Peugeot 508 RXH HYbrid4 Blue Lease 2.0 HDi ETG6 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland NV



Uh…
De avond van de dag van het ophalen had ik echt zoiets van: “Uh….. wat zal ik nu eens op gaan schrijven?” Het enige dat nog in mijn geheugen gegrift stond van de eerste versie van de Peugeot 508 RXH HYbrid4 was dat ik het opgegeven verbruik bij lange na niet had gehaald. Ik had al wel gezien dat de verbruiken “binnen bebouwde kom/buiten bebouwde kom/gecombineerd” van deze vernieuwde versie anders – hoger! – zijn dan die van de vorige versie; oud “4,0/4,2/4,1” en nieuw “4,0/4,9/4,6”. Aangezien ik zaterdag een rit op en neer naar Tilburg in de planning had staan kon ik meteen de tweede dag al testen of de snelwegzuinigheidsrit een mooie verbruikswaarde op zou gaan leveren. Het betekent in ieder geval dat ik hoe dan ook een 1:20+ moet scoren, en mijn voorgevoel zei dat ik dat gewoon zou gaan halen! Het ophalen was op zijn zachts gezegd voor een groot deel filerijden. Er was een ongeluk gebeurd – het had net daarvoor heel hard geregend – ter hoogte van Schiphol en daardoor moest al het verkeer van 4->3->2-1 rijstrook. Ik ben altijd blij als ik op dat soort moment op de motor zit maar nu helemaal, want ik had een afspraak die ochtend en ik wilde absoluut niet te laat zijn. Bij de Deutsche Bank aangekomen bleek dat Peugeot was verhuisd, ze zitten sinds eind mei 2016 in het oude pand van Citroën Amsterdam aan de Lemelerbergweg. Na het instappen had ik even zoiets van “Ja en nu?”, want die verdraaide startknop zit helemaal links bij het portier. Dat was ik dus alweer even vergeten, en dat voelt zo ontzettend dom. Maar goed starten met de voet op het rempedaal in N, daarna de fraaie korte versnellingspook optillen en in de D zetten. Omdat ik naar Waddinxveen moest ben ik de A2 opgereden tot aan Breukelen, en daarna binnendoor naar de A12 gereden tot aan de afslag Gouda (=ook Waddinxveen).

Met een vaartje van 100 km/u op de cruise control reed ik over de A2 richting Breukelen, waar ik helaas achter twee trucks met oplegger aan moest sluiten. In tegenstelling tot veel andere Peugeots die ik getest heb heeft deze Peugeot de bediening van de cruise control op het stuurwiel zitten. Verder heeft deze Peugeot 508 RXH Blue Lease HYbrid4 ETG6 2.0 HDi ook een HUD (Head-Up Display), en daarvan wist ik nog wel precies waar de afstelknopjes zitten. Na een korte felle regenbui op de A12 werd het droog en bleef het gelukkig droog. De afslag bij Gouda is er eentje met een erg mooie lange flauwe S-bocht erin, droog ongelofelijk leuk maar nat hangt het helemaal af van de banden + vering/demping. De 18-inch Michelin Pilot Sport 3 banden op de vorige versie zijn mij toen niet goed bevallen in de regen. Op het moment dat ik het natte asfalt van de afslag opreed wist ik dacht echter nog niet, ik reed dus onwetend met een behoorlijke snelheid door de flauwe S-bocht. Het voelde goed aan niks geen glijden of iets wat daar ook maar in de buurt kwam. En op weg naar Waddinxveen liet de Peugeot 508 RXH HYbrid4 zich mooi strak over de vele rotondes heen sturen. Ik kon werkelijk perfect voelen tot hoe ver ik kon gaan, en toen ging ik me uiteraard afvragen waar dat nou aan ligt. Verbeterde vering/demping?, vernieuwde compound van de banden?, een update van de software voor de aansturing van de elektromotor in de achteras? Of misschien wel alledrie. Feit is dat de wegligging overduidelijk beter is dan die van zijn voorganger. Het lijkt nu op de uitstekende wegligging van de Peugeot 3008 HYbrid4, die auto heeft namelijk een belachelijk goede wegligging.

Gezellig deel 1
Bij Mick langs gaan is altijd gezellig en we hebben dan ook heerlijk even bij zitten kletsen. Na een uurtje of wat ben ik weer vertrokken richting Leiden, een beetje saaie provinciale rechttoe rechtaan wegen. Alleen de oprit naar de N11 – waar helaas een ongelofelijk superfossiel voor mij reed – en de A4 zijn leuk. De oprit naar de A4 kwam ik net aanrijden toe het stoplicht op groen sprong met niemand voor mij. Snel de rijmodus-knop naar 4WD gedraaid en het gas er vol op, waarna ik met licht piepende banden de haakse linkerbocht indook en plankgas door de lange flauwe bocht richting de A4 reed. Met zo’n 150-160 km/u reed ik de oprit/afslag van de A4/N11 op, en dan komen er behoorlijke g-krachten op het onderstel te staan. Maar ook hier deed de Peugeot 508 RXH HYbrid4 gewoon wat-ie moest doen en dat is mij op de weg houden. Na maar een paar uur in deze auto voelde ik me al zo lekker in mijn vel, want ik kon precies voelen wat deze auto doet en wist daardoor al precies tot hoe ver ik kon gaan. Daarna ben ik rustig naar huis gereden om wat te eten want in de middag moest ik naar Rijswijk. Omdat ik nog even op bezoek moest bij iemand in Leiden-Zuid ben ik via de N44/A12/A4 naar Rijswijk gereden. Ik heb het expres rustig aan gedaan om eens even rustig de auto te bekijken en even alle knopjes uit te proberen. Het dashboard is van mooi zacht kunststof gemaakt, en het touchscreen en tellers zien er strak en netjes uit maar het fraaiste blijf ik de korte versnellingspook vinden. Voor de R- en de M-stand moet je de korte versnellingspook iets optillen, en in de M-stand moet je zelf flipperen dan wel schakelt de gerobotiseerde versnellingsbak bij het maximum toerental automatisch over. Van het opschakelen van de gerobotiseerde versnellingsbak merk je hoegenaamd niets, en dat komt omdat de elektromotor het gat van het opschakelen opvangt. Een gerobotiseerde versnellingsbak moet je zien als een robot voor jou een handgeschakelde versnellingsbak bedient.

De elektrisch verstelbare fraaie leren bestuurdersstoel zit uitstekend, hadden maar meer auto’s zulke mooie stoelen. Er zit ook nog een massagestand op waarvan ik het dan wel grappig vind dat-ie in de stand blijft staan waarin je ‘m uitgezet hebt. Gelukkig zit er nog een bedieningsknopje aan de zijkant van de bestuurdersstoel waarmee je dit kunt bedienen. Verder vind ik de hoofdsteunen erg fraai die ik wel wat op die van de nieuwe Renault Talisman vind lijken. Onderweg naar de A12 probeerde ik uiteraard zoveel mogelijk elektrisch te rijden, wat kan tot en met een snelheid van 70 km/u. Met behulp van de knop “DRIVE” onder het display/touchscreen en vervolgens de knop “HYBRID” op het touchscreen kun je real-time zien wanneer de dieselmotor de voorwielen aandrijft dan wel de elektromotor de achterwielen dan wel wat beide motoren tegelijkertijd voor de aandrijving zorgen. Ik gebruik dat altijd om te kijken hoe vol de NiMH-accu (=Nikkel-MetaalHydride) is. Bij het optrekken voor een stoplicht moet je altijd zoveel gas geven dat de dieselmotor ALTIJD aanslaat, maar na even gas lossen en weer gas geven slaat de dieselmotor weer af en rijdt de auto elektrisch verder, dat is als de NiMH-accu vol genoeg is uiteraard. Eenmaal op de A12 moest ik al snel 100 km/u gaan rijden en dan rijd je dus altijd op de dieselmotor. Op de fly-over heb ik nog even extra gas gegeven om te kijken hoe het onderstel zou reageren. Ondanks het stapje opzij herpakten de banden direct weer hun grip, en het scheelt natuurlijk ook dat deze auto 4WD heeft. Zelfs met een lege NiMH-accu is de vierwielaandrijving – ongeacht de ingeschakelde modus – steeds beschikbaar dankzij de alternator/startmotor die indien nodig 8 kW aan continu vermogen kan leveren. Dat hebben ze toch mooi verzonnen bij Peugeot want zonder die 4WD zou deze auto bij lange na niet zo goed zijn als-tie nu is.

Gezellig deel 2
Terug vanuit Rijswijk naar Leiden besloot ik de mooiste route terug te nemen, dat is de route met de oprit bij de Plaspoelpolder, de afrit bij Leidschendam, de S-bocht met verzakkingen richting Leidschendam-Centrum en de weg langs de Stompwijksche Vaart. De weg na het stoplicht van de oprit naar de Plaspoelpolder splitst zich direct na het stoplicht in tweeën en gelukkig voor mij had ik juiste baan gekozen. Ik kon stevig gas geven en dan is deze opritbocht het leukst, de wegligging van deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 is zo goed dat de snelle Ford Focus ST in de buitenbaan ruimschoots het nakijken had. Daarna kon ik in het tweede gedeelte meteen doortrekken want de auto voor mij ging precies op tijd naar rechts, en ook nu weer voelde het zo lekker en zeker aan dat is gewoon genieten voor een testrijder. Bij de afrit naar Leidschendam was het druk want spitsuur, maar de laatst mogelijke invoegstrook was vrij en dus kon ik mooi de grens opzoeken van deze auto. En die ligt verder dan ik gedacht had, ik kon gas blijven(!) geven terwijl de banden net aan piepten. Met de vorige versie had ik dat nooit gedurfd want daar kon ik niet voelen wat het onderstel + de banden zouden gaan doen op de grens rijdend. Een hele dikke pluim dus wat betreft de wegligging! Meteen na het stoplicht wurmde ik me tussen de auto’s voor rechtdoor want ik wilde rechtsaf slaan richting Leidschendam-Centrum. Het stoplicht stond al op groen en ik kon dus meteen het gas erop zetten in de bocht naar rechts. Ik sneed meteen scherp naar links want op de rechterbaan reed een witte bestelbus, maar ik had zoveel vaart dat ik behoorlijk weg leek te gaan breken op de heftige verzakking middenin de S-bocht. Leek want het HYbrid4-systeem redde mij waardoor de Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi weer als vanzelf in balans kwam en ik mijn weg kon vervolgen. Heerlijk!

In Leidschendam-Centrum aangekomen sloeg ik rechts richting de Stompwijksche Vaart met zijn mooie lange klinkerweg. Eén van de beste wegen – want langste in zijn soort – in de wijde omgeving om de vering/demping te testen. Het gekke aan de Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi vind ik dat de vering/demping zeer onopvallend goed zijn werk doet. Dat is eigenlijk totaal idioot! Bij de Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi 180 EAT6 en de Peugeot RCZ 200 Pk 1.6 THP voelde ik het direct opvallend goed. In principe is het onderstel gelijk aan dat van de gewone 508 SW (en nu ook een gewone RXH zonder HYbrid4), maar die heeft geen elektromotor in de achteras. En een ander gewicht betekent dat de vering/demping daarop aangepast moet worden, en die is dus niet hetzelfde als van de fabuleuze Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi 180 EAT6. Eenmaal op de klinkerweg reed ik eerst een paar kilometer met een snelheid van 50 km/u. Dat ging lekker en dus voerde ik de snelheid op naar 60 km/u, daarna 70 km/u en 80 km/u. Deze weg was vroeger een 80 km/u-weg maar tegenwoordig is het een 60 km/u-weg, maar als het rustig is rij ik op het stilste stuk altijd even 80 km/u puur voor de test. Ik kon de snelheid er goed inhouden terwijl de vering/demping van de Peugeot 508 RXH HYbrid4 het gerammel van de klinkers mooi uit dempte. Na thuiskomst heb ik meteen de Samsonite kofferset even gefotografeerd, en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat er zoveel koffers in zouden passen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 1×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

De tip van Krip!
Zaterdag 18 juni had ik afgesproken om ’s middags naar het Willem II-stadion in Tilburg te gaan. Leo Krippendorf zou daar rijvaardigheidstraining (maar ook meerijden en zelf rijden – op een afgesloten terrein uiteraard – in een vrachtwagen) geven aan jonge rijbewijshouders, die door hier aan mee te doen 25 procent korting krijgen op hun autoverzekering. Het is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars en ik kan dit alleen maar toejuichen. Hier wat info over de uitvoerende organisatie die Trials – zie: www.trials.nl – heet.

Voor wie is Trials?
Trials is bedoeld voor jeugdige bestuurders:
– Van 18 tot 28 jaar
– In het bezit van rijbewijs B
– Woonachtig in Groningen, Friesland, Drenthe, Zeeland of Noord-Brabant die de uitdaging aandurven

Wat kost Trials?
Trials is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars. Jongeren betalen slechts een eigen bijdrage van 60,- euro. Soms komt het voor dat jongeren er voor kiezen om deel te nemen in een huurauto, ook al zijn ze wel in het bezit van een eigen auto. Redenen die worden aangegeven zijn: slijtage, banden en remmen. Jammer! De oefeningen doen met je eigen auto is beter, zo leer je je eigen auto beter kennen namelijk. De baan wordt nat gehouden, dus slijtage is niet aan de orde. En stevig remmen, daar is een auto op gebouwd. Ben je niet in het bezit van een eigen auto? Voor 10,- euro extra kun je deelnemen in een auto van de organisatie.

Omdat ik alle tijd van de wereld had zowel op de heen- als op terugweg besloot ik er een snelwegzuinigheidsrit van te maken. Het enige dat ik hoefde te doen is netjes 100 km/u rijden, want volledig elektrisch rijden met 100 km/u kan niet met deze auto. In de ochtend heb ik de tank nog even vol gegooid, en na een dag sportief rijden kwam ik uit op een niet eens zo slecht verbruik van 1:16. Rond het middaguur vertrok ik uit Leiden om via de N44/A12/A4/A13/A20/A16 Bij het Prins Clausplein kreeg ik de eerste melding van de NavSat voor een omleiding (in verband met een file dan wel langzaam rijdend verkeer), die ik besloot te negeren maar het bleef maar doorgaan. Ik zag nergens files of zelfs maar beginnende files, en het rijden ging heerlijk ik kon perfect 100 km/u blijven rijden. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een goede kijktechniek, een woord dat veel automobilisten niet eens kennen. En toch is kijken wel degelijk een techniek die je kunt leren, maar ja als je niet eens weet wat zij-/achteruitkijk-spiegel(s) zijn wordt het wel erg lastig. Ik had de nieuwe A4 kunnen pakken maar omdat daar wegwerkzaamheden aan de gang waren heb ik de A16 maar genomen. Ook daar kreeg ik weer omleidingsmeldingen aan de lopende band, het touchscreen leek wel een fruitautomaat zo snel kwamen ze voorbij na steeds weer verwijderen. Na een zeer geslaagde rit kwam ik zonder ook maar één file gezien te hebben in Tilburg aan, dat is toch raarrrrrr of niet dan? Na een gezellige middag ging ik weer op huis aan en ook die rit verliep weer heel soepeltjes, geen file te zien ondanks alle omleidingsmeldingen van de NavSat-dame. Totdat ik tussen Rotterdam en Delft-Zuid een melding kreeg van een afgesloten A4 richting Amsterdam. Oeps als dat echt zo is dan MOET ik eraf want om nou een uur vast te gaan staan of te verzanden in een infarct naast de snelweg nee laat maar. In de verte zag ik het verkeer vast staan – dit keer had de NavSat-dame dus niet gelogen – en dus besloot ik nog net op tijd bij Delft-Zuid de snelweg te verlaten. Ik ben daarnaar binnendoor via Pijnacker naar Zoetermeer gereden en was zodoende toch redelijk op tijd op mijn broer zijn verjaardag. Maar daarvoor heb ik nog snel even de brandstoftank vol gegooid met diesel, en na wat rekenwerk bleek de snelwegzuinigheidsrit exact 1:20,4 opgeleverd te hebben, oftewel het verbruik wat ook in de online brochure voor de buitenweg vermeld staat.

Wetenswaardigheden
– Nadenkend over de elektromotor die altijd stroom nodig heeft en zorgt voor de vierwielaandrijving, dacht ik: “Wat gebeurt er als het accupakket om wat voor reden dan ook helemaal leeg raakt dan wel het compleet begeeft?” Dat zal niet snel gebeuren met het als zeer betrouwbaar bekend staande nikkel-metaalhydride accupakket maar zeg nooit nooit. Peugeot meldt daarover dat de vierwielaandrijving nog gewoon zijn werk blijft doen als het accupakket leeg mocht raken of stuk mocht gaan. De benodigde elektriciteit wordt in dat geval geleverd door een 8 kW startgenerator.
– Dan het start-stopsysteem van deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi, ook dat is anders dan bij de meeste auto’s met een start-stopsysteem. Omdat de elektromotor bij deze auto niet aan de dieselmotor vast zit kan de dieselmotor niet opstarten m.b.v. de elektromotor. In plaats van een versterkte startmotor heeft Peugeot echter zeer terecht gekozen voor een startgenerator (van maar liefst 8 kW). Deze zeer krachtige starter/generator start de dieselmotor razend snel en volledig geruisloos weer op na een stop-fase.
– Op solartech.com vond ik een zeer interessant artikel dat wat dieper op de techniek ingaat. Te diep waarschijnlijk voor de gemiddelde lezer, maar voor mij een perfecte bron van informatie die ik nog graag wilde weten maar nergens kon vinden. Zo stond er in dat artikel dat de 8 kW startgenerator net als de elektromotor achterin remenergie kan terugwinnen. En verder kan deze 8 kW startgenerator permanent de elektromotor voeden als dat nodig is om bijvoorbeeld met lage snelheid over een gladde ondergrond (modderig landweggetje of een besneeuwde oprit) te rijden.

‘Regendansje’
Het was weer maandag en dus moest ik weer aan het werk na een heerlijke week vakantie. Ik had er zin in en ik besloot even lekker stevig gas te geven net als ik zondag al gedaan had. Eens kijken hoe onzuinig ik met deze auto kan rijden. In de Sport-stand is deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi trouwens behoorlijk snel voor een dergelijke auto, want wees nou eerlijk 8,8 seconden van 0-100 km/u is best snel voor een auto van ruim 1.800 kg (=met mij erin!) en maar 200 Pk. Wat ik vooral heerlijk vind is de manier waarop de gerobotiseerde handbak opschakelt, dat gaat zo heerlijk soepel en snel dat is ongekend. Voordeel van een dergelijke gerobotiseerde versnellingsbak is dat die minder wrijving en dus minder vermogensverlies kent dan een gewone automaat. Voor ik het vergeet moet ik nog even melden dat ik zondag met de familie op stap geweest ben in de Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi. Direct na het instappen kreeg ik te horen: “Wat een mooie auto en wat zitten die stoelen + achterbank lekker en wat een beenruimte.” Helaas voor mijn familie heeft alleen de bestuurdersstoel stoelmassage. Op weg naar werk heb ik overal lekker stevig gas gegeven, en dan blijkt zo’n grote stationwagon een uitstekend scheurijzer te zijn. Deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi heeft natuurlijk sowieso het voordeel dat-ie hoog op de pootjes staat, die grondspeling komt uitstekend van pas op (hoge) rotonderanden en (hoge) verkeersdrempels. Waar andere auto’s af moeten remmen daar geef ik gewoon gas bij, en dat geeft deze auto net dat beetje extra lol ten opzichte van een gewone stationwagon. Op de koeienrotonde de polder in liet ik letterlijk iedereen stilstaan, ik was al bijna bij de volgende rotonde toen ik in mijn achteruitkijkspiegel de andere auto’s de rotonde af zag komen rijden.

Uit werk vandaan regende het en niet zo’n beetje ook!!! Een prima gelegenheid om een ‘regendansje’ te doen met deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi, ik was namelijk benieuwd of tie het beter zou doen dan het oude model. Die was nogal tricky in de regen en waar dat nou aan lag ben ik nog steeds niet uit. Dit vernieuwde model heeft dezelfde banden dus ik hou het er maar op dat de verbeterde vering/demping daar verantwoordelijk voor is. De meeste automobilisten hebben werkelijk geen flauw idee hoe belangrijk goede vering/demping is, die bepaalt namelijk de grip van de banden in zeer hoge mate. Slechte vering/demping is funest voor de grip van de banden, daar helpt geen peperdure high performance supersportband aan mee. Toch kon ik al van te voren voorspellen dat de grip in de regen goed zou moeten zijn. Als de vering/demping van een auto uitstekend is net als de banden, dan is in de regen 9 van de 10 keer de grip ook uitstekend. Op de eerste kleine rotonde kon ik heel mooi half dwars over de rotonderand heen glijden. Op de grote rotonde deed ik er in de lange flauwe buitenring nog een schepje bovenop, en dan merk je overduidelijk hoe goed die vierwielaandrijving is. Zelfs met een sportieve rijstijl breekt de Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi niet uit, de auto zet hoogstens een heel licht stapje opzij maar meer ook niet. Het leek af en toe wel of alle andere auto’s op de weg achteruit reden in de werkelijk stromende regen, zo groot is het verschil tussen een gewone voor- dan wel achterwielaangedreven auto in de regen. Het lullige met zo’n goede ‘regenauto’ zoals deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi is dat je zonder dat je het doorhebt jezelf gaat ‘misdragen’ ten opzichte van de andere weggebruikers. Je kunt gewoon te makkelijk een snelheid aanhouden die voor de andere auto’s veel te hoog is, en dan bedoel ik niet dat ik te hard rijd maar dat ik bv. met 50 km/u (= de maximum snelheid) door een bocht heen rijd waar de andere auto’s hooguit 35-40 km/u halen. Ga maar eens proberen om binnen de bebouwde kom 50 km/u op de cruise control te rijden, lastig hè!

Minder kaal
In tegenstelling tot het dashboard van de Peugeot 308 is het dashboard van deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 minder kaal, en verder heeft deze Peugeot een kleiner touchscreen namelijk 7 inch in plaats van 9,7 inch. Ik zag tijdens het schrijven van dit testverslag dat het dashboard het enige onderdeel was waar ik nog niets over geschreven had. Door de extreme drukte op werk de afgelopen weken was ik mentaal totaal uitgeput, ik mag nou eenmaal geen fouten maken op de IVF-kliniek. Elke dag weer moet ik 200 procent gefocust zijn, een fout is namelijk zo gemaakt in dit werk. Daarom strijd ik dan ook al bijna een jaar keihard voor een smartphone-verbod op het laboratorium. Net als in de auto kun je maar met één ding tegelijk bezig zijn, maar het lijkt wel alsof ik tegen een Duitse bunker van metersdik beton aanpraat. Vandaar dit keer maar een copy-paste tekstje uit de online brochure. Mijn excuses hiervoor.

[quote Peugeot.nl]
Touchscreen – Met het touchscreen krijgt u in de Peugeot 508 RXH HYbrid4 toegang tot de wereld van connectiviteit en moderne digitale technologie. Het touchscreen met hoge resolutie biedt vele onderscheidende mogelijkheden, zoals de bediening van het multimediasysteem, het navigatiesysteem, de telefoon en de aangesloten externe apparatuur.
Link MyPeugeot – Met deze app worden gegevens van uw auto (GPS-coördinaten, kilometerstand, brandstofverbruik, geactiveerde waarschuwingslampjes, …) naar uw smartphone verzonden, zodat u van de volgende functies gebruik kunt maken:
– Onderhoud en waarschuwingen: u krijgt automatisch een herinnering als het tijd is voor een periodieke onderhoudsbeurt.
– Find My Car (lokaliseer mijn auto): deze functie leidt u terug naar de plek waar u uw auto hebt geparkeerd.
– Last Mile Guidance (navigatie vervolgen): nadat u uw auto hebt geparkeerd, wordt u met deze functie begeleid als u het resterende gedeelte van de route naar uw bestemming te voet aflegt (aanwezigheid van een op uw smartphone geïnstalleerde navigatie-app noodzakelijk).
– Actieradius: tussen twee ritten door kunt u het brandstofniveau en de resterende actieradius van uw auto bekijken.
– Ritgegevens: op de plaats van bestemming kunt u de belangrijkste gegevens van de laatste rit (tijdsduur, gemiddeld brandstofverbruik, afgelegde afstand) bekijken.
Muziek: HiFi geluid van een ongekende zuiverheid – De Peugeot 508 RXH HYbrid4 is standaard voorzien van de Arkamys-software voor digitale geluidsbewerking waarmee een evenwichtigere geluidsverdeling wordt gecreëerd. Bij dit systeem lijkt het geluid van voren te komen, ter hoogte van de voorruit, en worden de stemmen en instrumenten fraaier weergegeven. Als u een nog betere geluidskwaliteit in uw 508 RXH wenst (gelukkig in mijn testauto aanwezig), kunt u kiezen voor het JBL-Hifisysteem met 10 luidsprekers en een versterker met een vermogen van 500 Watt. Tot de 10 luidsprekers behoren een centrale luidspreker in het dashboard en een subwoofer in de bagageruimte.
[/quote Peugeot.nl]

Stadszuinigheidsrit
Volgens de nieuwe verbruikswaarden in de online brochure kan ik in de stad en omgeving een waarde van 1:25 scoren. Gezien het feit dat ik tijdens de snelwegzuinigheidsrit exact de verbruikswaarde die in de online brochure vermeld staat had gehaald ging ik er stiekem vanuit dat die 1:25 dan ook wel haalbaar zou moeten zijn. Toch? Met snelheden van 30-50-60 km/u kan ik meerdere kilometers achter elkaar 100 procent elektrisch rijden in tegenstelling tot op de snelweg (=nooit 100 procent elektrisch) en dus behoorlijk wat diesel besparen. Maandag(avond) 20 juni leek mij de perfecte dag daarvoor, het was een verschrikkelijke regendag en dan wil je na werk maar één ding en dat is naar huis. Bovendien is het EK Voetbal dus dat helpt ook nog extra mee, en inderdaad was het erg rustig op de weg merkte ik al snel. Mijn plan was om minimaal 75 kilometer te rijden waarna ik dan op een verbruik van minimaal 3 liter diesel uit zou moeten komen. Omdat mijn standaard zuinigheidsroute behoorlijk wat stukken weg van 80 km/u bevat kon ik die niet rijden. Ik ben dus gewoon maar wat gaan rijden richting Katwijk aan Zee en daarna verder via Noordwijk aan Zee, Lisse, Voorhout, Sassenheim, Oegstgeest en weer een gedeelte dezelfde weg terug en dan weer aftanken (aftanken voor de stadszuinigheidsrit na stevig doorrijden leverde een fors verbruik op van 1:11,39) bij de Tango op de Haagweg in Leiden. Het rijden op de elektrische NiMH-accu met zijn 8 blokjes op het display lukte veel minder goed dan ik gedacht had. Wat ik bijvoorbeeld erg vreemd vind is dat ondanks de 8 accu-blokjes er altijd maar maximaal 3 daarvan werden opgeladen/ontladen tijdens het rijden. Al net zo vreemd vond ik het spontane aanslaan van de dieselmotor als ik 50-60 km/u reed met nog drie accublokjes vol geladen. Ik gaf dan even iets gas bij liet het gaspedaal weer los en reed dan weer elektrisch verder.

Ik vind dat behoorlijk irritant want waarom rijdt de Peugeot 508 RXH Blue Lease HYbrid4 ETG6 2.0 HDi niet gewoon elektrisch verder met meer dan genoeg elektriciteit in de NiMH-accu? Het rijden ging op zich best lekker dat was het niet, maar de manier waarop ik steeds weer moest proberen tóch zoveel mogelijk elektrisch te rijden irriteerde me in hoge mate. Na bijna 2 uur rondrijden met 40-50-60 km/u (40 km/u want 30 km/u kan helaas niet op deze cruise control) rondom Leiden stopte ik weer bij de Tango-pomp aan de Haagweg. Pasje erin, pincode intypen, dieselpistool in de vulopening en vullen maar. Bij precies 3,3 liter op 82,5 km klikte de hendel door, maar daarna doe ik altijd nog 3 maal doorklikken aan brandstof (heb ik bij het aftanken voor vertrek ook gedaan) erbij dus die exact 1:25 op dat moment zou nog dalen tot…??? Ik klikte nog drie maal door en kwam uiteindelijk uit op 4,21 liter diesel op 82,5 km=1:19,6. En dat is ruim slechter dan in de online brochure vermeld staat, erger nog het is zelfs slechter dan het verbruik tijdens de snelwegzuinigheidsrit. Oei, dat had ik niet verwacht! Leg mij nou eens uit waarom ik met dieselauto’s zonder een hybride-motor verbruikswaarden haal die veel beter zijn? Nu rij je op elke liter diesel 25-19,6=5,4 kilometer te weinig x 72 liter = 388,8 km te weinig per volle brandstoftank. Natuurlijk is dat puur theoretisch maar zelfs al trek je er 100 km vanaf dan zit je nog op bijna 300 km minder, en dat kan toch niet de bedoeling zijn van een dergelijke hybride-auto denk ik. Wat betreft diesel vind ik dat Peugeot en Citroën het sowieso slecht doen, met de Citroën Cactus haalde ik maar 1:27 terwijl er op papier minimaal 1:33 wordt beloofd. Vreemd want juist een diesel zou zuinig moeten zijn, kijk maar naar de mooie verbruikswaarden die ik gehaald heb met de Mazda CX-5 2.2d, de Infiniti Q50 2.2d en andere dieselauto’s. Het kan dus wel!

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,8 seconden

Topsnelheid

213km/u

Vermogen

B-120(163)/3.850-E-27(37) kW (pk)/rpm

Koppel

B-300/1.750-B+E-450 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4WD

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,0 liter/100 km

Snelweg

4,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,6 liter/100 km

C02 uitstoot

109 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.828 mm

Breedte

2.068 mm

Hoogte

1.525 mm

Wielbasis

2.817 mm

Spoorbreedte voor

1.592 mm

Spoorbreedte achter

1.564 mm

Massa leeg

1.745 kg

Max. toelaatbare massa

2.325 kg

Laadvermogen

580 kg

Aanhanger geremd

1.100 kg

inhoud bagageruimte

423 liter

Bandenmaat

245/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand