Suzuki Swift AllGrip Stijl 1.2 Smart Hybrid 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BV Nimag



Alleskunnertje

Samenvatting
Een gewicht van minder dan 1.000 kg, vierwielaandrijving stante pede indien nodig, 25 millimeter hoger op de pootjes dan zijn broer en het resultaat is de wegligging van een sportauto en een terreinauto in één kleine hatchback. Het klinkt misschien totaal bizar en erg ongeloofwaardig maar het is toch echt zo beste lezers. Deze kleine hatchback is een verrassend complete auto die verrassend goed-beter-best presteert op droog wegdek, nat wegdek en ja zelfs in het zand. En dat laatste komt mede dankzij een slimme PR-manager die de testauto van kleine 15-inch velgen met M+S-banden heeft laten voorzien. Zelfs toen ik deze Suzuki Swift AllGrip veel te hard een 180-gradenbocht in hoekte gebeurde er eindelijk iets en leek de auto zelfs heel even weg te gaan glijden naar rechts maar dat duurde zo kort dat ging werkelijk helemaal nergens over. Ik heb me werkelijk zo goed vermaakt dat was gewoon leuk, elke keer weer liet deze kleine Japanner mij perplex staan. Soms dacht ik van nu ga ik zo gek doen dat bestaat gewoon niet dat ie dat trekt. Nou uh wel dus hè! Er is niets leukers dan een auto testen die totaal onverwacht op alle vlakken uitblinkt dus op droog asfalt/klinkers, nat asfalt/klinkers en in het zand. En als dan de audio, de zitruimte en de bagageruimte ook nog eens prima zijn dan heb je gewoon een AWD-verkooptopper in handen. Jep dit is een heel erg leuke fantastisch goede auto die een grote glimlach op je gezicht tovert.

Plus: Koppeling – Motorblok – Pure pretauto – Versnellingsbak – Wegligging
Superplus: Degelijkheid – Wegligging op nat wegdek

Min: Waar blijft de Sportversie? – Of nog beter waar blijft de elektrische versie?

Testverslag
De eerste Suzuki Swift met vierwielaandrijving heette Suzuki Swift 4×4 en dat vond ik een hele leuke auto weet ik mij nog goed te herinneren. Ik weet nog heel goed dat die Suzuki Swift 4×4 een belachelijk goede wegligging had voor een kleine hatchback. Donderdagochtend moest ik eerst mijn Yamaha Tracer 700 naar de motorzaak brengen en daarna met de bus naar mijn garage om op mijn kleine Honda MSX 125 helemaal binnendoor naar Vianen te rijden. De rit was erg mooi vanwege de langzaam oplossende mist en vooral het laatste stuk van Jaarsveld over de Lekdijk naar Vianen was genieten vanwege de rust. Bij BV Nimag aangekomen heb ik eerst even lekker zitten ouwehoeren met de PR Manager onder het genot van een bakkie Italiaanse nepkoffie uit de automaat. Daarna heb ik mijn Honda MSX 125 in de showroom gezet en zijn we samen naar de Suzuki Swift AllGrip gelopen en ik ben er ook even onder gaan liggen om de wielophanging + het differentieel te bekijken. Ik wist al uit een telefoongesprek dat ze op deze Suzuki Swift AllGrip vier andere velgen + banden waren gemonteerd. In plaats van 16-inch velgen (185/55-R16) zitten er nu 15-inch velgen op met iets bredere en hogere M+S banden (Pirelli Cinturato Winter M+S – 195/60-R15). De Suzuki Swift AllGrip staat 25 millimeter hoger op zijn wielen dus samen met die hogere banden heb je naast meer comfort ook nog eens betere terreinkwaliteiten. Wat mij betreft een hele goede keuze maar is het ook een gouden greep? Ik zal het meteen gaan beleven vandaag want vierwielaandrijving en nat wegdek = dikke pret met het ESP uit.

Na het wegrijden uit de showroom ben ik om de hoek even gestopt om stuur/stoel/spiegels goed te zetten. Het stuur is in diepte en hoogte verstelbaar, de stoel handmatig en ook in hoogte en de spiegels elektrisch. Het wegrijden ging lekker, de koppeling grijpt mooi aan en de gasreactie is uitstekend. Het 1.2-liter motorblok van de Suzuki Swift mag dan maar een vermogen/koppel hebben van 90 Pk/120 Nm maar de ondraaglijke lichtheid van slechts 935 kg maakt dat helemaal goed. Ik merkte dat laatst nog met de nieuwe Peugeot 208 die was ook zo leuk en dat kwam vooral door het lage gewicht. Suzuki heeft als één van de weinige automerken op tijd ingezien dat gewichtsverlaging heel erg belangrijk is voor de nabije toekomst in verband met de steeds strenger wordende milieu-eisen. En het is ook erg handig als je elektrische auto’s gaat maken want die wegen zonder Li-ion accu al weinig en dus met ook nog steeds weinig. Je ziet nu bijvoorbeeld al dat automerken als Audi/BMW/Mercedes/VW het erg moeilijk hebben tegenover Tesla dat al meer waard is dan Volkswagen AG. Zo hard kan het dus zomaar gaan! Zo ben je groot en zo ben je letterlijk in no-time compleet weggevaagd, bij Nokia uit Finland weten ze daar alles van na de komst van de smartphone. Wat Apple was voor de mobiele telefonie dat is Tesla voor de autowereld. Ik heb trouwens geen smartphone maar een nieuwe ouderwetse Nokia 3310. De smartphone is wat mij betreft de meest overbodige uitvinding ooit!

Op pad met All(e)Grip
Ik reed richting de A2 en merkte meteen dat deze Suzuki Swift AllGrip totaal anders aanvoelt als een gewone Suzuki Swift. En nee dat komt niet door die andere velgen + banden maar door de vering/demping die werkelijk fantastisch aanvoelt. Een dag later vond ik op het internet bij toeval waarom die zo fantastisch is. Op de website van ‘The Mudlife’ vond ik het volgende citaat: “Throughout its development, Suzuki tested the new Swift all over Europe, and experimented with as many as 90 different suspension prototypes, and once satisfied they fine tuned both the 2WD and AllGrip models separately.” De ingenieurs van Suzuki zijn dus duidelijk niet over één nacht ijs gegaan dat is wel duidelijk. Eenmaal op de snelweg heb ik de Adaptive Cruise Control aangezet die qua afstand tot de voorligger in te stellen is met 3 afstandblokjes. Op de fly-over van de A2 naar de A12 gaf ik stevig gas maar de Suzuki Swift AllGrip reed mooi strak door de lange fly-overbocht heen. Daarna was het saai rechtuit over de A2/N11 richting Leiden. Op de Hoogvliet-kruising in Alphen a/d Rijn stond ik vooraan bij het stoplicht en besloot ik even een sprintje te trekken. De mooi aangrijpende koppeling en de soepel en precies schakelende 5-versnellingsbak zorgen ervoor dat je snel weg bent en blijft dankzij het motorblok laat zich in één rechte streep doortrekken tot aan de toerenbegrenzer. Bij de A4 aangekomen heb ik snel even het ESP uitgezet (= meerdere seconden het knopje ingedrukt houden) want ik zag dat ik vooraan zou komen te staan bij de stoplichten naar de op-/afrit van de A4. Ik gaf stevig gas in de 2de versnelling en vloog heel mooi neutraal door de haakse linkerbocht heen. Ik moest me iets inhouden want er reed een auto rechts van mij want ik wist niet hoe de Suzuki Swift AllGrip zou reageren bij plankgas middenin de bocht. Ik trok meteen hard door in de flauwe rechterbocht en waar andere voorwielaangedreven auto’s nog wel eens wat opzij willen glijden deed deze Suzuki Swift AllGrip dat niet. De flauwe rechter-afknijpbocht naar de rotonde ging ik precies op de grens rijden doorheen. En die grens ligt serieus ver want ik ging echt hard!

Bij de stoplichten naar de Europa stond ik weer links vooraan en had ik dus de hele linkerbocht vrij. Nu gaf ik wel middenin de haakse linkerbocht plankgas in de 2de versnelling en dit keer gleed ik vrij heftig naar rechts maar het AllGrip-systeem ving de uitglijer razend snel op en daardoor reed ik netjes rechtuit weer verder. In een voorwielaangedreven Suzuki Swift was ik door blijven glijden en had ik van het gas af gemoeten. Dat is dus het grote verschil tussen een 2WD en een AllGrip Suzuki Swift. Het leuke vind ik dat de Suzuki Swift AllGrip levendig aanvoelt en niet dodelijk saai oftewel dit is een erg leuke hatchback. Na de Lammebrug ben ik meteen naar Bas gereden want ik kwam er nu toch langs. Ik was erg benieuwd wat Bas zou zeggen over deze Suzuki Swift AllGrip. De binnenkant is natuurlijk niet heel erg spannend maar wel gewoon goed voor een auto in deze prijsklasse. Wijzend naar het rode stiksel van de leren handremgreep zei Bas meteen: “Waarom komt dat rode stiksel van de handremgreep nergens terug? Dat vind ik nou jammer!” Verder vond Bas het zilveren dak dat overgaat in de zwarte bovenkanten van de portieren en daaronder het krachtige blauw erg mooi en leuk verzonnen. Een tevreden Bas over een doodgewone hatchback, wat mij betreft een groot compliment voor Suzuki. Na Bas ben ik snel naar huis gereden om te eten en meteen door te rijden naar het zwembad. Ik was heel erg benieuwd naar de snelheidsbrekers, de verkeersdrempels maar het meest nog naar de opritbocht bij ‘t Heen. Toen ik over de snelheidsbrekers om de hoek heen reed voelde dat erg goed aan, beter zelfs dan bij sommige veel duurdere auto’s. De verkeersdrempels voelden idem dito aan ook nu weer dempten de schokbrekers de klappen perfect uit. Dit is een verrassend goed afgeveerde en gedempte auto en door de kleinere hogere banden is het comfort (= eigendemping hogere band) ook nog eens toegenomen.

Héérlijk!!!
Uit het zwembad vandaan reed ik richting ‘t Heen en schakelde voor het stoplicht op de kruising alvast het ESP uit. Bij de opritbocht aangekomen had ik het rijk voor mij alleen en dat is wel zo fijn de eerste keer. Na die eerste keer weet ik hoe een auto reageert en kan ik er de volgende keer nog een schepje bovenop gooien. Ik reed rustig in de 2de versnelling op de apex van de opritbocht af en gaf daarna plankgas. De vierwielaandrijving werd direct geactiveerd waarna ik werkelijk heel mooi en strak zonder ook maar een millimeter van het gas af te moeten door de opritbocht heen vloog. Het ging eigenlijk allemaal veel te snel dus zaterdag uit het zwemmen vandaan kan ik het nog een keer overdoen met een schepje er bovenop uiteraard. Daarna ben ik meteen door gereden naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Het is geen grote hatchback dus dat er op pak ‘m beet 27-liter (50-13 = 37- ongeveer 10 liter zachte bagage) na de complete standaard hatchback kofferset in past vind ik gewoon goed te noemen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Jumping-Daan
Vrijdag ben ik met de Suzuki Swift AllGrip naar mijn werk gereden en ben daarbij zoveel mogelijk over alle hoogst denkbare verkeersdrempels en snelheidsbrekers heen gevlogen. De rit naar werk begint altijd met twee lage snelheidsbrekers, maar ondanks dat ze laag zijn hebben ze een groot effect op de auto. Je kent ze vast wel die zwart/gele metalen strips bij wegopbrekingen, die zijn snelheidsbrekers zijn ook niet hoog maar wel heel erg vervelend want je voelt ze verdraaide goed. Het effect van de lage snelheidsbrekers viel mij heel erg mee, ik had verwacht ze duidelijker te voelen maar niet dus. Een dikke plus dus voor de vering/demping van deze Suzuki Swift AllGrip. Daarna volgen op de ventweg naast de A44 richting Wassenaar twee lage korte verkeersdrempels. Perfect om met wat hogere snelheid overheen te rijden althans als een (test)auto uitstekende vering/demping heeft. Omdat er ene vrachtwagen voor me reed en er niets aankwam moest ik inhalen en reed ik dus sowieso met een iets hogere snelheid over de verkeersdrempels en dat voelde erg goed aan. Het neerkomen na de verkeersdrempels voelde perfect aan, de uitgaande demping dempt de oneffenheden werkelijk perfect uit. Daarna sloeg ik bij de stoplichten hard rechtsaf door de haakse blinder rechterbocht. Erg leuk met deze Suzuki Swift AllGrip die dat werkelijk perfect deed met zijn vierwielaandrijving. Daarna vloog ik superstrak over de rotonde en zette ik de ACC op 50 km/u richting Wassenaar-Centrum. De verkeersdrempel + twee rotondes gingen heerlijk waarna ik richting de Schouwweg reed met zijn hoge snelheidsbrekers. Op de afslag naar de Schouwweg ligt een scheve verkeersdrempel waar bijna alle auto’s hard voor afremmen. Totaal onnodig want door met de auto scheef op de verkeersdrempel af te rijden (= dus recht) kun je er met groot gemak zonder af te remmen overheen rijden. Daarna volgen twee nieuw aangelegde lage snelheidsbrekers die nogal vervelend aanvoelen maar in de Suzuki Swift AllGrip zowaar dus niet.

Ik sloeg terugschakelend op de motor rechtsaf door de haakse bocht en meteen daarna linksaf de Schouwweg op. De eerste hoge snelheidsbreker nam ik met 30 km/u en dat ging perfect. Daarna voerde ik de snelheid op naar 50/60/70 km/u en daarna voelde ik de snelheidsbrekers duidelijker maar bij 70 km/u juist weer minder en dat klopt ook. Wat me nog het meest verbaasde en is dat duidelijk opviel hoe degelijk deze Suzuki Swift AllGrip aanvoelt. Normaal gesproken voel je een dergelijk soort degelijkheid alleen bij auto in de duurdere prijsklasse dus twee- tot driemaal zo duur als deze Suzuki Swift AllGrip. Weer een hele dikke plus dus voor deze Suzuki Swift AllGrip. Na de Schouwweg rij ik altijd via een sluipweggetje naar de N44 en vervolgens via de Hubertustunnel en Madurodam richting Kijkduin. In het tweede deel van die weg zitten tegenwoordig een aantal rotondes waar het vroeger vrij rechttoe rechtaan was met een aantal stoplichten. Het is er voor mij als testrijder dus alleen maar beter en leuker op geworden sinds die herinrichting. Met deze Suzuki Swift AllGrip is het zelfs nog leuker want door de vierwielaandrijving (die razend snel inschakelt als de auto grip dreigt te verliezen) kan ik harder driekwart over de rotondes en als ik rechtdoor moet over een rotonde pak ik met groot gemak de rotonderand van kinderkopjes mee. Op de laatste rotonde deed ik dat iets te enthousiast voor mijn gevoel maar de AllGrip doet zijn werk zo ongelofelijk goed dat ie bij wijze van spreken beter is dan dat ik durf. De grens ligt dus zo ontzettend ver dat elke keer als ik denk dat trekt ie niet de AllGrip iets deed dat ik eerlijk gezegd voor onmogelijk hield. Maar ja hoeveel kleine auto’s van onder de 1.000 kg zijn er met vierwielaandrijving? Juist zonder vergelijkingsmateriaal kon ik alleen maar gissen wat er elke keer zou gebeuren.

Suzuki Business Park
Na mijn rondje Space Business Park kon ik niet anders dan deze omdopen tot Suzuki Business Park. Ik had donderdag en vrijdag al gemerkt dat de Suzuki Swift AllGrip GOED-BETER-en-misschien-wel-BEST is. Een vermogen/koppel van 90 Pk/120 Nm en slechts 935 kg maar helaas wel op droog asfalt. Maar goed de komende week gaat het nog veel regenen die dat rondje in de regen gaat zeker ook vast en zeker lukken. Ik besloot het voor het zwemmen uit te doen want stel je voor dat ik verzuip. Op de afslag naar Klei-Oost ging het ESP uit en ik dook daarna met hoge snelheid de lastige afknijpbocht in aan het einde van de afrit. Wat volgde was werkelijk heerlijk actiewerk van een kleine hatchback. Ik voelde dat het onderstel alle zeilen bij moest zetten maar dankzij de AllGrip en de uitstekende vering/demping en Pirelli M+S-banden bleef de Suzuki Swift AllGrip met groot gemak ruimschoots overeind. Op de rotonde moest ik helaas even wachten maar daarna kon het feest beginnen aan de andere kant van de N206. Na de rotonde gaf ik meteen stevig gas in de 2de versnelling richting de Start van mijn rondje SBP. Vlak voor de haakse rechterbocht positioneerde ik me perfect om plankgas te kunnen geven in de haakse rechterbocht. Die ging werkelijk perfect en meteen schakelde ik over naar de 3de versnelling en gaf weer plankgas. Normaal gesproken ben ik wat voorzichtig in deze flauwe linkerbocht maar nu niet want deze auto voelt uitmuntend aan qua wegligging. Daarna schakelde ik terug naar de 2de versnelling terwijl ik de snelheid erin hield en heel hard het stuur omgooide al terugschakelend en plankgas gevend de vrachtwagenparkeerplaats op. Dit was niet dus echt gewoon BEST want beter dan dit in een vierwielaangedreven hatchback heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Zelfs de Ford Focus RS trok dit niet toen ik exact hetzelfde deed, die maakte een 180-gradendraai om zijn as. Wat dat betreft ben ik dolblij dat Suzuki niet voor koppelingen à la Haldex gekozen heeft. Ik knalde richting de uitgang van de vrachtwagenparkeerplaats en gooide het stuur hard om naar rechts en meteen weer hard naar links. Ik voelde echt geen greintje onzekerheid in het onderstel, gewoon plankstrak door de rechts-links-combinatie heen.

Maar het mooiste deel moest nog komen, de lage verkeersdrempel, de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor, de hoge verkeersdrempel, de allerhoogste verkeersdrempel met rotonde + blinde rechterbocht. De lage verkeersdrempel was uiteraard een eitje voor ‘m maar daarna gaf ik nog gas bij in plaats van iets te minderen voor de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Ik vloog er serieus hard doorheen maar in plaats van naar links weg te glijden wat eigenlijk altijd gebeurt gaf het onderstel geen krimp en kon ik heel vloeiend verder rijden. Dat gewicht dat doet het ‘m echt wel, mama mia wat scheelt dat een slok op een borrel als een auto minder dan 1.000 kg weegt. De hoge verkeersdrempel voelde ik goed maar als ik het vergelijk met veel andere hatchbacks dan deed de Suzuki Swift AllGrip het veel beter dankzij de uitmuntende vering/demping. Die is namelijk afgestemd op ergens tussen de gewone weg en de onverharde weg. Suzuki heeft door dat uitgebreide testprogramma in heel Europa met 90 verschillende vering/demping prototypes een werkelijk uitmuntende gulden middenweg gevonden voor een breed scala aan soorten ondergrond. Voor de allerhoogste verkeersdrempel remde ik zoals altijd even kort hard af om na de prachtige landing plankgas in de 2de versnelling de blinde rechterbocht in te duiken met een snelheid zoals me niet vaak lukt en vooral niet zo vloeiend als dit keer. Daarna volgden nog een leuke rotonde en een paar leuke bochten de ik routineus afwerkte. Alles ging werkelijk perfect en ja dan zit ik echt zwaar te genieten achter het stuur. Tot nu toe presteert deze Suzuki Swift AllGrip werkelijk Uitmuntend met een hoofdletter. Dit autootje is best + fijn, fantastisch + leuk, uitmuntend ja wat niet eigenlijk. Het is voor 2020 in ieder geval mijn lieveling en ik ben benieuwd of dat zo zal blijven. En dan te bedenken dat deze auto in Engeland maar 14.227,- euro kost wat toch wel heel erg veel goedkoper is dan de absurde 20.699,- euro in Nederland. Mark ‘Pinokkio’ Rutte de leugenaar naait ons werkelijk aan alle kanten.

Zandhaas
‘s Middags ben ik na het eten direct naar mijn zwager gereden voor de fotoshoot want het was nog droog en een andere kans kreeg ik niet. Na de standaard fotoshoot op de klinkers en het asfalt zijn we naast de A44 nog even het zand ingedoken op de in aanbouw zijnde totaal overbodige Rijnlandroute. Omdat mijn zwager zeker wilde weten dat hij niet vast zou komen te zitten heb ik eerst even proef gereden. Ik wist van tevoren dat de Suzuki Swift AllGrip geen enkel probleem zou hebben in het zand en dat klopte ook. Ik kon met groot gemak mooie achtjes draaien in het zand dus die vierwielaandrijving werkt inderdaad fantastisch. Woon je dus bijvoorbeeld in de Achterhoek of Braboland en heb je geen geld voor de door Mark ‘Pinokkio’ Rutte veel te duur gemaakte Suzuki Jimny dan koop je gewoon deze Suzuki Swift AllGrip. De dagen erna ben ik elke dag op en neer naar werk gereden en heb geprobeerd steeds andere routes te nemen om steeds weer andere dingen uit te testen. Eén van de leukste punten op mijn testtraject in Den Haag is vind ik de snelheidsbreker met meteen daarna een blinde haakse rechterbocht van de Muurbloemweg naar de Aronskelkweg. Alle voorwielaangedreven auto’s hebben de grootste moeite met deze snelheidsbreker + haakse bocht. Alleen 4WD’s, SUV’s en Crossovers doen het hier redelijk tot goed. Maar ja dit gekke kleine vierwielaangedreven autootje vloog werkelijk uitmuntend over en door deze snelheidsbreker + haakse bocht. De volgende dag regende het en besloot ik eens heel hard door de haakse bocht linksaf bij Kijkduin te rijden. Die mooie brede linkerbocht is perfect om een auto totaal op de limiet rijdend doorheen te rijden. Ik had serieus gedacht dat de Suzuki Swift AllGrip even ruim naar rechts weg zou glijden maar noop niets daarvan. De Suzuki Swift AllGrip gleed geen millimeter opzij en dat verbaasde mij toch wel. ‘s Avonds moest ik mijn moeder ophalen bij mijn jongste zus in Katwijk aan Zee (aftanken 1:17,1) en omdat ik aan de vroege kant was besloot ik nog een rondje over het Suzuki Business Park te rijden. Gewoon even volledig op de limiet en daar nog eens overheen om te kijken of mijn eerdere bevindingen ook echt kloppen. Nou ik kan niet anders dan bevestigen dat dit gewoon een briljant autootje is. Ook nu weer gedroeg de Suzuki Swift AllGrip zich als een volwassen vierwielaandrijver zo niet zelfs beter. Tijdens het terugbrengen heb ik nog een snelwegzuinigheidsrit gemaakt en het verbruik bij aftanken in Vianen kwam uit op exact 1:18.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

12,6 seconden

Topsnelheid

170km/u

Vermogen

66(90)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

120/4.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.242 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

Elektronisch differentieel

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

9,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,8 liter/100 km

Snelweg

4,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,4 liter/100 km

C02 uitstoot

101 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

3.840 mm

Breedte

1.735 mm

Hoogte

1.505 mm

Wielbasis

2.450 mm

Spoorbreedte voor

1.520 mm

Spoorbreedte achter

1.525 mm

Massa leeg

935 kg

Max. toelaatbare massa

1.405 kg

Laadvermogen

470 kg

Aanhanger geremd

1.000 kg

Aanhanger ongeremd

400 kg

inhoud bagageruimte

265 liter

Bandenmaat

185/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand