word je al snel als graaier weggezet. Als je zegt dat je auto’s test en zaadjes in eicellen injecteert onder de microscoop vinden iedereen dat leuk en/of interessant. Na het instappen was ik even in verwarring want waar zat die startknop? Ik had namelijk al gezien dat de contactsleutel van het type keyless entry was. Even rustig achterover leunen helpt dan meestal en zo ook dit keer weer. Plotseling zag ik de startknop links van het stuur op het dashboard in plaats van het gebruikelijke rechts onderaan het stuur. Eerst nog even de stoel, stuur en spiegels afstellen waarna de druk op de startknop volgde. De 2-liter diesel onder de motorkap heeft 180 Pk, en uiteraard een lading Nm’s aan koppel, dus ik denk dat ik me niet hoef te vervelen de komende week.

Was er meteen klaar mee!
Bij het wegrijden vanaf het plein voelde ik meteen dat elke minuscule oneffenheid letterlijk werd ‘opgevreten’ door de werkelijk xxxxxxx – ik durf het nog niet te schrijven – vering/demping. Omdat de stoplichten niet werkten kon ik overal lekker doorrijden, en dus reed ik sneller dan anders door de 180-gradenbocht tussen de Ziggo Dome en de Amsterdam Arena. In deze G-krachtenbocht voelde ik wel duidelijk het niet geringe aantal kilo’s (ruim 1.500) van deze Peugeot 508 GT, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets behalve dat het goed is om te weten. Op naar de oprit naar de A2 wat ook weer zo’n heerlijke G-krachtenbocht is, zeker met koude banden en veel Nm’s oppassen geblazen. Bovendien gaat het hier van twee rijstroken naar één rijstrook na de bocht, dus als je hier buitenom inhaalt moet je wel gas geven. Er was net een auto van links de oprit opgereden en als ik gas zou geven zou ik die nog net mooi buitenom in kunnen halen. Ondanks het behoorlijke gewicht en de koude banden kon ik uitstekend aanvoelen waar de grens op dat moment lag. Ik haalde de andere auto dan ook met groot gemak buitenom in, om daarna snelheid te maken richting de oprit van de A2 naar de A9. Daar reed niemand op de linkerbaan en dus kon ik lekker snelheid maken. In deze hogesnelheidsbocht zit een verzakking die het nodige vraagt van het onderstel. Maar ook nu gaf de Peugeot 508 GT geen krimp en reed ik met 108 km/u op de cruise control richting de A4. Daar aangekomen bleek het zo druk dat ik aan moest sluiten in de rij, maar boven aangekomen kon ik plankgas geven de A4 op.

Daarna was het rechtdoor over de A4/A44 om er pas weer af te gaan bij Het Transferium in Leiden. Daar reed er helaas ook weer een stoet voor mij, waarna ik besloot om rechtsaf te slaan richting Het Corpus. Via mijn favoriete sluipweggetje ben ik dan veel sneller thuis, en omzeil ik bovendien twee vervelende stoplichten. Na wat gegeten te hebben ben ik eerst even gaan zwemmen, maar daar aangekomen bleek ik mijn handdoek én nog erger ook zwembroek vergeten te zijn. Toen ik dit zei tegen een badmeester die ik goed ken en ook veel zwemt, zei hij dat hij nog wel een zwembroek en een handdoek had liggen. Terug ben ik uiteraard over ’t Heen en voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden. De opritbocht bij ’t Heen naar de N206 was geen succes, alles sloeg dood toen ik het gaspedaal diep intrapte vlak voor de opritbocht. Nou ja weet ik dat ook weer en moet ik dus thuis maar eens gaan kijken of het ASR/ESP uitgezet kan worden. Bij het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg aangekomen ben ik over de ventweg verder gereden. Ik wilde nu wel eens weten hoe de Peugeot 508 GT op de verkeersdrempels zou reageren. De eerste ging perfect, de tweede ook en de derde idem dito. Bij huis aangekomen leek het alsof de snelheidsbrekers er niet lagen, zo ongelofelijk mooi als deze vering/demping oneffenheden uitdempt is geniaal. Nu durf ik het woord dan wel te gebruiken, mensen wat is dit ongelofelijk goed zeg.

Thuis aangekomen twijfelde ik wat te doen, maar gezien het mooie weer besloot ik even bij mijn zwager langs te rijden. Hij was thuis, hij had tijd, de zon scheen nog steeds en zou dat nog wel even blijven doen, en dus zijn we actie- en sfeerfoto’s gaan maken. Omdat ik geen zin had om een eind te rijden hebben we het lekker om de hoek gedaan in Zoeterwoude-Dorp. Dat blijft altijd weer een mooi plekje alleen is het door al dat debiele eenrichtingverkeer een heel gedoe. Na de mooie sfeerfoto’s met alweer mooi weer, zeggen mijn zwager en ik altijd tegen elkaar: “Wat zeiken Nederlanders nou toch altijd over het weer?” Kijk maar eens naar alle sfeerfoto’s bij de testverslag, vrijwel altijd hebben we een blauwe lucht en/of witte wolken en een zonnetje. Na de sfeerfoto’s zijn we wat actiefoto’s gaan schieten, en ook mijn zwager vond net als ik dat deze grote auto stuurt alsof je in een veel kleinere auto rijdt. En de wegligging vond hij ook uitstekend net als de vering/demping. Eigenlijk waren we er allebei op de eerste dag al uit: “Dit is echt een fantastisch goede auto voor die prijs, en dan bedoel ik vooral de werkelijk geniaal goede vering/demping.” Nadat ik mijn zwager had thuis gebracht heb ik nog snel even de Samsonite kofferset gefotografeerd want het zou nog net lang genoeg licht zijn. Bij mijn garage aangekomen moest ik linea recta weer naar het ouderlijk huis want de sleutels van mijn appartement + afstandsbediening van de garage zaten nog in mijn leren motoroverall en die lag bij mijn moeder. Gelukkig was het nog licht genoeg toen ik weer terug reed naar mijn garage. De hoeveelheid koffers die erin paste viel mij mee voor een sedan. Samsonite kofferset: 2×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter + 1×13-liter.

Saturday blue(s)
Nee dit heeft niets met het gelijknamige liedje van wijlen Van the Man te maken maar ik borduur gewoon voort op de stroomstoring van een dag eerder. Zaterdag had ik wel de blues en toch ook weer niet, het was namelijk verschrikkelijk takkenweer maar gelukkig moest ik werken. Vroeg op dus – toen was het nog net aan droog – en relaxed naar werk onder het genot van stoelverwarming en stoelmassage. Maar wat nog belangrijker is onder het genot van uitmuntende vering/demping. Het rijden in deze Peugeot 508 GT is iedere keer weer een feestje, want zo goed maak ik helaas maar zelden mee. Zelf de uiterst vervelende snelheidsbrekers op weg naar de rondweg merkte ik niets van toen de voor- en achterwielen de snelheidsbrekers passeerden. Dit is zo fabuleus goed dat ik vrees dat de meeste autojournalisten het niet eens merken. Zaterdagochtend vroeg is het altijd wat drukker op de weg dan zondagochtend vroeg, maar het was toch zo rustig dat ik alle ruimte had om even gek te doen. In de eerste haakse bocht bij Holiday Inn gleed de voorkant heel even weg bij een stoot gas, voordat het ESP ingreep en de Peugeot 508 GT weer in het rechte spoor zette. De gasreactie viel me trouwens wat tegen, maar dat is niet ongewoon bij diesels met een automaat. Bij automaten maak ik vrijwel altijd mee dat de – in dit geval – dieselmotor even na moet denken na het snel intrappen van het gaspedaal. Met een goede tuning kun je dit probleem makkelijk oplossen, en krijg je een auto terug die een veel betere gasrespons heeft.

In de haakse bocht net voor de stationstunnel trapte ik het gaspedaal iets minder snel in, waardoor ik veel strakker door de bocht heen kon sturen. De Peugeot 508 GT is best wel een grote auto want bijna iedereen op mijn werk en van mijn familie maakte de opmerking: “Is die grote slee buiten van jou?” Ik was dus benieuwd wat deze grote slee op de kleine koeienrotonde zou doen als ik over de rotonderand heen zou vliegen. Op het lange stuk weg daar naartoe kon ik nog even heerlijk genieten van de stoelmassage. Bij de stoplichten kwam ik nog wat haastige mensen tegen maar die schudde ik zonder problemen van me af. De acceleratie van de 180 Pk/400 Nm en met mij erin net geen 1.600 kg zware Peugeot 508 GT is namelijk ronduit goed te noemen. Uiteindelijk dacht de auto (lees: bumperklever) achter mij dat-ie me wel even via de buitenring in kon halen. Ik deed daarom iets wat ik hier niet zo vaak doe, ik reed met 50 km/u over de rotonderand heen. Dat kan eigenlijk alleen als het onderstel uitmuntende vering/demping heeft, want toen ik dat een keer deed met een auto met middelmatige vering/demping raakte het onderstel volledig uit balans. Ik moest toen alles uit de kast halen om de auto weer in het rechte spoor te krijgen, om maar aan te geven hoe ongelofelijk belangrijk de vering/demping van een auto is. En inderdaad was het een eitje voor deze Peugeot 508 GT, ik had ook niet anders verwacht met zulke uitmuntende vering/demping. Het was nog steeds heftig maar zo uitgebalanceerd dat ik denk dat er niet veel auto’s zijn die dit zo mooi doen.

Sunday blue(s)
Zondag was het weer de dag dat ik de nodige familieleden moest vervoeren, en die waren allemaal vol lof over de zitpositie zowel voor- als achterin. Uiteraard wilden een aantal van hen nog even voelen hoe de stoelmassage aanvoelt. Aan het einde van de ochtend ben ik nog even gaan zwemmen in Katwijk aan Zee. Nou je kunt wel stellen dat de Peugeot 508 GT op weg naar het zwembad ook even heeft gezwommen. Het regende werkelijk pijpenstelen maal tien en dat is meestal, maar niet altijd want ik een keer banden gehad die levensgevaarlijk bleken te zijn in de regen. Met de 19-inch Continental ContiSportContact3 hoefde ik me daarover echter geen zorgen te maken. Wat ik wel erg jammer vind is dat het ASR/ESP niet uitgezet kan worden, juist in de regen is een diesel (veel koppel bij een laag toerental) extra leuk met het ASR/ESP uit. Uit het zwemmen vandaan ben ik linea recta naar het Space BusinessPark vlak om de hoek gereden. Aangezien ik al wist dat het ASR/ESP niet uitgeschakeld kon worden was ik benieuwd hoe hard het ASR/ESP in zou grijpen als ik op de grens reed. In de eerste haakse bocht richting de vrachtwagenparkeerplaats gaf ik stevig gas in D2 maar nog voor de Peugeot 508 GT goed en wel uit kon breken werd-tie al gecorrigeerd door het ingrijpende ESP. Daarna ben ik meteen linksaf geslagen de vrachtwagenparkeerplaats op, nou ja afgeslagen ik heb ‘m de vrachtwagenparkeerplaats opgehoekt en daarna meteen nog even een rondje gedraaid. Dat was even iets teveel van het goede en dus greep het ESP nu echt keihard in, niet alleen door de remmen te activeren maar ook door het motorvermogen af te bouwen. Dat is uiteraard allemaal erg veilig maar eerlijk gezegd vind ik het iets teveel van het goede (of foute zo je wilt).

Maar ik gaf nog niet op en ben de vrachtwagenparkeerplaats weer afgereden waar ik zonet vandaan kwam. En ja hoor alweer bijna een aanrijding hier met een auto die mij geen voorrang gaf, hoezo niet opletten en niet kijken? Ik besloot een andere tactiek toe te passen, in plaats van hard de bocht inhoeken probeerde ik de auto puur op snelheid aan het glijden te krijgen. Maar eerst nog even de verkeersdrempels op weg naar de rotonde naast het ESTEC-golfterrein. Ik wist natuurlijk al dat de vering/demping geniaal goed is, maar dit zijn toch best wel verrot lastige verkeersdrempels. Eentje vlak voor een bocht en eentje die best hoog is vlak voor een rotonde. Na de verkeersdrempel vlak voor de bocht brak de Peugeot 508 GT wel wat uit middenin de bocht, maar dat was prima onder controle te houden. De volgende hoge verkeersdrempel durfde ik met een hogere snelheid dan normaal te nemen met zo’n grote auto. Dat komt omdat de vering/demping zo goed is dat ik weet dat de auto tijdens de landing na de verkeersdrempel met de stootrubbers niet op de veerschotels beland. Het ging inderdaad perfect precies zoals ik dacht, maar toen ik in de 2de versnelling gas gaf gleed de Peugeot 508 GT na de rotonde een behoorlijk stuk naar links door de hoge g-krachten. Dit keer greep het ESP niet of amper voelbaar in en dat is precies wat ik wilde.

Blue Monday
Joepie dacht ik toen ik het onderhoudsboekje las want daarin stond de plek aangegeven van het knopje waarmee je het ASR uit kunt zetten. Ik had die plek al gevonden want op dezelfde plek – een openklappend toetsenpaneel in het dashboard linksonder naast het stuur – zit namelijk ook de verstelling van de fraaie en handige HUD (Head Up – kleuren – Display). Alleen had ik de knopjes voor het uitzetten van het ASR en het start/stop-systeem over het hoofd gezien. Maar helaas bleek de vreugde van zeer korte duur want nog maar amper op snelheid zag ik op het display tussen de tellers dat het ASR zichzelf weer automatisch inschakelde. Daar baalde ik stevig van want volgens mij is deze Peugeot 508 GT nog véél leuker met het ASR uit. Dat het ESP aan blijft staan boeit me niet zo, maar dat zelfs het ASR niet uitgezet kan worden vind ik toch wel heel erg jammer. Tja dit was duidelijk een ‘blue monday’ maar er zat niets anders op dan er het beste van te maken, want daarvoor is deze Peugeot 508 GT gewoon véél te leuk. En dus stapte ik weer uitermate vrolijk in mijn slee zoals iedereen ’m in mijn omgeving nu noemt. Gelukkig heet ik geen “Gé” want dan was het “Gé Braadslee” geworden. Stoelverwarming aan – check / stoelmassage aan – check / startknop – check – ‘druk op die knoppie’ (=Zuid-Afrikaans) en wegwezen met die slee. Het grappige aan deze grote meer dan 1.5 ton wegende auto is dat-ie zich net zo makkelijk laat sturen en manoeuvreren als een kleine hatchback. Het sturen gaat wat zwaarder dan ik gewend was van de testauto’s van afgelopen maand, maar bij een grote auto zoals deze Peugeot 508 GT vind ik dat alleen maar lekker.

Omdat het maandag was en ik een zwaar weekend achter de rug had ben ik heel erg rustig naar werk gereden. Dus overal 50 of 80 km/u meestentijds op de cruise control. En zelfs als je rustig optrekt met deze Peugeot 508 GT ben je sneller weg dan de andere auto’s bij de stoplichten. Dat komt uiteraard door het hoge koppel van deze 2-liter diesel, en gelukkig schakelt de automatische versnellingsbak lekker snel en schokvrij op. De typenaam EAT6 maakte mij nieuwsgierig en na wat zoeken vond ik op Peugeot.nl bij technische informatie de nodige info over deze 6 traps-automaat. [quote Peugoet.nl] De GT 180 is voorzien van de automatische transmissie EAT6 die samen met Aisin AW is ontwikkeld. Dankzij de Quickshift-technologie kan deze transmissie snel en vaak schakelen. Bovendien doet het rendement van deze transmissie nauwelijks onder voor dat van een handgeschakelde versnellingsbak. Dit kon worden bereikt door de interne wrijving te verminderen en de lock-up van de koppelomvormer zo vaak mogelijk te gebruiken om slip te voorkomen. Zo wordt het verschil in CO2-uitstoot ten opzichte van een handgeschakelde versnellingsbak verminderd tot 5 g/km (bij identieke banden), zodat deze uitvoering zowel qua rijplezier als qua brandstofverbruik bijzonder aantrekkelijk is. [/quote Peugeot.nl] Verder schakelt deze automaat net zo snel op als een bijvoorbeeld een DSG-versnellingsbak die veel vaker stuk gaan. Vlakbij werk kon ik het toch niet laten de Peugeot 508 GT even hard de haakse bocht bij de McDonald’s in te hoeken. Ik deed het vooral niet té hard want als ik dat had gedaan had het ESP niet alleen op de remmen ingegrepen maar ook op het motorkoppel.

Omdat ik mentaal total loss was ben ik een uur eerder van werk naar huis gegaan. Mama mia wat een bizarre middag was dat zeg, het is ongelofelijk leuk werk om samen met een arts embryo’s terug te plaatsen maar soms gaat het niet zoals het moet (echo erbij, andere katheter etc.). Wat is er dan lekkerder dan in een auto te stappen waarmee je jezelf even lekker uit kunt leven. Bij het wegrijden vanaf de parkeerplaats moest ik wel even een keer extra steken, net als bij het oprijden van de weg omdat ze de draai daar te krap gemaakt hebben. Met een kleine auto gaat het allemaal prima, maar met een grote auto (en grote velgen) kun je beter geen risico nemen. Eenmaal op de weg gaf ik meteen gas want dat is het voordeel van een diesel, een hoog koppel bij een laag toerental. Op de eerste rotonde vloog ik zo hard over de rotonderand heen dat de Peugeot 508 GT serieus dwars ging. Ik zag een tegemoetkomende automobilist verschrikt naar mij kijken, maar het leek allemaal veel heftiger dan het in werkelijkheid was. Deze grote auto heeft zo’n verschrikkelijk goede vering/demping dat gaat gewoon helemaal nergens over. Ik moest dan ook weer even denken aan de Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk, een auto met werkelijk fabuleus goede vering/demping. Op naar de volgende rotonde waar ik echter opgehouden werd door een kleine vrachtauto helaas pindakaas. Gelukkig had ik op de daaropvolgende rotonde de weg vrij, maar ja toen knalde ik bijna op een Audi Q3 (had geen voorrang) die mijn bochtensnelheid totaal verkeerd inschatte. Wat kan ik er nou aan doen dat deze auto zo’n uitstekende wegligging heeft en dus met een veel hogere bochtensnelheid dan andere auto’s van deze grootte door een bocht heen kan knallen. Daarna ben ik met 50 km/u op de cruise control over de rotonderand van de koeienrotonde heen gereden. En nou komt het idiote, want van deze kant af reageerde de auto heel anders dan vanaf Leiden komend ook nu weer met 50 km/u op de cruise control. Van deze kant af komend is het veel heftiger, en dus leuker want een hoger adrenalineverbruik. HEERLIJK!!!

Code geel!!!
Nederland stond weer eens op zijn kop want het zou gaan stormen die dinsdag, een echte voorjaarsstorm dus met windstoten van 100-120 km/u. Nou vind ik windstoten van 100-120 km/u eerlijk gezegd niet zoveel voorstellen, ik heb wel eens met mijn motor op de weg gezeten in een orkaan met windstoten van 180-200 km/u (de hardste windstoot die nacht was 253 km/u). Bij elke passage van de A61 over een ravijn werd ik als een veertje richting de vangrail geblazen. Als je nog nooit zoiets mee hebt gemaakt kun je jezelf absoluut niet voorstellen hoe krachtig de wind kan zijn. Windstoten van 100-120 km/u merk je eigenlijk alleen iets van als je met een lege vrachtwagen over een snelwegbrug heen rijdt. En die kantelden die dag dan ook massaal om, waarna ik mezelf afvroeg hoe onvoorstelbaar dom je moet zijn om na zo’n waarschuwing met een lege(!) vrachtwagen de weg op te gaan. Het was dinsdag dus ik moest mijn collega Fokke weer ophalen, hij is nog steeds herstellende van een longontsteking vandaar. Ik was daarmee opgehouden na een mailtje van mijn baas over de controle van overuren. Ik heb hem toen voorgerekend dat ze per jaar 58,77 uur van mij cadeau krijgen omdat ik Fokke altijd ophaal. Man, man, wat word ik daar af en toe toch moe van, wees liever blij dat je zulke gemotiveerde werknemers hebt. Ik kan daar zo verschrikkelijk pissig om worden dat wil je gewoon niet weten. Dat is niet goed want dan stap ik soms in de auto of op mijn motor en geef dan iets teveel gas. Dat moet ik eigenlijk niet doen geef ik toe, maar ook ik moet me soms even afreageren.

Uit werk vandaan had ik er zin in dus toen ik op de tweede rotonde een tractor in mijn vizier kreeg die dezelfde kant op moest heb ik even gas gegeven. De tractor reed op de buitenring en door even stevig gas te geven kon ik ‘m via de binnenring inhalen, en daarna alsnog voorlangs over de buitenring rechtsaf slaan de N446 op. Dat is gelukkig nog een 80 km/u-weg (veel 80-wegen zijn 60-wegen geworden) en dan heb je echt geen zin om uit werk vandaan achter een slome tractor te hangen. Omdat ik stevig op het gas van de binnen- naar de buitenring stuurde en de afslag daar meteen een dalende bocht maakt moest ik even alle zeilen bijzetten. Natuurlijk greep het ESP in maar desondanks had de Peugeot 508 GT het er even moeilijk mee, maar zet je het af tegen de grootte van deze auto dan stelde het weinig voor. De twee daarop volgende rotondes had ik er ook even zin in, de eerste moest ik driekwart en de tweede rechtdoor over de rotonderand heen. Een driekwart rondje draaien gaat werkelijk perfect ondanks het forse gewicht en de grootte, zo goed zelfs dat twee auto’s die op de rotonde af kwamen rijden zich hier bijna in vergisten. Op weg naar de koeienrotonde moest ik nog even hard in de remmen voor een auto die pardoes invoegde. Geeft niets want ook de remmen moeten getest worden, en die zijn uitstekend zowel qua dosering als qua vertraging.

Zuinigheidsrit
Na nog geen eens een meter gereden te hebben moest ik al remmen, waha dat gaat lekker zo! Ik besloot direct het niet proberen te remmen overboord te zetten tijdens deze zuinigheidsrit. Ik had een zware dag achter de rug zowel mentaal als fysiek en was er werkelijk helemaal klaar mee om 16.55u donderdagmiddag 2 april. Op de N206 zette ik de cruise control vast op 80 km/u, en meteen daarna pakte ik mijn zonnebril vanwege de felle zon. Wat moest dit gaan worden? Laat ik meteen maar met de deur in huis vallen, het was de meest rare en merkwaardige zuinigheidsrit ooit. In Vogelenzang sprong een stoplicht op rood dat in de 5 jaar dat ik nu zuinigheidsritten maak nog nooit op rood is gesprongen. Daarna reden er ineens allemaal verwarde vrouwen die geen voorrang hadden de rotondes op van mijn zuinigheidsroute. Vervolgens werd ik achtervolgd door een onbemande auto althans daar leek het op, maar misschien zat er wel een smurf achter het stuur. Alsof de hele wereld tegen mij was lachte op weg naar de boulevard een sip kijkende elektronische smiley mij toe met daaronder 51 km/u terwijl ik nota bene perfect 50 km/u op de cruise control reed. En het werd nog erger want op mijn favoriete rotonde op weg naar het CircuitPark Zandvoort gebeurde er iets heel geks. Ik rij hier altijd de rotonde driekwart over de rotonderand heen, gewoon omdat het hier altijd zo lekker mooi glijdend gaat. Nog maar amper op de helft van de rotonde gleed de Peugeot 508 GT ineens weg en vloog het stuur uit mijn handen waardoor ik nog harder weg gleed. Dat is me nog nooit eerder overkomen verdorie! Straks steekt er nog een kudde garnalen de weg als ik op de boulevard rijd, het moet echt niet gekker worden.

En alweer moest ik remmen voor een overstekende voetganger, en vlak daarna nog een keer en op de terugweg ook nog weer een paar keer. Het rijden ging overigens heerlijk, het was mooi weer, de zee zag er lekker woest uit, kortom dit was zo’n zuinigheidsrit om in te lijsten op al die idiote gebeurtenissen na dan. Terugrijdend over de N206 viel me plotseling op dat ik 80 km/u bij 1.500 toeren reed in D5. “Huh deze auto heeft toch 6 versnellingen?”, schoot het plotseling door me heen. ik probeerde met de stuurflipper op te schakelen naar D6 maar dat weigerde de automatische versnellingsbak. Ik heb de versnellingspook toen in de manuele stand gezet en daarna alsnog opgeschakeld naar M6, waarna het toerental zakte van 1.500 naar 1.200. Dat voelde niet verkeerd aan, maar ik kon toch wel duidelijk voelen dat de 2.0 liter dieselmotor dit minder leuk vond dan die 1.500 toeren. Weer in ’t Heen aangekomen reed ik het onbemande tankstation binnen om de brandstoftank weer vol te gooien. lk kwam uit op 3 liter diesel wat neerkomt op een verbruik van 1:23,26 wat iets slechter is dan de 1:25 uit de brochure. Maar wie weet had ik die 1:25 wel gehaald in de manuele stand. Maar daar had ik geen tijd meer voor en dus heb ik het hier maar bij gelaten.

Toch nog gehaald
Toen ik vrijdag in de Peugeot 508 GT stapte om ‘m weer terug te brengen naar Amsterdam had ik geen idee dat dit ritje nog een verrassing op zou leveren. Omdat ik alle tijd van de wereld had besloot ik lekker rustig met 100 k/mu op de cruise control terug te rijden naar de baas. Ik had ’m natuurlijk zo ik kunnen leveren want op de meter was de brandstoftank nog steeds vol, maar ik besloot de brandstoftank toch nog even vol te gooien. Tot mijn grote verbazing haalde ik nu wel ruimschoots de 1:25 na nota bene een snelwegrit. Zo aan het einde gekomen van deze heerlijke testweek heb ik nog even het testverslag doorgelezen en zag ik dat ik nog een aantal dingen ben vergeten te melden. Tijdens het weekend na het ophalen ging de zomertijd in, en toen ik de klok een uur vooruit wilde zetten sprong deze steeds weer een uur terug. Pas op de voorlaatste dag zag ik in het klokmenu een vinkje staan bij “Satelliet synchroniseren”, en dat heb ik op goed geluk uitgezet en daarna de klok een uur vooruit gezet. Daarna bleef de klok wel op de juist ingestelde zomertijd staan, het was dus een kwestie van een vinkje uitzetten meer niet. Zo aan het einde van de testweek gekomen kan ik niet anders dan vol lof zijn over deze Peugeot 508 GT Berline. Peugeot laat hiermee zien dat ze niet alleen mooie auto’s bouwen, maar vooral ook perfect uitgebalanceerde auto’s. En met uitgebalanceerd bedoel ik dat alles klopt, de vering/dempig, het stuurgedrag, de wegligging, de balans, de zit achter het stuur, samen zorgen ze ervoor dat je als bestuurder geniet en elke keer met groot plezier instapt. Ik betrap me er nu zo aan het einde van de testweek en het testverslag gekomen dat ik totaal geen aandacht heb besteed aan bv. de audio. Dat zegt genoeg over het ongelofelijke rijplezier denk ik, maar wees gerust de Peugeot 508 GT die ik mee had gekregen had een fraai optioneel JBL-hifisysteem met 10 luidsprekers en een 500 W versterker. De bediening van het systeem gebeurt behalve via de stuurknopjes ook via het 7-inch kleuren touchscreen. De bediening van de NavSat gaat ook via dit 7-inch kleuren touchscreen, en via het in kleur uitgevoerde HUD kun je recht voor je neus zien waar je heen moet. Verder had deze Peugeot 508 GT de volgende opties aan boord: een schuifdak, Quadrizone climate control, speciale vernismetaallak en 19-inch velgen.

Specificaties

Jaargang

2015

Carrosserie

Sedan

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,5 seconden

Topsnelheid

230km/u

Vermogen

133(180)/3.750 kW (pk)/rpm

Koppel

400/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.997 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,2 liter/100 km

Snelweg

4,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,4 liter/100 km

C02 uitstoot

116 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.830 mm

Breedte

2.068 mm

Hoogte

1.456 mm

Wielbasis

2.817 mm

Spoorbreedte voor

1.579 mm

Spoorbreedte achter

1.552 mm

Massa leeg

1.515 kg

Max. toelaatbare massa

2.165 kg

Laadvermogen

650 kg

Aanhanger geremd

1.575 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

515 liter

Bandenmaat

235/40-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand