Peugeot 508 SW RXH HYbrid4 2012 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



La complètement autre!
Naast de Peugeot 3008 HYbrid4 is ook de Peugeot 508 als HYbrid4 verkrijgbaar, en dat zowel als SW als sedan. De HYbrid4-versie van de 508 sedan ziet er hetzelfde uit als de gewone 508 sedan, dit in tegenstelling tot de HYbrid4-versie van de SW die een ‘All Road-look’ heeft gekregen met de typenaam 508 RXH. Op dit moment vind ik de Peugeot 508 SW samen met de Hyundai i40 Wagon de mooiste stationwagons die er te koop zijn. Na een vergelijk van mijn ervaringen tussen de Peugeot 3008 en de Peugeot 3008 HYbrid4, ging ik er vanuit dat de Peugeot 508 SW RXH HYbrid4 een betere wegligging zou hebben dan de Peugeot 3008 HYbrid4. Ik vind de wegligging van de gewone Peugeot 508 namelijk beter dan die van de gewone Peugeot 3008, dus logisch geredeneerd zou mijn hypothese moeten kloppen. Maar zou dat in de praktijk ook zo blijken te zijn? Feit is namelijk dat de afstelling van de dieselmotor en de elektromotor op elkaar proefondervindelijk wordt gedaan, het kan daarom dus zomaar zijn dat de afstelling bij het ene model beter lukt dan bij het andere model. In dat opzicht is het HYbrid4-systeem dan ook eigenlijk een soort van “Black box” zoals we dat in het wetenschappelijk onderzoek noemen. Wetenschappelijk bezien is het HYbrid4-systeem voor mij dan ook één van de grootste verrassingen die de auto-industrie sinds jaren heeft voort gebracht. En ik hou wel van verrassingen vooral als ze ogenschijnlijk helemaal geen verrassing lijken te zijn. Door de geniale simpelheid van het HYbrid4-systeem zie je de complexiteit ervan namelijk in eerste instantie volledig over het hoofd. Na het testen van de Peugeot 3008 HYbrid4 ben ik direct gaan fantaseren over een supersnelle Peugeot HYbrid4 sportauto die elke andere sportauto degradeert tot een ordinaire truttenschudder. Stel je eens voor, een lage strak gelijnde sportauto van extreem sterk en licht materiaal met een 500+ Pk V6 Twin-turbo voorin en een 200 Pk elektromotor in de achteras. Met een perfecte afstelling moet deze auto volgens mij de ultieme rijsensatie kunnen worden. Niks geen ingewikkelde 4WD-aandrijving met mechanische en/of elektronische sperdifs voor, en/of midden en achter. Veel te duur, te zwaar, onderhoudsgevoelig en uiteindelijk niet beter!

Nattigheid
Direct na het ophalen heb ik de brandstoftank even afgetopt want die was slechts halfvol. Aan de doorgaande weg naast de benzinepomp zag ik in de verte een mooie fotolocatie. Het bleek een betonmortelfabriek te zijn met een kleine haven, de perfecte fotolocatie voor een All Road. Vlak voor de ingang van de betonmortelfabriek ligt een hele mooie bocht, dus daarmee sloegen we mooi twee vliegen in één klap. Uiteraard heb ik eerst even netjes toestemming gevraagd of we de Peugeot 508 SW RXH HYbrid4 op het terrein van de betonmortelfabriek mochten fotograferen. Na de statische fotoshoot was het tijd voor de actiefoto’s. Op het natte asfalt ging de 508 HYbrid4 sneller glijden dan de 3008 HYbrid4 dat deed. En juist dat had ik nou net niet verwacht, alhoewel misschien ligt het wel aan de Michelin Pilot Sport 3 sportbanden (Michelin.nl: bestemd voor wagens met een sportief karakter en voor krachtige sedans), die minder goed zijn in de regen dan de Michelin Primacy HP banden (Michelin.nl: bestemd voor wagens uit het hogere segment) op de Peugeot 3008 HYbrid4. Maar het kan natuurlijk ook dat de afstelling van beide motoren bij de Peugeot 3008 HYbrid4 beter is gelukt, waardoor de grip op nat wegdek beter is. Hoe dan ook merkten ik en Mick allebei direct een duidelijk verschil tussen beide auto’s.

Na het maken van mooie foto’s rondom de betonmortelfabriek zijn Mick en ik naar Harmelen gereden. Daar ligt een hele mooie S-bocht, waar ik al een tijdje geen actiefoto’s meer heb gemaakt met een testauto. Na eerst wat sfeerfoto’s in het dorp te hebben gemaakt was het tijd voor de S-bocht. Mick ging er lekker hard doorheen en ik moet zeggen dat de Peugeot 508 SW RXH HYbrid4 zich goed hield op het droge wegdek, wat goed te zien is op de actiefoto’s. De carrosserie helt duidelijk over op de actiefoto’s, maar het is minder erg dan ik gedacht had. Gevoelsmatig helt de carrosserie meer over dan op de foto’s te zien is. Waarschijnlijk komt dat door de comfortabele vering/demping, schijn bedriegt dus, en daarom is het dan ook zaak goede actiefoto’s te maken. Zonder goede actiefoto’s of bijvoorbeeld de foto’s van de Samsonite kofferset, ben je namelijk geneigd de grootst mogelijk onzin op te schrijven als autojournalist. Hoe vaak ik niet in een testverslag lees dat een auto sterk overhelt of dat een auto een kleine kofferbak heeft, terwijl de (actie)foto’s duidelijk laten zien dat dit niet zo is.

Tafeltje ophalen
De volgende dag was de oudste zoon van mijn oudste zus jarig, en die had een partytent gekocht maar hij miste nog een handige opklaptafel voor de hapjes. Aan mij de taak dus om met deze handige SW even zo’n tafel bij mijn jongste zus in Katwijk aan Zee op te halen. Uiteraard ben ik via de drempelweg gereden langs het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Ik wilde toch wel graag weten hoe comfortabel deze Peugeot 508 SW RXH HYbrid4 nou werkelijk is. Deint-ie na of is de vering/demping precies zo goed dat het comfort net niet té is. Mijn verwachting was dat de uitgaande demping precies goed genoeg zou zijn om het uitveren na een heftige verkeersdrempel op te vangen. En inderdaad was het precies goed, maar dan écht precies goed. Maar dat ben ik van Peugeot wel gewend, qua vering/demping doet dit automerk het erg goed in vergelijking met andere automerken. Even verderop volgde een heftige bocht naar rechts die niet zo heftig werd als ik gewild had. Door het drukke avondverkeer had ik geen ruimte om te testen. Op de terugweg ben ik uiteraard over ‘t Heen gereden, ik was benieuwd of de Peugeot 508 SW RXH HYbrid4 het net in de opritbocht zo goed zou doen als de Peugeot 3008 HYbrid4. Vlak voor de bocht trapte ik het gaspedaal op de bodem en schoot de Peugeot 508 SW RXH HYbrid4 vooruit. Met zwaar piepende banden reed ik door de opritbocht, en de bocht uit accelererend begon de achterkant licht uit te breken. Een duidelijk verschil met de Peugeot 3008 HYbrid4 die werkelijk geen krimp gaf. Voor het mooie was het leuk geweest als ik het ESP bij beide auto’s volledig uit had kunnen zetten. Het ESP wordt boven de 50 km/u namelijk automatisch weer geactiveerd. Met het ESP helemaal uit had ik misschien een groter verschil gevonden qua wegligging, maar dat weet ik nu dus niet. Alhoewel ik me afvraag hoeveel invloed het ESP nog heeft in het uiterste grensbereik, maar omdat dit concept volledig nieuw is weet ik dat gewoon niet.

Zandtest
Met de Peugeot 3008 HYbrid4 heb ik helaas geen zandtest kunnen doen, ik ben tijdens het testen namelijk geen enkel mooi stuk zandterrein tegen gekomen. De meeste bouwterreinen zijn tegenwoordig buiten werktijd afgesloten, en om nou het strand op te rijden bij Katwijk aan Zee vond ik wat ver gaan. Je kunt namelijk niet altijd goed zien of het zand hard of zacht is (ik loop altijd hard aan het strand dus ik spreek uit ervaring), en als ik vast was komen te staan dan was ik zwaar de pineut geweest. Nou ken ik wel wat mensen in Katwijk aan Zee die mij hadden kunnen helpen, maar dan ben je zo weer een dik uur verder voordat de auto los is. Gelukkig zagen we onderweg van Oegstgeest naar Rijnsburg, tussen twee huizen in, een klein braakliggend stuk terrein met zand. Ik kom vrijwel nooit op deze weg maar omdat de brug bij de Groene Kerk in Oegstgeest wordt vernieuwd had ik geen keus. Ik reed achteruit het zandterrein op, zette de versnellingspook in de M-stand en gaf vol gas. De voorwielen waren compleet ingegraven en wat ik ook probeerde ik kwam er niet meer uit. Daarna heb ik de keuzeknop in de stand 4WD gezet, en nadat ik even een keer achteruit was gereden reed ik zonder enig probleem weg. De gecombineerde onafhankelijke dieselmotor/elektromotor 4WD-aandrijving werkt dus ook in het zand erg goed. Natuurlijk heb ik een zeker risico gelopen want stel je voor dat ik de Peugeot 508 SW RXH HYbrid4 er niet uit had gekregen. Tijdens de introductie hebben ze die test ook gedaan, maar daar hadden ze waarschijnlijk 4 gorilla’s klaar staan om de auto uit het zand te duwen als iemand vast kwam te staan.

Filmpje werking HYbrid4-systeem

Afgesloten
Omdat ik die week achterwacht had (dinsdag tot dinsdag) moest ik dat weekend bijspringen indien nodig. Zaterdag hoefde ik niet te werken, en de verwachting was dat ik zondag ook vrij zou zijn. Dat pakte anders uit en ik moest onverwachts toch werken. Na het instappen drukte ik op de startknop maar er gebeurde niets. Ik had de versnellingspook weer eens te snel in de D-stand gezet, en dan gebeurt er niets als je op de startknop drukt. In de N-stand zetten en nog een keer op de startknop drukken dus. Daarna verschijnt er op het display dat het HYbrid4-systeem is geactiveerd en kun je stilletjes vertrekken. Daarna ben ik heel erg rustig naar mijn werk gereden, en net toen ik plankgas door de laatste haakse bocht knalde zag ik dat de weg verderop afgesloten was. Shit helemaal vergeten! Ik moest dus razend snel omdraaien en weer helemaal terug rijden naar de brug bij de LOI. Met een ongekende precisie reed ik op maximale snelheid volledig op de grens over alle vier de rotondes heen. Door de bijspringende elektromotor (springt bij tot 120 km/u) bleef de Peugeot 508 RXH HYbrid4 mooi in balans. Ik schrijf expres “mooi in balans” en niet “perfect in balans”, want in vergelijking met de Peugeot 3008 HYbrid4 is de kwalificatie “perfect” onterecht. Toch is ook de Peugeot 508 RXH HYbrid4 een SW met een fantastisch goede wegligging, zeker in vergelijking met een gewone voorwielaangedreven SW. Op de derde dubbelbaans mini-rotonde wilde ik nog even snel buitenom een auto inhalen. Ondanks het behoorlijke gewicht en lengte van deze SW draaide de Peugeot 508 RXH HYbrid4 heerlijk over de rotonde heen.

De volgende rotonde vloog ik over de rotonderand heen, en op het moment dat ik de auto zich volledig op de rotonderand bevond, voelde ik ‘m tijdens het naar links sturen dwars wegglijden. Dat gevoel is voor mij nog steeds één van de lekkerste dingen tijdens het testen, en gek genoeg is het met helemaal niets te vergelijken. Zodra de auto aan het glijden ging moest ik alweer naar rechts sturen, en dat deed deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 uitstekend. Met slechts een geringe onbalans landde ik weer op het asfalt en reed perfect binnen de witte lijnen weer verder. Even verderop moest ik wachten bij het rode stoplicht en viel de dieselmotor uit vanwege het start-stopsysteem. Een start-stopsysteem dat anders is dan op de meeste auto’s met een dergelijk systeem. De meeste auto’s met een start-stopsysteem hebben namelijk een versterkte startmotor. Zo niet deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 waar de dieselmotor razend snel en volledig geruisloos wordt opgestart door een 8 kW startgenerator. Uiteraard was er ook de mogelijkheid geweest om de dieselmotor op te starten met behulp van de elektromotor, maar omdat deze ver weg op de achteras zit was verviel deze mogelijkheid. Eenmaal thuis leek het wel of er een gillende keukenmeid afgestoken werd. Dat kwam omdat ik vergeten was de elektrische handrem te activeren. Wat een ongelofelijk irritant geluid, daar hadden ze van mij best een wat minder luid signaal voor mogen gebruiken.

Zuinigheidsrit
Na de zuinigheidsrit met de Peugeot 3008 HYbrid4, die mij qua verbruik behoorlijk tegenviel, was ik uiteraard zéér benieuwd naar het verbruik van de Peugeot 508 RXH HYbrid4. Het was een mooie zonnige maandagmiddag en daar was ik wel blij mee. Ik had het namelijk helemaal gehad met al die regenbuien van de afgelopen dagen. Ik vertrok elektrisch maar al op de rotonde vlak voor de oprit schakelde de Peugeot 508 RXH HYbrid4 over op de dieselmotor. Eenmaal op de N206 draaide ik de keuzeknop naar de stand SPORT, zodat de het Ni-MH accupakket opgeladen zou worden. Bij een snelheid van 80 km/u kan ik toch niet elektrisch rijden met deze Peugeot 3008 HYbrid4, dus dan kan ik maar beter zorgen dat de dieselmotor het accupakket zo vol mogelijk laadt. Wat ik overigens wel heel erg frappant vind is dat ik bij deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 wel iets voel gebeuren (in het gaspedaal) in tegenstelling tot de Peugeot 3008 HYbrid4. Ik heb geen idee waar ‘m dat verschil in zit want je zou er toch vanuit mogen gaan dat de aandrijflijn van beide auto’s identiek is. Aan het einde van de N206 aanbeland schakelde ik zo snel als mogelijk over op elektrisch rijden, iets dat net aan lukt rond de 60 km/u. Toch viel het mij ook dit keer weer tegen hoe lang ik elektrisch kon rijden. Wat dat betreft hoop ik dat Peugeot net als bij de 3008 HYbrid4 ook een plug-in hybrid versie van de 5008 RXH HYbrid4 zal uitbrengen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat het allemaal net wat beter aanvoelt als in de Peugeot 3008 HYbrid4. Ik had nu al het gevoel dat het verbruik van deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 lager uit zou gaan komen dan dat van de Peugeot 3008 HYbrid4.

Ik reed rustig richting Zandvoort toen ik in de remmen moest voor twee auto’s die voor een rood stoplicht stonden te wachten, en een kilometer of twee verderop weer voor een vuilniswagen die de weg compleet blokkeerde. Lullig als je net mooi op weg bent en denkt voor het eerst sinds weken weer een “0 keer remmen” te gaan scoren. Daarna bleef het eigenlijk maar zo doorgaan, steeds weer moest ik remmen voor de meest lullige dingen. Maar goed de rit op zich ging voor de rest prima, en ik had hier een veel beter gevoel over dan met de Peugeot 3008 HYbrid4. De keus om deze auto uit te rusten met stuurflippers vind ik een uitstekende keus van Peugeot. Net als de keus om de cruise control te bedienen via knopjes op het stuur, in plaats van de aparte bediening linksonder zoals bij de Peugeot 3008 HYbrid4 en de Peugeot 208. Uiteindelijk heb ik toch een tevreden gevoel over gehouden aan deze zuinigheidsrit, en dat is vooral te danken aan de hoge mate van comfort van deze auto. Het comfort staat dankzij de luxere uitrusting en de uitstekende vering/demping op een hoger niveau dan dat van de Peugeot 3008 HYbrid4. Toch vind ik de wegligging van de laatste beter maar zo zie je maar weer dat dit – rijcomfort en wegligging – twee heel verschillende dingen zijn. Na het aftanken bij de benzinepomp op ‘t Heen kwam ik uit op 1:21,7 en dat is beter dan de Peugeot 3008 HYbrid4. Maar ook deze waarde ligt nog steeds ver verwijderd van het door Peugeot opgegeven verbruik.

Tank half leeg rijden deel 1
Toen ik de Peugeot 508 RXH HYbrid4 ophaalde was de brandstoftank half vol en dus moest ik ‘m op de voorlaatste dag half leeg rijden (ik had ‘m namelijk vol gegooid na de zuinigheidsrit). Alles leuk en aardig maar ik ben natuurlijk geen Sinterklaas. Donderdagochtend moest ik naar de ambassade van Azerbaidjan om een visum aan te vragen. Toen ik daar aankwam zag ik allemaal politie staan, maar dat bleek voor de ambassade van Irak te zijn direct om de hoek. Aangekomen bij de Azerbaidjaanse ambassade kon ik helemaal nergens een parkeerplaats vinden. En dus heb ik de Peugeot 508 RXH HYbrid4 maar ergens half op de stoep gezet, hopende dat ik geen bon zou vinden bij terugkomst. Aangekomen bij de ambassade vertelde de medewerker ons door de luidspreker naast de bel dat we één deur verder moesten zijn. De afdeling visumzaken was verplaatst naar een klein gebouwtje iets verderop. Alles leuk en aardig maar iedereen moest buiten staan, want er werd maar één persoon per keer binnen gelaten. In de rij wachtend kwamen de horror-verhalen ter sprake, één iemand die de vorige keer weggestuurd was vertelde dat er meer mensen onverricht terzake weer naar huis gingen dan dat er een visum kregen. Daar sta je dan met je papieren in de hand te wachten, lekker opbeurend al die verhalen.

Eindelijk mocht ik dan naar binnen, ik vertelde de man achter de balie dat ik 3 maanden op de motor door de GOS-landen wil reizen en dat mijn reisroute loopt via Georgië, Azerbaidjan, Iran etc. Ik gaf hem het visumaanvraagformulier, het bewijs van betaling (je moet van tevoren €60,- overmaken op de bankrekening van de ambassade van Azerbaidjan), de kentekenpapieren van de motor en het antwoord was direct positief. Toen ik weer naar buiten kwam zei ik tegen de rij wachtende mensen: “Jullie moeten gewoon op de motor naar Azerbaidjan gaan dan is het zo geregeld!” Ik stapte met een juichgevoel weer in de half op de stoep geparkeerd staande Peugeot 508 RXH HYbrid4, waar gelukkig geen parkeerbon onder de voorruit zat. JIHA! En nu naar B.O.R. Motoren BV Ambachtstraat 2 in De Lutte, een dorpje net naast Oldenzaal vlakbij de grens met Duitsland. Dit zou een hele mooie test worden over het zitcomfort van deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 op de langere afstanden. Ik had me voorgenomen om rustig te rijden maar uiteindelijk heb ik toch gemiddeld zo’n 120-140 km/u gereden. Dat kwam vooral omdat het erg rustig was op de weg, en omdat deze auto zo heerlijk zit en rijdt dat ik het niet eens door had. Zelfs bij snelheden van 180 km/u is de stilte in de auto en het comfort van het onderstel zodanig, dat het leek alsof ik een tiental kilometers langzamer reed. Wat betreft comfort zit je dus helemaal goed bij Peugeot, de nieuwe luxe sedans en stationwagons van de 508-serie zijn beter dan het beste wat Peugeot tot nu toe heeft gemaakt. Heen via Amersfoort: 210 km – Terug via Amsterdam: 207 km – Verbruik: 1:19,5

Tank half leeg rijden deel 2
En als ik het over comfort heb dan kan het niet anders dan dat de vering/demping van deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 ter sprake komt. En wat betreft vering/demping moet ik Peugeot een groot compliment geven, want naast de uitstekende vering/demping setup van hun sportieve auto’s laat Peugeot met deze 508 RXH HYbrid4 zien dat ze die van de luxere auto’s ook perfect beheersen. Een auto zoals deze Peugeot 508 RXH HYbrid4 hoort comfortabel afgeveerd te zijn, zodat alle oneffenheden (lees: dwarsrichels, boomwortels, gaten, kinderkopjes) perfect glad gestreken worden. Maar comfortabel kan ook té comfortabel zijn, en daarmee bedoel ik dat de auto bij het minste geringste nadeint. En dat laatste wil je als bestuurder absoluut niet, nadeinen kan namelijk levensgevaarlijk zijn omdat de banden het wegcontact dreigen te verliezen. En slechter wegcontact betekent uiteraard ook minder grip, en minder grip betekent dat de auto onzeker aanvoelt. Het is dus zaak een mate van comfort te bereiken zodat de auto nog steeds behoorlijk sportief gereden kan worden. Wat betreft het comfort kan ik niet anders zeggen dan dat ze er bij Peugeot uitstekend in geslaagd zijn de perfecte mix te vinden.

Eén van de mooiste testen die je kunt doen met een auto zoals deze Peugeot 508 RXH HYbrid4, is over een verkeersdrempel heen rijden die vlak voor of in een bocht ligt. Het onderstel moet zich dan namelijk meteen na het inveren (comfortabel betekent minder uitgaande demping) weer zetten, zodat de banden weer grip hebben. Er zijn maar een paar plekken waar dat zo is, twee daarvan liggen vlak bij elkaar op de hoek van de Nachtegalenlaan met de Zwaluwenweg en op de hoek van de Leewerikenlaan met de Zwaluwenweg in Aerdenhout (=route zuinigheidsrit). Op de terugweg van de zuinigheidsrit joeg ik de Peugeot 508 RXH HYbrid4 zo hard over de verkeersdrempel (hoek Leeuwerikenlaan-Zwaluwenweg) dat het linker achterwiel los kwam van het asfalt. Meteen daarna begon de Peugeot 508 RXH HYbrid4 serieus begon weg te breken middenin de bocht, maar dankzij de vierwielaandrijving ving het onderstel het netjes op. Erg knap gedaan van Peugeot want normaal gesproken zou ik dit niet durven met een comfortabel afgeveerde voorwielaangedreven stationwagon. In de fotoserie van de Burton kun je bij foto 15 duidelijk zien dat het linker achterwiel los komt van het asfalt. Deze foto is genomen in de bocht na de verkeersdrempel van de Nachtegalenlaan met de Zwaluwenweg, dus precies de andere kant op.

Beter!
De laatste tijd bevallen de interieurs van de Peugeots die ik mag testen mij steeds beter. Langzamerhand zag ik alles veranderen, mooier worden vooral en het mooiste interieur tot nu toe vind ik die van de Peugeot 3008 HYbrid4. Daarom viel het interieur van de Peugeot 508 RXH HYbrid4 mij toch wat tegen. Ik miste het fraaie design van het Peugeot 3008 HYbrid4 dashboard. Maar vergelijk ik het dashboard van deze SW met die van andere SW’s dan springt dit dashboard er positief uit. Wat betreft het sturen (lees: feedback) en de stoel kan ik kort zijn, die zijn beide uitstekend. De audio is van goede kwaliteit, alles is aanwezig zoals een USB-ingang etc. Gaan we een rij verder dan blijkt ook de achterbank dik in orde. Ik heb één keer met drie andere personen in de auto gezeten, en toen ik vroeg hoe het achterin beviel zag ik in de achteruitkijkspiegel al, nog zonder dat ze nog één woord gezegd hadden, aan de glimlach op hun gezichten dat het prima was. Nog weer iets verder naar achteren komen we bij de bagageruimte. Om die op te kunnen meten heb ik ooit een mailtje aan Samsonite Europe in België gestuurd. Na een positieve reactie mailde de PR Manager van Samsonite Europe mij hoeveel en welke kleur koffers ik wilde hebben. Na wat rekenwerk kwam ik uit op een kofferset van vier maal drie koffers van 33-liter/50-liter/70-liter/117-liter en één beautycase van 13 liter. Een paar dagen kwam ik thuis uit werk en stond er een houten pallet met 823 liter aan, in plastic folie gewikkelde, koffers voor mijn deur. Ik vind het nog steeds vreemd dat geen enkel ander automagazine de bagageruimte visualiseert met behulp van een kofferset. De bagageruimte van de Peugeot 508 RXH HYbrid4 is behoorlijk, de op één na grootste kofferset paste er op twee 70-liter koffers in. En dat viel mij mee want dat is ondanks het accupakket en de elektromotor in de achteras.

Terugbrengen via Hoevelaken
Het lijkt een behoorlijk stuk omrijden om via Hoevelaken te rijden – de Peugeotimporteur zit in Utrecht – maar dat was ook zo bedoeld. Ik wilde namelijk nog even bij een goede vriendin langs rijden in Hoevelaken. Een heerlijk snelwegritje, als het meezit tenminste, maar gelukkig zat het mee. Er stond geen file op de A12 en ook niet op de A27, zodat ik sneller in Hoevelaken arriveerde dan normaal gesproken. Eindelijk kon ik dan weer eens de zeer fraaie bochtige afslag van Hoevelaken nemen. Deze afslag kun je met een behoorlijke hoge snelheid nemen maar onderschat ‘m nooit! Na de stoplichten volgt weer een fraaie haakse bochtenserie, die overigens tijdelijk is. Omdat er een extreem langzaam fossiel voor me reed besloot ik hem in te halen, en dat kon gelukkig in de bocht vlak na het stoplicht omdat het daar heel even tweebaans wordt. Uiteraard heb ik voor de bocht met de keuzeknop even snel de stand “SPORT” geselecteerd, een kickdown was genoeg om er voorbij te spuiten. De haakse bocht die daarna volgde reed ik zonder af te remmen doorheen, de bijspringende elektromotor was vervolgens genoeg om de licht wegbrekende Peugeot 508 RXH HYbrid4 weer in het juiste spoor te krijgen. Dat doet de Peugeot 3008 HYbrid4 overigens duidelijk beter, daar was totaal geen sprake van wegbreken bij dit soort acties. Dit maakt ook meteen duidelijk dat de afstelling van het HYbrid4-systeem per model verschilt, en dat de afstelling van de Peugeot 508 RXH HYbrid4 nog enige fijntuning behoeft. Het ligt namelijk absoluut niet aan de banden – Michelin Pilot Sport 3 245/45-R18 – want die zijn nota bene beter dan die van de Peugeot 3008 HYbrid4.

Na een heerlijke lunch ben ik naar de Peugeot-importeur Utrecht gereden, nou ja ik heb het geprobeerd want dat viel namelijk niet mee. Sinds de nieuwe tunnel en alle andere nieuwe wegen op de ring van Utrecht geopend zijn klopt de NavSat namelijk niet meer. Toen ik dus op de A2 reed zag ik steeds maar weer op de NavSat een bericht af moest slaan naar rechts, maar dat kon helemaal niet want rechts van mij zat de vangrail. Er zat dus niets anders op dan helemaal tot aan Breukelen door te rijden en daar om te keren. Maar ook op de A2 richting het zuiden klopt de bewegwijzering van geen kanten, dus ook nu weer snapte de NavSat er helemaal niets van. En dus ben ik maar de A12 opgereden richting Arnhem en er bij de afslag Jaarbeurs weer af gegaan. En weer mocht ik het proberen maar dit keer ben ik niet de A2 op gereden. Vroeger stond er “Lage Weide” op de bewegwijzering maar dat hebben ze van de nieuwe bewegwijzering afgehaald. Tja NavSat, bewegwijzering en ambtenaren, een combinatie die duidelijk funest is om de juiste weg te kunnen vinden. Het enige leuke aan het fout rijden waren de mooie op- en afritten van de A2 en de A12. Op alle op- en afritten reed ik in de bochten met het allergrootste gemak weg van de auto’s achter mij. En let wel dat waren niet de minste auto’s én het asfalt was kletsnat! Maar juist op kletsnat asfalt werkt het HYbrid4-systeem werkelijk perfect om grip te blijven houden in de snelle op- en afritbochten.

Brandstofmeter stuk?
Het is iets dat me al eerder en ook vaker is opgevallen, alleen kon niemand bij Peugeot mij de oorzaak ervan vertellen. Steeds als ik na een zuinigheidsrit of vlak voor het terugbrengen de tank vol gooide met een kleine hoeveelheid benzine of diesel, dan wees de brandstofmeter niet aan dat de brandstoftank vol is, terwijl de brandstoftank bij wijze van spreken overliep. Het leek mij sterk dat de brandstofmeters van alle Peugeots die ik tot nu toe getest heb stuk zijn. Maar nu had ik dan eindelijk de kans om erachter te komen wat de oorzaak is, want op het hoofdkantoor van Peugeot hebben ze ook een werkplaats en dus technici. Het antwoord bleek even simpel als toch wel bizar, Peugeots hebben namelijk geen sensor (ook detectie-eenheid genoemd) in de brandstoftank zitten. [nl.wikipedia.org] De detectie-eenheid maakt gebruik van meestal een vlotter verbonden met een potentiometer. Als de tank leegraakt, daalt de vlotter langs een weerstand, waardoor de weerstand wordt verhoogd. Als de weerstand een bepaald punt bereikt, zal bij sommige voertuigen het “low fuel-lampje” oplichten. [/nl.wikipedia.org] Na het terugbrengen van de Peugeot 3008 HYbrid4 vroeg ik dan ook wat de oorzaak daarvan is. Dat heeft te maken met het feit dat het verbruik gemeten wordt op basis van de berekende inspuithoeveelheid benzine/diesel. En nou komt het, tankbeurten waarbij een hoeveelheid van kleiner dan 7 liter benzine of diesel wordt getankt die worden niet gedetecteerd. Normaal gesproken zal geen enkele Peugeot-rijder dit fenomeen detecteren, want vrijwel niemand (behalve taxirijders en autojournalisten) tankt hoeveelheden kleiner dan 7 liter benzine/diesel.

Specificaties

Jaargang

2012

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,8 seconden

Topsnelheid

213km/u

Vermogen

120(163)/3.850-27(37) kW (pk)/rpm

Koppel

300/1.750-200 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

All-Wheel-Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,0 liter/100 km

Snelweg

4,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,1 liter/100 km

C02 uitstoot

107 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.823 mm

Breedte

2.068 mm

Hoogte

1.525 mm

Wielbasis

2.815 mm

Spoorbreedte voor

1.592 mm

Spoorbreedte achter

1.564 mm

Massa leeg

1.745 kg

Max. toelaatbare massa

2.325 kg

Aanhanger geremd

1.100 kg

inhoud bagageruimte

423 liter

Bandenmaat

245/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand