Glad en sjiek!
Dit waren de eerste twee woorden die in mij opkwamen toen ik de Renault Mégane RS zag rijden én ook weer toen ik ‘m voor de deur zag staan bij Renault Nederland. Toen ik het portier opende keek ik echter tegen twee mooie Recaro-sportstoelen, een mooi dik leren stuur en mooie aluminium pedalen aan. Nog steeds mooi maar weg met dat glad en sjiek. Tenminste dat dacht ik want toen ik de Renault Mégane RS startte en ‘m in de eerste versnelling zette en weg reed voelde alles direct weer glad en sjiek aan. Een half uur later was ik thuis en eigenlijk best behoorlijk teleurgesteld. Waarom? Op de een of andere manier had ik totaal andere verwachtingen van deze auto. Vergelijk het met een hele mooie vrouw die op je af komt lopen en eenmaal vlakbij gekomen glimlacht waarna je tegen een fietsenrek van rottende tanden aankijkt. Er klopte iets niet maar wat? Ik was behoorlijk in verwarring want wat moest ik nou in hemelsnaam gaan schrijven over deze zogenaamd ‘brute’ coupé. Na een kop hete soep met brood besloot ik eerst maar even te gaan zwemmen in “De Vliet”, het mooiste buitenzwembad van Nederland. Even lekker afkoelen – en koud was het! – zodat ik daarna misschien met een helder hoofd een meer verfrissende kijk op de Renault Mégane RS zou krijgen. Dat was hard nodig want zoals het er nu naar uit zag zou ik het meest verschrikkelijke testverslag in mijn loopbaan gaan schrijven over een auto die van geen kanten waar kan maken wat hij belooft op grond van zijn uiterlijk. Ik zag het voor het eerst in mijn loopbaan als autojournalist totaal niet meer zitten! Ik ben vrolijk van aard en een zeer optimistisch mens maar hier zou zelfs ik bijna depressief van worden.
Sperdifs
De avond voor het ophalen had ik even de online pdf-file over de Renault Mégane RS gelezen. Daarin stond het volgende: “De Mégane RS is standaard uitgerust met een elektronisch differentieel (Extended Brake Lock Differential) dat voorkomt dat de auto grip verliest door het wiel met de minste grip af te remmen, zoals bij flinke versnellingen in de bocht of in rechte lijn. Voor nog meer efficiency verdeelt het mechanische differentieel (Limited Slip Differential) het vermogen optimaal tussen de twee aangedreven wielen om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk vermogen kan worden overgedragen op de weg (alleen leverbaar op het Cup-chassis). Deze techniek is rechtstreeks overgenomen uit de racewereld en zorgt ervoor dat de aandrijving, ongeacht de grip, het type wegdek, het stuurgedrag optimaal blijft.” Ik wist van tevoren al dat ik de gele Mégane RS met Recaro’s en rode Brembo remklauwen mee zou krijgen en dus had ik al een flauw vermoeden dat deze fraaie knalgele uitvoering uitgerust zou zijn met een Cup-chassis en dus een mechanisch sperdif heeft.
Tegenwoordig zijn bijna alle sperdifs van het elektronische type maar dat is toch écht totaal anders. Vlak voor deze Renault Mégane RS heb ik de Seat Leon Cupra R getest en dat is een fantastische hatchback waar ik ontzettend veel lol mee heb gehad. Probleem was alleen dat bij achterlijk bruut en vroeg op het gas gaan in een haakse bocht (zowel op nat als droog asfalt) het elektronische sperdif het af liet weten waardoor de Cupra R uit balans begon te raken. Erg leuk en prima op te vangen maar eigenlijk wilde ik natuurlijk veel liever dat de auto zijn lijn bleef volgen met voldoende tractie op de voorwielen, óók bij achterlijk bruut en vroeg op het gas gaan. Het probleem zat dus volledig tussen mijn oren, ik was véél te lief geweest voor de Renault Mégane RS waardoor ik bij lange na niet, of nog veel beter gezegd werkelijk helemaal van geen kanten de grens had benaderd van wat deze auto kan. Kijk dat is een hele andere zeer verfrissende kijk op deze auto.
Mietje!
Ik geef het niet graag toe maar ik heb me inderdaad aangesteld als een mietje, voordat ik mijn hoofd gelukkig weer helder had gekregen na een verfrissende duik in buitenzwembad “De Vliet”. Tijd voor hele heftige actie en als ik zeg heftig dan bedoel ik zo heftig dat ik het heb over een de ultieme “dood of de gladiolen-rit”. Vol op het gas ook waar ik het normaal gesproken nog niet aandurf, zo hard door de bocht dat ik normaal gesproken zou zeggen bel alvast de Brandweer maar om me uit de sloot te takelen, zo verschrikkelijk heftig dus! En mijn hemel wat blijkt deze Renault Mégane RS dan ineens een ongelofelijk goede wegligging te hebben. Niet normaal gewoon, de laatste keer dat ik zo gruwelijk en achterlijk hard door de bochten heb geknald met een voorwielaangedreven auto is met de Alfa Romeo 147 Q2 geweest. Inderdaad ook een voorwielaandrijver met een mechanisch sperdif!
Ik neem alles terug wat ik gedacht/gezegd/geschreven heb over deze Renault Mégane RS. Wow wat een auto zeg!!! Als je hier als wannabee-autojournalist instapt (zie mijn testverslag van de Renault Clio RS) dan weet ik zeker dat je de essentie van deze auto compleet mist. Om deze auto écht goed te testen moet je letterlijk de blik op oneindig en het verstand op nul zetten. De grens ligt zover dat je zonder gevaar voor eigen leven eigenlijk alleen op een circuit het uiterste eruit kan halen, tenminste als je dat lef hebt. Als je dat op straat doet en het gaat fout dan kun je inderdaad ondersteboven in de sloot liggend de Brandweer bellen. De Seat Leon Cupra R die ik twee dagen daarvoor had ingeleverd is serieus goed maar deze Renault Mégane RS is gewoon een straatlengte beter. Had de Seat Leon Cupra R een mechanisch sperdif gehad dan was het een heel ander verhaal geweest. Het mag duidelijk zijn, een mechanisch sperdif is veruit superieur aan een elektronisch sperdif.
Verkeerde been
Hoe heb ik me zo verschrikkelijk op het verkeerde been laten zetten vroeg ik mezelf de volgende ochtend af. Eerst maar eens ontbijten en Vincent uitzwaaien en dan eens goed nadenken. Zouden de mannen/vrouwen van de Renault Sport afdeling dit misschien expres gedaan hebben? Stel dat je deze auto koopt en je bent niet zo’n halve zool als ik, Paul en Vincent dan zul je dus nooit weten hoe ontzettend goed deze auto is. Deze auto nodigt namelijk totaal niet uit tot hoeken en vegen, juist in tegendeel!, je bent veel eerder geneigd om gezapig rond te rijden. Al hadden ze bij wijze van spreken alleen maar een ander uitlaatsysteem gemonteerd, maar zelfs dàt hebben ze niet gedaan. Ik denk dat er iets anders achter steekt. Hoeveel mannen mogen nou een R-versie kopen als gezinsauto?
Bijna geen enkele man dus! Dus als er dan een R-versie ‘moet’ komen dan heb je als man een groot probleem want moeder de vrouw beslist. Vraag het aan elke autoverkoper of PR-manager en deze zal beamen dat de vrouw uiteindelijk de doorslag geeft… met het kiezen van de kleur. Gelukkig heeft de Mégane RS zeven kleuren dus daar moet een kleur bijzitten die zij mooi vindt. Als ze dan vervolgens ook zelf even een proefritje gaat maken zal ze helemaal niet merken dat dit een beest van een auto is. Het uitlaatgeluid is uitermate beschaafd, de 250 Pk’s voelen werkelijk poeslief aan, de prijs is ongelofelijk laag voor een sportieve hatchback, kortom ze zal helemaal niet merken dat dit één van de allerbeste hatchbacks op deze aardbol is.
G-krachten
Een G-krachtenmeter is altijd weer een leuk speeltje. Ik vond het wel aardig om dit keer uit te proberen hoe snel ik alle G’s op het maximum kon krijgen. Met de juiste links-rechts combinatie lukte het me binnen amper 100 meter. Heel hard optrekken (-1,5G), vervolgens heel hard de linkerbocht inhoeken (+1G), meteen daarna heel hard de rechterbocht inhoeken (-1G) en direct daarna het rempedaal tot op de bodem trappen (+1G). Grappig!
Renault Sport Monitor
Omdat sommige andere autojournalisten het gebruik van de Renault Sport Monitor niet hadden getest, werd mij voor het wegrijden even snel en zeer duidelijk uitgelegd hoe ik de Renault Sport Monitor moet activeren. Door tegelijk twee knopjes op een houder aan de rechterkant van het stuurwiel in te drukken wordt de monitor geactiveerd. Daarna kun je met twee andere knopjes en een wieltje door een menu scrollen dat van alles en nog wat weergeeft (bv. een G-krachtenmeter) maar vooral ook de mogelijkheid geeft de instellingen (zoals 5 instellingen voor de gasreactie of het ESP helemaal uitzetten) van de auto te wijzigen.
Dit is erg belangrijk want als je dit niet gebruikt kun je deze auto niet écht goed testen want dan test je namelijk alleen de standaard gasreactie, de standaard instelling van het ESP (=ESP aan) of het ESP in de Sportstand (ook nu staat het ESP nog steeds gedeeltelijk aan) meer niet. Ik heb verschillende testen gelezen die de Renault Sport Monitor niet hebben geactiveerd. Tja wat test je dan in hemelsnaam? Dat is geen testen dat is aaien en dan kun je volgens mij net zo goed een rollator gaan testen zoals ik een keer heb geschreven (zie: Renault Clio RS).
Niet als in de film
Ik heb ook nog wat filmpjes zitten bekijken maar die waren zo niet nog slechter. Ontzettend veel slap geouwehoer in de camera maar vette acties ho maar terwijl juist deze Mégane RS zich leent voor het vette actiewerk. Ga naast de Nederlandse filmpjes ook het filmpje van het Engelse Pistonheads maar eens bekijken op YouTube. Echt een verschrikkelijk slecht filmpje dat totaal afbreuk doet aan deze strakke zeer goed sturende coupé. Wat betreft het uitzetten van het ESP het volgende, dat activeert zichzelf weer zodra de snelheid boven de 50 km/u komt. Jammer want bij de Renault Clio RS kan je het ESP wel permanent uitzetten. Alhoewel permanent… dan loop ik een klein beetje loop te liegen want helemaal 100% uitzetten kun je het ESP nooit! Het staat altijd aan ook al merk je daar dan bijna niets meer van.
De enige die weten hoe je het ESP echt 100% uit moet zetten zijn de technici op de fabriek. Ik weet dat omdat een monteur van één van de grootste motorimporteurs mij een keer alles heeft laten zien wat normale stervelingen niet mogen weten. De gasklepsensor, de verlichting werkelijk alles is stilstaand met de motor uit te checken of het goed werkt. Op het moment dat je het contact aan/uit zet hou je een bepaalde knop(pen) ingedrukt waarna je door een ‘geheim’ menu heen scrollend alles kunt checken en/of (de)activeren. Zo zie je maar er is veel meer tussen hemel en aarde als dat ik en jullie weten.
Het moet niet gekker worden!
Nogal wat commentaren en zelfs filmpjes beginnen met de woorden “Ford Focus RS”, erg vreemd want als je een Renault Mégane RS aan het testen bent zie ik de link met de Ford Focus RS totaal niet. De Ford Focus RS heeft véél meer Pk’s én als je het ESP van de Ford Focus RS uitzet dan staat en blijft deze uit. Bij de Renault Mégane RS schakelt het ESP zichzelf automatisch weer in rond de 50 km/u. Afgezien van de vele Pk’s extra gaat elke vergelijking dus sowieso mank. Als je namelijk met de Renault Mégane RS ongelofelijk aan het vegen bent dan staat het ESP dus altijd aan. Helemaal niet erg want samen met het mechanische sperdif blijkt dat een werkelijk briljant goede combinatie te zijn. De Ford Focus verandert in een wild beest als je het ESP uitzet, ondanks het feit dat de Ford Focus RS ook een mechanisch sperdif heeft. Elke vergelijking gaat dus werkelijk op alle fronten totaal mank. Daarom heb ik ook zo’n ongelofelijk broertje dood aan vergelijkingstesten.
Verbijsterd
Omdat ik na het terugbrengen begon te twijfelen een wat ik geschreven had over het ESP heb ik de Renault Mégane RS nog een keer meegenomen. Dit keer kreeg ik echter de witte versie mee met gewone sportstoelen maar wel hetzelfde Cup-chassis. Tot mijn grote verbazing kon ik bij de witte versie het ESP uitschakelen met behulp van het ESP-knopje links van het stuur. Door het ESP-knopje kort ingedrukt te houden verscheen er “ESP Sport” op het display boven de benzinemeter. Hield ik het ESP-knopje langer ingedrukt dan hoorde ik een piep-signaal en verscheen er “ESP Uitgeschakeld” op het display. Het gekke is nu dat in de gele versie (later hoorde ik dat dit een pre-productie exemplaar betrof!, deze auto is dus anders dan die in de winkel staat) met het Cup-chassis ik het ESP alleen helemaal uit kon schakelen met behulp van de Renault Sport Monitor. Dat weet ik nog 100% zeker net als dat het ESP weer vanzelf aanging. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik met de gele Renault Mégane RS gekker kon doen als met de witte. Met het ESP uit begon de witte versie heftig naar links en/of rechts uit te breken terwijl de gele versie echt superstrak op de juiste lijn bleef. Al met al een vreemd verhaal naar mijn mening.
Goedddddddd!
Eigenlijk is er niets wat me niet bevalt aan deze auto. De uitgebreide elektronische instelmogelijkheden van de Renault Sport Monitor vind ik helemaal geweldig. Bovendien laat de Renault Sport Monitor zich eenvoudig bedienen en is het Menu erg overzichtelijk gerangschikt. De Recaro sportstoelen zijn erg mooi en zou ik persoonlijk altijd nemen. De stoffen versie vind ik het mooist. Het dashboard is verder ook overzichtelijk en mooi, vooral de gele toerenteller vind ik goed bedacht. Het schakelen gaat heerlijk licht, precies en doeltreffend al had de versnellingsbak van de Renault Clio RS – die kortere schakelwegen heeft – mijn voorkeur gehad. De koppeling gaat ook lekker licht en is goed doseerbaar en dat is bij sommige sportieve hatchbacks wel anders.
[quote Vincent van Eijk]
Renault Mégane RS: op een zaterdagochtend was ik bijtijds bij Daan om de Mégane RS op te halen. Na wat uitleg van Daan over de instelling van het ESP-systeem en de boordcomputer reed ik weg. Aan het einde van de straat had ik, net als Daan, direct een “hmm”-gevoel. Deze nieuwe Mégane RS voelt gezapig en behoorlijk tam aan. Dat was een behoorlijke domper want ik had behoorlijk hoge verwachtingen van deze sportieve coupé. Dit past totaal niet bij het opvallende uiterlijk van deze Mégane RS. Over de A12 naar huis rijdend vroeg ik me af of er stiekem toch niet een addertje onder het gras zou zitten of heeft Renault een flater geslagen van de bovenste plank?
De zitpositie is geheel naar eigen wens in te stellen en de mooie Recaro kuipstoelen zitten werkelijk als gegoten. In de auto zijn een aantal leuke details aangebracht die zorgen voor een nog sportiever tintje. Hierbij doel ik op de geel gekleurde gordels, het gele streepje op het stuurwiel wat de middenstand aangeeft en de geel gekleurde achtergrond van de toerenteller. De zeer uitgebreide boordcomputer is echt mooi speelgoed, hierin zit een onder andere een G-krachten meter, een 0-100 km/u acceleratiemeter, en een remdrukmeter. De, in mijn ogen, onontbeerlijke olietemperatuurmeter is hierin ook af te lezen. De RS beschikt ook over bandenspanningcontrole. Het bijzondere is dat men op het dashboard niet de “BANDENspanning” af kan lezen maar de “BADENspanning”. Renault verander dit even alstublieft!
In de loop van de dag kwam ik erachter dat ik flink voor de gek was gehouden door de RS. Deze auto voelt in eerste instantie gezapig en tam aan maar zodra je het ESP in de sportieve stand zet en wat meer gaat pushen blijkt het heel ander verhaal. Normaal gesproken vind ik dat een testverslag uitgebreid moet zijn zodat de lezer het best geïnformeerd kan worden over de betreffende auto maar dat heeft Daan al voor jullie geDaan. In het geval van de Renault Mégane RS wil ik dan ook heel kort en bondig zijn alhoewel ik niet eens zou weten hoe ik het moet verwoorden; deze nieuwe Renault Mégane RS is namelijk serieus goed!
– De wegligging is fantastisch en door het sperdif is de auto gewoon niet van zijn koers te krijgen!
– Het onderstel is sportief en dus lekker stevig maar gek genoeg niet bijzonder oncomfortabel!
– Het stuurgevoel is direct en precies, helemaal zoals het bij dit soort auto’s hoort dus!
– De Brembo’s remmen ongelofelijk goed en geven veel feedback!
– De versnellingsbak schakelt boterzacht maar zou kortere schakelwegen mogen hebben naar mijn mening.
Pluspunten:
– Het gehele plaatje
Minpunten:
– Ehh, de schakelwegen zijn te lang
– Wat slechter zicht naar achter
[/quote Vincent van Eijk]
[quote Paul Klop]
Veringrapport Renault Mégane RS
Bij de vorige testauto(Leon Cupra R) vroeg ik me dus echt af of dit nog te overtreffen is. Nu heb ik hier een duidelijk antwoord op: “JA!!” De wegligging is in deze vergelijkbaar, maar het hele pakket is beter; mechanisch sperdif, (nog) lichter in het stuur, instelbare gas respons! Wat een fijne auto, ik zeg dan ook: “Tien punten voor Renault!!!” Deze wagen wil maar één ding, keihard knallen, en geloof me dit lukt…. qua vering en demping. Deze zijn heel mooi in balans waardoor alles lekker direct wordt door gegeven aan de bestuurder, zodat je exact voelt wat de banden doen/aankunnen. De Mégane RS heeft trouwens opvallend weinig onderstuur voor een voorwielaandrijver (dit is goed op de foto’s te zien, de Mégane RS helt amper over, red.), waardoor je erg scherp kunt afdraaien oftewel hoeken!
Eindredactie/Daan van der Keur: Best grappig dat de spellingchecker van TextEdit voorstelt om “veringrapport” te veranderen in “teringrapport”.
[/quote Paul Klop]
Specificaties |
||
Jaargang |
2010 | |
Carrosserie |
coupe | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
3 deuren | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
6,1 seconden | |
Topsnelheid |
250km/u | |
Vermogen |
184(250)/5.500 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
340/3.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
2.0/1.998 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Compressieverhouding |
1:8,5 | |
Turbo |
Turbo | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Differentieel |
Mechanisch sperdifferentieel | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Geventileerde schijven | |
Draaicirkel |
11,35 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
18-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
8,4 liter/100 km | |
Snelweg |
6,7 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
11,5 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
195 gram/km | |
Energielabel |
E | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.299 mm | |
Breedte |
2.037 mm | |
Hoogte |
1.435 mm | |
Wielbasis |
2.636 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.588 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.545 mm | |
Massa leeg |
1.362 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.835 kg | |
inhoud bagageruimte |
344 liter | |
Bandenmaat |
235/40-R18 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |